Skocz do zawartości
grzegorz77

Zamiar założenia małej "solniczki"

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

Pewno wynika to z mojej niewiedzy,ale za bardzo nie rozumiem co masz na myśli z tym doprowadzaniem światła?Dla flory bakteryjnej zupełnie wystarczalne jest światło dzienne,jeżeli ktoś ma w oświetleniu ultra fiolet to wręcz na etapie dojrzewania włączanie takiej lampy jest szkodliwe.Szczerze powiedziawszy pierwszy raz słyszę o cyklu świecenia który trwa kilkanaście dni,ale człowiek całe życie się uczy a umiera i tak głupcem.Świecenie dla mnie ma sen jeżeli w "szkiełku" już masz jakieś życie poza bakteriami,które wymaga odpowiedniego oświetlenia,ale wtedy to żyjątko też wytwarza NH4 i żadna zdechła krewetka nie jest potrzebna,bo wszystko co je i wydala jest dla bakterii dostarczycielem pokarmu.

Nie zrozumieliśmy się. Chodzi mi o to, że nie będziesz świecił w morszczaku na maxa od razu, a stopniowo, co tydzień zwiększał dawkę światła, doprowadzając do 12h na dobę. Rybom krótkie świecenie raczej nie zaszkodzi, ale koralowcom- już tak. Zanim zaczniesz świecić na full- upłynie pewnie dobry miesiąc z górką. O to mi chodzi. No chyba że rybcie najpierw, a koralowce potem. Tyle że według wszelakich prawideł powinno to się odbyć właśnie odwrotnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie zrozumieliśmy się. Chodzi mi o to, że nie będziesz świecił w morszczaku na maxa od razu, a stopniowo, co tydzień zwiększał dawkę światła, doprowadzając do 12h na dobę. Rybom krótkie świecenie raczej nie zaszkodzi, ale koralowcom- już tak. Zanim zaczniesz świecić na full- upłynie pewnie dobry miesiąc z górką. O to mi chodzi. No chyba że rybcie najpierw, a koralowce potem. Tyle że według wszelakich prawideł powinno to się odbyć właśnie odwrotnie.

Może wyjdę na dyletanta,którym zresztą jestem :).Ale dlaczego od razu nie mogę świecić na full?I na dzień dzisiejszy to raczej będzie to akwarium bez ryb.

Mam takie pytanie,do kolegów którzy w morszczyźnie siedzą długo.Wyczytałem w kilku tematach na tym forum,że podczas dojrzewania dolewano codziennie,albo co drugi dzień bakterie do zbiornika.I tu moje pytanie.Po co?Może źle rozumuje,ale w słodkowodnej należy dodać na początku kultury bakterii,a następnie pożywkę i czekać aż się namnożą.Nie widzę sensu ładowania codziennie do baniaka bakterii,skoro nie mają co żreć,i tak się nie będą namnażać,albo przejdą w stan wegetatywny (nie mylić w tym przypadku przetrwalnikowy,bo akurat te bakterie w ten stan nie przechodzą)Raczej rozumiem dodawania pożywki,ale po co nowe bakterie to nie wiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cóż nie doczekałem się odpowiedzi na temat ,dlaczego tak często podajecie kultury bakterii do dojrzewającego zbiornika,a szkoda bo ja dodałem chyba dwie fiolki bakterii i kilka kropel NH4 i czekam aż mi się wszędzie namnożą (skała,pasek,filtr,woda i Bóg wie gdzie jeszcze). Może popełniam błąd,ale dla mnie właśnie na tym polega dojrzewanie zbiornika,a nie nawalenie takiej ilości bakterii z fiolek że zamknie się w tydzień czy dwa cykl azotowy bo tyle ich jest w wodzie ale już nie koniecznie w piasku,czy skale, przez co moim zdaniem wzrasta sporo ryzyko że przy głupiej podmianie wody nastąpi zachwianie "biologi" w akwarium.Wydaje mi się że często zapominamy że bakterie to też istoty żywe które potrzebują do właściwego funkcjonowania,czasu,pokarmu i odpowiednich warunków,tylko stosujemy je jako zwykły nawóz.Reasumując dla mnie dojrzewanie to nie tylko jak najszybsze zamknięcie cyklu,a danie czasu bakterią aby dobrze zadomowiły się w akwarium.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Ja tam zamierzam niedługo wystartować nowy zbiornik właśnie na wodzie amoniakalnej, według przepisu, który podawałem powyżej (linki). Co potem? A pewnie jak mi się cykl zamknie (a będzie to kilkanaście dni) będę podawał połowę dawki wody co dwa dni, nawet przez jeszcze miesiąc, do momentu gdy doprowadzę oświetlenie do pełnego cyklu,czyli 12h na dobę. W międzyczasie nie będę niczym zasiedlał zbiornika. Albo zagrzebię w piasku ze 2 małe martwe korpusy krewetek. I też będzie ok, bo "bezobsługowo".

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz, postaram sie wyjasnic w kilku slowach...

Po pierwsze zdecydowanie wieksza ilosc bakterii zasiedla substrat. W wodzie jest ich duzo mniej. Nie mam teraz pod reka zrodla alr cos mi dzwoni ze ponad 90% bakterii zasiedla podloze.

Po drugie, o ile nie stosujesz syntetycznej skaly i suchego piasku to prawie na pewno ilosc organiki na zywej skale zapewni dosc pokarmu dla bakterii na poczatek. Sam zreszta uwazam, ze do dojrzewajacego zbiornika nie ma sansu lac zbyt duzo pozywki.

A po trzecie pamietaj ze nowe akwarium jest miejscem walki "dobrego ze zlym". Lepiej zeby nadmiar dobrego trafial do odpieniacza niz niedobor dobrego powodowal rozwoj tego zlego

Analogie troche poetyckie ale mam nadzieje ze kumasz


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Kolega już odpalił zbiornik na skale syntetycznej i na suchym piasku. Stąd ta dyskusja podryfowała w tym kierunku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz, postaram sie wyjasnic w kilku slowach...

Po pierwsze zdecydowanie wieksza ilosc bakterii zasiedla substrat. W wodzie jest ich duzo mniej. Nie mam teraz pod reka zrodla alr cos mi dzwoni ze ponad 90% bakterii zasiedla podloze.

Po drugie, o ile nie stosujesz syntetycznej skaly i suchego piasku to prawie na pewno ilosc organiki na zywej skale zapewni dosc pokarmu dla bakterii na poczatek. Sam zreszta uwazam, ze do dojrzewajacego zbiornika nie ma sansu lac zbyt duzo pozywki.

A po trzecie pamietaj ze nowe akwarium jest miejscem walki "dobrego ze zlym". Lepiej zeby nadmiar dobrego trafial do odpieniacza niz niedobor dobrego powodowal rozwoj tego zlego

Analogie troche poetyckie ale mam nadzieje ze kumasz

Rozumiem, ale:

  1. Mam skałę syntetyczną
  2. Mam suchy piasek
  3. Nie mam odpieniacza
  4. W jakim tempie bakterie zasiedlają i namnażają się w substracie?Ja nie mam pojęcia.
  5. Zgadzam się że przy żywej skale nie ma sensu ładowania pożywki.
  6. Dalej nie wyjaśnia to czemu tak często trzeba ładować kultury bakterii,zamiast dać się im spokojnie namnożyć.Przecież jak pisałem wcześniej bakterie to nie nawóz który trzeba ciągle uzupełniać bo się wyczerpuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Niektórzy oprócz startu nie podają wcale. Niektórzy przy podmianach dodają, a jeszcze inni- w sytuacjach awaryjnych, gdy zachodzi potrzeba, dają dawkę uderzeniową.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niektórzy oprócz startu nie podają wcale. Niektórzy przy podmianach dodają, a jeszcze inni- w sytuacjach awaryjnych, gdy zachodzi potrzeba, dają dawkę uderzeniową.

I to bym zrozumiał,tylko już w kilku postach wyczytałem że przez okres dojrzewania lali codziennie.I to mnie zastanowiło,bo może ja z tym nalaniem bakterii na start,robię źle i na zamknięcie cyklu będę czekał z pół roku.W słodkowodnym wali się bakterie raz,góra dwa,dodaje pożywkę na start i czeka,ale nie codziennie.

A z tym dodawaniem bakterii po każdej podmianie,to moim skromnym zdaniem jest naciąganie klienta przez firmy produkujące pożywki z kulturami bakterii.W dojrzałym zbiorniku podmiana wody nie zachwieje ci "biologi". W słodkowodnych istnieje tylko takie ryzyko że jeżeli podmieniasz kranówą,to chlor wolny może ci wybić mikroflorę,pod warunkiem że masz go sporo w wodzie kranowej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dojrzewanie zbiornika na wodzie amoniakalnej dobiega końca,NO2 0,05 mg/l,NO3 około 10 mg/l.Skała jak pisałem wcześniej syntetyczna,piasek suchy.To pozwalało mi podkręcić temp.w akwarium do 30oC,co niesamowicie przyspiesza narost mikroflory,gdyż optymalna temp.dla nich to między 28 a 36oC.Brak jakiegokolwiek oświetlenia ,poza słonecznym.Zero okrzemków,czy innych glonów,zresztą można się było tego spodziewać gdyż dodając wodę amoniakalną,nie dodawałem żadnych fosforanów które wydzielają się do wody podczas tradycyjnego rozkładu organiki np. z żywej skały.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Dojrzewanie zbiornika na wodzie amoniakalnej dobiega końca,NO2 0,05 mg/l,NO3 około 10 mg/l.Skała jak pisałem wcześniej syntetyczna,piasek suchy.To pozwalało mi podkręcić temp.w akwarium do 30oC,co niesamowicie przyspiesza narost mikroflory,gdyż optymalna temp.dla nich to między 28 a 36oC.Brak jakiegokolwiek oświetlenia ,poza słonecznym.Zero okrzemków,czy innych glonów,zresztą można się było tego spodziewać gdyż dodając wodę amoniakalną,nie dodawałem żadnych fosforanów które wydzielają się do wody podczas tradycyjnego rozkładu organiki np. z żywej skały.

Fajnie. Śledzę, bo czeka mnie również start dwóch zbiorniczków i oba startuję na wodzie amoniakalnej. NH4 10mg/l to trochę przegięcie moim zdaniem i za dużą dawkę wody dałeś/dajesz. Podczas tego manewru- nie powinna być wyższa niż 5 ppm.

  • IMPORTANT – Do not let the ammonia OR nitrite concentration get above 5 ppm.
  • If either ammonia or nitrite concentration get above 5 ppm, do water changes to lower the concentration.
  • Do not let the pH drop below 7. If it does, do a partial water change to bring the pH back up.
  • Do not add ammonia removers to bind the ammonia – overdosing with these products will just increase the cycling time.
  • You do not have to add ammonia everyday – the bacteria do not have to be fed every day. Adding ammonia everyday will results in a sky-high nitrite reading and slow the cycling process.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie. Śledzę, bo czeka mnie również start dwóch zbiorniczków i oba startuję na wodzie amoniakalnej. NH4 10mg/l to trochę przegięcie moim zdaniem i za dużą dawkę wody dałeś/dajesz. Podczas tego manewru- nie powinna być wyższa niż 5 ppm.

  • IMPORTANT – Do not let the ammonia OR nitrite concentration get above 5 ppm.
  • If either ammonia or nitrite concentration get above 5 ppm, do water changes to lower the concentration.
  • Do not let the pH drop below 7. If it does, do a partial water change to bring the pH back up.
  • Do not add ammonia removers to bind the ammonia – overdosing with these products will just increase the cycling time.
  • You do not have to add ammonia everyday – the bacteria do not have to be fed every day. Adding ammonia everyday will results in a sky-high nitrite reading and slow the cycling process.

Ogólnie robiłem tak jak się to robi w słodkowodnej,nie tak jak pisali amerykańce.Czyli 1 kropla NH4 na 10l wody,do tego dodałem bakterie,podkręciłem temp.do 30oC i czekałem.W procesie dojrzewania nie ma tak że masz mieć 5ppm NO3 i koniec,to wszystko raz wzrasta raz maleje.Po dodaniu bakterii po pewnym czasie powiedzmy tygodnia,mierzy się NO2 i NO3,i na tych dwóch związkach patrzy się czy akwarium dojrzało.Jeżeli następuje zbicie NO2 do poziomu poniżej 0,025 ppm a NO3 waha się w granicach 10-20ppm to akwarium dojrzało.Takie pisanie że na końcu NO3 ma mieć około 5ppm dla mnie jest nie logiczne,i co z tego że bakterie ci nawet 30ppm naprodukowały,ważne że zbiły NO2 do odpowiedniego poziomu.A chcesz mieć mniejszą ilość NO3 w wodzie to robisz większą podmianę i masz te ich wymagane 5 ppm.A nawet większa podmiana nie zachwieje ci równowagi biologicznej,bo kultury bakterii i ta w niewielkiej ilości siedzą w wodzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Pisałem o poziomie NH4. Nie powinien po dolewce wody amoniakalnej przekroczyć 5ppm. Dlaczego? Dlatego że są mądrzejsi ode mnie i praktykowali to setki razy, więc ja idę utartą ścieżką, a nie będę wyznaczał swoją, bo wiadomo jak to się kończy w morszczyźnie. NIE ma takiej rzeczy żeby ktoś przed Tobą jej nie spróbował, więc nie wymyślisz koła po raz drugi :) Jeszce jeden cytacik:

If your ammonia level is too high, say 3-4ppm, that's ok. Just make a note that future doses only require half of your initial dose. So, your formula might be 2 drops for every two gallons instead of every gallon. You could always do a water change to bring the level down to 1-2ppm, but this is only necessary if you have overdosed to a level above 5ppm. A very high ammonia level will inhibit the nitrifying bacteria responsible for cycling.

Zaznaczyłem na czerwono. Mam nadzieję że to rozwieje wszelkie Twoje wątpliwości. Poziom powyżej 5ppm ZATRZYMA ci cykl. I dlatego zalecana jest częściowa podmiana jak ktoś przegnie pałę z wodą amoniakalną/źle obliczy dawkę. Proste. Jest to opisane w 100 miejscach na forach i łatwe jest do wyszukania.

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pisałem o poziomie NH4. Nie powinien po dolewce wody amoniakalnej przekroczyć 5ppm. Dlaczego? Dlatego że są mądrzejsi ode mnie i praktykowali to setki razy, więc ja idę utartą ścieżką, a nie będę wyznaczał swoją, bo wiadomo jak to się kończy w morszczyźnie. NIE ma takiej rzeczy żeby ktoś przed Tobą jej nie spróbował, więc nie wymyślisz koła po raz drugi :) Jeszce jeden cytacik:

If your ammonia level is too high, say 3-4ppm, that's ok. Just make a note that future doses only require half of your initial dose. So, your formula might be 2 drops for every two gallons instead of every gallon. You could always do a water change to bring the level down to 1-2ppm, but this is only necessary if you have overdosed to a level above 5ppm. A very high ammonia level will inhibit the nitrifying bacteria responsible for cycling.

Zaznaczyłem na czerwono. Mam nadzieję że to rozwieje wszelkie Twoje wątpliwości. Poziom powyżej 5ppm ZATRZYMA ci cykl. I dlatego zalecana jest częściowa podmiana jak ktoś przegnie pałę z wodą amoniakalną/źle obliczy dawkę. Proste. Jest to opisane w 100 miejscach na forach i łatwe jest do wyszukania.

Sorry bo dobrze C cie nie doczytałem,ale ja nigdzie nie napisałem że stężenie NH4 w wodzie to 10mg/l,napisałem 1 kropla na 10 l wody w akwarium co powinno dawać stężenie około 1 mg/l NH4.Stężenie 10mg/l to by była masakra,po tygodniu miałem prawie zerowe stężenie NH4,ale NO2 na poziomie 1 mg/l,ale zaczął się już proces wytwarzania NO3 które były na poziomie 20-30 mg/l.W drugim tygodniu NO2 spadło do poziomu 0,05 mg/l ,a NO3 jest pomiędzy 10 a 20 mg/l.Po drugie jak masz w akwarium żywa skałę to ja osobiście bałbym się bawić z wodą amoniakalną.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Ja nie mam żywej. Mam RRRock i suchy piasek. A cykl można uznać za zamknięty jeśli po podniesieniu amoniaku do 2ppm po upływie 24 godzin poziomy NH3-N i NO2-N są na poziomie 0.2ppm. Wtedy- częściowa podmiana i zasiedlanie. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mam żywej. Mam RRRock i suchy piasek. A cykl można uznać za zamknięty jeśli po podniesieniu amoniaku do 2ppm po upływie 24 godzin poziomy NH3-N i NO2-N są na poziomie 0.2ppm. Wtedy- częściowa podmiana i zasiedlanie. :)

Ja osobiście gdybym miał stężenie NH3 i N02 na poziomie 0,2ppm to jeszcze bym nic nie wpuszczał.Ale może w morszczyźnie takie dawki nic nie szkodzą,w słodkowodnej,amoniak ma być niewykrywalny,azotyny około 0,025 ppm.Natomiast tylko azotany mogę regulować podmianami wody.Takie moje osobiste zdanie, ponieważ akwarystyka słodkowodna ma większe doświadczenie niż słonowodna,to akurat w przypadku dojrzewania zbiorników podpatrywałbym akwarystów słodkowodnych,nie ma sensu otwierać już dawno otwartych drzwi.I jak pisałeś wcale koła nie wymyśliłem,po prostu słodkowodni już na swoich baniakach dawno testowali start na NH4 z powodzeniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Dlatego jest jak byk napisane że wcześniej trzeba zrobić częściową podmiankę wody. Chyba po to, by się pozbyć szczątkowych ilości toksycznych substancji. Innej, bardziej rozsądnej przyczyny tej zalecanej podmiany nie potrafię sobie wyobrazić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlatego jest jak byk napisane że wcześniej trzeba zrobić częściową podmiankę wody. Chyba po to, by się pozbyć szczątkowych ilości toksycznych substancji. Innej, bardziej rozsądnej przyczyny tej zalecanej podmiany nie potrafię sobie wyobrazić.

Zapewne tak ,tylko czy nie lepiej poczekać aż sobie bakterie przerobią ten NH3 i N02 na N03,a następnie zrobić podmianę?Robiąc podmianę przy stężeniu amoniaku i azotynów na poziomie 0,2 ppm do końca nie wiemy czy podmiana jest wystarczająca,a tak to jesteśmy pewni że w akwarium nie ma tych szkodliwych związków bo zostały przetworzone przez bakterie.Zapewne można po podmianie sprawdzić czy stężenie jest właściwe tych związków,ale czy warto?Moim zdaniem we wszystkich procesach biochemicznych,po dodaniu odpowiedniego stężenia chemii,trzeba dać czas biologi na działanie.Zresztą zrobisz jak chcesz,myślę że system amerykanów tez jest dobry,tylko bardziej skomplikowany,ja zrobiłem jak w słodkowodnych i proces zamknął się wręcz książkowo,bez żadnych podmian w trakcie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to musisz po mału zacząć myśleć o większym akwarium, bo tu już masz bardzo ciasno :).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.