Jump to content
MarcinH

Kilka pytań na start

Recommended Posts

Witam, w końcu po wszystkich problemach doszedłem do momentu, że dziś zasalam :) w końcu. W związku z tym mam kilka pytań bo z forum wyczytałem różne ciekawe rzeczy, ale "moda" się zmienia i chciałbym poznać Wasze aktualne przemyślenia odnośnie startu zbiornika. 

Planuje start na bakteriach MICROBE-LIFT Special Blend i tu pierwsze pytania, planuję świecić normalnie i cyrkulacja również docelowa. Poprawnie zakładam, czy powinienem jednak zmienić i zweryfikować swoje założenia? Jeśli tak to co polecacie?

Ile godzin świecicie nad swoimi zbiornikami? Chciałbym świecić do 22, 22.30 bo wcześniej niema mnie w domu, rozumiem dla życia to bez różnicy kiedy w akwarium zaczyna się dzień :)

Czy są jakieś zasady, gdzie powinna być umiejscowiona grzałka i czujnik temperatury w sumpie? Rozumiem, że lepiej zrobię jak czujnik będzie powiedzmy komorę wcześniej przed grzałką bo to gwarantuje najlepsze zczytanie temperatury? Czy siła przepływu wody ma wpływa na czujnik temperatury?

Czy są jakieś zasady, gdzie powinna być umiejscowiona elektroda ph w sumpie? Np. przed refugium czy po refugium? Refugium pewnie będzie wpływać na wysokość ph dlatego zależy mi by odczyt był prawidłowy. Czy siła przepływu wody ma wpływ na pracę elektrody ph? Niestety ze względu na duże wąchania poziomu wody w sumie po zaniku napięcia najbezpieczniej chyba będzie zamontować elektrodę ph w komorze spływu bo tam poziom jest najbardziej stabilny i nie trzeba opuszczać niżej elektrody jak w komorze pompy co w przypadku zaniku napięcia może skutkować zalanie części niezatapialnej.

Refugium uruchamiać po procesie dojrzewania czy wcześniej na strat?

Podczas procesu dojrzewania czyścić szyby normalne czy nie? Słyszałem, że są dwie szkoły jedni czyszczą inni. Co polecacie?

Rozumiem, że wszystkie media typu kulki maxspect itd. wkładamy na start zbiornika?

Rollermata i odpieniacz raczej nie uruchamiać na start zbiornika? Myślę by dać tylko taką skarpetę nylonowa 150 mikronów na spływ by jednak jakiś tam syf z dojrzewania wyłapywać. Jakie jest Wasze zdanie w tym zakresie? 

I ostatnie pytanie dot. rollermata. Mam dosyć wysoki poziom wody w sumpie, ze względu na refugium i teraz pytanie może bardziej do osób, które posiadają  rollermat Bubble Magus Roll ARF-L. Na rollermacie jest zaznaczony poziom water lewej, czy rollermat może być ustawiony ponizej tego poziomu? Czy raczej powinie być poziom wody jak na naklejce urządzenia? Przy ustawienia rollermata wg poziomu z obudowy boję się, czy jak coś nawali to czy woda przez odpływy awaryjne w rollermacie nie wyleje się z sumpa bo do brzegu sumpa zostanie może z 2 cm. I czy powstała fala z wypływającej wody nie będzie się przelewać przez krawędź sumpa? Rollermat ma możliwość regulacji wysokości czujnika poziomu wody więc może go podnieść maksymalnie jednocześnie opuszczając urzadzenie poniżej poziomu wody? Teraz tak w sumie mam i wygląda, że jest oki ale nie mam jeszcze założonej włókniny. Ktoś może coś doradzić w tym zakresie?

Poniżej zdjęcia poglądowe.

Gdybym jeszcze miał na coś zwrócić uwagę przy stracie, to bardzo proszę o info :)

Jednocześnie bardzo chciałem podziękować wszystkim, którzy mi pomogli w tych moich rozważaniach co i jak zrobić by było dobrze :)

Pozdrawiam Marcin 

 

 

20231230_231610.jpg

20231230_231626.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie mam dużego doświadczenia w odpalaniu nowych zbiorników, ale moim zdaniem:

3 godziny temu, MarcinH napisał:

Planuje start na bakteriach MICROBE-LIFT Special Blend i tu pierwsze pytania, planuję świecić normalnie i cyrkulacja również docelowa. Poprawnie zakładam, czy powinienem jednak zmienić i zweryfikować swoje założenia? Jeśli tak to co polecacie?

Cyrkulacja docelowa. Co do świecenia są dwie szkoły: od razu normalnie lub dopiero po zamknięciu cyklu azotowego - przy pierwszej możesz mieć bardzo burzliwy pierwszy okres a potem powinno być łatwiej a dodatkowo możesz walczyć z plagami nie bojąc się o korale; przy drugiej plagi pojawią się dopiero po odpaleniu światła ale mogą być trochę łagodniejsze.

Ja robiłem pierwszą metodą i jak mi bardzo wywaliło dino to zmniejszyłem długość świecenia i skręciłem białe.

3 godziny temu, MarcinH napisał:

Podczas procesu dojrzewania czyścić szyby normalne czy nie?

Ja nie czyściłem, dałem się różnym glonom wyszaleć i same zniknęły.

Ogólnie przyjmij jedną metodę i tej się trzymaj. Może znajdź na forum zbiornik podobny do Twojego i prowadzony z sukcesem i na nim się wzoruj.

Powodzenia :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, MarcinH napisał:

że dziś zasalam :) w końcu

Gratulacje. Załóż własny wątek na akwarium, będziesz miał wszystko w jednym miejscu. Ewentualnie @Betimoże przenieść do nasze akwaria i przemianować.

4 godziny temu, MarcinH napisał:

planuję świecić normalnie i cyrkulacja również docelowa

Ja nie wiem, czy bym świecił od pierwszego dnia. Kiedyś tak uważałem, obecnie wydaje mi się, że lepiej 2-3 tygodnie poczekać. Cyrkulacja docelowa. Zobaczysz gdzie się syf zbiera. I tak będziesz przestawiał.

 

4 godziny temu, MarcinH napisał:

Ile godzin świecicie nad swoimi zbiornikami? Chciałbym świecić do 22, 22.30 bo wcześniej niema mnie w domu, rozumiem dla życia to bez różnicy kiedy w akwarium zaczyna się dzień :)

U mnie cykl jest od 10.00 do 21.30  różnym natężeniem.

4 godziny temu, MarcinH napisał:

Czy są jakieś zasady, gdzie powinna być umiejscowiona grzałka i czujnik temperatury w sumpie? Rozumiem, że lepiej zrobię jak czujnik będzie powiedzmy komorę wcześniej przed grzałką bo to gwarantuje najlepsze zczytanie temperatury? Czy siła przepływu wody ma wpływa na czujnik temperatury?

Nie mam grzałki, ale wydaje mi się, że takie ułożenie może mieć sens.

4 godziny temu, MarcinH napisał:

Czy są jakieś zasady, gdzie powinna być umiejscowiona elektroda ph w sumpie?

W dobrym przepływie, tak, żeby nieczego nie dotykała. I żeby płyny z ballinga/reaktora wpadały za nią, bo będzie ci fałszować/wariować.

4 godziny temu, MarcinH napisał:

Refugium uruchamiać po procesie dojrzewania czy wcześniej na strat?

Ja bym dawał w miarę szybko. W glonach z refugium przyniesiesz pożyteczne życie.

4 godziny temu, MarcinH napisał:

Podczas procesu dojrzewania czyścić szyby normalne czy nie? Słyszałem, że są dwie szkoły jedni czyszczą inni. Co polecacie?

Nie wiem, czy to ma jakieś znaczenie. Ja czyściłem. Aczkolwiek na początku szyby nie zarastają jakoś dramatycznie. Już na pewno nie, jeśli startujesz bez światła.

4 godziny temu, MarcinH napisał:

Rozumiem, że wszystkie media typu kulki maxspect itd. wkładamy na start zbiornika?

si, aczkolwiek u mnie ceramika miała zerowy  pozytywny wpływ na zbiornik.

4 godziny temu, MarcinH napisał:

Rollermata i odpieniacz raczej nie uruchamiać na start zbiornika? Myślę by dać tylko taką skarpetę nylonowa 150 mikronów na spływ by jednak jakiś tam syf z dojrzewania wyłapywać. Jakie jest Wasze zdanie w tym zakresie? 

Roller bym uruchomił, coś tam zawsze jakiś pył wyłapie. A to drugie do robienia piany nie wiem po co jest.

 


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, MarcinH napisał:

moda" się zmienia i chciałbym poznać Wasze aktualne przemyślenia odnośnie startu zbiornika

Tz wg mnie moda się zmienia w gaciach na bazarku ale nie w akwarium, sorry ale to nie jest tak że z takim czy takim rokiem jest moda np na odpieniacz to kupujemy etc.. oczywiście trochę z żartem ale zbiornik musi mieć podstawowy sprzęt aby mógł dobrze funkcjonować a jedynie detale się zmieniają parametry już nie do końca ;)

 

6 godzin temu, MarcinH napisał:

Planuje start na bakteriach MICROBE-LIFT Special Blend i tu pierwsze pytania, planuję świecić normalnie i cyrkulacja również docelowa. Poprawnie zakładam, czy powinienem jednak zmienić i zweryfikować swoje założenia? Jeśli tak to co polecacie?

Wg mnie bakterie ok polecam są wypróbowane i mają swoją moc, co do świecenia jak wspomniał @katanipoczotkowo bym też teraz odpuściła, chyba że dla oka coś tam poświęcić mała mocą.

6 godzin temu, MarcinH napisał:

Czy są jakieś zasady, gdzie powinna być umiejscowiona grzałka i czujnik temperatury w sumpie? Rozumiem, że lepiej zrobię jak czujnik będzie powiedzmy komorę wcześniej przed grzałką bo to gwarantuje najlepsze zczytanie temperatury? Czy siła przepływu wody ma wpływa na czujnik temperatury?

Ja mam grzałkę w sumpie ale nie używam temp pokojowa wystarczy w zbiorniku24-25 woda, czujnik temperatury daj gdzie ci pasuje nawet jak będzie różnica to dziesiętne stopnia, tylko końcówka plastikowa nic „ ala metal”

6 godzin temu, MarcinH napisał:

Czy są jakieś zasady, gdzie powinna być umiejscowiona elektroda ph w sumpie? Np. przed refugium czy po refugium? Refugium pewnie będzie wpływać na wysokość ph dlatego zależy mi by odczyt był prawidłowy. Czy siła przepływu wody ma wpływ na pracę elektrody ph? Niestety ze względu na duże wąchania poziomu wody w sumie po zaniku napięcia najbezpieczniej chyba będzie zamontować elektrodę ph w komorze spływu bo tam poziom jest najbardziej stabilny i nie trzeba opuszczać niżej elektrody jak w komorze pompy co w przypadku zaniku napięcia może skutkować zalanie części niezatapialnej.

Ja mam sondy PH, Kh temperatura na tylnej ścianie zbiornika właśnie jak piszesz brak prądu woda schodzi do sumpa i zalewa elektrody.

 

6 godzin temu, MarcinH napisał:

Rozumiem, że wszystkie media typu kulki maxspect itd. wkładamy na start zbiornika?

Kulki to można pograć, a tak serio siporax i trochę żywej skały 

co do refugium aby to spełniało swoją założoną rolę  min 12/12 świecenie pilnować żelaza i potasu .

 


 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do świecenia to u mnie w drugim akwarium świeciłem od 40% docelowej mocy i co tydzień o kilka podbijałem. 

Fajnie jak byś z kg skały i troszkę mediów od kogoś przyniósł,  ja ze 2 tygodnie czekałem na zaczęcie dojrzewania, mimo wody z działającego akwarium, po dodaniu odrobiny piasku dopiero ruszyło dojrzewanie, przebiegło burzliwie przez 2 tygodnie, odessałem glony, dałem watę w sumpa i po tygodniu był kryształ

Szyb nie czyściłem a po następnych dwóch tygodniach od dodania piasku i części skały na brudnych szybach było masę mikrożycia. 

ja od początku lałem fitoplankton, było to z premedytacją, albo przyśpieszy start albo zrobi zakwit, ja miałem delikatny przez krótki czas,  zrobiłem wtedy przekładkę reszty skały , ryb, piaski itp. i zakwit bardzo szybko się zakończył, za to jest masa gąbek i widłonogów, a nawet kiełże czasami widuje 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 31.12.2023 o 15:30, katani napisał:

Ja bym dawał w miarę szybko. W glonach z refugium przyniesiesz pożyteczne życie.

Mam pytanie odnośnie glonów bądź wody z podmiany czy piasku z innego systemu. Korale dipujemy by nie przynieść niczego złego do nowego zbiornika a co robimy z glonami, wodą czy piaskiem z innego zbiornika? Tak sobie chlup do zbiornika i tyle? Każde inne działanie zabije życie. 

Ile dni od zasolenia mogę wprowadzić glony do zbiornika bądź życie w postaci syfku z innego systemu? Można pd razu czy trzeba odczekać? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj. Polecam świecić od razu docelowym światłem - plagę i tak będziesz mieć więc ja wierzę że lepiej jest zacząć na całego i pozwolić zbiornikowi się ustabilizować. Im więcej zbiornik przejdzie, tym większą odporność zyska. Ja świecę od 9 do 21. 
 

odpieniacza ani rollermata nie mam i nawet nie wiem co to jest, więc tu nie pomogę. 
 

Nie myśl o czyszczeniu szyb, na początku nie będziesz miał czego czyścić :) i to jest najlepszy okres bo potem będziesz to musiał robić co 2-3 dni. Nie rób podmian przez kilka miesięcy, a wszystko się ładnie ułoży. Bez pośpiechu, to najważniejsze. Ślimaki i inne tego typu duperele wpuść po 3-4 tygodniach i będzie ok. 

W dniu 2.01.2024 o 11:41, MarcinH napisał:

Mam pytanie odnośnie glonów bądź wody z podmiany czy piasku z innego systemu. Korale dipujemy by nie przynieść niczego złego do nowego zbiornika a co robimy z glonami, wodą czy piaskiem z innego zbiornika? Tak sobie chlup do zbiornika i tyle? Każde inne działanie zabije życie. 

Ile dni od zasolenia mogę wprowadzić glony do zbiornika bądź życie w postaci syfku z innego systemu? Można pd razu czy trzeba odczekać? 

Nic nie robimy. To wszystko wkładasz po to żeby zbiornik mógł rozpocząć dojrzewanie szybciej. Możesz wprowadzić od razu, tzn np. dzień po zalaniu żeby chociaż woda się wyklarowała. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, mam pytanie o elektrodę ph, ile cm powinna być zalana wodą by poprawnie działała? Niestety w instrukcji nie znalazłem minimalnego poziomu zalania a niestety nijak mi pasuje jej montaż. Raz jest za nisko, po zaniku prądu może ją zalać za drugim razem będzie zanurzona na jakieś 3 max 4 cm, tylko pytanie czy tyle wystarczy? 

Pozdrawiam Marcin 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 8.03.2024 o 08:38, mazmaciek napisał:

jeśli to hydromet to nigdy nie powinna być w wodzie gumka zasłaniająca dziurkę, wystarczy aby była ze 3 cm w  wodzie 

Kupiłem Aqua Trend Sonda AT PH PRO. Czyli 3 cm i będzie git na bank :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, mam kolejne pytanie. W refugium na tafli wody, zbiera mi się film, taki kożuch. Woda wpływa do refugium górą,  wypływa dołem i mimo to nie uchroniło to komory przed filmem na tafli wody. Myślę by dołożyć do refugium mały skimmer powierzchniowych. Wybrałem dwa modele, jeden firmy eheim, drugi aquael, niestety żaden z nich niema ceramicznego trzpienia tylko jakiś tam stalowy ale wg producenta każdy nadaje się do wody morskiej i tu moje pytanie, czy ktoś używa z powodzeniem w morszczyźnie w/w skimmery i czy nic nie oddają do wody?

Pozdrawiam Marcin 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najwidoczniej :) 

Może spróbuj inną drogą... może wprowadź jakąś modyfikację w refugium, wymuszającą ruch tafli wody? żeby ten film się nie tworzył, a jeśli już chcesz wstawiać kolejne urządzenie pobierające prąd, grzejące wodę itp... słowem komplikować system, to może jakaś pompka wymuszająca ruch wody w komorze? Może nie cyrkulator, tylko nawet prosty filtr gąbkowy, z deszczownicą skierowaną na powierzchnię wody w przeciwprądzie?


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Pytanie w czym ci ten film przeszkadza?

 


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 17.04.2024 o 11:54, dale napisał:

Najwidoczniej :) 

Może spróbuj inną drogą... może wprowadź jakąś modyfikację w refugium, wymuszającą ruch tafli wody? żeby ten film się nie tworzył, a jeśli już chcesz wstawiać kolejne urządzenie pobierające prąd, grzejące wodę itp... słowem komplikować system, to może jakaś pompka wymuszająca ruch wody w komorze? Może nie cyrkulator, tylko nawet prosty filtr gąbkowy, z deszczownicą skierowaną na powierzchnię wody w przeciwprądzie?

 

W dniu 17.04.2024 o 12:21, katani napisał:

 Pytanie w czym ci ten film przeszkadza?

 

Ogólnie przeszkadza mi ten syfek bo osiada mi na glonach co wygląda brzydko i ogranicza przepływ przez nie. Skimmer mógłbym włączać na kilka godzin i wg mnie to by wystarczyło, dodatkowo mogę na te kilka godzin włożyć ciut waty by wyłapać ten syfek by nie poszedł dalej w toń wody. Innych modyfikacji nie zrobię bo ciężko. Skimmer wg mnie jest optymalnym rozwiązaniem tylko czy można te w/w modele włożyć do morskiego zbiornika?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.