Skocz do zawartości
SU1

Oświetlenie DIY LED do nano za 30 pln !! Krok po kroku , film .

Rekomendowane odpowiedzi

1.Power led mają soczewki i znacznie więcej światła wędruję pod wodę  .
2."Duże LED " osiągają około 8W , a zasilacze w Naświetlaczu pozwalają na montaż od 11 do 14 1W led (zależy jaki zasilacz wpakowali ) .A to czynnik że albo do akwarium albo na choinkę .
3. Nie ma możliwości zestawienia własnych "Kolorów" .

 

Ps: W pierwszej podesłanej LED za dużo niebieskiego w drugiej białego .
 

 


 

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz, nie przejmuj się Silvia zwykle "wie lepiej" :)

Co nie zmienia faktu że w elektronice coś tam dłubie i jakies pojęcie ma.

Ale ja też bym robił z małych. Tylko starał bym sie dobrać różne barwy i widma. W tym UV. Efekt będzie wart pracy :).

No i matryca lepiej doświetli niż punkt.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, dale napisał:

Grzegorz, nie przejmuj się Silvia zwykle "wie lepiej" :)

Co nie zmienia faktu że w elektronice coś tam dłubie i jakies pojęcie ma.

Ale ja też bym robił z małych. Tylko starał bym sie dobrać różne barwy i widma. W tym UV. Efekt będzie wart pracy :).

No i matryca lepiej doświetli niż punkt.

Spoko ja nie z takich co się przejmują  ,A Silvia znany mi typ :D , zresztą potrzebny na forum bo nie jeden temat rozruszał he he .Przynajmniej dany projekt zostaje wytłumaczony , dlaczego tak a nie inaczej .
A ja lubię czasem przypomnieć sobie jak bawiłem się 20 lat temu , to się cos poskleja .

59 minut temu, lufcik napisał:

Dobry pomysł z tą prezeróbką  naświetlacza :thumbsup: 

Mam nadzieję że nie jeden z mniejszym budżetem skorzysta ,tym bardziej że za śmieszne pieniądze da się oświetlić mniejsze zbiorniki .Takie trzy sztuki (90 pln) w 80 L to już całkiem wystarczająca ilość światła w znośnej obudowie  ( zwłaszcza te płaskie wersje naświetlaczy )
Przy tej ilości LED w 40L całkiem niezłe przyrosty miały proste  SPS .

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Godzinę temu, dale napisał:

Grzegorz, nie przejmuj się Silvia zwykle "wie lepiej" :)

Co nie zmienia faktu że w elektronice coś tam dłubie i jakies pojęcie ma.

Ale ja też bym robił z małych. Tylko starał bym sie dobrać różne barwy i widma. W tym UV. Efekt będzie wart pracy :).

No i matryca lepiej doświetli niż punkt.

Znów jakieś osobiste wycieczki w moją stronę ? jakbyś zobaczył spis diód użytych do budowy to byś zobaczył że jest jedna 420nm (czyli UV)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Takie pytanko może... 420 nm to nie jest aktyniczne? Bo zakres UV to jest do 400nm? przynajmniej tak podaje Wikipedia.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystko wszystkim,ale mnie natchnąłeś :D Mam właśnie płaski naświetlacz 10W z którego z niewiadomych powodów kiedyś wydłubałem chipa i teraz już go namierzam w myślach na warsztacie. Diody 1W zostały mi od poprzedniej lampki to pewnie jutro będzie sklecone. Dzięki za pomysł na światło w sumpie!!!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
1 godzinę temu, katani napisał:

Takie pytanko może... 420 nm to nie jest aktyniczne? Bo zakres UV to jest do 400nm? przynajmniej tak podaje Wikipedia.

odpowiednikiem aktyniki jest RoyalBlue czyli 450nm

UV to też ma swój "zakres" a poniżej 400nm jest szkodliwe dla zbiornika/oczu słowem 420nm to tez jest UV (ale 405 czy 395nm też)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na forum superakwarium pokazywałem jak zrobić po kosztach dowolne oświetlenie na powerLED 1W. Zaleta - wielkość można dopasować do akwa, diody rozmieszczone na całej powierzchni = równomierne naświetlanie. Dla upartego znajdzie się miejsce też na wentylator :)

With mobilephone sent.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, KRUSZYNA napisał:

Wszystko wszystkim,ale mnie natchnąłeś :D Mam właśnie płaski naświetlacz 10W z którego z niewiadomych powodów kiedyś wydłubałem chipa i teraz już go namierzam w myślach na warsztacie. Diody 1W zostały mi od poprzedniej lampki to pewnie jutro będzie sklecone. Dzięki za pomysł na światło w sumpie!!!!!

Dokładnie ,Fulspektrum (Lub co mamy z białych ,lub białe niebieskie i czerwone) i do sumpa sprawdzi sie lux .

1 godzinę temu, kicaj napisał:

Na forum superakwarium pokazywałem jak zrobić po kosztach dowolne oświetlenie na powerLED 1W. Zaleta - wielkość można dopasować do akwa, diody rozmieszczone na całej powierzchni = równomierne naświetlanie. Dla upartego znajdzie się miejsce też na wentylator :)

With mobilephone sent.
 

Jest setki możliwości , tylko nie każdy może sobie "pozwolić" na robienie "obudowy"  .

Ja mogę : 

xckvR2p.jpg

Ale lubię też najprostsze rozwiązania po najmniejszej linii oporu :D 


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wszystko fajnie tylko autor nie napisał jeszcze po jakim czasie mu się diody zjarały, brakuje płytek pcb, które są obowiązkowe dla właściwego umieszczenia diody to raz, a dwa do równomiernego odprowadzania ciepła na radiator


 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, dlaczego niby diody miały się spalić. Wysterowane są niskim prądem (280mA jeśli dobrze widać na filmie), za pomocą kleju termo przymocowane do bloku aluminium, który za pomocą kleju termo jest przyklejony do aluminiowej obudowy naświetlacza. A więc jak na stosunkowo małą ilość mocy, dosyć spora powierzchnia odprowadzająca ciepło. Gwiazdki nie są niezbędne. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, CNA napisał:

wszystko fajnie tylko autor nie napisał jeszcze po jakim czasie mu się diody zjarały, brakuje płytek pcb, które są obowiązkowe dla właściwego umieszczenia diody to raz, a dwa do równomiernego odprowadzania ciepła na radiator

Bzdury piszesz , a co miedzy PCB a LED to jakieś cudowne przejście ciepła jest .Rozumiem że pisać na forum może każdy , a najwięcej mają do "powiedzenia " oczytani teoretycy .

Pomijając podstawowe prawa fizyki , to przez ostatnie 6 lat ułożyłem grubo ponad 1500 sztuk , i jakoś nie chcą się popsuć ( a przepraszam CRRE  padło kilka sztuk ) 

A tak podpowiem ci , między PCB a LED jest "pewna "rezystancja termiczna + miedzy PCB a radiatorem  , w wyniku czego LED ma większą temperaturę !.

Tak , czasem używam PCB do rozproszenia ciepła , np: przy montażu do stalowej blachy , bardzo cienkiej blachy aluminiowej ,szkła ,betonu .

To jak będzie działała , jak długo i czy w ogóle  uzależnione jest od wykonawcy , wystarczy że odwrotnie podłączy led a zasilacz będzie nie odporny na brak obciążenia , źle przyklei ,źle przylutuje ,nie poprawnie odczyta zakres pracy zasilacza itd... Na szczęście to śmieszne kwoty i błąd raczej nie pozbawi nas środków do życia .

15 godzin temu, silvia napisał:

odpowiednikiem aktyniki jest RoyalBlue czyli 450nm

UV to też ma swój "zakres" a poniżej 400nm jest szkodliwe dla zbiornika/oczu słowem 420nm to tez jest UV (ale 405 czy 395nm też)

Znów czegoś nie sprawdziłeś i piszesz  .Wpisz w Google ( będzie najszybciej ) Widmo lamp do morskiego ,Metalohalogenowe , świetlówki  .Jak zobaczysz wszystkie zjeżdżają poniżej 400nm nawet niektóre nawet do 340nm .Przy czym często 380nm jest sporym procentem całego pasma .Jeszcze luknij na wykresy długości światła przyswajanego przez chlorofil i to myślę postawi kropkę na końcu zdania .

 

Ps : To temat lampy która sprawdza się i daje dobre rezultaty za śmieszne kasę  .I Taki ten temat ma pozostać  .Ktoś chce się wykazać ,źle trafił  bo będę to tępił w ramach fizyki i 30 Lat doświadczenia w budowie i projektowaniu różnych urządzeń elektronicznych , ostatecznie proszę rozpocząć swój temat i nie śmiecić w tym 

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

zgadza się - ale ja pisałem o ledach (a nie świetlówkach) - ledach stosowanych w "porządnych" lampach

nie bardzo schodzą poniżej 400nm :)

np.

PRODUCT-SPECS-DESKTOP_XR30-1.jpg

image_full.jpg

a jeżeli schodzą to .. "promilem" mocy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aj a miałem dopisać że google wszyscy mamy takie samo i nie musisz wklejać obrazków .
1.Przecież nikt mi nie każe robić lamp jak inni ,(tym bardziej że robię to tylko dla siebie :D ) i nie powiedziane że "inni" robią to dobrze , .
2. Przecież podstawowa opinia o oświetleniu na bazie metalohalogen /świetlówka to że, to najlepsze oświetlenie dla wymagających korali ,czemu mam nie kopiować pasma .
3.Umknęło ci że kilka nowych lamp ma w zestawie 380nm .
4. Może brak "tych" LED w lampie to powód ceny ,dobra uv to koszt x 5 do niebieskiej . :P Albo uznali że nie jest niezbędna , co nie znaczy (jak napisałeś ) że jest szkodliwe .

16 godzin temu, silvia napisał:

odpowiednikiem aktyniki jest RoyalBlue czyli 450nm

UV to też ma swój "zakres" a poniżej 400nm jest szkodliwe dla zbiornika/oczu słowem 420nm to tez jest UV (ale 405 czy 395nm też)

Aktynika  to 420-425nm , 

Jeszcze raz przypominam to temat

Oświetlenie DIY LED do nano za 30 pln !! Krok po kroku , film .
 

Widzę że  przydał by się temat ogólny budowy lamp LED  .Może Admin wytnie kilka wypowiedzi i postawi nowy temat :P .

 

 


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Poniżej 400nm to UVA które stanowi 95% promieniowania UV które: wnika w głębsze warstwy skóry, uszkadzając włókna kolagenowe i elastynę, nadaje skórze brązowy kolor, osłabia układ immunologiczny, zmienia DNA skóry; dawki tego promieniowania kumulują się, dlatego efekty działania UVA nie są widoczne od razu; jest ono emitowane także przez lampy w solariach.

żeby było jasne - ja nie zabraniam montowania czy kupowania lamp z takimi ledami a stwierdzam (wygooglowany dawno temu) fakt :) 

 

i sory za off topa - ale skoro było o diodach UV (nie ja zacząłem) to warto wyjaśnić to i owo

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy lutowanie bezpośrednio na radiatorze aluminiowym który przewodzi prąd jest aby bezpieczne?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak się nie po ciapie cyną po wszystkim .Led mocowane na stałe samo się nie zegnie .A jak by to zauważymy od zaraz .Jakoś nie miałem takowych problemów , jak pisałem wcześniej sporo tego lutowałem .Ale Nie powiem że nie możliwe :P .Zawsze trzeba zwracać uwagę co się robi , bo i przy zakładaniu skarpetek można skręcić sobie kark .

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
23 minuty temu, percewal napisał:

A czy lutowanie bezpośrednio na radiatorze aluminiowym który przewodzi prąd jest aby bezpieczne?

lutujesz indukcyjnie rozgrzanym grotem (lub palnikiem) -  nie trzeba uziemiać nic Cie nie "kopnie"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po prostu na filmiku nie widać dokładnie i wygląda to tak jakby nóżki ledów były lutowane bezpośrednio na radiatorze i połączenia stykały się z radiatorem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widać że je odginam  , na filmie  2,18 .Są płasko wiec logiczne że nie dotykają do radiatora ,tym bardziej że są lutowane od góry .


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.