Skocz do zawartości
Saiti

Szafka bez stelaża - kiedy to pęknie?

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 
Po raz setny zbieram się do założenia własnej nanorafy. Tym razem planety ustawiły się w rzędzie i wszystko się zgrywa - czas, miejsce, jakaś tam kasa ;)
Chciałbym zapytać na wstępie o wytrzymałość szafki pod akwarium. A więc konkrety:
- Planuję akwarium 80x35x60
- do niego sump
- akwarium stoi na szafce z płyty MDF

Zainspirowały mnie akwariua AQUAEL GLOSSY - i taki efekt chcę uzyskać u siebie (czyli szafka -> akwarium -> estetyczna pokrywa). Zaczynam od budowy szafki (oczywiście najpierw upewniam się, że akwarium spełni me potrzeby :) ). Szafkę planuję oczywiście w rozmiarach akwarium, wysokość 70 cm plus nóżki. Pytanie brzmi - czy to wytrzyma? Z góry zakładam, że będę skręcał po dwie płyty 18 mm (większa sztywność niż jedna 36 mm), w środku oczywiście będzie "półkopoprzeczka" na której stanie sump. Pod sumpem kolejna zwykła półka, gdzie będzie magazyn na rzeczy bieżące do akwarium oraz elektronika. Plecy szafki to zapewne również płyta 18mm, nie chcę plecówki, bo sporo będzie do niej montowane. 

Nie rozwodząc się głębiej - kiedy taka płyta podwójna się złamie? :) Akwarium będzie miało pojemność 168 litrów, nie wiem jaką średnią gęstość ma żywa skała, ale liczę, że wnętrze będzie miało 170 kg, a dochodzi przecież jeszcze akwarium - te będzie wykonane ze szkła 10 mm. A na dole sump, on też ma ciężar i też na niego działa grawitacja. Na wodę w tym sumpie tak samo ;)

Nie oczekuję oczywiście odpowiedzi "Szafka w tym wymiarze wytrzyma 1500Pa/cm2", a raczej wskazania KTO posiada takie rozwiązanie, albo KTO łamie już zasadę swoją szafką "to powinno się już poddać". 

PS. Celowo się nie przywitałem - pierwszy post zawsze mnie drażni, gdy brzmi "Cześć, jestem pierwszy raz, jak to się robi?". Szczerze wszystkim macham na przywitanie, prawą ręką! :)

Z góry dziękuję! :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć! ;)

U mnie akwarium 90x45x40, czyli 162l klejone ze szkła 6 mm od 9 miesięcy stoi na szafce z MDF i ma się dobrze. Wcześniej stało 96l słodkie przez 8 lat. W szafce trzymam graty do akwarium, 15-litrowy zbiornik na dolewkę i książki, których masa będzie w przybliżeniu równa masie Twojego sumpa pewnie. Szafka w całości z płyty MDF 18 mm, w środku poprzeczka też 18 mm, tył tak samo, jedynie góra (blat) jest z 36. W akwa 15 kg żywej skały i 4l mediów filtracyjnych oraz 18 kg piasku. Jedyna różnica jest taka, że jak stało słodkie, to szafka stała tylko na takiej 5 cm wysokości koronie z 18 mm MDF (na dole, zamiast nóżek, takie U, tył pusty, niepodparty). Jak przechodziłem na morskie i większe, to dodatkowo podłożyłem pod poprzeczkę w środku kantówkę 5x8 cm, żeby poprzeczka się na niej oparła. Po 9 miesiącach nie widzę po płytach żadnych wyboczeń, blat ugięty po środku o 1 mm. Drzwiczki szafki też nie opadają, wszystko trzyma się kupy. Moim zdaniem na twoim projekcie powinno się utrzymać...

Edytowane przez gryadam (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A więc: 

1. Blat wystarczy pojedynczy ale dla wzmocnienia daj z przodu pod nim belkę z płyty ale ustawioną pionowo. 

2. Blat najlepiej z płyty wodoodpornej (na blaty kuchenne) 

3. Plecy obowiązkowo z pełnej płyty aby wzmocnić i usztywnić konstrukcję. 

4. W środku nie dasz rady zmieścić 2 półek. Sump ma swoją wysokość (okolo35cm zwykle) a potrzebujesz jeszcze miejsca nad nim aby cokolwiek tam włożyć czy zrobić. Nawet to 70będzie mało...

5. Zastanów się nad wielkością akwarium. Mała głębia zmniejsza możliwość aranżacji a duża wysokość zwiększa zapotrzebowanie na dobre światło. Poszedł bym w coś o rozmiarze 80x50x50 czyli 200litrów albo 80x45x45 162 litry. Moim zdaniem wysokość mniejsza dno większe. 

6. Zapraszamy na działy gdzie poruszane są tematy szafek i akwariów na nich stawianych. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej, dzięki za odpowiedź! :)

1. Będzie i tak podwójny, jednym wyrównam płaszczyznę pod akwarium, drugim zepnę boki. Wiem, że on sam w sobie nie przeniesie obciążenia, ale potrzebuję go "do czegoś innego", więc skręcając je razem tylko "ciut" zyskam". Odnośnie "belki" co masz na myśli? Takie "z przodu plecy"?  Moim rozumowaniem to masz na myśli, ale zapewne chodzi o co innego, bo wtedy nic nie wsadzę :)

2. Pomyślimy, rzucę zaraz okiem na temat :) Myślałem o uszczelnienianiu połączeń płyt, aby odseparować nieklejone krawędzie, ale pomyślę i o tym. Ogólnie wykonywałem już trochę "mebli" i nigdy nie widziałem, aby woda reagowała ze zwykłą melaminą.

3. Tak, poza tym, że powieszę tam trochę gratów, to oczywiście usztywni mi to całość. Będzie pełna płyta 18.

4. Zagoniłem się do rogu :D Półka jako podstawa - oczywiście "poprzeczka" będzie jedna - ta pod sump, reszta stanie na podstawie :) Faktycznie myląco to napisałem :)

5. Zastanowię się. Masz tu rację z głębokością. Kierowałem się "niestety" głębokością innych szafek, przy których miałoby stanąć akwarium. Ale temat do przemyślenia.

6. Jestem ślepy, poszukam raz jeszcze ;) Wydawało mi się, że nic zbiorczego nie było.

+ Gryadam - dzięki za informacje! Czyli nie powinno "jubnąć" :) W środku dam jeszcze podpórki/kątowniki stalowe. Nie wiem jak to nazwać - jedna płaszczyzna do ściany, druga do półki - mam tak w schowku u siebie, pewnie wiadomo o co chodzi ;)

O takie coś, oczywiście prostsze :)

f-leroy-merlin-wspornik-polki-palladio-l

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kiedyś zrobiłem taką szafkę, może i u Ciebie sprawdzi się taki patent

co do pkt. 5 - w pełni zgadzam się z przedmówcami, u mnie jest wysokość 85 cm szafka + 45 akwarium (a tylko 45 głębokości) i ciężko już gmerać przy końcu akwarium nie mówiąc o tym żeby wsadzić rękę do komina :/

obecnie będę robił sobie nową szfkę bo stara zaczyna lekko puchnąć, dlatego tym razem zadbam o dobrą wentylacje, przy sumpie niestety "poci" się to wszystko od środka

 

_IMG8169.jpg

_IMG8172.jpg

_IMG8173.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nooo, superancko Ci to wyszło. Czyli dodatkowe drzwi z boku, wtedy front trzyma. Rozsądna sprawa jak najbardziej :) Chyba jestem "za" :D U Ciebie konstrukcja i tak jest "jednowarstwowa", ja nie chcę robić nic pochopnie, muszę to rozsądnie przemyśleć, aby np do pełnego dostępu do sumpa nie wymuszać na sobie ciągłego odsuwania stołu, lub obracania szafki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam szafkę juwela a na niej 240l. Zwykła płyta, długość 120 podzielona na 3 szafeczki. Tył wzmocniony tylko przy środkowej, skrajne nie mają nic. Szafka ani drgnie :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Front 'staly' jest tylko zaslepka, za nim jest plyta z pierwszego zdjecia a przy takim ukladzie plyt, na korpus spokojnie wystarczy 1 plyta, co do blatu zdecydowanie polecam podwojna plyte lub blat kuchenny (w nowej szafce dam blat)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, Pawel_Q napisał:

Mam szafkę juwela a na niej 240l. Zwykła płyta, długość 120 podzielona na 3 szafeczki. Tył wzmocniony tylko przy środkowej, skrajne nie mają nic. Szafka ani drgnie :) 

Dokładnie, nie ma sensu robić takiego pancernika i tracić miejsce na graty w środku a wierz mi, że samych przewodów od urządzeń będzie jak w rozdzielni prądu;). Jak masz możliwość to rób szersze akwa i niższe, jak dajesz na boki podwójne płyty to raczej tylko po to żeby zasłonić łączenia szafki bo same w sobie nic nie dadzą na wytrzymałości.

Tylną płytę proponuję dać nie na całe plecy tylko na środku, przypatrz się jak to jest zrobione w szafkach Aquaela. To naprawdę spokojnie wystarczy a będziesz miał załatwioną wentylację szafki i łatwe prowadzenie węży i przewodów, odejdzie ci też montaż wentylatorów, zasilaczy itp. które przy pełnych plecach są wymagane ale wytwarzają dodatkowy hałas który chociaż nikły to jednak też będzie go słychać. Mój kumpel ma szafkę z pełnej płyty, wentylator a mimo to cała mu już napuchła.

Te metalowe wsporniki są niepotrzebne a utrudnia manewrowanie w szafce, wierz mi będziesz klął na czym świat stoi gdy będzie ci brakować miejsca na wyjęcie kubka odpieniacza czy wyjęcie go do czyszczenia. Szafka koniecznie wyższa, minimum 80 cm i już da się w niej coś zrobić bez krzesania iskier zębami;).

Mam szafkę Aquael Glossy 80x35x73 i spokojnie utrzymuje 112 litrów, nawet nie drgnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

>>> Rodzyngit - oczywiście dopatrzyłem się tego :) Już zacząłem kombinować jak tu rozsądnie zrobić offset 2mm dla frontu, żeby licowało się z frontem uchylnym :D Szukam zawiasów do grubych płyt i lecimy z tematem. Ja chyba jednak uniknę płyt "blatowych, zrobię obudowę z jakiegoś PCV w środku (wyścielę ściany wokół sumpa) i uszczelnię silikonem. Oczywiście wentylacja aktywna będzie. 

>>> Pawel_Q - no właśnie, więc można powiedzieć, że masz trzy szafki po 40 cm każda :P U mnie będzie jedna "osiemdziesiątka" i brak takiej podpory na środku.

>>> Cerb - to mi namieszałeś :D Oczywiście wiem ile tam będzie przewodów, składam komputery "dorywczo", te bardziej "zaawansowane", u siebie sam mam w kompie pełne chłodzenie wodne, sporo wentylatorów, czujników, pompa wody, dyski w dziwnych miejscach i wiem co to znaczy "jest za mało miejsca". Po zdjęciach innych widzę również ile tego tam naprawdę jest. Muszę zrobić projekt sumpa, żeby wiedzieć ile on naprawdę zajmie miejsca. Szczerze to chyba wolę zgnitą szafkę, niż ścianę za szafką. Może przesadzam, ale obstaję przy wentylacji z boku - jeszcze zobaczymy :)

I serio, chyba muszę zacząć od projektu sumpa z tego co widzę. Bo z tego co obserwuję, większość patrzy tylko na wysokość szkła sumpa, a dochodzi przecież osprzęt i konieczność wsadzenia tam ręki (co gorsza zgięcia jej w łokciu :) )

Yh.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem szkoda kasy na pcv... zlozyc szafke i dobrze zabezpieczyc cl krawedzie oraz ew. powycinane otwory; zwroc uwage na otwory w kominie, zeby potem bylo jak zamontowac rurki od przelewow :)

 

Co do zawiaskow :

https://goo.gl/images/w6bpbc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, rodzyngit napisał:

Moim zdaniem szkoda kasy na pcv... zlozyc szafke i dobrze zabezpieczyc cl krawedzie oraz ew. powycinane otwory; zwroc uwage na otwory w kominie, zeby potem bylo jak zamontowac rurki od przelewow :)

 

Co do zawiaskow :

https://goo.gl/images/w6bpbc

W kwestii PCV to szkoda mi płacić komuś, żeby płyty zabrał z roboty :D Jakaś pomylona dostawa kiedyś przyszła, dostawcy bardziej opłacało się olać sprawę niż płacić za transport spowrotem, a my przyjęliśmy :D Mam sporo płyt 3mm, niestety już nie pamiętam w jakim stanie (ponad 3 lata stoją w wilgoci).

Odnośnie otworów - tylko dlatego wstrzymuję się z zamówieniem zbiornika - BTW jakie wymiary powinien mieć komin? Wychodzi mi zbiornik ok 140l. Chcę go dać na środku, przykryć/zasłonić żywą skałą.

A co do zawiasków - no tak, wiem, że są, tylko trzeba wynaleźć w sklepie - nie traktuję tego jako problem, zero zmartwień ;) Po prostu zamiast wziąć z półki, będę musiał uprzednio zapytać ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kiedys kupowalem te zawiaski i z tego co pamiętam ciężko było z dostępnością "od ręki"

ew. mozesz rozwiązać to w ten sposóbpol_pl_Zawias-nakladany-GTV-PRESTIGE-hydrauliczny-ZM-ECHC09_BE-215_2.jpg.76e81075d880044f5efa5c6277d35cd9.jpg

albo wyciąć otwory na same zawiasy w drugiej płycie599ef88880d99_zawias_clip_top_110_71b3590_drzwi_nakladane_ham_9221756555.jpg.bf6c6ae9a3b0db9795fabc6b9e5d95e5.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Druga opcja wchodzi wyłącznie w grę, potrzebuję mieć możliwie gładki front ;) Też o tym myślałem, zapomniałem już o tych "bezuchowych" mocowaniach do zawiasów ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I standardowo całą rozmowę szlag trafia... rozmyśliłem się...

... z robienia tego na samej szafce ;) "Awansuję" na 100x50x50, będzie stelaż. Z dwóch powodów: 
- małe jest za małe
- docelowe miejsce nie pozwoli mi na "wizję" z boku. 

Profil 20x20x2 z nierdzewki. Nierdzewka z dwóch powodów: 19 zł za metr & nie mam opcji pospawania aluminium. Profil będzie okej? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jednak idę w szafkę ze stelażem ;) Materiał na stelaż (30x30x3 plus belka z przodu 80x30x2) wyjdzie mnie około 200 zł, zamysł akwarium awansował na 336 litrów. Pozwolę sobie zapytać, bo jakoś inżyniersko nie jestem pewny:
Czy rama stelaża może być cofnięta pod akwarium z każdej strony? Tzn dla dna akwarium 100x50 stelaż byłby o 2 cm krótszy z każdej strony, czyli miałby 96x46 - boki więc będą wisiały w powietrzu, a podparta będzie tylko szyba dna akwarium. Chodzi mi o to, żeby płyty, którymi chcę to obłożyć, zlicowały się z krawędzią akwarium. Z góry dziękuję za odpowiedź.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

u mnie akwa 112l stało na starej szafce mdf i nie było problemu...podejrzewam, że dwie 18 do kupy spokojnie zniosą taki ciężar

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co, to już będzie pół tony, nie jestem takim optymistą, :) a nie mam możliwości dać profila w środku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Saiti napisał:

Czy rama stelaża może być cofnięta pod akwarium z każdej strony? Tzn dla dna akwarium 100x50 stelaż byłby o 2 cm krótszy z każdej strony, czyli miałby 96x46 - boki więc będą wisiały w powietrzu, a podparta będzie tylko szyba dna akwarium. Chodzi mi o to, żeby płyty, którymi chcę to obłożyć, zlicowały się z krawędzią akwarium. Z góry dziękuję za odpowiedź.

Ja ma tak u siebie zrobione. Blat wystaje poza stelaż, tak jak ma być u Ciebie. Boki i drzwiczki się licują z akwarium.

Edit. Przeczytałem Twojego posta jeszcze raz i .. Chcesz dać blat na dno + pionowe szyby czy tylko dno ?

Edytowane przez SzymonH (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie mogę sobie wyobrazić właśnie rozkładu naprężeń. Chyba za dużo już mam na głowie ;) Jaki masz litraż? :) Wrzuć jakieś foto dla mojego świętego spokoju, to zaraz zamówię profile :P Z góry dziękuję! :)

 

Edytowane przez Saiti (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pytanie: czy blat będzie pod całym dnem i szybami pionowymi, czy tylko szybą dna ? Jeśli opcja II, to bym się bał. Ja mam opcję nr I na 480 litrów.

Image1.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że poza nano-reef zaraziłeś się również nano-photo :P

No właśnie ja chciałem ukryć blat. Czyli blat pokrywałby stelaż (boczne szyby bez oparcia) a pod bocznymi szybami byłaby pionowa płyta, która raczej by sił nie przenosiła. Yh, sam nie wiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.