Grzegorz Dyzma Zgłoś Napisano 6 Września 2013 Teoretycznie tak, buforowac buforuje, ale w akwarium dochodza chyba rozne czynniki czego krzywa z googli juz nie tlumaczy. PH miedzy noca a dniem i tak sie zmienia. Moze dzieki temu buforowi jest to znacznie spowolnione, lub mniejsze ale chyba kazdy odnotowuje zmiany. Nie znam sie na chemi tylko mierze i obserwuje. Co sie dzieje u mnie jak i kolgow z ktorymi rozmawiam. Pamietam tez poprzednie akwarium kolegi MarcosB ktory bardzo walczyl z niskim pH 7,8 i mimo staran nie udawalo sie. Mierze KH i utrzymuje na poziomie 7, jak sam wiesz zaopatrzylem sie w dobry miernik pH z dokladnoscia co do 0,01. Poziomy jakie odnotowuje to 8,00 rano 8,3 na wieczor. KH mierze i dozuje dla korali niz buforu. Cytuj Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone Osprzet - Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W Suplementacja - Balling DIY HD Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Arduan Zgłoś Napisano 6 Września 2013 Ha, właśnie miałem zapytać, czy wodorowęglany powinno się rozpatrywać bardziej w kontekście korali czy buforu. Bo jeśli w kontekście buforu, to Ca nie ma nic do rzeczy, ale jeśli dla korali, to Ca i kH (HCO3-) musi być w odpowiednich proporcjach. Cytuj http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/ Nowe, większe, ale nadal AF: http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/ Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą; albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy; albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć, to myślimy, że musimy tak myśleć... Rudyard Kipling Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Dyzma Zgłoś Napisano 6 Września 2013 dlatego przy poziomie Ca 420 trzymam KH na 7, ale czy dobrze robie to juz nie wiem. Taka srednia w oceanie Tak jak pisal kolega Joopa w sasiednim temacie o zasoleniu, przydalaby sie tabelka jakie sa proporcje Ca,KH,Mg w zaleznosci od roznnego stopnia zasolenia Cytuj Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone Osprzet - Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W Suplementacja - Balling DIY HD Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość nanokaczor Zgłoś Napisano 6 Września 2013 (edytowane) Jest taka tabelka na stronie producenta jednej z soli. Zresztą można znaleźć dane dotyczące składu wody morskiej i na podstawie tego ocenić jakie powinny być stężenia poszczególnych mikro i makro elementów przy danym zasoleniu. Przy gęstości wody 1.0255 powinieneś mieć kh 7.8 - 8.2, Ca 420 - 440, Mg 1250 - 1310. Natomiast przy gęstości wody 1.0225 powinieneś mieć kH 6.8 - 7.2, Ca 365 - 385, Mg 1090 - 1150. Woda morska jest roztworem - wszystkie sole są w nim zdysocjowane. Jeżeli równowaga zostaje zachwiana to strąca się osad. Bardzo drobny osad który może spowodować delikatne prawie nie dostrzegalne zmętnienie. Edytowane 6 Września 2013 przez nanokaczor (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Arduan Zgłoś Napisano 6 Września 2013 @Grzegorzu, stąd właśnie ten temat. Widziałeś wiele postów o spadło kH, reszta OK. Założę się, że większość w tej sytuacji robi to co ja na początku swojej przygody - bezmyślnie leje NaHCO3. Może i nie bezmyślnie, bo nic nie wiemy o proporcjach jakie być powinny, ale... Czy ktoś po podniesieniu kH zmierzył Ca??? Ja po przeanalizowaniu tematu @Testera o Ballingu i równowadze zacząłem patrzyć na temat całościowo. Doczytałem trochę o twardości wody i wiem, że to co mierzymy to nie twardość, tylko alkaliczność, czy też zdolność buforowa - jak chcecie mogę opisać metodologię naszych testów. Co prawda w roztworze wodnym jony + i - "dobierają" się w pary i odłączają od siebie by być znowu w formie zjonizowanej. To sprowadza nas do założenia, że idealnie w wodzie morskiej powinien istnieć NaCl w formie zjonizowanej, Ca(HCO3)2/CaCO3 w formie zjonizowanej i Mg(HCO3)2/MgCO3 w formie zjonizowanej. NaHCO3 jest w pewnym sensie formą sztuczną, która powinna zniknąć z roztworu i znika w metodzie Ballinga, a powstaje NaCl i Ca(HCO3)2 (patrz super temat Testera o Ballingu) Reasumując, obecność "niezbilansowanego" NaHCO3, który w teście podnosi kH daje nam złudne pojęcie o proporcjach w naszym baniaku. HCO3- się ulotni i kH spadnie. Można zaryzykować stwierdzenie, że jeśli udaje Ci się utrzymać kH na stabilnych poziomach, to proporcje w baniaku masz OK. Cytuj http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/ Nowe, większe, ale nadal AF: http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/ Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą; albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy; albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć, to myślimy, że musimy tak myśleć... Rudyard Kipling Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Dyzma Zgłoś Napisano 6 Września 2013 (edytowane) @ Nanokaczor Chyba nie masz na mysli RedSea? Szukam czegos konkretnego, niezaleznych badan, troche obawiam sie interpretacji producenta Edytowane 6 Września 2013 przez Grzegorz Dyzma (wyświetl historię edycji) Cytuj Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone Osprzet - Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W Suplementacja - Balling DIY HD Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość nanokaczor Zgłoś Napisano 6 Września 2013 Ja jakiś czas temu szukałem składu wody morskiej z różnych źródeł. Firma o której mówisz nie kłamie w tej kwestii a przynajmniej tak stwierdziłem na podstawie tego co znalazłem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tester Zgłoś Napisano 6 Września 2013 Reasumując, obecność "niezbilansowanego" NaHCO3, który w teście podnosi kH daje nam złudne pojęcie o proporcjach w naszym baniaku. HCO3- się ulotni i kH spadnie. Można zaryzykować stwierdzenie, że jeśli udaje Ci się utrzymać kH na stabilnych poziomach, to proporcje w baniaku masz OK. Masz racje. Juz kiedys pisalem ze KH moze spasc tylko na dwa sposoby. Przez zwiazanie CO3(2-) wpostaci trudnorozpuszczalnych soli wapniowych lub magnezowych albo w postaci CO2 ktory ulotni sie z wody Cytuj 425L - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L] Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Arduan Zgłoś Napisano 6 Września 2013 No i oczywiście pod wpływem temperatury, powiedzmy że samoistnie. Ale wracam do pytania odnośnie testów, które dotyczy głównie stosujących "nierównego" Ballinga. Jak wykonywać testy i jak reagować? 1. Pomiar kH, Ca, Mg i dopiero uzupełnić? 2. Pomiar kH, uzupełnić i dopiero pomiar Ca i Mg i uzupełnić. 3. Pomiar Ca, uzupełnić, Mg, uzupełnić, kH, uzupełnić? Opcja trzecia jest mało prawdopodobna, bo jak już większość się przekonała, a już wielokrotnie było pisane, spadek kH pociąga za sobą wzrost Ca. Cytuj http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/ Nowe, większe, ale nadal AF: http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/ Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą; albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy; albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć, to myślimy, że musimy tak myśleć... Rudyard Kipling Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Arduan Zgłoś Napisano 9 Września 2013 Odgrzeję trochę temat, (mam nadzieję, że nie będę ukarany), bo trochę poszperałem w necie i znalazłem to co mnie w kH interesowało. Może gdzieś to było na forum, ale nie widziałem, więc wybaczcie. Otóż: Zabezpieczenie wahań pH czy dostarczenie HCO32- do budowy szkieletu koralowców moim zdaniem nie wyczerpuje tematu. Gdzieś trzeba znaleźć równowagę, ale gdzie? Przyglądałem jednego razu mojemu baniaczkowi - co w nim jest nie tak, co odbiega od natury, oczywiście wiedząc że naturze nic nie dorówna. Ca w normie, Mg w normie, kH w normie, parametry stabilne, światło 1W/l, karmienie, Balling, podmiany - wydaje się super, a jednak coś nie tak. Pierwsza myśl - NO3, faktycznie za dużo - wina karmienia lub obsady. Ale jak tu nie karmić skoro potrzebna jest energia... i budulec, który w formie rozpuszczonej jest. Skoro stwierdzamy, że budulec jest i to w sumie w "morskich" proporcjach, to dlaczego brak przyrostów korali? Odpowiedź wydaje się prosta - brak energii. I to właśnie wydaje się najbardziej odbiegać od natury. Możemy zbliżyć się do warunków naturalnych, ale takiego dowozu energii w postaci pływającego planktonu i pełnowartościowego światła nigdy nie zapewnimy. Żeby za daleko nie odbiegać od tematu, warto zastanowić się co można zrobić zamiast i czy coś to może dać. Odsyłam do: http://www.coralscience.org/main/articles/biochemistry-2/how-reefs-grow gdzie wyjaśnione jest w jaki sposób energia zużywana jest na budowę wapiennego (argonitowego) szkieletu koralowców. Transport Ca odbywa się przeciw gradientowi stężeń właśnie przy użyciu energii - mało energii - zatrzymanie wzrostu. Co prawda udowonione jest, że korale szybciej rosną w dzień dzięki energii dostarczanej przez słońce, ale jaka jest wydajność naszych lamp w porównaniu ze słońcem? W przypadku ograniczonego zbiornika, zwiększenie karmienia "ponad normę" też nie wchodzi w grę, bo nie mamy takiego systemu filtracji jak całe morze. Wobec tego, czy można uzyskać jakiś stan równowagi pomiędzy możliwością dostarczenia energii a efektywnym tworzeniem szkieletu koralowców? Otóż obserwując ułożenie skałek w akwarium nie da się nie zauważyć, że się zmienia (o co często winimy kraby, może i słusznie, ale...). Półki rafowe w morzu też się łamią i odpadają - dlaczego? Dlatego, że w mniejszym lub większym stopniu CaCO3 (nasza skała) się rozpuszcza w wodzie, zależnie od panujących warunków. Z punktu widzenia chemicznego rakcje zachodzą non-stop. Jedne jony "wybywają" ze skały, drugie osadzają się i nie koniecznie w tym samym miejscu. Rusztowania (skały) dla koralowców ubywa, a koralowce robią co mogą, aby to rusztowanie budować. I tu właśnie pojawia się słowo równowaga. Co zrobić, żeby bilans budowy był dodatni? Odpowiedź tutaj: http://www.oceanhealthindex.org/Components/Ocean_Acidification/ http://www.jbc.org/content/119/1/241.full.pdf http://www.marine-conservation.org/what-we-do/program-areas/ocean-acidification/offshore-renewable-energy/ http://www.gly.uga.edu/railsback/Fundamentals/820HMC-LMCSolubilities05LS.pdf http://www.ldeo.columbia.edu/~sanpisa/OceanSed%20project/factorscontrolcarbonate.htm Kilka tematów, które łączy jedno okreslenie - Argonite Saturation State Argonite Saturation State mówi nam, czy więcej Argonitu się rozpuszcza, czy więcej się tworzy. We wzorze mamy: ( [Ca2+] × [CO32-] ) / [CaCO3] = K (nie mogę wpisać Omega) gdzie CO32- to właśnie nasze nieszczęsne kH. Im większy iloczyn w liczniku, tym większe wysycenie wody Argonitem. Im większe wysycenie wody Argonitem, tym szybsze procesy kalcyfikacji i mniejsze straty skały, i bilans wychodzi na 1 lub więcej. W słonej wodzie Argonit rozpuszcza się lepiej, co widać na wykresach, co zabezpiecza przed niekontrolowanym wytrącaniem. Ale co się stanie, jeśli K będzie powyżej 1? Natura tym się nie przejmie, bo nie ma grzałek i pomp, gdzie osadza się CaCO3 powodując ich destrukcję, a my? Powinniśmy dążyć i utrzymywać w przybliżeniu 1? Pozostaje pytanie, kiedy jest ten optymalny stan (0,9999999...???), kiedy jest prawie pełne wysycenie, a nie ma samoistnej precypitacji? I tu pytanie do chemików. Czy z wykresów w odnośnikach (zależność rozpuszczalności argonitu od zasolenia, zawartości magnezu, pH) można to wyliczyć? Pewnie można, więc pióra w dłoń. Ujmę pytanie jeszcze inaczej. Jakie jest optymalne kH przy danym Ca, Mg i zasoleniu (chyba takie już padło), żeby zbliżyć się do tego 0,9999... A może jednak warto zapomnieć o naszych "technikaliach" kosztem wyglądu baniaka i przekroczyć 1? Może warto mierzyć zasolenie też pod innym kątem, jak pisał Grzegorz w podobnym wątku? Mam nadzieję, że mój elaborat zmieni trochę nasze patrzenie na kH, a może stwierdzicie że wypisuję głupoty. Jeszcze raz powiem, głupie jest trwanie przy ogólnych założeniach, dogmatach, twierdzenie że tak jest w naturze. Ale naszym zbiornikom daleko do natury, to coś jak proteza, ogólnie wygląda fajnie ale funkcjonalność znacznie ograniczona. Poddaję pod dyskusję. A propos, dlaczego ubywa mi szkieletu na "argonitowej" nodze Euphylli? I ponawiam pytanie z poprzedniego postu. Cytuj http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/ Nowe, większe, ale nadal AF: http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/ Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą; albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy; albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć, to myślimy, że musimy tak myśleć... Rudyard Kipling Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
amsam Zgłoś Napisano 11 Września 2013 Podłączę się do tematu i prosze o pomoc. Wczoraj zmierzyłem parametry kH spadło do 5,6 , Ca 360 Mg 1040 . Te dwa parametry raczej porównywale\ne .Ph 7,6 . testy robiłem rzadko Ale kH zawsze było ok 8-8,6. Od 1 miesiąca zmieniłem sól /powoli z IO na Red Sea pół na pół w tej chwili/ Obsada to większość ZOA, LPS, /SPS planowałem teraz/ . Krewretki Krab , ślimaki Ukwłą parę rybek. Czy to już czas na Balinga? BADRDZO PROSZE o Odpowiedź. !!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Arduan Zgłoś Napisano 11 Września 2013 Cóż, chyba jednak czas na Ballinga. Jeśli miałbym coś wróżyć, to zmiana z ubogiej soli na bogatą spowodowała, że życie koralowe Ci bujnęło i stąd taki spadek. Nie zauważyłeś aby lepszych przyrostów? Cytuj http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/ Nowe, większe, ale nadal AF: http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/ Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą; albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy; albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć, to myślimy, że musimy tak myśleć... Rudyard Kipling Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
amsam Zgłoś Napisano 11 Września 2013 W zasadzie to co mam bardzo fajnie mi rosło i do tej pory. ZOA bujają - już nawet dałem koledze. Nie uważam żebym miał kłopot z baniakiem- no tylko glony - znaczy jak włoski mi odrastają i muszę je skubać co tydzeń. /chyba kupię jeżowce/. Ale jedna poważna zmian była- 4 świetlówki T5 80 w wymieniłem na nowe zupełnie inne 3 x Aquablue i 1 x Aktynic plus Giessmana. /przez ok miesiącem./ I teraz na to wpadłem. Miałem prze pół roku byle jakie 2 x 10tys K i 2 x 15 tys K. No cóż kolejny wydatek prochy + pompa! - ale i tak planowałem SPS więc chyba czas. A ile lać ml - od ilu zacząć. Naczytałem się już , ale może na początek podpowiedź. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ssj44 Zgłoś Napisano 11 Września 2013 Co do światła to jak ja zmieniłem na ledy z t5 to po około 2 miesiącach korale to pokazały przestały si eotwierac ale z czasem sie przyzwyczaiły i jest ok Cytuj http://akwariummorskie180.blogspot.com/ http://nano-reef.pl/...ok/#entry590815 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Arduan Zgłoś Napisano 11 Września 2013 Tyle ile trzeba ;-), aby pokryć zużycie. Było już pisane, masz dwa wyjścia. Zbadać parametry dziś i za np. 4 dni, potem różnicę Ca podzielić przez 4 i już masz zużycie dzienne (w mg/l). Obliczasz ile to jest dla całego baniaka/dobę i gotowe. Druga opcja, to zacząć od mniejszych dawek, kontrolować co jakiś czas, zwiększać lub zmiejszać dawkowanie, aż osiągniesz mniej więcej const. Proponuję zaprzyjaźnić się z Aquacalculatorem, który powie Ci co i jak. pomoże rozrobić płyny do Ballinga, wyprowadzić parametry na prostą i obliczyć dzienne zużycie. Ja zaczynałem od metody strzykawkowej, dawałem 20ml/dobę/112L, z braku czasu w jednorazowej dawce. Po kilku miesiącach zakupiłem pompę, bo musiałem wyjechać na dłużej. Pompa to super sprawa, poza tym rozkłada dawkę dzienną na kilka porcji - mniejsze wahania parametrów. Polecam, ale wydatek spory. Cytuj http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/ Nowe, większe, ale nadal AF: http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/ Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą; albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy; albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć, to myślimy, że musimy tak myśleć... Rudyard Kipling Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
amsam Zgłoś Napisano 11 Września 2013 Widzę. Żona nie będzie szczęśliwa. Dzięki. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach