Skocz do zawartości
Marcin14

Koszt utrzymania zbiornika >2000L ?

Rekomendowane odpowiedzi

Jaki jest miesięczny koszt utrzymania zbiornika powyżej 2000L? Jak wygląda sprawa podmian wody, bo nawet te 10% to tak na prawdę jest trochę wody, jak i soli? Nie zależy mi na dokładnej sumie, ale w przybliżeniu i jak wygląda utrzymanie takiego zbiornika?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a jaka obsada Ci sie marzy?


LED Maxspect, Tematy lufta

Salarias allegro (sklep Salarias) baner NanoReef www.mariuszfrej.com Moje szkła: 80 l (105 w obiegu)- ReefMax, start 10 sierpnia 2010, 90% sucha skała, II) 360 l (ok. 470 l w obiegu) start VI 2012 - 100 % sucha skała, . Akcja Pajacyk - kliknij proszę!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obsada to raczej później, jak na razie chciałbym wiedzieć jaki jest koszt utrzymania, nie chodzi mi tutaj o cenę sprzętu jak i pokarmu bo to wiadomo-zależy od obsady. Chodzi mi o cenę miesięcznych wydatków na utrzymanie takiego akwarium, pomijając także cenę prądu i wody...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś liczyć od około 1000-1500 PLN miesiąc (woda, prąd, wyżywienie, preparaty, serwis sprzętu), pod warunkiem że sam obsługujesz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moje pytanie jest kluczowe, poniewaz pod taki duzy projekt liczy sie swiadomosc tego czego sie chce - oswietlenie to spory wydatek wiec sie nie "wyglupiaj". Uwierz, wiele podobnych tematow bylo. Jak chcesz taki rachunek obslugowy to sobie policz cene soli do podmianek jako baze. Zobaczysz, czy masz dobry portfel ze sporym zapasem do tego marzenia, czy na dzien dobry lipa.


LED Maxspect, Tematy lufta

Salarias allegro (sklep Salarias) baner NanoReef www.mariuszfrej.com Moje szkła: 80 l (105 w obiegu)- ReefMax, start 10 sierpnia 2010, 90% sucha skała, II) 360 l (ok. 470 l w obiegu) start VI 2012 - 100 % sucha skała, . Akcja Pajacyk - kliknij proszę!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sądzę, że współczynnik 1zł/1l będzie bliski wiarygodnego. Sól 300zł, prąd na oświetlenie i ogrzewanie 600zł miesięcznie, prąd na pozostałe urządzenia ca. 150-200zł miesięcznie, pozostałe wydatki w zależności od obsady...

Edytowane przez Radek Ch (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ok 0,6-0,8PLN za 1 litr przy obsadzie lps/miekkie..,

pozdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O to mi chodziło, dzięki :) Wiadomo, żarłacza bym nie trzymał, koszt ogrzewania baniaka latem raczej był by równy zeru, jedynie chłodziarka musiała by pracować przy obsłudze takiego zbiornika. Plan założenia takiego zbiornika to jak na razie jest tylko w mojej głowie i na pewno szybko nie zostanie zrealizowany, jednak zastanawiam się, czy w ogóle warto się za niego "zabierać".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skoro masz 112L+36L, jak mniemam dojrzałe, to mniej więcej znasz koszty odczynników. Weź pod uwagę, że w dużym zbiorniku sensowniej jest zastosować inny dostosowany do wymiarów osprzęt np. kalkreaktor i kalkmixer. Baling czy duże podmiany będą rozwiązaniem takim sobie. Jest jeszcze problem energii. Skoro w lecie chcesz użyć chłodziarki to zapewne skubnie cię po kieszeni zarówno chłodziarka jak i energia ją zasilająca. Tu pojawia się problem ciepła w pomieszczeniu gdzie stoi akwarium. Jak masz 100...200L i powiesisz optymistycznie 100...200W lampę LED to jeszcze ujdzie. Jak przeniesiesz to proporcjonalnie na 2000L, a do tego dodasz to co "wypompuje" chłodziarka to zrobi się mocno niekomfortowo w pomieszczeniu. Zupełnie jak w małym sklepie akwarystycznym.

Jest jeszcze sprawa stricte prozaiczna czyli obsługa. 2000L to 10 razy więcej kłopotów jak 200L. Wiem, że są zwolennicy twierdzenia, że większy zbiornik jest stabilniejszy. Nie mniej chyba myślimy o różnych zbiornikach. Dla mnie mała wanna 200L czy duża wanna 2000L to żadna różnica. W tej drugiej też nie popływamy! A załamanie w 2000L ekosystemu może nie odbędzie się spektakularnie w kwadrans lecz w 3 godziny nie mniej odbędzie się jak ma się odbyć. 2000L to kolos ale dla nas a w rzeczywistości to kropla w morzu.

Są i inne problemy, choćby 3 tony umieszczone na małej powierzchni, hałas pomp, obciążenie sieci energetycznej nie koniecznie 32. Amperowej a zwykle 16A i co wtedy rezygnujemy z prania i życia bo w domu jest akwarium, domownicy też mogą mieć nieco inne spojrzenie na rzeczywistość i to zupełnie inna bajka tolerować 200L jak 2000L i szaleństwo z nim związane,...

Chciałeś szczerze to masz szczerze. Koszty finansowe to nie jedyne związane z wdrożeniem i eksploatacją tego projektu.

Edytowane przez Ritter (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kosz utrzymania rośnie wprost proporcjonalnie do wielkości zbiornika.

Także koszt utrzymania takich 2000 l będzie ok. 5x większy, od kosztu utrzymania 400 l.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ritter dlaczego wykasowałeś post? To co napisałeś miało sens...


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ritter dlaczego wykasowałeś post? To co napisałeś miało sens...

Nie wykasowałem tylko lepiej sprofilowałem :yes. Kolega ma już akwarium 112L+36L. Dlatego zasada by zacząć od mniejszego i przejść przez wszystkie etapy "upokorzeń" właściciela na mniejszym jest nieco nieaktualna. Kolega "upokorzenia" okresu "błędów i wypaczeń" ma już zapewne poza sobą. To prawda, że jestem zwolennikiem najpierw 200L a potem 2000L a nie najpierw 2000L a potem porażka!

Edytowane przez Ritter (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Problem ciepła w pomieszczeniu jest znikomu, bo pomieszczenie jest wielkości 3/4 powierzchni domu (jeden wielki pokój/salon), jest klimatyzowane, ale mniejsza z tym. Dzięki Ritter za wypowiedź :) Jak i innym użytkownikom :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

koszt utrzymania akwarium 2000 litrów fish only będzie porównywalny do kosztów utrzymania 500 litrowego zbiornika SPSowego


900 l w obiegu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A tak sobie myślę, czy czym większy baniak to utrzymanie nie powinno wyjść taniej od zbiornika mniejszego?-mam na myśli podmiany. Oczywiście przy zrównoważonej obsadzie jak i karmieniu. W swoim baniaczku (120L netto w obiegu) przy 3 rybach, 3 krewetkach, krabie i ślimakach robię podmianki co 2 tygodnie z powodu dostarczenia pierwiastków itp do wody (wzbogacenie) a NO3 mam czasami niewykrywalne (specjalnie dużo karmię, żeby je podnieść ale "nie umiem"). Więc jeśli założymy dużo zbiornik, z dużą ilością LR, LS, zbiornik będzie stabilny, nie będzie 10k ryb, to tak na prawdę poza uzupełnianiem mikro i makro elementów zbiornik powinien utrzymać się sam... Chyba, że się mylę, to mnie naprowadźcie-to tylko moje przemyślenia... (Przy odpowienio dobranej obsadzie, zbiornik powinien "kręcić" się sam)... pomijam tutaj koszta prądu, pokarmu oraz mikro i makro elementów co było by niezbędne...

Jak się mylę, to mnie naprowadźcie ale nie, że mnie zrównacie z ziemią. To tylko PRZEMYŚLENIA...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koszt podmian (poza "robocizną") będzie w takim przypadku ułamkiem kosztów energii elektrycznej ...


Kostka 100x100x50cm,

Oświetlenie: 12 x 39W, ATI Sunpower

Cyrkulacja: 2 x Tunze 6095, 1x Tunze 6055

Obieg: NewJet 4500

Reaktor Ca, DIY

Sól: Tropic Marine Pro Reef, RedSea.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem czy koszt podmian, da się zrobić tak, by wszystko brało mało prądu, jeśli kupisz dobre pompy, które biorą mało prądu to wyjdzie to taniej, mniejsza z tym, pisałem że nie chodzi mi tu o prąd, bo postawisz sobie wiatrak za 20kzł i prąd masz po kilku latach za free więc...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem czy koszt podmian, da się zrobić tak, by wszystko brało mało prądu, jeśli kupisz dobre pompy, które biorą mało prądu to wyjdzie to taniej, mniejsza z tym, pisałem że nie chodzi mi tu o prąd, bo postawisz sobie wiatrak za 20kzł i prąd masz po kilku latach za free więc...

za 20k? gdzie takie tanie wiatraki kupić? Taki dzięki którego miałbyś prąd 'za darmo', kosztowałby z 5x tyle...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mało prądu to nie jest ścisłe kryterium. Pompy cyrkulacyjne, nawet "oszczędne" Tunze do takiego baniaka zużywają ok 20W generując przy tym ruch wody na poziomie 4500-9000l/h, a trzeba by ich kilka, tak więc już masz kilkadziesiąt watt na wewnętrzną cyrkulację do tego pompa obiegowa setka lub kilka setek W, światło - w kilowatach, może ogrzewanie też w setkach, odpieniacz również swoje pociągnie i może to być kilkadziesiąt W. Tak więc lekko licząc w nastu kilowatach dziennie wyjdzie zużycie jak nic, powiedzmy 30kW dziennie, to jest 18zł dziennie zużytego prądu, co daje ca 540zł/msc dla elektrowni (coś mało jeszcze chyba wyszło :))... Jaki przydomowy wiatrak za 20 tyś PLN zrobi 30kw prądu na dobę?

Podmiany, powiedzmy skromnie 20% miesięcznie, licząc po 11zł za kilogram soli, i 36gr soli na litr (tez skromnie) to jest ok 160zł miesięcznie za podmiany (+ zużycie filtrów RO, w tym najkosztowniejsze: żywica). Parowanie ze zbiornika może być ze 20l na dobę. To nie wiem czy na litrze żywicy DI miesięcznie się skończy, wiec z 50zł na nią tez trzeba doliczyć (kupując hurtem).

Prosta matematyka...


Kostka 100x100x50cm,

Oświetlenie: 12 x 39W, ATI Sunpower

Cyrkulacja: 2 x Tunze 6095, 1x Tunze 6055

Obieg: NewJet 4500

Reaktor Ca, DIY

Sól: Tropic Marine Pro Reef, RedSea.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kosz utrzymania rośnie wprost proporcjonalnie do wielkości zbiornika.

Obawiam się z własnego doświadczenia, że nie będzie na szczęście to wzrost proporcjonalny. thumbsup.gif

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pisałem, że nie chcę tu poruszać tematu prądu, jak i karmienia, ale wy swoje, więc widzę, że nie ma to sensu... Dzięki za podpowiedzi...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no bo zaczales wątek nijako, zamiast np. Ojciec czy szef w firmie zaplaci za prąd, jedzenie i takie tam. Ugadalismy sie, ze ja bede placic (np) za sól i X. Jaki bedzie koszt utrzymania akwarium. No i wtedy mozna uprawiac teoretyczna gre na Twoich zasadach :) Pozdro!


LED Maxspect, Tematy lufta

Salarias allegro (sklep Salarias) baner NanoReef www.mariuszfrej.com Moje szkła: 80 l (105 w obiegu)- ReefMax, start 10 sierpnia 2010, 90% sucha skała, II) 360 l (ok. 470 l w obiegu) start VI 2012 - 100 % sucha skała, . Akcja Pajacyk - kliknij proszę!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W jednym z ostatnich postów pytałem się konkretnie o podmianki a dostałem odpowiedź dotyczącą prądu...

Poza tym, nie wiem po co to tak komplikować, ciekawe która pompa ma tak na prawdę te 20W jeśli jest tyle na niej napisane. Po drugie, są wydajne ledy, (dzisiaj oglądałem jeden temat na forum) gdzie ledy były mocy 100W a świeciły baaardzo mocno, jeśli mieszkanie jest ogrzewane, to nie trzeba zbyt wiele prądu by ogrzać taki zbiornik, na dodatek wszystkie pompy jak i lampy pracują wydzielając przy tym ciepło więc jest kolejne źródło ogrzewania baniaka, więc nie wiem skąd wzięło Ci się tu 30kW... Nie ważne. Jak ktoś zna odpowiedź na moje pytanie, prosił bym o napisanie (na temat podmian)...

Aaa... no i jeszcze nikt nie powiedział, że zbiornik miał by być zasilany energią tylko i wyłącznie z wiatraka, bo część może być "pozyskiwana" z dostawcy "publicznego"...

Edytowane przez Marcin14 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wg. mnie koszty nie sa wprost proporcjonalne do wielkosci.

znajomy ma w baniaku 350l lampe 2x100w led ja mam 4x100w led w baniaku 1000l wiec juz nie proporcjonalnie.

jak woda sie nagrzeje to tez dłuzej trzyma i nie trzeba jej dogrzewać wliczajac nawet grubość szkła i przewodność ciepła.

wodzy dziennie mi paruje ok 5l

z filtra di wylało mi się już jakieś 1500l a jest jeszcze 50% wkładu. koszt di to 100zł

wiec zanim mi kolejne 1500l wyparuje to nie minie miesiac tylko rok.

wiec nie jest to kosztem.

koszty pierwiastkow tez spadna jak bedzie w sumpie reaktor.

jedzonko dla ryb i korali bedzie wiekszym kosztem bo niestety tu ilosc obsady rosnie proporcjonalnie do zbiornika.

a jesli o nieszczesnym pradzie...

moja obiegówka ma ok 80w

w zbiorniku nawet 500 bedzie miała ok 60 wiec nie zaoszczedzimy itd.


5038_5082.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.