Skocz do zawartości
Gość Enia

tridacna -czy ktos ma pod ledami?

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Enia

Na internecie znalazłam super artykuł o tridacnach.Nie ma w nim jednak napisane jak malze się czują pod ledami.W moim eksperymencie napisałam,że pod słabszą lampą tridacny lekko zbladly.Zastanawiam się czy nie powiesić nad nimi ledów.Czy ktoś ma te piękne stworzonka przez dłuższy czas i z ladnymi przyrostami tylko pod ledami?Poniżej prawie cały artykuł. Napisał go Kostia w 2009 roku na aqua-reefie (http://aqua-reef.pl/...-przydaczniach/).

,,Ogólne Wiadomości o budowie anatomicznej Tridacnidae.

Tridacnidae , posiadają dwie symetryczne, połączone ze sobą muszle, które są w stanie w razie niebezpieczeństwa błyskawicznie się zamknąć, wykorzystując do tego tzw. miesień zwierający. Jest to główna forma obrony, oprócz tego niektóre malże, mogą się nieznacznie przemieszczać wykorzystują odrzut wody, powstający przy silnym i nagłym domknięciu polówek muszli. Specyficzną forma obrony przed drapieżnikami jest tzw. zacementowanie. To zjawisko pojawia się, gdy do wnętrza zwierzęcia zdoła dostać się drapieżnik, np. poprzez przewiercenie muszli. W wyniku stałego zjawiska odkładania się wapna na muszlach, zostaje on uwięziony i z czasem zacementowany. Płaszcze Tridacnidae zawierają zróżnicowane barwnie pigmenty. Ich zakres obejmuje kombinację błękitu, zieleni i żółci. Rzadziej spotyka się pigmenty: biały, pomarańczowy, złoty czy czerwony. O ile zooksantele, są odpowiedzialne za jedną z metod odżywiania zwierzęcia, to pigmenty pełnią rolę ochronną przed nadmiernym promieniowaniem UV. Ciekawostka jest to, iż tridacny nie są w naturalny sposób zaopatrzone w zooksatele. Otóż do mniej więcej drugiego tygodnia życia, tridacny żywią się wyłącznie przy pomocy planktonu. Zdolność fotosyntezy pojawia się później, gdy larwa przekształca się w dorosłego osobnika.

Małż posiada dwa otwory, większy “wlotowy†zwykle otoczony wypustkami, wyglądającymi jak frędzle. Woda zagarnięta tym otworem trafia na skrzela, pokryte specjalnym, lepkim śluzem, na którym osadzają się cząstki pożywienia, zawarte w wodzie. Skrzela posiadają funkcję transportową, cząstki pożywienia na specjalnych rzęskach, zostają przesunięte do otworu gębowego, a przefiltrowana woda, zostaje usunięta otworem wylotowym o mniejszych wymiarach.

Na dole małża znajduje się stopa, zwykle dość duża u innych gatunków małży. Tutaj jest wybitnie zredukowana, i znajduje się w pobliżu styku obu połówek muszli. W tych okolicach znajdują się gruczoły bisiorowe (ang. byssus, nazwę polską podaje za N. Dakinem), wytwarzające nici bisiorowe. Są to długie przezroczyste nici, za pomocą których niektóre małże przymocowuje się do podłoża.

Na brzegach płaszcza małża, znajdują się rzędy fotoreceptorów, które niezwykle skutecznie reagują, na cienie przepływających ryb w rezultacie czego, gwałtownie małż zamyka połówki muszli.

Rozmnażanie małży.

Małże osiągają dojrzałość płciową w wieku 5- 7 lat. Ich sposób rozmnażania, jest dość specyficzny. Małże z w początkowej fazie, wykazują cechy samców , po ok. roku stają się obupłciowe. Proces wydzielenia spermy lub jajeczek, odbywa się często w wyniku impulsu, nakazującego zachowanie gatunku, co oznacza sytuacje , gdy małż, posiadający złe warunki w akwarium, lub zaatakowany przez drapieżniki etc, gwałtownie wyrzuca spermę lub jajeczka. Powodem dla takiego zachowania może być również gwałtowny spadek gęstości wody (jej wysłodzenie) lub nawet nagłe wahniecie się pH wody. Pojedynczy egz. w trakcie rozmnażania wypuszcza , albo jajeczka albo spermę. Najpierw uwalniana do wody jest sperma, a potem jajeczka. Uwalniane są tak olbrzymie ilości spermy i jajeczek , iż nawet w największych akwariach, jest to zwykle początek katastrofy. Jest to dodatkowo kłopotliwe , gdy utrzymujemy większa ilość małży w zbiorniku, gdyż proces wydzielania spermy/jajeczek, pobudza do takiego samego zachowania inne małże, co potęguje ilość substancji białkowej w wodzie. Co gorsza nie można liczyć na żadne potomstwo w wyniku takiego zachowania, gdyż nawet w największych akwariach, dochodzi do olbrzymiej nadprodukcji jajeczek/spermy. I właśnie to, paradoksalnie, uniemożliwia prokreacje zwierząt. Przez jakiś czas panowały dwa niewłaściwe poglądy, iż jajeczka/sperma są toksyczne i ze małż po procesie reprodukcji ginie. Były to wnioski płynące z obserwacji zwierząt w niewoli. Otóż podczas rozmazania dochodziło, do tak znaczącego wzrostu substancji białkowej, iż wodzie pojawiał się amoniak. I to on był przyczyna śmierci małży i inny zwierząt. W przypadku zaobserwowania rozmnażania się małży, o ile to możliwie, należy je usunąć z zbiornika i w osobnym akwarium ściągać wyrzucany jajeczka/spermę, przy pomocy gumowego węża, trzymając go bezpośrednio nad małżem , podłączyć węgiel aktywowany jak też bardzo wydajny odpieniacz

W warunkach naturalnych, po zapłodnieniu powstaje forma larwalna, która szybko przyjmuje formę pływającej formy larwalnej. Po około tygodniu larwa posiada stopę, aby po 3-4 dniach rozpocząć życie osiadle. Małże rosną bardzo powoli. Ich wzrost jest jednak widoczny, poprzez świeże różowe przyrosty na muszli. W naturze małże są długowieczne, potrafią przeżyć w sporadycznych wypadkach nawet 200 lat !

Przegląd istniejących gatunków wykazuje znaczące różnie , tyczące kolorystyki płaszcza, wielkości, mocowania do podłoża i preferowanego sposobu odżywiania. Różnice te wynikają z miejsc ich występowania na rafie i zrozumienie tych zależności, będzie bardzo pomocne w ich utrzymaniu w akwarium. Choć właściwym jest założenie, iż wszystkie małże preferują czysta wodę i silne oświetlenie to jednak w zakresie poszczególnych gatunków te preferencje różnie się układają.

Tridacna derasa

T.derasa bez wątpienia zasłużyła na nazwę małży olbrzymiej , gdyż razem z T.gigas, osiąga największe rozmiary. Dodatkowo jest najszybciej rosnąca małża. W wczesnej fazie swojego życia te tridacny, przyczepiają się swoimi niciami bisiorowymi do żwiru dna. W późniejszej fazie życia gdy ich wielkość przekroczy 25-35 cm odrywają się od dna i pozwalają unosić się turbulencjom wody. Zwykle powoduje to przemieszczenie się na większe głębokości. W ich rozwoju fascynująca jest pewna prawidłowość. W początkowej fazie małża przyrasta bardzo mocno , od 3-6 cm na rok. Po osiągnięciu dojrzałości płciowej co zwykle jest związane z wielkością powyżej 30 cm, skorupa zaczyna przyrastać bardziej na grubość. Niezwykle atrakcyjna kolorystyka tych małży to wzory falistych linii w kombinacjach pomarańczy, żółci, czarni, błękitu i bieli. Małż ten posiada masywną i prostą w kształcie muszlę. Dorastają do 40 cm. Można je umieszczać w akwarium na dole lub w środku zabudowy. Niewskazane jest umieszczanie bezpośrednio pod oświetleniem HQI.,,

(Edycja: dodany link do oryginalu. Tester)

Edytowane przez Tester (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aniu, wstawiając w ten sposób artykuł popełniasz przestępstwo, więc podaj źródło, lub najlepiej link gdyż autor moze się nie zgadzać na powielanie.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość michalfa

Witam.

Mama Metisa CRP 2x100w. Przydacznia stoi na dnie jakieś 65 cm pod lampą od ponad 16 miesięcy. Wszystko jej pasuje, ma widoczne przyrosty, niczym specjalnym jej nie karmię.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trzymam jedna pod chińską lampą od jakieś 4-5 miesięcy i wszystko ok . Widać delikatne przyrosty :) .

P.S Fajny opis zawsze byłem ciekawy jak się rozmnaża i dlaczego nie można robić tego w niewoli :)

Zadyma na całego :

Edytowane przez Zabster (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Enia

Oto dalszy ciąg artykułu. :)Tridacna crocea

Tridacna crocea jest najmniejsza z tridacn i dorasta do kilkunastu centymetrów. Posiada wyraźne, dość grube linie żłobień na muszlach, jak tez największa szczelinę bisiorowa .Jest jedną z najbardziej barwnych małży w opalizujących kolorach błękitu, żółci i pomarańczy. Na płaszczu można znaleźć jaskrawe plamy w kontrastowych barwach. Wyjątkowo światłolubny małż, naturze występuje w na szczytach rafy , gdzie występują bardzo silne turbulencje wody. Zdąża się, iż małż, jest czasowo odkryty nad linią wody. .Chroni się przed brakiem wody poprzez wnikniecie w strukturę koralowców kamiennych, tak ze wystaje tylko płaszcz. Dodatkowo silne zamkniecie połówek muszli, powoduje iż jest w nich zatrzymana niewielka ilość wody, co daje możliwość przeżycia.

Tridacna gigas'

Są to dość rzadko spotykane w handlu małże. Jak sama nazwa wskazuje ich rozmiary są imponujące (gigantyczne). Długość skorupy największych osobników dochodzi do 150 cm, a ich waga może przekroczyć 220-250 kg. Tubylcy używają tych skorup jako wanienek lub koryt. Te tridacny zamieszkują głębsze i spokojniejsze rejony rafy, gdzie preferują piaszczyste porośnięte glonami obszary. Z tego powodu nie wytwarzaj nici bisiorowych. Ponieważ żyją w rejonach uboższych w światło, posiadają zdolność wychwytywania planktonu przez cale swoje życie a nie tylko w jego początkowym okresie.

Tridacna maxima T. maxima to najbardziej rozpowszechniony na świecie małż. Występuje w Morzu Czerwonym, od wybrzeży Afryki, po rejony Polinezji. Żyje w płytkiej wodzie w górnych rejonach rafy, są to rejony o wysokim nasłonecznieniu. Podobnie jak t. Crocea, potrafi się zespolić z podłożem lecz nie wnika w niego, aż tak glęboko. Ten małż olśniewa bogactwem różnorakich kolorów, zwykle zgrupowanych gęściej niż w przypadku innych małży. Muszla jest asymetryczna i wydłużona. Pomimo nazwy, nie osiąga rozmiarów większych niż 40 cm. Często mylony z T. Crocea. Przy umieszczaniu w akwarium musimy brać pod uwagę kolor małża. Jasno opalizujące, powinny znaleźć się pod silnym oświetleniem, zaś te o brązowym oświetleniu, w lekko zacienionej strefie.

T. Squamosa Bardzo często ten gatunek małża, jest zalecany jako najlepszy do hodowli w akwarium. Posiada płaszcz o łatwo rozpoznawalny i pięknym rysunku. Zwykle jest brązowy z różnymi wzorami w kolorze złotym, zielonym czy błękitnym. Dorasta do 40 cm. Cecha charakterystyczna są łuski odstające w dużych odstępach. W akwariach wykazuje się wysoką odpornością na infekcje i zranienia. Małża tego najwygodniej ustawić na dnie zbiornika. Należy uważać na ich niezwykle silne zamykanie muszli, prąd wody może strącić sąsiadujące koralowce. Jakiekolwiek próby stawiania go na konstrukcjach, są problematyczne, gdyż z upodobaniem będzie on staczał się na dół zbiornika. Również wyjęty z wody potrafi zafundować intensywny prysznic, niczego nie spodziewającemu się akwaryście.

Wrogowie i choroby małży.

Nasz “bohater†jest w zasadzie zwierzęciem bezbronnym. Ma co prawda, minimalne możliwości przemieszczania się, ale poza chwilowym zamknięciem muszli, jest skazany na istniejące sąsiedztwo. Musimy zadbać, by nie było dla niego zabójcze.

Niekwestionowanym mordercą małż, jest łagodnie wyglądający Chelmon Rostratus. Ryba ta może pływać w sąsiedztwie małży całymi latami i potem bez żadnej wyraźnej przyczyny, rozszarpać kilkanaście dużych okazów w przeciągu kilku minut. Jest to czysty akt â €œwandalizmuâ€, gdyż ryba ta, nie posila się w ten sposób. Równie problematyczne mogą być niektóre Centropyge, Acanthurus , niektóre gatunki Escenius , mogą zakłócić spokój małża, wpływając do jego środka.

Bardzo problematyczne są kraby i krewetki. Nawet niegroźna, Lysmata amboinensis, może skutecznie zamęczyć małża, choć zdarza się to tylko w wypadku, gdy małż jest uszkodzony, a krewetka nie znajduje innego pożywienia.

Rozwój alg czy pasożytniczych ukwiałów (Aiptasia sp.) wokół małża, może być również problemem, gdyż algi mogą go niepokoić, zmuszając do zajęcia półprzymkniętej postawy, co w rezultacie może doprowadzić do jego śmierci.

Należy uważać na pracę pompek cyrkulacyjnych, tak by nie produkowały one bąbelków powietrza. Ich uwiezienie na śluzie skrzeli , może być dla niego bardzo groźne.

Ostatnią grupą potencjalnie groźnych zwierząt to robaki żerujące w nocy ( Polychaeta), mogące naruszać strukturę płaszcza. Istnieje jeszcze sporo drapieżników np. ślimaki , które są w stanie zaszkodzić zdrowiu małża.

Choroby Tridacnidae .

Blaknięcie płaszcza. Choroby małży, choć mają różne przyczyny, prawie zawsze rozpoczynają się od zmiany koloru czy naruszenia struktury płaszcza. Najczęściej jest to centralne, miejscowe lub ogólne blaknięcie. Jest to najczęściej oznaką utraty zooksanteli. Jej utrata, może być związana z przejściowym zbyt niskim lub zbyt wysokim pH lub niewłaściwą temperaturą wody. Również zbyt długie używanie węgla aktywowanego, lub zerowe poziomy jodu mogą być przyczyną blaknięcia płaszcza. Najczęstszym jednak powodem, jest zbyt mała ilość światła, lub niewłaściwe jego spektrum.

Dziura w płaszczu. Dość rzadka przypadłość, której podłożem, może być fizyczne zranienie, infekcja bakteryjna lub uszkodzenie zbyt bliską odległością małża do lampy HQI – odległość ta powinna być nie mniejsza niż 30 cm. Zwykle małż zasklepia dziurę i wraca do zdrowia.

Małże sporadycznie mogą wydzielać do wody duże ilości śluzu, jest to oznaka ogólnego złego samopoczucia i może odnosić się do wielu niekorzystnych parametrów w zbiorniku :pH, temp, cyrkulacji wody, oświetlenia etc.

Małż sygnalizuje kłopoty zdrowotne, stopniem rozwarcia muszli. Jeżeli dłuższy czas, pozostaje zamknięty lub wręcz odwrotnie przyjmuje pozycje â €œrozdziawioną “, można spodziewać się kłopotów i bardzo uważnie obserwować. Jeżeli małż przestania reagować na dotyk i nie zamyka się, należy bezwzględnie i natychmiast usunąć go z akwarium, gdyż w przypadku jego padnięcia nastąpi silne zanieczyszczenie wody.

.

Małże w akwarium.

Małże sa długowiecznymi mieszkańcami akwarium i o ile zapewnimy im właściwe warunki, długo będziemy cieszyć się ich widokiem. Kluczowym aspektem ich utrzymania jest bez wątpienia światło. Jego charakterystyka musi obejmować dwa aspekty: intensywność i zakres emisji promieniowania uv. Z racji dużych wymagań świetlnych, bez wątpienia najlepszym podstawowym źródłem światła, będą lampy metal halogen. Ich moc będzie zależna od głębokości akwarium. Z praktycznych obserwacji wiem, że oświetlenie 250 watt, przy głębokości 70 cm, było zdecydowanie za słabym oświetleniem. Małże strąciły intensywność ubarwienia i zaczynały mięć białe przebarwienia. Po wymianie oświetlenia na metal halogen 400 watt i dołożeniu światła z duża emisją pasma niebieskiego (TL03 Philips) w ciągu kilku tygodni, tridacny odzyskały wspaniale ubarwienie. Tak też można założyć iż przy niskich zbiornikach właściwym są lampy HQI 250 watt ( przy 40-50 cm), zaś przy głębszych zdecydowanie lampy 400 watt. Rzadko używane źródło HQI 1000 watt, mogłoby dąć przepiękne efekty. Zakładając iż żarniki HQI, posiadają temperaturę barwową 10 000 i więcej Kelwinow, można skorygować oświetlenie jarzeniówkami superaktynicznymi TL03. Oprócz ewidentnych korzyści w zakresie dostarczenia promieniowania UV będziemy mogli podziwiać efekt, „świecenia†się płaszczy, po wygaszeniu oświetlenia hqi. Nie można kompensować słabych źródeł oświetlenia poprzez ich niższe powieszenie nad lustrem wody. Minimalna zalecana odległość to 40 cm i nie powinno się jej zmniejszać.

Z oświetleniem wiąże się pośrednio problem odpieniania i stosowania węgla aktywowanego. Otóż zbyt słaby odpieniacz, może spowodować powstanie zagęszczenia substancji białkowych, które stworzą bardzo niepożądany „filtr†dla światła. Również zażółcenie wody ( które można usunąć stosując okresowo węgiel) obcina dopływ światła.

Pełnie koloru można docenić, gdy patrzy się na małża z pewnej wysokości, dlatego też potrzebny jest kompromis w ustaleniu wysokości jego położenia w zbiorniku. Również ustawienie małża pod kątem 45%, pozwoli na uzyskanie pięknego odblasku.

Jak każdy nowy mieszkaniec, tak samo tridacny musza przejść aklimatyzacje, do nowych warunków świetlnych w akwarium. Dotyczy to zwłaszcza osobników o mało intensywnych barwach i równomiernym brązowo-brunatnym odcieniu. Oznacza to iż osobnik został pobrany z większych głębokości. Praktycznym pomysłem jest posiadanie nawisu skalnego, który zacieniuje część akwarium i tam umieszczanie takich osobników, stopniowo, gdy kolory płaszcza osiągną większy kontrast, można wysuwać go bardziej na światło. Jednak gdy osobnik zacznie blednąc i tracić nasycenie kolorem, należy uznać iż posiada zbyt dużo światła i należy przemieścić go niżej. Są to oczywiście procesy obliczone na tygodnie, a nie na godziny czy dni.

Należy pamiętać iż małże są niezwykle wrażliwe na wachniecia parametrów wody. Gwałtowne jej wysłodzenie ( zmniejszenie gęstości) może pobudzić do rozmnażania , co może skończyć się totalną katastrofa. Również wachniecia pH , czy temperatury są wysoce niewskazane.

Istnieje również niebezpieczeństwo uduszenia filtrującego zwierzęcia. Dlatego tzw. odmulania trzeba przeprowadzac bardzo ostrożnie. W literaturze spotkałem się z zaleceniem wyjmowania, przed odmulaniem małża z akwarium, ale jest to wysoce trudne i niebezpieczne. Lepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowania filtracji „berlińskiejâ€, gdzie najczęściej podłoża nie ma wcale, lub jest bardzo go niewiele, a odmulanie odbywa się dość często.

Żródła: D.Knop The Giants Clams D.Knop Corallen The Modern Coral Reef Akwariums N.Dankin “Akwarium Morskie†Zabster dzięki, :) filmik super.Możesz mi jeszcze napisać jakie masz parametry?. Szczególnie chodzi mi o No3 i kh .:)

Edytowane przez Enia (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie mam KH 7 i prowadzę walkę z NO3 mam około 25 mg/l reszta to PH 8 , Ca 400 , Mg 1300 , Po4 nie pamiętam ale tragedii nie mam :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam niebieską i przez 3 miesiace jakie mialem pod ledami nie bylo zadnch objawow niepokojących co do jej kondycji. Nie rosnie jakos szybko ale wywala plaszcze na maxa i wyglada na szczesliwą.


 

v.1

http://nano-reef.pl/...-salonowa-rafa/

v.2 start 31.08.2013:

http://nano-reef.pl/...ps-500l-oceanu/

v3 Start 17.02.2014 na Zeovit, do likwidacji, życie zostanie przeniesione do nowego szkła w wersji 4.

http://nano-reef.pl/...-z-zeovit-500l/

v. 4 wystartowane 12.12.2014 130x80 i 50 cm wysokosci zasolone AF Reef Salt, bakterie probiotyczne i azotowego cyklu na start, do tego CaralA, CoralE, Pozywka bakterii probiotycznych.

http://nano-reef.pl/...ra-na-powaznie/

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Enia

Zabster, to pocieszające,że nie są aż tak delikatne jak piszą.:) Jacek,a jakie Ty masz parametry?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tez raczej hardcore :) PO4 miewalem i 0,60 ppm, NO3 tak 0 jak i 10-20 ppm obecnie. Wapn i kH roznie, od 11 do 5,4 .

Obecnie kH mam dosc stabilne na poziomie 6. Wapn rowniez 420-430. Temperatury tez latem do 28 zima 23. Wg mnie to odporna bestia.


 

v.1

http://nano-reef.pl/...-salonowa-rafa/

v.2 start 31.08.2013:

http://nano-reef.pl/...ps-500l-oceanu/

v3 Start 17.02.2014 na Zeovit, do likwidacji, życie zostanie przeniesione do nowego szkła w wersji 4.

http://nano-reef.pl/...-z-zeovit-500l/

v. 4 wystartowane 12.12.2014 130x80 i 50 cm wysokosci zasolone AF Reef Salt, bakterie probiotyczne i azotowego cyklu na start, do tego CaralA, CoralE, Pozywka bakterii probiotycznych.

http://nano-reef.pl/...ra-na-powaznie/

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czesc

U mnie tridacna pod Razorami zyje okolo 15 miesiecy pod samymi Led-ami (Razor 160 ) okolo 12 miesiecy

Sol , jaka mi wpadnie w ręce :D a ostatnio mieszanka Kent+ IO +AF

Parametry

Ca 360

Kh 7,3

Mg 1360

NO3 5

No2 niewykrywalne

po4 007 mala Hanka

T = 26st C dzien, noc 25st C

zasolenie 1024

Tridacna ma około 18 cm


w realizacji- 120x60x60h

105 l sump, 2xAPF600:)DIY,

NJ6000,

2x T 6100,

1x6055

2x250 HQI +4x54W

masa innego drobnego sprzetu

Walka z glonami trwa - chyba wygrywam:D

http://tablica.pl/of...-20130829202216

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie od 10 miesiecy mieszka jedna clama. Kupilem ja jako dwucentymetrowe malenstwo. Dlugo nie chciala rosnac, mimo ze sie ladnie otwierala. Dopiero kolo lipca zaczela rosnac, a od 10 tygodni swiece ledami i t5:

gallery_10763_2170_24948.jpg


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Enia

Podziwiam i dziękuję, że piszecie jak jest. :) Z tego wynika, że nie są ważne idealne parametry,może równowaga?Tester, bardzo duży ten przyrost.Wcześniej miałeś same ledy,czy same T 5 ?I jakie u Ciebie parametry ?:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Enia

Tester z tego co widzę na zdjęciu tridacna jest przy dnie.Ma mocna cyrkulacje,bo jej falbanki uniosly się do góry. :) Przyznaj się co Ty tam wrzucasz do wody, że tak rośnie?Mam jeszcze pytanie do wszystkich.Co z jodem? Ile dozujecie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zawsze byla przy dnie. Cyrkulacja tam jest wyrazna, ale nie najmocniejsza - lekko faluje "listkami" tridacny.

Jodu daje sporo, ale nie wiem czy akurat to ma wplyw na jej kondycje. Zaczala rosnac zanim zaczalem regularnie dawac jod.


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość michalfa

Raz w tygodniu podmiana 30l na RC, dwie krople jodyny raz w tygodniu, pierwiastki Tropic Marin ( nie pamiętam dokładnie nazwy ) po 1 ml raz na dobę. Przez długi czas ( ok 3-4 miesięcy ) miałem NO3 w okolicach 50 i na większej sztuce nie robiło to wrażenia, natomiast maleństwo ok 3 cm nie dało rady.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Enia

Tester, w jakiej postaci kupujesz jod i jak go dawkujesz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.