Skocz do zawartości
seb

Sps-y a nadmiar światła

Rekomendowane odpowiedzi

no dobrze, ale na jakiej głębokości, jaka barwa/długośc fali świetlnej tam dociera i jakie korale na tej głębokości występują, to są kluczowe kwestie...Pozdrawiamseb

Wykres pokazuje widmo i intensywność światła słonecznego na różnych głębokościach oraz średnie wartości PAR dla poszczególnych kolorów.

ocean.jpg

Jeżeli chodzi o występowanie to poszukam, ale jak widać poniżej - na moje oko -2m i korale mają się doskonale a kolory... :thumbsup::thumbup:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie takie spostrzeżenie które gdzieś umknęło a napisałem o tym wcześniej, że w zbiorniku w którym sps-y kończyły tragicznie, w tej chwili Sarco i inne miękkasy po prostu szaleją! Nasunał mi sie wniosek, co widziałem na rafie w naturze, płytko pod powierzchnią nie widzialem spsów, tylko całe pola xenii, sarco, lobo, i innych brążowych miękkasó, sps-y zaczynały się niżej, tam gdzie dla oka ludzkiego zaczynało juz być niebiesko...

edit. to co wyżej to do Dominika miało być, a teraz do Marcosa, nie bardzo kumam cokolwiek z tego wykresu, serio, ale skumam. A co do filmiku to z tymi dwoma metrami to rozumiem że żart? :)

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mysle, ze temat bardzo ciezki :/ mam u siebie 2.4w/l swiatla i mialem obawy na poczatku ale okazalo sie ze zarowno przyrosty jak i kolory sa wiecej niz zadowalajace. Rodzi sie wiec pytanie - gdzie jest granica?


Nadchodzi nowe... :lol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przemek czy masz co do mojej osoby jakieś ciężkie wspomnienia? To, że nie sympatyzuje z ledami to już jestem beee? Chciałbym aby dyskusja dotyczyła także popularnych w PL t5 i chyba jednak mniej HQI. I zaskoczę Cię bo w poprzednim akwa miałem i 14KK i 20KK żarniki, więc jakąś opienię na ten temat mam. Specjalistą od światła jak Ty nie jestem ale oczywistą sprawą jest, że jak damy żarnik 10000K to będzie rosło szybciej ale będzie niekolorowo, dasz 20000K to wolno rośnie, ale jest kolorowo. Tutaj chyba się zgadzamy i nikt Ameryki nie odkrył.


Pozdrawiam Dominik Grabowski

 

Cisza..........,ale.............
............jeszcze powrócę :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Markos, wytłumacz mi ten wykres, serio :) Co to jest PPFD?

Pozdrawiam

seb

edit. cytat z artykułu który wkleił Darek " Niektóre pigmenty występujące w zooxantelach potrafią także działać jako pewnego rodzaju filtr, chroniący delikatne pigmenty w przypadku "prześwietlenia".

A jednak...


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Marcos

Ciekawa uwaga - ale nie do końca masz rację.

PPFD to fotosynthetic photon flux density - i faktycznie jest to wartość informująca nas o ilości fotonów trafiających na 1m2 w ciągu jednej sekundy - jednak kompletnie nic nie mówi nam o zakresie spectrum - i zawiera się pomiędzy 400 a 700nm. Spectrum takiego światła jest więc nam kompletnie nieznane :)

Otóż łatwy wzór:

PPFD1/PPFD2 = (D2/D1)2

określa zależność między odległością od światła - a wielkością PAR.

I tak np. - jeśli na głębokości 1 metra mamy PAR 100 - to na głębokości 2m - PAR będzie wynosił 25.

Nie wiem jak zmienia się to dokładnie w przełożeniu do naturalnego słońca - ale w przypadku źródła światła zawieszonego tuż nad wodą - to wyliczenie jak najbardziej prawidłowe.


pozdrawiam

Przemysław Cybulski
www.Pacific-Sun.eu
Home for advanced technology

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@synek

Nie wiem kompletnie o czym mówisz - i nie rozumiem czemu tak odbierasz moją wypowiedź. Odrobinę luzu :)

Piszę jedynie, że istnieje fundamentalna różnica między żarnikiem 10KK i 20KK.

Weźmy zwykły 150W 10KK - i porównaj go z 400W 20KK - jaśniejszy(co nie znaczy że daje więcej światła!) będzie 150W.

Dlatego też uważam, że operowanie samą mocą(czyli wychodząc z założenia - więcej światła - lepsze kolory) - jest błędne. Bardziej istotne jest JAKĄ temperaturę barwową ma to światło - jakie spectrum w dystrybucji tego światła jest dominujące - gdyż najprawdopodobniej(tego nie wiemy - staramy się do tego dojść) - koralowce DO NIEGO dostosowują swoją pigmentację.

Zauważ, że w świetle pod powierzchnią wody występują RÓWNIEŻ te same fale świetlne co głębiej(powiedzmy - jest to spectrum pełne, a głębiej - odfiltrowane) - i mimo to koralowce pod powierzchnią są brązowe - a te niżej - mają większą tendencję do wytwarzania różnych pigmentów. Czemu? Skoro te same fale występują również pod powierzchnią wody - i w zasadzie mogły by "wybarwić" się również w wodzie płytkiej - wychwytując tylko te fale co koralowce głębiej - a jednak tak się nie dzieje? Napiszę więcej - przyjmując barwę brązową POCHŁANIAJĄ JESZCZE WIĘCEJ energii niż te głębiej?

Koralowiec niebieski jest niebieski, dlatego, że pigment który posiada w tkance POCHŁANIA WSZYSTKIE fale (w uproszczeniu - kolory światła) ze spectrum - POZA NIEBIESKIM - które niemal w całości zostaje odbite.

Oświetlając czerwony samochód NIEBIESKIM światłem z LED - nie będzie on czerwony. Jeśli oświetlisz go światłem białym - fale z zakresu czerwieni zostaną odbite(trafią do oka ludzkiego) - a pozostałe pochłonięte.

I tu i tu pigment działa tak samo :)

Pamiętajmy - BARWA którą widzimy jest wypadkową - koloru(pigmentu ) zawartego w oświetlanym przedmiocie/koralowcu - oraz światła które na niego pada. Dlatego też, zielone Acropory(np., formosy) PRZEPIĘKNIE fosforyzują w świetle niebieskim - zawierają pigment(z tego co pamiętam P610) - który pobierając energię ze światła niebieskiego którym jest oświetlany koralowiec - powoduje ZWIĘKSZENIE długości fali świetlnej(wg wzoru - im krótsza fala - tym większą energię niesie - co jest constans) . Jeśli "zabierzemy" część energii z fali - ulegnie wydłużeniu fala "wypromieniowana"/odbita.

Te zjawisko nazywa się zjawiskiem fotoabsorpcji - i fotoluminescencji - do czego pewnie jeszcze w tym wątku będziemy wracać. ;)


pozdrawiam

Przemysław Cybulski
www.Pacific-Sun.eu
Home for advanced technology

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ano widzisz co do tego, że barwa światła ma znaczenie i to bardzo istotne to się akurat zgadzamy. Logiczne jest także to, że jeżeli koral jest ciemny, brązowy to będzie szybciej przyrastał, gdyż tak jak mówisz będzie w stanie zaabsorbować więcej energii.

No to luzik :whistle:


Pozdrawiam Dominik Grabowski

 

Cisza..........,ale.............
............jeszcze powrócę :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam SPS LPS bezpośrednio pod żarnikiem 400W, czasami kilka cm od lustra wody - rosną jak szalone, wokół żarnika korona z T5 180W, wszystkie koralowce budują szkielet skierowany tak aby jak najwięcej światła złapać od żarnika - i tak od lat

rafa przy Hiltonie - rosły tam acry 20-30 cm pod lustrem wody - wyglądały na zdrowe, ładnie wybarwione

od kilku miesięcy oświetlam sump LED glony rosną wyjątkowo szybko, a to oświetlenie GU10

w jednym zbiorniku (150L) wymieniłem na światło 120W LED (było 1x150W HQI + 1 x 24T5 + 1x36T5)- koralowce zachowują się tak jakby było za mało światła

w międzyczasie przeniosłem kilka koralowców z światła 150W na 400W, te bliżej żarnika zrobiły się szybko białe

jaki wniosek ?

według mnie każda drastyczna zmiana światła to bardzo duży stres dla koralowców

przy dobrych warunkach (te same światło), nawet koralowiec który jest zarastany (zabiera światło inny) potrafi przeżyć kilka miesięcy, ale po zmianie typu żarnika może dojść do szybkiego zgonu

myślę, że bardziej problemem jest zmiana oświetlenie a nie jego typ, czy moc, nigdy moje korale nie reagowały dobrze na jakiekolwiek zmiany oświetlenia

.. .no ale będą musiały - pod koniec roku zmieniam oświetlenie tylko na led (mam dość wymieniania t5, żarników, temperatury, wentylatorów, czyszczenia odbłyśników, szyby HQI, czyszczenia T5, psujących się stateczników, setek kabli) - kupie lampę LED 240-300W - no i ew. zostanie baniak tylko dla rybek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@MarcosCiekawa uwaga - ale nie do końca masz rację.PPFD to fotosynthetic photon flux density - i faktycznie jest to wartość informująca nas o ilości fotonów trafiających na 1m2 w ciągu jednej sekundy - jednak kompletnie nic nie mówi nam o zakresie spectrum - i zawiera się pomiędzy 400 a 700nm. Spectrum takiego światła jest więc nam kompletnie nieznane :)Otóż łatwy wzór:PPFD1/PPFD2 = (D2/D1)2określa zależność między odległością od światła - a wielkością PAR.I tak np. - jeśli na głębokości 1 metra mamy PAR 100 - to na głębokości 2m - PAR będzie wynosił 25.Nie wiem jak zmienia się to dokładnie w przełożeniu do naturalnego słońca - ale w przypadku źródła światła zawieszonego tuż nad wodą - to wyliczenie jak najbardziej prawidłowe.

Po pierwsze ,tak jak napisał Przemek 250W w 20 000K to nie to samo co 250W w 10 000K, więc po co przeliczać tutaj ilość W/L skoro bez określenia temperatury nie ma porównania?

Po drugie dlaczego moim zdaniem istotna jest właśnie ilość fotonów trafiających w koralowca ? Bo określa ilość docierającego światła na przestrzeni czasu. Oświetlając akwarium lampą powiedzmy 100W 8 godzin, wkładamy lampę 400W - świecąc taką samą ilość czasu wiadomo koralowce zostaną żywcem spalone. Zmniejszając czas świecenia powiedzmy czterokrotnie ilość światła (fotonów), która dociera do koralowca jest taka sama jak przy oświetlaniu 100W przez 8 godzin.

Oczywiście dla nas są to rzeczy nierealne do zmierzenia domowymi sposobami, ale przy jakichkolwiek porównaniach warto pamiętać o wszystkim:

- moc światła

- temperatura

- wysokość nad lustrem wody

- głębokość akwa

- czas oświetlenia

Jakiekolwiek porównania bez wszystkich elementów nie mają sensu.

Dodałbym jeszcze tolerancję poszczególnych gatunków na ilość światła, bo pewnie jest jakaś

granica i np gatunki z rodzaju Akropora ją zniosą a Montipory nie, lub odwrotnie.

PS. Co do głębokości Seb zobacz na 1:10 gdzie układa te szczepki na półce, tam nie ma więcej niż 2m w maksie 3m.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zauważ że stawia tam szczepki z korali które rosły na większej głębokości (początek filmu), zobacz na kolory, co się dzieje z nimi w płytkiej wodzie w miarę wzrostu, zostaje praktycznie tylko zielony...

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a mi po przejsciach z sps wydaje sie ze:

ciagniemy parametry powodujace NO3 i PO4 w dół na maxa wiec koralowce nie maja pozywienia bo przeciez ogolnie wiadomo ze wiekszosc potrzebnych substancji odzywczych wyprodukuja zooxantelle wiec dajemy swiatla duzo, tylko z czego one niby maja produkowac to pozywienie?

po wykladce przez dsb( jak mniemam) w zbiorniku poprzednim koralowce niepotrafily sie obronic wiec niestety padly i teraz pytanie : czy gdyby parametry niebyly zdolowane to moze mniej cukierkowe ale mozniejsze potrafilyby sie obronic?

zresetowalem zbiornik, pozniej zmienilem zbiornik , szybkie prawie niewidoczne dojzewanie, parametry doprowadzone do ksiazkowych, wprowadzenie sps, ladne wzrosy, ladne kolory, mocne karmienie wiec absorbery poszly w ruch i zejscie sps.

cos dziwnego dzieje sie wiecznie z tkanka, tak jakby matowiala i zanikala powoli, brak odpadania tkanki

w tym czasie nad zbiornikiem 70x85x70h swiecilo t5 240 wat pozniej BP 120 wat i efekty takie same na przemian wzloty i upadki bez znaczenia na rodzaj uzytego swiatla

teraz zmienilem odpieniacz z BK 250 na schurana 200, ktory sobie odpoczywal(teraz bk odpoczywa) i widze po ok 2 tygodniach ze wystapilo pogorszenie parametrow ale zbiornik zaczyna zyc

moim zdaniem potrzeba przedewszystkim stabilizacji biologicznej zbiornika a to niestety nadal pozostaje s-f i mysle ze niemamy pojecia o wielu czynnikach xxx i zaleznosciach pomiedzy nimi supiamy sie na NO3,PO4, poziomach wapnia, magnezu i stabilizacji pH i KH, wszystko niby gra a nie chce zyc

za szybko i za ubogo biologicznie

pierwsze zbiorniki zakladamy na miekkich, pozniej lps, potem sps, wyprowadzamy ma prosta dzieki zdobytym doswiadczeniom i srodkom, zmieniamy zbiornik na wiekszy i wyzylowany, prowadzimy go sprawdzona metoda i nic z tego

i mi się tak wydaje ze trafiłeś w sedno sprawy :yes

mi tez przez pierwszy okres spsy rosły jak szalone i to przy 2x150w hqi a jakie kolory miały mmmm


900 l w obiegu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co powiecie na problem w ledach że naświetlamy nie jednym dużym źródłem lecz setką małych źródełek. I może się zdarzyć i pewnie tak jest że każdy koral żyje w innej temperaturze barwowej. jeden stoi pod kilkoma RB i jednym CW a jeszcze inny np centralnie pod jednym XML lub też nawet jeden duży koral naświetlany jest przez kilka kolorów :question: . Przy HQI jest jedna barwa na jednym żarniku i tym samym na połowie baniaka.


960 L plus 135 sump, 8x54 plus 150 led, obieg DC12000, cyrkulacja wir :) , white skim 250 AN10000 i takie tam

6ay0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Toteż dlatego miesza się diody ze sobą, poza tym przy kącie z jakim świecą światło wystarczająco mięsza się ze sobą. Kaloś przy t5 i hqi snu Ci to z powiek nie spędzało, że jeden koralowiec pod actyniką, drugi pod Fiji Purple a trzeci centralnie pod żarnikiem...


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak tylko że diody swieca w 90 procentach bardzo waskim strumieniem a te 110 stopni to troche sciema. Zaswiec led przy scianie to zobaczysz jak rozchodzi się swiatlo.na bank naswietlanie jest bardziej zroznicowane niż w chinolach gdzie diod jest 3 razy tyle


960 L plus 135 sump, 8x54 plus 150 led, obieg DC12000, cyrkulacja wir :) , white skim 250 AN10000 i takie tam

6ay0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo wąskim? Chyba jak im soczewki założysz. Kąty są najczęściej między 90-120 stopni. I mniej więcej tyle jest. Inną kwestią jest to że po prostu masz znacznie nizej zawieszone ledy, więc mieszanie kolorów zanim światło dotrze do tafli wody jest trochę ograniczone.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Chciałem odświeżyć temat ponieważ:

po paru przejściach z akwariumem ( dino, chemia, rozwalona biologia..) gdy wróciliśmy z zaświatów to przy 400w w cree 10cm nad taflą dzieją się dziwne rzeczy.( cree rozmieszczone w miare równomiernie na powierzchni tafli)

- seriatopora histrix która jest wysoko jest ciemniejsza niż ta na piasku

- acra talerzowa podczas rozjaśniania się po brązie wyjaśniała na dole a górne tipy dalej brązowe i co lepsze dostaje od doły fioletowego koloru chodź wcześniej była biała z niebieskimi końcówkami.

inna żółta acra stojąca na szczycie z brązowego nie wróciła do żółci lecz jest zielona itp

Czy to może być kwesta prześwietlenia? a może zła barwa światła?

Mam małe doświadczenie i nie znam wymagań poszczególnych acropor (myślałem że acra czym więcej światła tym lepiej) jak ktoś pozna po fotkach możemy zrobić doświadczenie poszczególne koralowce poukładamy i zobaczymy co będzie. Może wyjdzie jakiś wniosek o ilości światła?


960 L plus 135 sump, 8x54 plus 150 led, obieg DC12000, cyrkulacja wir :) , white skim 250 AN10000 i takie tam

6ay0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sps-y moim zdaniem mają jaśniejsze i bardziej pastelowe kolory. Podchodzą trochę po zeo. Tipy są na początku bardzo jasne, potem się wybarwiają. Żadnych brązów. Seriatopora róóóż, prawie Nikowy :welcome:

@tomasz, a dziękuję :):welcome:


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak świecisz ile diód białych na niebieskie może barwa ma znaczenie. ?


960 L plus 135 sump, 8x54 plus 150 led, obieg DC12000, cyrkulacja wir :) , white skim 250 AN10000 i takie tam

6ay0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

16 modułów RB i 8 modułów CW. W module po 6 diód - XP-E i XP-G oczywiście.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

świecisz na 100% ? jeśli tak to ile godzin?

Ja mam taki sam stosunek w panelu gdzie mam xpg i xpe ale w drugim mam 120W xml i ok 120w xpr RB


960 L plus 135 sump, 8x54 plus 150 led, obieg DC12000, cyrkulacja wir :) , white skim 250 AN10000 i takie tam

6ay0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Białe 1300mA skręcone do 80%, RB 900mA i na tyle świecone. RB startują o 9 i po godzinie świecą pełną mocą. Białe startują o 9.30 i po półtorej godz świecą pełną mocą. Wieczorem białe gasną od 21 do 22.30 a niebieskie od 22 do 23.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.