Skocz do zawartości
Timur

podkładka pod akwa - 2 szkoły

Rekomendowane odpowiedzi

Spotkałem się z 2 zdaniami na temat podładki pod akwarium:

1- wersja powszechnie stosowana czyli podkładka po całą powierzchnią akwa.

2- usłyszałem od pewnego zawodowego akwarysty, że absolutnie nie jest wskazany kontakt całej powierzchi akwa z podłożem ponieważ dużo łatwiej o pęknięcie dna, a akwa powinno być podparte tylko wzdłuż krawędzi czyli należy wyciąć środek z podkładki zostawiąjąc tylko paro cm. krawędzie.

Ponieważ jestem na etapie przeprowadzki do nowego akwa i niebwaem czeka mnie jego ustawianie mam pytanko - jak to jest z tymi podkładkami, zdaniem forumowych inżynierów :(


250 L obecnie drzemie i czeka na lepsze czasy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to chyba jakas bzdura,

nawet z podstaw fizyki mi wychodzi ze jak podeprzesz krawedzie a na srodku polozysz skale to sie dno odkształci.

wlasnie po to dajesz pianke pod akwa aby wyprofilowala sie w odpowiednich miejscach w stosunku do szafki na ktorej stoi.

Fakt ze mozna robic akwa podparte po rantach ale tak sie robilo chyba kiedys, np przy akwariach ramowych.

Ale zeby przy akwach bez ramy to chyba bym sie nie odwazyl.

Pianke od akwa i bedzie cool :-)


---

OptiWhite 360l, Bubble Magus NAC-7, DIY dozownik Balling i dolewka z RO, Deltec HLP4040, 2x JVP-102B, 2xJVP-101B, ATI PM 6x39W + DIY LED 50W, Aqua-Meter by Mufti.

NP-reducing BioPellets

EFW6p2.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie tez bzdura i u siebie podlozylem,ale mam akwarium orginalne Fluval w specjalnej plasikowj ramce i stalo wczesniej tylko na tej ramce w srodku pusta przestrzen a szyba jakies 7 mm nad powierzchnia szafki.Ramka dobra sprawa bo dziala jako wzmocnienie, jest wyprofilowana w ksztalcie takiej rynienki,korytka, do ktorego ewentualna woda scieka i nie podcieka pod sszafke.Ale kiedy przerabialem akwarium ze slodkiego na morskie wypelnilem ta przestrzen pianka bo jednak mialem stracha.


Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. 

Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone

Osprzet -  Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W

Suplementacja - Balling DIY HD

Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

po to podkłada sie mate, zeby wypełniła przestrzen miedzy akwa a blatem

nie wiem kto ci powiedział o tym wycinaniu ale ja bym sie bał zrobic takie cos w wiekszym baniaku wypełnionym skałą :(

przeciez wtedy mata zamiast wyrównywac naprezenia to bedzie je koncentrować na samym srodku szyby, bo w srodku bedzie wolna przestrzen miedzy blatem a szybą


120x40x50/Hailea 4x54W T5/2xTunze Nano Stream 6045/AM Turboflotor 1000 Multi SL + AB2000/1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja się nie zgodzę :( ani z matą na całości, ani z paskami na krawędziach. Mata na całości nie jest tak do końca bezpiecznym rozwiązaniem bo w przypadku wychlapania wody z akwarium co zawsze się zdarza woda podcieka pomiędzy szafkę a matę i wtedy wystarczy jakaś ryska na blacie, niedokładnie wykończona krawędź szafki i płyta zacznie puchnąć... Co może się zdarzyć później nie muszę pisać. Chodzi o to że woda która się tam dostanie nie ma jak wyschnąć i to może być kłopot, nie musi ale może. Ja robię tak że pod zbiornik podkładam matę ale nie jako jeden płat tylko w paskach szerokich na jakieś 3 cm w odstępach 3 cm przez całą długość akwarium. W ten sposób podparta jest cała powierzchnia dna, a nie ma niebezpieczeństwa że szafka się wybrzuszy bo pomiędzy dnem a blatem powietrze swobodnie sobie cyrkuluje i woda odparowuje.

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli najlepsze rozwiazanie to taka profilowana ramka w ksztalcie rynienki jaka jest u mnie :( woda pod szafke nie podchodzi,a naprezenia rownomiernie rozkladane na podkladzie :( hihihi


Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. 

Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone

Osprzet -  Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W

Suplementacja - Balling DIY HD

Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy najlepsze to niewiem ale napewno bardzo dobre :( skuteczne i bezpieczne :(

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, pomyślałem że też wrzuce tu swoje trzy grosze. Zauważyłem ciekawą rzecz w umyśle człowieka :( Jak się planuje nowe akwarium, to wszystko jest proste i wszystko się wie. Jak przychodzi do wykonawstwa, to rodzą się wątpliwości. Ot, prosta sprawa- jakaś podkładka pod akwarium. Sam obecnie zastanawiam się co dać. Na pewno pod mniejsze akwaria nie ma problemu. Czym więcej litrów to obawy rosną. Ciekawy post znalazłem rano. Super odnosi sie wypowiedź @ grześka wo do tego co napisał Timur w pierwszym poście :( Czyli jednak ten zawodowy akwarysta coś tam racji miał. Co powiecie ?

http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&highlight=karimata&p=1162#1162


Ehhh... żeby wyglądało tak jak kosztuje.:ph34r:

zawsze chciałem mieć takie coś, tylko po to, żeby dłubać wciąż..:blink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Jestem też na etapie zakładania nowego zbiornika 90x60x55 i mam problem z podkładem.

Dotychczas stosowałem najtańszą karimatę z supermarketu i sprawdzała się doskonale, ale to były mniejsze i węższe akwaria.

W niedziele szukałem kalamity pod nowe akwarium, ale się okazało, że dostanie szerszej niż 50cm graniczy z cudem.

Pianka w rolce pod panele była tylko 2mm, 5mm była już pocięta. Zawsze myślałem o tym by był to jeden kawałek, właśnie po to by nie było miejsca na wodę.

Jak dobrze zrozumiałem Seb stosuje paski, po to żeby woda mogła odparować. Z moich obserwacji wynika, że przy zastosowaniu kalamity, woda nie ma jak się dostać pod akwarium. Przycinałem ją zawsze pod wymiar, a akwa, po napełnieniu, robiło z kalamity naleśnik gr 2mm w który ciężko było wbić skalpel.

Jakie stosujecie rozwiązania przy większych akwariach?


297l + 180l, eksperyment 2x250W + 2x39W, cyrk: koralia 4 i 2x3, obieg Eheim 1260, odpieniacz Blau Aquaristic model? + AM 2500sl, LR 37kg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja pod swoim Malawi 205x70x55 miałem trzy warstwy pianki 2mm takiej pod panele i nic się nie działo:)


90x55x50+ sump. ATI 8x39W,Deltec A{F600. LPS-owo

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio też miałem taki dylemat z moją nową 500-setką 140x60x60. Pytałem Szymona i on ma pod swoim styropian 1 cm. Nie mogłem takiego znaleźć. W końcu zdecydowałem się na typową podkładkę pod akwa i tu spotkałem się z dwoma wyrobami. Jeden to taka pianka, w której są komory z zamkniętym powietrzem i pęka przy miejscowym nacisku, druga to bardziej porowata guma i właśnie taką dałem pod akwa. Faktycznie, największy wymiar to 150x50 cm więc trzeba docinać z dwóch pod dno o większych wymiarach. Jestem zadowolony. Woda się pod to nie wciśnie. To działa jak gumowa uszczelka pod krawędzią akwa. Poza tym dałem pod dno sklejkę wodoodporną o grubości ponad 30 mm. Testowałem kawałek sklejki mocząc go przez dobę w wodzie i praktycznie nie puchnie, a po wyschnięciu ma pierwotną grubość. Z takiej samej wodoodpornej sklejki, ale w okleinie zrobię obudowę stelaża.

Co do linku podanego przez Jarosława Sumarę to mi AquaMedic zrobił akwarium 140x60x60 z 10mm szyby i ze wzmocnieniem poprzecznym na środku więc chyba zmienili podejście do tego zabezpieczenia.


500 litrów 140x60x60 działa od 02.09.2008 r. + sump 105x48x36, AM OR 3500, cyrkulacja 2 x Tunze 6100 + 1 x Tunze 6105 z multikontrolerem + 1 x Jebao WP-40 do falowania, Bubble Magus 250s, lampa 2x120W led,LR ok. 70 kg, LS 45 kg, ARM od mufti, balling i podmiany co tydzień ok. 8%, sól AF, dozowane 2 ml ABCM codziennie, zależnie od obserwacji co tydzień lub dwa Prodibio BioDigest i Bioptim

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swoje pierwsze akwaria zakładałem jakieś 25 lat temu.

Wszystkie były ramowe- jak sama nazwa wskazuje dolna szyba także była w ramie, podparta tylko na krawędziach.

Potem przyszły akwaria klejone - z powodu braku ramy - wszystkie szyby zaczęto robić o tej samej grubości co dno (w ramowych mozna było sobie pozwolić boczne szyby z cieńszego szkła ).

Akwaria klejone pękały nie dlatego że blat nie pracował ze szybą. One pękały jeśli między blat szafki a szybę dostało się często ziarenko piasku itp. Aby tego uniknąć wystarczyło dać podkładkę np. filcową. Ciężar akwarium ewentualne ziarenka wbił w podkładkę i nie było problemu.

A teraz zwróćcie uwagę - akwarium podparte na krawędziach - szyba sie odkształca, ale ma miejsce i ugina się łagodnie.

Podkładka na całości - jeśli szyba się zaczyna odkształcać, w pewnym momencie, z uwagi np. na niedoskonałość podkladki - twardsze miejsca, szyba odkształce się nierównomiernie, przenosząc naprężenia w inne miejsce - najczęściej rogi, krawędzie zbiorników - bo to miejsca usztywnione nie odporne na odkształcenia.

Jeśli naprężenia przekroczą wytrzymałość szyb - szyba pęka.

Zwróćcie uwagę- wszystkie akwaria które pękły z niewiadomego powodu - pękniecie szło po przekątnej, najczęście z któregoś rogu, lub klejenia (np. od paska tzw. wzmocnienia).

Nie spotkacie zwykle pękniecia od środka tafli - to się zdarza tylko w przypadku uderzenia, lub jeśli znajdzie się kamyk w tym miejscu.

W słodkowodnych zbiornikach używa się znacznie cięższych dekoracji. Jedna z mądrości nie zaleca układania większych kamienia bezpośrednio na szkle - powód - nie każdy kamień ma płaskie dno. wystarczy że ostrą krawędzią oprze się o dno (lub dostaną się tam pojedyncze ziarenka) i będzie zbyt punktowo odziaływać na szybę. - stąd stosowanie pokładek np. rusztu rozkładającego cieżar na większej powierzchni dna.

Zwróćcie też uwagę na konstrukcję akwarium. Wczesniej szyby boczne stawiało się na dnie, teraz dno jest pływające, najczęściej pomiędzy szybami, w związku z czym ewentualna rama musi być szersza.

Wniosek: prawdopodobnie podpieranie tylko na krawędziach jest lepszym rozwiązaniem. (sam mam pełne - ale ryflowane :( ()


akwa 330 l małosolne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nuroslaw co to znaczy ryflowane ? :( Zastanawiające jest że producenci stosują takie oto podkładki

1821-251384.jpg


Ehhh... żeby wyglądało tak jak kosztuje.:ph34r:

zawsze chciałem mieć takie coś, tylko po to, żeby dłubać wciąż..:blink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

http://new.aquaszut.pl/index2.php?option=com_jce&task=popup&img=images/stories/aquarium/ppa/ppa_owalna.jpg&title=PIRANIA_owalna&w=450&h=214&mode=1&print=0&click=0

Z waszych wypowiedzi i tego jak Aquel i Aquashot wykonuje podstawy wynika, że dobre jest rozwiązanie Seb-a.

A co z Juwel-em? Spotkałem się z opisem że akwaria tej firmy mają zrobione brzegi tak że nie trzeba dawać żadnej podstawy. Ma ktoś zestaw Juwela by to zweryfikować?

A jak robi AquaMedic?


297l + 180l, eksperyment 2x250W + 2x39W, cyrk: koralia 4 i 2x3, obieg Eheim 1260, odpieniacz Blau Aquaristic model? + AM 2500sl, LR 37kg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

moja akwa 120/50/55 szybę dna ma wklejone pomiędzy szyby boczne i przednią i tylną. (produkt AM)


akwa 330 l małosolne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj podszedłem do sklepu i oglądałem zestawy Juwela, nie było to duże akwaria, takie do 80cm dł.

Juwel stosuje ramkę plastikową na brzegach, tak 1,5 cm, czyli zachodzącej na szybę dna i poprzeczna belkę o takiej samej szerokości pod dnem na środku.


297l + 180l, eksperyment 2x250W + 2x39W, cyrk: koralia 4 i 2x3, obieg Eheim 1260, odpieniacz Blau Aquaristic model? + AM 2500sl, LR 37kg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

chyba trzeba przestać się przejmować tylko zrobić tak jak ma większość. Czyli zapierniczyć styropian lub karimate pod cale dno i spokój. :( Ja mam akwarium robione na zamówienie, dno 120x55 i nie dobrał bym i tak żadnej gotowej ramki


Ehhh... żeby wyglądało tak jak kosztuje.:ph34r:

zawsze chciałem mieć takie coś, tylko po to, żeby dłubać wciąż..:blink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja myslalem ze tylko ja mam wklejona spodnia szybe (akwarium Made in China)) pomiedzy frontowa tylna i boczne a ta ramka to element bardziej estetyczny niz czesc niezbedna a jak sie okazuje AM,JUWEL,FLUVAL i pewnie inne firmy kleja podobnie.

Przydalby sie jakis fizyk,lub ktos dobry z mechaniki i strzelil nam dobry wyklad na temat rozkladu sil w naszych baniakach.


Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. 

Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone

Osprzet -  Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W

Suplementacja - Balling DIY HD

Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

niesamowita sprawa - ta dyskusja i wykresy z tego forum z linka :) goście nieźle sie wgryźli w temat.. w każdym razie odbyłem niedawno rozmowę na ten temat ze szklarzem, który mi wiercił otwory w akwa i po krótki namyśle powiedział, że niezależnie od rozważań teoretycznych nad wyższością jednego czy drugiego rozwiązania, w sytuacji jak się ma 3 dziury w dnie to on by zdecydowanie dał podkładkę pod całość i tak też zdecydowałem się zrobić :)


250 L obecnie drzemie i czeka na lepsze czasy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość erni

Ja pod akwaria daje zawsze styropian 2cm i jest ok (150x42x50)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak erni, styropian od wielu lat , niogdy nie miałem żadnych problemów, sam ładnie się dostosuje do akwa


Akwa ....... zł, osprzęt ...... zł, skała i życie ........ zł, uśmiech mojego dziecka co rano przy akwa BEZCENNE.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 21.08.2008 o 23:48, seb napisał:

Mata na całości nie jest tak do końca bezpiecznym rozwiązaniem bo w przypadku wychlapania wody z akwarium co zawsze się zdarza woda podcieka pomiędzy szafkę a matę i wtedy wystarczy jakaś ryska na blacie, niedokładnie wykończona krawędź szafki i płyta zacznie puchnąć...

Odgrzewam. Czy da się coś zrobić w przypadku gdy woda wycieknie pod matę? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.