Skocz do zawartości
Hoody

Dobór materiału pod stelaż

Rekomendowane odpowiedzi

Reasumując:

Stelaż stalowy:

1. (-) Słodka parująca woda szkodzi stelażowi stalowemu.

2. (-) Rozlana słona woda ekstremalnie szkodzi stelażowi stalowemu.

3. (-) Trudność wykonania stelaża stalowego jest duża (spawarka, skręcania się materiału itd.)

4. (-) Koszty wykonania stelaża stalowego są wysokie.

5. (-) Prawidłowe zabezpieczenie stelaża stalowego jest trudne i drogie (srebrzanka na spawy, minia na całość,

chlorokauczuk na całość.

6. (+) Trwałość jest spora, ale taki stelaż też nie jest wieczny.

7. (+) Estetyka jest lepsza.

8. (-) Błąd w wykonaniu jakiegoś spawu i jego rozłączenie = katastrofa.

Sporo zalet ma stelaż z kwasówki ale koszty idą mocno w górę...

Stelaż drewniany:

1. (+) Słodka parująca woda w mniejszym stopniu szkodzi stelażowi.

2. (+) Słona woda przyczynia się wręcz do konserwacji drewna

3. (+) Stelaż drewniany jest tańszy i możliwy do zrobienia DIY

4. (+) Koszty stelaża drewnianego są znacznie niższe.

5. (+) Łatwość w zabezpieczeniu (pokost/drewnochron + lakierobejca)

6. (-) Niższa trwałość, ale za to łatwość w wymianie pojedynczych elementów DIY

7. (-) Gorsza estetyka.

8. (+) Przy zastosowaniu łączeń kombinowanych (klej+wkręty+gwoździe+kształtowniki) nic się nie rozłączy.

Mi wyszło 6:2 dla stelaża drewnianego, ale to tylko moje doświadczenia.


Morski dinozaur w stanie spoczynku - forumowy weteran :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Kraszan - Wszystko fajnie, tylko że jak ktoś stawia 1m3 wody, to na pewno nie chce po 2 czy 3 latach nowego stelaża, bo ja sobie logistycznie tego nie wyobrażam.:waving Gdyby nie cena, to ja bym powiedział że najlepiej robić z kwasówki, a tak to również skłaniam się do drewna.:baby


300x80x80

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#327404 Kraszan :

Reasumując:

Stelaż stalowy:

1. (-) Słodka parująca woda szkodzi stelażowi stalowemu.

2. (-) Rozlana słona woda ekstremalnie szkodzi stelażowi stalowemu.

3. (-) Trudność wykonania stelaża stalowego jest duża (spawarka, skręcania się materiału itd.)

4. (-) Koszty wykonania stelaża stalowego są wysokie.

5. (-) Prawidłowe zabezpieczenie stelaża stalowego jest trudne i drogie (srebrzanka na spawy, minia na całość,

chlorokauczuk na całość.

6. (+) Trwałość jest spora, ale taki stelaż też nie jest wieczny.

7. (+) Estetyka jest lepsza.

8. (-) Błąd w wykonaniu jakiegoś spawu i jego rozłączenie = katastrofa.

Sporo zalet ma stelaż z kwasówki ale koszty idą mocno w górę...

Stelaż drewniany:

1. (+) Słodka parująca woda w mniejszym stopniu szkodzi stelażowi.

2. (+) Słona woda przyczynia się wręcz do konserwacji drewna

3. (+) Stelaż drewniany jest tańszy i możliwy do zrobienia DIY

4. (+) Koszty stelaża drewnianego są znacznie niższe.

5. (+) Łatwość w zabezpieczeniu (pokost/drewnochron + lakierobejca)

6. (-) Niższa trwałość, ale za to łatwość w wymianie pojedynczych elementów DIY

7. (-) Gorsza estetyka.

8. (+) Przy zastosowaniu łączeń kombinowanych (klej+wkręty+gwoździe+kształtowniki) nic się nie rozłączy.

Mi wyszło 6:2 dla stelaża drewnianego, ale to tylko moje doświadczenia.

Brawo :waving Kraszan mi wyszło że 7:1 dla drewna, nie zgadzam się że stelaż drewniany = gorsza estetyka, a wręcz przeciwnie i więcej możliwości choćby z montażem systemów zamykania szafki łatwa zmiana aranżacji i wystroju szafki.

Edytowałem posta bo wyszło mi nawet 8:0 bo przy odpowiednim zaprojektowaniu stelaża drewnianego wcale jego żywotność nie jest niższa niż stalowego, nie musimy używać gwoździ stalowych (łączniki kołki drewniane ) elementy stalowe umiejscowione odpowiednio łatwo dostępne możemy łatwo po paru latach pojedynczo wymieniać przy grubszych pracach przy sumpie.

Ogólnie odporność drewna na wodę obojętnie słoną czy słodką bije na łeb metal. Przyjmujemy tu sytuację że nie wystąpią skrajne przypadki zalania stelaża (jakieś katastrofy typu pęknięcie baniaka awaria pomp itp) w tym przypadku z reguły kończy się restartem całego baniaka bo trzeba wymieniać podłogę i remontować pomieszczenie, i wtedy wsio jedno stal czy drewno.

Pozdrawiam


Baniak 121x61x61 front i lewa strona opti 435l. sump 170l, dolewka 35l, odpieniacz Darek B30 , powrót jebao 6000l, 1x Tunze 6065 jebao wp40, Maxspect Gyre 150, światło hybryda 6x54w +196 led Leszek, dolewka tunze osmolator,

Mój baniaczek. http://nano-reef.pl/...-650l-w-obiegu/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i sump mniejszy o 10cm w kazda strone, rewelacja ! za to duzo miejsca na kurz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#327419 KIDULT :

i sump mniejszy o 10cm w kazda strone, rewelacja ! za to duzo miejsca na kurz

Co do miejsca 100 procent racji :waving , a co do kurzu:nono:nono to siada wszędzie jednakowo

Pozdrawiam


Baniak 121x61x61 front i lewa strona opti 435l. sump 170l, dolewka 35l, odpieniacz Darek B30 , powrót jebao 6000l, 1x Tunze 6065 jebao wp40, Maxspect Gyre 150, światło hybryda 6x54w +196 led Leszek, dolewka tunze osmolator,

Mój baniaczek. http://nano-reef.pl/...-650l-w-obiegu/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widze że większa dyskusja się zrobiła z mojego niewinnego zapytania, ale to bardzo dobrze-w końcu co tyle głów to nie jedna :waving na pewno skorzystam z wielu rad i będę dawał znać jak idą postępy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Reasumując wszyscy mają rację . Miałem kiedyś stelaż drewniany i byłem zadowolony . Mam od jakiegoś czasu metalowy i jestem zadowolony . U mnie stelaż metalowy nie nosił nigdy oznak rdzy , co niektórym może wydać się dziwne . Co prawda wymieniany ze względu na zmianę wielkości baniaka był średnio co dwa lata . Robiąc cokolwiek przy sumpie zawsze staram się uważać aby nie zalewać podłogi i stelaża , co nie jest problemem . Jeśli nawet zdarzy się coś takiego to mam pod ręką ścierkę czy ręcznik papierowy aby powycierać wodę . Każdy robi taki stelaż jak uważa i to tyle z moich spostrzeżeń . :waving


Baniak 650 lilr. + 150 litr. sump z DSB i LR ,led 430W, odpieniacz DIY thcskiba , obieg RD 8500 litr. , cyrkulacja 39000 litr. około 100 LR , SPS , LPS .

obecnie : http://nano-reef.pl/topic/31598-cast-away/

Poprzedni baniaczek : http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&p=224395#224395

http://aqua-reef.pl/topic/1363-mo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie: co do cen stelaża: wczoraj płaciłem za swój (poniżej) - z kwasówki wyszedł mnie 700pln. Myślę że przy koszcie całego tego hobby to jest kwota za jaką warto mieć święty spokój. To przecież cena jednej lepszej pompy czy sterownika ana tym stoi czasem kilkanaście tysięcy złotych. Według mnie stelaż z kwasówki wtedy gdy musimy mieć sumpa pod baniakiem. gdybym miał możliwość robić akwa w ścianie i mieć zaplecze za ścianą akwa stałoby na murowanym podeście - taniej i święty spokój. Ponieważ jednak nie mam takich możliwości stanęło na kwasówce 30x30X2 i wyszedł piękny:) (tylko trochę duży)

PS. Sorki: tak to jest jak się robi 3 sprawy na raz:)

Już wklejam:

1198-stelaz wersja koncowa.jpg


Qlfon, Lublin

Akwarium: 115x84x65, oświetlenie 6x39W T5 + BP XM140, odpieniacz BK200, cyrkulacja: 3x6055,1x6095, obieg: Red Dragon Mini 6000,

Poprzednie akwarium Projekt Nautilus: 18,03,2012 - 27.07.2016.

Obecnie: prawie FOWLR:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie Qlfon i hepatus święte słowa i racja zgadzam się zupełnie.:waving:kapelusz


Baniak 121x61x61 front i lewa strona opti 435l. sump 170l, dolewka 35l, odpieniacz Darek B30 , powrót jebao 6000l, 1x Tunze 6065 jebao wp40, Maxspect Gyre 150, światło hybryda 6x54w +196 led Leszek, dolewka tunze osmolator,

Mój baniaczek. http://nano-reef.pl/...-650l-w-obiegu/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#327456 Qlfon :

Panowie: co do cen stelaża: wczoraj płaciłem za swój (poniżej)...

napisałeś "poniżej" ale nie wkleiłeś fotki :waving

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę długo to zajęło ale już mam stelaż (akwarium i sumpa zresztą też) ale jeszcze trochę zejdzie zanim cos uruchomię. Muszę pomalować i takie tam...

5247-stelaz.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

700 stówek za stelaż to ho ho . Jak będę robił to taki sam jak hoody i tak trzeba go obudować... Ile hoodi płaciłeś za to cudo ? Czy sam pospawałeś ?


130l / panel / 4 x 24W Hagen Glow / 2 x ATI Actynic / 2 x ATI aquablue / weipro 2012 na newjet 1700 / 2 x Jvp 101 / miekkasy / Lps

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pospawał mi znajomy więc co do kosztów...:) ... sam wiesz:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Profil 50x25x2mm stalowy. Wymiary ramy 115x55x80. Koszt materialu 120zl bodajze. Koszt spawania 50zl. Dowoz 50zl. W zasadzie gdybym mial transport to bym to 50zl zaoszczedzil ale pech chcial ze nikogo nie bylo z wiekszym samochodem :) Hamerraid 30zl. Rama oczywiscie dodatkowo zostanie zabudowana - bedzie wewnatrz szafki wiec dojdzie wzmocnienie w postaci drewna.

Stelarz drewniany wcale nie wychodził taniej. Moglbym powiedziec ze nawet drozej. Podobny stelarz stalowy mam od 2004 roku pod Malawi. Stoi do dnia dzisiejszego. Rdzy nie widac.


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę zakładać nowego tematu więc piszę tutaj. Czy zabezpieczacie jakoś otwór w blacie pod kominem??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lakierem okrętowym kilka razy przemaluj, taki lakier znajdziesz w każdym markecie budowlanym, przy okazji połączenia płyt sobie zabezpiecz w szafce, wkręty itp.

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki seb w takim razie jeszcze mogę otwory pod zawiasy w drzwiczkach i ewentualnie otwory wentylacyjne. Te ostatnie nie wiem czy wogole robić a jeśli tak to ile i jakiej wielkości?

Edytowane przez nika
pkt. 8 Regulaminu (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wentylacyjnych jak najwięcej i jak największe :)

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pomalowałem lakierem okrętowym wszystkie otwory i odwierty. Mam teraz pytanie odnośnie hydrauliki. Mianowicie które elementy ze sobą kleić? Wiem na pewno że łuki i rury ze sobą, ale nie wiem czy rury z przelotami, rury z zaworami kulowymi?

Poniżej przedstawiam etapy kostrukcji:) :

5247-stelaz1.jpg

5247-stelaz2.jpg

5247-stelaz3.jpg

Pomocnik w budowie:

5247-pomocnik1.jpg

5247-pomocnik2.jpg

Obudowa stelaża:

5247-obudowa1.jpg

5247-obudowa2.jpg

5247-szafka_akwa1.jpg

5247-szafka_akwa2.jpg

5247-szafka_akwa_sump.jpg

Hydraulika:

5247-hydraulika.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nikt mi nie pomoże? kolejne pytanie jest takie: czy ma to znaczenie w którym miejscu na spływie dam zawór? Chodzi mi o punkt oznaczony numerem 1 i 2 na rysunku poniżej.

5247-pytanie.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

odnosnie hydrauliki to ja u siebie nie kleilem,rurki w miejscach polaczen z np kolankami sa owiniete na koncach teflonem i wcisniete,siedza bardzo mocno...zawor zamontuj w miejscu gdzie bedzie mogl byc przytwierdzony np do plyty meblowej ktora masz obudowany stelarz lub do stelarza aby przy regulacji nie ruszac cala hydraulika,oraz gdzie bedzie ci go wygodnie regulowac,u mnie rury ida prosto w dol do sumpa (nie mam zadnych kolanek jak u ciebie)i mam go zamontowanego jak nr 2...pozdr

Edytowane przez nika
pkt. 8 Regulaminu (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja wolałem dać kolanka (łuki) na spływ i rewizję żeby woda nie spadała bezpośrednio w dół, za to nie daję kolanek na pompę, co zrobiłem celowo aby maksymalnie wykorzystać moc pompy (brak strat na kolankach, pompa bezpośrednio pod kominem)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To może jako stolarz i ja się wypowiem.

Widząc niektóre stelaże wraz z podaną w tym poście ceną za ich wykonanie to bez kosztów robocizny ja bym miał taki lakierowany "drewniany" na wysoki połysk, a jak każdy wie takie bajery są drogie. Reszta ceny za taką szafkę podnosi robocizna.

I nie biorę tego z nieba bo przy tym pracuję.

Obecnie produkowane płyty są naprawdę wysokiej jakości bo narzuca to UE ( normy, certyfikaty ). Pomijam BRW bo tam jest więcej papieru niż zmielonego drewna i tego producenta płyty się nie nadają do niczego. Tym bardziej do zabudów zbiorników słonowodnych, nie mówiąc o meblach bo one tylko ładnie wyglądają.

I zgadzam się z niektórymi wypowiedziami, że drewniana szafka wytrzyma duże obciążenia. Trzeba tylko wiedzieć jak ją prawidłowo zaprojektować i wykonać. Tak wykonana szafka zwłaszcza przez osobę która zajmuje się akwarystyką morską z pewnością będzie spełniała swoją rolę i wyglądała jak marzenie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ja miałem wykonaną szafkę pod zbiornik z płyty podwójnej 18-36mm klejone skręcane pięknie sie trzymał 3 lata teraz czeka mnie demontaż akwa i przekładanie na stalowy stelaż obity płytą akwarium 375litrów ,półka wygięła się na środku pomimo ścianki działowej na środku nigdy więcej drzewa i płyt stal to stal zdjęcia zamieszczę w innym poście całego sajgonu przenosin


Akwarium 150*65*60 ,sterowanie iks, reaktor vertex ,odpieniacz ,250 bk vertex,filtr vertex1,5 ,vertex filtr Biopallets XL, ,oświetlenie - 8*80w t5 ,cyrkulacja 2*6105,+multi7095, obieg BK 8500 http://nano-reef.pl/....-ceramiki/ ,http://nano-reef.pl/..,

zapraszam po szczepki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Orientujecie się może po jakim czasie od sklejenia hydrauliki Tangitem można przeprowadzić test na słodkiej wodzie? Chce sprawdzić czy wszystko jest szczelne przed zalaniem RO i zasoleniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.