Skocz do zawartości
mnap86

proste 240L na poczatek dla swiezaka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jest to moj pierwszy post, chociaz na forum zagladam od jakiegos czasu, wiec pozno, ale.... "Witam". :)

Zawsze mi sie podobaly zbiorniki morskie, i od jakiegos czasu posiadanie wlasnego nie daje mi spac.

Do tej pory mialem rozne akwaria, od 40, przez 60, 80 litrow po obecne 240l. Na poczatku byly to po prostu mieszane zbiorniki ogolne slodkie, typu jakies kiryski, gurami, bojownik... bez wiekszego sensu i zastanowienia.

Pozniej jak przybylo 240l byla tanganika i tropheusy... ktore na czas, w moim wypadku, niefortunnego pomyslu jakim byly studia zostalo zlikwidowane i tak postalo nieuzywane kilka lat az sie przeprowadzilem na swoje. Od okolo 2 lat plywaja w nim skalary i troche amerykanskiej drobnicy.

Tyle historii. Czas na cos konkretniejszego.

Bardzo mocno zastanawiam sie nad likwidacja tego zbiornika i wystartowaniu w nim rafy i tu mam kilka watpliwosci co do rozwiazan technicznych.

1.SUMP

Niestety konstrukcja mojej szafki nie pozwala na sumpa, bo mam 3 oddzielne komory o wymiarach 38x38x58.. wiec maksymalny zbiornik jaki bylbym w stanie tam wstawic to jakies 35x35x40 i nic wiecej tam nie wejdzie... Nie mowiac o calej hydraulice, osprzecie elektrycznym... A wiercenia otworow w scianach szafki wolalbym nie praktykowac, nie chce jej oslabiac.

I tutaj w jednej strony mam uzytek z sumpa, a z drugiej wszystkie wady tego rozwiazania w moim wypadku, czyli watpliwa uzytecznosc zbiornika technicznego o tych wymiarach, koniecznosc wiercenia szkla, ciecia szafki, wieksza mozliwosc rozszczelnienia calego ukladu, czy wieksze koszty.

Rozwiazania jakie mi pozostaja to albo zbiornik bez modyfikacji, baniak 120x40x50, albo wklejenie panelu.

W przypadku zbiornika bez panelu moje watpliwosci budzi kozuch bakteryjny i poziom wody i zasolenia. Na korzuch zastosowalbym odpieniacz ze skimmerem powierzchniowym np tunze czy hydor, wiec to jakos mozna rozwiazac (chociaz budzi to klejne watpliwosci). Gozej z poziomem wody, dolewkami i zasoleniem. W wypadku takiego zbiornika kazdy 1cm poziomu przeklada sie na prawie 5l wody.. Ciezko wiec utrzymac odpowiedni poziom, ciezko dolewac, tak zeby utrzymac zasolenie i inne parametry. Szczegolnie ze woda dodatkowo faluje. A wolalbym nie dopuszczac do odparowania wiekszej ilosci niz 5l, powiedzmy ze to dla mnie by byla taka wartosc krytyczna.

I tutaj rozwiazaniem bylby dla mnie panel, myslalem o 15x15 w tylnym rogu akwarium. Wtedy odpadlby problem z dokladnoscia dolewek, gdyz 1cm poziomu w panelu to zaledwie 0,225l, wtedy nawet reczne dolewki bylyby precyzyjne. Odpadlby mi tez problem z kozuchem bakteryjnym gdyz i tak by splywal przez grzebien do panelu. Moge wtedy zastosowac tez inny odpieniacz, bez skimmera.

Bardziej sklaniam sie ku 2 opcji, panel.

2.ODPIENIACZ

W przypadku samego zbiornika mam do wyboru Hydora Slim-Skim 250.65, Tunze 9004 i Tunze 9012 ktory jest sporo drozszy i nie wiem czy mi sie zmiesci pod pokrywe (wiec to raczej opcja ostateczna). Chodzi o skimmer powierchniowy.

Jezeli bym robil panel, to wybor mialbym wiekszy ale nie wiem co wybrac... Chcialbym urzadzenie raczej ciche i wydaje mi sie, ze z silnikiem a nie na powietrze... Nie wiem czemu, ale ostatnia pompka powietrza mi sie zle wspomina.. (moze dlatego ze byl to stary aquaszut ze 20 lat temu i robil wiecej huku niz pralka).

Myslalem o Deltecu MCX300, ewentualnie o midiflotor. Nie planuje wiekszej obsady. W zasadzie moim pomyslem jest trzymanie korali miekkich i glownie jak to mowie "krakenow", czyli krabow i slimakow i innych "potwornosci". Do tego myslalem (ewentualnie) o parze(2szt) blazenkow plywajacych w czesci otwartej. Byc moze doslownie kilka 2-4 inne male rybki (wymysl zony:P).

3.STALY POZIOM WODY

Poniewaz jestem ograniczony budzetem zaczynam bez ATO, i tutaj bardzo by mi pomogl panel o ktorym pisalem. Nie wiem niestety jak dobrac pompke i dlugosc grzebienia. Widzialem gdzies w necie kalkulator przelewu, i tu na forum link.. ale mam pojecia jak to odczytac i zdefiniowac. W zasadzie moj pomysl zakladal uzycie grzebiania na calej dlugosci krawedzi panela, czyli 15+15cm... Nie wiem jaka pompe dobrac. Myslalem o czyms typu NJ600-800, ze wzgledu na cene, opinie, wzgledy poziom glosnosci i niskie zuzycie energii. Czy taka pompka wystarczy? Nie mam potrzeby przewalac hektorlitrow wody, objetosc panela wynosilaby jakies 10l. Watpliwosc mam co do splywania korzucha do panela, czy bedzie on splywal przy tak niskiej wydajnosci.

Wolalbym uniknac wiekszych pomp, bo to halas i zuzycie ernergii, a nie wiem tez jak sie odpieniacz bedzie zachowywal w poblizu. Czy np taki midiflotor na kostke, ktory jest otwarty od dolu bedzie pracowal poprawnie? Czy pompa nie bedzie zasysala wody z powietrzem z niego? Ogladalem instrukcje tunze 9004 i 9012... i np w przypadku tego wiekszego producnt podaje informacje aby nie montowac go w poblizu pomp obiegowych... Chociaz i tak sklaniam sie w strone MCX300.

4.OSWIETLENIE

Do wyboru mam 4x39W i 4x54W T5.. Problem w tym, ze akwarium ma 120cm dlugosci a swietlowka 54W 115cm, dodajac oprawki wychodzi na styk... a akwarium musi byc z pokrywa (inne zwierzeta w domu). Jak zastosuje takie swietlowki, moge miec problem z dobraniem odpieniacza ktory sie zmiesci, a juz na pewno z jego obsluga, wyjeciem kubka do oproznienia...

Dlatego pomyslalem o swietlowkach 39W, one maja po 85cm, co by mi dalo akurat wolna przestrzen nad panelem, akurat te 15cm...

Zakladam trzymanie raczej niewymagajacych korali miekkich i zoa, to moj pierwszy zbiornik morski wiec nie chce sie porywac na gleboka wode. Czy 4x39W wystarczy na moje potzreby? Zakladam ulozenie skaly dominujace po jednej stronie zbiornika, zostawiajac z drugiej kawalek wolnej otwartej przestrzeni. Takie "opadajace L) wiec bardziej wymagajace korale moge dac wyzej, blizej lamp...

5.RO

Ktory bedzie lepszy?

http://sklep.osmoza....wody-p-688.html

http://sklep.osmoza....izacja-p-9.html

Wiem ze jest roznica w wydajnosci, a jak z jakoscia? Wytrzymaloscia? Czasem pracy membrany, zloz, filtrow?

Ogolnie ten 100gpd sprawia lepsze wrazenie i ma dla mnie lepszy montaz...

Mam w domu instalacje z miedzi, a ta jest podobno toxyczna dla np krewetek. jaki moze to miec wplyw na korale i inne organizmy? Czy taki filtr usunie mi calokiwie jony miedzi z wody? A moze chociaz obnizy do bezpiecznego poziomu? Chociaz z tego co czytalem, to dla krewetek jest on podobno bardzo niski... Nigdy nie robilem pomiaru tego parametru...

6.Ogolne.

Zakladalem uzycie odpieniacza tunze, i pomp cyrkulacyjnych tunze, jednak trafuilem na temat tutaj i na innym amerykanskim forum o rdzewiejacych otwartych magnesach... I jakosc odechcialo mi sie kupowac ich sprzet, a szkoda bo sprawia dobre wrazenie. Ale jakos nie widzi mi sie rdza w zbiorniku, na szybach...

Pierwotnie chcialem uzyc Tunze 6015+6025, ale jakosc temat rdzy mnie .... zniechecil. Aktualnie mysle o 2xKoralia 1600, ewentualnie jakby sie okazalo malo... dokupienie 3 sztuki. Nie znam sie, i nie mam doswiaczenia, ale wydaje mi sie, ze lepiej chyba dac 3 slabsze pompy niz 2 mocniejsze? Wieksza mozliwosci konfiguracji? Jak mozna porownac jakosc Koralii do Tunze? Poza magnesami :)

Widzialem ten film.... i dodatkowo mnie zniechecil. To jakis przypadek czy faktycznie Tunze sa tak glosne(glosniejsze)?

Jakby byly jakies pytania to:

zakladam uzycie 28kg skaly, nie wiem jeszcze czy calosc dam zywa, czy 20kg suchej i 8zywej, ale sklaniam sie bardziej ku pierwszej opcji

I Nature's Ocean Bio-Activ Live Natural White w ilosci 9Kg, chcialbym uzyskac niski poziom piasku... 1-1,5cm...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Światło 4x39W ok przy panelu bocznym.

RO z korpusami 10 cali - tańsze i większej objętości - trwalsze filtry. Minus to niewiele wyższa cena i wielkość.

Cyrkulacja dużo za słaba, tam trzeba z 8000 wydajności, a nie 3000.

Co do odpieniaczy to się nie wypowiem. Ale dla jednej pary błaznów to bym spróbował nawet bez ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cyrkulacja dużo za słaba, tam trzeba z 8000 wydajności, a nie 3000.

Gdzie nie czytalem to podawana byla cyrkulacja na poziomie 20-30 krotnosci objetosci. Calosc zbiornika to 240... po odjeciu brakujecej od gory wody, piasku, skaly... zostanie tego moze 200-210l. No i niby dla miekkich korali curkulacja mniejsza, niz dla SPS i LPS...

Wydaje mi sie, ze zaczne od tych Koralii, najwyzej cos dokupie jakby sie okazalo malo. Od tunze odstrasza mnie ten film z glosnoscia i rdzewiejace magnesy... ktos mnie przekona do ich wyzszosci nad koralia?

Klex80

Widzialem temat, w sumie to przejzalem wiele tematow dotyczacych baniakow w granicach 180-250l. Bardzo ladnie. U mnie niestety musi byc pokrywa i wszystko musi sie zamknac w srodku, wiec niestety wiszacy odpieniacz odpada. Musze miec cos co wystarczy na potzreby miekkiej obsady korali, zoa i ze 2 rybek, a przy okazji zmiesci sie pod pokrywa.

Niby ten mcx300 na 250l, do 320 przy lekkiej obsadzie.. No wybor mam niezbyt wielki...tunze 9004, hydor, midiflotor i ten mcx300... z tego co znalazlem...

Klex80

Skad brales sucha skale? Mozesz okreslic jaka jest roznica objetosci miedzy 1kg zywej i 1kg suchej tak mniejwiecej? Staram sie wyobrazic sobie jak moze 28kg zywej wygladac w zbiorniku. A, ze wlozyles 24 suchej i jak dla mnie wyglada w sam raz, to cos mi sie wydaje, ze 28 tylko zywej moze byc malo? Moze byloby lepiej wziac 20 suchej i 8 zywej? Albo wziac wiecej zywej? Z drugiej strony n ie chcialbym wziac za duzo, zeby potem nie wywalac, albo nie pchcac na sile do baniaka.... Tak porownoje fotki, ile dolozyles zywej?

Edytowane przez mnap86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zaczynasz tak,żeby prosić się o kłopoty:

cyrkulacja: kolega to nie akwarium słodkie, ta woda musi się ruszać i to mocno, koralia 1600 to słaba pompa, dwie sztuki może zrobią ruch wody w baniaku 60l , ale nie w 240 litrach. Świat cyrkulacji nie kończy się na tunze, są jeszcze np. JVP czy Jebao, dla Ciebie najbardziej optymalne byłyby dwie Jebao RW4.

Jeżeli planujesz baniak naprawdę z miękasami i 2-4 niedużymi rybami, to w ogóle nie potrzebujesz odpieniacza, regularne podmiany wystarczą. Większość odpieniaczy które podałeś nadaje się realnie do baniaka nie większego niż 150 litrów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale ja sie nie upieram przy swoich racjach, tylko pisze tu wlasnie po to, zeby sie dowiedziec i poznac opinie... Po prostu dziwi mnie fakt, ze wszedzie pisze sie o 20-30 krotnosci, a tu nagle zalecaja mi 40-krotnosc... Moze to chyba budzic watpliwosci, nie? Dlatego pytam o zdanie i opinie. Nie ma potzreby od razu najezdac...

Czyli kolejna propozycja bez odpieniacza. A moze jednak zastosowac taki mcx300, chociazby po to, zeby miec stabilniej? Wydaje mi sie, ze przy zasotosowaniu nawet powiedzmy zbyt slabego mcx300 moglbym wtedy robic mniejsze podmiany? Albo zadziej? Chodzi mi o to, ze nawet taki troche ciut zbyt maly odpieniacz zdejmie troche wagi/znaczenia z podmian (z ktorych i tak nie mam zamiaru rezygnowac czy ich jakos ograniczac)?

Ide do pracy, wiec... raczej do wieczora.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przeważnie do baniaków 200-250 litrów wpuszcza się dość sporo ryb i trzyma się głownie lps+sps, w takich baniakach jest potrzebny odpowiednio wydajny odpieniacz,żeby to wszystko funkcjonowało.

W Twoim wypadku, o ile pozostaniesz przy 4 rybach i miekasach te odpieniacze, które wymieniłeś nie zrobią praktycznie żadnej różnicy, a jak włożysz więcej ryb to po prostu nie dadzą rady i będą problemy.

Miekasy nie lubią super czystej wody, więc nie musisz żyłować parametrów.

Jeśli zostajesz przy 4 rybach to wystarczą podmiany, jeśli ryb ma być więcej, to będzie potrzebny odpieniacz, ale raczej nie żaden z wymienionych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o cyrkulację to dwie koralie1600 na pewno będą za małe ja na 112 litrach mam 1 szt. jebao rw4 na maxa i 2 szt. koralie 900 i dopiero teraz uważam że przy miękasach jest ok, także zainwestuj od razu w odpowiednią ilość cyrkulacji. Podmian nie możesz robić mniejszych i rzadziej z racji tego że zastosujesz odpieniacz także i tak jesteś skazany na systematyczne podmiany. A odpieniacze wymienione przez Ciebie i tak są za małe dla Twojego akwarium także sobie odpuść ja bym zrobił mimo wszystko panel i wszystko tam schował.

Edytowane przez maciejk1976 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam dokładnie takie samo akwa, też miękkie tylko i Mam Jebao RW-8 + małe JVP.

Powiem Ci tylko że wraz z upływem czasu będziesz chcieć więcej rybek, spróbować nowych korali.


Acropolis 800L ++ na ZEOVIT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pozostaje też kwestia faktycznego ruchu wody jeśli chodzi o cyrkulatory. Ja mam np porównanie Tunze 6025 i Aquael 2600.. no i nie ma porównania. Niby producenci podają ten sam przepływ, ale Tunze jest dużo mocnejsza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powiem Ci tylko że wraz z upływem czasu będziesz chcieć więcej rybek, spróbować nowych korali.

Ja nie z tych... Teraz plywaja 4 skalary(1 para i 2 samce), a i tak uwazam, ze jest przynajmniej o 1 za duzo, bo do niedawna ciagle sie tlukly, i to glownie najmniejszego, dopuscilem z koniecznosci 2 bocje (problem z nadmiarem slimakow) a one sie jakos bardzo tymi sklarami interesuja, i to jakos rozladowalo ich agresywne zapedy, zajelo je... Czemu to pisze, widze i mam swiadomosc, ze 4 skalary to za duzo, a sa ludzie co trzymaja 4 w 100l... Takze, ja raczej z tych swiadomych, nie przerybiam zbiornika (no chyba, ze bym trzymal malawi, ale to swiadome przerybienie w celu rozproszenia agresywnosci zwiazanej z terytorializmem).

I tak jak pisalem, mnie raczej interesuja kraby i inne zwierzeta zyjace na rafie. Nie mowie, ze ryby nie, ale ... no nie wiem, taki mi sie po prostu podoba.

Sprobowac korali, czemu nie, moze kiedys cos z twardych bym postawil, ale sztuke czy 2 zawsze moge dac w gornej partii.. Pozatym kto wie, moze do tego czasu, zanim bede gotowy na bardziej wymagajace stworzenia zmieni sie zbiornik.... w sumie i skale bede mial i czesc sprzetu typu cyrkulacje i zycie jakies.... wtedy bym potzrebowal szklo, szafke i sumpa... zawsze to mniejsze wyzwanie (rowniez finansowe) niz od razu startowac od 0...

klex80

czyli okolo 29 kg w sumie.. Chcialbym uzyskac podobny efekt do Twojego, tylko prawa streone nizsza, rowniej opadajaca do 0, bez tego zalamania na 3/4 dlugosci... 28kg zywej moze byc chyba troche malo? Myslisz, zeby zrobic 20 suchej i 8 zywej? Czy moze wziac 28 zywej i jakby sie okazalo malo to dokupic? Warto brac cala zywa? Sucha nie dosc, ze jest tansza (nie to zebym zalowal, ale te pienaidze mozna na cos innego zagospodarowac) to i lzejsza, wiecej wyjdzie.. Jak oceniasz to ze swojej perspektywy? Miales jakies komplikacje zwiazane z sucha? Rozumiem, ze bakterie z zywej i tak ja zasiedla z czasem.. wiec to nie zupelnie to samo co start na samej suchej..

krystianf

Widzialem go... ale poczatkowo odrzucielm za brak simmera powierzchniowego dla zbierania korzucha, pozniej pomyslalem o panelu wiec i skimmer nie bylby niezbedny bo i tak by wszystko do panelu splywalo...

Teraz juz sam nie wiem. Byly glosy, ze dla 2-4 rybek nie warto...i, ze mozna bez, bo taki mcx300 czy tunze 9004/hydor 250 beda za malo wydajne... A teraz jest propozycja odpowiednio wydajnego skimmera.. I jest dylemat... w koncu cena nie mala, 850pln, droga nie chodzi, a zawsze mozna te pieniadze zainwestowac np w cyrkulacje, ktora uwazacie za zbyt mala (to co zalozylem, koralia 1600x2)...

I tak sobie mysle, zrobie bez... to nie musze kleic panelu, jak nie zrobie panelu a kiedys bym chcial np jakies twarde korale i potzrebowalbym odpieniacza, nie bede mial jak zebrac korzucha... a wtedy wkleic panel bedzie juz trudno jak bedzie woda, skala i zycie w szkle... I tak mysle, czy nie wkleic panelu ktory zmiesci ten odpieniacz tak na wszelki wypadek, a w przyszlosci jak bym potrzebowal odpieniacza, po prostu zakupic tego 9006 i go tam wstawic. Co myslicie?

Co do cyrkulacji... jakos nie jestem przekonany do chinczykow. Nie mowie, ze nie zdaza sie od nich dobry sprzet za smieszne pieniadze... ale mysle, ze do zawyzania parametrow to oni maja pewien dar... Nie od dzis wiadomo, ze ichnie np lampy led 20W... maja naprawde 10... Wiec tak nie do konca chce mi sie wierzyc w te wydajnosci.

Ale skoro uzgodnilismy, ze 2 koralie 1600 to za malo... co powiecie na tunze 6025 razy 2, albo koralie evo 3200 sztuk 2? Mysle tutaj o starcie, na poczatek... zawsze moge dokupic 3 sztuke.... jakby sie okazalo, ze jednak malo. Troche strasza mnie rdzewiejace magnesy w tunze... 3 pompki tez chyba lepiej niz 2 bo wiecej mozliwosci ustawienia, latwiej chyba pozbyc sie martwych stref, czy jestem w bledzie? Z drugiej strony... wiecej sprzetu bardziej szpeci... i 4 pompki to juz za wiele... czy 3 tez juz niebardzo? Co o tym myslicie? Wolalbym kupic 2 i ewentualnie dolozyc 3... niz kupic 2 za mocne i zrobic gotujaca sie wanne z piaskowym tornado w srodku... Pytam bo nie mam z tym doswiadczenia.. teraz w slodkim mam kubel z pompa 1400l/h i calkiem niezle miesza ta wode... wiekszosc powierchni jest w znacznym ruchu, oprocz tej gdzie sa geste liscie licznych i gigantyznych(lisc okolo 50-60cm, calosc 100-120cm) kryptokoryn karbowanych... No ale tu skaly nie mam... takie subiektywne odczucie...

Sorry za gonitwe mysli i chaotycznosc... ale po 12h pracy o 3 w nocy czlowiek juz ciezko mysli... I tak bede wdzieczny za wszelkie opinie i wskazowki. Tymczasem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tunze uzywamy od kilkunastu lat i jeszcze zaden magnes nie zardzewial, takze to moze pojedyncze przypadki.

Do cyrkulacji uzylbym jedynie dwoch pomp. Trzy sztuki w tak malym akwarium popsuja widok. Tunze 6025 x 2 beda ok.

Ps: inne pompy tez maja magnesy...

Wiem, ze trudno jest komus poczatkujacemu zrozumiec, jaka wygode daje posiadanie sumpe, wiec troche rece opadaja gdy sie pomysli, ze trzeba przez to jeszcze raz przebrnac....

Warto, zebys sie zastanowil, czy nie mozesz wyciac jednej przegrody w szafce i wstawic np: slupek wzmacniajacy. Mialbys miejsce na "normalny sump. Jesli bedzie maly, to nie podzielisz sumpa (tez nie mam komor). Za to wstawisz tam dobry odpieniacz, grzalke i pompe obiegowa (ok. 2,5 - 3 tys. l/h). W trzeciej czesci szafki, bedziesz mogl wstawic zbiornik na wode automatycznej dolewki (dolewanie po 5 litrow nie wchodzi w gre, skoki zasolenia beda zbyt mocno odczuwalne).

Za to w akwarium z kominem (wewnetrznym lub zewnetrznym) bedziesz mial wiecej miejsca i mniej kabli itp. Pokrywa nie jest do niczego potrzebna.

Nad tym zbiornikiem, moglbys zawiesic lampe 4 x 54 W (ps: nad akwa z panelem (ok. 200 litrowe), lampa 4 x 39 W bedzie jedynie slabym "minimum", lepsza bylaby 6 x 39 W).

Napewno przegladajac forum doczytasz wypowiedzi wielu osob, ktore poczatkowo, myslaly podobnie o posiadaniu sumpa i dopiero w drugim lub kolejnym zestawie sie na niego zdecydowaly i nereszcie usmiech powrocil.

Zobacz ile problemow z doborem sprzetu juz masz spowodowanych "oszczedzaniem" pieknej szafki pod akwarium (nie chcesz jej ciac lub wiercic), "koniecznoscia" uzywania pokrywy, pod ktora zmiesci sie namiastka odpieniacza, brakiem odpowiedniego miejsca na czujnik dolewki itd.

Reczej odczekalbym i zebral wiecej srodkow na zrobienie szafki, wiercenie otworow, wklejenie komina ...

Bez sumpa i z pokrywa akwa bedzie jakby "przyduszone", choc mozliwe do prowadzenia.

Edytowane przez Stani (wyświetl historię edycji)

120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Posłuchaj Staniego on wie co mówi. W pierwszym akwarium zrobiłem panel i ogólnie jestem zadowolony z niego bo wszystko się tam zmieściło ale to jest tylko 140 litrów w obiegu, na chwilę obecną dopinam projekt 300 litrów w obiegu i nie wyobrażam sobie aby był bez sumpa :) .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy zakończyłeś już temat oświetlenia baniaka bo mogłem coś pominąć.

Ale ja u siebie mam 4x39W w baniaku 100x40x45 i szału nie ma :/

Przy większym pomyśl raczej o mocniejszym oświetleniu.

Edytowane przez PrzemasLKR (wyświetl historię edycji)

180L akwa OptiWhite 100x40x45cm, Lampa LED 180W DIY , 68L sump + 30L dolewka i podmiana wody, odpieniacz CoralBox D300 ze sterowalną pompą, obieg Jebao DC3000, grzałka Aquael Gold 200W, cyrkulacja: Jebao RW8, dolewka automatyczna z wydzielonej przegrody.

rapidox.pl_350x26.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skaly ci tak dokladnie nie wylicze,cos tam ostatnio np wyjalem bo zmienilem troche ustawiaenie i na jeden kawalek nie bylo miejsca. Moge jednak powiedziec ze tez rozwazalem panel ale dobrze ze dalem sie przekonac do jego braku .pokrywe tez zostawilem a na dzien dzisiejszy juz przerobilem na korone. Sump tez mi sie w szawce nie zmiescil ale na dzien dzisiejszy mi go bardzo brakuje. Tak wiec dac sie da ale pwene sprawy jednak sa dla wygody i lepszego wizerunku . Pod pokrywa robi sie troche cieplo i u mnie akurat ciezko bylo mi grzebac w baniaku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak nie chcesz bawić się w wiercenie dziur w szkle i klejenie komina to może pomyśl o pudełku przelewowym, wiele osób tak ma. tylko wtedy jednak trzeba by tą szafkę przebudować jednak. Na plus że bezinwazyjnie. Jakbyś wyciął jedną ściankę jak Stani pisze to się raczej nie zawali a graty upchniesz wstawisz co chcesz. Piszesz że koszta się liczą - no właśnie, masz większe pole manewru. Cyrkulację zamiast korali lub dodatkowo możesz kupić zwykłe chińskie JVP-5000 l/h , są tanie i w razie co to tak nie szkoda. W baniaku z samą wodą koralie będą kręciły ale wsadzisz skałę i lipa. Sam zobaczysz.

Jak masz zwierzaki to możesz dociąć szybę na wierzch akwa i powiesić lampę 54W. Pozbędziesz się pokrywy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam takie akwa jak planujesz. Standardowy JUWEL 240 przerobiony na morskie. (tu mozna zobaczyc jak kiedys wygladalo ... http://www.seaforum.pl/viewtopic.php?f=28&t=357&start=20)

No i po trzech czy juz czterech...latach na tym zbiorniku powiem szczerze....mordęga. Zarzuć pomysł przerabiania i dozbieraj na normalny zbiornik z kominem i sumpem.

W podlinkowanym watku nie widac techniki wiec moze napisze troche co i jak. Zbiornik jest standardowy nie przerabiany, za to juz obudowa oświetleniowa i szafka jak najbardziej tak. Bez tego ani rusz... bez odpieniacza to zrobisz sobie bajoro a nie akwarium.... (bez odpieniacza to moze Stani, albo seb albo jeszcze inny morszczak ktory juz niejedne zęby zjadł na tym hobby). Ja mam SUMP! Komory w szafce sa male to prawda.... ale fajny odpieniek do tego litrazu mozna w nich zmiescic... Sump moj sklada sie z dwóch zbiorników połączonych przelotem hydraulicznym (w tym celu po rozkreceniu szafki na czynniki pierwsze wycialem w jednej przegrodzie/podporze nieduzy 10 cm kwadrat w tylnym dolnym narozniku podpory. Komory sumpa trzeba popłączyć hydrauliką na zewnątrz szafki potem obie razem wsunać do szafki i na koniec przykręcić przegrodę szafki (inaczej sie nie da 8-) ) W trzeciej komorze szafki mam specjalny zbiornik na dolewkę i dozowanie płynów Ballinga. Ten zbiornik zrobilem najwiekszy (jest wyzszy niz te sumpowe... przez co wystarczy uzupelniac wode na dolewke raz na tydzien). W sumpie mam odpieniacz Delteca 1455 a wiec wcale nie taki maly. (ale moglby byc wiekszy 8-)) Gdybym nie podzielil swoich zbiornikow sumpowych na komory to zmiescilbym w nim Vertexa Omege... i wtedy byloby git 8-)

A tak to mam 1 cm !!! za waska komore i sie nie zmiescil 8-(

Woda do sumpa podawana jest przez pudelko przelewowe (Deltec-a)... i to jest najgorsze rozwiazanie w tym setupie.... Pudelko to w swej pracy tylka nie urywa jak to mowia... ale jest jedynym rozsadnym rozwiazaniem jakie mozna tu zastosowac. A to dlatego ze standardowy zbiornik do slodkiego 240 litrow posiada wklejone wzdluzne listwy wzmacniajace. Przestrzen pomiedzy sciana boczna akwarium a ta listwą to jakieś 10-11 cm. W tak mala przestrzen bez ciecia szkla zmiesci sie tylko Deltec 8-( chyba ze zrobisz pudelko na zamowienie.... ale tu moga byc problemy (ja chcialem zamowic tu na forum ale forumowy spec od tego typu rzeczy wyrazil sie jasno ze raczej ciezko mu bedzie to wykonac ze wzgledu na wydajnosc i przeplyw czy jeszcze co tam...) Pudelko Tunze jest dosc mocno absorbujace jesli chodzi o obsluge.... wymaga czestych kontroli.... (albo ja nie potrafie go tak ustawic i przeplywu przezeń aby było bezobsługowe 8-) ) Mozna oczywiscie zrobic pudelko przelewowe z boku akwarium i wtedy wszystkie te problemy znikaja.... tylko kto by chcial miec pudelko i rury z niego zwisajace na widoku???? (no chyba ze postawisz akwa malym bokiem do sciany) Ze wzgledu na poziom wody w pudelku i jego rozmiary trzeba zostawic fimowa oslone oswietlenia (albo zbudowac nową) a w zasadzie sama ramę z tego oświetlenia. Trzeba w niej wyciac pilka miejsce na pudelko..... no ogolnie jest troche zabawy.

Ale da sie to zrobic.... tylko po kiego grzyba???? Lepiej uzbierac kase nawet o rok dluzej i miec swiety spokoj.... to moge ci powiedziec jako uzytkownik ''Twojej koncepcji'' z wieloletnim doswiadczeniem 8-)

A jeszcze oswietlenie.... ja mam 6x54 W.... i mam wrazenie ze to malo niestety... ale ja mam SPS....jesli zatrzymasz sie na miekkich czy LPS to 4x54 W bedzie OK. Mniejsze rurki nie wchodza w gre... kiepsko beda wygladaly rury krotsze niz 120 cm poza tym bedziesz mial problem z ich zamontowaniem...(no chyba ze je podwiesisz do sufitu)


Panelowe 148 l. (82/47/47 - 15cm panel boczny). Miniflotor AM, Tunze 6025 w obieg, Koralia 4 cyrkulacja. 6x 24W T5 ATI w obudowie DIY.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Cebula ma warstwy.... ogry maja warstwy". Mialem na mysli odkryte magnesy w tunze... z tego co widzialem inni stosuja magnesy zatopione w plastiku/zywicy.... I takich nie widzialem rdzewiejacych. Moze puscili jakas felerna partie? Nie wiem, wiec pytam...

Niestety co do szafki to nie moge usunac jednej podpory/scianki bo zbyt mocno oslabi to konstrukcje... Szafka z plyty meblowej 18, dosc solidnej konstrukcji, z pelnymi plecami... ale jakos mi sie nie widzi zostawienie 80 cm dna bez jakiejkolwiek podpory...

Pokrywe musze miec ze wzgledu na zwierzeta, nie ma opcji akwarium otwartego Teoretycznie w moja pokrywe powinno spokojnie wejsc 6 rur t5. Zawsze moge dolozyc... Wentylacje pokrywy i tak mialem zamiar zrobic, ze wzgledu na odprowadzanie pary... co by plyta nie gnila, nie problem.

Pudelko odpada. Nic ma nie wystawac poza obrys szkla, pokrywy, szafki... Po pierwsze mam swoje wymagania co do estetyki, a po drugie... niestety zona tez ma swoje wymagania (i warunki, ktore sa ostrzejsze od moich). Takze wiecie chlopaki... Tak samo jak nie powiem jej, ze moj kosztorys opiewa na 10k pln... wtedy mi cofnie zgode ;p Co innego jak zrobie to w granicach rozsadku, a z czasem dokupie to czy tamto za kilka stowek..

Musze poczytac o tym 9006, zobaczyc wymiary i wtedy bede juz mniej wiecej wiedzial co da sie zrobic..

Stani

Czyli 2x6025 jako niezbedne minimum czy moze 2x koralia evo3200?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok...

Aktualny zbiornik sie powoli likwiduje, jutro zniknie z niego ostatnie zycie..

Wyglada na to, ze dojzalem do dycyzji w zwiazku z sumpem. Takze bedzie... max co moge wstawic to 35x35x45... Mam zamiar w nim umiescic tylko odpieniacz i pompe obiegowa, pozniej trafi tam tez dolewka. Zastanawiam sie co do wymiarow, wysokosc 40 czy 45cm? I jak go podzielic? Splyw do komory z odpieniaczem, a pompe do drugiej? Jaki poziom wody w komorach? Czy podzielic na 3? Splyw do 1, odpieniacz do 2 i pompe do 3? Mam na mysli osiadanie syfow z glownego.

Czy Turboflotor blue 1000 wystarczy? Zbiornik ma 120x40x50, ale wody zakladam do h=45-47cm, komin jak najmniejszy (15x15? o ile pomiesci srubunki), w sumpie zakladam calkowita objetosc do 55l, objetosc wody w komorach 35l (przy objetosci wody w komorze odpieniacza 20x35x30 i objetosci w komorze pompy 15x35x25). Daje to zapas 20l. Zakladam spietrzenie wody w glownym do 3cm, czyli okolo 15l, zeby w razie co jak splynie to sie pomiescilo w sumpie... Czy jezeli woda splynie np z powodu braku pradu, to czy odpieniacz nie bedzie w niej plywal? Woda w sumpie wtedy osiagnie wysokosc 40cm. Czy zrobic nizszy poziom wody? Np 25 dla odpieniacza i 20 dla pompy? Moge tez podniesc odpieniacz wyzej, zeby nie plywal (o ile to jest mozlie, zakladam ze jest w nim jakas ilosc powietrza, wiec przy pewnym zanuzeniu bedzie sie unosil), maxymalna wykosc szafki to 58cm (sump h=45cm, reszte zakladam na dostep do wnetrza sumpa).

Czy Tunze Silence 1073.40 wystarczy? Wydajnosc nominalna 3000l/h. Wysokosc podnoszenia w moim wypadku to jakies 120cm... Czyli wydajnosc (z wykresu producenta) W poblizu 1800/h (zaleznie czy liczyc wysokosc od szafki czy od gornego poziomu pompy... 120cm jest od spodu szafki, od pompy bedzie okolo 100cm czyli 2000l. Czy moze patrzec za inna pompa? Cos tanszego a dobrego? Moze cos w podobnych pieniadzach a lepszego?

Nie wiem jakie rury zastosowac... 25mm na splyw, 25 na rewizje i 20 na powrot? 3x25?, czy 2x25 i rewizja 32? Wolalbym ograniczyc powierzchnie komina do niezbednego minimum gdyz 40cm glebokosci zbiornika to niewiele...

Jak dlugie rury zastosowac? Mam zamiar uzyc prostych rur, bez kolanek(jedynie zawor kulowy na splywie, moze byc kulowy?), splyw i rewizja pionowo, prosto do sumpa, powrot mysle zrobic na wezu, zeby nie przenosic drgan. Dlugoscia rur rozumiem, ze reguluje maxymalny i minimalny poziom wody w kominie, minimum rura splywowa, maximum rewizja. Jak wysoko je wyciagnac od dna? Im mniejsza roznica tym mniejszy plusk wody chyba, czy sie myle? (mam na mysli poziom wody w komienie).

Zastanawiam sie jak zabezpieczyc szafke przed wilgocia, plyta meblowa. Wszystkie krawedzie/styczne szafki pociagnac silikonem? Czy moze pomalowac lakierem akrylowym? Wentylator wyciagowy bedzie na 99%, bycmoze tez jakies otwory nawierce w dolnej plycie, np 12mm celem dostarczenia swiezego powietrza i wytworzenia ciagu (a'la komin)

Swiatlo, ze wzgledu na sumpa (i brak koniecznosci oszczedzania miejsca na odpieniacz i dostep do niego) moge dac na swietlowkach 115cm, czyli 54W.

Bede wdzieczny za pomoc... Jutro ostatnie zycie opuszcza baniak. Chcialbym jutro tez zamowic juz graty tak zeby w srode jak przyjda moc wiercic otwory... i dowiedziec sie czy bede musial kupowac nowy baniak :)

Edytowane przez mnap86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprzet juz od jakiegos czasu zamowiony...

Niestety jestem wstrzymany z pracami...

Akwarium ktore mam okazuje sie dosc bezuzyteczne.... niestety jest to stare szklo, ma dobrze ponad 10 lat i woda dala o sobie znac pozostawiajac slady osadow na szybie. Niestety osady sa nie do usuniacia, ani mechanicznie, ani chemicznie (ani kwas siarkowy ani solny ich nie bierze). Takze musze zdobyc nowy zbiornik, a tego co mam pokroje i zrobie z niego sumpa.

Wiekszosc sprzetu przyszla... okazalo sie, ze kurier nie wzial paczki ze swietlowkami, ale dzisiaj lub jutro powinny dojsc, chociaz z tym mi sie nie spieszy.

Zamowiony odpieniacz przyszedl niestety rozbity (korpus). Takze dopiero po koniec tygodnia, albo w przyszlym bede mial wymieniony.

Wycinanie otworor juz praktykowalem :) bulka z maslem. takze jak ktos sie zastanawia lub ma obawy co do wycinania.... probojcie smialo. Wystarczy koronka diamentowa i w miare nierozbujana wkretarka aku (ja akurat uzywam dewalta, takiego zoltego jak wiekszosc ludzi na YT).

Suchej skaly zamowilem 20kg, ale cos mi sie wydaje, ze malo bedzie... chociaz przyszly fajne kawalki. Bryly jak bryly, ale poprosilem o kilka polek i dostalem naprawde fajny talerz i 2 plaskie poleczki... Swoja droga, sporo na nich jakichs wrosnietych skorupek malzy (niewielkich, do 1cm) i znalazlem cos jakby gabke (ma konsystencje takiej zwietrzalej, zmeczonej sloncem pianki motazowej...).

Nie pozostaje nic innego jak czekac. Mysle, ze jak juz zaczne dzialac, wtedy zaloze nowy temat z konkretnym baniakiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podczas robienia otworow pod przeloty, zwroc uwage na pewien drobiazg... Chodzi o to, zeby przeloty nie byly nad tylnia lub boczna sciana szafki :blushing:


120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zauwazylem :) Dzieki za wskazowke. Komin sobie rozrysowalem na papierze, nanoszac na jego rzut konstrukcje szafki. Mam o tyle dobrze, ze tylko tylna sciana ma znaczenie, bo reszta jeststyczna do obrysu akwa.

Bardziej mnie zastanawia zabezpieczenie szafki (plyta meblowa) od srodka przed wilgocia z sumpa. Co by sie nie rozlalzla, wypaczyla czy jeszcze co innego. Otwor wentylacyjny z tylu na gorze jest, pewnie dostawie jakis wiatraczek... bardziej interesuje mnie zabezpieczenie samej plyty...

Wystarczy laczenia sylikonem? Czy pomalowac calosc od srodka lakierem akrylowym?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.