Skocz do zawartości
Bartol

Budowa stelaża pod akwarium - wybór materiału oraz rozwiązań funkcjonalnych

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Z uwagi na zmianę akwarium, chce zmienić szafkę na stelaż i obudować płytami. Przejrzałem już kilka wątków na forum i generalnie widzę, że chyba dobrym rozwiązaniem jest mocowanie płyt bocznych oraz tylnej na magnesy.

Kolejna rzecz to komin, który u mnie będzie z boku, z lewej strony. Jako, że obecnie mam komin wewnętrzny z tyłu jest mi strasznie ciężko cokolwiek tam zrobić, to teraz będę miał komin zewnętrzny.

W związku z kominem z lewej strony zastanawiam się czy zrobić dłuższy stelaż i rury wejdą wtedy pionowo w dół do sumpa czy dać płytę i stelaż pod akwa na równi z akwa i wtedy na rury musze zrobić otwory w bocznej ścianie.

Jaki materiał wybrać i czym wtedy pomalować bo tez widziałem wątki, w których Roman i Przemek pisali o różnym sposobie spawaniai malowania.

Sent from my Lumia 925


Akwarium nr 1: 120/60/55 

Akwarium nr 2: 90/50/50

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:) Dzięki Marek!

Widzisz juz jakieś minusy swojego rozwiązania, albo cos byś poprawił?

Sent from my Lumia 925


Akwarium nr 1: 120/60/55 

Akwarium nr 2: 90/50/50

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bartek - ja mam konstrukcje zespawaną z kątowników i profili zamkniętych. Obłożone płytą meblową. Przód na zawiasach. Boki awaryjnie można odkręcić . Boki na poziomie akwarium uchylne aby mozna było zrobić serwis w kominie lub hydrauliki i elektryki.

Zobacz tutaj - http://nano-reef.pl/topic/45480-420l-by-acezary/

Jak będzie mało zawsze możesz na zywo sobie obejrzeć.

Stelarz jest na szerokosć akwarium z komienem.


[420L] by acezary - jest || Szkiełko 140x50x55h - 385l + sump 110l, 120W LED + 2xT5 54W, odpieniacz Black Pearl by Sebastek, NJ2300

64l CUBE - było || Szkiełko 40x40x40 | światło - 2 x PC Aquael | kaskada FZN2 z Purigenem + Chemipure |Tunza Nanostream 6015 | 8kg LR

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej,

... i generalnie widzę, że chyba dobrym rozwiązaniem jest mocowanie płyt bocznych oraz tylnej na magnesy...

dół do sumpa czy dać płytę i stelaż pod akwa na równi z akwa i wtedy na rury musze zrobić otwory w bocznej ścianie.

Jaki materiał wybrać i czym wtedy pomalować bo tez widziałem wątki, w których Roman i Przemek pisali o różnym sposobie spawaniai malowania.

Sent from my Lumia 925

Bartol - skoro jest stelaż metalowy, to wytłumacz mi, po kiego diabła chcesz tylną płytę? Imo rozwiązanie bez sensu, kasujące cyrkulację i powodujące wilgotność w szafce.

To już zależy od tego jak zabudujesz szafkę i jaki ma być efekt estetyczny, choć w pionie chyba lepiej, zwłaszcza dla powrotu, to zawsze dwa kolanka mniej.

Wg mnie czy to będzie ocynk, alminium czy stal malowana, to tylko kwestia twojego wyboru. Wsie te materiały są stosowane z powodzeniem od lat.


I znowu zalewamy, i znowu i tak do usranej śmierci...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie czy to będzie ocynk, alminium czy stal malowana, to tylko kwestia twojego wyboru. Wsie te materiały są stosowane z powodzeniem od lat.

Albo nierdzewka :D co do materiału to tylko o cenę chodzi. Ja bym robił z nierdzewki ;) oczywiście po wyspawaniu musi być wytrawiona.


465L 130x65x55h + sump 200L 100x50x40h. JEBAO 2xRW8. Grzałka 2x200W. Obieg AC6500. Oświetlenie 4x54w T5 + led 120w + 160w. Odpieniacz DIY 160 na 9420.040, DSB 50x43x10h. Sól BT SPS, LS 18kg, LR 70Kg

Korale: Poccilopora damicornis, Caulastrea (curvata, furcata, echinulata), 2 x Eyphylia Paraancora, Stylophora fioletowa, Ukwiał piaskowy, Acanthastrea lordhowensis, Blastomussa wellsi, Montipora digitata zielona, Duncanopsammia axifuga, Echinophyllia, Akropory

Ryby: Amphiprion ocellaris. Labroides dimidiatus, Lysmata boggessi, turbo, Nassariusy, Tectus, Jeżowiec mespilia globulus, Calcinus laevimanus, Cryptosentrus leptocephalus, Paracanthurus Hepatus, Pseudanthias squamipinnis, Valenciennea sexguttata, Chelmon,

Zebrasoma velifer

Identyfikacja

Stare 180

Nowe 460L

8d1e1a2ed99b757d8e690344053b20d8u341a313.png?upd=20140802221928

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jacek pomysł bez pleców jest fajny, ale muszę gdzieś elektrykę umieścić :)

A na ścianie w pokoju nie ma opcji, żeby to zrobić, ewentualnie mogę sobie wtedy zamontować z tyłu tylko taką "listwę" (po długości stelaża) na magnesach, i do tego dam wkręty i zamontuje sobie listwy elektryczne.


Akwarium nr 1: 120/60/55 

Akwarium nr 2: 90/50/50

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bartek, dla elektryki nie trzeba całych pleców zabudowanych.

Tak jak napisałeś, wystarczy "listwa" z płyty do której będzie można przykręcić rozdzielacze czy też gniazdka.

Z tym że ja by tego magnesom nie powierzał, a na etapie spawania dał takie "wąsy" z otworem i przykręcił te "listwy" normalnie na śruby. Jednak te wtyczki się wciska, wyciąga i magnesy mogą tego nie wytrzymać.


I znowu zalewamy, i znowu i tak do usranej śmierci...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie no jasne jasne, właśnie po to stworzyłem ten wątek, żeby nie popełniać już tych samych błędów, a żeby powstał rdzeń do wykonania stelaża. Wiadomo, że każdemu będzie pasowało co innego i każdy ma inne ograniczenia.

Jacek, wracając do tych listew to masz na myśli już pospawane wąsy zamiast tej listwy na mages/wkręty, na całej długości tak, jak pierwotnie myślałem ale bardziej stabilna konstrukcja, tak?


Akwarium nr 1: 120/60/55 

Akwarium nr 2: 90/50/50

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bartek, te "wąsy" nie muszą być na całej długości (choć mogą).

Ja spawając stelaż dodałem takie z płaskownika dwójeczki (gdzieś tak 6-8 cm długości).

Przyspawałem po 4 sztuki dla każdej listwy, nawierciłem otwory na szóstki śrubki i tymi śrubkami przykręciłem od wewnątrz stalarza listwy z płyty.

Kliknij w link w moim podpisie pod postem, tam masz zdjęcia stelaża, gdzie częściowo to widać.

Edit - znalazłem zdjęcie z lepszą widocznością.

post-12805-0-30807400-1419707553_thumb.jpg

Edytowane przez Ironista (wyświetl historię edycji)

I znowu zalewamy, i znowu i tak do usranej śmierci...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja kupiłem gotowe płaskowniki już z dziurkami, można też małe kontowniczki obciąć i już jest płaskownik z dziurkami

Galaxy S5


375l z sumpem, Maxspect Gyre 150, 1x Jeba WP-25,Jebao DC 1200,Vertex Omega 180i,34kg skały, 6x 54W T5+ 60W Led multichipy, , auto dolewka, RO+DI

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok już kumam :) co i jak.

To teraz kolejna rzecz, zawiasy do drzwiczek. widziałem różne opcje. raz przyczepiane do scian bocznych...co przy magnesach na bokach troche mija się z celem skoro zawias będzie wtedy przykręcony do boku.

Ja potrzebuję, również tutaj mieć jakieś funkcjonalne rozwiązanie, obecnie mam zawiasy - "jakieś" co stolarz montował i już są całe pordzewiałe, ale może podpowiecie co będzie dobre przy montażu zawiasów do stelaża a nie do ścian bocznych?


Akwarium nr 1: 120/60/55 

Akwarium nr 2: 90/50/50

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki wiercić przez profil wiertłem 4,5mm .Od sodka gzymka 8mm.Wkręt się chowa w profilu i jest moce etetyczne połączenie .Wszelkie otwory maja być wiercone przed lakierowaniem.

Dla profila 35x35x3mm stosujemy wkręty 4x50mm. Stosuje to rozwiąznie ,ponieważ się sprawdza . Co do zabezpieczenia przed korozją ,lakierniom dziękuję . Widziałem jak oni piaskują konstrukcje do malowania .Przynajmniej u mnie w rejonie,dla tego ja wożę do piaskowania a natrysk robię u siebie w lakierni . Farby baril godne polecania w technologi epoxyd>poliuretan ,chemoutwardzalne.

Zrobię kiedy dokładny film i wam pokaże stelaż jak to jest zrobione.

Edytowane przez LLS (wyświetl historię edycji)

Warto być przyzwoitym ,choć nie zawsze się to opłaca .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przemek, a masz jakieś fotki stelaży swojego autorstwa, gdzie widać wkręty zamontowane, i to malowanie?


Akwarium nr 1: 120/60/55 

Akwarium nr 2: 90/50/50

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.