Skocz do zawartości
mithil

Lampa 4x24 T5

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, jako że lubię coś projektować i potem tworzyć (chyba powinienem zostać inżynierem a nie grafikiem :)), zaparłem się i powiedziałem sobie, że zrobię lampę a nie kupię.

Początkowo założenie było takie że zrobię lampę 4x24w T5 najprostszą jak tylko się da i schowam w koronie, a stateczniki pójdą poza akwarium. Jak to w życiu bywa pomysły się zmieniają i powiedziałem że zrobię taką aby mogła wisieć też nad koroną o była ładna. Po kilku dniach rozmyślania i projektowania miałem gotowy szkic i zabrałem się za kompletowanie części.

A potrzebowałem:

  • kątowniki z aluminium anodyzowanego (25x15mm, 25x25mm, 10x10mm)
  • płaskownik z aluminium anodyzowanego 25mm
  • klej do aluminium,
  • 4x nity aluminiowe
  • 2x płyta HISP 2mm biała (jedna strona mat, druga połysk)
  • 1x płyta poliwęglanu 2mm
  • śrubki M3, M4 + nakrętki (stal nierdzewna)
  • 2 x statecznik 2x24 t5
  • 4x odbłyśnik
  • 8x oprawka bryzgoszczelna ( teraz użył bym zwykłych pod ten gwint gdyż i tak lampa będzie zamknięta a cena 10x taniej)
  • kostki połączeniowe
  • 2x wentylator (ja użyłem 80x80 gdyż te miały 15mm grubości)
  • stara ładowarka do tel na 5-7,5v
  • 6mb kabla 2x1mm
  • 2 wtyczki do kontaktu
  • linki do zawieszenia lampy

Jak to miałem to zaczynamy produkcję:

Kątowniki 15x25mm docięte na odpowiedni wymiar, następnie końce ścięte pod kątem 45 stopni (nie miałem piły stołowej to pilnikiem zjechałem), musi być idealnie bo inaczej będzie krzywa. Następnie klejenie klejem – aluminium powinno się zespawać ale niestety nie mam spawarki ani lutownicy do aluminium. Uwaga na razie konstrukcja jest krucha! Mi się rozleciała 2x razy przed kolejnym etapem. Potem przygotowałem kątowniki 25x25 w identyczny sposób i przykleiłem je do spodu krawędzi 15mm, o tak:

lam_1.jpg

i całość sklejona:

lam_2.jpg

Na tym etapie mamy już wytrzymalszą konstrukcję, ale rzucać jeszcze nie wolno :)

Przy takim sklejeniu jak opisałem powstaje nam miejsce na wklejenie formatki z HIPS. Ja lekko porysowałem aluminium nożem, posmarowałem klejem i włożyłem formatkę błyszczącą stroną do „dziury”:

lam_3.jpg

Przygotowałem prędzej wzmocnienia poprzeczne z płaskownika, gdzie nawierciłem otwory pod nity i śrubki do przykręcenia odbłyśników. Po znitowaniu płaskowniki docisną płytę i klej lepiej zwiąże. Radzę jeszcze przycisnąć czymś na brzegach aby rogi płyty nie odstawały. Po ok 12h otrzymamy coś takiego:

lam_4.jpg

Kolejny etap to nawiercenie otworów pod stateczniki w aluminium oraz odbłyśniki i kable od oprawek w płycie. Stateczniki montujemy prostopadle od osi poprzecznej lampy, przy krawędziach, na kątownikach. Dzięki temu aluminium będzie odprowadzać trochę ciepło a i lampa będzie miała zachowany środek ciężkości. Jak mamy to gotowe to montujemy stateczniki na śruby ze stali nierdzewnej, przekładamy kable i podłączamy wstępnie aby sprawdzić jak kable poprowadzić przed przycięciem do odpowiedniej długości:

lam_5.jpg

Jeżeli wszystko jest ok, zapamiętujemy ten układ/robimy zdjęcie/rysujemy schemat i wyciągamy kable ale zostawiamy stateczniki, pomogą one nam w osadzaniu pokrywy lampy. Tu słowo o samych statecznikach, wybrałem takie aby po przymocowaniu ich zostało 2mm do krawędzi kątownika, dzięki temu mam miejsce na wsadzenie pokrywy z płyty 2mm. Docinamy kątownik 10x10 na odcinki ok 4-5cm ( nie krótsze bo za mała powierzchnia klejenia będzie), jedną krawędź trzeba zmatować grubo ziarnistym papierem ściernym. Następnie wyznaczamy miejsca do przyklejenia i je też trzeba zmatowić. Ja zrobiłem zarysowania nożem do tapet. Odtłuszczamy i przyklejamy – kleju minimalna ilość, lepiej trzyma jak jest cieniutko, niż jak grubo. Pamiętać należy aby zostawić 2mm od krawędzi na płytę. Jak wyschnie to składamy lampę, odcinamy nadmiar kabla, układamy w obudowie, przykręcamy odbłyśniki. Efekt taki:

lam_6.jpg

lam_11.jpg

Kolejny etap to przygotowanie wentylacji. Ustalamy położenie wentylatorów w pokrywie i wycinamy otwory. W tym momencie radzę od razu wywiercić otwory pod kable od zasilania i śrubki aby przykręcić pokrywę. Dodatkowo wiercimy otwory przez płytę w środku aby wentylowało świetlówki. Dokręcamy wentylatory, ja przykręciłem tak że jeden dmucha a drugi wyciąga:

lam_8.jpg

lam_9.jpg

Potem szukamy przetwornicę 230v na 5v lub 7,5v – stara ładowarka do tel nadaje się idealnie. Na 12v odradzam bo za głośne wentylatory będą przy tej średnicy. Wystarczy dolutować kable od zasilania 230v oraz gniazda do na wyjściu do wpięcia wentylatorów i gotowe:

lam_7.jpg

lam_10.jpg

Na końcu montaż linek do zawieszenia. Dla bezpieczeństwa przykręcone zostały do dłuższych boków aluminiowych gdyż one są znitowane z całością i na pewno nie puszczą.

Efekt końcowy nad akwarium:

lam_12.jpg

lam_13.jpg

Nie dodałem jeszcze płyty z poliwęglanu gdyż skała już przyszła i muszę świecić :)

Projekt nie jest skończony gdyż planuję jeszcze dorobić oświetlenie nocne na diodzie/taśma LED. Myślę też nad sterowaniem w lampie – tzn przenieść te czasowe wyłączniki do lampy. Po rozkręceniu takiego i odpowiednim przylutowaniu kabli bardzo mało miejsca zajmuje. Tylko muszę trafić takie z wyświetlaczami które są całości. Te co teraz posiadam mają taką, szybkę która dopiero dociśnięta daje obraz, a jest luzem i tylko w tym oryginalnym plastiku dolega idealnie.

W sumie na podstawie tego co wyżej opisałem można zrobić każdą inna lampę. 6X39w, 6x80 itd. Tylko wtedy trzeba zastosować odpowiednio większe i mocniejsze materiały, policzyć siły jakie działają na lampę aby się nie rozpadła.

Mam nadzieję że się podoba i może komuś przyda :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kupić to każdy głupi potrafi.

Ale coś takiego zrobić i do tego podzielić się doświadczeniem to u mnie wielkim szacun. :czapki z głów:)


Pozdrawiam. Roman (Dawniej BAU)

150x50x50, sump 120 l,+zbiornik techniczny 80 l,  oświetlenie-ledy Cree 108W + 2x 54W t5, Aqua Nova 6500, 1xJVP 102+jebao 40,odpieniacz stożek made in sebastek i cała reszta zalane 10.02.2011. Obecnie prawie fisch only

Nigdy się nie tłumacz, przyjaciel tego nie potrzebuje a wróg nie zrozumie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super robota - że Ci się chciało :)

p.s.

jak masz zamiar poliwęglan zamocować który będzie chronił świetlówki? - bo jakoś nie widzę tego :(


OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z przedmówcą - gdzie pleksi zabezpieczająca świetlówki przed zachlapaniem? Poza tym świetna robota. :clap:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z przedmówcą - gdzie pleksi zabezpieczająca świetlówki przed zachlapaniem? Poza tym świetna robota. :clap:

pytanie: nie gdzie, a jak? bo pisał mithil że będzie tylko musiał zacząć świecić


OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super robota - że Ci się chciało :)

p.s.

jak masz zamiar poliwęglan zamocować który będzie chronił świetlówki? - bo jakoś nie widzę tego :(

Dzięki za miłe komentarze :)

Poliwęglan będzie tylko musze znaleźć chwilę. Kątowniki 10x10 będą przyklejome tak że będę wsuwal albo na śrubki m3 dokręcal - muszą mi tylko brico po remoncie otworzyć :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za miłe komentarze :)

Poliwęglan będzie tylko musze znaleźć chwilę. Kątowniki 10x10 będą przyklejome tak że będę wsuwal albo na śrubki m3 dokręcal - muszą mi tylko brico po remoncie otworzyć :)

ze względu na wygodę i czas reakcji to proponuję wsuwanie - ze śrubkami się omęczysz a wizualnie i tak nie będzie lepiej

p.s.

jeszcze raz szacun dla wykonanej pracy i mam nadziej że klejenie wytrzyma - choć jak pisałeś lepiej byłoby pospawać te kluczowe łączenia - jest to jakaś wskazówka dla innych

p.s. 2

widzę że parę butelek przy tym poszło :)

Edytowane przez Kroczek (wyświetl historię edycji)

OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ze względu na wygodę i czas reakcji to proponuję wsuwanie - ze śrubkami się omęczysz a wizualnie i tak nie będzie lepiej

Mi to bez różnicy bo i tak będę otwierał raz na pół roku :)

p.s.

jeszcze raz szacun dla wykonanej pracy i mam nadziej że klejenie wytrzyma - choć jak pisałeś lepiej byłoby pospawać te kluczowe łączenia - jest to jakaś wskazówka dla innych

Akurat konstrukcja przemyślana tak że jak coś ma się rozpasc to tylko 2 krótkie dolne kątowniki bo reszta znitowana i skrecona.

p.s. 2

widzę że parę butelek przy tym poszło :)

Czekałem aż ktoś o tym napisze :) Parę piw poszło a reszta to jak dobrze pamiętam to jako dociski do płyty służyły :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tak, tak ... docisk :)

p.s.

profilaktycznie dałbym jeszcze podkładki silikonowe pod wentylatory - te komputerowe - tak na wszelki wypadek :)

Edytowane przez Kroczek (wyświetl historię edycji)

OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

profilaktycznie dałbym jeszcze podkładki silikonowe pod wentylatory - te komputerowe - tak na wszelki wypadek :)

Przy tym napięciu i tych wentylatorach co mam to nie potrzeba, gdybym tam dał 12v to już musiał bym dać :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale chłodzenia swietlówek nie przewidziałes,bo nie widze otworów przy swietlówkach.

Zobacz jak to jest u ATI

http://www.seahorseaquariums.com/ATI-Power-Module-4-X-80W//3472

https://www.youtube.com/watch?v=VThnqtaghbc


Akwarium-247l(95/50/52)Obieg-NJ2300,cyrkulacja 2xTunze6055+Multicontroller7096+6045 za skałą.

odpieniacz DIY APF600,oświetlenie-swietlówki LED 6X15W+t5 2X39W.Miekkie+LPS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale chłodzenia swietlówek nie przewidziałes,bo nie widze otworów przy swietlówkach.

Myślałem o tym dlatego zrobiłem 2 otwory - 1 wtłacza zimne powietrze, 2 wyciąga, to te podłużne. Jak skończę lampę to na środku między otworami po stronie świetlówek, wkleję przegrodę i powietrze wtedy będzie musiało obejść całą lampę, jednocześnie chłodząc.

lam_7.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lepszym rozwiazaniem było by tak jak w ATI,i dwa wentyle na tłoczeniu,wtedy powietrze płynie wzdłóż kazdej swietlówki w kanale który twozy odbłyśnik i ja chłodzi.


Akwarium-247l(95/50/52)Obieg-NJ2300,cyrkulacja 2xTunze6055+Multicontroller7096+6045 za skałą.

odpieniacz DIY APF600,oświetlenie-swietlówki LED 6X15W+t5 2X39W.Miekkie+LPS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lepszym rozwiazaniem było by tak jak w ATI,i dwa wentyle na tłoczeniu,wtedy powietrze płynie wzdłóż kazdej swietlówki w kanale który twozy odbłyśnik i ja chłodzi.

Głównym zadaniem tych wentyli jest chłodzenie balastów a nie świetlówek.

Bez chłodzenia balasty dosyć często padają.

Bardzo fajny projekt - pomyśl o regulacji prędkości wentylatorów gdyby za głośno pracowały(lub użyj słabszego zasilacza - np. 9V)


pozdrawiam

Przemysław Cybulski
www.Pacific-Sun.eu
Home for advanced technology

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny projekt - pomyśl o regulacji prędkości wentylatorów gdyby za głośno pracowały(lub użyj słabszego zasilacza - np. 9V)

Dzięki :) O głośności pomyślałem jest zasilacz 7, 5v a po malym ugrade moge go na 5v przerobić :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super lampa! Jak będę w przyszłości chciał sobie zrobić, to na pewno skorzystam z instrukcji, a tak z czystej ciekawości: ile wyniosło Cie wykonanie?


220l 100x55x40, SUMP 140l, światło 150w hqi+3x39w t5, nj3000, deltec apf 600, dsb + refugium.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super lampa! Jak będę w przyszłości chciał sobie zrobić, to na pewno skorzystam z instrukcji, a tak z czystej ciekawości: ile wyniosło Cie wykonanie?

Bez świetlówek i częścią swojego materiału jakieś 300 - 350 zł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam Autora za lekkiego offtopa w wątku, ale korzystając z okazji, chciałbym dopytać...

Głównym zadaniem tych wentyli jest chłodzenie balastów a nie świetlówek.

Bez chłodzenia balasty dosyć często padają.

Będę składał za jakieś dwa tygodnie nową lampę 8x24W t5 - wbudowaną w klapę. No i zastanawiam się jak rozwiązać chłodzenie - czy dać dwa lub cztery wentylatory od góry generujące ruch powietrza, czy dać baterię wentylatorów z boku, żeby przewiewały powietrze wzdłuż świetlówek - tak by one nie nagrzewały się za bardzo. Bo z tego co czytałem wysoka temperatura skraca żywotność i wpływa negatywnie na widmo...

A co do tego projektu, można by zastosować regulator zbijający napięcie do niskich obrotów i termostat bimetaliczny, np 35 stopni, jako wyzwalacz pełnych obrotów.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

efekt końcowy, wizualny super :) btw z czego masz wykonana koronę?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

efekt końcowy, wizualny super :) btw z czego masz wykonana koronę?

Płyta meblowa laminowa 16mm, oklejana okleiną z ABS'u

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

bardzo fajna konstrukcja :thumbsup: , gdy będę robił lampę podpatrzę co nieco :clap:


MOJE MAŁE SZKIEŁKO -

150x50x45 + sump 105l,

i takie tam...

DSC_1029.jpg.3a3d7c5d3154eb84f27df4b4cb245567.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zaintrygował mnie temat dość konkretnie.

A jak masz sterowanie kanałami? Świecą się wszystkie? czy co 2?

Jesteś w stanie określić pi raz drzwi koszty budowy?

Od wczoraj intensywnie myślę nad zrobieniem 8*80 - tylko potrzebowałbym sterować co 2 świetlówki


5629_5719.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesteś w stanie określić pi raz drzwi koszty budowy?

"mithil" wcześniej napisał o kwocie ok 300-350 zł

A mnie interesuje czy zastosowałeś w końcu jakieś sterowanie?


MOJE MAŁE SZKIEŁKO -

150x50x45 + sump 105l,

i takie tam...

DSC_1029.jpg.3a3d7c5d3154eb84f27df4b4cb245567.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

MojeSumienie sterownik polecam od morswina ma 4 lub 6 kanalowy do gniazdek i bedzie idealny do swietlowek.

A co do balastow i oprawek to rano Ci napisze sprawdze ceny w pracy ale to grosze.


bbb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.