Skocz do zawartości
mathom

Projekt nowego akwa 250L

Rekomendowane odpowiedzi

Temat większego akwa już się krystalizuje. Po ciężkich negocjacjach z żonką stanęło na 220L + sump.

Na razie jestem na etapie projektowania i wyceny materiałów.

Akwarium na stelażu stalowym ocynkowanym ogniowo, przyklejone krótkim bokiem do ściany, tak to ma mniej więcej wyglądać:

projekt2.jpg

projekt2-1.jpg

i sump:

sump.jpg

Stelaż obity spienionym PCV 10mm, lampa LED DIY z moich innych wątków.

Plany: miękkasy i lpsy i pare prostych ryb.

Co do sprzętu, jestem na etapie rozmyślań :)

Edytowane przez mathom (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie obijałbym spienionyn pcv,jest to dosyć miękki materiał i będzie się rysował,wgniatał i ślady zostaną


Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kup fronty do mebli i masz sprawę załatwioną tam gdzie będziesz obrabiał płytę(zawiasy wkręty itp.) frontów dajesz sylikon aby wilgoć nie dostała się do środka i już moje akwa bez sumpa stoi na meblu 100% z płyty dałem sylikon tam i ówdzie i ani się nie wygina ani nic tylko dawałem 2x płyte na ścianki podporowe a pcv będzi ci tak ja wyżej się rysował i szybciej zniszczy niż front meblowy a druga sprawa fronty ładniej wyglądają a projekt bardzo fajnie wygląda nie zapomnij o wentylacji nad akwa również jeżeli będziesz miał zabudowane

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam teraz szafkę z płyty i niestety miejscami puchnie. Nie wszędzie da się zasilikonować (np. na drzwiach)

Mam też próbki spienionego PCV i wygląda bardzo solidnie - powiedziałbym że tak jak laminat na płycie. Wiadomo - nic nie jest wieczne, ale mam możliwość dostania pcv w cenie niewiele wyższej niż płyty 18.

Z przykręceniem zawiasów też nie ma problemu -próbowałem. Płyta jest lekka, więc rzadziej otwierane elementy mogą być mocowane na magnesy.

W zasadzie moja jedyna obawa co do pcv to ew. odkształcanie pod wpływem temperatury i wilgoci. Z drugiej strony 10mm to sporo i może nie będzie się odkształcać...

Edytowane przez mathom (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Druga przegroda 4 cm między komorą odpieniacza a środkową to nie za mała? Jeżeli planujesz DSB to podnieś tak na 10 cm. A wypustki na ostatniej przegrodzie są na kratkę na watę? Jeśli tak, woda będzie ja od dołu wypychać - dałbym przegrodę wcześniej, tam gdzie wlewa się do góry :)


 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Mały offtop , widać że żona nawet w projekcie kontroluje Twoje ruchy, ino uważaj heh

Wysłane gołębiem pocztowym z pomocą Tapatalka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dolna płytę zamykającą sump i przedłużenie zrób sobie cala Z BIEGIEM CZASU ZOBACZYSZ ZE BARDZO UŁATWI CI ZYCIE!!! bez zawiasów tylko na magnesach w lewym i prawym (górnych rogach) takich z briko chyba za 3 złote wystarczy aby solidnie trzymała całą płytę zamykająca i pozwalającą łatwo się ściągać ja mam z płyty 1.8mm stoi na podłodze i nie widzę po niej zmęczenia a podnią aby nie rysowała podłogi podklej dwie malutkie kropki gumy po bokach jak przy szufladach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze odczytałem wysokość zbiornika 640 mm? Jak tak to dość wysoko. Ciężko będzie operować wewnątrz.


500L + sump 100L, obieg Jebao DCS 12000, odpieniacz-Vertex Omega 150, cyrkulacja- 2x Maxspect Gyre350, żywa skała 30 kg, oświetlenie ATI hybrid 6x54W +3x75W Led

Mój zbiornik: http://nano-reef.pl/topic/64326-300l-i-na-razie-musi-wystarczyc/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A tam wysoko mam 60 + korona 15 cm i siegam ze stolka do dna .


zbiornik 120x60x60 +sump . odpieniacz Sebastek czarna perla na Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040 , cyrkulacja wp-40 rw-15 , obieg Jebao9000 , oswietlenie Gieseman Matrix II 8x39w . 

8744f73183d58f0a59fb88f54dc034b6u1589a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Narysowałeś się okrutnie ;) Moim zdaniem cała konstrukcja obok komina i stelaż korony to tylko wyrzucona kasa a kłopotliwość takiego rozwiązania bardzo szybko da się odczuć,o ciężarze całosci nie wspominając. W poprzednim baniaku 440L miałem koronę opartą na trzech bokach zbiornika z podnoszoną przednią sćianą do góry na silownikach i takie rozwiązanie w przypadku wysokiej korony wydaję mi się najsensowniejsze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze odczytałem wysokość zbiornika 640 mm? Jak tak to dość wysoko. Ciężko będzie operować wewnątrz.

Nie, zbiornik 600mm, 40 mm na podstawę i piankę. Ja mam 185cm więc chyba problemu z sięganiem nie będzie.

Narysowałeś się okrutnie ;) Moim zdaniem cała konstrukcja obok komina i stelaż korony to tylko wyrzucona kasa a kłopotliwość takiego rozwiązania bardzo szybko da się odczuć,o ciężarze całosci nie wspominając. W poprzednim baniaku 440L miałem koronę opartą na trzech bokach zbiornika z podnoszoną przednią sćianą do góry na silownikach i takie rozwiązanie w przypadku wysokiej korony wydaję mi się najsensowniejsze.

Dodatkowy ciężar to tylko rama przy kominie. Jasne że większość opiera koronę o akwa, ale wydaje mi się że całościowy stelaż ma też zalety - chociażby nie obciążanie szkła.

Mały offtop , widać że żona nawet w projekcie kontroluje Twoje ruchy, ino uważaj heh

;)

Druga przegroda 4 cm między komorą odpieniacza a środkową to nie za mała? Jeżeli planujesz DSB to podnieś tak na 10 cm. A wypustki na ostatniej przegrodzie są na kratkę na watę? Jeśli tak, woda będzie ja od dołu wypychać - dałbym przegrodę wcześniej, tam gdzie wlewa się do góry :)

Nie planuję na razie DSB, myślałem raczej że w środkowej komorze będą jakieś makro glony ew. skała i małe refugium/izolatka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ugnie sie na pewno chyba ze wstawisz rozporki pod katem ok 45 i stworzysz kratownice wtedy powinno sie wystarczajaco wzmocnic

Edytowane przez c-sys (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Sam mam stelaż o takim profilu, zrobionym przez teścia spawacza (stoczniowca). Akwarium o podobnych wymiarach do Twojego. Wg. niego, powyższy profil jest z dużą górką, więc myślenie o wsporniku jest tu bezsensowne.

Myślę, że o wspornikach mogą myśleć osoby o naprawdę długich zbiornikach, ale nie my :-)

Pozdr

Mozart

Edytowane przez Mozart (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czyli 2 ludzi, 2 skrajne odpowiedzi :) niestety wsporniki 45' odpadają bo zabiorą sporo miejsca (zawiasy będą dokręcone do profili). Sam nie wiem, kratownica niby jest pod akwa, może faktycznie zrobię cienki wspornik na środku...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zawsze możesz wstawić takie coś:

gallery_24174_3893_14759.jpg

to są w końcu tylko 4 dodatkowe profile i już ci się nie ugnie :)

Aha teraz widzę że chodziło o spodnią belkę :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tez myślałem ze chodzi o korone na gorze bo ona będzie sie uginać na bank a jesli chodzi o dol to dałbym tam słupek odkręcany jesli nieda sie go wyjac po zalaniu baniaka to znaczy ze był potrzebny :thumbup: a wracajac do korony to zastrzaly takie jak narysowal sumka33 powinny wystarczyc ja osobiscie podielilbym te pola na trzy i wstawil trzy zastrzaly materialu tyle samo a jest pewniejsze

Edytowane przez c-sys (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie. Jestem "trochę nowy" na forum...To znaczy od kilkunastu miesięcy obserwuję pewne tematy ponieważ powoli zabieram się za budowę swojego morszczaka...

Ten temat trochę mnie zaintrygował no i postanowiłem, że dorzucę odrobinę do wątku.

Mam pewne doświadczenie w budowie konstrukcji ze stali i mogę powiedzieć, że:

- całość wytrzyma...dużo, dużo więcej niż zamierzasz tam postawić.

- jeśli użyjesz profili 40x40x3mm to całość będzie ważyła powyżej 200kg... Sporo trochę...

- skoro boisz się że belka ugnie się pod akwarium to zastosuj profil 60x20...gdy dasz go tym dłuższym bokiem pionowo to jego wytrzymałość na ugięcie będzie o dobre 60% wyższa niż proponowana przez Ciebie belka 40x40, a jednocześnie nie zmniejszasz jakoś drastycznie dostępności do sumpa...

Na twoim miejscu znacznie "odchudził" bym konstrukcję. Zwłaszcza koronę.

Główne belki nośne pod akwarium: 60x20x1,5mm, słupy 40x40x1mm(5 takich w zupełności wystarczy), wzmocnienia pod akwarium 20x40x1mm(wystarczą 3). Dolne "spięcie" nóg nie musi być zbudowane z profili zamkniętych, w zupełności wystarczy jak pomiędzy nogi dasz kątownik który jednocześnie posłuży jako podporę pod płytę sumpa.

Korona zabudowana ok, skoro tak chcesz, ale 4słupy obok komina a nad akwarium tylko 2belki poziome spięte na końcach. Całość z profilu 20x20x1mm. A do tego sobie już zabudowę z płyty meblowej/akrylu czy pcv zrobisz jaką chcesz.

Waga całości i tak będzie spora (około 50-70kg), wytrzymałość zupełnie wystarczająca, ale cena niższa i komfort użytkowania akwarium w przyszłości wyższy...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za fachowa odpowiedź. Sklaniam się bardziej w stronę profilu 30x30x3 lub nawet 2.5. 30 że względu na zawiasy i nałożenie frontu - do 30 są blumy do 40 nie ma nic - trzeba by dorabiac maskownice lub wysuwac front.

Koronę podepre na szkle więc nie sądzę żeby coś miało się dziać. Poprzeczki faktycznie przemyśle w prostokacie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmmm..trochę nie rozumiem...Jaka jest różnica w zawiasach do 30mm czy 40???I tak i tak są mocowane do czoła profilu blachowkrętami... Poza tym czemu tak bardzo upierasz się na profile o grubości ściany 3mm...to jest naprawdę stal do ciężkich przemysłowych konstrukcji. 1,5mm w zupełności wystarczy...

Co do korony...Rozumiem, że ma być na szkle oparta ale lepiej zrobić ją z lekkiej zabudowy (PCV, akryl czy szkło) niż zbudować sobie szkielet metalowy zupełnie niepotrzebnie...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie się nie upieram co do grubości ścianki - nie znam się na tym. Pogadam jeszcze z wykonawcą. On coś mówił że 2mm wystarczy lekko.

Byłem przekonany do pcv, ale problem jest z zawiasami. Nie ma na rynku zawiasów z nałożeniem frontu >35mm. Blum ma do 35mm, Dlatego elementy gdzie będą zawiasy chcę zrobić o przekroju max. 30mm, przynajmniej od frontu (w głąb może być nawet 60mm). A jak pisałem wyżej - nie chcę chować nóg w stelaż bo nie nie będzie miejsca na sump lub przedłużać obudowy bo nie mam na to miejsca w pokoju.

Twój post dał mi dużo do myślenia, wieczorkiem sobie na spokojnie usiądę i przemyślę. Dzięki za rady.

Małe odchudzenie na początek.

Wyszły mi 22m mb. profilu, co przy wadze profilu 30x30x2 1,8kg/mb daje ok 40 kg - to chyba nie tak źle, tyle waży mój pies ;)

Pewnie ta noga na środku będzie zawadzać jak cholera, ale trudno, będe spał spokojniej.

Jeszcze dodatkowe pytanie: czy taki stelaż wymaga na dole zastrzałów/kratownicy ?

projekt-zawias2.jpg

Edit: odchudzona jeszcze bardziej wersja, co sądzicie ?

projekt-zawias3.jpg

Edytowane przez mathom (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nic nie wymaga ja mam 120/45 i nie mam żadnych wzmocnień a co do wytrzymałości bez wsporników to spokojnie profil taki jaki masz 30/30 /2mm jest u mnie i spokojnie wytrzyma 1T plus a to wszystko na pewno nie będzie warzyło tyle :-)

Mam pytanie do fachowców - czy belka z przodu zakładając że nawet będzie to profil zamknięty 40x40x3mm nie ugnie się ? Nie chciałbym robić jednak wspornika.

NIGDY..! NIE UGNIE SIE

projekt-zawias.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sorki że dopiero teraz...Wiadomość poszła :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za fachowa odpowiedź. Sklaniam się bardziej w stronę profilu 30x30x3 lub nawet 2.5. 30 że względu na zawiasy i nałożenie frontu - do 30 są blumy do 40 nie ma nic - trzeba by dorabiac maskownice lub wysuwac front.

Koronę podepre na szkle więc nie sądzę żeby coś miało się dziać. Poprzeczki faktycznie przemyśle w prostokacie.

Widać ze nic nie dociera do ciebie to w takim razie powieś się na jednym pręcie 3/3 gr 2mm i będziesz miał odpowiedz!! (nie kombinuj z milionami wsparć)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sorry, nie rozumiem zgryźliwości twojej wypowiedzi, może przeczytaj wątek do końca zamiast punktować pierwsze wypowiedzi.

pytanie kolejne do fachowców: stelaż będzie cynkowany, ale nie jestem pewny czy ogniowo czy galwanicznie. Ogniowy zabezpieczy środek profili ale może dać brzydkie zacieki, galwaniczny będzie równy ale nie zabezpieczy środka.

Czy z Waszego doświadczenia jest sens w ogóle zabezpieczać środek profili ? Tak na chłopski rozum woda nie ma prawa się tam dostać, może trochę wilgoci (zakładam że otwory techniczne po cynkowaniu zabezpieczę jakimś silikonem)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.