Skocz do zawartości
Dan86PL

Lampa LED CREE 3x10W ze wschodem/zmierzchem i oświetleniem nocnym

Rekomendowane odpowiedzi

Ok, dzięki Szymon. Myślę nad tym.... a może będę musiał się z tym przespać. Najważniejsze, że już rozumiem te zależności w prądzie. Wiem z czym się je napięcie (V), z czym natężenie (A) i z czym moc (W). :) Teraz tylko trochę pokminić...

Pokminiłem i stwierdziłem, że...

Teraz mam 6 diód cree 1500mA na zasilaczu 900mA. Świecą zatem na 3/5 mocy czyli 60%, a więc mniej więcej tak Szymon jak zalecasz. Nie przegrzewają się.

Pewnie taki układ 3 nitek jak sugerujesz byłby optymalny, ale stwierdzam, że skoro idetycznie to co mi teraz świeci zmieszczę na 1 nitce (6 diód cree 1500mA, na driverze 1500mA, ustawionych na ok. 60%) to wystarczą mi jednak 2 nitki, nawet jeżeli ta druga będzie tylko na prądzie 700mA. Życie weryfikuje moje plany. Idę w ekonomię...

Zrobiłbym tak:

A. 4x5W Cree RB 2x5W Cree CW na driverze Mean Well Ldd1500L

B. 2x3W Full Spectrum, 2x3W Cool White (20000K), 2x3W (UV albo RB albo CW 2000K jeszcze) na driverze Mean Well Ldd 700L

Całość podłączona do zasilacza 24V 3,0A.

Podsumowując. Wykorzystuję diody, które mam, uzyskuję w nitce A przewagę niebieskiego w stosunku 4 do 2. Z kolei w nitce B uzyskuję przewagę białego.

Dzien zaczynałby się od wschodu nitki B, a kończył zachodem nitki A.

Nitka A byłaby też oświetleniem nocnym ustawiona na 1%. No chyba że 4 RB + 2CW nie nadaję się do tego absolutnie...

Edytowane przez Dan86PL (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No powoli Danielu wychodzisz na prostą z planami :-)

Pomysł bardzo dobry. Dodatkowo zawsze możesz dodać jeszcze 1nitkę w przyszłości bo zasilacz masz z zapasem.

Tak jak wspominałem, powodzenia a w razie czego pisz :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ta niemiecka lampa to samorobka?

Nic nie kumam po niemiecku.

Gdzie ja kupic?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ta niemiecka lampa to samorobka?

Nic nie kumam po niemiecku.

Gdzie ja kupic?

Tak Jasiu samoróbka. Diody są wyszczególnione na 1 stronie tego wątku, więc jak się znasz na tym, to sobie możesz takie cudo zmajstrować. :)

No powoli Danielu wychodzisz na prostą z planami :-)

Pomysł bardzo dobry. Dodatkowo zawsze możesz dodać jeszcze 1nitkę w przyszłości bo zasilacz masz z zapasem.

Tak jak wspominałem, powodzenia a w razie czego pisz :-)

Jak zauważyłeś szybko się uczę... (żart :p) Nauczycieli mam dobrych. ;) Skoro taki dobry z Ciebie pomagacz, to chciałem jeszcze zadać takie pytania:

1). Planuję 2 nitki, w sumie 2200mA. Gdybym chciał w przyszłości rozbudować o 3 to będę miał 1500+700+700=2900mA. Zasilacz 3A da radę? Nie potrzeba zapasu większego niż 100mA?

Wolałbym się "zabezpieczyć". Jeżeli nie ma znacznej różnicy w cenie kupiłbym zasilacz nawet 24V, 5A. Natężenie może być 5A jeżeli przed diodami bedą drivery prawda?

2). Względy ekonomiczne mi dyktują takie podejście i pewnie tak zrobię, natomiast chciałbym poznać opinię jak to widzicie tą nitkę A. 4x5W Cree RB 2x5W Cree CW na driverze Mean Well Ldd1500L ustawioną na 1%jako nocne? Beznadziej, słabo, ujdzie, nie będzie źle bo jest przewaga niebieskiego, dobrze, bardzo dobrze? :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odpowiadając na pytania:

1. Zależy :-P

Jeśli planujesz swoją lampę wykorzystywać "łagodnie" nie ustawiając jej na 100% to wystarczy...Jeśli chcesz jechać blisko mocy maksymalnej taki zasilacz będzie za słaby. Możesz dać więcej tylko tutaj też zależy :-P. Jeśli użyjesz kiepskich, bez PFC (uklad który steruje mocą w zależności od obciążenia)to niestety część energii za którą zapłacisz pójdzie w gwizdek(a w zasadzie w ciepło). Dlatego pisałem wcześniej, że najlepiej dobierać tak aby było około 20%zapasu mocy.

2. Zależy :-P

Nie wiem jak diody Cree bo nie używałem ich w swoim pomysłach, ale z chińskimi jest różnie, jedne przy 1% lekko się żarzą, inne dają już trochę światła. Sporo też zależy :-P od tego co lubisz. Jedni wolą tylko delikatny zarys wnętrza a inni jak widzą co im z dna wychodzi. Spróbować możesz a w razie czego pokombinujesz z dodatkowym źródłem światła nocnego...Sposobów jest wiele...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Najlepiej sobie zabezpieczyć ze 20% (lub więcej) zapasu

u mnie nocne jest ustawione na 2% mocy (1% było mało - ledy ledwo się żarzyły)

2). będzie dobrze

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za kolejne rady, aczkolwiek wątpliwości ciągle się mnie czepiają. Już taki ze mnie skomplikowany człowiek... :)

W parainstrukcji zalecają tak:

Diody RB mają prąd graniczny na poziomie 1A. Aby ich przypadkowo nie spalić i wydłużyć ich żywotność zamawiamy drivery z prądem ustawionym na 800-900mA. Diody białe (XP-G) mają prąd dopuszczalny 1,5 A. I tu także zostawiamy im zapas i zamawiamy drivery na 1200-1300mA.

Do zasilacza podłączamy drivery - czerwone plusy z kółek do czerwonego plusa z zasilacza i czarne minusy z kółek do czarnego minusa z zasilacza. Po drugiej stronie driverów podłączamy nitki z diodami - tak samo plus do ..., minus do ... dopiszcie sobie sami.

Dobór zasilacza

Szukamy zasilacza impulsowego 24V. Jaki potrzebujemy prąd?

Otóż dodajemy do siebie wszystkie prądy z driverów: 900+900+1300=3100mA

Do tego dodajemy 15-20% i to jest minimum nam potrzebne. Z wyliczeń wynika że to ok 3500-3600mA. Czyli zasilacz 4A (4000mA) byłby teoretycznie wystarczający. Jednak ze względu na charakterystykę zasilaczy impulsowych dodajemy jeszcze 50%. Czyli używamy zasilacza 6A.

1. Zatem pierwsza poprawka, to taka, że nie kupię driverów 1500mA i 700mA tylko 1300mA i 600mA. Chyba, że znowu niepotrzebnie komplikuję sprawę, bo nawet jak diody z jakiegoś powodu poświecą jakiś czas na 100% to się im nic nie stanie, a docelowo będą sterowane na arduino...?

2. W parainstrukcji obliczyli, że dla 3100mA optymalny zasilacz to 6A czyli o prądzie prawie 2 razy wiekszym... Teraz liczyć tak jak tam SUMA (A) x 1,2 x 1,5 czy tylko SUMA (A) x 1,2?

Poza tym liczyć przy doborze zasilacza to natężenie stuprocentowe diód 1500mA+700mA czy takie jak nastawię maksymalne na arduino czyli ok 60%z 1500mA + 60% z 700mA?

Wiem, strasznie się czepiam i wszytko chcę mieć na tacy... ;]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. To, że diody będą świeciły na 100% nie zniszczy ich(oczywiście pod warunkiem dobrego, sprawnego chłodzenia) minusem jest z praktycznego punktu widzenia fakt wydzielania naprawdę sporej ilości ciepła, a więc konieczność wydajnego jego odprowadzania i zmniejszenie żywotności takiej diody. Dlatego jeśli planujesz arduino, lepiej brać driver równy diodzie, a skręcić go już programem.

2. Na to pytanie już odpowiedziałem wcześniej ale powtórzę, wystarczy zasilacz o mocy maksymalnej większej o 20% od zapotrzebowania lampy. Cytowana przez ciebie parainstrukcja ma już swoje lata, sprawności zasilaczy i driverów (menawella mają ponad 90%sprawności) w tym czasie uległy poprawie więc nie ma sensu ładować aż takiego "bagażu" mocy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok. W takim razie biorę się za kompletowanie potrzebnych mi elementów dla lampy:

DIY, 2 kanały (Kanał/nitka A: 6xCree 5W; kanał/nitka B: 6xPowerled 3W), barwa:

A. 4x5W Cree RB 2x5W Cree CW na driverze Mean Well Ldd1500L

B. 2x3W Full Spectrum, 2x3W Cool White (13-15000K), 2x3W (Blue) na driverze Mean Well Ldd 700L

Całość podłączona do zasilacza 24V 3,0A.

NA STANIE:

- 4 x dioda CREE RoyalBlue 1,5(A), 5W

- 2 x dioda CREE XP-G2 Cool White 1,5(A) 5W

- 2 x dioda Powerled Cool White 13000-15000 3W

- 2 x radiator 10cm

ZAKUP:

1. Brakujące diody power led 3W dla drugiej nitki:

- 2 x full spectrum http://led-byt.pl/pl...GELUX-45mil/511

- 2 x blue http://led-byt.pl/pl...-Blue-465nm/341

Gdyby full spectrum było za różowe i ogólnie barwa mi nie pasowała to na rezerwę kupię 2 x CW 20000 i 2 x aktynika, żeby ewentualnie któreś z w/w diód podmienić:

http://led-byt.pl/pl...hite-20000K/260

http://led-byt.pl/pl...a-420-425nm/455

2. Drivery/przetworniki:

- Mean Well 1500 http://www.tme.eu/pl...dcdc/mean-well/

- 2x (w razie checi rozbudowy o 3 nitkę) Mean Well 700 http://www.tme.eu/pl...dcdc/mean-well/

3. Arduino Nano:

- Arduino Nano http://allegro.pl/mo...6206730833.html

- Zasilanie Arduino http://archiwum.alle...5630976305.html

- Moduł RTC DS 1307 http://allegro.pl/rt...5918589909.html

4. Zasilacz 24V, 3A -> szukam tu http://www.tme.eu/pl...dla-energii_67/ (brać dogniazdkowe czy LED?), może uda się zamówić jakiś tani razem z driverami z tej strony...

Edytowane przez Dan86PL (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ten niemiecki kolega sprzedaje te lampy?

Ciezko znalezc info ale wychodzi na to ze tak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Daniel...Coś pomyliłeś...Bo do drivera z zasilaczem 24V możesz maks podłączyć 6 diod 3W a nie 9 (6x3,5Vśrednio to 21V, ale 9x3.5V to 31,5V czyli sporo za dużo(pamiętaj że sam driver też "przygarnie" około 2V.

Radzę również zakupić podstawki pod diody (http://led-byt.pl/pl/p/Podstawa-PCB-6W-1/586) pozwalają w łatwy sposób zapanować nad kablami)

Powodzenia!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem Szymon, tam miało być 6 zamiast 9... Na prądzie już się na tyle znam, ten błąd to zwykła "cyfrówka" :) Już poprawiam.

Nie chce podstawek. Nie da się na nich optymalnie rozproszyć światła. Będę się bawił kabelkami i lutownicą. Już to przerabiałem. :)

Z racji tego, że nie samą lampą LED żyje człowiek wątek pociągnę trochę później. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, odświeżam temat. Dotarły diody, radiator, drivery MeanWell 1500 i 700. Czekam jeszcze na Arduino i niestety trudno znaleźć mi zasilacz 24V... Dużo w ofercie 20V z laptopów ale 24V kiepsko...

W międzyczasie chciałem zapytać o schemat podłączenia tego wszystkiego. Na zdjęciu driver 700 powinien być na górze, a 1500 na dole  tylko czy dobrze myślę?

aaf4d021c05b.jpg

209dcf5ad4e5.jpg

Edytowane przez Dan86PL (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tym zasilaczem, to chodziło mi o to, że w Gliwicach na OLX nie ma 24V (chciałem zaoszczędzić sobie czekania i płacenia za przesyłkę). :) Ogólnie to zdaję se sprawę, że w całej Polsce znajdę tego multum.

No to z driverami już się pomyliłem. Dzięki Marek za poprawkę. Tylko jak to fizycznie podłączyć? Z zasilacza zrobić rozgałęzienie z plusa i minusa (bo mam dwa drivery/nitki) i poprowadzić je do Vin na driverach? Do których nóżek podłączyć, bo wystają tak dziwnie podwójnie a nawet potrójnie? I gdzie w tym wszystkim jest miejsce na Arduino?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

jak popatrzysz na driver z góry to jest narysowane które nóżki są połączone parami (4 złącza po rogach)  ten pojedynczy DIM - to właśnie dajesz do pinu w arduino

a łączysz szeregowo - daj kostki (tylko polutuj kable/końcówki) żeby się dobrze trzymało i nie grzało

gallery_8473_619_26241.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok rozumiem. Tzn tak mi się wydaje.

1. Czyli do drivera 700mA podłączam zasilanie do pojedynczych pinów Vin, a w driverze 1500mA podłączam zasilanie czyli "+" i "-" tak aby stykał 2 piny, bo ten driver ma podwójne wejście na "+" i "-"? Mam nadzieję, że wiadomo o co mi chodzi.

2. Arduino podłączam do pinu "DIM" z każdego drivera i za pomocą jednego Arduino jestem w stanie zaprogramować świt (powolne rozjaśnianie) na jednej nitce i zmierzch (powolne ściemnianie) na drugiej tak? Nie potrzebuję 2 Arduino?

3. Szeregowo łączę diody, a zasilanie jak na zdjęciu ponieżej tak?

 

Poprawiony "schemat" po uwagach:

919bc566f11a.jpg

Edytowane przez Dan86PL (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

1) o ile wiem wystarczy żeby stykał 1 pin (są chyba połączone w środku ale nie dam sobie palca uciąć)

2) jedno arduino wystarczy (obskoczy 6 kanałów PWM czyli DIM a do jednego kanału możesz podłączyć nawet kilka driverów ) każdą nitkę/kanał programujesz i na ściemnianie i na rozjaśnianie (dowolnie)

3) o ile dobrze widzę to jest OK

pamiętaj żeby masę (minus) zasilacza połączyć z masą (GND) arduino

mam nadzieję że np. to czytałeś http://magu.pl/aqma-led-control

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, właśnie o takie odpowiedzi mi chodziło. :)

Ze stroną maga się zapoznałem pobieżnie. Wszystkiego naraz nie ogarnę, ale z tego co widzę to arduino będę mógł dołączyć w każdej chwili do mojej gotowej lampy...

Nie do końca rozumiem jak to się programuje, ale chyba muszę zacząć od tego -> http://magu.pl/arduino/162-jak-wczytac-kod-z-pliku-i-zainstalowac-biblioteki-arduino

A jak czegoś nie będę wiedział, to zawsze mogę dopytać. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Daniel bardzo mi się podobają twoje schematy ;] łopatologicznie wyjaśniają mi co i jak połączyć.

Też czeka mnie budowanie lampy i śledzę szczegółowo wszystkie pojawiające się tematy na ten temat.

Dalej jest dla mnie małą tajemnicą jak w to wszystko podpiąć arduino ale liczę, że wrzucisz zdjęcia z podłączania. Dopiero teraz zajarzyłem, że arduino podpina się pod osobny zasilacz i kabelkami do tych pinów DIMM.

Trzymam kciuki za projekt i dodałem do obserwowanych.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam przetwornice step down ustawioną na 5V lampa i arduino są zasilane z tego samego zasilacza

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Michał. Wiem, że jest sporo osób, które znają się na prądzie, elektronice i programowaniu tak samo jak ja czyli bardzo słabo :) ale przy odrobinie chęci, łopatologicznych pytaniach i schematach da się to ogarnąć tylko trzeba trochę cierpliwości. Ja założyłem sobie cel i powolutku do niego dążę, nie napalam się, wiem że kiedyś mi się uda tą lampę skończyć. :D

Dzisiaj zrobiłem sobie obudowę lampy, już mam do czego kleić diody. Teraz siedzę z Arduino z tym, że zaraz muszę zmykać i nie wiem czy cokolwiek zadziałam ale obudowa i Arduino to będą następne 2 kwestie, które postaram się znowu łopatologincznie przedstawić w temacie, również obrazkowo. :)

Co do przetwornicy to chyba dobre rozwiązanie, ale mam zasilacz na stanie więc go wykorzystam do zasilania Arduino.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Będziesz dawał jakieś kolimatory na soczewki? Będę używać tych samych diod Royal Blue Cree w przyszłości ale nie znalazłem soczewek dedykowanych do nich. Co prawda są soczewki do Cree ale na 15-45 stopni a ja chciałbym 90 lub 120.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To mnie zaskoczyłeś, bo nie mam pojęcia o stosowaniu soczewek. Użyję tych diód Cree 5W tylko dlatego, że takie kiedyś kupiłem i chcę je wykorzystać. Teraz brałbym 3W. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.