tomasz Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 (edytowane) Aby ułatwić chętnym budowę lampy led i ulżyć swojej skrzynce postanowiłem spróbować wyłożyć to łopatologicznie. Zaznaczam że budowa ta przy odrobinie chęci jest prostsza od budowy cepa (jeśli ktoś nie wierzy następnym razem opiszę budowę cepa). Są oczywiście wyjątki: gdy ktoś pyta 5 razy co znaczy połączyć plus zasilacza z plusem drivera a na dodatek oczekuje zdjęcia połączenia plusa z plusem... Ale to marginalne przypadki. A więc do rzeczy. Do budowy lampy led potrzebujemy: 1. Diody W chwili obecnej stawiamy na najlepsze dostępne czyli Cree. Jako diody białe używamy diód XP-G CoolWhite, a jako diody niebieskie XP-E RB. Mieszanie z diodami Blue moim zdaniem psuje efekt - kolor jest bardziej siny i prosi się o dołożenie t5. Zauważyłem także znacznie gorsze przyrosty sps-ów - mam bowiem dwie lampki obok siebie nad dwoma zbiornikami połączonymi jednym sumpem. Ale oczywiście zrobicie jak chcecie. 2. Zasilacz Zakładam że diody łączymy szeregowo (minus do plusa, minus do plusa itd.) po 6 szt. Taką nitkę zasilamy zasilaczem 24V. O wymaganym prądzienapiszę później - zależy on bowiem od ilości nitek. Natomiast napięcie jest stałe. 3. Drivery Są to takie małe stabilizatory prądu - bowiem stały prad jest najważniejszy przy zasilaniu diód. Zasadą jest (którą sam z lubością obchodzę) że stosujemy 1 driver na każdą nitkę (6 szt. diód). Czyli np: mamy sześć nitek mamy sześć driverów. I koniec. Drivery na łopatologicznym rysunku mają kształt koł, gdyż ja właśnie takie kupuję w mrelektronik - są niezawodne, mają wejścia na wszelkie bajery, są samoprzylepne - więc mogą być klejone na radiator obok diód, są droższe niz konkurencji. 4. Radiator To kawał użebrowanego aluminium do którego przykręcamy diody i który odprowadza po prostu ciepło. Oczywiście najczęściej należy jeszcze założyć dodatkowe wentylatory chłodzące - zwykłe na 12 czy 24 v ze sklepu komputerowego. 5. Bajery Niekonieczne, ale miłe. Są to przede wszystkim sterowniki pozwalające dobrać kolor światła, łagodnie zapalać i gasić lampę- coś jakby wschody i zachody. Drivery które polecam mają wejścia na dodatkowe bajery i po prostu każdy następny moduł podłączamy dwoma kabelkami i gotowe. Załączam łopatologiczny rysunek. Ująłem na nim 3 nitki po 6 diód. Mamy więc 2 nitki RB (te granatowe) i 1 nitkę Białą (ta czerwona). Diody RB mają prąd graniczny na poziomie 1A. Aby ich przypadkowo nie spalić i wydłużyć ich żywotność zamawiamy drivery z prądem ustawionym na 800-900mA. Diody białe (XP-G) mają prąd dopuszczalny 1,5 A. I tu także zostawiamy im zapas i zamawiamy drivery na 1200-1300mA. Do zasilacza podłączamy drivery - czerwone plusy z kółek do czerwonego plusa z zasilacza i czarne minusy z kółek do czarnego minusa z zasilacza. Po drugiej stronie driverów podłączamy nitki z diodami - tak samo plus do ..., minus do ... dopiszcie sobie sami. Dobór zasilacza Szukamy zasilacza impulsowego 24V. Jaki potrzebujemy prąd? Otóż dodajemy do siebie wszystkie prądy z driverów: 900+900+1300=3100mA Do tego dodajemy 15-20% i to jest minimum nam potrzebne. Z wyliczeń wynika że to ok 3500-3600mA. Czyli zasilacz 4A (4000mA) byłby teoretycznie wystarczający. Jednak ze względu na charakterystykę zasilaczy impulsowych dodajemy jeszcze 50%. Czyli używamy zasilacza 6A. Diody kupujemy na "gwiazdkach" lub np w gotowych modułach po 6 szt. To wygodne rozwiązanie bo odchodzi nam masę kabli i lutowania. Przykręcamy je do radiatora śrubkami np.3mm. Wcześniej powierzchnie odtłuszczamy i smarujemy pastą do odprowadzania ciepła - bardzo cienką warstwę. Na górę radiatora dajemy jeden lub dwa wentylatorki gdyz najczęściej radiator nie daje rady odprowadzić całego ciepła bez pomocy. Bajery 1.drivery mają wejscie na potencjometr. Montujemy go tylko w driverach diód białych. W ten sposób możemy ręcznie ustawić barwę 2. fajny komputer ze sterowaniem PWM od kolegi lubusika z forum. Widziałem u Michała i naprawdę fajna rzecz. 3. Sterowanie PWM takim ustrojstwem: pwm piszą że nie fajne, ale sprawdziłem, naprawdę bobrze działa i wschód i zachód moze trwać 90 min. Potrzebujemy dwóch takich układów. 4. sterowanie profiluxem - musimy tu kupić drivery ze sterowaniem sygnałem 1-10V - są w ofercie tej samej firmy. Jednak tutaj się nie wypowiadam, nie testowałem rozwiazania Wybór należy do Was. Co gdzie kupić: Diody led drivery driver zasilacz - na alle drogo zawsze jest coś taniego radiator Mój odnośnik I to by było na tyle. Pedagog ze mnie żaden, wiec nie wiem co zrozumiecie z tego bełkotu, ale zawsze można zapytać czy zadzwonić. No to do roboty. Edytowane 28 Września 2012 przez tomasz (wyświetl historię edycji) Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Topielec Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Opis super - świetny na start dla laika! Cytuj Pozdrawiam, Adam Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SkoczekPL Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Jest jest, tylko tomek co raz coś tam edytuje i kasuje mi rysunek Tak czy siak, Tomek ode mnie plusik za instrukcję. Bo każdy się podnieca i krzyczy że ktoś nie wie co to radiator, czy inne drivery..... sam kiedyś nie wiedziałem i mi dwóch kolegów łopatologicznie wyjaśniło - co jest co. Dla domowych majsterkowiczów - super instrukcja Cytuj Pozdrawiam Skoczek Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość DarekB30 Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Kawał dobrej roboty Nawet Ja zrozumiałem wszystko Wielki plus dla Ciebie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ben_sage Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 A jak połączyć zasilacz z driverem ? nie zapomnij budowy cepa Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rpp Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Dodałbym tylko, że robiąc lampę LED to właśnie te "bajery" w stylu rozjaśnianie/ściemnianie to największa zaleta. Pomijam tu kwestie fajnych wschodów i zachodów bo to można faktycznie uznać za bajer (chociaż dla mnie osobiście jest to super bajer :-) ). Chodzi mi o to, że ciężko jest określić dokładną temp. barwową jaka powstanie z połączenia X białych ledów z Y niebieskich. W przypadku świetlówek jest to o tyle prostsze, że po prostu wymieniamy jedną białą na niebieską albo niebieską na inną i metodą prób i błędów uda nam się osiągnąć pożądany rezultat. W przypadku HQI mamy wręcz podane temp. dla danego żarnika i też sprawa jest w miarę prosta. Robiąc lampę LED dosyć kosztowne jest wymienianie diod. Dlatego pomocna okazuje się właśnie możliwość sterowania mocą danego kanału i dobranie już "na oko" takiego wyglądu jak nam najbardziej pasuje. No ale do tego trzeba mieć jakieś ustrojstwo generujące sygnał sterujący a to już dla laika będzie trudne do ogarnięcia we własnym zakresie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ben_sage Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Potrzebujemy jakieś konkretne narzędzia do budowy ? czy wystarczy do tego zestaw taty żeby zrobić to estetycznie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rpp Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Trochę się wtrynię Tomkowi w temat - mam nadzieję, że nie będzie miał tego za złe :-) @Ben_sage - z własnego doświadczenia: - dwie ręce (dobrze żeby w komplecie była lewa i prawa - dwie lewe też dadzą radę ale będzie trudno) - wiertarka najlepiej na stojaku (żeby wywiercić otwory pod ledy prostopadle do powierzchni radiatora a nie pod kątem) - w zależności od tego jak zrobione są płytki z ledami - w przypadku "gwiazdek" zalecany jest montaż plastikowymi śrubami więc wtedy niezbędny jest gwintownik; może płytki te po 6szt. mają lepiej odizolowane punkty montażowe i wtedy da się użyć metalowych wkrętów samogwintujących - śrubowkręt - lutownica + cyna (jakoś trzeba połączyć drivery z ledami i zasilaczem) - pasta termoprzewodząca (taka do np. procesorów - ja dawałem Silver Arctic i z tego co czytałem jest to jedna z lepszych past) - tylko tego nie daje się na grubo bo im cieńsza warstwa tym lepiej przewodzi ciepło - wkręty (plastikowe lub metalowe - w zależności od sposobu montażu ledów) Oczywiście jakieś kable do łączenia. Jeśli chcesz zrobić to estetycznie to zdecydowanie polecam paski po 6 ledów. Będzie dużo mniej kabli i można to naprawdę ładnie zaprojektować. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ben_sage Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 A jak wygląda oszczędność w stosunku do gotowych lamp ? oczywiście osiągając pozytywny efekt końcowy? zaoszczędzimy więcej jak 30% ? Jestem na etapie newbie, motywuje mnie budżet z drugiej strony sam nie wiem i inni też Już próbowałem diy T5 zrobić z bratem i taki drut wyszedł Jeszcze prosta lampa to ok, ale żeby np odpalać w 3 trybach,white,blue,blue-white i dobrać proporcje. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Arcadio Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Tomasz udzielił mi już jakiś czas temu bardzo wyczerpującej odpowiedzi na temat DIY-LED, za co jestem mu naprawdę wdzięczny. Teraz każdy może sobie poczytać jak prosto buduje się dość prostą lampę LED ale z możliwością rozbudowy o sterowanie. Nie chcę się Tomaszowi wtrącać w temat ale drivery, które proponuje można na wszelaki sposób sterować: termistorem, potencjometrem, sygnałem PWM czy też 1-10V. To jest odpowiedź na uwagę rpp. W bardzo łatwy sposób przy użyciu potencjometru można dobrać siłę świecenia diod i poprzez to ich barwę. Wschody i zachody słońca również można symulować ale chyba o tym najlepiej napisze sam Tomasz. Cytuj Akwarium 120 x 65 x 60 | Sump 80 x 50 x 40 | 2 x Reef Flare Pro M | UltraReef Akula UKS 200 | 2 x Tunze 6055 | ATB Airstar 5000 ClariSea 5000 | Węgiel | UVC Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rpp Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 @Ben_sage - trudne pytanie bo zależy co chcesz mieć w lampie i jak mocno "estetyczną" obudowę potrzebujesz. Wiadomo, że DIY ciężko będzie zrobić (za rozsądne pieniądze) w obudowie jak gotowce. Tak na szybko porównując z Black Python 160W Cree - koszt na stronie 3520zł. Lampa podobnej mocy DIY: - radiator - ok. 100zł - diody przy założeniu, że pasek 6 niebieskich ma 20W (wysterowane na 0.9A) a 6 białych 25W (1.2A) można się pokusić do danie 5 pasków niebieskich (100W) + 3 białe (75W) więc sumarycznie będzie ok. 175W. Każdy pasek niech będzie za ok. 100zł czyli 800zł (da się pewnie taniej ale lepiej założyć ciut droższe rozwiązania) - drivery - na drugim forum Leszek zaprezentował właśnie super płytkę z 5 driverami za cenę 75zł. Potrzebne byłyby 2 takie płytki czyli 150zł - pasta termoprzewodząca, śruby, linki do powieszenia, kable, wiatraki, itp.: 150-200zł - obudowa w wariancie mega-prostym (patrz np. mój projekt) - ok. 100-150zł - zasilacz: 200zł Wychodzi za najprostszą wersję bez sterowanie 1500-1600zł. Bezpiecznie jest do tego doliczyć 100-200zł na nieprzewidziane wydatki. Brakuje zasadniczej części czyli jakiegoś sterowania. Wiem, że są osoby sprzedające komputer sterujący dla tego typu lampy po ok. 100-200zł. Czyli da się coś takiego złożyć za ok. 2000zł przy założeniu, że robisz to jednorazowo. Osoby robiące taką lampę po raz kolejny na pewno urwą parę stówek bo choćby zostaje pasta termoprzewodząca czy śruby, itp. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Andrzej79 Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Tomasz Dobra robota Cytuj Akwarium wystartowalo 120x60x50 + sump. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Cześć. Cieszę się że mogłem pomóc. Co do sterowania. 1.drivery mają wejscie na potencjometr. Montujemy go tylko w driverach diód białych. W ten sposób możemy ręcznie ustawić barwę 2. fajny komputer ze sterowaniem PWM od kolegi lubusika z forum. Widziałem u Michała i naprawdę fajna rzecz. 3. Sterowanie PWM takim ustrojstwem: pwm piszą że nie fajne, ale sprawdziłem, naprawdę bobrze działa i wschód i zachód moze trwać 90 min. Potrzebujemy dwóch takich układów. 4. sterowanie profiluxem - musimy tu kupić drivery ze sterowaniem sygnałem 1-10V - są w ofercie tej samej firmy. Jednak tutaj się nie wypowiadam, nie testowałem rozwiazania Wybór należy do Was. PS. Przekleję ten post do głównego, żeby było w jednym miejscu. Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
hernio Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Teraz tylko czekać na budowę cepa Dobra robota już wiem o co chodzi Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pawelchgdansk Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Super sprawa. Dzięki. Cytuj Się robi.... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
juko Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 super opis, teraz wiadomo gdzie odesłać nowicjusza aby się doszkolił Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Radek Ch Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Świetny wykład - plusik Ja pozwolę sobie na malutką poradę na temat... techniki pracy a konkretnie lutowania. Jeśli ktoś naprawdę niespecjalnie dobrze się czuje z lutownicą w ręku i luty wychodzą mu słabo, niech spróbuje lutowania przewodów zabielając je cyną na... polopirynie Tak, tak - właśnie na polopirynie. Grot lutownicy z cyną opieramy na tabletce polopiryny, gdy ta "popłynie", do styku grotu z tabletką przykładamy odizolowany przewód. Tak zabielone przewody później lutuje się na punkty na jeden dotyk bez ryzyka przegrzania czegokolwiek. A - byłbym zapomniał - w przypadku potrzeb "Trójmiejszczanom" ja mogę pomóc bezpośrednio, jakby co Cytuj http://www.brch-lampy.pl.tl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
akai67 Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Tak jak poprzednicy dziękuję za pokazanie o co chodzi.Miałbym tylko pytanie.O co chodzi z tym że łączymy sześć diód pod driver a nie więcej czy mniej.Jest to związane z granicznym obciążeniem tego drivera? Cytuj 580 L.panel.FO i 73 L.sump.rafa. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
juko Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 raczej z maksymalnym wykorzystaniem napięcia 24V przy jak najmniejszych stratach na ciepło Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TMK Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 @Tomasz Plusik dla Ciebie- zasłużyłeś Radek, nigdy by mi nie przyszło do głowy że mozna coś przegrzać przy lutowaniu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Radek Ch Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Można, można Nie wszyscy rodzą się z umiejętnością posługiwania lutownicą Cytuj http://www.brch-lampy.pl.tl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Andrzej79 Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 'hernio' napisal Teraz tylko czekać na budowę cepa Budowa cepa jest jednym z najbardziej złożonych problemów w historii myśli technicznej. Zasadniczo, standardowy cep składa się z przedcepia, śródcepia, cepa właściwego, międzycepia, podcepia, nadcepia, i zacepia. Na przestrzeni wieków wykształciło się jednak wiele dewiacji, aberracji i innych dziwnych słów, które uniemożliwiają jednoznaczne zdefiniowanie konstrukcji cepa. Naukowców, badających to zagadnienie, nazywa się cepologami. Chociaż od 1923 roku z dziedziny cepologii przyznaje się nagrody Nobla, zwykle się o nich zapomina, dlatego tak rzadko spotyka się noblistę z cepologii. Cep składa się z dwóch kijów, które nazywamy dzierżakiem ("uchwyt") i bijakiem ("to czym uderzamy"). Na obu kijach montujemy z pasków skóry mocowania, którymi połączymy oba kije. Paski montuje się poprzez bardzo mocne związanie ich sznurem. Następnie bierzemy kolejny kawałek sznura, tworząc połączenie między oba kijami (nie może być zbyt odległe). Cytuj Akwarium wystartowalo 120x60x50 + sump. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Radek Ch Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Poważny problem techniczny, dość podobny do budowy dzidy... Jak wiadomo, dzida składa się z przeddzidzia dzidy, śróddzidzia dzidy i zadzidzia dzidy. Przeddzidzie dzidy składa się z przeddzidziaprzeddzidzia dzidy, śróddzidziaprzeddzidzia dzidy i zadzidziaprzeddzidzia dzidy. Śróddzidzie dzidy składa się z przeddzidziaśróddzidzia dzidy, śróddzidziaśróddzidzia dzidy oraz zadzidziaśróddzidzia dzidy... Po drugiej godzinie rozbioru dzidy głupawka gwarantowana Cytuj http://www.brch-lampy.pl.tl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Andrzej79 Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Cytuj Akwarium wystartowalo 120x60x50 + sump. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pawoj1 Zgłoś Napisano 8 Listopada 2011 Ponieważ sam noszę się z budową lampy i już pytałem o to na forum to bardzo dużo mi wyjaśnił tomasz tym swoim opisem, mam tylko pytanie odnośnie zasilacza bo tomasz pisał mi , że wszystkie diody ( u mnie 72 ) można podłączyć pod jeden zasilacz i tu moje laickie pytanie jaki, na co zwracać uwagę moc-W ?, nateżenie ok rozumiem z wyliczenia ale z tym napięciem niebardzo kapito bo co mam podłaczyć 12 nitek po 6 diod do zasilacza ? To jest moja ostatnia wątpliwość przed zakupem materiałów. Cytuj 350 l + sump 140l, LED DIY 240w+ 2x39w actinic T5, odpieniacz Black Pearl by Sebastek, 2x Tunze 9045, LR 35 kg ,LS 18 kg Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach