Rumun Zgłoś Napisano 25 Kwietnia 2015 Na forum pisze się że markowe lampy T5 dają nawet połowę więcej światła niż lampy noname. Generalnie budowa lampy jest prosta, statecznik, odbłyśnik, świetlówka, cudów nie ma. Gdzie leży problem w ilości światła? Różne stateczniki czy może temperatura pracy w aktywnie lub pasywnie chłodzonej lampie? Odbłyśnik zapewne też odgrywa rolę ale chyba nie aż taką? Pytanie sprowadza się do tego czy budując lampę DIY warto inwestować w markowe stateczniki? Cytuj Akwarium 120x50x50, ATI 8x54w dimm, Skimmer DIY, Tunze6025, JVP102, JebaoWP25, DSB-Refugium Poprzedni baniak: http://nano-reef.pl/topic/44325-przesiadka-na-wiekszy-baniak/page__p__428249__hl__%2Bpierwsza+%2Brafa+%2Brumuna__fromsearch__1#entry428249 Pierwszy baniak: http://nano-reef.pl/topic/40486-50l-pierwsza-rafa-rumuna/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Yendruu Zgłoś Napisano 25 Kwietnia 2015 (edytowane) Pewnie wszystko do kupy plus okablowanie sprawia różnice. A statecznik oczywiście też. wysłałem z tapatalk Edytowane 25 Kwietnia 2015 przez Yendruu (wyświetl historię edycji) Cytuj 50x50x40cm, oświetlenie T5 4x24W + led 18W,cyrkulacja: 6,5 tys, Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Komarek Zgłoś Napisano 25 Kwietnia 2015 1.stateczniki - jest różnica 2. lustra - jest spora różnica Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Wtełek1 Zgłoś Napisano 25 Kwietnia 2015 Przy statecznikach to ja tam bym się wiele nie rozczulał bo porównywałem te droższe DMR light ze zwykłymi najtańszymi aqualela i jakaś różnica widoczna nie była, wcale nie było różnicy. Bardziej bym się skłonił ku świetlówką i ku odbłyśnikom. Bo odbłyśnik daje bardzo dużo jeśli jest dobrze spolerowany. Polecam też polerować odbłyśnik pastą polerską i gąbeczką na wiertarkę czy tam na boszówkę, ale serio kupcie sobie 2 jakieś za 15zł i jeden spolerujcie dodatkowo a drugi nie, różnice widać Cytuj "Mówiłaś mi" bym nie umarł, to jest w genach "Brzydki, zły i szczery" w biegu "Po drodze do nieba" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pio7 Zgłoś Napisano 25 Kwietnia 2015 Lampa t5 sama w sobie każda jest taka sama, każda ma statecznik elektroniczny ale nic poza odbłyśnikiem nie wpływa na większą lub mniejszą ilość światła. Markowa lampa nie wyciśnie więcej światła z tej samej świetlówki. Także jaka lampa to bez znaczenia, ważny jest tylko odbłyśnik. Cytuj 550 w obiegu gg 3606492 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Yendruu Zgłoś Napisano 25 Kwietnia 2015 A chłodzenie nie? wysłałem z tapatalk Cytuj 50x50x40cm, oświetlenie T5 4x24W + led 18W,cyrkulacja: 6,5 tys, Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Komarek Zgłoś Napisano 26 Kwietnia 2015 (edytowane) Chińskie lampy - nie wszystkie - też są chłodzone Odbłyśniki. To podstawa w lampie T5 Edytowane 26 Kwietnia 2015 przez Komarek (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 26 Kwietnia 2015 Ważny jest nie tylko rodzaj odbłyśnika czy chłodzenie - ważne żeby świetlówka była ustawiona we właściwym miejscu odbłyśnika, o odpowiednim kształcie i właściwa temperatura pracy. Tak żeby być precyzyjnym. Zyski ? Ano nawet 30 - 40 % światła wizualnie więcej. Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pio7 Zgłoś Napisano 26 Kwietnia 2015 Chłodzenie nie wpływa na świecenie, tylko na obniżenie temperatury lampy, temperatura też nie wpływa na świecenie, wpływa na żywotność elektroniki co w efekcie przekłada się na żywotność całej lampy. Wydawało by się że to takie oczywiste.... Cytuj 550 w obiegu gg 3606492 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Przemek Zgłoś Napisano 27 Kwietnia 2015 Chłodzenie nie wpływa na świecenie, tylko na obniżenie temperatury lampy, temperatura też nie wpływa na świecenie, wpływa na żywotność elektroniki co w efekcie przekłada się na żywotność całej lampy. Wydawało by się że to takie oczywiste.... Bo jest oczywiste ;-) - chłodzenie ma ogromne znaczenie na "ilość światła" wypromieniowaną z lampy. 1. Nie chłodzony(przegrzewający się) balast ma mniejszą sprawność. 2. Nie chłodzone, wentylowane świetlówki tracą znacznie na wydajności - dając nawet do 30% mniej światła. Cytuj pozdrawiam Przemysław Cybulskiwww.Pacific-Sun.eu Home for advanced technology Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pio7 Zgłoś Napisano 27 Kwietnia 2015 Mniejszą sprawność czyli co dokładnie? Gdzieś wyczytałem że nie chłodzone świetlówki szybciej sie wypalają, natomiast słowa nie było że świecą słabiej. Wychodziło by na to że możliwe jest iż wysoka temperatura obniża żywotność i ilość emitowanego światła? Cytuj 550 w obiegu gg 3606492 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Przemek Zgłoś Napisano 27 Kwietnia 2015 Każdy element/układ elektroniczny ma określoną sprawność - wraz ze wzrostem temperatury spada np. jego sprawność(przetwornice, tranzystory etc). "Sprawność" luminoforu także zależy od temperatury otoczenia - dosyć dobrze przedstawia to poniższy wykres: Cytuj pozdrawiam Przemysław Cybulskiwww.Pacific-Sun.eu Home for advanced technology Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Wtełek1 Zgłoś Napisano 27 Kwietnia 2015 Żarnik pod wpływem temperatury prawdopodobnie się "kurczy" co właśnie przekłada się na ilość światła. A co do świetlówek to tez proponuje chłodzić ;P niby powinny sprawniej działać, prócz tego że w zimnym gorzej jest im odpalić Cytuj "Mówiłaś mi" bym nie umarł, to jest w genach "Brzydki, zły i szczery" w biegu "Po drodze do nieba" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pio7 Zgłoś Napisano 27 Kwietnia 2015 (edytowane) Z wykresu wychodzi że jak za zimne to tez źle, optymalne jest w przedziale 30-40 stopni. Poniżej i powyżej luminofor szybciej się wypala. Ale jak szybciej się wypala to świetlówka i tak świeci tak samo tyle że zmieni swoje parametry wcześniej, 10% wcześniej, co przy wymianie świetlówek co pół roku i tak jest bez znaczenia, bo po pół roku markowa świetlówka nie jest wypalona. p.s. może ktoś wie, czemu niemce zalecają wymianę świetlówek co 10-12 miesięcy? Edytowane 27 Kwietnia 2015 przez pio7 (wyświetl historię edycji) Cytuj 550 w obiegu gg 3606492 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tigr123 Zgłoś Napisano 18 Listopada 2015 Mam pytanie dotyczące odbłyśnika który będzie efektywniejszy? ten http://allegro.pl/odblysnik-t5-54w-115cm-stal-nierdzewna-uchwyty-i5203224846.html czy może ten http://allegro.pl/juwel-odblysnik-hiflex-1200mm-t5-54w-t8-36w-i5096011855.html jest sens dopłacać i wziasc ten droższy? Cytuj 465L 130x65x55h + sump 200L 100x50x40h. JEBAO 2xRW8. Grzałka 2x200W. Obieg AC6500. Oświetlenie 4x54w T5 + led 120w + 160w. Odpieniacz DIY 160 na 9420.040, DSB 50x43x10h. Sól BT SPS, LS 18kg, LR 70Kg Korale: Poccilopora damicornis, Caulastrea (curvata, furcata, echinulata), 2 x Eyphylia Paraancora, Stylophora fioletowa, Ukwiał piaskowy, Acanthastrea lordhowensis, Blastomussa wellsi, Montipora digitata zielona, Duncanopsammia axifuga, Echinophyllia, Akropory Ryby: Amphiprion ocellaris. Labroides dimidiatus, Lysmata boggessi, turbo, Nassariusy, Tectus, Jeżowiec mespilia globulus, Calcinus laevimanus, Cryptosentrus leptocephalus, Paracanthurus Hepatus, Pseudanthias squamipinnis, Valenciennea sexguttata, Chelmon, Zebrasoma velifer Identyfikacja Stare 180 Nowe 460L Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
seb Zgłoś Napisano 18 Listopada 2015 Pio, chłodzenie ma olbrzymi wpływ na to czy lampa "na oko" daje więcej światła czy mniej, przy identycznym zestawieniu świetlówek. A czy budując lampę DIY iść w drogie komponenty? Każdy musi sobie odpowiedziec sam, ja bym poszedł w najlepsze, tylko wtedy można mieć mega efekt niższym kosztem, bo mieć kiepski efekt niskim kosztem - to lepiej kupić gotowca. Cytuj Z akwarystycznym pozdrowieniem Seb Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
szwagieros Zgłoś Napisano 18 Listopada 2015 Proszę można braść co się komu podoba przepraszam za off... Cytuj 150x50x60h; sump 87x40x45h; PS BP 2x160W; Jecod 6000; Hydor performer Duo 1000 na jednej pompie Aquabee 2000; Tunze 6015,6065;dolewka ebtech; kilka glonów w sumpie:) Teco TC 15 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tigr123 Zgłoś Napisano 18 Listopada 2015 No to duzo sie dowiedzialem :] Cytuj 465L 130x65x55h + sump 200L 100x50x40h. JEBAO 2xRW8. Grzałka 2x200W. Obieg AC6500. Oświetlenie 4x54w T5 + led 120w + 160w. Odpieniacz DIY 160 na 9420.040, DSB 50x43x10h. Sól BT SPS, LS 18kg, LR 70Kg Korale: Poccilopora damicornis, Caulastrea (curvata, furcata, echinulata), 2 x Eyphylia Paraancora, Stylophora fioletowa, Ukwiał piaskowy, Acanthastrea lordhowensis, Blastomussa wellsi, Montipora digitata zielona, Duncanopsammia axifuga, Echinophyllia, Akropory Ryby: Amphiprion ocellaris. Labroides dimidiatus, Lysmata boggessi, turbo, Nassariusy, Tectus, Jeżowiec mespilia globulus, Calcinus laevimanus, Cryptosentrus leptocephalus, Paracanthurus Hepatus, Pseudanthias squamipinnis, Valenciennea sexguttata, Chelmon, Zebrasoma velifer Identyfikacja Stare 180 Nowe 460L Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
okifaro Zgłoś Napisano 18 Listopada 2015 A miał ktoś do czynienia z takim rozwiązaniem - świetlówka i odbłyśnik zamknięty w rurce z tworzywa: http://www.zoolight....-NEMO-PLUS.html (chcę użyć dodatkowo do lampy led) Cytuj 300l, 3x39+100W LED, bez pienidła, od 2016, re-start 10.2018 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Rumun Zgłoś Napisano 18 Listopada 2015 A miał ktoś do czynienia z takim rozwiązaniem - świetlówka i odbłyśnik zamknięty w rurce z tworzywa:http://www.zoolight....-NEMO-PLUS.html (chcę użyć dodatkowo do lampy led) Pewnie świetlówka będzie się gotować. Cytuj Akwarium 120x50x50, ATI 8x54w dimm, Skimmer DIY, Tunze6025, JVP102, JebaoWP25, DSB-Refugium Poprzedni baniak: http://nano-reef.pl/topic/44325-przesiadka-na-wiekszy-baniak/page__p__428249__hl__%2Bpierwsza+%2Brafa+%2Brumuna__fromsearch__1#entry428249 Pierwszy baniak: http://nano-reef.pl/topic/40486-50l-pierwsza-rafa-rumuna/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rafal.gorzow Zgłoś Napisano 18 Listopada 2015 Używałem tych belek z Zoolightu, najpierw w roślinnym zbiorniku (zamiana belki na pokrywę alu) potem w morskim. Przez prawie rok czasu, potem zmieniłem na ledy a oświetlenie dalej działa w zbiorniku znajomego z forum. Generalnie było ok (jaśniej było niż przy belce ale też świetlówki umieszczone były bliżej wody). Jedyny minus to to, że zdarza się, że te tuby pękają. Ale Zoolight bez problemu je wymienia na nowe w ramach gwarancji. No i drugi minus - dość łatwo je porysować - trzeba uważać podczas czyszczenia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Rumun Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 (edytowane) Swoje Ledy doświetlam teraz lampą T5 Odysea 2x39w. Obudowa alu z osłoną świetlówek z plexy. Brak chłodzenia, jedynie drobna kratką jest na jednym z końców. Generalnie świetlówki zamknięte są w ciasnej puszce. Bardzo cieniutka bo cała elektryka umieszczona w oddzielnej obudowie w formie zasilacza. Niestety obudowa lampy grzeje się niemiłosiernie, elektronika chłodna. Mam teraz plan umieścić dwa wentylatorki 80mm w obudowie na przeciwległych końcach. Jeden dmuchający, drugi wyciągający. Mam teraz okazję sprawdzić w praktyce ilość światła na gorąco i zimno. Tylko jak to zrobić domowym sposobem. Może jakaś apka na telefon typu "luksomierz"? Edytowane 19 Listopada 2015 przez Rumun (wyświetl historię edycji) Cytuj Akwarium 120x50x50, ATI 8x54w dimm, Skimmer DIY, Tunze6025, JVP102, JebaoWP25, DSB-Refugium Poprzedni baniak: http://nano-reef.pl/topic/44325-przesiadka-na-wiekszy-baniak/page__p__428249__hl__%2Bpierwsza+%2Brafa+%2Brumuna__fromsearch__1#entry428249 Pierwszy baniak: http://nano-reef.pl/topic/40486-50l-pierwsza-rafa-rumuna/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
okifaro Zgłoś Napisano 21 Listopada 2015 Używałem tych belek z Zoolightu, najpierw w roślinnym zbiorniku (zamiana belki na pokrywę alu) potem w Dzięki za info. A czy notowałeś jakieś problemy z temperaturą świetlówek i szybszym ich zużywaniem ze względu na zamknięcie świetlówek w rurce? Czy odbłyśnik w rurce nie ma mniejszej skuteczności niż zewnętrzny? Chciałbym dołożyć dwie belki każda po 1x39w do Razora, zamierzam je położyć na wzmocnieniach poprzecznych blisko lustra wody i opcja z rurkami wydaje się bezpieczna. Cytuj 300l, 3x39+100W LED, bez pienidła, od 2016, re-start 10.2018 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Rumun Zgłoś Napisano 22 Listopada 2015 (edytowane) Zrobiłem chłodzenie do lampy. Zdjęć na razie nie mam bo muszę ogarnąć lampę wizualnie. Ilości światła niestety nie udało mi się zmierzyć, jakąś kiepską aplikację mam. Zmierzyłem natomiast temperaturę we wnętrzu lampy. Włączyłem zimną lampę i po około 30-45min kiedy to już była gorąca w dotyku wcisnąłem do środka czujkę termometru. Uwaga, temperatura we wnętrzu lampy wynosiła 80stC, słownie osiemdziesiąt stopni!!! Szok :-) Nic dziwnego że po miesiącu świecenia rury mają czarne końce, Sylvania Marinestar bardziej a Narva Blue2 mniej ale też widoczne. Kolejna część testu to włączenie aktywnego chłodzenia. Zastosowałem wiatrak 80mm w wersji slim umieszczony na środku lampy. Wdmuchuje powietrze zimne powietrze do środka a gorące wydostaje się drobnymi kratkami w bocznych ściankach lampy. Wiatrak chodzi tylko na 5V, myślałem że będzie mało jednak pomiar temperatury pokazał że jest wystarczająco. Po kilku chwilach od włączenia wiatraka temperatura spadła do 35stC i lampa w dotyku prawie zimna (schłodzenie obudowy zajęło dłuższą chwilę). Poszukam jeszcze sposobu na zmierzenie ilości światła. Edytowane 23 Listopada 2015 przez Rumun (wyświetl historię edycji) Cytuj Akwarium 120x50x50, ATI 8x54w dimm, Skimmer DIY, Tunze6025, JVP102, JebaoWP25, DSB-Refugium Poprzedni baniak: http://nano-reef.pl/topic/44325-przesiadka-na-wiekszy-baniak/page__p__428249__hl__%2Bpierwsza+%2Brafa+%2Brumuna__fromsearch__1#entry428249 Pierwszy baniak: http://nano-reef.pl/topic/40486-50l-pierwsza-rafa-rumuna/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tigr123 Zgłoś Napisano 22 Listopada 2015 Dales tam jakis czujnik zalaczania na temperature? Cytuj 465L 130x65x55h + sump 200L 100x50x40h. JEBAO 2xRW8. Grzałka 2x200W. Obieg AC6500. Oświetlenie 4x54w T5 + led 120w + 160w. Odpieniacz DIY 160 na 9420.040, DSB 50x43x10h. Sól BT SPS, LS 18kg, LR 70Kg Korale: Poccilopora damicornis, Caulastrea (curvata, furcata, echinulata), 2 x Eyphylia Paraancora, Stylophora fioletowa, Ukwiał piaskowy, Acanthastrea lordhowensis, Blastomussa wellsi, Montipora digitata zielona, Duncanopsammia axifuga, Echinophyllia, Akropory Ryby: Amphiprion ocellaris. Labroides dimidiatus, Lysmata boggessi, turbo, Nassariusy, Tectus, Jeżowiec mespilia globulus, Calcinus laevimanus, Cryptosentrus leptocephalus, Paracanthurus Hepatus, Pseudanthias squamipinnis, Valenciennea sexguttata, Chelmon, Zebrasoma velifer Identyfikacja Stare 180 Nowe 460L Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach