Skocz do zawartości
Gość

Blok wodny - Aluminium Water Cooling Heatsink Block

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

Witka

mam aluminiowy blok wodny - z chłodzenia CPU

"Blue oxidation"

s-l1600.jpg

można by z tego zrobić "chłodziarkę" ? np. dodać ogniwo Peltiera i małą pompkę wody

będzie to bezpieczne dla zbiornika ?

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Raczej się nie nadaje, aluminium w słonej wodzie będzie oddawało do wody związki aluminium, które są trujące dla życia w akwarium. A w środku nie ma przypadkiem rdzenia z miedzi?

Wysłane z mojego XT1650 przy użyciu Tapatalka


Akwa: 375l (1500x50x50), Sump 70l (70x40x40), Cyrkulacja: Jebao CP-55, Światło: QMaven 6600 + 2x80W, Ceramika, Piasek: 20kg

156005748a1c0dfed1d13c2debaa7203u1054a16

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

nie ma - to samo aluminium

właśnie chodzi o to czy ewent. "korozja" na pewno jest szkodliwa/trująca ?

poza tym to nie jest "gołe" aluminium a ... anodowane ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W biologii glin jest toksyczny, raczej tego się nie przeskoczy, lepiej go unikać - jak już koniecznie musisz to musiał byś oblać szczelnie w środku wszystko warstwą oddzielającą - np żywicą poliestrową, i przepłukać kilkanaście razy (żywica nawet po utwardzeniu oddaje część plastyfikatorów do wody)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

innymi słowy - daruj sobie aluminium - poszukaj tytanowego ? :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie tlenek glinu jest bezpieczny, ale każde uszkodzenie powłoki będzie skutkować oddawaniem aluminium do wody.

Wysłane z mojego XT1650 przy użyciu Tapatalka


Akwa: 375l (1500x50x50), Sump 70l (70x40x40), Cyrkulacja: Jebao CP-55, Światło: QMaven 6600 + 2x80W, Ceramika, Piasek: 20kg

156005748a1c0dfed1d13c2debaa7203u1054a16

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

możesz spróbować poanodować ten blok co poprawi odporność na korozję, ale ja osobiście bym nie ryzykował, bo z czasem ta powłoka może przestać chronić aluminium i nawet nie będziesz wiedział w którym momencie syf zacznie dostawać się do wody

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość nanokaczor

Aluminium i jego stopy zawsze są pokryte warstwą tlenkową - warstwą pasywną. Anodowane aluminium to aluminium pokryte znacznie grubszą warstwą tlenku. Ale ta warstw tlenku aluminium w dalszym ciągu jest uszkadzana przez agresywne jony - np chlorkowe... 

Aluminium w wodzie morskiej jest całkiem sporo i nie jest to bardzo toksyczny pierwiastek. Ale to pewnie nie jest czyste aluminium tylko stop. Pytanie jaki?? 

Ja bym nie ryzykował. Podobny efekt osiągniesz jak wsadzisz do wody długą rurę z tworzywa sztucznego...

A stopy tytanu są dość drogie i trudne do obróbki. Jeśli masz kasę to możesz sobie zrobić zabawkę - ale to nie ma sensu. 

Edytowane przez nanokaczor (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zgadza się, są powłoki zabezpieczające ale stałe działanie morskiej wody prędzej czy później ją uszkodzi, reasumując - aluminium się nie nadaje, no chyba że stelaż pod akwarium

Edytowane przez sosin (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość nanokaczor

Aluminium i jego stopy [te tanie - często stosowane w technice] [nie mam tu na myśli tych nanostopów, które mają bardzo dużą wytrzymałość] mają beznadziejnie niską wytrzymałość i małą udarność [w porównaniu ze stalami albo drewnem]. W dodatku są drogie. Opłaca się ich używać tam gdzie trzeba ograniczyć masę konstrukcji - np w lotnictwie. Ale na stelaż do akwarium to nie jest najlepszy wybór... 

Edytowane przez nanokaczor (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Plan był na coś miniaturowego, ale skoro nie jest bezpieczne to nie ma tematu - a do ... słodkiego krewetkarium się nada ? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość nanokaczor

Ja bym tego nie wsadził do zbiornika z krewetkami. Zwykła rurka z tworzywa sztucznego nawinięta na grubszą rurę będzie działać tak samo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
18 minut temu, nanokaczor napisał:

 Zwykła rurka z tworzywa sztucznego nawinięta na grubszą rurę będzie działać tak samo.

to już bym wolał chłodnicę szklaną od wina/bimbru na allegro 50cm za 30-kilka zł - jak pisałem chodziło o jakąś miniaturową "konstrukcję"

ale chyba mam inny pomysł :)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość nanokaczor

To w sumie fajny pomysł ale  ma jedną wadę - szkło może ci się zbić. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pitler się nie nadaje , wydajność do D . Odparowanie wody jest najwydajniejszym sposobem .Jeśli są inne wydajniejsze ekonomicznie opcje to tylko tytan . 


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość nanokaczor

Jeśli ktoś nie ma na co wydawać kasy to może sobie zrobić wymiennik ciepła do akwarium z czystego tytanu - np Grade 2 ale chyba lepszy był by z platyny albo złota. Można też zrobić karoserię do samochodu z nadplastycznego stopu tytanu. Ale nie jest to zbyt ekonomiczne.  Przy różnicy temperatur rzędu 20 C między cieczą w rurce i wodą w akwarium większe znaczenie ma powierzchnia kontaktu niż rodzaj materiału. Do sumpa wsadzisz sobie ze 10 metrów rury z tworzywa i będzie to miało większą wydajność niż tytanowy wymiennik ciepła tego rodzaju. 

Nawet jeśli zastosujesz tytan to pozostaje problem usunięcia ciepła z roztworu, którego używasz do chłodzenia.

Ja tytanu też bym nie wsadził do akwarium. Tytan wcale nie jest taki obojętny.  Warstwa pasywna tworząca się na tytanie jest bardziej odporna niż na przykład ta tworząca się na aluminium. Co nie oznacza że jest całkiem odporna - tytan na przykład świetnie rozpuszcza się w kwasie HF... Jeśli to będzie czysty tytan to w zasadzie jest ok [ o ile tytan nie jest toksyczny dla morskich organizmów] ale jeśli to będzie stop np Grade 5, który zawiera vanad i aluminium to śladowe ilości tych pierwiastków będą przechodzić do wody morskiej. Jeśli stopy  tytanu powodują metalozę w organizmach ludzkich to z pewnością pierwiastki stopowe będą przechodzić do wody morskiej... 

Gdyby to był azotowany jarzeniowo tytan, który jest pokryty szczelną warstwą tlenkową to bym go zastosował. A to dlatego że akurat wytwarzam takie materiały i badam ich odporność na korozję. Więc wiem jak wykonać warstwę żeby do żadnych zjawisk korozyjnych nie doszło nawet jeśli element będzie na potencjale 10V w wodzie morskiej. Tyle że takie obróbki są bardzo drogie - za drogie jak na akwarystykę. 

 

Edytowane przez nanokaczor (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Można też zrobić wymiennik ciepła z rurki przezroczystej zanuzonej w akwarium wtedy blok wodny będzie miał obieg zamknięty i w żaden sposób nie wpłynie na akwarium. Jedyny minus to konieczność posiadania sumpa aby było estetycznie. Ps pamiętaj że ogniwo peletiera potrzebuje naprawdę dobrego chłodzenia z "ciepłej" strony 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
13 godzin temu, SU1 napisał:

Pitler się nie nadaje , wydajność do D .

czy ja wiem czy do D ?

gdyby do tego dać blok wodny z czegoś bezpiecznego ... chodzi mi głowie zaadaptowanie czegoś z plastiku ... wielkości pudełka po "tic tacach"

6 minut temu, dadario napisał:

Ps pamiętaj że ogniwo peletiera potrzebuje naprawdę dobrego chłodzenia z "ciepłej" strony 

pamiętam :) - już się takim bawiłem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co innego schłodzić kilka kropel , a co innego choc by parę litrów . Sprawdź wydajność i ilość odebranego ciepła .Mam kilka ogniw , dzieciaki robiły sobie "lodówkę " .
Zresztą , masz "lodówki "gdzie wsadzisz 4 butelki napoju 1,5L o temp 20c i po trzech dobach może zejdzie do 12 c przy 80W mocy hehe . 
Chłodziarka kompresorowa o mocy 150W  chłodzi akwa do 150 L  przy max 30c w pomieszczeniu  , heh... . Peltier musiał by chlać z kilowata .
Przy chłodzeniu przez odparowanie podobne rezultaty uzyskujesz przy 2W wiatraczku .


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
2 godziny temu, SU1 napisał:

Przy chłodzeniu przez odparowanie podobne rezultaty uzyskujesz przy 2W wiatraczku .

To to wiem np, dziś przy 27,7st. wody włączyłem 2x120mm - temp. spadła do 26st.C w ciągu mniej więcej 3-4 godzin

a z blokiem wodnym i "Peltierem" kombinuję po prostu z ciekawości i nudów :)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Blok wodny wykonałem z PET na drukarce 3D. Od góry zamknę to jakimś przewodnikiem, wstępnie do prób dam szkło na uszczelce typu oring, i docisnę po obwodzie ramka. w otwory wkleję rurki PCV i podłącze do trójnika pompy powrotnej. Na górę ogniwo i duży radiator z procesora z dwoma wentylatorami. Wszystko zasilane z zasilacza komputerowego.

IMG_20170628_092524_resized_20170630_093949216.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szko bardzo źle znosi różnice temperatur i po prostu lubi pękać, no chyba że zastosujesz szkło laboratoryjne boro-krzemowe, albo typu Duran :) inaczej może się okazać że szkło pęknie i wycieknie ci woda z akwarium pod twoją nieobecność i straty w obsadzie.

Tak czy inaczej szkło ma niską przewodność cieplną a duran już w zupełności

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Docelowo spróbuje dać cienką płytkę z marmuru lub blachę nierdzewke 316

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
1 godzinę temu, lewych napisał:

 w otwory wkleję rurki PCV i podłącze

jak już drukowane to trzeba było zamiast otworów wydrukować króćce na jaki wąż :) - a nie teraz kombinować z wklejaniem rurek

ps fajne - pochwal się gotowym

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.