Skocz do zawartości
mathom

LED pod 160-180L

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, jestem tu nowy, jakiś czas temu wystartowałem z 30l aquaela. Jak się pewnie domyślacie, po pewnym czasie stwierdziłem że utrzymanie tego to masakra :) i przymierzam się do 70x45x45 (mniej więcej tyle mogę zabudować w salonie).

Po przeczytaniu paru wątków odnośnie lamp led DIY ze sterowaniem z arduino stwierdziłem że zrobię na początek lampę. W arduino trochę w życiu dłubałem, więc to nie jest duży problem. Mam tylko do Was pare pytań.

Ledy zamówiłem 3x 30W WB i 3x 30CW (ratio ustalę później sterownikiem), do tego mam w szafie jakieś arduino uno z osprzętem.

Nurtuje mnie kwestia zasilania - nie za bardzo mam ochotę bawić się w protezy z 2-3 zasilaczami HP lub innymi wynalazkami. Znalazłem zasilacz HLG-150H-30A (30v 5A, czyli max 150W), wodoszczelny (IP67/IP65) w akceptowalnej cenie 216 zł https://www.shemeck....7-hlg-150h-30a.

Do tego moduł 5x LDD1000H z http://ac-rc.net/cat...v8mg5qcicl5br6.

Arduino zasilane przetwornicą step-down np. taką http://allegro.pl/pr...5558522621.html z powyższego zasilacza.

Teraz do rzeczy - moc maksymalna diód + arduino jest większa niż moc zasilacza. Jak mniemam musze drivery oraz przetwornicę do arduino podłączyć szeregowo do zasilania ? Czy mogę coś spalić przez takie podłączenie czy tylko ew. urządzenia dostaną mniej prądu ?

Drugie pytane - diody led nie są wodoszczelne. Widziałem na forum rozwiązania z szybką z plexi - czy nie lepiej dokręcić do radiatora profile alu w kształcie L, wykleić radiator od dołu i profil gumowymi uszczelkami i wsuwać tam kawałek szkła opti ?

Przy okazji pytanie do kolegi MAGU - czy byłbyś zainteresowany dorobieniem w aplikacji obsługi komunikacji po http gdybym oprogramował wifi w sterowniku (json lub goły http) ? Z doświadczenia wiem że różnie bywa z tanimi modułami RTC do arduino - często gubią czas. NTP byłby fajnym dodatkiem.

Edytowane przez mathom (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ad1

Zasilanie driverów i przetwornicy zasilającej arduino jest identyczne więc łaczenie równoległe.

Ad2

Diody możesz zabezpieczyć w dowolny sposób. Pamiętaj jednak że każdy dodatkowy element między radiatorem diody a radiatorem głównym to dodatkowa bariera cieplna. Jeżeli uda ci się skutecznie odprowadzić ciepło, a uwierz mi że 30W dioda niezle się grzeje to możesz zamknąć to w profilu.

Ad3

Proste zegary RTC chodzą bardzo dobrze. Korzystanie ze znaczników czasu NTP to chyba przerost formy nad treścią.

No i jeszcze jedno. Nie podałeś konkretnego typu diód a tylko ich moc. Pamiętaj że standardowe 30W COB-y chodzą przy prądzie 900mA i napięciu 30-36V więc twój zasilacz ma za niskie.


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ad1

Zasilanie driverów i przetwornicy zasilającej arduino jest identyczne więc łaczenie równoległe.

Ad2

Diody możesz zabezpieczyć w dowolny sposób. Pamiętaj jednak że każdy dodatkowy element między radiatorem diody a radiatorem głównym to dodatkowa bariera cieplna. Jeżeli uda ci się skutecznie odprowadzić ciepło, a uwierz mi że 30W dioda niezle się grzeje to możesz zamknąć to w profilu.

Ad3

Proste zegary RTC chodzą bardzo dobrze. Korzystanie ze znaczników czasu NTP to chyba przerost formy nad treścią.

No i jeszcze jedno. Nie podałeś konkretnego typu diód a tylko ich moc. Pamiętaj że standardowe 30W COB-y chodzą przy prądzie 900mA i napięciu 30-36V więc twój zasilacz ma za niskie.

dzięki, czyli jednak równolegle.

Diody 30V, 1000mA - zasilacz to 5000mA, napięcie 30V. Podłącze max 5 modułów, będa chodzić poniżej 90% mocy - dlaczego więc zasilacz za słaby ?

Jest ew. https://www.shemeck.pl/produkty/product/2774-hlg-185h-30 6.2A .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli diody osiągają max moc przy 30V to ok. Podałem przykład diód COB które pracują przy napięciu 30-36V. Pamiętaj że na driverach wystąpi spadek napięcia między 2-3V więc na tym zasilaczu max mocy i tak nie osiągniesz.


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli diody osiągają max moc przy 30V to ok. Podałem przykład diód COB które pracują przy napięciu 30-36V. Pamiętaj że na driverach wystąpi spadek napięcia między 2-3V więc na tym zasilaczu max mocy i tak nie osiągniesz.

dzieki że mi zwróciłes na to uwagę. W każdym razie za słabym zasilaczem nie spalę driverów ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Driverów nie. Ustalają prąd na max poziomie przy pełnym wysterowaniu. Ale zasilacz 150W przy obciążeniu 5x1A 30V to już moc max tego zasilacza. Zalecam minimum 15% zapasu. Zapomniałeś o zasilaniu arduino i wentylatorach. Żeby to wychłodzić trzeba niezłego wiatru :)


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jeszcze co do ciepła - nie chcę zamykać radiatora, tylko zrobić szybkę z przodu. Na tyle (żebrach) pewnie wentylator (y), dodatkowo w planach lampa w zabudowie z osb, czyli pewnie jeszcze wentylator wyciągający wilgoć i ciepło w ściance. Czy te diody grzeją się tez mocno od przodu czy oddają większość ciepła tyłem ?

Edytowane przez mathom (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

daj 2 zasilacze DO DRUKAREK HP 32V 2,5A 2500mA

są po naście zł na allegro - masz lekko licząc 150zł w kieszeni a 32V jest lepsze niż 30V :p

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie zamykanie radiatora w obudowie to błąd. Tworzy ona swego rodzaju tunel. Powietrze najczęściej z góry jest zasysane przez wiatrak, opływa żebra radiatora i wylatuje bokami obudowy. Jeżeli zamontujesz sam wiatrak na radiatorze to gwarantuje że będzie tylko mielił powietrze a sprawność takiego układu jest mniejsza o połowę.

Co do ciepła to jest ono odprowadzane przez podstawę diody. Jednak jakaś jego część oddawana jest z przodu diody w postaci promieniowania cieplnego. Plexa czy też szkło w żadnym wypadku nie mogą dotykać diody od czoła.

Przy 2 zasilaczach musiałby zastosować diody odcinające co spowoduje spadek napięcia i i tak będzie 31V bo driver ma jedno wspólne zasilanie.


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

po co diody odcinające ?

2x po 2 COB jako osobne "moduły" lampy , sterowanie chce kolega z ardiuno więc tylko PWM do driverów i z głowy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

po co diody odcinające ?

2x po 2 COB jako osobne "moduły" lampy , sterowanie chce kolega z ardiuno więc tylko PWM do driverów i z głowy

Ponieważ driver ma jedno wspólne zasilanie dla 5 kanałów należy zastosować szregowo z zasilaczami 32V 2,5A diody żeby oba były równomiernie obciążone. Łączenie równoległe zródeł energii (zasilaczy) poprzez diody (zasilacze impulsowe) lub rezystory (akumulatory). A wynika to z nieidealnych parametrów. Tak mnie uczyli w szkole ........choć było to dawno nadal stosuje takie rozwiązania.

A najprościej jest dać właściwy pojedynczy zasilacz

A choćby taki .......... będzie zapas na rozbudowę:

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=277&osCsid=45nv5qm1fg40jjdk4ikj2jke11

Edytowane przez Grzegorz T (wyświetl historię edycji)

600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Myślałem o driverze np LCM-60 series ..

coś mi się linki nie chcą otworzyć - i dlatego nie lubię COB 30W bo są potem "jaja" z dobraniem tego i tamtego żeby ładnie chodziło i dało się sterować

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak mówisz Marku. Żeby lepiej rozprowadzić światło na całej powierzchni, lepiej odprowadzać ciepło, lepiej sterować i mieć większy wybór w temperaturze barwowej lepiej zastosować parzystą (np 18szt) liczbę diód 10W. Wtedy zasilacz jest standardowy 24V, drivery też tańsze i sterowanie prostsze. Te 30W ledy to chyba najgorsze rozwiązanie.


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak mówisz Marku. Żeby lepiej rozprowadzić światło na całej powierzchni, lepiej odprowadzać ciepło, lepiej sterować i mieć większy wybór w temperaturze barwowej lepiej zastosować parzystą (np 18szt) liczbę diód 10W. Wtedy zasilacz jest standardowy 24V, drivery też tańsze i sterowanie prostsze. Te 30W ledy to chyba najgorsze rozwiązanie.

Zobaczymy co z tego będzie. Akwa nie będzie duże, myślę że te ledy powinny je doświetlić. Zdam relację jak zacznę to składać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK, mam zrobioną całą elektronikę, razem z 2 czujnikami temperatury (będą sterować przekaźnikiem załączającym chłodzenie radiatora i akwa), przetwornicami itd.

Dzisiaj przyszły ledy 30w.

Akwa będzie miało ~70x50x50cm, woda pewnie ok 45cm.

Belka radiatora 50x14cm.

Zastanawiam się teraz nad ułożeniem cobów. Na razie planuje 3RB i 2CW.

Mam dwa pomysły:

1. Ledy w szeregu: RB odstęp CW, na środku RB, CW odstęp RB. Zbiornik ma 70 cm, więc CW co ~24 cm liczone od boków zbiornika.

2. Podobnie jak punkt 1, ale skrajne CW i RB obok siebie po skosie lub na w poprzek radiatora. Usytuowanie CW jak wyżej (odcinki szerokość akwa / 3)

Szkic poglądowy w załączeniu.

Co sądzicie ? Czy wariant 2 ma sens, czy lepiej doświetli zbiornik ?

ps. odległość lampy od tafli wody będzie oczywiście regulowana - lampa przykręcona do 2 wsporników w systemie Elfa lub podobnym mocowanych w szynach na ścianie.

post-27261-0-40147200-1474540932_thumb.jpg

Edytowane przez mathom (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lampa gotowa. Dorobię jeszcze wietlacz Nextiona 2,8" na front szafy jak przyjdzie z aliexpresu.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Teraz zabieram się za projektowanie akwa :)

Edytowane przez mathom (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam jeszcze pytanie. chciałbym dołożyć 3x 10w czerwone. Czy mogę pod driver 1000mA zasilany 30V podłączyć 3x 10W 10V, każda po 1000ma ?

edit: nieaktualne, kupiłem COB 30w Grow 24/6 RED/BLUE

Edytowane przez mathom (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Łącząc szeregowo diody uzyskasz prąd w gałęzi 1000mA. Ale z 30V nie uzyskasz 3x10V bo driver ma swoją sprawność. Po drugie to za wysokie napięcie wejściowe dla drivera. Po trzecie driver musi mieć moc większą niż 30W. Lepszym rozwiązaniem jest połączenie równolegle diod i driver Dareltec 5A. Zasilanie do tego 15-26V.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

kolejne pytanie. Podłączyłem dzisiaj prosty watomierz pod lapę. Przy "pełnej mocy" czyli 5x 30W na 100% pokazuje 76W z czego 5W zjada arduino. Powinno być zdaje się 150W...

Zasilacz mam 30V 180W, drivery LDD-1000H, każdy moduł cob ma swój driver. Ledy mam te: http://www.ebay.com/itm/122025328805?_trksid=p2060353.m2749.l2649&var=421036330879&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Diody mają moc zasilania 30-32V przy prądzie 1000mA, czyli biorąc pod uwagę straty na driverze ~2V i tak zostaje 28V.

Czyżby te 2V różnicy powodowały spadek mocy o 50% ????

Jesli tak to jak zaradzić? jakaś przetwornica napięcia step up ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak już jest. Te diody będą "próbować brać 1A ale przy tym prądzie powinno się odłożyć napięcie 32V na diodzie.

W tej chwili pracują w odcięciu napięciowym i świecą DUŻO słabiej niż powinny :(

Ja do sterowania diodami używam takich zasilaczy:

http://www.tme.eu/pl/details/eud-200s105dt-00a0/zasilacze-do-led/inventronics/

Jeden zasilacz na wszystie diody w szeregu. Żadnych driverów i innych pierdół. Sterowanie poprzez podanie napięcia 0-10V ( można podłączyć potencjometr i sterować ręcznie jak nie mamy sterownika).


Solarium V3

 

fc489c49e03bec218befb7372bfc324fu723a639

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj ze mierzysz prąd zmienny PWM a nie stały. Driver to przetwornice impulsowe a nie baterie. Stąd spore przeklamania.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.