Skocz do zawartości
dale

Mocowanie led w lampie i inne pytania

Rekomendowane odpowiedzi

Kończę projekt i zbiórkę elementów do swojej hybrydy, utknąłem na mocowaniu gwiazdek led do radiatora. Pomóżcie wybrać opcję optymalną, zależy mi na możliwości naprawy, więc klejenie odpada.

Co będzie lepsze, mniej awaryjne i szybsze w wykonaniu:

- wiercimy i wkręcamy wkręty - bez gwintowania

-wiercimy, gwintujemy i wkręcamy

a) śruby metalowe

B) śruby z tworzywa sztucznego żeby do zwarcia nie doprowadzić ?

Lampa ma być oprata na posiadanym sterowniku (***), 4x24W t5 i ledy.

Czy nie bawić się, bo nie wyjdzie taniej, tylko kupić 4 szt. gotowych modułów led z f-my *** (ok 300 zł szt)

Choć nie ukrywam że samemu bym dobrał i rozmieścił ledy inaczej.

Pomożecie ?


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej użyć tych śrub - http://www.tme.eu/pl/details/b3x6_bn1435/sruby/b3x6bn1435/m3x6bn1435-sn213306#

do tego do posmarowania - http://allegro.pl/pasta-termoprzewodzaca-silikonowa-h-tubka-7g-i4972236338.html

wierć wiertłem 2,7 mm to nie trzeba gwintować, gwint sam się od śruby zrobi.

Baw się baw, taniej wyjdzie ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej użyć tych śrub - http://www.tme.eu/pl/details/b3x6_bn1435/sruby/b3x6bn1435/m3x6bn1435-sn213306#

do tego do posmarowania - http://allegro.pl/pasta-termoprzewodzaca-silikonowa-h-tubka-7g-i4972236338.html

wierć wiertłem 2,7 mm to nie trzeba gwintować, gwint sam się od śruby zrobi.

Baw się baw, taniej wyjdzie ;)

A czy ta sruba nie bedzie robila zwarcia?


Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

klejem termoglue - w razie "W" wystarczy mocniej nożem podważyć i klej puszcza

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Możesz stosować śrubki metalowe a dokładniej to ze stali kwasowej.W gwiazdkach nie ma kontaktu ze ścieżką plusa i minusa, a jeśli cię boisz to zastosuj plastikowe podkładki i dokręcaj z wyczuciem.Ja robiłem tak że po rozrysowaniu siatki cienkopisem, powierciłem otwory.Potem odtłuściłem i użyłem pasty takiej jak kolega wyżej polecał.Taki sposób gwarantuje że jak by co to zawsze możesz wymienić diodę którą chcesz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Klej thermoglue jest ok. Bez zabawy z wkrętami i nawiercaniem. Klej jest tez silikonowy jak pasta którą zaproponował Retor i można łatwo diodę zdemontować.

Link: http://allegro.pl/kl...4984788052.html

Edytowane przez cygan (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Robiłem próby dokładnie z tym klejem i według mnie nie jest on taki dobry.Głównie chodzi o to by pasty termo przewodzącej była cienka warstwa, a ten klej termo na to nie pozwala. Bałem się też że diodę po jakimś czasie może "odstrzelić" od tego kleju i kłopot gotowy.A na końcu uważam że jak już robić lampę samemu to lepiej poświęcić 2-3h więcej na dobre mocowanie gwiazdek niż iść na łatwiznę i potem 6h poprawiać. (ale to tylko moje zdanie)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja smarowałem pastą termo do procesorów wierciłem otworki i mocowałem plastikowymi nitami (w otwór wkładasz nita a w nita wbijasz bolczyka on rozpycha i usztywnia )jak będzie trzeba to wstawie fotki


4693_4699.png

45 odmian korali :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam już za sobą kilka lampek, klejenie to większa babranina niż wkręcanie śrub, a przy konieczności wymiany led cały proces czyszczenia też chwilę zajmuje. Generalnie lepiej zrobić solidnie i mieć spokój na dłużej. I tak jak napisał robbi - im cieńsza warstwa pasty tym lepiej, śruby ładnie docisną całość i po sprawie.

A planujesz osłonić czymś ledy, czy bezpośrednio nad taflą chcesz świecić? pomyśl jeszcze o tej kwestii, bo cree żyją krócej wystawione na opary słonej wody, i to tak o 90% krócej ;)

Lepsze od gwiazdek są prostokąty, ale jak już masz gwiazdki to po ptokach. https://www.maritex....i-27780-c-16031

a tu przykładowy moduł z takimi, i śruby w akcji ;)

post-12710-0-92947900-1424456433_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Diod jeszcze nie mam :) Ale z uwagi na serwis, zrobię na śrubach, tylko wolał bym opcje samogwintowanych :). Myślałem o gwiazdkach, 3 W power ledy, albo inne, w cree przepłaca się za niepotrzebną mi moc i markę. Chcę zrobić matryce diodową, która i tak będzie świeciła na cześć "mocy".

Tylko mam 4 kanały (jak dobrze pamiętam) a chciałbym użyć diod o barwie białej, niebieskiej, uv, czerwonej i ewentualnie - coś jeszcze byście polecali ?

Myślałem o royal blue - ale nie bardzo "ogarniam" jak je puscic, czy z zimnym białym miks, czy z niebieskim, a może niebieski odpuścić na rzecz RB ?

Chciał bym czerwone, żeby mieć namiastkę czerwonych świetlówek, bo nie chciał bym zajmować w lampie t5 slotu świetlówką typu fiji purple. No i przy sterowniku, mógłbym nasycenie regulować.

Znowu, przy UV słyszałem, że jeśli liczę na podbicie fluorescencji, to się zawiodę, bo zwiększenie UV, jedynie pogłębi efekt zmętnienia wody...

Im dalej w las, tym więcej drzew :(


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

najlepsze efekty dają zimne białe kolor D0 cree + RB + AV 420-435 nm. Z UV zrezygnuj, będziesz "smażył" pożyteczne bakterie, których martwa warstwa będzie widoczna na tafli wody, dodatkowo możesz poparzyć wyżej usadowione koralowce. Promienie UV "podświetlają" bakterie co powoduje zmętnienie wody. Inne dodatkowe kolory to już wg. uznania. Pierwszą lampę miałem 6 kanałową, bawiłem się w czerwone, zielone, ciepłe białe, orange, niebieskie i jakie tam tylko w XP-E/T były, ale i tak najlepiej użyć tych pierwszych. Jak znajdę więcej czasu to odświeżę swojego starego posta z baniakiem, który umarł z braku zainteresowania, może będzie się do czego odnieść.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

najlepsze efekty dają zimne białe kolor D0 cree + RB + AV 420-435 nm. Z UV zrezygnuj, będziesz "smażył" pożyteczne bakterie, których martwa warstwa będzie widoczna na tafli wody, dodatkowo możesz poparzyć wyżej usadowione koralowce. Promienie UV "podświetlają" bakterie co powoduje zmętnienie wody. Inne dodatkowe kolory to już wg. uznania. Pierwszą lampę miałem 6 kanałową, bawiłem się w czerwone, zielone, ciepłe białe, orange, niebieskie i jakie tam tylko w XP-E/T były, ale i tak najlepiej użyć tych pierwszych. Jak znajdę więcej czasu to odświeżę swojego starego posta z baniakiem, który umarł z braku zainteresowania, może będzie się do czego odnieść.

Diody Royal Blue mają też część pasma UV i korale na nich ładnie fluoryzują.Ja też przy budowie lampy miałem wsadzić UV-ki a po lekturze wujka Google zrezygnowałem z ich montażu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, to bym zostawił RB, pytanie czy RB są tylko Cree czy też z tańszych :)

Wynika z tego że mógłbym na różnych kanałach dać RB, CW, czerwone i... no właśnie co jeszcze ? Niebieskie ?


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie nie rozumiem was. Zastanawiacie się czy przykręcać czy przyklejać. A może warto się zastanowić jak ciepło jest odprowadzane ze stopki samej diody .......... bo przecież gwiazdka jest tylko dodatkowym elementem służącym do przylutowania pinów do pól stykowych napylonych na gwiazdce. Stanowi dodatkowy element stratny w odprowadzeniu nadmiaru ciepła. Ja w ogóle nie stosuję podkładek. Kleję bezpośrednio do radiatora ...... to najprostszy i najskuteczniejszy sposób odprowadzenia ciepa wydzielanego przez kryształ. A połączenia wykonuje kynarem lutując bezpośrednio do wyprowadzeń diody. Klej przewodzący dwuskładnikowy, podgrzany suszarka pozwala na stworzenie bardzo cienkiej warstwy przewodzącej ciepło. I jeszcze jedno. Zbyt mocne dokręcenie gwiazdki powoduje jej wykrzywienie i odprysk diody która trzyma się teraz tylko na swoich przylutowanych nóżkach. Więc zapomnijcie o metalowych śrubach rodem z chińskich naświetlaczy. Klejcie same diody do radiatorów a będą świecić latami i na pewno się nie przegrzeją.


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie nie rozumiem was. Zastanawiacie się czy przykręcać czy przyklejać. A może warto się zastanowić jak ciepło jest odprowadzane ze stopki samej diody .......... bo przecież gwiazdka jest tylko dodatkowym elementem służącym do przylutowania pinów do pól stykowych napylonych na gwiazdce. Stanowi dodatkowy element stratny w odprowadzeniu nadmiaru ciepła. Ja w ogóle nie stosuję podkładek. Kleję bezpośrednio do radiatora ...... to najprostszy i najskuteczniejszy sposób odprowadzenia ciepa wydzielanego przez kryształ. A połączenia wykonuje kynarem lutując bezpośrednio do wyprowadzeń diody. Klej przewodzący dwuskładnikowy, podgrzany suszarka pozwala na stworzenie bardzo cienkiej warstwy przewodzącej ciepło. I jeszcze jedno. Zbyt mocne dokręcenie gwiazdki powoduje jej wykrzywienie i odprysk diody która trzyma się teraz tylko na swoich przylutowanych nóżkach. Więc zapomnijcie o metalowych śrubach rodem z chińskich naświetlaczy. Klejcie same diody do radiatorów a będą świecić latami i na pewno się nie przegrzeją.

Tak.Chciałbym to zobaczyć jak kolega lutuje tym sposobem w domu przy użyciu ogólnodostępnych narzędzi.A co do "odprysku" diody to ciekawa teoria.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak by ktos reflektowal to mam duzy zapas 3w gwiazdek w roznych kolorach do oddania za pol ceny.

Sam kupilem 60 w skladanke na 1 gwiazdzie 5 kanalowa


bbb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie a jak to jest z zasilaczami ? Załóżmy że mam w diodach nominalnie 100W, zakładam zasilacz impulsowy 140W, to jaki będzie teoretyczny pobór ? 100 W czy 140 W (coś tam wiem, ale, zakładam że mogę się mylić, lub wiedzę mam niekompletną). No i mam obecnie nie uzywany zasilacz 350 W, ale jest z wentylatorem, a ja wolał bym bez, w związku z tym mam pytanie, do jakiej mocy można znaleźć zasilacze bez wentylatora ?


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na pobór zasilacza wpływają pobierany przez Ciebie prąd i sprawność zasilacza. W tym przypadku 100W×1/sprawność np. 100×1/80=125W. Typowa sprawność tańszych zasilaczy to okolica 80%.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak.Chciałbym to zobaczyć jak kolega lutuje tym sposobem w domu przy użyciu ogólnodostępnych narzędzi.A co do "odprysku" diody to ciekawa teoria.

........ :) .......... nie powiedziałem, że używam ogólnodostępnych narzędzi. Jestem z zawodu i wykształcenia elektronikiem. Posiadam też bardzo dobrze wyposarzony warsztat.


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Grzegorz bardziej chodzi o przykład wizualny, wrzuć jakąś fotkę jak to zrobiłeś bo to prędzej "nas" interesuje. Co do samych płytek MPCB i "opryskiwania" ledów, to faktycznie przy niektórych wersjach gwiazdek występuje efekt kołyski i taka gwiazdka dokręcona z całych sił lubi się wygiąć. Wszystko zależy od samej MPCB, w chińskich, cienkich na 1mm to na bank się wszystko zwichruje, dla tego najlepiej używać prostokątnych 2mm z maritexu. Po za tym jak napisałeś, masz do lutowania sprzęt bo jesteś elektronikiem, a tu mówimy o podstawowych narzędziach, więc wywody na temat innych bardziej wymagających technikach są tu mało przydatne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co do "odprysku" diody to ciekawa teoria.

To wcale nie jest ciekawa teoria tylko fakt a z faktami sie nie dyskutuje ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie, pomożecie z doborem koloru/rodzaju ledów ? Mam 4 kanały PWM, myślałem wstępnie o następujących barwach - rodzajach:

- 12 szt. Royal Blue

- 12 szt białych - tylko 12 000 k czy 30 000 k ? A może miks, po 6 szt ?

- 6 szt różowych i może 6 szt czerwonych na jednej nitce ? Albo po 3 szt ? - zależy mi na uzyskaniu efektu świetlówki różowej ...

- ????? zostaje jeden kanał. Chętnie bym poeksperymentował z widmem uzupełniającym pozostałe kolory - może jakiś miks zielonego, żółtego i UV ? Jak myślicie ?

Druga sprawa, są podzielone głosy co do UV - czy dawać czy nie. Mnie interesuje czy wpływa to na wygląd - fluorescencję korali, oraz jaka jest % zawartość takiego UV w naturalnym świetle. No i czy to UV z diody będzie zabójcze dla mikroorganizmów, czy to nie ten zakres.

Trzecia sprawa, czy dobrze kombinuję że odpowiednikiem aktyniki są diory Royal Blue ?

Wszystkie powyższe diody są 3W, tą lampę chciałem uzupełnić jeszcze 4 szt. t5 24W. czyli od około 100 W w ledach do ok 126 W, łącznie z t5 od ok 200 W do ok 230W - akwarium kostka 60x60x60 - jak oceniacie "moc" lampy, czy coś zmienić ?

Obsada - totalny miks.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

3W UV dają bardzo mizerny strumień światła. Zginie w tłumie. Osobiście mam bo mam. Lepiej fluo podbija RB z B

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.