Kubaaas Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 Po wczorajszych dyskusjach dot. targowiska widac, ze lud potrafi byc wylewny . Ciagle slyszy sie tez ostatnio, ze brakuje merytorycznych dyskusji, ze starzy wyjadacze odpuszczaja sobie wypowiedzi na forum i ze NR sluzy glownie jako targowisko. Moze jestem naiwny i zbyt optymistyczny ale sprobujmy to zmienic Chcialbym rozpoczac watek gdzie moglibysmy wymieniac sie wiedza na temat najlepszych praktyk zwiazanych z trzymaniem SPSow w naszych baniaczkach. Wiem, ze jest juz sporo informacji na forum ale nie znalazlem jeszcze w jednym miejscu takiego kompendium Nano-Reefowej wiedzy na ten temat. Zreszta ciagle pojawiaja sie nowe koncepcje i metody, ktore potrafia szybko sie deaktualizowac. Budujac akwarium glownie SPS'owe od miesiecy czytam i rozmawiam z ludzmi na ten temat i obiektywnie uwazam, ze posiadam wiedze na poziomie 10-15% tego co powinienem wiedziec . Nie rozpoczynam tego watku po to zeby cos pokazywac, chwalic sie, dokopac komus czy cos sprzedac. Po prostu bardzo zalezy mi na wiedzy, ktora siedzi w Waszych szanownych glowach . No i mysle, ze innym tez moze sie przydac. W sumie nasze hobby sie rozwija i ciagle dochodza nowi "uzaleznieni". A SPSy wydaja sie byc troche tematem tylko dla wtajemniczonych z czarnym pasem z akwarystyki morskiej . Szukalem po internecie jakiegos ciekawego artykulu z takim ogolnym wprowadzeniem w tematyke zeby rozkrecic temat ale nic takiego nie znalazlem wiec zaczne po prostu od tego co ja wiem (lub wydaje mi sie ze wiem) i czego chcialbym sie nauczyc. A jesli myle sie w jakims punkcie bardzo prosze o skorygowanie moich bledow. ------------------------------------------ Wstep: Jak praktycznie kazdy koral, SPSy maja 4 podstawowe potrzeby: - Bardzo dobra jakosc wody - Odpowiednie swiatlo - Cyrkulacje wody - Pokarm 1. Dobra jakosc wody: Przede wszystkim stabilne parametry. SPSy sa wyjatkowo wrazliwe na wahania parametrow. Wieksze zmiany moga wstrzymac wzrost, uszkodzic lub zabic korala. Wieksza ilosc wody w obiegu na pewno pomaga zmniejszac wahania. Jako dobre parametry wody dla SPS przyjmuje sie. (tu tez prosze o ew. korekte). - Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 0.2 stopnia KH wahania dziennie. - Ca: 400-450 ppm - Magnez: 1250-1350 ppm (ostatnio wyczytalem, ze optymalnie 3x Ca) - NO3: <5 ppm - PO4: <0.03 ppm - Ph: 8.2-8.4 - Zasolenie (SG): 1.024 - 1.027 - Temperatura: 25-28C Na pewno mozna ta liste rozszerzyc o poziomy strontu, jodu, zelaza, etc. ale jestem na to za cienki wiec moze ktos pomoze? Ja na razie zakladam w ciemno, ze robiac 10% podmiany co 2 tygodnie na dobrej soli uzupelniam brakujace elementy. Podejrzewam, ze to zalozenie jest bledne ale brakuje mi wiedzy i wyczucia systemu zeby mocniej ingerowac na razie. Jako ciekawoste przytocze bardzo fajna porade wyczytana gdzies na zagranicznym forum. "Wskaznikiem, ze zbiornik jest wystarczajaco dojrzaly dla SPS'ow jest obecnosc glonow wapiennych na szybach wiekszych od monety 2zl". 2. Swiatlo Temat rzeka . Najczesciej slyszymy o zaleceniu min. 1W/l dla SPS. Jest to na pewno jakis start do planowania systemu ale daleko temu schematowi do idealu. Idealnym rozwiazaniem byloby wiedziec z jakiej czesci rafy pochodzi dany koral i na jakiej byl glebokosci. Dalej moznaby za pomoca miernika PAR ustalic miejsce z takim samym poziomem swiatla w naszym akwarium. Taki sposob jest raczej nierealny wiec pozostaje chyba metoda prob i bledow. Stopniowa aklimatyzacja nowych korali/szczepek zaczynajac od dna i podnoszenie wyzej co +/- tydzien obserwujac jak reaguje koral. Rozne gatunki SPS'ow tez wymagaja mniej lub wiecej swiatla. Znalazlem informacje, ze generalnie Acropory (jesli sa w odleglosci do 45cm od zrodla swiatla) potrzebuja odpowiednik 250W MH/HQI zeby dobrze sie czuc i rosnac. Przy T5'kach najladniejsze zbiorniki jakie widzialem mialy 8-10 swietlowek przy 60-80cm glebokosci. Co do LEDow nie moge sie wypowiedziec ale specow na tym forum nie brakuje . Jesli chodzi o rodzaj oswietlenia to raczej nie ma watpliwosci, ze zarowno MH/HQI, T5 i Ledy sprawdzaja sie. Pozostaje chyba kwestia estetyki i preferencji wlasciciela co do kolorow i efektu no i oczywiscie kwestie grzania, poboru pradu, kosztow zarnikow/swietlowek, etc. Z moich wlasnych obserwacji wynika, ze przy obecnie najbardziej modnym zestawie T5 (ATI Blue+, Aquablue Special, Fiji) kolory sa najladniejsze. Nie wiem jak oswietlenie T5 sprawdza sie przy wyzszych zbiornikach (powyzej 70cm). Tutaj nizsze partie moga miec zbyt niska intensywnosc swiatla. Przy MH/HQI mamy kwestie doboru zarnikow. Tutaj wg. mnie musimy w pewnym sensie isc na kompromis pomiedzy bardziej "zoltym" swiatlem (6500-10000K) ktore ma wiecej energii (PAR/PPFD) a "niebieskimi" zarnikami (12000-20000K), ktore wyciagaja lepsze kolorki ale dostaraczaja nieco mniej energii wykorzystywanej do wzrostu. Przyklady ponizej dla zarnikow SE 250W: IWASAKI 6500K PPFD 110.6 XM 10000K PPFD 115.8 Phoenix 10000K PPFD 94.8 USHIO 10000K PPFD 85.3 AQUACONNECT 14000K PPFD 83.6 Coralvue 10000K PPFD 66.7 Coralvue 12000K PPFD 56.2 HAMILTON 14000K PPFD 69.3 Radium 20000K PPFD 66.7 XM 20000K PPFD 53.5 Powyzsze poziomy sa tylko przykladami (wszystkie na balastach ICE CAP) ze strony advancedaquarist.com z testow Sanjay'a Joshi. PPFD w duzym uproszczeniu okeresla ilosc energii w pasmie wykorzystywanym do fotosyntezy (~400-700nm). Oczywiscie wszystkie zrodla swiatla z czasem sie degraduja i traca parametry wiec nalezy miec to na uwadze i regularnie wymieniac zarniki/swietlowki. Zarniki co 9-12 miesiecy a swietlowki co 6-9m. LEDY? 5 lat? CHyba nikt jeszcze nie wie tak na prawde . Kolejnym kawalkiem ukladanki jest cykl swiecenia. Wiadomo, ze kazdy system jest inny i pewnie trzeba cykl dobowy dostroic do wlasnego akwarium ale probujac odzwierciedlic nature najczesciej spotykany uklad to: aktynika/niebieskie: 12h/dobe i pelne oswietlenie +/- 8h/dobe. Przy mocniejszym oswietleniu (n.p. u mnie 400W) zauwazylem poprawe kondycji SPSow po zredukowaniu HQI do 7 godzin. Podsumowujac wydaje mi sie, ze najwazniejsze w oswietleniu jest to aby a) koral znajdujacy sie w danym miejscu w akwarium dostawal tyle fotonow swiatla na cm2 do ilu jest przyzwyczajony/dostosowany, barwa swiatla wyciagala kolory na ktorych nam zalezy c) powoli aklimatyzowac korale do docelowego oswietlenia d) dbac o wymiane zuzytych swietlowek/zarnikow. Oczywiscie nie mozna przy tematyce oswietlenia pominac biologii koralow a szczegolnie ich symbiotycznych zooxanthaeli ktore w glownej mierze odpowiadaja za kolor i dostarczanie energii do ich zycia i rozwoju. Ponizej umieszczam link do najlepszego opisu jaki dotychczas znalazlem z wykladu Steve'a Tyree. http://www.reefs.org/library/talklog/s_tyree_060202.html Postaram sie przetlumaczyc ten wyklad na polski i umiescic dalej w tym watku ale moze mi to troche zajac bo nie jest to latwy jezyk a naukowcem nie jestem . Zrozumienie biologii zooxanthelli jest prawdopodbnie najwazniejszym elelmentem calej tej ukladanki i mam nadzieje, ze rozwiniemy ten temat dalej w tym watku. 3. Cyrkulacja Kolejny temat rzeka. Podobnie jak z oswietleniem sa pewne uogolnienia typu 40-60 razy pojemnosc akwarium. Czyli dla 400l zbiornika pompy cyrkulacyjne powinny w sumie miec wydajnosc 16000-24000l/h. Mozna odjac od tego cyrkulacje wymuszona przez pompe obiegowa. Tak samo jak w przypadku oswietlenia (1W/l), powyzsza kalkulacja nie wystarcza do zapewnienia naszym zwierzakom idealnych warunkow. "Dmuchanie" pompa bezposrednio na koral z odleglosci kilkunastu cm nie bedzie mu dobrze sluzyc. Tutaj idealem wydaje sie sytuacja gdzie kazdy koral jest "omiatany" woda na zmiane z roznych stron tak aby polipy sie delikatnie poruszaly. Tutaj jest chyba dosyc dobry przyklad: http://cnidarianreef.com/G180/images/misc/DSCN4645.MOV Majac do dyspozycji pompy, ktore sa umieszczone na stale w poszczegolnych miejscach akwarium nielatwo jest osignac efekt "przypadkowych" i zmiennych ruchow wody. Bardzo dobrym rozwiazaniem wydaja sie byc Waveboxy ale nie zawsze moga byc stosowane. Kolejnym sposobem jest odbijanie strumienia wody od szyb lub ustawianie pomp na przeciwko siebie. Po kilku miesiacach prob (i bledow) najbardziej efektywne rozwiazanie jakie znalazlem u siebie to technika "Gyre Flow" gdzie robie wir dookola akwarium (przod w lewo, tyl w prawo) ktory co jakis czas (obecnie 10 minut) zmienia kierunek. Trzeba tez pamietac o waznej funkcji cyrkulacji, ktora jest wyprowadzanie detrytusu z akwarium do sumpa. Tutaj niezbedne jest zapewnienie jak najdluzszego "zawieszenia" detrytusu w kolumnie wody. Aby to uzyskac nalezy zapewnic ruch wody z dna w kierunku powierzchni - nie zawsze latwe bez robienia burzy piaskowej . Posumowojujac, wydaje mi sie, ze jesli chodzi o cyrkulacje to nie tylko wazna jest ilosc ale tez jakosc. Ogladajac niedawno przepiekne akwarium z wielkimi, pieknie wybarwionymi SPSami bylem bardzo zaskoczony relatywnie spokojna cyrkulacja. Okazalo sie, ze wcale nie trzeba bombardowac korali wielkimi falami tylko zapewnic "laskotanie" woda ze zmiennych kierunkow. Wazne tez jest aby planujac aquascapping miec na uwadze cyrkulacje gdyz skala - tak samo jak dorosle korale - mocno wplywa na obieg wody. 4. Pokarm Wiadomo (lub nie ), ze SPS'y glownie odzywiaja sie produktami przemiany materii symbiotycznych zooaxantheli - glownie glukoza i przkazywanymi aminokwasami jesli sie nie myle. Z roznych badan wynika jednak, ze w 5-15% pokarmu SPSy w naturze pobieraja "mechanicznie" z wody. Sa to bardzo drobne organizmy takie jak pewne rodzaje planktonu, bakterio-planktonu, detrytus oraz substancje organiczne rozpuszczone w wodzie (DOM/DOC: Dissoled Organic Material/Compounds). Zdecydowana wiekszosc (do 85%) tego typu pokarmu jest dostepna dla korali w naturze wieczorem lub w nocy. Spekuluje w tym momencie ale moze dlatego tak wyewoluowaly te zwierzeta aby w ciagu dnia korzystac z fotosyntetycznych alg. W zakresie odzywiania SPS'ow czuje sie najslabiej i generalnie w tym momencie eksperymentuje z roznymi pokarmami/dodatkami typu Coral V-Power, JBL CoralFluid, Reefpearls, Reefbooster, etc. Zauwazylem tez zdecydowanie bardziej aktywne polipowanie od czasu zwiekszenia obsady rybnej, takze w ciagu dnia. Jednoczesnie zmniejszylem delikatnie okres swiecenia HQI wiec zakladam, ze korale "nadrabiaja" przez chwytanie pokarmu z toni. Tyle tytulem dlugiego wstepu . Oczywiscie powyzsze informacje to tylko podstawy i moje spostrzezenia po ok. roku nauki i kilku miesiacach praktyki. Pozwolilem sobie przelac to co wiem na ekran zeby dac jakas podstawe do dalszych dywagacji i moze pomoc komus poczatkujacemu. Pozostaje masa masa zagadnien do omowienia i bardzo licze na pomoc bardziej doswiadczonych kolegow w rozwinieciu tematu. ------------------------------------------ Do rozpoczecia dalszej dyskusji chciablym zapodac troche pytan, ktore mnie obecnie nurtuja: 1. Wzrost vs. Kolor. Czytajac opis programu Red Sea Reef Care wyczytalem rozroznienie podejscia to SPS'ow na faze wzrostu i faze wybarwiania. Firma Red Sea proponuje bardziej "bogate" warunki dla korali jesli nasza intencja jest szybki wzrost. Inne warunki przygotowujemy jesli naszym celem jest wyciaganie kolorow. Jakie sa Wasze doswiadczenia i czy moze lepiej jest celowac gdzies w srodek zeby miec i wzrost i kolorki? 2. Polipowanie. Nie raz slyszalem, ze jesli SPSy polipuja to znaczy, ze sa zdrowe. Przyznam sie, ze u mnie raczej nie polipuja na razie w ciagu dnia ale pol godziny po zgaszeniu swiatla wystawiaja ladnie macki. Czy to, ze nie polipuja w ciagu dnia oznacza, ze maja wystarczajaco swiatla i nie potrzebuja dokarmiac sie mechanicznie? Czy jest to jakies negatywne zjawisko? Moze jest jakis zloty srodek do ktorego powinnismy dazyc? 3. Kolory. Najladniejsze kolory zauwazam na nowo rosnacych "tipach". Zakladam, ze tak jest ze wzgledu na mala ilosc zooxanthelli. Czy koral ktory jest n.p. brazowy a tipy ma kolorowe moze sie jeszcze caly wybarwic czy to jest juz jego docelowy kolor? Moze jest za nisko w baniaku? 4. Agresja. Jako poczatkujacy SPSowiec mam ciagle dylemat z rozmieszczaniem korali w akwarium tak aby przewidziec przyszle ksztalty i przyrosty. Patrzac na TOTMowe baniaki i na pieknie zarosniete akwaria takie jak Krzystofa lub Andrzeja (tez TOTMy ), zastanawiam sie czy oni przycinaja te korale zanim dojda do kontaktu z sasiadami czy pozwalaja im "dogadac sie"? Czy poparzenie sasiada blokuje wzrost w dana strone czy moze zabic cala kolonie? 5. Aklimatyzacja. Dzieki Sebowi ostatnio sie dowiedzialem, ze kazdego nowego SPSa wstawiamy na poczatku na dno i stopniowo podnosimy. Gdybym wczesniej o tym wiedzial to pewnie nie mialbym teraz bialej Seriatopory Caliendrum, ktora przywedrowala do mnie ciemno zielona . Obecnie dochodzi do siebie na piasku. Przydaloby sie tutaj troche wiecej instrukcji dla takich jak ja. Dochodzi do tego kwestia "kapieli". Od poczatku wszystkie korale zanim trafia do mnie do baniaka przechodza 10 minut kapieli w TLF Revive. Ciagle zaskakuje mnie ile robactwa jest w stanie wyjsc z jednej szczepki - szczegolnie kupionych w sklepach. Jakie sa potencjalne plagi i szkodniki na jakie powinnismy uwazac? Acropora Eating Flat Worm (AEFW)? Wirki? Kraby? 6. Suplementacja. Amino kwasy, jod, stront, zelazo, witaminy, ... czy to jest nam na pewno potrzebne? Jesli tak to na jakich zasadach? Wiem, ze kazdy baniak jest inny i juz jeden kolega kiedys prosil o instrukcje. Nie oczekuje listy preparatow i dozowania ale informacji, ktore moze pomoga startujacym nie ulegnac marketingowi i mitom . Robert K bardzo madrze mi kiedys doradzil zeby przez pierwszy okres czasu nie kombinowac z baniakiem. Pozwala to zbudowac pewien punkt odniesienia tak aby w przyszlosci mozna bylo obserwowac co sie dzieje jak cos zmieniamy/dodajemy. Mam jeszcze mase pytan i tematow do zapuszczenia w tym watku ale i tak jest to najdluzszy tekst jaki napisalem przez ostatnie kilka lat . To jak ten watek dalej sie rozwinie pokaze czy odbilo mi i zwariowalem czy rzeczywiscie jest chec i wola duskutowac na te tematy. Jesli ktokoliek chcialby odniesc sie do dowolnej czesci lub cos dodac to zapraszam. Konczac, chcialbym jeszcze dodac, ze nie uwazam sie w jakimkolwiek stopniu ani ekspertem ani autorytetem w tej dziedzinie. Brakowalo mi tylko dyskusji na te tematy. Pozdrawiam serdecznie Kuba i jeszcze fotka acropory rozmiarow, ktorych wszystkim zycze! Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jarpacz Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 TLF Revive - gdzie to kupić w Polsce? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 #351229 jarpacz :TLF Revive - gdzie to kupić w Polsce? Ja zamawialem z UK. Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tester Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 Quote #351225 Kubaaas : Jako ciekawoste przytocze bardzo fajna porade wyczytana gdzies na zagranicznym forum. "Wskaznikiem, ze zbiornik jest wystarczajaco dojrzaly dla SPS'ow jest obecnosc glonow wapiennych na szybach wiekszych od monety 2zl". Polska waluta rosnie w sile Bardzo fajnie ze to zebrales do przyslowiowej kupy. Zaczynam z SPSami i post jak znalazl. Cytuj 425L - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L] Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bioly Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 jako że posiadam baniak typowo sps-owy,temat ten uważam za trafiony,oczekuję od elit a jest jej sporo wielu odpowiedzi a zarazem podpowiedzi,pozdrawiam Grzegorz Cytuj 380l+100lsump,HQI2x250W+T5 2x54W,cyrkulacja30000,ATI BM200,Eheim 1262,Reaktor wapnia Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
czadol81 Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 witam i pozwole sie doloczyc jak narazie siedze bardziej w miekkich i lps-ach ale mam w glowie zrobic sobie nowy baniak 550 l i tam bym chcial miec juz tylko SPS-y i LPS-y i bardzo fajnie ze ktos wkoncu sie za to bierze bo taki topik sie nam tu przyda.zwracam sie z prosba do wszystkich co siedza w tym temacie aby pomogli rozwinac temat bo kolega Kubaaas sie stara cos tu zrobic i dzikuje mu za to pozdrawiam i do dziela panowie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
seb Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 Kubaaas, jak dla mnie, droga do pięknego baniaka z lasem wyrośniętych sps-ów stoi dla Ciebie otworem, jak dla mnie Ty, a właściwie Twoje podejście do tematu jest naprawdę wzorcowe, juz bardzo dużo wiesz, i nadal pogłębiasz wiedzę, z takim podejściem to tylko kwestia czasu, a będziesz mial TOTM, jestem o tym przekonany póki co ode mnie za ten temat dostajesz plusika, a co do treści to przeczytam raz jeszcze i napisze jakies swoje wnioski później, teraz gotuję fasolówkę Pozdrawiam seb Cytuj Z akwarystycznym pozdrowieniem Seb Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Raffy14 Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 #351287 seb :a co do treści to przeczytam raz jeszcze i napisze jakies swoje wnioski później, teraz gotuję fasolówkę Pozdrawiam seb Tylko do zupy swoich cukierkowych SPS-ów nie wrzucaj Temat jest bardzo ciekawy, sporo się dowiedziałem conieco o SPS-ach Ja póki co, jestem za głupi na nie i zakochany po uszy w miękkich jestem Słyszałem tylko, że SPS-y uwielbiają świeżo wyklutą artemię, ale czy to prawda to nie wiem, niech ktoś spróbuje Może kieedyś w przyszłości, jak zacznę swoje kroki z SPS-ami to ten temat, będzie pierwszym do lektury Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jjablonski Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 Kubass, rewelacyjny pomysł. Może powstanie coś w rodzaju SPS i LPS FAQ? Ja od jakiegoś czasu kolekcjonuję ciekawe linki i w zakładce SPS znalazłem kilka które są dość ciekawą lekturą. Coral care guide http://www.thebasementbreeder.com/coral-lps-sps-care-guide.php Quick guide to hard corals http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2685 Guide of SPS coral coloration (make them more vivid, bright) http://reefbuilders.com/2008/09/03/guide-of-sps-coral-coloration-make-them-more-vivid-bright/ inne The Easy Reefer Learning Center http://www.easyreefer.com/learningcenter.php http://blog.fragd.it/2010/03/16/the-dos-and-donts-of-sps-keeping/ Cytuj http://www.advanceda...ul-beyond-words http://nano-reef.pl/...la/page__st__40 http://nano-reef.pl/.../page__hl__4000 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zelix Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 Jestem pod wieeeelkim wrażeniem Twojego tekstu Kubaaas i pomysł wątku oceniam na 12 w skali na 10 :)Przy okazji uświadomiłem sobie, że skoro Twoja wiedza o SPS to 10-15 % to moja waha sie miedzy 0,00002 a 0,00003% co tłumaczy moje porażki z tymi koralami w zwiazku z czym nie pomoge ale na pewno bede śledził wątek. PS Jak planujemy zbiornik sps-owy i ten cały: TLF Revive hmmm różne świństwa moga przyjść z LS i LR nie tylko ze szczepkami .. wybaczcie może głupie pytanie ale wszystko co wprowadzamy od zlania woda do zbiornika trzeba wykąpać w TLF Revive i wyjałowić z robactwa przecież nie jestesmy w stanie wszystkiego wychwycic ..;/ Czy są jakieś środki , kt leje się bezpośrednio do akwa z spsami by wykończyc pasożyty. Nad moimi sps-ami zawsze latałem jak matka nad dzieckiem i 1-2mce ok zaczynały się przyrosty i bum z dnia na dzien tkanka odpada 1-2 dni i po ptokach;/ Zawsze to samo pożoga po całości a parametry takie same ,światło takie same jak wtedy co dobrze polipowały ..myśle że cos je gryzło choc ja tego nie widziałem ,jedyne co odporne było na wszystko to ''pavona cactus'' ale wszelkie acry i monti zawsze na wieczna rafe odchodziły w strasznym tempie.. Cytuj DOBRE RADY + PRACA + WIEDZA = PIĘKNA RAFA Reefmax + zdjeta pokrywa-- lampa Led 90W Filtracja : purigen,silicatex , chmi-pure,LR , + odpieniacz DIY . Falowniki 2x. Obsada: wszystkiego po trochu:) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
KIDULT Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 ja bym poprawil z "Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 1 stopnien KH wahania dziennie." na Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 1 stopnien KH wahania na 2 tygodnie, jak sadzicie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
BIGBLUE Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 #351341 KIDULT :ja bym poprawil z "Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 1 stopnien KH wahania dziennie." na Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 1 stopnien KH wahania na 2 tygodnie, jak sadzicie? Ja bym jeszcze dodał, że dla akwariów opartych na ZEO, NP itd czyli priobiotykach KH = 7-8. Dla wartości powyżej 8 i dla niskich warości NO3 i PO4 może nastąpić rozpuszczenie tkani SPS zwłaszcza Acropor Cytuj Akwarium: 1000 l + sump 220 lOświetlenie: ATI PowerModule 8x80WPompa główna: RedDragon 6500Odpieniacz: BubleKinge 300Cyrkulacja: TUNZE 4x6105Filtracja: BP + PO4x4 + Węgiel aktywnyLight Balling Fauna Marine dozownie Grotech IIISterowanie IKS Aquaristik Computer140 kg skały żywej Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
seb Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 Fasolówka wyszła boska! To co mi na szybko do głowy przychodzi to zupełnie nie brałbym pod uwagę ŻADNYCH niby badań i wniosków z nich płynacych przeprowadzonych prze jakiekolwiek firmy, czy to Red Sea czy jakiejkolwiek innej, zauważcie że zawsze takie firmy zalecają suplementację/podmiany itp swoich produktów. Ale żeby już odnieść się do tej tabeli to ja osobiście nie zauważyłem szybszego wzrostu przy wyższych poziomach Ca, Kh i Mg, wręcz przeciwnie, mam wrażenie że przy niższych poziomach sps-y szybciej mi rosną, może to tylko moje wrażenie, nie wiem. Tak jeszcze wtrącę prośbę, żeby nie robić z tego tematu linkowiska, myślę że nie o to autorowi chodziło, tylko o to żeby zebrać tu kompendium wiedzy o sps-ach, bo wyczytac na zagranicznych forach można wszystko, ale osobiste doświadczenia w ojczystym języku - bezcenne, więc nawet jeśli jest coś ciekawego to proponuję krótko streścić, zamiast wklejać link . Wracając do tematu i poziomów Ca, Kh i Mg, to tak jak pisałem powyżej, plus to co u siebie zaobserwowałem, mianowicie obniżenie tych poziomów jeszcze niżej na jakiś miesiąc spowoduje zatrzymanie wzrostu, a potem w ciągu dwóch tygodni powolne podciągnięcie spowodowało taką eksplozję wzrostu że masakra! Żeby była jasność, nikomu nie proponuję ani nie polecam takich eksperymentów, nie chcę brac odpowiedzialności za czyjś baniak, ja eksperymentować lubię i mam nadający sie do tego baniak, więc eksperymentuję . Co do żarcia i zooksantelli, to wszędzie się pisze o tym że są w tkance itp. ale mało gdzie się pisze że olbrzymia ich większośc znajduje się w polipach, gdzieś to kiedys wyczytałem w jakims opracowaniu i jak zacząłem temat drążyć to wychodzi na to że to może być fakt Mianowicie to co zaobserwowałem to pisząc ogólnikami: im "czyściejsza" woda, tym bardziej acry polipują, mój wniosek jest taki że wystawiają polipy dlatego zeby jak najwięcej energii wyłapać ze swiatła, skoro mają malo żarełka rozpuszczonego w wodzie... Co do reszty będe pisał na bieżąco swoje wnioski, temat się rozwinie moim zdaniem więc nie warto eleboratu w jednym poście pisać Pozdrawiam seb Cytuj Z akwarystycznym pozdrowieniem Seb Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 Dzieki za fajne komentarze. Nie wiedzialem czy sie "wychylam" za mocno z takim postem ale widac, ze zapotrzebowanie jest. Bede w takim razie dalej drazyl temat. @zelix: Osobiscie LS nie kupilbym z dzialajacego zbiornika. Szczepilem paroma garstkami piasku z zaufanego baniaka ale nie widze potrzeby kupowania od kogos jak mozna w miare tanio kupic w sklepie nowy. W sprawie LR mozna spokojnie inny watek rozpoczac ale z RC podpatrzylem fajny sposob na przygotowywanie skaly. W skrocie telegraficznym: 2 miesiace w beczkach bez swiatla, odpieniak, podmiany i bakterie wszystko zjedza. tak planuje wkrotce zrobic przed dodaniem nowej skaly do systemu. Nie slyszalem o srodkach bezpiecznych do baniaka. Jesli zabija robactwo to takze te pozyteczne. Jesli chodzi o przyczyny padania SPSow to licze na odpowiedz bardziej doswiadczonych. Mysle, ze wiekszosc przypadkow bierze sie z jakiegos zawahania. Przy mniejszym litrazu trudniej to kontrolowac. Mogla jakas rybka pasc i tymczasowo zwiekszyc Amoniak, NO2, NO3... Zjawisko RTN - nie wiem czy jest Polska nazwa - tez ponoc jest "zarazliwe". Jeden padajacy koral moze spowodowac efekt domino. #351341 KIDULT :ja bym poprawil z "Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 1 stopnien KH wahania dziennie." na Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 1 stopnien KH wahania na 2 tygodnie, jak sadzicie? Masz racje. Wpisalem to bo gdzies wyczytalem, ze nie nalezy o wiecej niz 1 KH dziennie podnosic przy Ballingu. Jesli nikt sie nie sprzeciwi to zmienie na +/- 0.2 dziennie bo same korale potrafia tyle spokojnie wciagnac w ciagu dnia. @Kidult: mam nadzieje, ze dodasz jeszcze cos wiecej bo po fotkach Twoich cukierkow wnioskuje, ze znasz sie na rzeczy . Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
KIDULT Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 im dluzej w tym siedze tym wydaje mi sie ze jest coraz gorzej i ze nie mam kontroli nad tym co sie dzieje. przeciez od kiedy zaczalem sie interesowac spsami na poczatku przygody nic sie nie zmienilo, zadnych nowych informacji nie pozyskalem, nic nowego nikt nie odkryl. a cukierki robia sie same ladne kiedy chca i padaja kiedy im cos sie nie spodoba. po tym co mialem po soli Tropic Marin to uwazam ze to wszystko jest takie latwe, poki wiemy co robimy i co sie dzieje w naszym baniaku. A jezeli cos nie gra, to na prawde ciezko dojsc, co jest przyczyna i zadna encyklopedia nie pomoze, predzej sanepid czy kolega niebieska fala ze swoim chromatografem gazowym (nie wspominajac o zawirowaniach niczym w szklanej kuli). A moze to byc gorsza partia jakiejs chemii, pokarmu, jakas zepsuta elektronika, itp. i co wtedy? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 11 Maja 2011 #351351 KIDULT :im dluzej w tym siedze tym wydaje mi sie ze jest coraz gorzej i ze nie mam kontroli nad tym co sie dzieje. przeciez od kiedy zaczalem sie interesowac spsami na poczatku przygody nic sie nie zmienilo, zadnych nowych informacji nie pozyskalem, nic nowego nikt nie odkryl. a cukierki robia sie same ladne kiedy chca i padaja kiedy im cos sie nie spodoba. po tym co mialem po soli Tropic Marin to uwazam ze to wszystko jest takie latwe, poki wiemy co robimy i co sie dzieje w naszym baniaku. A jezeli cos nie gra, to na prawde ciezko dojsc, co jest przyczyna i zadna encyklopedia nie pomoze, predzej sanepid czy kolega niebieska fala ze swoim chromatografem gazowym (nie wspominajac o zawirowaniach niczym w szklanej kuli). A moze to byc gorsza partia jakiejs chemii, pokarmu, jakas zepsuta elektronika, itp. i co wtedy? Ciezki dzien byl? Cytujac Foxa Moldera z Archiwum-X "The truth is out there" - nawet jesli trzeba wyciagnac chromatograf gazowy. Jest przeciez wiele baniakow SPSowych na swiecie, ktore chodza wiele lat bez katastrof. Nie moge przyjac, ze wszystko jest poza nasza kontrola bo musialbym zwinac baniak, ktory przez pol roku budowalem . A chodzi mi w tym watku o to aby wlasnie "wiedziec co robimy i co sie dzieje w naszym baniaku" bo skad maja nowi - jak ja - sie tego uczyc? Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
strugas Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Kubaaas temat super:clapping dla nowicjuszy i nie tylko rzeczowo i na temat bez wazeliny :kapelusz Cytuj Baniak 121x61x61 front i lewa strona opti 435l. sump 170l, dolewka 35l, odpieniacz Darek B30 , powrót jebao 6000l, 1x Tunze 6065 jebao wp40, Maxspect Gyre 150, światło hybryda 6x54w +196 led Leszek, dolewka tunze osmolator, Mój baniaczek. http://nano-reef.pl/...-650l-w-obiegu/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Waldi Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 zgadzam się z tym co napisał KIDULT niby podstawy znamy ale wystarczy drobnostka jakaś chemia w wodzie wodociągowej czego ro i di nie wychwyci i lecą piękne spsy latami hodowane ja po obserwacji kilkuletniej zaopserwowałem że akwaria spsowe mają swoją chwilę i wówczas są cykane fotki i ToTomy jak to pięknie u nas wygląda i myślimy że juz wiemy o co w tym wszystkim chodzi gdy raptem patrzymy i pstryk,bummm jak to mówią poszło w ....... ,ale tak każdy ma swoje 5 min w akwarium spsowym,moim zdaniem to jeszcze jest zbyt drogi i delikatny towar inaczej sprawa wygląda przy miękkich i lpsach ,nie ma takich problemów,ludzie maja takie zbiorniki latami i nic złego się nie dzieje przykład akwarium Brunona ale to korci,spsy jak kwiatki pięknymi kolorami łechcą nas,przyciagaja jak magnez i każdy musi sam spróbować jak to jest Cytuj 900 l w obiegu Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
fal Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 #351341 KIDULT :ja bym poprawil z "Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 1 stopnien KH wahania dziennie." na Stabilne KH (7-11) - stabilne = mniej niz 1 stopnien KH wahania na 2 tygodnie, jak sadzicie? Osobiście uważam , że KH jest jednym z najważniejszych parametrów w prowadzeniu zbiornika sps , i dlatego powinniśmy dążyć do maksymalnej stabilizacji , wahnięcia na poziomie 1 w przeciagu dwóch tygodni to chyba max. Do momentu kiedy nie moglem sobie poradzić ze stabilnym KH , nie rosły u mnie żadne sps , po prostu padały po miesiącu i tyle. Dzisiaj mam patent na kh , jest to reaktor podłączony pod komputer , od tego czasu wahania w moim zbiorniku są na poziomie 0,3 w skali miesiąca. Odpukać korale rosną , a zbiornik ma się dobrze. Cytuj 160x90x60 , sump 390L , RedSkim 300 , żywej 30 kg , Diuna T5 8x80W , Iks , calciumreaktor AM 1000 , http://dameb.com.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
KIDULT Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Fal jak to reaktor pod komputer? masz moze jakas "sonde KH", na ktorej podstawie komputer dozuje odciek z reaktora? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomiooo Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 dobra to ja wbijam swoje - stabilność ponad wszystko - nie warto darzyć do idealnych parametrów bo w ten sposób łatwo popełnić błąd, lepiej trzymać je w ryzach "przyzwoitości" a zwierzaki będą zadowolone - im prościej tym lepiej - wszystko co robimy powinno być przemyślane i z konsekwencją stosowane, wtedy prościej jest znaleźć gdzie się popełniło błąd - lepiej mieć niższe Ca niż wyższe - jeżeli masz niższy wapń to nie zauważyłem żeby jakoś korale zbytnio narzekały (oczywiście mówimy tu o poziomach w granicach rozsądku), natomiast wysokie Ca wpływa niekorzystnie na inne parametry w akwa - w miarę prosto jest wbić się na szczyt - ładne kolorki - ale bardzo trudno jest się tam utrzymać - najlepszym pokarmem dla SPSów jest rybia kupa A i faktycznie jak masz jakieś problemy i korale przystopują, to potem jak się znajdzie ten słaby punkt i go wyeliminuje to jest taki wzrost że hej PozdrT Cytuj zbiornik 90x42x45+sump; odpieniacz Deltec APH525; oświetlenie T5:2x39W+ 90W LED; wystartowało 11.08.2009; moja wiedza dojrzewa razem z akwarium MOJE AKWA Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
fal Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 #351417 KIDULT :Fal jak to reaktor pod komputer? masz moze jakas "sonde KH", na ktorej podstawie komputer dozuje odciek z reaktora? Tak dobrze z tą sondą KH nie jest , ale w IKS jest interval i tutaj zaczyna się ogromne pole do popisu , i tak reaktor mam podpiety pod pompę dozującą , która jest podłączona pod IKS ( interval ) , wszystko mam ustawione tak , że pompa załącz mi się na 1 minutę , a później wyłącza na trzy minuty i tak w kółko , jeśli chcę zwiększyć kh , to zwiększam wyciek np o 1,10 minuty , aż do uzyskania zadawalających wyników , metoda ta sprawdza sie u mnie od dobrego roku. Wahnięcia kh nigdy nie były wyższe jak wspomniane 0,3. Oczywiście na tej samej zasadzie mam podłączoną metodę VSV i moje dozowanie jest bardzo precyzyjne , nie muszę się martwić , żeby zwiększać dawkę np z 12ml do 24ml , mogę to robić bardzo powoli o to przykłady: przy dozowaniu 0,5ml na godzinę / na dobę wyciek - 12ml przy dozowaniu 0,5ml na 50minut / na dobę wyciek - 14,40ml przy dozowaniu 0,5ml na 40minut / na dobę wyciek - 18ml itd...... Możliwości mam nieograniczone . Pozdrawiam Cytuj 160x90x60 , sump 390L , RedSkim 300 , żywej 30 kg , Diuna T5 8x80W , Iks , calciumreaktor AM 1000 , http://dameb.com.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
KIDULT Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 jak Ci sie podoba dozowanie wódki co godzine? ja powiem szczerze lepszych parametrow nigdy nie mialem i tak mocno nie moglem karmic. a PO4X4 2 paczki mam, leza i czekaja nierozpakowane na czarna godzine. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 OK. To mozemy przyjac jako pewniaka, ze trzymanie KH na stalym poziomie jest bardzo bardzo wazne. Ciekawe sa komentarze dot. utrzymywania Ca na dolnym poziomie zalecanego przedzialu. Wiemy, ze poziomy KH i Ca sa scisle ze soba zwiazane i odwrotnie proporcjonalne w stanie przesycenia, ktory wystepuje w NSW (Natural Salt Water) i naszych baniakach jesli trzymamy przy zyciu twarde korale. Moze poziom Ca w okolicach 400-420ppm przyczynia sie do wiekszej stabilizacji KH w naszych akwariach? Mysle, ze jest to calkiem prawdopodobne. A co z wplywem poziomu pH na powyzsze parametry? Z tego co rozumiem to Ph ma duzy wplyw na ustalanie granicy przesycenia wapnia i KH (a wlasciwie weglanow) w wodzie. U mnie - chyba ze wzgedlu na ciagle otwarte okno w filtrowni i duza powierzchnie wody - utrzymuje sie dosyc wysokie pH. W przedziale 8.2-8.4 w ciagu doby. Powoduje to, ze przesycenie wapnia i weglanow w wodzie nastepuje przy nizszych wartosciach. - Pewnie dla tego mam problem zeby zwiekszyc poziom Ca powyzej 420 a przy probach wywala mi wapno z roztworu. Przesycenie wydaje sie jedak byc porzadanym efektem gdyz w takim stanie duzo latwiej przebiega zwapnienie, ktore korale uzywaja do budowy szkieletow. Mamy moze na forum jakiegos magika chemika ktory moglby potwierdzic lub zaprzeczyc? Chyba warto byloby rozszerzyc dyskusje na temat pH i wplywu na SPSy. Moze byc tak, ze dyskusje o KH i Ca sa zupelnie bezsensowne bez uwzgledniania pH. Jesli sie nie myle to wychodzi tutaj tez pewna ciekawostka zwiazana z systemami opartymi o reaktory. Nie wykluczone, ze obnizony poziom pH powoduje, ze trzeba trzymac wyzsze poziomy Ca i KH aby uzyskac taki sam efekt wzrostu. Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Stani Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Czasami moze tak byc, ze obnizony poziom pH wcale nie pozwoli na podniesienie Ca i kH... Moze chociaz pare slow na temat pH.., pH ma duzy wplyw na rozpuszczalnosc roznych zwiazkow. W wodzie o pH 8 mozna rozpuscic 10x wiecej Ca niz w pH 7 ! Takze ronice sa ogromne. W piachu lub zywej skale, glony i bakterie stwarzaja warunki bardziej kwasne i sobie pobieraja zgromadzony tam fosfat, ktory w "normalnych" warunkach pozostalby "nierozpuszczalny". Z czasem ubywa tez w akwarium piachu (rozpuszczanie aragonitu), gdy przy dnie, pod grubsza warstwa, pH jest nizsze. Zreszta na tej zasadzie dzialaja reaktory wapnia. Dla kH 7,5 zrownowazona wysokoscia pH jest 8,30, czyli dla akwarystow dosyc wysoko. Nasze nizsze wartosci pH wskazuja, ze woda jest niedotleniona albo dokladniej, ze ma w sobie za duzo CO2. Mysle, ze gdyby akwarium stalo na dworze, poza miastem i nie mialo ryb, to tez by bylo trudno te wartosc osiagnac Cytuj 120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach