Engell1 Zgłoś Napisano 8 Października 2017 Witam, Od dobrych kilku tygodni coś się niedobrego dzieje w akwa i nie wiem od czego . . . parametry wody idealne ( wczoraj wysłałem próbki do Tritona i za kilka dni powinienem mieć potwierdzenie moich pomiarów) i moje podejrzenia kierują się w stronę oświetlenia . . . Miałem dwie belki LED ale jako że mam przykryte akwarium to świecą bezpośrednio nad wodą i są skręcone na ok 40% . . . Dwa tygodnie temu dokupiłem dwie T5 ( jedna biała i jedna aktyniczna) i jakoś zmian na lepsze nie widzę Ogólnie to mam wrażenie, że świecę za mocno i dlatego LEDy są skręcone na 40% ale może tylko moje wrażenie i może być zupełnie inaczej ? Czy jest jakiś sposób aby zmierzyć oświetlenie w akwarium tzn. czy nie jest za mocne lub za słabe ? pozdr Cytuj Eheim Incpiria 400 ( 130x55x65 optiwhite + sump 58x43x40cm - ok 420 litrów w obiegu) 2 x Aquatlantis LED 70 W ( Marine and Reef i Marine Blue ) zmiana na Maxspect RSX 300 ( 03.01.2018) odpieniacz: Deltec SC 1456 cyrkulacja : 2 x Tunze 6055 obieg : Eheim Compact+ 3000 start 24.05.16 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
katani Zgłoś Napisano 8 Października 2017 są czujniki pomiaru, "najtańszy" i wiarygodny chyba Seneye. Cytuj Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000, Cyrkulacja 2x maxspect XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED. Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani. Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki slimaków turbo i columbelli, 1x tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SU1 Zgłoś Napisano 8 Października 2017 Gdy miałe za mocno ,wcześnie zwijały sie zoa i SPS rosły w dół/bok . Do tego polipy SPS miały jasne końcówki .Po zmniejszeniu mocy rosną w górę , zoa otwarte cały dzień a te bardziej po boku /w cieniu wyciągają się do światła . Tu widac dokładnie moment zmniejszenia mocy . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Engell1 Zgłoś Napisano 8 Października 2017 Witam, JUtro w dzień zrobię kilka zdjęć . . .zoa czują się bardzo dobrze ale z trzech SPSów jakie kupiłem jeden odszedł już na wieczną rafę a dwa pozostałe stoją w miejscu . . . Ten jeden co poszedł to rósł jak szalony ale wydawało mi się , że światło jest za mocne i obniżyłem natężenie i w ciągu dwóch tygodni go nie było. dwa inne mimo, że stoją obok na razie są ok ale stoją w miejscu . . . Czy mogę kupić normalny miernik LUXów np. na Amazonie? Co ja w ten sposób zmierzę i jak mam wynik zinterpretować ? Cytuj Eheim Incpiria 400 ( 130x55x65 optiwhite + sump 58x43x40cm - ok 420 litrów w obiegu) 2 x Aquatlantis LED 70 W ( Marine and Reef i Marine Blue ) zmiana na Maxspect RSX 300 ( 03.01.2018) odpieniacz: Deltec SC 1456 cyrkulacja : 2 x Tunze 6055 obieg : Eheim Compact+ 3000 start 24.05.16 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SU1 Zgłoś Napisano 8 Października 2017 (edytowane) Raczej wchodzą w grę pomiary porównawcze , z innymi zbiornikami . Ale myslę że za słabe oświetlenie nie zabija korali , jak i zreszta za mocne . Za mocne przetestowałem u siebie , a widziałem zbiornik gdzie było 2 x 100 W netto w 700L (z najtańszego chinola) . Było tak ciemno że ciężko było to oglądać a zoa były wiciągnięte na kilka cm . Ale rosły jak głupie . S7 ma czujnik oświetlenia kod *#0*# "SENSOR" - LIGHT SENSOR" Edytowane 8 Października 2017 przez SU1 (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
iKuro Zgłoś Napisano 8 Października 2017 Tylko standardowymi miernikami światła nie zmierzycie tego, co wykorzystują korale. Luxy to jednostka światła mierzona względem tego, co najlepiej widzi ludzkie oko. Już to wcześniej tutaj wspominałem: LED'y czerwone, niebieskie i zielone o takim samym poborze prądu oraz grzaniu dla człowieka zdają się być ciemniejsze (niebieskie) w miarę (czerwone) i jasne (zielone). Niestety ludzie nie widzą aż tak dobrze czerwieni i niebieskiego, jak widzimy zielony. Korale używają czerwieni i niebieskiego. Do tego miernik luxów się nie nada, aby dać ci sensowną informację. Potrzebujesz miernika PAR albo PUR - mierzy fotony używane przy fotosyntezie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Engell1 Zgłoś Napisano 8 Października 2017 sorki ale co ty masz na myśli z tym S7, ja kompletnie nie jestem w temacie . . . Mierniki oświetlenia są dość tanie ale właśnie co ja zmierzę i jak ten pomiar interpretować tzn. kiedy można stwierdzić, że oświetlenie jest raczej za mocne lub na odwrót . . .Może moje problemy leżą jednak w parametrach lub gdzie indziej . . . a taki miernik PAR lub PUR możesz polecić ? Cytuj Eheim Incpiria 400 ( 130x55x65 optiwhite + sump 58x43x40cm - ok 420 litrów w obiegu) 2 x Aquatlantis LED 70 W ( Marine and Reef i Marine Blue ) zmiana na Maxspect RSX 300 ( 03.01.2018) odpieniacz: Deltec SC 1456 cyrkulacja : 2 x Tunze 6055 obieg : Eheim Compact+ 3000 start 24.05.16 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
iKuro Zgłoś Napisano 8 Października 2017 Te mierniki są dosyć drogie. Kosztuja od ok 1000zł - jak znajdziesz taki, to daj znać bo też bym chciał. S7-samsung 7. chyba wiekszosc nowych tel ma ta funkcje. raczej bym szukał problemu nie bezpośrednio w oświetleniu, Nawet jeżeli to nie spotkałem się z badaniami które mówią ile fotonow to dobrze a ile zle dla korala. I jak pisałem, te mierniki sa niestety drogie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Engell1 Zgłoś Napisano 8 Października 2017 ja jednak widzę, chyba, że jak LEDy mam na moc ponad 50% to niektóre korale się kurczą . . .cholera nie wiem co jest grane i powoli odechciewa mi się Dwa tygodnie kupiłem strasznie drogą niebieską gorgonię i dziś musiałem ją wyrzucić Cytuj Eheim Incpiria 400 ( 130x55x65 optiwhite + sump 58x43x40cm - ok 420 litrów w obiegu) 2 x Aquatlantis LED 70 W ( Marine and Reef i Marine Blue ) zmiana na Maxspect RSX 300 ( 03.01.2018) odpieniacz: Deltec SC 1456 cyrkulacja : 2 x Tunze 6055 obieg : Eheim Compact+ 3000 start 24.05.16 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Steron Zgłoś Napisano 8 Października 2017 Niebieska gorgonia - to raczej niefotosyntetyczna dla niej dużo papu trzeba, a nie światła Cytuj Akwarium: 540l(150x60x60h). Obieg: Aqua Nova 9000 (zasila biopellets), + Aqua Nowa 3000( zasila sterylizator uv 36W). Cyrkulacja: Jebao SOW 15, Jebao SLW 20, Tunze 6095. SUMP(100x45x45): TWISTMAN OB 200 EXT V2 , Twistman Biopellets filter BPF -VX100, Twistman FP-1 Media Reactor, Tunze 6045. Oświetlenie: ATI Sunpower 8x54wT5. Obecny układ świetlówek: 5x Ati Blue Plus, 2x Ati Coral Plus, 1x Ati Aqua Blue Special. Sól: Zazwyczaj Niebieska Red Sea Salt, Balling: Prochy Biomus, SBS Aquaforest. Karmnik automatyczny JBL. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
katani Zgłoś Napisano 8 Października 2017 Engel a może masz za mało światła a nie za dużo? jakie masz dokładnie lampy LED? Jaką długość mają te lampy? bo na akwarium 460 litrów, do tego głębokie na 65cm to 2 takie lampy to naprawdę słabiutko. Ludzie do takich akwariów dają lampy 8x54W w T5 lub z 300W w LED. Do tego Lampy masz skręcone o połowę to świecisz 100 W na taki baniak. Cytuj Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000, Cyrkulacja 2x maxspect XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED. Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani. Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki slimaków turbo i columbelli, 1x tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SU1 Zgłoś Napisano 8 Października 2017 (edytowane) 45 minut temu, Engell1 napisał: sorki ale co ty masz na myśli z tym S7, ja kompletnie nie jestem w temacie . . . Mierniki oświetlenia są dość tanie ale właśnie co ja zmierzę i jak ten pomiar interpretować tzn. kiedy można stwierdzić, że oświetlenie jest raczej za mocne lub na odwrót . . .Może moje problemy leżą jednak w parametrach lub gdzie indziej . . . a taki miernik PAR lub PUR możesz polecić ? S7 EDGE mierzy , hm Luxy i RGB . Ten z obrazka to pomiar mojej lampy .W zasadzie mało warty ale przy pomiarach porównawczych sie sprawdza i uzywam tego do porównania oświetlenia /lamp . Widzisz przynajmniej zaokrąglony stosunek ilościowy koloru ( R>G>B) i jasność . Nie wiem ale osobiście nie szukał bym problemu w oświetleniu , jak wcześniej pisałem widziałem zbiorniki z bardzo róznym doświetleniem . Korale choć różne w wyglądzie żyły w najlepsze . Edytowane 8 Października 2017 przez SU1 (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Moljzesz Zgłoś Napisano 8 Października 2017 A mnie się wydaje że słabe i marnej jakości (może nie to spektrum) oświetlenie może się przyczynić do śmierci korala, gdzieś oglądałem badania była badana stylopora Milka bodajże pod różnymi ledami i zdychała pod czerwonym a pod niebieskimi żyła tak bardzo w skrócie. Jeszcze piszesz że skręciłeś na 50% i jakiś tam sps odszedł na wieczną rafę to dlaczego nie dałeś z powrotem jak było? Dołożyłeś dwie T5 ale jakie odbłyśniki i stateczniki bo od tego zależy barwa światła i jego moc ( to jest moje zdanie i wiem to z własnego doświadczenia) Cytuj PS Pandora 4x54W T5 i 3x145W LED, DCP6500, AWN40 na DCP3000,RW-15, RW-8,CP-55, Biopellests AIO XL Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 8 Października 2017 (edytowane) 2 godziny temu, iKuro napisał: Tylko standardowymi miernikami światła nie zmierzycie tego, co wykorzystują korale. Luxy to jednostka światła mierzona względem tego, co najlepiej widzi ludzkie oko. dokładnie (a Lux to Lumen (lm) na metr2) i np. dioda 3W CREE XPE Royal Blue to jakieś 60;m~70lm (za to położona "na dywanie" potrafi wypalić dziurę) a 3W CREE XPE 10000K-15000K 90lm~120lm (ile dokładnie trzeba by zobaczyć w specyfikacji diody) a korale bardziej "potrzebują" niebieskiego niż białego za to można przeliczyć mniej więcej - ile się ma / a ile być powinno świetlówka T5 24W w zależności od modelu to ok. 1300 do 1500 lumenów , T5 8W 10000K ma ok. 340 Lm Edytowane 8 Października 2017 przez Gość (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
maciej01 Zgłoś Napisano 8 Października 2017 Przeważnie jak korale mają mało światła to rosną do góry, wyciągają się ku światłu. Jak jest za dużo to rosną płasko, wiginają się do dna. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
iKuro Zgłoś Napisano 9 Października 2017 10 godzin temu, silvia napisał: dokładnie (a Lux to Lumen (lm) na metr2) i np. dioda 3W CREE XPE Royal Blue to jakieś 60;m~70lm (za to położona "na dywanie" potrafi wypalić dziurę) a 3W CREE XPE 10000K-15000K 90lm~120lm (ile dokładnie trzeba by zobaczyć w specyfikacji diody) a korale bardziej "potrzebują" niebieskiego niż białego za to można przeliczyć mniej więcej - ile się ma / a ile być powinno świetlówka T5 24W w zależności od modelu to ok. 1300 do 1500 lumenów , T5 8W 10000K ma ok. 340 Lm To jeszcze się odniosę, że to przeliczenie jest ok, pod warunkiem, że porównamy LED'y 10000K z świetlówkami 10000K. Choć też mi się wydaje, że LED'y mają mniejszą różnorodność fali względem świetlówek - choć tutaj spekuluję, jednak dla mnie LED'y są dużo bardziej monochromatyczne niż świetlówki. Swoją drogą, śmieszy mnie, jak ktoś przelicza sprawność diod patrząc na jej lumeny. Zwłaszcza że szacują sprawność niebieskich Royal'ów (a widziałem też że ktoś próbował UV'ki przeliczać) na 40% bo mają dużo mniej lumenów niż białe... Prawdziwą sprawność można obliczyć tylko i wyłącznie znając stratę energii w postaci ciepła (pewnie i jakieś inne zjawiska też tam są, ale ciepło chyba ma tu najwięcej do powiedzenia) względem tego ile tej energii dioda pochłonie. A co tematu i problemów z koralami. Bardziej doszukałbym się chwilowego zawahania w parametrach - nie wykluczam jednak, że mogło ono być spowodowane właśnie zmianą oświetlenia. Sam miałem niedawno problem choć rozwiązanie wydaje mi się inne. Miękkie były ok, LPS'y też w miarę. SPS'y mi schodziły po tygodniu. Winowajcą okazuje się na razie być prawdopodobnie sól. Używałem tzw "bieda soli" - prawdopodobnie SPSom czegoś w niej brakowało. Także i Caulastrea która traciła tkankę po podmiance na coś lepszego zaczęła się pompować jak należy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 9 Października 2017 Dlatego napisałem "mniej więcej" jak się ktoś baaardzo uprze i znajdzie dokładne specyfikacje świetlówek i diod to można wyliczyć w miarę dokładnie - lumeny (strumień świetlny) , ale z widmem to już inna bajka Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Engell1 Zgłoś Napisano 9 Października 2017 Heja, No w sumie to ma sens i teraz zacząłem się zastanawiać nad tym czy ja faktycznie za mało światła nie mam . . . Podkręcę LEDy na więcej mocy i poobserwuje baniak . . . a co do korala to się pomyliłem, miałem niebieską Gonioporę co to na wieczną rafę odleciała Cytuj Eheim Incpiria 400 ( 130x55x65 optiwhite + sump 58x43x40cm - ok 420 litrów w obiegu) 2 x Aquatlantis LED 70 W ( Marine and Reef i Marine Blue ) zmiana na Maxspect RSX 300 ( 03.01.2018) odpieniacz: Deltec SC 1456 cyrkulacja : 2 x Tunze 6055 obieg : Eheim Compact+ 3000 start 24.05.16 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Marek Gr Zgłoś Napisano 9 Października 2017 19 godzin temu, iKuro napisał: Nawet jeżeli to nie spotkałem się z badaniami które mówią ile fotonow to dobrze a ile zle dla korala. Z tego co wyczytałem to zapotrzebowanie koralowców na światło jest mierzone jako gęstość strumienia fotonów i podawane w mikromolach na metr kwadratowy na sekundę. A badania były robione i wynika z nich, że małe natężenie oświetlenia to 50 - 100 mikromol/m2/s dla ukwiałków, koralników, korali miekkich. Średnie 100 - 200 dla korali LPS, niektóre SPS. Duże natężenie 200 - 500 dla Acropora, Montipora inne SPS, trydakny. Bardzo duże natężenie światła to 600 - 1000 mikromoli/m2/s dla niektórych SPS. Wartości te mierzą mierniki zwane fitofotometrami. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach