pokson Zgłoś Napisano 25 Sierpnia 2017 Witam. Szkło już zamówione (100x100x70) tak więc czas zająć się oświetleniem. Docelowo (za około rok) będzie świecić jakaś lampa z HQI, ale na razie LED. Kto wie, może LED już zostanie. Sama lampa, bez wnętrzności i LEDów jest już prawie gotowa, został wybór LEDów, sterowania ble ble ble... Sterowaniem zajmie się Aquma made by Magu, ile kanałów to się okaże. Plan mam taki aby lampa była dość tania. Dlatego, dzięki kolegom piszącym w innym temacie, mój wybór padł, w dużej mierze, na LEDy 50W do których nie potrzeba driverów, takie plug &play https://led-byt.pl/pl/p/Dioda-LED-50W-230V-BRIDGELUX-ROYAL-BLUE-455nm/894 . Założenie mam takie że użyję: 6x50W RoyalBlue 3x50W CoolWhite 10000k Można powiedzieć że to będzie podstawa oświetlenia.Te diody będą się świeciły pełną mocą cały czas. Dalej będą szły LEDy 10W które będą już sterowalne. Skoro lampa ma mieć 600W to zostało 15 diod. Pomysł na nie jest taki: 5x 10W Blue 470nm 3x10W RoyalBlue 450nm 5x10W CoolWhite 15000-20000k Zostają jeszcze 2 diody, ale już teraz widzę że będę potrzebował więcej.... Chciał bym UV albo hybrydę UV z RoyalBlue, czerwoną 600-605nm, deep red 660nm, . Nie wiem tylko ile tych diod będzie wystarczyć? Czy dodać do tego też diodę fullspectrum? Diody Blue, Royal i CoolWhite chcę podłączyć do osobnych kanałów sterowania. Jeżeli będzie samo UV to też oddzielnie (jest sens?) albo hybrydę UV z RoyalBlue i to co zostanie pod 1 kanał. Co o tym sądzicie? Czy sterowanie tak małą ilością diod pozwoli mi na efektywną regulację koloru oświetlenia? Zostaje jeszcze kwestia zasilania, ale tak na oko trzeba będzie zasilić około 200W+ arduino+ 4x wentylatory. Największy problem mam z tym że nie wiem ile diod mogę podłączyć do jednego drivera (meanwell) i obliczenia mocy zasilacza. To się zlicza prądy diod i waty? tnz. jeżeli na 1 driver będę miał 5x10w (900mA) to potrzebuję zasilacz min. 50W i 4.5A ? Jest jeszcze kwestia chłodzenia diod. Lampe wykonałem z płaskowników aluminiowych gr.1cm. Do tego lampa będzie posiadać 4 duże wentylatory. Cyba wystarczy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dadario Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 Problem, że nie napisałeś jakich dokładnie użyjesz diod i driverów. Od tego zależy napięcie zasilacza. Standardowo używa się zasilaczy 24V, Mając driver mean well ldd 1000 możesz do jednego podłączyć dwie diody 10W (1000mA i 11V) Zasilacz potrzebujesz średnio około 20% mocniejszy niż suma użytych diod. A więc dla Twoich 200W idealny zasilacz to 250W 24V, jednak arduino i wentylatorów nie możesz podłączyć bezpośredni, ponieważ mają inne napięcie pracy (arduino najlepiej 9V, a wentylatory 12V). Będziesz potrzebował przetwornic step-down. A co do chłodzenia to niestety masz problem. Taka blacha jest stanowczo za mała, nawet gdyby miała i 1m grubości ponieważ powierzchnia oddawania ciepła jest znikoma. Potrzebujesz dobrego radiatora z żebrem minimum 20mm wysokim. A najlepiej 50mm. Do tego oczywiście minimum 4 duże wentylatory. Chociaż dla takiego zbiornika chyba poszedł bym w hybrydę led plus t5 ale to już nie w tym temacie... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 17 minut temu, pokson napisał: Zostaje jeszcze kwestia zasilania, ale tak na oko trzeba będzie zasilić około 200W+ arduino+ 4x wentylatory. Największy problem mam z tym że nie wiem ile diod mogę podłączyć do jednego drivera (meanwell) i obliczenia mocy zasilacza. To się zlicza prądy diod i waty? tnz. jeżeli na 1 driver będę miał 5x10w (900mA) to potrzebuję zasilacz min. 50W i 4.5A ? nie do końca : dla diod łączonych szeregowo zliczasz napięcie czyli ile diod w szeregu i ile napięcia każda potrzebuje czyli dla diod np. 10W (zależy które) to 5x12V czyli zasilacz minimum 60V (lub więcej o ile drivery wytrzymają) prąd jest cały czas ten sam na nitce - więc zależy ile nitek tyle prądów sumujesz (np. 3 nitki to 3x 900mA) i masz potrzebne A zasilacza , do tego trochę zapasu (nitek w sensie ile driverów - chyba że łączysz "kombinując" szereg z równoległym - czego nie polecam) ps. jeśli chcesz zasilacz 24V - to kolega wyżej opisał - tyle że wtedy nie potrzeba diverów MW a wystarczą tańsze Dareltek --//-- Edit - jednak nie ... Dareltek te o których myślałem można "podrasować" do max 800mA czyli ciut mało Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dadario Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 (edytowane) @silvia Ale tak szczerze mówiąc czy jest sens sterować je pełnym prądem???Ja w mojej lampie mam 10W wysterowany na 700mA na dareltekach i po prostu świecą na 100% bez skracania żywotności. Osobiście polecam takie rozwiązania... PS: Marku o tej porze nie spać???Czyżbyś też był w pracy :-P Edytowane 26 Sierpnia 2017 przez dadario (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 ano "mam nockę" - jasne że można sterować mniejszym prądem - nawet lepiej dla diody i chłodzenia - o ile kolega nie chce świecić tymi dodatkowymi na maxa to drivery Dareltek wystarczą na pewno Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 Jeżeli lampa będzie się bardzo grzać to przykręcę radiator do płaskowników. Diody jakie chcę użyć to 10W COB ze sklepu https://led-byt.pl/pl/c/10W-COB-45mil/87 . Drivery chciałem MeanWell LDD. W kwestii zasilania chciał bym zrobić tak aby wszystkie LEDy z danego koloru miały tylko 1 driver. Tylko teraz, jeżeli pod jeden driver będzie podłączone 5 diod a pod drugi 3 to czy będę mógł zasilić to tym samym zasilaczem? Np. jeżeli będzie 5x 10W 900mA 11V i 3x10W 1050mA 11V to zasilaczem 60V 8A mogę zasilić wszystkie? Oczywiście cały czas mówimy o połączeniu szeregowym. Druga sprawa to nie mam pojęcia czy użyć też diod z pełnym spektrum i np. białych 20000-30000K? 11 godzin temu, dadario napisał: @silvia Ale tak szczerze mówiąc czy jest sens sterować je pełnym prądem???Ja w mojej lampie mam 10W wysterowany na 700mA na dareltekach i po prostu świecą na 100% bez skracania żywotności. Osobiście polecam takie rozwiązania... Pełnym prądem raczej nie będą sterowane. Diodami 10W będę chciał mieć możliwość ustawienia widma światła. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 (edytowane) 39 minut temu, pokson napisał: 1) Drivery chciałem MeanWell LDD. 2) W kwestii zasilania chciał bym zrobić tak aby wszystkie LEDy z danego koloru miały tylko 1 driver. 3) Tylko teraz, jeżeli pod jeden driver będzie podłączone 4 diody a pod drugi 3 to czy będę mógł zasilić to tym samym zasilaczem? Np. jeżeli będzie 5x 10W 900mA 11V i 3x10W 1050mA 11V to zasilaczem 60V 8A mogę zasilić wszystkie? Oczywiście cały czas mówimy o połączeniu szeregowym. ad.1 - które dokładnie ? (bo o ile pamiętam to nie bardzo widziałem takie na 900mA , ale są na 700mA - ale i tak są tylko do 52V - więc zasilacz 60V je sfajczy - licz 4 diody w szeregu max - mówię o tych https://www.maritex.com.pl/przetwornice_dc_dc_mean_well_sciemnialne_seria_ldd/ps-ldd-700h.html bo są i takie które wytrzymują "tylko" max 32V ) ad.2 - da się - o ile driver wytrzyma podane napięcie/ilość diod w szeregu ad.3 - TAK - driver dostosuje napięcie dla konkretnej ilości diod - po to jest Edytowane 26 Sierpnia 2017 przez Gość (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 O to to to i już człowiek mądrzejszy Skoro MeanWell są do 52V to tak jak piszesz, będę podłączał po 4. Jeżeli dobrze rozumuję to po podłączeniu diodę 900mA do drivera 1000mA... dioda idzie się.... ale jeżeli podłączę diodę 900mA do drivera 700mA to dioda będzie świecić słabiej. Czyli już wiem że zasilacz max 50V i maksymalnie 4 diody do jednego drivera i tego schematu będę się trzymać. A teraz kolejne pytanie Dajmy na to że mam dwie nitki po 4 diody połączone w szeregu tego samego koloru. Czyli są 2 drivery na ten sam kolor diod. Czy można sterowanie PWM jednego kanału z arduino podłączyć do paru driverów? (żeby jednym kanałem sterować tymi dwiema nitkami)? Jeżeli tak to ile takich driverów maksymalnie można podłączyć? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Roman.P Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 Skoro to dopiero projekt to przemyśl temat ledów cree. To zupełnie inne i wydajne światło a sterowanie od @magu da ci niesamowite możliwości. Owszem wychodzi drożej ale ilość światła z 1 W jest zupełnie inna niż w tych naświetlaczach a i barwa jest inna, przynajmniej w RB Cytuj Pozdrawiam. Roman (Dawniej BAU) 150x50x50, sump 120 l,+zbiornik techniczny 80 l, oświetlenie-ledy Cree 108W + 2x 54W t5, Aqua Nova 6500, 1xJVP 102+jebao 40,odpieniacz stożek made in sebastek i cała reszta zalane 10.02.2011. Obecnie prawie fisch only Nigdy się nie tłumacz, przyjaciel tego nie potrzebuje a wróg nie zrozumie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość ensso Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 @Roman - jeśli chodzi o barwę to się nie wypowiem, ale jeśli chodzi o ilość światłą to był już na forum filmik z pomiarów który dementował podane przez Ciebie informacje. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 18 minut temu, pokson napisał: O to to to i już człowiek mądrzejszy Skoro MeanWell są do 52V to tak jak piszesz, będę podłączał po 4. Jeżeli dobrze rozumuję to po podłączeniu diodę 900mA do drivera 1000mA... dioda idzie się.... ale jeżeli podłączę diodę 900mA do drivera 700mA to dioda będzie świecić słabiej. Czyli już wiem że zasilacz max 50V i maksymalnie 4 diody do jednego drivera i tego schematu będę się trzymać. A teraz kolejne pytanie Dajmy na to że mam dwie nitki po 4 diody połączone w szeregu tego samego koloru. Czyli są 2 drivery na ten sam kolor diod. Czy można sterowanie PWM jednego kanału z arduino podłączyć do paru driverów? (żeby jednym kanałem sterować tymi dwiema nitkami)? Jeżeli tak to ile takich driverów maksymalnie można podłączyć? o ile widzę w danych techn. to można podać na driver MAX 56V (ale ja bym nie dawał max) a na wyjściu driver daje do 52V - jak pisałem trzeba dobrać odp. model tak - diodzie nie wolno podać wyższego prądu bo się sfajczy - mniejszy - zawsze , po prostu świeci słabiej do jednego kanału Arduino możesz podłączyć kilka driverów (o ile pamiętam to do 6-ciu sztuk ? spokojnie daje radę) ps. zobacz - takie same (oba LDD 700) a jednak inne napięcia (seria L i H) - jeden dla Ciebie się nadaje drugi - nie bardzo https://www.maritex.com.pl/przetwornice_dc_dc_mean_well_sciemnialne_seria_ldd/ps-ldd-700h.html http://www.tme.eu/pl/details/ldd-700l/przetworniki-dcdc/mean-well/ 31 minut temu, ensso napisał: jeśli chodzi o ilość światłą to był już na forum filmik z pomiarów a dokładniej wynikało z niego że 10 diod CREE 3W można zastąpić 12-14 diodami PowerLed i luxomierz pokaże mniej więcej to samo Diody CREE świecą (trochę) jaśniej - bo są sterowane wyższym prądem ps. propo Cree jakiś czas temu np. na allegro pojawiły się takie moduły - można samemu dobrać kolor http://allegro.pl/modul-led-cree-osram-12w-pod-wlasna-specyfikacje-i6396121744.html cena atrakcyjna ale nie miałem jeszcze okazji zobaczyć na żywo jak to świeci Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 Dzięki waszym info. powoli kończę projekt. Wychodzi mi na to że będzie 450W w diorach 50W i 25 sztuk diod 10W. Wychodzi 6 driverów po 4 sztuki diod. Co sądzicie o takim rozmieszczeniu diod: RB- RoyalBlue B- Blue CW-CoolWhite Jest jeszcze wolne 12 diod i nie wiem jakimi kolorami je wypełnić żeby uzupełnić do pełnego spektrum. Ktoś coś? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SU1 Zgłoś Napisano 26 Sierpnia 2017 (edytowane) Sprawdź widmo polecanej świetlówki , dobierz LED uzupełniając zakres . Ja dałem w lampie : 6 x 420nm 12 x 445nm 6 x 460nm 3 x 495nm 3 x 520nm 3 x 590nm 3 x 600nm 6 x 10 ,000 K 6 x 20,000 K Edytowane 26 Sierpnia 2017 przez SU1 (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 27 Sierpnia 2017 Wymyśliłem coś takiego: DR- DeepRed 660nm R- Red 625nm O- Orange 600-605nm CW- CoolWhite 15000-20000k CW1- CoolWhite 20000-25000k A- Aktynika 425nm FS- FullSpectrum 380-840nm B-Blue 470nm RB- RoyalBlue 450nm Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dadario Zgłoś Napisano 27 Sierpnia 2017 Moim zdaniem za czerwono, niepotrzebnie full spektrum i za duże odległości pomiędzy białymi a niebieskimi... Wizualnie lepiej to wygląda gdy są blisko, przez co światło bardziej się miesza i jest równomierne rozłożone.A tak będziesz miał strefy bardziej niebieskie i bardziej białe. Moim zdaniem przy tak dużej lampie lepiej będzie zastosować metodę jak z radiona g4 czy kessila. To znaczy kilka punktów a w każdym z nich światło główne(białe i Royal blue) i diody uzupełniające spektrum. Równomiernie rozłożone diody sprawdzają się nad stosunkowo malymi zbiornikami gdzie to światło ma możliwość się wymieszać. Jeszcze przyszedł mi do głowy pomysł aby zastosować diody 20 sterowane zasilaczem stałoprądowym z regulacją potencjometrem. Wtedy dajesz dwie takie nitki białe i niebieskie na stałe i bez bajerów, a resztę przez aqma board. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 28 Sierpnia 2017 (edytowane) DeepRed mogę zamienić na jakiś CoolWhite a full spektrum na UV. Co do odległości to zawsze mogę diody zamocować bliżej siebie. W sumie to lampa nie musi oświetlać tak mocno rogów akwarium: Nie napisałem wcześniej że schemat ma zachowane proporcje. Wymiary kształtów reprezentujących diody i odległości są takie jak będzie w rzeczywistości. Z tą regulacją potencjometrem to było by dobre gdyby można było te pięćdziesiątki można by regulować. Jak na razie zamówiłem 6 pięćdziesiątek RoyalBlue i sterownik aQma wraz z bluetooth, przetwornicę i płytkę montażową do driverów... tylko tak teraz patrzę i te płytki są dedykowane do driverów 2-32V (końcówka L). Nic nie pisze o tych z końcówką H (2-52V) edit. Na innym forum znalazłem taki o to opis lampy: Jak myślicie, można się na tym schemacie wzorować? Edytowane 29 Sierpnia 2017 przez pokson (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 9 Września 2017 (edytowane) Mała aktualizacja. Wreszcie dotarło do mnie parę części z PL. Diody RoyalBlue 50W, aQma i parę innych pierdółek. Na razie podłączyłem LEDy do lampy i sprawdzam jakie temperatury będą osiągać. Jak na razie oscylują w granicach 50st. ale jest dopiero 6 diod. Nie mogłem się oprzeć i położyłem lampę nad akwarium. Muszę przyznać że jestem zaskoczony jakie kolory mają moje korale już mi się podoba Lampa jednak będzie musiała poczekać bo resztę diod zamawiam z aliexpress. edit. U Magu zamówiłem płytki montażowe do driverów. Tyle że te płytki, a dokładniej schootky są przeznaczone do 40V max. Wiem, mój błąd tylko pomoże ktoś, na jakie wymienić? Coś do 60V? I jeszcze jedno pytanko. Diody przykręcacie czy kleicie klejem termoprzewodzącym? Edytowane 12 Września 2017 przez pokson (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 25 Września 2017 W końcu znalazłem trochę czasu żeby zamontować 3 białe diody 50W. Na razie wychodzi 1:2 białe niebieskie i widzę że jest za biało. Myślałem że zamontowałem diody za blisko siebie, ale wystarczy jak trochę podniosę lampę.Teraz jak już mam bazę i widzę jak to świeci, mogę zacząć zamawiać resztę diod Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
lukas.piotr Zgłoś Napisano 10 Października 2017 Zastanawiam się po co tyle światła, parę lat temu jak zaczynałem miało być 1W/L na T5 a na LEDach połowa tego a teraz widzę ponownie powrót do 1W/L na LED. Ile właściwie te nasze zbiorniki światła potrzebują ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 10 Października 2017 (edytowane) Lampa nie będzie chodzić na 100% mocy. Do tego, nie do końca wierzę że te 50W to jest realnie 50W. edit. Lampa już świeci nad akwarium. Na razie 6 x RB i 2 x 20000k. Niestety planowane diody muszą poczekac do wypłaty Edytowane 12 Października 2017 przez pokson (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 1 Listopada 2017 (edytowane) Nie mam pojęcia kiedy skończę tą lampę. Mam też wątpliwości co do temp. kolorów diod. Od prawie miesiąca świecą RB i białe 20000k i wszystkie korale polipują żaden nie grymasi. Euphylia napompowana jak by bardziej niz pod T5 Coraz bardziej skłaniam się do zakupu tylko białych diod 20000k, Blue i aktynikę. Na dzień dzisiejszy to co udało mi się zrobić to wyfrezowałem nóżki. Ten zielony plastik zostanie zastąpiony akrylem tak samo jak cała noga. Choć z drugiej strony, nie wygląda to tak źle. Może tylko wymienić plastik? ps. jak widac kabli też jeszcze nie ogarnąłem.... Edytowane 1 Listopada 2017 przez pokson (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość ensso Zgłoś Napisano 1 Listopada 2017 Pisząc blue masz na myśli Royal Blue 450nm czy Blue 465nm? Aktynika 420-425nm czy niżej bardziej w UV? Rozumiem, że 20k się sprawdza co mnie cieszy bo jest to kolejne potwierdzenie, że to dobry wybór jeśli chodzi o "białe" światło Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 1 Listopada 2017 20k kupiłem 'na czuja'. Wiem że to żaden odpowiednik koloru, ale w T5 świeciłem 15k i wydawał mi się za żółty, no ale, co kto lubi. Pisząc blue mam na myśli Blue 465nm. Do tego aktynika 425nm. Rozważam też UV bo ostatnio (dzisiaj) widziałem akwarium szczepkowe w sklepie w którym sprzedawca zaświecił UV z RB klientowi.....Jak to piszą, MEGA Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 28 Listopada 2017 Nareszcie coś się ruszyło... . Dzisiaj poszło zamówienie. Zdecydowałem się na zasilacz Mean-Well 48V 350W 7.3A, drivery Mean Well LDD-1000H. Diod będzie 16 (4x 420nm, 4x 470nm, 4x 25k i 4x 450nm). Diody idą z Chin więc chwile to potrwa. Plan jest taki żeby zasilacz wraz z całą elektroniką pozostał na zewnątrz lampy. Ładne, schludne 2 kabelki z tyłu lampy, tak to widzę Nie wiem tylko jakich złącz użyć? 4DIN? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pokson Zgłoś Napisano 10 Grudnia 2017 Wiedziałem że będzie problem... Słuchajcie, mam już drivery (ldd-1000h), zasilacz (MeanWell NES-350-48 7.3A) i diody. Do drivera podłączam zasilanie z zasilacza. Z drugiej strony wyprowadzam + i - do 4 diod połączonych szeregowo. Z aQmy podłączam kabelek od PWM do drivera. I teraz najlepsze... . Po włączeniu zasilacza, diody dają pełną mocą cały czas. W aplikacji do sterownika aqmy w trybie test bawię się suwakiem i adekwatnie do zmiany położenia suwaka, zmienia się wartość na wyjściu PWM od 0 do 4.9V. Czyli sterownik działa a diody jak zaczarowane cały czas świecą pełną mocą. Mam 5 driverów i każdy zachowuje się tak samo. Help!!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach