kaspy Zgłoś Napisano 29 Sierpnia 2012 Właśnie odebrałem stelaż, niestety nie jest idealnie równo wyfrezowany, więc po przyłożeniu poziomicy (linijki) widać że poszczególne elementy nie tworzą idealnej płaszczyzny. Różnice są niewielkie (1mm), ale twarda płyta nie ma szansy oprzeć się równo na całym obwodzie. Chciałbym żeby "blat" był: - cienki - trawały - estetyczny - rozkładał równomiernie ciężar akwarium - rozkładał równomiernie obciążenie na ramę stelaża. Mój pomysł na przykrycie stelaża: - 5mm spienionego PCV na spód (powinno skorygować nierówności ramy) - 10mm akrylu (dla równomiernego rozłożenia sił) - 5mm spienionego PCV na wierzch (dla korekty nierówności między dnem, a szybami) Co do wierzchniej warstwy rozważam też piankę silikonową, karimatę lub coś podobnego. Czy ktoś próbował coś innego plus nieśmiertelny zestaw (stosowany również przeze mnie do tej pory): płyta MDF 18mm + styropian 2cm i mógłby się odnieść do pomysłu? 4 cm to za dużo, styropian (nawet obleczony pianką pod panele) nie wygląda super estetycznie, podobnie jak krawędź płyty po kilkokrotnym zalaniu i jestem pewien że będą spore szpary między płytą a ramą, więc ciężar rozłoży się nierówno. Stelaż pokryty akrylem widziałem, ale to było znacznie większe akwarium, więc nie wiem jak to się skaluje. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
qba25 Zgłoś Napisano 29 Sierpnia 2012 ja bym zrobil tak ze poprostu polozyl bym plyte na stelazu i dal najgrubsza karimate jaka jest czyli potrojna, najwazniejsze zeby stelaz byl wypoziomowany a nierownosci i tak skoryguje karimata , niewierze ze jest az tak pokrzywiony Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
snocho Zgłoś Napisano 29 Sierpnia 2012 Nierówności stelaża powinieneś wyrównać, a nie możesz brać za pewnik, że spienione PCV wyrówna jakiekolwiek różnice. Płyta powinna oprzeć się równo na całym obwodzie. Żeby tak było proponuję Ci ją przykleić na silikon lub jakiś klej elastyczny. Nakładasz klej na stelaż, kładziesz blat (jaki i z czego by nie był), dociskasz korygując poziomicą, tak żeby było równo. Jeśli zależy Ci na wysokości, to możesz dać zwykły podkład pod panele podłogowe, u mnie leży taki 5mm. Cytuj pzdr Michał Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tester Zgłoś Napisano 29 Sierpnia 2012 Kaspy - masz juz akwarium? Pamietam ze nie chciales zamawiac w NDA. Pytam bo u mnie w karcie gwarancyjnej jest napisane ze akwarium MUSI stac na dolaczonym styropianie. W takim wypadku nierownosci sie same wyrownaja Cytuj 425L - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L] Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kaspy Zgłoś Napisano 29 Sierpnia 2012 (edytowane) Kaspy - masz juz akwarium? Pamietam ze nie chciales zamawiac w NDA. Pytam bo u mnie w karcie gwarancyjnej jest napisane ze akwarium MUSI stac na dolaczonym styropianie. W takim wypadku nierownosci sie same wyrownaja Tak, akwarium przyjechało z naszego pięknego kraju ojczystego i na pierwszy rzut oka wygląda na w pełni zgodne z moim projektem. Zero fugi - silikonu nie ma poza miejscami złączenia szkła, komin z zespolonego szkła jest idealnie czarny. Dodatkowo full opti (+ porządne wyczyszczenie) robi ciekawe wrażenie - dna tak jakby nie było (sprawdzałem - jest :-). Żeby ocenić w szczegółach muszę je wypakować ze skrzyni. Stelaż jest solidnie zespawany i frezowany na punktach styku, ale, tak jak napisałem, nie ma idealnej płaszczyzny. Wydaje mi się że 5 mm PCV zniwelowało by różnice od strony ramy. Nie dostałem wymagań co do rodzaju podparcia. Styropiany różnią się między sobą sporo twardością, jak oceniasz ten co dostałeś - i jakiej jest grubości? Jako alternatywę rozważam też matę z pianki EVA, znalazłem dosyć twardą o grubości 14mm. U mnie rama jest teraz dopasowana idealnie rozmiarem do podstawy akwarium, wcześniej miałem blat nieco szerszy niż podstawa, nie wiem też czy ugniecenie styropianu na krawędziach nie spowoduje zaniku podparcia dla ścian (o ile to ma w ogóle jakiekolwiek znaczenie). Edytowane 29 Sierpnia 2012 przez kaspy (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tester Zgłoś Napisano 29 Sierpnia 2012 jesli czytales moj watek to wiesz ze mam szpary pod akwarium. Najpierw sie stresowalem ale teraz luz. Styropian mam 20mm Cytuj 425L - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L] Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kaspy Zgłoś Napisano 29 Sierpnia 2012 (edytowane) Nierówności stelaża powinieneś wyrównać, a nie możesz brać za pewnik, że spienione PCV wyrówna jakiekolwiek różnice. Płyta powinna oprzeć się równo na całym obwodzie. Żeby tak było proponuję Ci ją przykleić na silikon lub jakiś klej elastyczny. Nakładasz klej na stelaż, kładziesz blat (jaki i z czego by nie był), dociskasz korygując poziomicą, tak żeby było równo. Jeśli zależy Ci na wysokości, to możesz dać zwykły podkład pod panele podłogowe, u mnie leży taki 5mm. Tylko pytanie czy elastyczny klej faktycznie będzie stanowił podparcie? Bo co, jeśli tylko wypełni szczeliny i ustąpi pod ciężarem? ... mogę przecież użyć elastycznego kleju który dobrze wypełni szczelinę, a później zesztywnieje... Miliput powinien się nadać? Edytowane 29 Sierpnia 2012 przez kaspy (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Miklas Zgłoś Napisano 30 Sierpnia 2012 @kaspy, myślę, że za bardzo się tym przejmujesz. Popatrz na konstrukcje szafek akwariowych bez stelaża. Tam blat 18mm podparty jest w zależności od długości szafki w dwóch, trzech lub czterech miejscach, więc jeśli u Ciebie blat nie podparty jest tylko na kilku króciutkich odcinkach, to na logikę nic się stać nie może, jeśli się stresujesz, to rzeczywiście podsmaruj blat silikonem i zapomnij o problemie. Cytuj 294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kaspy Zgłoś Napisano 30 Sierpnia 2012 Ostatnią szafkę wykonałem sam i blat podparty był 4 poprzecznymi ściankami i pełnym "tyłem". Dodatkowo wewnętrzne podpory były "spięte" sztywną półką. Blat stykał się idealnie ze wszystkimi krawędziami. Gdyby różnice płaszczyzny stelaża były punktowe (np. za mocno zeszlifowane połączenia, bądź zdeformowane profile), to nie było by takiego problemu, ale akurat wyszło tak, że przednia belka jest obniżona względem krawędzi bocznych, więc blat się by się oparł tylko z tyłu i na bokach. A to nie fajnie bo przednia ściana by była bez podparcia. Milliput już jedzie, więc zrobię tak jak radzicie, tylko ze sztywniejącym klejem epoksydowym dla dobrego przeniesienia obciążenia. Milliput ma też tę zaletę że się nie kurczy w trakcie twardnienia. Na wierzch zamówiłem akryl 10mm, jak przyjedzie to ocenię czy płyta jest wystarczająco sztywna, jak nie to poszukam czegoś innego bądź zamówię grubszą. Pod akwarium zamówiłem piankę EVA, też ocenię czy dobra dopiero jak ją dotknę. Spienione PCV tymczasowo odpuszczam, bo nie jest ani dobrym usztywnieniem, ani dobrą amortyzacją. Co do kwestii przejmowania - tragedii nie ma, ale wolę to zrobić raz, a porządnie, bo wydatek i czas zmarnowany na poprawki może przekraczać o rzędy wielkości wczesne działania zaradcze. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Dyzma Zgłoś Napisano 31 Sierpnia 2012 Blat z akrylu??? 10mm??? Kaspy 1mm nierownosci stelaza i tak sobie pod gorke robisz. Nie szkoda Ci kasy i pracy? Klejem niwlujesz nierownosc, plyta z drewna karimata pocieta na paski i z bani. Cytuj Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone Osprzet - Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W Suplementacja - Balling DIY HD Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach