Skocz do zawartości
bartoszj86

400 litrów w obiegu, planowanie.

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Akwarium morskie chodzi za mną od dawna. Obecnie posiadam akwarium słodkowodne, w biotopie malawi. 

 

Klamka zapadła, podjąłem w końcu decyzje o zmianie profilu akwarium, na rafowe. Posiadam obecnie akwarium 150 cm długości, 50 cm szerokości i 45 cm wysokości. Szkła nie będę zmieniał, zostaje to co jest. Muszę  przebudować szafkę, żebym mógł umieścić sump pod spodem. Sump będzie 80/30/40. Przelew będzie zrobiony na rurach pcv, komin z rury o większej średnicy, zgodnie z informacjami z internetu. 

 

Mam swoje założenia, które być może są błędne, dlatego chciałbym prosić was drodzy forumowicze o pomoc i rady.

 

Akwarium zamierzam prowadzić bez odpieniacza, gdyż od zawsze uważałem, że odpieniacz głównie wyjaławia wodę z potrzebnych mikroelementów i pozytecznych bakterii, na których przecież każdemu morszczakowi bardzo zależy. Dlatego też postanowiłem, że w sumpie znajdzie się DSB i refugium. Sump będzie miał tylko jedną komorę na pompę obiegową, wielkości 15 cm. Cała reszta czyli jakieś 65/30 cm zasypane zostanie piaskiem, a spływ będzie bezpośrednio do tej komory, podzielony na pare wylotów równolegle do piasku jakieś 5 cm nad nim. W refugium planuję hodowlę caulerpy prolifery. Akwarium będzie startowało na suchej skale Marco Rocks, około 20kg. 

 

Grzałka 300W, pompy obiegowe Tunze 6045 i 6065 na początek, jak będzie mało to się coś dorzuci. Pompa obiegowa Jecod 6000. Spływ do sumpa PCV 32mm, powrót 25mm, światło LED DIY, być może później dopalone jakimiś 2 świetlówkami T5.

 

Nie zamierzam podmieniać w akwarium za dużych ilości wody, gdyż uważam, że podobnie jak z odpieniaczem, wyrzucamy żywą wodę zalewając akwarium martwą, wiele tracimy a w rzeczywistości uzupełniamy podmianami tylko mikroelementy. WIele osób twierdzi, że podmianki wody odświeżają wodę i redukują nieporządane skladniki. Moim zdaniem, nieporządanych składników nie jesteśmy w żaden sposób podmianami usunąć z akwarium. Niech dla przykładu posłuży np. NO3. Mając poziom azotanów 50 w 400 litrach, i podmieniając 40 litrów wody, poziom azotanow spadnie do około 45, jednak nie pozbędę się ich w ten sposób z systemu. Obserwowałem metody typu np. Triton, i doszedłem do wniosku, że gdyby podmiany robiły cokolwiek innego, niż uzupełniały mikro i makro, to takie metody jak Triton nie mialy by racji bytu, gdyż przecież w tej metodzie szkodliwych substancji w żaden sposób nikt z wody nie usuwa. Moim zdaniem filtracja biologiczna, powinna być podstawą akwarium. Dozować mikro i makro, zamierzam w odleglejszej perspektywie pełnym Ballingiem, co jakiś czas podpierając się testami ICP.   

 

Bardzo intryguje mnie węgiel aktywny, gdyż podobno jego powierzchnia do osiedlania się bakteriami, jest jeszcze wiele wiele większa niż Siporaxu. Zastanawiałem się, zeby na początku startowania już zbiornika, wrzucic pare litrów węgla aktywowanego do filtra zraszanego, gdzie pełnił by funkcję tylko i wyłącznie filtra biologicznego. Na początku zrobił bym pare podmian wody, żeby uzupełnić pierwiastki, które pochłonął by węgiel. Jakby się już nasycił działałby tylko jako złoże biologiczne, ewentualnie jako bufor dla pierwiasktów, które by w sobie zmagazynował. Trochę zagłębiając się w to jak działa węgiel, myślę, że węgiel aktywny absorbując poziom x jakiegoś pierwiastka, który występuje w wodzie, nie odda tego pierwiastka dopóki dany pierwiastek nie będzie w ilości <x w wodzie, wtedy węgiel odda dla wyrównania poziomów. Myślę, że takie używanie węgla mogło by się przyczynić do wolniejszych skoków parametrów w akwarium. Jednakże, w tej samej sytuacji, było by nam ciężej ręcznie podbić ewentualnie dany pierwiastek, zajeło by to więcej czasu, co dla systemu również może być dobre.  I teraz pytanie, czy to w ogóle dobry pomysł ? Może ktoś kiedyś próbował na stałe używać węgla i mógłby sie podzielić swoimi przemyśleniami ? Jeżeli pomysł jest b.zły to użyje po prostu Siporaxu.

 

Kolejna sprawa, która jest dosyć kontrowersyjna. Chciałbym akwarium zasłonić pokrywą. Jako, że z akwarium paruje głównie czysta woda, którą uzupełniamy później RO, mogło by to zmniejszych parowanie i nasze akwarium stało by się jeszcze bardziej przyjazne środowisku. Nie widze w parowaiu wody, żadnych plusów. Obecnie akwarium z pyszczakami również mam zasłonięte, nie ma zbyt dużych skoków PH a przyduchy nie było nawet jak było w domu bardzo gorąco. Myślę, że do napowietrzania akwarium wystarczy dośc mocny ruch tafli wody. Wymiana gazowa i tak występuje, bo pokrywa i tak nigdy nie będzie idealnie szczelna, za to woda parując skrapla się i wraca sama do akwarium. O odpowiednie PH w nocy będzie dbało oświetlone refugium.

 

Dodam od razu, że nie chodzi mi tutaj o cięcie kosztów, wiem, że wielu z was dysponuje ogromną wiedzą na temat prowadzenia zbiornika, której mi brakuje, dlatego chciałem się moimi pomysłami podzielić i usłyszeć za i przeciw. Zawsze staram się szukać swoich rozwiązań, przemyśleń. Dużo czytam na temat procesów zachodzących w akwariach morskich i w zasadzie, procesy same w sobie nie wiele różnią się od tych które zachodzą w akwariach słodkowodnych. Jedyna różnica to parametry, które chcemy utrzymywać są w akwarium morskiem dużo bardziej rygorystyczne, szczególnie jeżeli chodzi o poziom azotanów czy fosforanów. 

 

Zbiornik będzie zasolony solą AF Reef Salt, albo Ati Ocean, nie wiem jeszcze, na którą się zdecyduje.

 

W zbiorniku na początku wyląduje pare LPSów i pewnie pare miękkich i jakiś ukwiał typu quadricolor. Nie wyobrażam sobie akwarium rafowego, bez falowania :)

Z ryb na pewno para błazenków, pare pterapogonów, babka kopiąca, i jakieś chromisy. Podoba mi się jeszcze chełmon albo hepatus, ale nie wiem czy to nie będzie dla nich za małe akwarium. Reszta obsady będzie dokładana, jeżeli w zbiorniku będzie miejsce dla kolejnych zwierząt. 

 

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia, czy bakterie nitryfikacyjne w akwarium słodkowodnym, są takie same jak w słonowodnym ? Ciekaw jestem jaki był by wpływ na system gdybym dojrzałe złoże biologiczne z akwarium słodkowodnego przełożył do solniczki, czy by to przyspieszyło dojrzewanie, czy narobiło tylko szkód :) To oczywiście tylko mała dygresja, tego nie zamierzam sprawdzać :)

 

Dziękuję z góry, za wszelkie rady i pozdrawiam wszystkich Morszczaków z Nano Reef !

Bartek. 

Edytowane przez bartoszj86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zacznij od nie mieszania wiedzy ze słodkiego w morskim. W niczym się to nie przydaje.

Pokrywa wylatuje, będzie za mała wymiana gazowa. Uwierz. 

Węgiel powinno się wrzucać dopiero jak wprowadzisz życie i to w nie wielkiej ilości. Te twoje kilka litrów wyciągnie Ci z wody wszystko. Ja używam 0,5l/500l wody.

Odpieniacz, masz racje. Zbędna rzecz, lecz musisz mieć filtrację mechaniczną.

Do sumpa dobrze jest dorzucić kilka Kg żywej skały, dodatkowa filtracja. Dobra żywa będzie trochę kosztowała, ale warto.

Ja osobiście czasami zrobię podmiankę, ale po to aby dodać świeżej wody. W początkowej fazie nie robi się podmian bo karmisz tym gloniska.

Jak zamierzasz zrobić ten komin z rury? nie rozumiem tego. I nie zapomnij o rewizji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Sump będzie 80/30/40

Dlaczego taki mały sump?

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Przelew będzie zrobiony na rurach pcv, komin z rury o większej średnicy, zgodnie z informacjami z internetu. 

Tego nie rozumiem. Możesz jakoś opisać albo wrzucić link do filmu/artykułu?

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Cała reszta czyli jakieś 65/30 cm zasypane zostanie piaskiem, a spływ będzie bezpośrednio do tej komory, podzielony na pare wylotów równolegle do piasku jakieś 5 cm nad nim.

Jak będziesz filtrował wodę? musisz mieć jakąś filtrację mechaniczną. Inaczej zamiast DSB będziesz miał bagienko.

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Akwarium będzie startowało na suchej skale Marco Rocks, około 20kg. 

Też mam tę skałę, dalej mi się podoba. Warto dołożyć żywej skały / z działającego zbiornika, żeby zaimportować życie.

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

pompy obiegowe Tunze 6045 i 6065 na początek

Na początek może styknie, potem będzie mało przy tej długości.

 

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Nie zamierzam podmieniać w akwarium za dużych ilości wody, gdyż uważam, że podobnie jak z odpieniaczem, wyrzucamy żywą wodę zalewając akwarium martwą, wiele tracimy a w rzeczywistości uzupełniamy podmianami tylko mikroelementy. WIele osób twierdzi, że podmianki wody odświeżają wodę i redukują nieporządane skladniki. Moim zdaniem, nieporządanych składników nie jesteśmy w żaden sposób podmianami usunąć z akwarium. Niech dla przykładu posłuży np. NO3. Mając poziom azotanów 50 w 400 litrach, i podmieniając 40 litrów wody, poziom azotanow spadnie do około 45, jednak nie pozbędę się ich w ten sposób z systemu. Obserwowałem metody typu np. Triton, i doszedłem do wniosku, że gdyby podmiany robiły cokolwiek innego, niż uzupełniały mikro i makro, to takie metody jak Triton nie mialy by racji bytu, gdyż przecież w tej metodzie szkodliwych substancji w żaden sposób nikt z wody nie usuwa. Moim zdaniem filtracja biologiczna, powinna być podstawą akwarium. Dozować mikro i makro, zamierzam w odleglejszej perspektywie pełnym Ballingiem, co jakiś czas podpierając się testami ICP.   

@laszekma zbiornik bez podmian. Prześledź jego metodę.

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

ardzo intryguje mnie węgiel aktywny, gdyż podobno jego powierzchnia do osiedlania się bakteriami, jest jeszcze wiele wiele większa niż Siporaxu.

Węgiel używa się do klarowania wody i usuwania niepożądanych związków a nie jako złoże dla bakterii.

 

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

wrzucic pare litrów węgla aktywowanego do filtra zraszanego, gdzie pełnił by funkcję tylko i wyłącznie filtra biologicznego.

To raczej można traktować jako ciekawostkę ;] Daj sobie z tym spokój a do filtra daj ceramikę.

 

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Chciałbym akwarium zasłonić pokrywą.

Pokrywa to zło. W akwarium morskim masz wielu producentów CO2 i konsumentów O2. Musisz zadbać o wymianę gazową, szczególnie bez odpieniacza. Będziesz miał problemy z pH i wzrostem korali.

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

nie ma zbyt dużych skoków PH a przyduchy nie było nawet jak było w domu bardzo gorąco.

Jakie masz skoki pH w słodkim?

 

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Myślę, że do napowietrzania akwarium wystarczy dośc mocny ruch tafli wody.

Zgoda, zakładając swobodny dostęp powietrza do tafli wody.

 

2 godziny temu, bartoszj86 napisał:

O odpowiednie PH w nocy będzie dbało oświetlone refugium.

Nieprawda. Przy słabej wymianie gazowej refugium, tym bardziej małe to za mało, żeby utrzymywać pH powyżej 7.9. Przetestowałem u mnie. Już słabo wentylowane pomieszczenie, w którym stoi akwarium ma wpływ. U mnie wystarczy zamknąć drzwi do salonu przy zamkniętych oknach i pH leci w dół. Nie bardzo wyobrażam sobie przykrycie go pokrywą.

3 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Dużo czytam na temat procesów zachodzących w akwariach morskich i w zasadzie, procesy same w sobie nie wiele różnią się od tych które zachodzą w akwariach słodkowodnych.

Szybko sam wyprowadzisz się z błędów po starcie. W słodkowodnym jest wszystko inaczej i wszystko jest prostsze. Nie ma plag, jest mniejsza różnorodność organizmów, jest stabilnie, parametry mają marginalne znaczenie, stabilność ma dużo mniejsze znaczenie, jest więcej producentów niż konsumentów.

3 godziny temu, bartoszj86 napisał:

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia, czy bakterie nitryfikacyjne w akwarium słodkowodnym, są takie same jak w słonowodnym ? Ciekaw jestem jaki był by wpływ na system gdybym dojrzałe złoże biologiczne z akwarium słodkowodnego przełożył do solniczki, czy by to przyspieszyło dojrzewanie, czy narobiło tylko szkód :) To oczywiście tylko mała dygresja, tego nie zamierzam sprawdzać :)

To jest ciekawe pytanie. Może ktoś podpowie. Bakterie special blend można używać i w morskim i w słodkim, nie wiem jak inne.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wprawdzie też dopiero się uczę, ale spróbuję trochę pomóc z własnych krótkich doświadczeń.

Pokrywa - u siebie mam, ale z mega dużym wiatrakiem dla chłodzenia i wentylacji, do tego z wyciętymi dziurami w koronie, żeby nie było "zupy". Na pewno nie może być całkiem szczelna. Silna cyrkulacja -> ruch powierzchni wody pomoże w wymianie gazowej. Moim zdaniem - podkreślam, moim zdaniem - ruch powierzchni jest najważniejszy, bąbelki z odpieniacza czy brzęczyka niewiele dają w tym zakresie. Raz jeszcze - to jest moja opinia. Tak samo jak to, że jednak trzeba zbiornik czymś przykryć zwłaszcza przy babkowatych, choćby sztywną siatką, bo ryby lubią skakać.

Bakterie: najwięcej i najważniejsze są te osiadłe na skale, piasku itp. :) w toni wodnej jest ich niewielki procent, a z doświadczenia wiem, że podmianki pomagają w zredukowaniu nutrientów - tak leczyłam swoje akwa wiosną i na dłuższy czas udało mi się poprawić parametry. Choć jak jest problem z NO3 i PO4, to jest to problem systemowy i trzeba zanalizować całość funkcjonowania akwarium, żeby z tym walczyć.

Bardzo dobrze jest ożywić sobie skałę np. u znajomych w sumpie, zanim ją włożysz do akwarium, i wziąć od kogoś wodę z działającego zbiornika - bardzo sobie dzięki temu skrócisz dojrzewanie i być może unikniesz paru plag.

Z caulerpą się zastanów - te glony potrafią się nagle rozpuścić bez widocznego powodu i oddać wszystko z powrotem do wody. U mnie tak było pod koniec sierpnia (może przez upały?). Lepsze już spaghetti czy codium. Ja mam u siebie reaktor glonowy ze spaghetti jako filtr, a caulerpy tylko trochę dla dekoracji w zbiorniku.

Z LPSami możesz (nie musisz, ale możesz) się rozczarować jako początkujący. U mnie wszystko, co nie było miękkie, padło, zostały dogorywające euphyllie. Miękkasy zaś rozkwitają w tej jeszcze niezbyt stabilnej i dość żyznej wodzie. Teraz każdemu początkującemu bym doradzała zacząć od samych miękkich (też pięknie falują), a dopiero jak się nauczysz utrzymywać stałe i odpowiednie parametry, zmierzyć się z twardymi.

Dodaję temat do obserwowanych, powodzenia :)  zwłaszcza mnie interesuje, jak sobie poradzisz bez odpieniacza - jak pewnie wiesz są dwie szkoły na ten temat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, bartoszj86 napisał:

Dużo czytam na temat procesów zachodzących w akwariach morskich

No nie wydaje mi się abyś dużo czytal:D 

 

13 godzin temu, bartoszj86 napisał:

W zbiorniku na początku wyląduje pare LPSów i pewnie pare miękkich i jakiś ukwiał typu quadricolor. Nie wyobrażam sobie akwarium rafowego, bez falowania

Proponuje wiecej poczytać,zwłaszcza o Lps chyba że na początku mają wylądować w koszu,a chyba nie tendy droga,poczekaj parę miesięcy od startu z tymi twardymi,skup sie na stabilnych parametrach potem możesz działać.

 

Ogólnie ambitny plan życzę powodzenia:-)


 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu ‎2018‎-‎10‎-‎06 o 18:50, bartoszj86 napisał:

...Szkła nie będę zmieniał, zostaje to co jest.... 

Kiedy klejone?


Solniczka a w niej: obieg Jebao, cyrkulacja Maxspect, odpieniacz BK, lampa Maxspect, dolewka Levelautomatic Milestone.

5ec28973961f7244464f928796a3fc08u1399a12

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co prawda mam dopiero kilku miesięczne doświadczenie ale moim zdaniem to 20 kg morco będzie za mało . Ja prawie tyle zmieściłem w akwarium 60 cm długości . Jak nie chcesz dać odpieniacza , daj więcej skaly . 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.