Skocz do zawartości
michu23

początkujący...

Rekomendowane odpowiedzi

Moje pytanie będzie pewnie dla niektórych może śmieszne ale jestem początkujący i chyba nie mam wyboru...

Chcę "założyć" akwarium minimorksie, gdzieś tak ok 30-40 l maksymalnie. Nie jestem całkiem początkujący bo mam od kilku ładnych lat 2 akwaria słodkowodne z pielęgnicami. Jeśli jednak chodzi o akwarium morskie to szukam porad, co i jak, co polecacie. Docelowo chcę wydać tak myślę około 1000 zł. Mam na myśli możlwie jakieś schematy już sprawdzonych "systemów". Mówiąc krótko oczekuję pomocy :-) Mój mail: strefa@ufoinfo.pl

P.S1

Co myślicie o zestawie filtracyjnym Aqua Medic - Biostar Flotor?

P.S2

Szczególnie to bym prosił o pomoc - Przemka :-)


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

chodziło o to, że chyba powinienem pytać o konkrety a nie tak ogólnikowo... a po za tym profesjonalistom to pytanie wyda się naprawdę śmieszne.


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w 1000zl sie nie zmiescisz chyba ze bedziesz mial dojscie do wody RO - sam filtr RO to min 300zl


test sygnaturki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Akwarium 50 litrów z małym panelem filtracyjnym- ok 200 zł

odpieniacz na kostkę (np miniflotor) ok 100 zł

brzęczek ok 60 zł

oświetlenie - HQI 70 W (samoróbka) 300 zł

żywa skała 8kg - 400 zł

sól i parę innych pierdół - jeszcze jakieś 100 zł.

Może zaoszczędzisz trochę stosujac np świetlówki T8 zamiast HQI

W filtr RO nie bawiłbym się. Na początek ktoś sprezentuje Ci wodę (moge ja - nawet żywą) a na podmiane i uzupełnienie potrzebujesz 4-5 litrów tygodniowo. Ja przy mojej pierwszej nano-rafie (72 litry) kupowałem ekstra wodę w aptece (super destylat do leków) po 1zł/litr. To jest jakieś wyjście gdy nie ma zaprzyjaźnionego akwarysty w pobliżu.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja ostatnio tez robiłem takie rozeznanie w cenach destylatu z apteki

i najtaniej to chcieli po 2,5 za litr , zdziercy

Artur Sobolewski


akwarium 100x55x45; lampa Ati sunpower 6x39; obieg Tunze Silence 1073.020; cyrkulacja 2x6055, odpieniacz DYI BK160

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzięki za informacje! a sprawdza się woda z apteki? bo niestety póki co na filtr RO mnie nie stać...

może dodam coś jeśli chodzi o planowaną obsadę: dwa błazenki, krewetka... i ok 7-8 kg żywej skały (jeśle wejdzie) wszystko to będzie mega ciężkie zadanie bo mieszkam tam gdzie... i trudno cokolwiek kupić jeśli chodzi o akwarystykę morską :-(


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Michu-mieszkasz w Bydgoszczy, rzut beretem od zaglebia morszczyzny w rejonie trojmiasta :no poza tym, przeciez istnieje cos takiego jak sprzedaz wysylkowa, prawda?


pozdrawiam, Marcin z 3city

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zdobyłem akwarium, także po oddzieleniu panela będzie miało prawie 60 litrów. Jaki mi proponujecie filtr "główny"? Czyli co dalej jak już woda przedostanie się do panelu... ? Jako pompa główna ma pracować - Eheim Powerhead 1212... dalej odpieniacz Miniflotor napędzany pompką Skalar. Do cyrkulacji Maxi Jet 750 Aqua Medic.

A co do wody to już się w aptece dogadałem :-)


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sklep zoologiczny w Bydgoszczy przy ul. Śniadeckich ma wystawowe akwarium morskie. Dowiedziałem się, że mogą ściągnąć cały osprzęt do morszczyzny, preparaty itp, itd, także zwierzęta. Jest tam jedna osoba zajmujący się tym tematem i w tym tygodniu podjadę do sklepu po szczegóły.

Jeśli chodzi o wypełnienie panela to zobacz opisy takich zbiorników w "Akwariach klubowiczów" jest tam dokładnie opisany panel w akwarium Przemka.

Jeśli chodzi o Biostar flotor to sam widziałem, jak pracował w markowym zbiorniku AquaMedic ok. 125 ltr., w środku żywa skała, trochę miękkich i jeden błazenek i było ok.

Paweł

P.S.

To już czwarty morszczak (o którym wiem) w Bydgoszczy się szykuje :-)


500 litrów 140x60x60 działa od 02.09.2008 r. + sump 105x48x36, AM OR 3500, cyrkulacja 2 x Tunze 6100 + 1 x Tunze 6105 z multikontrolerem + 1 x Jebao WP-40 do falowania, Bubble Magus 250s, lampa 2x120W led,LR ok. 70 kg, LS 45 kg, ARM od mufti, balling i podmiany co tydzień ok. 8%, sól AF, dozowane 2 ml ABCM codziennie, zależnie od obserwacji co tydzień lub dwa Prodibio BioDigest i Bioptim

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam,

mysle ze zamiast miniflotoa leiej doplacic i kuic WEIPRO az tak duzej roznicy w cenie nie ma a w dzialaniu tak :yes


Pozdrawiam Bartosz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

znam ten sklep w Bydgoszczy. bywam tam zawsze gdy tylko mogę :-) morskie mają naprawdę super!! No to muszę pomyśleć na Biostarem...


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przemyśl sobie wszystko bez pośpiechu. Przeanalizuj sprawdzone rozwiązania w "Akwariach klubowiczów". Najgorszy jest pośpiech. Wydasz pieniądze, a potem koncepcja ci się zmieni. Zaplanuj sobie na papierze kompletne rozwiązanie ze szczegółami patrząc na to co zrobili inni, ewentualnie to modyfikując. Poczytaj sobie, zadaj konkretne pytania do tych co mają małe zbiorniki i doświadczenie w ich prowadzenie. Nie będę się wdawał w dyskusję co łatwiej duże, czy małe, ale jednak tylko ci co mięli małe mogą udzielić istotnych informacji. Pomyśl też od razu, czy przypadkiem nie wolałbyś trochę większego, bo wtedy możesz potrzebować innego osprzętu i wydasz podwójnie. Pamiętaj wszystko przemyśl dziesięć razy. Zaplanuj sobie obsadę do swojego zbiornika. Jeśli wymarzona obsada przerasta możliwości zbiornika to lepiej pomyśl już teraz nad trochę większym. Niektórzy działają w swoich zbiornikach bez żadnych paneli i kominów. Tylko żywa skała, dobry odpieniacz i dobra cyrkulacja oraz systematyczne podmiany. Cierpliwość w przygotowaniach rozwiązań, a potem szybka realizacja i będzie dobrze :-)) W razie potrzeby służę pomocą.

Paweł


500 litrów 140x60x60 działa od 02.09.2008 r. + sump 105x48x36, AM OR 3500, cyrkulacja 2 x Tunze 6100 + 1 x Tunze 6105 z multikontrolerem + 1 x Jebao WP-40 do falowania, Bubble Magus 250s, lampa 2x120W led,LR ok. 70 kg, LS 45 kg, ARM od mufti, balling i podmiany co tydzień ok. 8%, sól AF, dozowane 2 ml ABCM codziennie, zależnie od obserwacji co tydzień lub dwa Prodibio BioDigest i Bioptim

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siema mam 11 lat i chce sobie chodować bojownika w kuli pomużcie mi co mam zakupić by se chodować czy kula wystarczy? jeżcze jakieś kamyki czy co.

Mam zamiar mieć durzo roślin pomurzcie jak sie je sadzi w akwa?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hmmm trochę rozbawiłeś mnie tym pytaniem :) bo widzisz tu większość jak nie wszyscy, mają posoloną wodę a nie słodką :no Aczkolwiek wielu miało taką rybkę nim posolili swoje akwaria. Kula to zły pomysł bo to katowanie zwierzaka, mimo że bojownik to rybka labiryntowa (oddychająca powietrzem atmosferycznym) i w sklepach trzymany często w małych pojemnikach. Spraw sobie akwarium nieco większe niż kula jakieś 30-40 litrów a będziesz mógł zamontować jakieś oświetlenie, filtrację itd. Kula to wymysł sklepikarzy! nie nadaje się do akwarystyki. Zacznij swoją przygodę z akwarystyką mądrzej i nie popełniaj błędów słuchając sprzedawców. Zapraszam cię na forum www.holenderskie.aip.pl lub inne akwarystyczne bo to niestety nie traktuje o słodkiej wodzie :) Nie mniej to forum to idealna lektura o akwarystyce. Życzę sukcesów akwarystycznych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Popytałem trochę w sklepach na temat Biostar Flotor i do akwarium takiego jak planuje z ok. 50 l powinien starczyc spokojnie. Warunek - docelowo sporo skały. Czyli nic nowego się nie dowiedziałem... Niby ma to "coś" wbudowane odpieniacz ale wszędzie polecają dołożyć Miniflotora. Jeden z akwarystów w Bydgoszczy zamiast Biostara kazał mi kupić dobry zewn. np. Fluval 204/304... może jakiś używany, wypełnić np. ceramiką i ewekt będzie znacznie lepszy. Ciekawe... co Wy na to? Ja na października zaplanowałem budowę mojej rafy :-)


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To bardzo ciekawe, że Biostar w Polsce ma takie recenzje. Na forach anglojęzycznych wystawia się mu dośc dobre recenzje (niektórzy stawiają go tuż za Delteciem mc500) szczególnie w akwariach do 30-40 galonów (112-150l). Miniflotor w tych recenzjach wypada delikatnie mówiąc blado. Mam porównanie działania właśnie miniflotora oraz biostara i jak najbardziej polecam tego drugiego. Niewątpliwą jego zaletą jest pompa PH2000 z wirnikiem igiełkowym, która bardzo zwiększa wydajność (duży przepływ wody przez komorę reakcyjną - ok 500-1000l/h i bardzo 'dobre' bąbelki) i pozwala na łatwość regulacji odpieniania. Nie wspomnę już o braku konieczności wymiany kostek. Wadą biostara jest wysokość odpieniacza (jest podobnej wysokości co miniflotor), która ma negatywny wpływ na odpienianie (krótki kontakt bąbelków z wodą). Wszelako miałoby to wpływ na filtrację w baniaku 250 litrowym z dużą ilością ryb (co Ci na razie nie grozi).

Jeśli chodzi o "bio-wheel" to w akwarium FO (z wyłączną obsadą ryb) jest z pewnością niezbędne. W akwa rafowym, szczególnie twoim - ok 50l - może wytwarzać zbyt dużo azotanów, co ze względy na małą ilość żywej skały (naturalny denitryfikator) może stanowić problem. Nie musisz się jednak tym przejmować, ponieważ koło to można łatwo wyjąc, a przestrzeń przezeń zajmowaną wypełnić innymi mediami filtracyjnymi.

Mam nadzieję, że to Ci jakoś pomoże :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pewnie, że pomoże! Każda pomoc się przyda :-) Zobaczymy jak to się spisze w praktyce... mogę fluvala kupić gdzieś za 150 zł (chyba się opłaca!?) i stąd mój pomysł. a jaki wkład polecasz?


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie rzecz ujmując fitry kubełkowe nie są stosowane zbyt często w akwarystyce morskiej. Chodzi bowiem o jak największy dostęp tlenu do złoża biologicznego - dzięki temu wydajność filtracji takiego medium wzrasta wielokrotnie. Dlatego właśnie bardzo popularne są kominy z umieszczonymi w nich bioballami - na samym szczycie umieszczasz płytkę zraszającą i dzięki temu woda spływa po wszystkich kulkach. Komin oczywiście nie jest zalany wodą. W filtrze kubełkowym sprawa wygląda inaczej. Cały filtr wypełniony jest wodą i tylko z wodą dostarczany jest tlen - co niesamowicie ogranicza filtracje. Zwróć uwagę, iż nawet archaiczne filtry przesiąkliwe, budowano raczej tak, by złoża wstępnej fitracji biologicznej nie były zalane. Poza tym, raczej zaleca się w takim filtrze usunęcie wstępnej filtracji mechanicznej, a to powoduje, że jeśli jakieś większe zanieczyszczenia organiczne dostaną się do kubełka, to tam zostaną i zaczną się rozkładać. Spowoduje to, że filtr przestanie spełniać swoją rolę, a będzie zanieczyszczał wodę.

Dlaczego się usuwa fitrację mechaniczną? - bo jeśli nie czyściłbyś gąbki raz na 2-3 dni, to osiedliłyby się na niej duże szczepy bakterii. Paradoksalnie byłyby ich proporcjonalnie - pod względem objętości złoża - więcej niż w złożu biologicznym. Po prostu one miałyby najwięcej tlenu (one by go zużywały a do np. ceramiki dostawałaby się woda już uboższa w tlen). Jeśli byś zechciał taką gąbkę wyczyścić - co trzeba w końcu uczynić by była ona jakąś filtracją mechaniczną i nie blokowała przepływu - to nawet robiąc to w wodzie z podmiany, zabijesz część bakterii. Spowoduje to wahnięcie parametrów wody, co jest bardzo niewskazane.

Oczywiście filtr kubełkowy nie będzie też w żadnym razie denitrifikatorem - przepływ wody jest zbyt duży by mogły zaistnieć warunki beztlenowe (a tylko w takich rozkładane są azotany).

Podsumowując o wiele lepiej postawić na wydajny odpieniacz i dużą ilość żywej skały niż na filtr kubełkowy, który z czasem może stać się przyczyną problemów w akwa. Za 150 zł możesz postawić na trochę większy zbiornik i dwa, trzy dodatkowe kilogramy skały - co z pewnością będzie lepszym rozwiązaniem. Pamiętej też, że jeśli zdecydujesz się na Biostara Flotora, to nie potrzebujesz panelu filtracyjnego (pompa PH2000 jest dość duża i trochę miejsca w akwa zajmuje, lecz panel zabrałby więcej).

Jeśli chodzi o media filtracyjne, to jestem zwolennikiem stosowania filtracji mechanicznej (oczywiście gąbka czyszczona regularnie co 2 dni w wodzie RO), którą możesz zrealizować, albo umieszczając gąbkę w komorze na bio-wheel, albo kupując mały wewn. filtr mechaniczny, który dodatkowo wzogaci cyrkulację w tanku. Dzięki temu woda w zbiorniku jest klarowna. Poza tym raz na miesiąc, dwa możesz wlożyć do komory (lub do filta mechanicznego) siateczkę z węglem aktywowanym. Usunie ona z wody różne zbędne związki chemiczne, które są odpowiedzialne np. za zażółcanie się wody. Pamiętaj jednak, że taki wkład musisz stosować krótko (raczej nie dłuzej niż tydzień, a później przerwa lub wymiana wkładu), i że jeśli zastosujesz węgiel złej jakości, to przyniesie to więcej złego niż dobrego.

Ale się rozpisałem :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No dzięki bardzo!!! Miło było poczytać fachowca! No to dałeś mi do myślenia :-) No więc pewnie zdecyduję się na Biostara Flototra... w planach miałem do cyrkulacji dwie pompy cyrkulacyjne MaxiJet 250 o wydaj. 375l/h to mogę jedną z nich zamienić na filtr mechaniczny, który równocześnie będzie spełniał tą rolę. Osobiście nic nie mam do filtrów AquaEla... z serii FAN (mam w słodkowodnym - chodzi super i cicho) tylko nie wiem czy da radę w słonym? Może jakiś filtr godny polecenia?


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Czy przy cenie za miniflotora okolo 110 zl i biostarflotora okolo 420 zl warto jest kupic biostarflotora?? Czy jest on az tak duzo wydajniejszy od miniflotora??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to, że BiostarFlotor to praktycznie kompletny zestaw filtracyjny. Możesz zrezygnować z panelu filtracyjnego w akwarium, bo ten montowany jest w akwarium...

Jest jeszcze Biostar - Filtr biologiczny do akwariów o pojemności 250l.

Kompletny filtr biologiczno-mechaniczny montowany na zewnątrz akwarium. Zawiera ruchome koło z gąbki, na którym idealnie rozwijają się kultury bakterii denitrafikcyjnych. Wyposażony jest również w prefiltr mechaniczny-gąbkowy i pompę cyrkulacyjną. Może Biostar + jakiś lepszy odpieniacz?


120x50x50.Odpieniacz EVO3000,RW8,Eheim StreamOn 4000plus,Pacific Sun Metis Hyperion S2 2x75W,Tunze 3163,3162.23kgLS,25kg skaly.LPSy i miekkie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Denitryfikacja jest to przetwarzanie azotanów (no3) na wolny azot i zachodzi ona tylko w warunkach beztlenowych. W warunkach tlenowych (tj. w Biostarach) zochodzą procesy przetwarzania amoniaku na azotyny i azotynów na azotany (nitryfikacja). Są to najistotniejsze procesy w cyklu azotowym, gdyż amoniak i azotyny są bardzo toksyczne dla organizmów morskich (szczególnie bezkręgowców) oraz bardzo trudno usunąć je poprzez podmiany wody. Inaczej jest z azotanami, które w małych stężeniach (do 10 ppm) nie stanowią istotnego problemu (ale mogą być odpowiedzialne za wzrost glonów). Azotany usuwa się albo poprzez regularne, częsciowe podmiany wody, albo poprzez zastosowanie specjalnych filtrów, tzw denitryfikatorów, w których dzięki bardzo małemu przepływoi wody, większośc tlenu zużywana jest przez bakterie nitryfikacyjne we wstępnej części filtra. W jego kolejnych warstwach, w warunkach beztlenowych, zachodzi denitryfikacja.

Jak już wspominałem, Biostar Flotor jest bardzo wydajnym odpieniaczem i to właśnie jest jego podstawaową funkcją. Można by rzec, że bio-wheel jest jedynie dodatkiem, acz bardzo wydajnym dzięki jego konstukcji. W akwarium do 150 litrów jest całkowicie wystarczającym odpieniaczem, nawet przy dużej obsadzie rybnej.

Cena miniflotora jest ceną jedynie samego odpieniacza (rury). Do niego trzeba dokupić pompkę powietrzną (i dobrze by było, gdyby jej wydajność wynosiła nie mniej niż 200l/h). Co około miesiąc, dwa wypada wymienić kostkę napowietrzającą. Można tego nie robić, ale będzie to miało negatywny wpływ na wydajność odpieniania. Trzeba także zauważyć, że membrany prostych pompek powietrznych ulegają dość szybkiemu zużyciu i przez to znowu spada wydajność odpieniania.

Biostar Flotor jest dużo wydajnieszy od miniflotora czy midiflotora, ale wydajność odpieniania uzależniona jest od obsady akwarium. Przy przewadze koralowców miękkich, jednej - dwóch małych rybkach oraz żywej skale odpieniacz nie ma tak dużego znaczenia (co nie znaczy, że może go zabraknąć)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A i jeśli chodzi o filtry mechaniczne - korzystam z eheimów (w morskim mam małego aquaballa), przy czym nie jest to z pewnością jedyny słuszny wybór. Kupując filtr zwróć uwagę na dwie rzeczy - przede wszystkim czy producent zaleca go do wody morskiej (bardzo ważne!) oraz na wydajność pompy (ogólnie rzecz ujmując, powinna być duża - lepsza cyrkulacja i gorsze warunki dla bakterii).

Jeśli skorzystasz z filtra bez atestu na wodę morską, musisz się liczyć z ewentualnymi konsekwencjami - trzpień w filtrze lub magnes wirnika mogą zardzewieć, co nie tylko uszkodzi fitr, ale też może źle wpłynąć na mieszkańców akwa (zw. żelaza)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Czy bio-wheel moze zastapic filtr mechaniczny i jak czesto pluczesz ten krazek?? Jesli mozesz podaj linki do forum zagranicznych gdzie ludzie opisuja biostar flototora i miniflotora. Wielkie dzieki za szczegolowe opisy biostar flotora.

Pozdrawiam,

Piotr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.