Skocz do zawartości
Amnor

Pierwsze oceanarium - pytania...

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jestem obecnie na etapie zakładania akwarium,a ponieważ nie mam w tym zakresie dużego doświadczenia (a w zasadzie, to nawet żadnego, poza tym co wyczytałem na forach), co jakiś czas spotykam się z problemem, który ciężko mi samemu rozwiązać.

W związku z tym, w niniejszym wątku będę zamieszczał pytania, z nadzieją, że nie wszystkie będą głupie i że mi pomożecie.

Na początek kilka słów o zestawie dla ogólnej orientacji (więcej informacji wraz z dziennikiem zakładania akwarium i zdjęcia można znaleźć w dziale 'Nasze akwaria').

Akwarium - 80x80x45 ze szkła OPTI WHITE (około 270l)

SUMP - 40x60x45 (poj. max 100l) + oddzielny zbiornik do autouzupełniania - 15x60x45 (ok. 40l)

Szafka - 70x70x80

Filtr RO - 75 GPD + DI

Oświetlenie - Aquarium Led - BT EX Modular LED Lamp - 120W

Pompy cyrkulacyjne - Tunze Nanostream 6045 [2 szt.]

Pompa obiegowa - Aqua Medic OR 6500

Odpieniacz - Deltec AP600

Filtr węglowy i absorber - Deltec FR509

Autodolewka - Dr Witt + pompa Aquarium Systems Maxi-Jet 250

Grzałki - Jagger 200W, Jagger 50W

Hydraulika - system Gamrat + śrubunki Georg Fischer

Większość sprzętu już dotarła - czekam jeszcze za odpieniaczem i filtrem przepływowym, ale w przyszłym tygodniu powinny już być. Na ten moment mam zamontowane śrubunki, wklejony komin, zamontowane oświetlenie i powoli sklejam hydraulikę (wstrzymuje mnie trochę brak całości sprzętu).

No i teraz pierwsze pytania:

1. Jak najlepiej rozwiązać kwestię spływu, aby zapewnić minimalny poziom hałasu?

Czytałem o różnych patentach (np. durso), ale nie wiem, który z nich jest najlepszy.

Na dzień dzisiejszy skłaniam się ku następującemu rozwiązaniu:

Poziom wody w kominie planuje wyregulować tak, żeby był około 1cm poniżej poziomu wody w akwarium.

Spływ miałby być zanurzony około 1cm pod powierzchnią, a zamiast durso chciałbym nałożyć sitko spływu Aqua Medic (ewentualnie wywiercić malutki otwór na samym szczycie, aby umożliwić automatyczne odpowietrzanie). Na spływie będzie oczywiście zawór.

Rewizję chcę uciąć lekko skośnie i wkleić na górę sitko Aqua Medic, a jej wysokość ustawić tak żeby woda lekko przelewała się przez dolną krawędź. Rewizja będzie bez zaworu.

Mam nadzieję, że dzięki tym rozwiązaniom uzyskam zarówno stały poziom wody w kominie, jak i cichy spływ.

Czy powinienem też pomyśleć o jakichś rozwiązaniach wyciszających wylot spływu i rewizji do SUMPa (np. trójnik na wylocie, którego górny otwór wystaje nad powierzchnie wody w SUMPie, w celu odpowietrzenia strumienia wody)?

2. Czy grzałka musi wisieć pionowo?

Mam Jagger 200W, której długość do minimalnego poziomu zanurzenia to 35cm, tym samym przy założeniu że powinna stać pionowo, taki musiałbym utrzymywać poziom wody w SUMPie.

W zasadzie to nie problem, bo SUMP ma 45cm wysokości, ale szczerze mówiąc zakładałem trochę niższy poziom wody - maksymalnie 30cm.

Czy mogę bezpiecznie zignorować zalecenia z instrukcji obsługi i przyczepić ja pod kątem lub poziomo?

A jeśli nie, to czy przy poziomie wody 35cm odpieniacz i filtr przepływowy będą pracowały poprawnie?

Więcej pytań będzie się tu na pewno pojawiać w miarę postępów moich prac.

Z góry dziękuję za pomoc, porady i ewentualne sugestie.

:shocking


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlugo czekasz na odpowiedz, wiec moze ja cos powiem.

Jesli na splywie zalozysz zawor to cala rure splywu mozesz w kominie zatopic. Z tym sitkiem to dobra sprawa, bo nie bedzie powstawal wir zasysajacy powietrze. Nieco wody powinno przelewac sie do rewizji, zeby miec przez dluzszy czas spokoj z regulowaniem poziomu w kominie. Obydwie rury moga konczyc sie w sumpie pod woda. Nie musisz ich wyciszac, tam powietrze nie bedzie sie przedostawac (najwyzej na poczatku, zamin nie wyleci ze splywu.

U mnie Jagger lezy juz dosyc dlugo w sumpie, poziomo pod woda. Niektore grzalki po pewnym czasie sie rozszczelniaja, kiedy - to napewno odczujesz, ale przezyjesz (tez juz to przerobilem).:shocking


120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Stani

Dzięki :)

Kolejna sprawa.

Jako, że w weekend zamierzam w końcu zrobić próbne zalanie zbiornika, a mam nadzieję że wszystko będzie działać jak należy, wielkimi krokami zbliża się moment, w którym do baniaka trafi skała i zacznie się dojrzewanie. W związku z tym pytanie:

3. Jak najlepiej przebrnąć przez ten proces?

Najpierw włożyć skałę, a później piach? A może od razu wszystko? Czy i kiedy zacząć lać cycle? Jak długo naświetlać zbiornik w ciągu dnia?

Generalnie w jaki sposób najlepiej i najszybciej przeprowadzić dojrzewanie?

Z położeniem nacisku na 'najlepiej' - jeśli przyśpieszanie tego procesu grozi negatywnymi skutkami dla mieszkańców zbiornika w przyszłości, to poczekam.

4. Czy ktoś z Poznania lub okolic mógłby udostępnić trochę wody z działającego zbiornika?


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak Ci odpisze to zaczniemy odwieczna dyskusje, bo jak zwykle jest kilka jedynie slusznych metod.

Po pierwsze mozesz sie zastanowic, czy na dno nie przykleic plyty pleksi i uszczelnic silikonem, zeby pozniej piach sie pod nia nie dostal. Nastepnie zalewasz akwarium, podgrzewasz wode do 25°C, caly czas mieszasz i napowietrzasz i powolutku wsypujesz sol, rozpraszajac ja po calej powierzchni wody. Wazna jest koncowka, zeby nie przesolic.

Po dwoch dniach mieszania mozna ustawic skale i zaczac lekko i krotko ja oswietlac. Jednoczesnie zamontowalbym filtr z absorberem PO4 i dodawal troche bakterii. Tak zostawilbym akwarium z wlaczonym calym sprzetem na jakies 2 miesiace, sukcesywnie zwiekszajac oswietlenie.

Skala bedzie sie sypac i z golego dna bedzie ten detrytus latwiej odsysac. W miedzyczasie, gdy szczyt poziomu NO2 minie i spadnie do zera (lub slynne 0,02 - takie niestety testy), wpuscilbym ekipe czyszczaca.

Napewno mozna dojrzewanie przyspieszyc, ale mam wrazenie, ze dojrzewanie przebiegajace naturalnie, czyli powoli, procentuje przez caly pozniejszy okres, choc np: czysta cwoda ze starego zbiornika troche pierwszy okres lagodzi.

Nastepnym etapem jest ustawianie korali a dopiero na samym koncu wpuszczanie ryb i to powolne, np: 2 szt./miesiecznie, zaleznie od wielkosci zbiornika. Na koniec wpuszcza sie jednoczesnie wszystkie doktory jakie maja w akwa plywac.

Pozdrawiam


120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Stani

A w jakim celu warto wkleić taką płytę z pleksi?


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myslę że Staniemu chodziło o zabezpieczenie dna przed porysowaniem lub peknięciem.

Nie wszyscy tak robią ( za glosy za i przeciw )

Przy pleksi trzeba dokładnie zabezpieczyć silikonem żeby syf się pod spód nie dostawał.

Można też zamiast pleksi dać pod skały kratkę.


Pozdrawiam

Skoczek

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kratka też jest złym pomysłem będzie gromadzić się syf .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A nie wystarczy położyć skały na piachu?


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#231265 Amnor :

A nie wystarczy położyć skały na piachu?

Najpierw skały a potem piach ! inaczej wszystko "legnie w gruzach"


Akwa.125x55x60 + sump 80x40x40 , Maxspect 2x120w 16000k , obieg Eheim Compact +3000 , odp. diy ala ATI 200 , cyr. 4 x Tunze 6055 na Multi. 7095 , Dastaco II ala DiTus ,AquaRoche ZERO LR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te nasze ulozenia skaly sa czesto bardzo misternymi dzielami sztuki. Modne jest ustawianie kolumn o stosunkowo smuklej podstawie i rozszerzajacych sie ku gorze, zeby bylo na czym ustawiac korale. To powoduje, ze srodek ciezkosci jest wysoko. Slale na warstwie piachu beda podkopywac ryby w celu zbudowania sobie schronienia. Moze sie zdazyc, ze skala sie przechyli i oprze troche za mocno o szybe. Ponadto unikalbym punktowego nacisku na dno. To tylko takie dmuchanie na zimno i nie kazdy to chce miec.

Swoja droga piach pod skala bedzie niezle brudzony i po co tam ma byc? Po ustawieniu i dojrzewaniu skaly, wsypalbym troche piachu z przodu akwarium a cyrkulacja i ryby juz go sobie rozprowadza po calej powierzchni.


120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#231261 apofis :

kratka też jest złym pomysłem będzie gromadzić się syf .

Nie koniecznie, bo kratki pod skałą można od razu uzupełnić piaskiem.


Pozdrawiam

Skoczek

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi - zarówno te zamieszczone w niniejszym wątku, jak i te przesłane na PRIV.

Bardzo mi pomogły ;)

Ostatecznie zdecydowałem, że najpierw włożę skałę, a jak zauważę, że detrytusu nie przybywa i że glony są w odwrocie, dosypie piachu i jak tylko parametry wody ustabilizują się po tej operacji, wpuszczam kopaczy z ekipy czyszczącej.

Odpuszczam podkładki pod skałę - zarówno pleksi, jak i siatki. Myślę, że w tak małym akwarium jak moje (i przy nie tak znowu dużej ilości skały) nie będą potrzebne. Tym bardziej, że zgodnie z prawem Archimedesa, skały pod woda nie będą 'cisnąc' dna aż tak mocno - w stosunku do reszty powierzchni 'uciskanej' przez wodę i piach. No i nie będę raczej ustawiał wież - myślę o bardziej naturalnych konstrukcjach z solidna podstawą.

No ale jak to zwykle bywa, rozwiązanie jednego problemu stworzyło kolejny...

5. Jak najlepiej połączyć skały, żeby konstrukcja była bardzo stabilna?

Czy jest jakiś naprawdę dobry klej, czy jedynym sposobem jest wiercenie dziur i łączenie konstrukcji drutami bądź śrubami?


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Druty i sruby odpadaja bo jak wiesz, metalowych czesci lepiej w tym srodowisku nie trzymac.

Mozesz uzyc tych plastikowych zaciskaczy do kabli, ale moze nie bedziesz nic potrzebowal?

Ps: napewno slyszales o tzw. punktowym nacisku, kiedy to ciezar skaly spoczywa na ziarenku piasku ?

"Koledzy" bioracy samochody gdzies o tym czytali i wiedza, ze malutkim szpikulcem mozna prawie bez uzycia sily rozwalic szybe samochodowa, nieco silniejsza od akwariowej.

Jasne, ze gdy male akwarium peknie to sie wode zbierze w szmate i po krzyku. Ja bym w malym tez nie zabezpieczal.


120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:goofy

Mam chyba jakiś problem z filtrem RO :goofy.

Zdaje sobie sprawę, że nominalna wartość membrany - czyli w moim wypadku 75l - to fikcja.

Ale wydajność mojego filtra to tak na oko jakieś 5l na godzinę.

Coś chyba jest nie w porządku?

Z czego to może wynikać? Za dużo żywicy napchałem do DI?


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zywica napewno nie jest przyczyna.

Im ciasniej upchana tym dluzej TDS pokazuje 000.

Wraz ze spadkiem temperatury spada wydolnosc mebrany ale nie powinna az tak spasc. Sprawdzales zawory? odkrecone ma maxa

Pprzeplukales wklad weglowy przed podlaczeniem membrany?Jezeli nie to tu moze byc przyczyna.Odepnij wklad DI i zobacz jak wtedy z wydajnoscia. Miejmy nadzieje ze nie poszla membrana


Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. 

Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone

Osprzet -  Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W

Suplementacja - Balling DIY HD

Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Membrana na szczęście jest chyba ok.

Coś jest nie tak już po wyjściu z RO, bo po odłączeniu DI woda płynie trochę szybciej.

Obstawiam albo zapowietrzoną instalację (bo woda leci z przerwami - przez chwilę całkiem mocno, a następnie przez chwilę nic), albo fakt iż z filtra DI ma trochę pod górę (jakieś 30cm). Spróbuję to przerobić i zobaczę co się stanie.


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

u mnie 5 litrów idzie w 45 minut :goofy i wszystko jest ok


akwarium 375l. , sump 126l.

Pozdrawiam Damian Dombrowski

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to mnie uspokoiliście :goofy

Dzięki


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolejna sprawa...

Moja pompa obiegowa trochę buczy i nie chce jej przejść - AM OR 6500 (wiem, wiem... za duża, itd.)

Zrobiłem dzisiaj test i po odłączeniu od instalacji pracuje cichutko. Natomiast jak ją podłączam do obiegu to zaczyna buczeć (choć nie wiem czy to pompa, czy sama instalacja). Czy to normalne, czy może popełniłem jakiś błąd w składaniu hydrauliki?

Dodam, że większa część instalacji jest zrobiona z węża Neptun poukładanego w łagodne łuki i nie ma kolanek o kącie 90 stopni (jest jeden łuk z PCV). Średnica rur i węża - 25mm.

Jakby mogło to pomóc w ocenie sytuacji i znalezieniu rozwiązania, to zdjęcia i opis instalacji można znaleźć w wątku o zakładaniu akwa.

Dzięki z góry :)


250L + SUMP 75L, "Black Python" 120W + 2xHagen GLO 1xATI Blue Plus 24W, Grey Dragon 6000, 2xTunze 6055 z Single Controller 7091 i Y-adapter + Tunze 6025, Deltec AP600, Deltec FR509, dolewka Dr Witt, GHL Profilux Dosing Unit SA 4, RO 75 GPD + DI

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&q=25772

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.