VDR Zgłoś Napisano 10 Marca 2019 Te czujniki odetną zasilanie pompy. Pompa przestanie pompować.Elektrozawor odcina dopływ wody na wejściu. Podajesz napięcie na elektrozawor, zawór się otwiera, woda płynie, odcinasz napięcie, zawór się zamyka, woda nie płynie. Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 10 Marca 2019 Ok, wezmę zatem filtr + demi + kompletną pompę, elektrozawór może kiedyś się przydać. Jeszcze tylko muszę rozważyć 75, 100 czy 150 gpd ale skoro już zainwestuję w pompę to pewnie lepiej 150 gpd, szybciej będę miał wymaganą ilość wody. Dziękuję za pomoc. Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 10 Marca 2019 Mowi się ze większe gpd tym gorsza jakość wody, choć zdania są podzielone. A tutaj fajny film pokazujący kwestie ciśnienia Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 10 Marca 2019 Pewnie przed zakupem podjadę do marketu i kupię manometr i zmierzę ciśnienie. Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 10 Marca 2019 Pewnie przed zakupem podjadę do marketu i kupię manometr i zmierzę ciśnienie. Pompa i tak dużo daje bo 6 bar nie będziesz miał. A w sezonie letnim może być jeszcze gorzej. Co do membrany - brałbym 75GPD. Nawet przy 5l/h co jest marnym wynikiem masz 120l na dobe. Do podmiany 10% w 1200l baniaku Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 10 Marca 2019 (edytowane) Różnica między 75 a 100 gpd to 15 złotych , pompa ta sama , więc wezmę 100 gpd, natomiast 150 gpd droższe jest o 75 złotych i droższa pompa. Biorąc pod uwagę, że zamówiłem akwarium 300 litrów, potrzebuję raptem 30 litrów na tydzień + dolewka. Masz rację, nie wziąłem tego pod uwagę, więc nie kupuję manometru, tylko od razu pompę, latem z ciśnieniem jest kiepsko. p.s. Czy podmianę 10% liczy się od zbiornika czy od całości z sumpem ? bo to spora różnica. Edytowane 10 Marca 2019 przez pdz (wyświetl historię edycji) Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ironista Zgłoś Napisano 10 Marca 2019 Nie kupuj większej membrany niż 75 gpd, bo to w przypadku tej wielkości zbiornika przerost formy nad treścią. Ilość wody do podmiany najlepiej określić wg obiegu, czyli ile wody netto znajduje się w całym pracującym już systemie Ale to nie jest apteka, czy zrobisz podmianę 10, 8 czy 14 procent, zbiornikowi to raczej nie zaszkodzi. Cytuj I znowu zalewamy, i znowu i tak do usranej śmierci... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 (edytowane) Wybrałem : https://sklep.osmoza.pl/filtr-akwarystyczny-aquarius-maxi-75-100-150-gpd-p-864.html https://sklep.osmoza.pl/demi-aqua-tic-demineralizujacy-zestaw-p-611.html https://sklep.osmoza.pl/kompletna-pompa-do-osmozy-50-75-gpd-p-147.html Chcę to podłączyć pod zawór do pralki (to chyba 3/4 cala) , wylot do jakiegoś pojemnika. Powiedzcie, czy to co wyliczyłem wystarczy mi do złożenia kompletu czy potrzebne są jakieś złączki, wężyki itp. , żeby później nie ganiać po sklepach ? Pisałem 3 maile i nie dostałem odpowiedzi ze sklepu a czas zbierać wodę ;-) Edytowane 12 Marca 2019 przez pdz (wyświetl historię edycji) Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 W zestawie masz 1/2 cala podłaczenie wiec ewentualna redukcja jakaś na ten Twój pralkowy. Przewody 1/4 masz w zestawie z filtrem (5m) i z pompą (nie napisali ile), nie masz w filtrze DEMI. Wiec kwestia czy Ci te 5m wystarczy - IMHO powinno jak będziesz mieć go blisko zasilania i odpływu i nie planujesz nie wiadomo jakich odleglości. Jedynie co to sprawdz po zakupie jak są polaczone te filtry wstepne. Powinny byc 5 mikron, wegiel, 1 mikron - na rysunkach wegiel jest na samym koncu. Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 W łazience mam miejsce na pralkę i tam wszystko zamontuję czyli obok zasilania wody na ścianie wszystkie elementy obok siebie, więc jak wężyk jest 5m to powinno starczyć, najbardziej się obawiam o jakieś złączki itp i będę musiał zamawiać, płacić wysyłkę i co najgorsze czekać ... Pojemniki w miejsce pralki. Przejście 1/2 na 3/4 to pewnie w każdym hydraulicznym dokupię. Co powiecie o takich pojemnikach ? https://allegro.pl/oferta/kanister-plastikowy-25l-z-atestem-un-na-wode-7851380212 https://allegro.pl/oferta/kanister-plastikowy-30l-z-atestem-un-na-wode-7888395273 ewentualnie z kranikiem : https://allegro.pl/oferta/kanister-25l-z-kranikiem-na-wode-banka-pojemnik-7888577650 wg. zapewnień mają certyfikat, więc powinny być dobre. Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Słony leszcz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 Filtr jest w miarę kompletny i dostaniesz kawałek (chyba ze 3 metry) wężyka. Ale zawsze możesz sobie od razu zamówić w tym sklepie wężyka zapas, to grosze kosztuje. W zestawie dostaniesz przyłącze przelotowe na pół cala (wejście pół cala gwint zewnętrzny, wyjście pół cala gwint wewnętrzny, wyjcie "w bok" 1/4 cala z zaworkiem na filtr), więc albo będziesz musiał przed przyłączem dla pralki wkręcić, albo inne przyłącze dokupić. Najwygodniej wpiąć się przy spłuczce toalety lub umywalce, tam gdzie masz ten elastyczny wężyk w stalowym oplocie. Odkręcasz wężyk z przyłącza, wkręcasz na przyłącze to dodatkowe dla osmozy i do niego przykręcasz z powrotem wężyk. W puszce DI jest już załadowane 0.5 litra żywicy MB400. Prefiltr niestety trzeba przestawić, bo będzie 5mikro, 1 mikro i węgiel, a powinno być jak kolega wyżej napisał, węgiel w środku. Jak dla mnie, to przydałoby się jeszcze: 1. dwa trójniki i zawór żeby zrobić sobie bypas na ograniczniku przepływu do płukania membrany przed pobraniem wody. 2. dwa zaworki na obydwa wyjścia z membrany (ściek i RO), żeby móc zamknąć na amen membranę, kiedy nie jest używana (żeby woda nie spłynęła z niej i nie wyschła). 3. ja bym jeszcze dał trójnik i wyprowadzenie do ścieku, a na to zawór, za membraną, żeby móc spuścić na początku trochę wody po membranie (aż TDS spadnie) i oszczędzić żywicę. Ty chcesz z tą pompą, to nie poradzę za bardzo, ale tam chyba zawór czterodrożny jeszcze by się przydał wtedy. Tu: https://reefhub.pl/filtr-ro-di/ i tu: https://reefhub.pl/filtr-odwroconej-osmozy-czesc-2/ masz sporo przydatnych informacji A, i jeszcze jakiś TDS by się przydał, najlepiej dwupunktowy przepływowy (na stałe montujesz na filtrze 1 punkt za membraną, drugi za żywicą i wszystko wiesz o kondycji filtra). Cytuj http://nano-reef.pl/forums/topic/102607-to-jeszcze-będzie-ładna-kosteczka/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 Dzięki, przejrzę linki , Tester fajnie pisze , parę jego artykułów czytałem i dla laika są fajne . TDS oczywiście będzie, na początek jeden przepływowy : https://sklep.osmoza.pl/miernik-tds81-przeplywowy-do-osmozy-p-193.html Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Słony leszcz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 6 minut temu, pdz napisał: Co powiecie o takich pojemnikach ? Banki jakiekolwiek plastikowe, byle nie używane, po chemii jakiejś albo innym syfie. Z atestem "spożywczym" jak najbardziej się nadadzą. Ważne, żeby nie było elementów metalowych (uwaga na kraniki). Jak baniaki będziesz przenosił, to wg mnie maks 20 litrów. Jak baniak stacjonarny i masz miejsce, to może być większy. Pamiętaj też, że żeby skorzystać z kranika, to trzeba baniak na czymś postawić wyżej, żeby naczynie pod kranik podstawić:-) Najlepiej rozrysuj sobie projekt, jak co połączysz, jakie złączki będą potrzebne, ile zaworów itd... Cytuj http://nano-reef.pl/forums/topic/102607-to-jeszcze-będzie-ładna-kosteczka/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 Tak sobie myślę, że wezmę z atestem 3 x 25 litrów, na start 2 baniaki na wodę a jeden na odpad a później wystarczy mi jeden na wodę i jeden na odpad. Może to lamerskie ale w słodkim wodę ściągało się i wlewało z drugiej strony zbiornika, filtr był kubełkowy. Jak to się fizycznie robi w morskim ? Skąd się ściąga (zbiornik czy sump) , gdzie się dolewa ? Czy obieg wyłączony czy włączony ? podobnie dolewka , bo inaczej przy braku doleje samej RO bez soli. Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 (edytowane) To zalezy jak masz zrobiony system. Obecnie sump stoi na podlodze wiec ciezko zassac z sumpa. Zassysam z glównego tanka, wczesniej przedmuchujac skaly - wiec sporo syfu zgarniam z podmiany. Świeżą solankę dolewam do sumpa - bo sump stoi na podłodze więc łatwiej mi beczkę postawić powyżej sumpa niz powyzej głownego akwarium Obieg musze wyłączyć by pompa nie pracowała na sucho. Cyrkulację niestety też bo jest za blisko powierzchni po spuszczeniu wody i potrafi "wytworzyć wir" i zassać powietrze W nowym projekcie - sump nie bedzie stal na podlodze. Bedzie oddzielna komora podmiany ze splywem w dnie do kanalizy plus zawor pozwalajacy "skrocic obieg" o tą komorę. Inaczej mówiąc splyw z akwa bedzie rozdzielony dwoma zaworami na dwie komory. W czasie normalnej pracy obiegu - pierwszy splyw bedzie zamkniety a otwarty zawor drugiego splywu (do komory podmiany). W czasie podmiany - zamykam zawór prowadzący wodę do komory podmiany, a otwieram zawór na pierwszym spływie powodując że woda spływa z akwa komorę wcześniej. Jedna komora zostaje odcięta od obiegu. Po odcięciu komory, otwieram zawór ze spływu w dnie i spuszczam wodę z calej komory podmiany do kanalizy. Zamykam zawór, łapię RO, dosypuję sól, włączam cyrkulację do wymieszania i na koniec otwieram zawor na splywie do komory podmiany, zamykam drugi zawór na spływie komorę wcześniej i juz Koniec z bieganiem z beczkami i zasysaniem wody ustami W dolewce planuję czujniki - czujnik poziomu wody standardowy, czujnik wyzszego poziomu wody w sumpie niz zwykle, czujnik poziomu wody w kominie - dwustopniowy. Edytowane 12 Marca 2019 przez VDR (wyświetl historię edycji) Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Słony leszcz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 13 minut temu, VDR napisał: W nowym projekcie - sump nie bedzie stal na podlodze. Bedzie oddzielna komora podmiany ze splywem w dnie do kanalizy plus zawor pozwalajacy "skrocic obieg" o tą komorę. Inaczej mówiąc splyw z akwa bedzie rozdzielony dwoma zaworami na dwie komory. W czasie normalnej pracy obiegu - pierwszy splyw bedzie zamkniety a otwarty zawor drugiego splywu (do komory podmiany). W czasie podmiany - zamykam zawór prowadzący wodę do komory podmiany, a otwieram zawór na pierwszym spływie powodując że woda spływa z akwa komorę wcześniej. Jedna komora zostaje odcięta od obiegu. Po odcięciu komory, otwieram zawór ze spływu w dnie i spuszczam wodę z calej komory podmiany do kanalizy. Zamykam zawór, łapię RO, dosypuję sól, włączam cyrkulację do wymieszania i na koniec otwieram zawor na splywie do komory podmiany, zamykam drugi zawór na spływie komorę wcześniej i juz Koniec z bieganiem z beczkami i zasysaniem wody ustami Ech, jednak te lata doświadczenia robią swoje Jak już będę przesiadał się na większe z sumpem, to pozwolę sobie skopiować rozwiązanie. No, może bez tego podłączenia bezpośredniego do kanalizacji, bo z tym w bloku będzie problem trochę. Cytuj http://nano-reef.pl/forums/topic/102607-to-jeszcze-będzie-ładna-kosteczka/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 11 minut temu, Słony leszcz napisał: Ech, jednak te lata doświadczenia robią swoje Jak już będę przesiadał się na większe z sumpem, to pozwolę sobie skopiować rozwiązanie. No, może bez tego podłączenia bezpośredniego do kanalizacji, bo z tym w bloku będzie problem trochę. To nie mój pomysł, też skopiowany Kolega ma tak, tylko u niego sump stoi na podłodze i nie ma spływu do kanalizy z komory. Ale reszta się zgadza Pozdro dla Pawła. Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 Nie chce mi się tłuc płytek itp. więc akwarium w salonie, RO w łazience. Czy to dobry scenariusz, wyłączam obieg i cyrkulację, ściągam 10% ze zbiornika, włączam obieg i wlewam solankę do sumpa, na końcu włączam cyrkulację. Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 @pdz To troche nie tak. Jeśli usunięcie z obiegu 10% wody nie spowoduje pracy pompy obiegowej i cyrkulacyjnej "na sucho" to nie masz po co wyłączać obiegu czy cyrkulacji. Jeśli natomiast po spuszczeniu wody okaże się, że pompy pracują na sucho albo zasysaja powietrze etc to wtedy wyłączasz, spuszczasz, dolewasz, włączasz. Albo dolewasz tyle aby obieg pracował poprawnie i wtedy włączasz obieg, dalej dolewając solankę z podmiany. U mnie np. wypada to mniej więcej w połowie beczki U Ciebie może być zupełnie inaczej - wszystko kwestia jaką masz komorę pompy, jak głęboko zanurzony powrót w głównym tanku, jak duży komin itd itd. Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 (edytowane) Ok, sprawdzę to już na żywca najwyżej dopytam, bo szkoda dyskutować ... na sucho ;-) Co do testów : Wszedłem na stronę Hanna Polska Refraktometr - HI98319 - 366 KH - HI755 - 200 PO4 - HI713 , HI717 , HI774 - 200 Reszta testów tradycyjnie. Czy ten zestaw jest ok i który wybrać do PO4 ? Pierwszy do PO4 polecany na Forum , natomiast przy drugim dopisek - woda morska ale najmniejszy zakres , trzeci ma duży zakres ale aż taki chyba jest zbędny. Edytowane 12 Marca 2019 przez pdz (wyświetl historię edycji) Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Słony leszcz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 Jak na czas samej podmiany (spuszczenie wody i dolanie solanki świeżej) wyłączysz pompy, to też będzie ok. No, pod warunkiem, że sump nie bedzie za mały i przyjmie całą wodę z komina:-) Cytuj http://nano-reef.pl/forums/topic/102607-to-jeszcze-będzie-ładna-kosteczka/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 13 minut temu, Słony leszcz napisał: Jak na czas samej podmiany (spuszczenie wody i dolanie solanki świeżej) wyłączysz pompy, to też będzie ok. No, pod warunkiem, że sump nie bedzie za mały i przyjmie całą wodę z komina:-) Plus wode na podmianę U siebie dlatego pompę włączam w czasie dolewania świeżej solanki Co do PO4 - HI736 - ma niby najdokladniejszy zakres - (ppb), ale mierzy fosfor i na PO4 trzeba sobie przemnożyć wynik. Jest tylko do wody morskiej. HI713 - nadaje sie do wody słodkiej i morskiej, mierzy PO4, ma wiekszy zakres niz 774 (0,00-2,50 ppm) . HI774 jest tylko do wody morskiej z zakresem 0,00- 0,90 ppm Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 Dzięki. Zostało jeszcze zasolenie. HI96822 cena ok. 800 zbyt wysoka dla mnie , MA887 cena do zaakceptowania ale nie widzę nigdzie dostępnego , H2 Ocean - cena ok. Nie wiem natomiast czy HI98319 jest ok , bo cenowo całkiem dobrze wychodzi ok. 365 pln. Ma ktoś info , gdzie można kupić MA887 albo używa HI98319 i może coś powiedzieć o nim ? Widziałem jeden wątek o nim ale żadnych opinii. Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
_Artur_ Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 12 minut temu, pdz napisał: MA887 cena do zaakceptowania ale nie widzę nigdzie dostępnego W erybce widzę dostępny. HI96822 to chyba to samo urządzenie co MA887 więc szkoda przepłacać. Cytuj Pozdrawiam, Artur Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pdz Zgłoś Napisano 12 Marca 2019 HI96822 na pewno nie kupię, za drogi. Dzisiaj zadałem pytanie i faktycznie dostałem 5 minut temu odpowiedź, że dzisiaj dojechały MA887. Pytanie teraz czy MA887 za 480 czy HI98319 za 365 ? Cytuj . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach