mithil Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 Witam, jako że lubię coś projektować i potem tworzyć (chyba powinienem zostać inżynierem a nie grafikiem ), zaparłem się i powiedziałem sobie, że zrobię lampę a nie kupię. Początkowo założenie było takie że zrobię lampę 4x24w T5 najprostszą jak tylko się da i schowam w koronie, a stateczniki pójdą poza akwarium. Jak to w życiu bywa pomysły się zmieniają i powiedziałem że zrobię taką aby mogła wisieć też nad koroną o była ładna. Po kilku dniach rozmyślania i projektowania miałem gotowy szkic i zabrałem się za kompletowanie części. A potrzebowałem: kątowniki z aluminium anodyzowanego (25x15mm, 25x25mm, 10x10mm) płaskownik z aluminium anodyzowanego 25mm klej do aluminium, 4x nity aluminiowe 2x płyta HISP 2mm biała (jedna strona mat, druga połysk) 1x płyta poliwęglanu 2mm śrubki M3, M4 + nakrętki (stal nierdzewna) 2 x statecznik 2x24 t5 4x odbłyśnik 8x oprawka bryzgoszczelna ( teraz użył bym zwykłych pod ten gwint gdyż i tak lampa będzie zamknięta a cena 10x taniej) kostki połączeniowe 2x wentylator (ja użyłem 80x80 gdyż te miały 15mm grubości) stara ładowarka do tel na 5-7,5v 6mb kabla 2x1mm 2 wtyczki do kontaktu linki do zawieszenia lampy Jak to miałem to zaczynamy produkcję: Kątowniki 15x25mm docięte na odpowiedni wymiar, następnie końce ścięte pod kątem 45 stopni (nie miałem piły stołowej to pilnikiem zjechałem), musi być idealnie bo inaczej będzie krzywa. Następnie klejenie klejem – aluminium powinno się zespawać ale niestety nie mam spawarki ani lutownicy do aluminium. Uwaga na razie konstrukcja jest krucha! Mi się rozleciała 2x razy przed kolejnym etapem. Potem przygotowałem kątowniki 25x25 w identyczny sposób i przykleiłem je do spodu krawędzi 15mm, o tak: i całość sklejona: Na tym etapie mamy już wytrzymalszą konstrukcję, ale rzucać jeszcze nie wolno Przy takim sklejeniu jak opisałem powstaje nam miejsce na wklejenie formatki z HIPS. Ja lekko porysowałem aluminium nożem, posmarowałem klejem i włożyłem formatkę błyszczącą stroną do „dziury”: Przygotowałem prędzej wzmocnienia poprzeczne z płaskownika, gdzie nawierciłem otwory pod nity i śrubki do przykręcenia odbłyśników. Po znitowaniu płaskowniki docisną płytę i klej lepiej zwiąże. Radzę jeszcze przycisnąć czymś na brzegach aby rogi płyty nie odstawały. Po ok 12h otrzymamy coś takiego: Kolejny etap to nawiercenie otworów pod stateczniki w aluminium oraz odbłyśniki i kable od oprawek w płycie. Stateczniki montujemy prostopadle od osi poprzecznej lampy, przy krawędziach, na kątownikach. Dzięki temu aluminium będzie odprowadzać trochę ciepło a i lampa będzie miała zachowany środek ciężkości. Jak mamy to gotowe to montujemy stateczniki na śruby ze stali nierdzewnej, przekładamy kable i podłączamy wstępnie aby sprawdzić jak kable poprowadzić przed przycięciem do odpowiedniej długości: Jeżeli wszystko jest ok, zapamiętujemy ten układ/robimy zdjęcie/rysujemy schemat i wyciągamy kable ale zostawiamy stateczniki, pomogą one nam w osadzaniu pokrywy lampy. Tu słowo o samych statecznikach, wybrałem takie aby po przymocowaniu ich zostało 2mm do krawędzi kątownika, dzięki temu mam miejsce na wsadzenie pokrywy z płyty 2mm. Docinamy kątownik 10x10 na odcinki ok 4-5cm ( nie krótsze bo za mała powierzchnia klejenia będzie), jedną krawędź trzeba zmatować grubo ziarnistym papierem ściernym. Następnie wyznaczamy miejsca do przyklejenia i je też trzeba zmatowić. Ja zrobiłem zarysowania nożem do tapet. Odtłuszczamy i przyklejamy – kleju minimalna ilość, lepiej trzyma jak jest cieniutko, niż jak grubo. Pamiętać należy aby zostawić 2mm od krawędzi na płytę. Jak wyschnie to składamy lampę, odcinamy nadmiar kabla, układamy w obudowie, przykręcamy odbłyśniki. Efekt taki: Kolejny etap to przygotowanie wentylacji. Ustalamy położenie wentylatorów w pokrywie i wycinamy otwory. W tym momencie radzę od razu wywiercić otwory pod kable od zasilania i śrubki aby przykręcić pokrywę. Dodatkowo wiercimy otwory przez płytę w środku aby wentylowało świetlówki. Dokręcamy wentylatory, ja przykręciłem tak że jeden dmucha a drugi wyciąga: Potem szukamy przetwornicę 230v na 5v lub 7,5v – stara ładowarka do tel nadaje się idealnie. Na 12v odradzam bo za głośne wentylatory będą przy tej średnicy. Wystarczy dolutować kable od zasilania 230v oraz gniazda do na wyjściu do wpięcia wentylatorów i gotowe: Na końcu montaż linek do zawieszenia. Dla bezpieczeństwa przykręcone zostały do dłuższych boków aluminiowych gdyż one są znitowane z całością i na pewno nie puszczą. Efekt końcowy nad akwarium: Nie dodałem jeszcze płyty z poliwęglanu gdyż skała już przyszła i muszę świecić Projekt nie jest skończony gdyż planuję jeszcze dorobić oświetlenie nocne na diodzie/taśma LED. Myślę też nad sterowaniem w lampie – tzn przenieść te czasowe wyłączniki do lampy. Po rozkręceniu takiego i odpowiednim przylutowaniu kabli bardzo mało miejsca zajmuje. Tylko muszę trafić takie z wyświetlaczami które są całości. Te co teraz posiadam mają taką, szybkę która dopiero dociśnięta daje obraz, a jest luzem i tylko w tym oryginalnym plastiku dolega idealnie. W sumie na podstawie tego co wyżej opisałem można zrobić każdą inna lampę. 6X39w, 6x80 itd. Tylko wtedy trzeba zastosować odpowiednio większe i mocniejsze materiały, policzyć siły jakie działają na lampę aby się nie rozpadła. Mam nadzieję że się podoba i może komuś przyda Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Roman.P Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 Kupić to każdy głupi potrafi. Ale coś takiego zrobić i do tego podzielić się doświadczeniem to u mnie wielkim szacun. :czapki z głów:) Cytuj Pozdrawiam. Roman (Dawniej BAU) 150x50x50, sump 120 l,+zbiornik techniczny 80 l, oświetlenie-ledy Cree 108W + 2x 54W t5, Aqua Nova 6500, 1xJVP 102+jebao 40,odpieniacz stożek made in sebastek i cała reszta zalane 10.02.2011. Obecnie prawie fisch only Nigdy się nie tłumacz, przyjaciel tego nie potrzebuje a wróg nie zrozumie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kroczek Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 Super robota - że Ci się chciało p.s. jak masz zamiar poliwęglan zamocować który będzie chronił świetlówki? - bo jakoś nie widzę tego Cytuj OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Macias Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 Zgadzam się z przedmówcą - gdzie pleksi zabezpieczająca świetlówki przed zachlapaniem? Poza tym świetna robota. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kroczek Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 Zgadzam się z przedmówcą - gdzie pleksi zabezpieczająca świetlówki przed zachlapaniem? Poza tym świetna robota. pytanie: nie gdzie, a jak? bo pisał mithil że będzie tylko musiał zacząć świecić Cytuj OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mithil Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 Super robota - że Ci się chciało p.s. jak masz zamiar poliwęglan zamocować który będzie chronił świetlówki? - bo jakoś nie widzę tego Dzięki za miłe komentarze Poliwęglan będzie tylko musze znaleźć chwilę. Kątowniki 10x10 będą przyklejome tak że będę wsuwal albo na śrubki m3 dokręcal - muszą mi tylko brico po remoncie otworzyć Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kroczek Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 (edytowane) Dzięki za miłe komentarze Poliwęglan będzie tylko musze znaleźć chwilę. Kątowniki 10x10 będą przyklejome tak że będę wsuwal albo na śrubki m3 dokręcal - muszą mi tylko brico po remoncie otworzyć ze względu na wygodę i czas reakcji to proponuję wsuwanie - ze śrubkami się omęczysz a wizualnie i tak nie będzie lepiej p.s. jeszcze raz szacun dla wykonanej pracy i mam nadziej że klejenie wytrzyma - choć jak pisałeś lepiej byłoby pospawać te kluczowe łączenia - jest to jakaś wskazówka dla innych p.s. 2 widzę że parę butelek przy tym poszło Edytowane 12 Lipca 2014 przez Kroczek (wyświetl historię edycji) Cytuj OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mithil Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 ze względu na wygodę i czas reakcji to proponuję wsuwanie - ze śrubkami się omęczysz a wizualnie i tak nie będzie lepiej Mi to bez różnicy bo i tak będę otwierał raz na pół roku p.s. jeszcze raz szacun dla wykonanej pracy i mam nadziej że klejenie wytrzyma - choć jak pisałeś lepiej byłoby pospawać te kluczowe łączenia - jest to jakaś wskazówka dla innych Akurat konstrukcja przemyślana tak że jak coś ma się rozpasc to tylko 2 krótkie dolne kątowniki bo reszta znitowana i skrecona. p.s. 2 widzę że parę butelek przy tym poszło Czekałem aż ktoś o tym napisze Parę piw poszło a reszta to jak dobrze pamiętam to jako dociski do płyty służyły Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kroczek Zgłoś Napisano 12 Lipca 2014 (edytowane) tak, tak ... docisk p.s. profilaktycznie dałbym jeszcze podkładki silikonowe pod wentylatory - te komputerowe - tak na wszelki wypadek Edytowane 12 Lipca 2014 przez Kroczek (wyświetl historię edycji) Cytuj OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mithil Zgłoś Napisano 14 Lipca 2014 profilaktycznie dałbym jeszcze podkładki silikonowe pod wentylatory - te komputerowe - tak na wszelki wypadek Przy tym napięciu i tych wentylatorach co mam to nie potrzeba, gdybym tam dał 12v to już musiał bym dać Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Peniek Zgłoś Napisano 14 Lipca 2014 Ale chłodzenia swietlówek nie przewidziałes,bo nie widze otworów przy swietlówkach. Zobacz jak to jest u ATI http://www.seahorseaquariums.com/ATI-Power-Module-4-X-80W//3472 https://www.youtube.com/watch?v=VThnqtaghbc Cytuj Akwarium-247l(95/50/52)Obieg-NJ2300,cyrkulacja 2xTunze6055+Multicontroller7096+6045 za skałą. odpieniacz DIY APF600,oświetlenie-swietlówki LED 6X15W+t5 2X39W.Miekkie+LPS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mithil Zgłoś Napisano 14 Lipca 2014 Ale chłodzenia swietlówek nie przewidziałes,bo nie widze otworów przy swietlówkach. Myślałem o tym dlatego zrobiłem 2 otwory - 1 wtłacza zimne powietrze, 2 wyciąga, to te podłużne. Jak skończę lampę to na środku między otworami po stronie świetlówek, wkleję przegrodę i powietrze wtedy będzie musiało obejść całą lampę, jednocześnie chłodząc. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Peniek Zgłoś Napisano 14 Lipca 2014 Lepszym rozwiazaniem było by tak jak w ATI,i dwa wentyle na tłoczeniu,wtedy powietrze płynie wzdłóż kazdej swietlówki w kanale który twozy odbłyśnik i ja chłodzi. Cytuj Akwarium-247l(95/50/52)Obieg-NJ2300,cyrkulacja 2xTunze6055+Multicontroller7096+6045 za skałą. odpieniacz DIY APF600,oświetlenie-swietlówki LED 6X15W+t5 2X39W.Miekkie+LPS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Przemek Zgłoś Napisano 14 Lipca 2014 Lepszym rozwiazaniem było by tak jak w ATI,i dwa wentyle na tłoczeniu,wtedy powietrze płynie wzdłóż kazdej swietlówki w kanale który twozy odbłyśnik i ja chłodzi. Głównym zadaniem tych wentyli jest chłodzenie balastów a nie świetlówek. Bez chłodzenia balasty dosyć często padają. Bardzo fajny projekt - pomyśl o regulacji prędkości wentylatorów gdyby za głośno pracowały(lub użyj słabszego zasilacza - np. 9V) Cytuj pozdrawiam Przemysław Cybulskiwww.Pacific-Sun.eu Home for advanced technology Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mithil Zgłoś Napisano 14 Lipca 2014 Bardzo fajny projekt - pomyśl o regulacji prędkości wentylatorów gdyby za głośno pracowały(lub użyj słabszego zasilacza - np. 9V) Dzięki O głośności pomyślałem jest zasilacz 7, 5v a po malym ugrade moge go na 5v przerobić Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
przybytek Zgłoś Napisano 14 Lipca 2014 super !!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
adams888 Zgłoś Napisano 14 Lipca 2014 Super lampa! Jak będę w przyszłości chciał sobie zrobić, to na pewno skorzystam z instrukcji, a tak z czystej ciekawości: ile wyniosło Cie wykonanie? Cytuj 220l 100x55x40, SUMP 140l, światło 150w hqi+3x39w t5, nj3000, deltec apf 600, dsb + refugium. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mithil Zgłoś Napisano 18 Lipca 2014 Super lampa! Jak będę w przyszłości chciał sobie zrobić, to na pewno skorzystam z instrukcji, a tak z czystej ciekawości: ile wyniosło Cie wykonanie? Bez świetlówek i częścią swojego materiału jakieś 300 - 350 zł Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 18 Lipca 2014 Przepraszam Autora za lekkiego offtopa w wątku, ale korzystając z okazji, chciałbym dopytać... Głównym zadaniem tych wentyli jest chłodzenie balastów a nie świetlówek. Bez chłodzenia balasty dosyć często padają. Będę składał za jakieś dwa tygodnie nową lampę 8x24W t5 - wbudowaną w klapę. No i zastanawiam się jak rozwiązać chłodzenie - czy dać dwa lub cztery wentylatory od góry generujące ruch powietrza, czy dać baterię wentylatorów z boku, żeby przewiewały powietrze wzdłuż świetlówek - tak by one nie nagrzewały się za bardzo. Bo z tego co czytałem wysoka temperatura skraca żywotność i wpływa negatywnie na widmo... A co do tego projektu, można by zastosować regulator zbijający napięcie do niskich obrotów i termostat bimetaliczny, np 35 stopni, jako wyzwalacz pełnych obrotów. Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
lisek_92 Zgłoś Napisano 18 Lipca 2014 efekt końcowy, wizualny super btw z czego masz wykonana koronę? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mithil Zgłoś Napisano 22 Lipca 2014 efekt końcowy, wizualny super btw z czego masz wykonana koronę? Płyta meblowa laminowa 16mm, oklejana okleiną z ABS'u Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marioletti Zgłoś Napisano 28 Lipca 2014 bardzo fajna konstrukcja , gdy będę robił lampę podpatrzę co nieco Cytuj MOJE MAŁE SZKIEŁKO - 150x50x45 + sump 105l, i takie tam... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MojeSumienie Zgłoś Napisano 24 Lutego 2015 zaintrygował mnie temat dość konkretnie. A jak masz sterowanie kanałami? Świecą się wszystkie? czy co 2? Jesteś w stanie określić pi raz drzwi koszty budowy? Od wczoraj intensywnie myślę nad zrobieniem 8*80 - tylko potrzebowałbym sterować co 2 świetlówki Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marioletti Zgłoś Napisano 24 Lutego 2015 Jesteś w stanie określić pi raz drzwi koszty budowy? "mithil" wcześniej napisał o kwocie ok 300-350 zł A mnie interesuje czy zastosowałeś w końcu jakieś sterowanie? Cytuj MOJE MAŁE SZKIEŁKO - 150x50x45 + sump 105l, i takie tam... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marekturf Zgłoś Napisano 24 Lutego 2015 MojeSumienie sterownik polecam od morswina ma 4 lub 6 kanalowy do gniazdek i bedzie idealny do swietlowek. A co do balastow i oprawek to rano Ci napisze sprawdze ceny w pracy ale to grosze. Cytuj bbb Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach