Skocz do zawartości
Kośmid

LED vs HQI

Rekomendowane odpowiedzi

azja-83 ja mam powerled plus t5 od roku czasu, przyrosty IHMO bardzo duże, wybarwienie również ładne (ale to również kwestia wody), w poprzednim baniaku miałem 120W led + 2x39W T5 (ati blue+ i blau 22000K), obecnie świecę tylko 2x 120W LED, T5 czekają na chwilę wolnego żeby je zamontować. Sam zastanawiam się czy nie przejść na T5, w końcu wszystkie zbiorniki które mi się podobają są pod T5. Na razie kwestia rachunków za prąd i konieczności wymian co 6 miesięcy przemawia na minus T5.


Jest .. i znowu "kostka".. | było vol3 400 l | było 324 l

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja od jakiegoś czasu mam dość dobre parametry wody,ballinga leję nawet równo już po 100ml dziennie widzę,że SPS-y mi ruszyły.Jedna z acropor,która była prawie trupem już zalała 80% starego szkieletu.Tak samo odrodziły się prawie z niczego montipory,kilka sztuk.Hystrix istella też się odradzają.O miękasach nie wspomnę bo to rośnie każdemu.

Jeśli teraz nie popełnię błędu to może będę mógł pochwalić się ładnymi koralami z pod ledów a przyrosty na to wskazują.Pomyślę o jakichś fotkach do porównania,poszukam dziś.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Azja-83

Tak że nie wiem czy mogę się odzywać, gdyż moje spostrzeżenia są zupełnie inne. Twoje stwierdzenie jest bardzo tendencyjne. Tak jakoś jak mówimy o HQI to padają zapytania jaki żarnik, jaka temp. jakie odbłyśniki i jakie balasty, do tego firmowe wypasione T5 - i wtedy ok, można dobrać coś dla siebie i w zasadzie PRAWIE wszystkie są dobre - z wyłączeniem chińskicj NO NAME (wiem bo sprawdziłem). Proponuję więc wnieść trochę logiki do tej dyskusji i porównywać rzeczy porównywalne: chiński szajs erybkowy porównywać z Chińskim szajsem HQI+T5 No NAME. Jakoś przyjęło się że : ledy to ledy i koniec. A to jedna z większych bzdur które słyszałem.

Mój przykład - zbiornik 380l sps + kilka LPS. Z miękkich zoa, rico, parę grzybów. Najpierw miałem 2x150 HQI +t5 - kolor ok, trochę ciemno. Potem 2x250 +t5 - kolor ok, trochę ciemno. Następnie 3x250 +t5 - kolor ok, wreszcie nie ciemno (jak na moje standardy). Przyrost przykładowy: acra valida 1,5 cm miesięcznie jedna gałąź, seriatopora 2 cm - może nie powala ale zbiornik młody i jakieś porównanie jednak jest.

Przeszedłem ne 430W Led Cree - kolor oszałamia - dobrze dobrane RB nie świecą niebiesko tylko jakbyśmy mieli mieszankę actyniki, niebieskich i Fiji Purple - efekt niesamowity. Skręciłem minimalnie białe i lampa świeci na 400W. Przyrosty - ta sama valida 2,5 cm, seriatopory nie da się zmierzyć bo jest ogólny szał, zagęszczenie krzaka ogólnie szok.

Miękkie i lPS-y otwierają się i wybarwiają tak jak wcześniej - rico zaczęła się dzielić na potęgę. Zrezygnowałem z wszelkich t5 - tylko psuły efekt.

Także tak to wygląda u mnie. Kto nie wierzy - zapraszam. Uważam że to był jak do tej pory najlepsze posunięcie i żałuję że wyrzuciłem kupę kasy na poprzednie lampy/żarniki. Efekt jest NIEPORÓWNYWALNY, nie wspominając juz o ekonomii rozwiązania.

Takze jeszcze raz proszę uściślijmy: czy pisząc ledy macie koledzy na myśli prawdziwe ledy czy erybkowe g... Jeśli to drugie to w pełni się z Wami zgadzam - zastanowiłbym się nawet czy kibel tym można oświetlić. Jeśli natomiast mówicie o LEDACH to się z Wami nie zgadzam.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tomasz czy dobrze widzę ze masz powieszone 400W led nad 380 l ? :kapelusz

Powiem szczerze, że bardzo mocno zastanawiałem się nad Led`ami ale mam jeszcze sentyment po słodkim do HQI, na niekorzyść jednak przemiawia cena, na wypasione ledy musiałbym wydać 5000 zł, non stop wychodzą nowe modele a to jest frustrujące :clowning zwłaszcza, że technologia zastępuje technologię i nie jest to poprostu nowa obudowa tylko zupełnie inna lampa, inne światło inna moc...

Porządną używaną lampę HQI mozna kupic za ułamek ceny Leda, ale nie oszukujmy się nowa firmowa lampa HQI kosztuje tyle co LED. Jak rynek sie ustabilizuje to uważam, że to zdecydowanie przyszłosć, za rok lub dwa gdy zobaczymy sporo zbiorników, które dorosły na Ledach napewno będzie też więcej klientów a i ceny spadną.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Dołączę się do dyskusji. Mam ledy DIy na Cree i pomimo młodego baniaka i samych szczepek to mają przyrosty, a te co były uszkodzone zalewają się ( np 2cm brak tkanki w montiporze po poparzeniu uzupełnił się w ciągu 2 tygodni) mam wisieć jakieś w 440L 240w led i 2x54W T5. Uważam że ledy to super sprawa bo można regulować taką temp jak się chce tylko muszą być mądrze zrobione, wiele tematów w diy opisuje stosowanie zasilaczy eln 60/24 bez driwerów co jest głupim rozwiązaniem i nikt się nie pochwalił że mu się coś spadło. Mi spaliły się raz ledy a raz bezpieczniki które zamontowałem przed ledami, teraz czekam na drivery. Polecam wykonanie komuś mądremu.

Odnośnie ledów w tubach weźcie pod uwagę że tam nie ma power ledów tylko zwykłe więc pewnie ilość PAR z takiego światła będzie znacznie mniejsza. Ja bym nie stosował świetlówek led pod spsy. U mnie lampa wisi 10 cm nad wodą i ledy pokrywają powierzchnie 100cm x 40cm co ( baniak 130 x 60 )i tak powoduje znacznie większe przyrosty w górnych strefach więc uważam że rozmieszczenie ledów w np dwóch gęstych grupach nad skałami z spsami jest wiele lepsze niż równomiernie na całej powierzchni.

No to takie moje spostrzeżenia na temat led ... można by długo ale to trzeba piwko ogródek i pół dnia... :clowning


960 L plus 135 sump, 8x54 plus 150 led, obieg DC12000, cyrkulacja wir :) , white skim 250 AN10000 i takie tam

6ay0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#345458 remel :wiele tematów w diy opisuje stosowanie zasilaczy eln 60/24 bez driwerów co jest głupim rozwiązaniem i nikt się nie pochwalił że mu się coś spadło.

Co masz na myśli pisząc "spadło"? ELN 60/24, 30/24, 60/48 i inne z serii ELN mają układ drivera wbudowany w obwód, więc nie ma ani sensu (ani też jak) użyć drugiego drivera.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spaliło się w wersji 60/24 . Mają driwer ale jeśli stosujesz 60/24 to jesteś zmuszony wstawiś dwie równoległe nitki przy XPG wtedy zasilasz je 1200mA. Wszystko byłoby ok gdyby nie fakt że diody nie będą się równo nagrzewać i tym samym wraz z wzrostem temperatury maleje oporność więc prąd nie rozkłada się równomiernie. Może dojść do sytuacji że jedna nitka dostanie więcej niż 1500mA i po zabawie . Ja miałem problem w przypadku Royal Blue ( trzy nitki po 800mA) .

Widocznie niebieskie są mniej odporne i padły. Jak panie jedna dioda w jednej nitce to kolejne dwie są już zasilane 1,25A i masz cały zestaw do kosza:(.

Rozmawiałem z paroma ludźmi co zajmuje się profesjonalnie oświetleniem powerled i wszyscy mówią że nie łączy się diód równolegle bo prędzej czy później nastąpi ten problem.

W przypadku XPG lepiej zastosować 60/48 i wszystkie diody szeregowo jak jedna dioda padnie to inne po prostu zgasną i wymieniasz jedną a nie 15.


960 L plus 135 sump, 8x54 plus 150 led, obieg DC12000, cyrkulacja wir :) , white skim 250 AN10000 i takie tam

6ay0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A - no tak :clowning Wszystko jasne. Nie wziąłem pod uwagę przypadku połączeń równoległych nitek. U mnie w lampie diody pracują wyłącznie szeregowo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Remel i tu się mylisz. Większość diód gdy "pada" daje po prostu zwarcie a nie przerwę. Wtedy przez nitkę zaczyna płynać większy prąd bo jest mniejszy spadek napięcia...

Jeśli wybieramy diody z tej samej serii i tego samego binu jest b. duża szansa że spadki napięć będziemy mieli porównywalne. Jeśli dajemy jeszcze zapas prądu to szansa na awarię jest naprawdę znikoma. I wiele lamp chodzi na równolegle łączonych nitkach - spiskowa teoria dziejów swoją drogą a praktyka swoją...


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety Tomku jesteś w błędzie - 90% diód przy przepala się na przerwę a nie na zwarcie.

Dlatego też równoległe łączenie sekcji niesie za sobą to niebezpieczeństwo że przy przepaleniu jednej z nich - przez drugi szereg idzie pełen prąd wyregulowany przez driver/zasilacz.

pozdrawiam

Przemek


pozdrawiam

Przemysław Cybulski
www.Pacific-Sun.eu
Home for advanced technology

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przemku robiłem specjalnie próby. Na 10 XP-G jedna przepaliła się na przerwę. Reszta na zwarcie. Zresztą przy dobrym chłodzeniu XP-G chodziła całą noc na 2500 mA. Zwróć zresztą uwagę na chińskie lampy gdzie kilkanaście (kilkadziesiąt) diód jest łączona szeregowo do zasilacza sto kilkanaście volt. Kilkakrotnie widziałem jak przepaliły się pojedyńcze diody - reszta sekcji świeciła dalej. Ale kłócił się z Tobą nie będę.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tomku,

Prób takich nie robiliśmy - bo i po co? :clowning

Nie przepalaliśmy więc diód celowo - ale w ciągu ostatnich ostatnich kilkunastu miesięcy przez nasze ręce przeszło ponad 60.000 diód Cree - i w panelach na Cree dosłownie w kilku przypadkach cokolwiek działo się z diodami - to o tyle w chińskich panelach na diodach 1W KILKADZIESIĄT uszkodzonych - to była nie działająca cała sekcja - w wyniku przepalenia się JEDNEJ diody.(i stanowiło to ponad 90% wszystkich usterek panela - jeśli nie dochodziło do uszkodzenia zasilacza 120V)

Przyznam szczerze - że chyba w ANI JEDNYM panelu nie przepaliła nam się jedna dioda na zwarcie :)

Więc może faktycznie w Cree struktura przepala się na zwarcie - jednak w chińskich 1W(ver.1,ver.2 i inne 120W) - niemal zawsze na rozwarcie.

Ale chińczyk to faktycznie inna myśl techniczna.


pozdrawiam

Przemysław Cybulski
www.Pacific-Sun.eu
Home for advanced technology

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja natomiast celowo to zrobiłem. Spece w okolicy bowiem dzielili się mniej więcej po połowie gdy zadawałem im to pytanie.

Mam 130 diód więc postanowiłem sprawę zbadać dogłębnie - strata bowiem mogłaby zaboleć. Po tym doświadczeniu postanowiłem łączyć nitki równolegle, co diametralnie upraszcza układ, a to zaleta nielada. Jak będzie w praktyce? Czas pokaże. Na razie u kolegów chodzą 2 takie lampy i u mnie 2 (baniak i szczepkownia).

Chińszczyznę próbowałem natomiast naprawić i zmodernizować - nie świeciło kilka diód w sekcji białej. Okazało sięjednak że zasilacz irracjonalny (120V) i diody zalane żywicą. Takze kicha na całego.

Z czego wynika że bywa z tym różnie - raz kwadratowo raz podłużnie:waving


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

HQI - Przerabiałem z powodu niewielkiego baniaka HQI 35W i 70W. W baniaczku mojego kolegi instalowałem 150W. Sprawa sprawności energetycznej układu zasilania jest dosyć istotna. Pominę wydłużenie żywotności lampy HQI bo w akwariach morskich zwykle się wymienia wcześniej jak padnie.

Zastosowanie statecznika elektronicznego, podobnie jak w świetlówkach T5, objawia się tym samym czyli spadkiem zużycia energii. Ceny elektronicznych stateczników HQI, powiedzmy do 150W nie są jakieś porażające.

Występują spore różnice w widmie po między HQI a LED o porównywalnych temperaturach barwowych. Mniejsza o szczegóły techniczne. Nie mniej różnica jest w zakresie 500nm...600nm. Wyższa ilość energii świetlnej w tym przedziale sprawia, że LED wydają się nam jaśniejsze od HQI. Według mnie porównywalna sprawność oraz współczynnik odwzorowania barw sprawia, że można je stosować wymiennie. Oczywiście w baniaczkach głębokich o dużej pojemności bardziej opłacalne i sensowne jest stosowanie HQI.

Na dobrą sprawę nikt jeszcze nie przetestował LED "w praniu" pod względem utraty spektrum w długim czasie użytkowania. Technologia diod 100lm/W jest po prostu zbyt nowa. Jak bym się miał zakładać to raczej bym się przychylał do opinii, że ten efekt wystąpi.

Należę również do tej większej połowy, która uważa, że diody LED powinno się łączyć szeregowo. Przemawiają za tym dwa czynniki. Dobry driver pracuje w trybie prądowym. Czyli jeśli jedna z diod zostanie uszkodzona i zwarta to prąd w gałęzi będzie nadal taki sam z tym, że driver zmieni sposób sterowania tak by dostosować napięcie na łańcuchu diod by je zasilać zadanym prądem. Diody pod względem parametrów różnią się charakterystykami przewodzenia. Krytycznym parametrem, co można sprawdzić w karcie katalogowej, jest prąd! Właśnie dlatego drivery pracują/powinny pracować w tym trybie. Jeśli połączymy diody bez rezystorów wyrównawczych to będą pracować z różnymi prądami z powodu różnych/rozrzutu charakterystyk przewodzenia. Czyli jedna będzie pobierała 1A kolejna 0.98A a jeszcze inna 1.05A. Przy założeniu, że dopuszczalny jest 1A ta ostatnia nie będzie miała lekko i w końcu padnie. Mogłoby się wydawać, że to niewiele 5% ponad normę. Zapewniam jednak, że tak nie jest w elementach optycznych. Szczególnie mocno żyłowanych. Jeśli już uparliśmy się by połączyć równolegle i to bez rezystorów wyrównawczych to powinniśmy ograniczyć napięcie do poziomu który zapewni bezpieczną egzystencję wszystkim diodom. W tym przypadku producent przychodzi nam z pomocą podając typową/bezpieczną wartość napięcia na diodzie w kierunku przewodzenia. Tu jest jednak haczyk. Jeśli zastosujemy się do tej wartości to stracimy naprawdę sporo z wydajności naszych LED. Może być to wartość rzędu 10...20%. Ale jak nas stać zainstalować zamiast 100 120szt. LED to nie ma sprawy.

To tyle, no chyba, zeby się ktoś nie zgadzał. To zapraszam na ubitą glebę forum :clowning .

p.s.

Części podkładek LED są robione z aluminium. Wszyscy się użalają nad wpływem metali ciężkich na zatrucie morskiego ekosystemu. A jakoś niewielu zwraca uwagę, że wraki samolotów z II Wojny Światowej, wykonane z aluminium, jakoś niechętnie są porastane przez organizmy i raczej erodują w samotności... Dlatego jestem zwolennikiem by skroplona słona woda nie skapywała z aluminiowych elementów wprost do akwarium.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ritter i tak jest jak piszesz. RB prąd dopuszczalny 1A - świecimy przeważnie 800-900mA, Cool White - prąd dopuszczalny 1500mA - świecimy 1200-1300 albo mniej.

Ale poza tym do do głębszych i większych baniaków to raczej Led, nie HQI, a to ledy wydają nam się ciemniejsze niż żarnik HQI o podobnej mocy (zaznaczam mocy, nie liczbie lm) Takze moim zdaniem napisałeś trochę odwrotnie. Ale to jest tylko moje zdanie i sam się z nim nie zgadzam.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, żebym odrazu chciał się sprzeczać :help1 . Właśnie policzyłem sprawność dla HQI 35W -> 3300lm czuli wypada ~100lm/W !!! W takim wypadku cóż dodać?! Moje doświadczenia są nieaktualne :) . Porównawczą oprawę miałem złożoną z LED 0.5W/25lm czyli połowa tego. Mea culpa!

Ale reszty nie odwołuję! No chyba, że zostanę sprowadzony na dobrą drogę :-D .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do reszty to raczej się zgadzamy:waving


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.