Skocz do zawartości
Reef_Newbie_pl

Lampa LED do baniaka 80x40x40 z sterownikiem AQma

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Ostatnio zakupiłem od Magu AQma Led Control DIY KIT z dodatkami,

Chciałbym zainicjowac budowe mojej pierwszej lampy do pierwszego morszczaka w życiu:)

Planuję aby moja lampa miała 36 ledów 3W.

AQma Led Control ma 4 Drivery 600LDD na których moge miec max 9 ledów 3W.

Chciałbym doradzić się od bardziej doświadczonych w DIY co do rodzajów ledów i co do ilości kolorów oraz jaki sklep polecacie z ledami.

Ważne dla mnie jest aby oświetlenie dawało mi jak najlepsze możliwości co do obsady koralowej,

oczywiście na taką wielkość baniaka: 80X40X40.

Dziękuję za pomoc!

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.

Podpinam się pod temat;) mam podobny baniak 80x40x45 i jestem na wczesnym etapie kompletowania wszystkiego. Mam belkę o rozmiarze 80cmX16cm.Trochę czytałem ale nie ukrywam że słaby ze mnie konstruktor. Co do ledow to napewno po przeczytaniu sporo w internecie to kupowalbym tylko i wyłącznie markowe ledy jak epiled, bridgelux czy epistar.

Mnie najbardziej zastanawia jak belka o dl 80cm będzie sobie radzić z odprowadzaniem tepmeratury z taką ilością ledow 3w przy większym/maksymalnym obciążeniu. Wiadomo że bez chłodzenia się nie obejdzie i rozsądnych ustawień mocy święcenia.

Edytowane przez miniixi (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu macie mój projekt 4 lamp poczytajcie a znajdziecie odpowiedzi:

 


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, LordMatthew napisał:

Poniżej moja budowa lampy. Zaznaczam, że to pierwsza moja lampa, więc pewnie dało się lepiej zrobić. Ale może się przyda.

 

https://nano-reef.pl/forums/topic/107684-prosta-lampa/

Bardzo dobry wątek , idealnie pod temat. Dokładnie idę twoim tokiem myślenia bo też planowałem na początku prosta lampę on/od na dwa kanały z dwoma osobnymi driverami ale z czasem, po przeglądnięciu masy wątków opinie itd postanowiłem skorzystać z układów od magu. Na spokojnie trzeba jeszcze raz przeczytać temat i popytać o ewentualne niewiadome.

Zapytam odrazy:

1.jak zrobić maskownice do całego okablowania i diod w profilu? Ja mam standardowa szybkę z pleksi która była dołączona do prpfilu.

2.Mając już wszystkie potrzebne element od magu, jaka jest minimalna ilość diod na jednej nitce/kanale?  Bo max to z dokumentacji chyba 8 z tego co pamiętam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się że pomogłem. Pamiętaj jednak że nie jestem znawcą w tym temacie.
Ad 1. Ja mam pleksi przezroczyste. Można dać dibond ale wtedy trzeba zrobić otwory pod diody.
Ad 2. Chyba 1 może nawet być. Ale może ktoś bardziej zorientowany się wypowie.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. A powiedz mi jeszcze jak dobrać odpowiedni zasilacz do układu? Z dokumentów do układu są podane przykładowe konstrukcje i są podane dokładne dane jakie musi mieć zasilacz. Ale jeżeli chce zrobić zupełnie inny układ szeregów z inną ilością diod? Domyślam się że jak kupię drogi mocny zasilacz to tak by było najlepiej, ale po co przepłacać jak dałoby się to jakoś policzyć i dobrać jakiś zasilacz od laptopa z przybliżonymi wartościami do tej docelowej. Ten porządny 4amperowy zasilacz od mean well prawie 150zl kosztuje.. Ale jeżeli tak musi być to ok.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam właśnie HP że strony aqmy. Ten:

https://aqma.pl/index.php?route=product/product&path=61_62&product_id=96

 

 

Wszystko zależy jak konkretnie chcesz zbudować lampę, tzn ile diod, jakiej mocy, ile kanałów itp.

 

Przejrzyj inne tematy w dziale diy. Każde diy jest inne więc możesz sobie powybierać co byś chciał mieć u siebie.

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
27 minut temu, miniixi napisał:

Ale jeżeli chce zrobić zupełnie inny układ szeregów z inną ilością diod?

to wtedy patrzysz ile V bierze jedna dioda i mnożysz przez ilość diod (w nitce/szeregu) - chyba logiczne

prąd w nitce niezależnie czy ma 3 czy 13 diod jest taki sam (od tego jest driver)

opisywane IKS razy ... może jednak poczytacie kilka poprzednich - podobnych tematów ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

generalnie lepiej dołożyć i kupić dobry zasilacz niż za pół roku wymieniać tą tańszą opcje, ja się tak przejechałem i nie polecam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, silvia napisał:

to wtedy patrzysz ile V bierze jedna dioda i mnożysz przez ilość diod (w nitce/szeregu) - chyba logiczne

prąd w nitce niezależnie czy ma 3 czy 13 diod jest taki sam (od tego jest driver)

opisywane IKS razy ... może jednak poczytacie kilka poprzednich - podobnych tematów ?

Hmmm 30diod niebieskich powiedzmy że napięcie pracy to 2.6v to daje 78v. Twoim tokiem myślenia rozumiem że musi być zasilacz z volt-out min 78v??? Tak? Bo z tego co widzę po schematach od magu w jego dokumentacji wszystkie zasilacze przykładowe mają między 32/36v out a jedynie zmiennym parametrem jest prąd : 4.2A 6A itd. Czyli czym więcej diod tym większy prąd wyjściowy max z zasilacza. Prosze mi to wytłumaczyć 

Edytowane przez miniixi (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, miniixi napisał:

Hmmm 30diod niebieskich powiedzmy że napięcie pracy to 2.6v to daje 78v. Twoim tokiem myślenia rozumiem że musi być zasilacz z volt-out min 78v??? Tak? Bo z tego co widzę po schematach od magu w jego dokumentacji wszystkie zasilacze przykładowe mają między 32/36v out a jedynie zmiennym parametrem jest prąd : 4.2A 6A itd. Czyli czym więcej diod tym większy prąd wyjściowy max z zasilacza. Prosze mi to wytłumaczyć 

Bedziesz miał 1 string z 30 diodami ?
Ile stringów po ile diód planujesz ? String musisz zasilić napięciem takim aby spadek napięcia na każdej diodzie pozwolił zapalić wszystkie diody w stringu. Zakładając, że dioda ma 2,6V (sprawdź to lepiej dokładnie bo np. Cree chodzą powyżej 3V) i zakładając że masz 5 stringów po 6 diod - napięcie zasilania 6*2,6V = 15,6 V
Czyli każdy string powinieneś zasilić tymi 15,6 V.

 Czytałeś ten wątek w ogóle ?


 

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sumujesz napięcie diod w nitce. Zasilacz dobierasz z zapasem. Ma moim przykładzie, mam 6 diod 3W w nitce. Np napięcie diody RB to 3,4-3,6V. 6×3.6 = 21,6V. Zasilacz który mam ma napięcie wyjściowe 36V, więc po zasileniu diod (przez drivery) i aqmy zostaje jeszcze zapas.

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
25 minut temu, LordMatthew napisał:

Sumujesz napięcie diod w nitce. Zasilacz odbierasz z zapasem. Ma moim przykładzie, mam 6 diod 3W w nitce. Np napięcie diody RB to 3,4-3,6V. 6×3.6 = 21,6V. Zasilacz który mam ma napięcie wyjściowe 36V, więc po zasileniu diod (przez drivery) i aqmy zostaje jeszcze zapas.

Zapas do czego ? Na wydzielenia ciepła ? Czyli jeśli TV ma 230V to nie ma problemu podłączyć go pod 360V bo będziemy mieli zapas ? (tak wiem, że to prąd przemienny ale dość ładnie pokazuje to o czym chcę napisać). To, że drivery mają dość szeroki zakres napięcia wejściowego i nie pójdą z dymem nie oznacza, że 36V na układ potrzebujący 22V to jest jakiś zapas. Te 14V musi się gdzieś odłożyć np. w postaci ciepła na radiatorze drivera. Układ nie bierze z zasilacza tyle napięcia ile mu potrzeba. Po prostu na driver pójdzie 36V zamiast potrzebnych 22V i driver zjedzie z 36V na 22V a resztę wydzieli w postaci ciepła.  Mylisz prąd z napięciem. To przy doborze prądu robi się górkę na zasilaczu. To przy prądzie jeśli układ potrzebuje 0,5A to taki prąd popłynie w układzie nawet jeśli zasilacz będzie miał 5A. To prądowo dobiera się zasilacz aby jego moc przy określonym napięciu była odpowiednia. By nie pracował na maxa i niepotrzebnie się grzał. To driver utrzymuje stały prąd na nitce i string powinien być zasilony napięciem zbliżonym do potrzebnego. Górka nie jest do niczego potrzebna jeśli chodzi o napięcie.



 


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@VDR Masz racje, pomylilem prąd z napięciem. Sorry za wprowadzenie w błąd.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok teraz już rozumiem że napięcie na danej jednej nitce musi być niższe niż max napięcie wyj na zasilaczu, natomiast ilość nitek zależna od max prądu zasilacza (czyli sima wszystkich driverów) . Bardzo dziękuję za dokładne wytlumaczenie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Można tak to ująć.  Tak na prawde napięcie zasilacza najlepiej jakby było zbliżone do napięcia jakie będzie potrzebne na  stringu (spadek napięcia na diodzie x ilość  diód). A prąd - suma prądów na wszystkich driverach + górka.

P.s dla elektroników - tak wiem jak działa przetwornica impulsowa i jakie zjawisko jest wykorzystywane i że sprawności takich przetwornic są wysokie. To dla tych co ewentualnie o te straty ciepła się przyczepią ;)


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Czy jest gdzieś opisane jaki powinien być stosunek procentowy odnośnie kolorów.

Jaki kolor powinien w Lampie LED przeważać np:

UV 3%,

Blue 30%,

Red 20%,

Aktynika 10%,

Royal Blue 15%,

Green 3%,

White 20%

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja idę w coś na podobieństwo hydry 32 ;)
image.png.b25098139bf7ad2cd4445f3dbface5df.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W większości tematów jakie szukałem na temat kolorów to zawsze przejawiał się stosunek światła niebieskiego do białego 3/1.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
35 minut temu, Reef_Newbie_pl napisał:

Czy jest gdzieś opisane jaki powinien być stosunek procentowy odnośnie kolorów.

nie - bo takowy NIE ISTANIEJE

masz dać koralowcom tyle światła (białego / niebieskiego do wyboru) by nie głodowały - a kolory ... są po to by ładnie wyglądały w zbiorniku i tu się zaczyna ... ja wolę więcej a ktoś mniej niebieskiego czy żółtego

najlepiej mieć możliwość sterowania kanałami / kolorami i dobrać sobie indywidualnie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, silvia napisał:

nie - bo takowy NIE ISTANIEJE

Za mało wiem na ten temat, by otwarcie polemizować, ale czy na pewno niezależnie od koloru?
Wszystko jedno czy niebieskiego, czy białego i o jakiej długości fali byle w odpowiedniej ilości?

Edytowane przez Reefbos (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

 

2 minuty temu, Reefbos napisał:

Wszystko jedno czy niebieskiego, czy białego byle w odpowiedniej ilości?

są zbiorniki tylko na białych i są tylko na niebieskich

bo ktoś tak lubi :) i już

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, silvia napisał:

 

są zbiorniki tylko na białych i są tylko na niebieskich

bo ktoś tak lubi :) i już

to poproszę te zbiorniki na samych białych ledach np.spsowe


Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Teraz, Sygen napisał:

to poproszę te zbiorniki na samych białych ledach np.spsowe

napisałem gdzieś coś o ledach ? - to po pierwsze

po drugie - białe białemu nierówne

po trzecie przed "epoką ledów" czym były oświetlane zbiorniki ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.