fal Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Ph dla mnie to ogromna bolączka , niestety mój zbiornik nigdy nie widział ph większego jak 8. W tej chwili ph w moim zbiorniku z rana 7,7 a pod wieczór 7,85 i za nic w świecie nie mogę go podnieść. Cytuj 160x90x60 , sump 390L , RedSkim 300 , żywej 30 kg , Diuna T5 8x80W , Iks , calciumreaktor AM 1000 , http://dameb.com.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Powiem szczerze, ze zupelnie olewalem temat pH. Wychodzilem z zalozenia, ze skoro i tak nie mam duzego wplywu na jego poziom to nie ma sensu nawet robic testow. Mam dzisiaj jeszcze dzien wolny wiec od rana czytam, czytam, czytam i dostalem malego olsnienia . Artykuly, ktore kiedys czytalem bez zrozumienia nagle maja sens i widze, ze jakakolwiek dyskusja o KH, Ca, Mg bez uwzglednienia pH po prostu nie ma sensu. Jestem w trakcie tlumaczenia najlepszego artykulu z reefkeeping.com na ten temat, ktory postaram sie tutaj jeszcze dzisiaj wkleic. Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
fal Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Ciekawi mnie jeszcze jedna sprawa , od kiedy zacząłem do zbiornika dodawać metodę VSV korale sps ruszyły mocno do przodu i tu nasuwa się pytanie , co pobudziło je do wzrostu ? Czy odpowiedzialna za to jest glukoza ? Czy może spore karmienie zmielonymi mrożonkami ( 6 kostek co drugi dzień ) ? Ech jakie to wszystko skomplikowane Cytuj 160x90x60 , sump 390L , RedSkim 300 , żywej 30 kg , Diuna T5 8x80W , Iks , calciumreaktor AM 1000 , http://dameb.com.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
seb Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Na początku to normalne, stawiałbym na poprawę jakości wody i duży przyrost populacji bakterii które są przecież przez sps-y również szamane. Tyle że każdy medal ma dwie strony, obumarłe bakterie zawierają w sobie to co pochłonęły, jeśli są z kolei pożerane przez sps-y, to nasze sps-y niejako "dożylnie" aplikują sobie NO3 i PO4 i parę innych rzeczy, dlatego nie należy przesadzać z dawkowaniem wszelakich pożywek dla bakterii czy to VSV czy ZS2 czy kulki, bo możemy odżywić korale na śmierć Dlatego też przy przedawkowaniu ww da się zauważyć zahamowanie wzrostu i wybarwiania się korali, a w skrajnych przypadkach nawet zejścia, czego przykładem było kilka zbiorników nieumiejętnie prowadzonych na kulkach. Również dlatego tak ważny w systemach wspomaganych odżywkami dla bakterii jest wydajny odpieniacz, po to właśnie żeby wywalić z systemu obumarłe, nażarte syfem bakterie... A więc, wszystko jest dobre, ale z umiarem:waving Pozdrawiam seb Cytuj Z akwarystycznym pozdrowieniem Seb Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Włodzimierz Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 A ja i tak uważam, że najważniejsze jest światło. A reszta jest dodatkiem. Parametry mogą być wzorcowe ale jak jest niewłaściwe światło to i tak . A mam doświadczenie z T5 i Led. Co prawda TOTM-a nie dostałem ale coś mi tam w 400 l. urosło. Cytuj "Boże, zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji." - św. Tomasz z Akwinu Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 #351520 Włodzimierz :A ja i tak uważam, że najważniejsze jest światło. A reszta jest dodatkiem. Parametry mogą być wzorcowe ale jak jest niewłaściwe światło to i tak . A mam doświadczenie z T5 i Led. Co prawda TOTM-a nie dostałem ale coś mi tam w 400 l. urosło. Swiatlo na pewno jest kluczowe ale przy slabych parametrach wody czy braku cyrkulacji zadna lampa nie pomoze... Bardzo chetnie rozwine temat swiatla. Postaram sie przygotowac jakis podklad bardziej naukowy do dalszej dyskusji. Siedze teraz po uszy w ciezkim tekscie o relacjach miedzy kh, ca, mg i ph. W polowie przetlumaczony a za pol godziny musze na grilla ruszyc wiec pewnie dzisiaj nie zdarze go zapuscic. Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomiooo Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 #351520 Włodzimierz :A ja i tak uważam, że najważniejsze jest światło. A reszta jest dodatkiem. Parametry mogą być wzorcowe ale jak jest niewłaściwe światło to i tak . A mam doświadczenie z T5 i Led. Co prawda TOTM-a nie dostałem ale coś mi tam w 400 l. urosło. To LED czy T5? PozdrT Cytuj zbiornik 90x42x45+sump; odpieniacz Deltec APH525; oświetlenie T5:2x39W+ 90W LED; wystartowało 11.08.2009; moja wiedza dojrzewa razem z akwarium MOJE AKWA Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bioly Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Światło na pewno jest jednym z najbardziej ważnych elementów w całej układance morskiej.Jeszcze parę mieś. temu miałem 2x150W HQI korale coś tam rosły,ale po zmianie na 2x 250W to jest coś nie do opisania,korale walą w górę niesamowicie,choć wiem ze nie tylko oświetlenie ma w tym udział Pozdrawiam Grzegorz Cytuj 380l+100lsump,HQI2x250W+T5 2x54W,cyrkulacja30000,ATI BM200,Eheim 1262,Reaktor wapnia Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Włodzimierz Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Na chwilę obecną T5, ale zobaczymy. Jeszcze mam nadzieję, że zbiornik zaskoczy. Ale na razie nawet Montipory digitaty nie rosną. Zaletą ledów jest na pewno rozjaśnianie korali. Ci co u mnie widzieli mówili, że jak na Zeo wyglądają. Cytuj "Boże, zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji." - św. Tomasz z Akwinu Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
wojtos Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 W nawiązaniu do wypowiedzi kolegi fal, który steruje dozowanie odcieku z reaktora pompą programowaną czasowo chcę powiedzieć, że zastosowałem podobny sposób. Otóż zauważyłem nadmierne spadki ph w nocy, do ok 7,60 i nieraz poniżej przy odcieku ok 120 kropli na minutę. Zmniejszanie ilości kropli prowadziło z kolei do spadku Ca i Mg w baniaku. Natomiast w dzień, przy świecących lampach właściwie nawet puszczenie ,, ciurkiem" reaktora nie prowadzi do takiego spadku ph. Dałem więc programator czasowy i pompkę perystaltyczną i 90% dobowego odcieku leję, gdy palą się lampy. Pierwsze obserwacje są zachęcające- ph w ciągu doby jest w miarę stałe ok 7,80 +/- 0,10. W oceanie ph też chyba w nocy specjalnie nie spada, a w akwariach przeważnie mocno leci. Dodatkowym argumentem dla mnie do lania bogatego w CO2 odcieku w dzień jest fakt, że po kilku godzinach intensywnego świecenia ilość CO2 w zbiorniku ( bez suplementacji) na skutek fotosyntezy spada niemal do zera, a pewna, niewielka zawartość dwutlenku węgla jest konieczna do utrzymania jonów Ca i HCO3 w roztworze, przy jego braku wytrąca się nierozpuszczalny węglan wapnia. Zdaję sobie sprawę, że dla niektórych forumowiczów nie stosujących reaktora te dywagacje to off-topic, ale uważam że wszelkie spostrzeżenia prowadzące do poprawy kontroli nad stałością parametrów dla SPS-ów są w tym arcyciekawym wątku potrzebne. Cytuj 1200 l Opti-White (263x85x64); 215 kg LR; Pieniek Deltec SC 2060; 2x Tunze 6001 na Multikontroller; 2x Black Python 120W; 1x HQI 250W Reeflux 12000k; 4xT5 Fiji Purple i AM ReefBlue; 2x Lajon. Sól Preis Zalane od 15.12.2009r. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jjablonski Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Ja postępuję zgodnie ze szkołą Delteca tj. elektrozawory do CO2 (sterowane przez AM PH computer ) mam podłączone przez timer który załącza je tylko w ciągu dnia jak pali się pełne światło. W ten sposób w nocy rośnie PH w reaktorze i nie powoduje dodatkowego obniżania PH w zbiorniku natomiast od godz 12 do 19 zaczynają pracę zgodnie z tym jak podaje PH computer. Tylko że ta metoda chyba nie sprawdzi się do grubego zasypu taki wkład wymaga dłuższego czasu w kwaśnym środowisku aby sie rozpuszczać. Dodatkowo stosuję 2-gą kolumnę która podnosi ph w odcieku i redukuje Co2 i na końcu "patent Fal-a" czyli dziurawy kubek z zasypem do którego kapie odciek z 2-giej kolumny. Cytuj http://www.advanceda...ul-beyond-words http://nano-reef.pl/...la/page__st__40 http://nano-reef.pl/.../page__hl__4000 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tester Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Zrobmy taki myk. Oto zdjecia mojego jedynego SPSa. Wyladowal u mnie jakies 2 miesiace temu. Stal do niedawna stal jakies 30cm pod 27w LEDowka. W miedzyczasie zbilem NO3 z 25 do 1. Pozostale parametry wody :kH 9, PO4 0,Ca 400, MG 1280. W tej chwili od tygodnia stoi w drugim akwa i ma prywatne slonce. Jest non-stop otwarty, no chyba ze grzebie cos przy akwa. Wydaje sie wiekszy niz sprzed 2 miesiecy ale niestety nie mam porownawczej fotki i to moga byc odczucia czysto subiektywne. Oblookajcie foty - nie ma nic podkrecania kolorow, w dwoch wersjach balansu bieli zeby bylo latwiej okreslic kolor. Zdjecia ciut ciemnawe bo robilem z reki wiec troche skrecilem expozycje zeby moc skrocic czas. Staralem sie pokazac wszystkie zmiany "chorobowe". Cale bielenie widoczne jest z tej strony korala na ktora nie padalo swiatlo. Co mozecie o tej stylophorze powiedziec i jakie dac rady Cytuj 425L - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L] Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
seb Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Tester, to nie są zmiany chorobowe, zauważ że tam nie ma ubytków, albo ja ich nie widzę, tam są polipy, tylko że bez koloru, do tej części korala po prostu nie dochodziło światło więc nie był mu potrzebny w tym miejscu ani pigment do ochrony, ani zooksantelle do odzywiania. Gdyby stał na białym piasku byloby inaczej. U mnie Styolophory i Pocillopory zachowują się identycznie Pozdrawiam seb Cytuj Z akwarystycznym pozdrowieniem Seb Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Tester Zgłoś Napisano 12 Maja 2011 Tak wlasnie pomyslalem i dla tego nota bene chce zmienic piasek z czarnego na bialy - pisalem o tym w innym poscie. Czyli o ile koral polipuje to znaczy ze jest zdrowy. Czy w normalnych zbiornikach SPSowych tez tak sie zdarza ze czesc polipow jest bialych? Czy na podstawie tych zdjec mozna cos powiedziec o stanie zdrowia tego korala albo o jakosci wody? Np czego brak albo co jest na odpowiednim poziomie? Jako ze nie mam doswiadczenia w SPSach prosilbym o wyjasnienie kilku pojec i pytan: - bielenie korali - co dokladnie mamy na mysli? Chodzi wlasnie o polipy czy moze o szkielet. Rozumiem ze jesli polipy sa biale od spodu to nie jest to obiaw choroby - jesli od gory to cos jest nie tak? - brazowienie korali - znow u do samo - chodzi o polipy czy o szkielet. U mnie widac ze szkielet jest kolory herbacianego. To dobrze czy zle? Jaki powinien byc "zdrowy" kolor szkieletu. Co powoduje brazowienie polipow? - Jak to jest z tym wplywem NO3 na SPSy? Sorki za takie banalne pytania ale nie mam bladego pojecia os SPSach. Cytuj 425L - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L] Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Stani Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 No niestety, polipowanie korala nie oznacza automatycznie, ze jest zdrowy. Zdaza sie, ze gora rosnie a na dole postepuje degradacja i utrata tkanki. Twoje zdjecia pokazuja raczej przypadek opisany przez Seba. Koral sam sie zacienia (punktowe oswietlenie?) i dol bieleje choc teoretycznie jest zdrowy. "bielenie korali" jest czesto spotykane po uzyciu np: Amino Acid. Rowniez brak elementow sladowych lub b. silne oswietlenie prowadzi do extremalnego rozjasnienia korala. "brazowienie korali" nastepuje w slabym swietle, po przedawkowaniu sladowych, wysokim NO3 i PO4 i pewnie znajdzie sie jeszcze jakies inne przyczyny. "zdrowy kolor szkieletu" oznacza, ze szkielet pokryty jest tkanka w specyficznym kolorze danego korala. Gdy utraci tkanke to jest podatny na rozne glony, robi sie normalny nalot jak na martwej skale (zielony, brazowy, szary). Cytuj 120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SkoczekPL Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 Podklejam temat bo na pewno będzie kopalnią wiedzy dla sps-owców. Cytuj Pozdrawiam Skoczek Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomiooo Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 #351565 Włodzimierz :Na chwilę obecną T5, ale zobaczymy. Jeszcze mam nadzieję, że zbiornik zaskoczy. Ale na razie nawet Montipory digitaty nie rosną. Zaletą ledów jest na pewno rozjaśnianie korali. Ci co u mnie widzieli mówili, że jak na Zeo wyglądają. Włodek a masz same LEDy czy masz dołożone jakieś T5? ja masz same LEDy to dołóż niebieskie i aktyniczne T5 to korale ruszą PozdrT Cytuj zbiornik 90x42x45+sump; odpieniacz Deltec APH525; oświetlenie T5:2x39W+ 90W LED; wystartowało 11.08.2009; moja wiedza dojrzewa razem z akwarium MOJE AKWA Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Włodzimierz Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 Dołożyłem tydzień temu 2x 54W Ati BluePlus. Najpierw konsultowałem z Przemkiem ale nie było efektów. Światło Led jest zupełnie innym od T5 i HQI. Ale zobaczymy. Na razie 3 m-ce minęły. Coś tam rośnie ale liczyłem na więcej:googleye Cytuj "Boże, zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji." - św. Tomasz z Akwinu Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomiooo Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 z ciekawości ja bym zmierzył Ca i sprawdził czy się zwiększyło zapotrzebowanie PozdrT Cytuj zbiornik 90x42x45+sump; odpieniacz Deltec APH525; oświetlenie T5:2x39W+ 90W LED; wystartowało 11.08.2009; moja wiedza dojrzewa razem z akwarium MOJE AKWA Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 #351811 Włodzimierz :Dołożyłem tydzień temu 2x 54W Ati BluePlus. Najpierw konsultowałem z Przemkiem ale nie było efektów. Światło Led jest zupełnie innym od T5 i HQI. Ale zobaczymy. Na razie 3 m-ce minęły. Coś tam rośnie ale liczyłem na więcej:googleye Znalazlem bardzo fajne materialy o zooxanthela'ch i pasmach swiatla, ktore wykorzystuja do fotosyntezy. Steve Tyree w USA napisal pare ciekawych prezentacji na ten temat. Z tego co dotychczas wyczytalem to rozne korale posiadaja rozne odmiany alg symbiotycznych - glownie ze wzgledu na to skad pochodza - i trzeba sie wstrzelic z oswietleniem w odpowiednie pasma zeby bylo im dobrze. A najlepiej korzystajac z roznych zrodel pokryc cale spektrum . Niestety ciagle malo jest danych na temat LEDow. Jak sie uporam z tematem parametrow wody (dzisiaj juz powinienem wrzucic przetlumaczony artykul) to potlumacze teksty o swietle. Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
thomash666 Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 #351818 Kubaaas :Znalazlem bardzo fajne materialy o zooxanthela'ch i pasmach swiatla, ktore wykorzystuja do fotosyntezy. Steve Tyree w USA napisal pare ciekawych prezentacji na ten temat. Z Kubaaas, może wklej linki, nie wszyscy musimy czekać na przełożenie. to? http://www.worldwidereefers.com/forums/showthread.php?2971-Great-article-by-Steve-Tyree-on-lightings....-especially-on-blue-lights! Cytuj http://akwariummorskie.blogspot.com/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 #351833 thomash666 : #351818 Kubaaas :Znalazlem bardzo fajne materialy o zooxanthela'ch i pasmach swiatla, ktore wykorzystuja do fotosyntezy. Steve Tyree w USA napisal pare ciekawych prezentacji na ten temat. Z Kubaaas, może wklej linki, nie wszyscy musimy czekać na przełożenie. to? http://www.worldwidereefers.com/forums/showthread.php?2971-Great-article-by-Steve-Tyree-on-lightings....-especially-on-blue-lights! Tak. Bardzo dobry artykul. Nie chcialem na razie zajmowac sie kwestia swiatla a raczej zaczac od jakosci wody. W poscie, ktory za chwile umieszcze ponizej znajduje sie tlumaczenie artykulu napisanego przez Randy Holmes-Farley ze strony reefkeeping.com oryginal Chcialbym zaznaczyc, ze nie jestem jego autorem jedynie chce go udostepnic osobom na naszym forum nie poslugujacym sie biegle jeszykiem angielskim a takze wykorzystac ta wiedze jako podstawe do dalszych dyskusji. Poza tym tlumaczenie zmusza do zrozumienia. Jezeli znajduja sie bledy jezykowe lub naukowe to bardzo prosze o taka informacje. Dodam, ze nigdy w zyciu nie mialem lekcji jezyka polskiego (mieszkalem poza krajem) a na chemii troche slabo sluchalem - teraz zaluje . Pierwszy raz przeczytalem ten arykul z pol roku temu. Przerazil mnie troche i nie zaglebilem sie w temat. Po uplywie jakiegos czasu i zbudowaniu wiekszej wiedzy o morszczyznie odkrylem duzo duzo ciekawych informacji - glownie w moim przypadku w odniesieniu do wplywu pH na wode w baniaku, Ciekaw jestem waszych opinii... i sorki za objetosc . Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 Uproszczony przewodnik dot. relacji pomiedzy Ca, KH, Mg i pH Wsrod najwazniejszych parametrow chemicznych w akwarium rafowym sa wapn (Ca) i twardosc weglowa (KH). Niestety, sposob w jaki odnosza sie do siebie czesto wprawia akwarystow w zaklopotanie. Relacje te sa dobrze znane i zostaly wielokrotnie przeze mnie opisane w poprzednich artykulach za pomoca szczegolowych rownan chemimcznych i matematycznych. Opisy te jednak czesto sa niesatysfakcjonujace dla wielu akwarystow, ktorzy nie mysla w takich kategoriach. Kiedy do dyskusji dolaczamy jeszcze kwestie wplywu magnezu i pH, opisy relacji pomiedzy nimi staja sie jeszcze bardziej skomplikowane i mniej zrozumiale dla wielu. Rownie frustrujace byly proby opisywania tych relacji w zbyt uproszczony sposob. Niestety, niedbale uproszczenia moga prowadzic do blednych wnioskow. Na przyklad uproszczony poglad, ze calkowita ilosc wapnia i twardosci weglowej, w stanie stabilnym w wodzie morskiej ma jedna gorna granice moze prowadzic do nieporozumien. Kolejnym przykladem sa czesto zadawane pytania takie jak: "Jak wysoko moge ustalic poziom KH przed rozpoczeciem wytracania sie z roztworu? lub "Moje testy pokazuja, ze poziom wapnia wynosi 700 ppm. To niemozliwe, prawda?" Co gorsza, takie nieporozumienia moga doprowadzic niektorych akwarystow do rezygnacji z prob zrozumienia interakcji chemicznych wystepujacych w ich akwariach gdy takie uproszczone wnioski sa sprzeczne z ich wlasnymi doswiadczeniami. Ten artykul opisuje relacje miedzy wapniem, twardoscia weglowa, magnezem i pH w prosty i intuicyjny sposob. Posluguje sie prostymi schematami, ktore pomoga akwarystom zrozumiec zlozone procesy zachodzace w naszych akwariach w sposob, ktory, miejmy nadzieje, jest sensowny i latwy do zastosowania. Ponadto, o ile te schematy sa nieco uproszczone, to sa jednak naukowo "poprawne", a wiec nie powinny prowadzic akwarystow na droge do nieporozumiem. Poszczegolne czesci tego artykulu najlepiej czytac w kolejnosci, gdyz buduja one fundamenty do nastepnych. Wapn Wapn jest jednym z glownych jonow w wodzie morskiej. Jego stezenie w naturalnej wodzie morskiej wynosi okolo 420 ppm, a wiec obejmuje wagowo prawie 1,2% cial stalych. W oceanie, odchylenia od tej koncentracji są najczesciej spowodowane przez zmiany zasolenia, ktore powoduja odpowiadajace obnizanie poziomow wapnia. Jony wapnia w wodzie morskiej maja dwa ladunki dodatnie i sa zapisywane jako Ca ++. Wapn jest bardzo wazny w akwariach rafowych dla wielu organizmow, w tym korali i glonow wapiennych, gdyz umozliwia proces asymilacji weglanu wapnia do budowy szkieletow. Jesli nie jest dostepny w odpowiednich ilosciach, takie organizmy stresuja sie, a nawet moga umrzec. Zaleca sie akwarystom utrzymywania wapnia na poziomie 380-450 ppm. Twardosc weglowa Twardosc weglowa jest zlozonym parametrem. Nie jest to "jakies cos" w wodzie. Wlasciwie jest to suma wielu rzeczy, z ktorych wszystkie razem stanowia pewna wlasciwosc chemiczna. Powodem do mierzenia KH przez akwarystow jest to, ze w wodzie morskiej, KH w wiekszosci sklada sie z wodoroweglanow i weglanow. Korale przyjmuja wodoroweglany z wody (HCO3-) i przetwarzaja w weglany (CO3 --) w celu budowania swoich weglanowapiennych szkieletow. W związku z tym, twardosc weglowa jest wskaznikiem, czy jest wystarczajaca ilosc wodoroweglanow w wodzie. Normalny do wysokiego poziomu KH oznacza wystarczajaca obecnosc wymaganego wodoroweglanu, a niski poziom oznacza, ze & Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kubaaas Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 Dla uzupelnienia podaje link do drugiego artykulu gdzie sa podane przykladowe wartosci Ca, KH i pH w stanie przesycenia. http://reefkeeping.com/issues/2002-04/rhf/feature/index.php Cytuj 1248l+700l (3x400W+6x39W, BK250, 2x8000l/h obieg, 60X Tunze cyrkulacja i inne graty...) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
DiTus Zgłoś Napisano 13 Maja 2011 przeczytałem raz, pewnie jeszcze kilka razy przeczytam, ale już teraz masz piwo ode mnie, za samo "chcenie" zrobienia czegoś takiego... Cytuj Pozdrawiam, Piotrek 120x70x50 3-side view, T5, 2x6100 + 2x6550, BK 250, Profilux, DaStaCo, AF, AiO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach