Skocz do zawartości
Gość laszek

Jaka sól dla miękasów.

Rekomendowane odpowiedzi

7 minut temu, Tester napisał:

Nie chce Ci się czytać czy pomyśleć? 

Na szczęście akwarystyka morska jest na tyle złożonym hobby, że na wiele pytań nie da się odpowiedzieć prostym tak lub nie. Dzięki temu nie nudzi się po pół roku i jest pełna wyzwań. Masa odpowiedzi, nawet jeśli jest prosta zależy od wielu czynników, dlatego trzeba o nich wspomnieć, bo inaczej można wyciągnąć błędne wnioski.

Przykład:

Czy korale, tak jak rośliny potrzebują do życia światła?

Zobacz do jak błędnych wniosków może doprowadzić jedna krótka odpowiedź "tak" lub "nie", mimo, że obie do pewnego stopnia są prawidłowe

 

Ja nie mam problemu z czytaniem i myśleniem, ale często zdarzają się sytuacje że ktoś zadaje pytanie i dostaje odpowiedź nie na temat. I stąd odnoszę wrażenie, że co niektórzy mają problem ze zrozumieniem. Dlatego zaproponowałem, żeby tą wypowiedź uprościć aby było to zrozumiałe dla szerszego grona użytkowników forum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, Tester napisał:

Na szczęście akwarystyka morska jest na tyle złożonym hobby, że na wiele pytań nie da się odpowiedzieć prostym tak lub nie. [...]

Przykład:

Czy korale, tak jak rośliny potrzebują do życia światła?[...]

Jako, że właśnie przymierzam sie do pierwszego akwarium zgodze się z maciej01. Akwarystyka jest zbyt złożona dla mnie, jako początkującego. Potrzebuję prostych odpowiedzi. W przypadku soli i Twojego pytania najlepiej się zdać na statystyke. ;)

Wybiorę najpopularniejszą sprawdzającą się sól, a korale potrzebują do życia światła :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Palnik napisał:

[...]Wybiorę najpopularniejszą sprawdzającą się sól [...]

 

no i widzisz? zrozumiałeś doskonale. :)

Moim zdaniem nie ma powodu, dla którego korale miękki musza mieć jakieś specjalne sole, bo żyja na tych samych rafach co inne korale. 


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i takich prostych odpowiedzi potrzebujemy, my miłośnicy korali miękkich.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

z mojego doswiadczenia dochodze do wniosku ze kazda sol soe nadaje i dla miekkasow i sps, ale jak jest pusto w baniaku to po krotkim czasie baniak bedzie mial nadmiar wszystkiego i miekkasy zaczna grymasic


ca423fe0c577ab52c4072b862333e025u1247a1097.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ze mną jest znacznie "gorzej". Ja nie wyobrażam sobie akwarium ani bez miekasów, ani bez lps ani bez sps. W każdej grupie jest jakiś koral, który mnie urzeka. Cos jak z muzyką, nie nastawiam się na jeden rodzaj, ale z każdego rodzaju podoba mi się po kilka utworów. Kilka, nie wszystkie. I takie tez mam akwarium. Pełne falujących miekasów, lps i kilka prostych, w miarę włochatych sps i nawet jedna acropora. Niefotosyntezujące tez mam: tubastreę i dwa szorstniki.

No i rybki, ślimaki, krewetki, kraby, robactwo, rurówki, gąbki, dorodna aiptasię ;) i nawet glonik w sumpie musiał się znaleźć, bo glony tez mi się podobają. Niby nie da się wszystkim dogodzić, ale u mnie jakoś to się na razie kula.  Nie mam imponujących przyrostów czy hipnotyzujących kolorów, ale sobie to jakoś żyje i rośnie powolutku. 

Sól... używam af reef salt, która ostatnio ma troche złą "prasę" na forum, ale wydaje mi się, że odpowiada ona w miarę wszystkim zwierzakom. Jest podobna składem do NSW, oprócz nienormalnie wysokiej wartości baru i jeszcze czegoś, nie pamiętam, czy to był stront czy inny pierwiastek. Prócz soli dozuje ballinga, kropelki i fitoplankton.

Świecę tylko diodami led.

Wracając do meritum: mogę powiedzieć, że na tej soli problemów z miękasami nie mam, choc zapewne sól, to nie wszystko.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja na codzień słucham muzyki rockowej, jezz i trafi się klasyczna, ale jak jestem pod wpływem to i disco polo. Korale miękkie i LPS, a parcia na SPS nie mam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Tester napisał:

Panie Psorze, jestem nieprzygotowany :) 

Pierwsze pytanie, które ja bym zdał to definicja soli bogatej. Czy chodzi nam o sól z większą ilością różnych pierwiastków ale w normatywnych poziomach, czy też o sól z normalną ilością mikroelementów, ale za to w większych stężeniach niektórych z nich.

Jesli o mnie chodzi, to jestem zwolennikiem podejscia, że chemia w akwarium nie powinna różnić się od chemii na rafie, dlatego sam preferuję sole o normatywnych poziomach pierwiastków, czyli bez sztucznego podbijania. W praktyce zawsze łatwiej podbić jakieś mikroelementy niż je potem zbijać. Dlatego na potrzeby tego postu za sol bogatą bede uważał sól o większej ilości mikroelementów, ale w stężeniach podobnych do NSW

Spróbujmy zatem zanalizować problem...

Założenie 1

Największą różnicą pomiędzy koralami SPS/LPS a miękkimi jest wapienny szkielet który w ogromej wiekszosci jest zbudowany z jonów Ca i CO3. Dodatkowo, w mniejszych ilościach dochodzą inne jony dwuwartościowe z grupy berylowców np Mg, Sr etc... 

Założenie 2

Jakbym miał strzelać to powiedziałbym, że wiekszość pierwiastków biologicznych potrzebnych do wzrostu tkanki (nie szkieletu) u większości korali jest podobna.

Założenie 3

Korale NP, z racji tego, że nie posiadają zooksantelli, posiadają zmniejszone zapotrzebowanie na Mg. Atom magnezu występuje we wszystkich odmianach chlorofilów. 

Założenie 4

Wiele korali NP buduje szkielet wapienny np Dendropyllie czy niektóre gorgonie, co powoduje wzrost zapotrzebowania na pierwiastki potrzebne do kalcyfikacji. Inne korale NP np Swiftia czy Dendronephtia buduja szkielety (lub włókna) skleproproteinowe. W tym drugim wypadku raczej nie chodzi o dostęp do Ca i CO3 a raczej do pożywnej substancji organicznej ze względu na cudzożywność.

Założenie 5

Ze względu na to, że korale NP wystepują nieco głębiej niż korale fotosyntetyzujące, nie potrzebują białek chroniących przed promieniowaniem UV. Wynikałoby z tego, że przy koralach NP nie ma potrzeby bawienia się w kropelki z mikroelementami w takim stopniu jak przy wybarwianiu SPSów. 

 

Zbierając powyższe założenia do kolokwialnej kupy, myślę, że o ile nie mamy kilkudziesięciu główek T. fulkneri,  w przypadku azooxow sól ma mniejsze znaczenie niż w przypadku SPSów. 

Korale NP widziałem w M. Północnym, M Czerwonym, M. Adamańskim, Filipińskim, we wszystkich trzech oceanach. Różnica w zasoleniu i składzie chemicznym w tych zbiornikach jest na tyle spora, że jeśli nie mamy konkretnego biotopu np tylko Morze Filipińskie, to i tak nie dobierzemy soli oraz zasolenie w ten sposób, aby zadowolić wszystkie korale.

Jeśli wróciłbym do trzymania korali NP - (a nie zrobie tego, bo są to najtrudniejsze korale na świecie) - to oparł bym chemię wody o sól, która opiera się o regułę Dittmara - tak jest zawsze najbezpieczniej.

Piotrze, nie wiem czy moja odpowiedź Cię satysfakcjonuje. Przyznam, że temat jest i poniekąd obcy i powyższe rozważania mogą być obarczone sporym błędem.

Z doświadczenia natomiast wiem, że w przypadku korali Azoox większym wyzwaniem jest utrzymanie czystej wody niż brak suplementacji. W naturze zwykle korale (znaczy foto) rosną w tych samych miejscach co korale NP ,tak więc nie bardzo bym przejmował się wyszukiwaniem jakichś specjalnych soli dla NP

Pozdrawiam

Dziękuję Panie Testerze.

Postaram się troszkę podbić temat. We wszystkich dotychczasowych zbiornikach zawsze stosowałem sól o zbliżonych parametrach wody do NSW. Wiązało się to z tym iż jestem zwolennikiem stałości parametrów, również po podmianie. Często obserwujemy ślinienie się korali po podmianie. Mówimy o dobowych skokach Kh. A tu sami robiąc podmianę podbijamy mocno ten parametr.

Moje pytanie dotyczące stosowania soli miało na celu uzyskanie odpowiedzi o prowadzenie zbiornika z wykorzystaniem metod probiotycznych, zaganiając bakterie do konsumpcji N i P.

Jeszcze kilka lat temu, większość z nas trzymała w zbiorniku Kh 12-14. Myślę tu głównie o zbiornikach SPS. Oczywiście były problemy z utrzymaniem N i P w ryzach, co skutkowało użyciem absorberów oraz różnych filtrów glonowych.

Obecnie większość z nas korzysta z metod probiorycznych i jak wiadomo Kh w zbiorniku powinno być niższe niż 8. Często trzymamy w przedziale 6,5 do 7,7.

I tu bakterie, vódka, VSV oraz pelletty mają pełne pole do popisu. W zbiornikach SPS z racji kalcyfikacji stosujemy Ballinga, Reaktory gdyż obserwujemy spadek Kh i nie ma problemu utrzymanie tych wartości na żądanym poziomie.

Tak jak Pan Tester słusznie zauważył, korale miękkie nie "absorbują Kh"- pisząc bardzo potocznie, lub w bardzo małych ilościach które spokojnie uzupełniamy robiąc podmiany wody lub nawet nie jesteśmy w stanie zejść do wartości poniżej 8, używając soli IO, RC.

 

 

 


Nowe szło 135x90x65h-> start listopad'2016.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Piotrze, 

Z tym KH < 8 to jest pewna niescisłość. 

Poziom KH nie ma wpływu na dzialanie metody probiotycznej. Natomiast istotne jest jakie są nutrienty przy wysokim KH. 

Jeśli dochodzimy do poziomu ULNS (link do słownika) to wtedy KH musi byc poniżej 8.

Wynika to z faktu, że przy zbyt wysokim KH następuje dysproporcja przy dostępie do budulca zarówno szkieletu wapiennego jak i żywej tkanki na czubkach  SPSów w wyniku czego uzyskujemy efekt tzw palenia tipów. Jeśli nutrienty są wykrywalne (a o to w systemach azoox) nie trudno, to KH może byc powyżej 8.

 

 


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Tester
Hej czy NO3 0.25 i PO4 0.05 przy kh 9 może mieć negatywny wpływ na LPSy? Po jakim czasie widać objawy? Jakie są bezpieczne wartości przy wyższym KH?
Pozdrawiam

Wysłane z Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz,

Prawie na pewno Twoje parametry nie wpłyną negatywnie na LPSy. Przeciwnie, są one całkiem przyzwoite. 

Jak długo trzeba czekać na objawy? Odpowiem Ci na własnym przykładzie, bo właśnie taka sytuacja wydarzyała sie we wrześniu podczas mojej trzytygodniowej nieobecności, niemalże kładąc mój zbiornik.

W obiegu mam dwa DSB z niewielkim refugium. To wystarczy aby od ponad roku nie widzieć żadnych zabarwień w testach NO3 i PO4. Kh trzymam zwykle w okolicach 7dkh. Na kilka tygodni przed wyjazdem sprzedałem wielkich rozmiarów stylophorę, która ważyła około 4kg. To spowodowało, że musiałem korygować dozowanie z reaktora, bo zapotrzebowanie na KH spadło. Miałem to już w miarę opanowane, ale zwróciłem na to uwagę koledzy, który się miał opiekować akwarium. Skracając historię powiem, że jak wróciłem, KH dobijało do 13dkh. 5 czy 6 korali było juz całkowicie bez tkanki. Większość z pozostałych miała popalone tipy. Na wszystkie gołe miejsca wlazło już cyjano. Zresztą na piasek i na skałę też.

Wystarczyły 3 tygodnie na ten armaggedon, ale myślę, że pierwsze obiawy były widoczne juz po tygodniu.

Co do ostatniego pytania, to nie mam wiedzy na ten temat. Myślę że to zależy jeszcze od innych czynników jak dostęp do żywej organiki czy ilości światła i nie da się nakreślić stałej granicy.


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to ja opiszę moje doświadczenia.

W poprzednim zbiorniku miałem dość wysokie kh w okolicach 9, nie przejmowałem się zbytnio parametrami póki wszystko ładnie rosło. W pewnym momencie NO3 doszło mi do ok 30, a PO4 0,5 - pomimo że nie było żadnych negatywnych objawów uznałem że trzeba to zmniejszyć - obniżyłem Kh do ok 7,5 i zastosowałem ocet. Po jakimś miesiącu dwóch NO3 spadło mi do 1-2 a PO4 do 0,1 (Salifert), niestety pojawiło się cyjano. Zmniejszyłem ocet, podniosłem Kh i powoli cyjano odpusciło.

U mnie koralowce SPS najlepiej i najszybciej rosły przy niskim Kh i niskich nutrientach i dokarmianiu aminokwasami, ale nie była to jakaś dramatyczna różnica.

Natomiast miękkasy zawsze rosły dobrze, niezależnie od poziomu Kh. Podobnie LPSy.  Przy wyższym Kh nie miałem problemu z cyjano dino itp. co niestety było powszechne przy Kh<8.

 


było 450 l. (180x50x50).
jest 100 l. z panelem (80x50x35) - Setka ze śledzikiem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dnia 31.01.2017 o 17:46, maciej01 napisał:

Nie można tego całego wykładu uprościć do dwóch, trzech zdań? Większość i tak nie zrozumie o czym piszesz. Jak byś to jakoś uprościł, to by było dostępne dla ogółu, a tak to wyłożyłeś jak pisma z urzędu. Żeby to zrozumiał prosty człowiek, to musi to przeczytać dwa razy.

Zawsze byłem przekonany, że ludzie chcą się dowiedzieć czegoś więcej o organizmach, które zamieszkują nie tylko akwaria, ale również morza i oceany. Bioróżnorodność tego wszystkiego jest przeogromna, a w większości przypadków również zdolność do adaptacji. Tester przytoczył kilka zagadnień, ciekawostek z życia i fizjologii korali, opisał je i wyjaśnił cokolwiek. Było to proste i zrozumiałe. Jeżeli czegoś nie rozumiesz - doczytaj lub zapytaj. Od tego jest forum i ludzikowie na nim.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 godziny temu, Leel00 napisał:

Zawsze byłem przekonany, że ludzie chcą się dowiedzieć czegoś więcej o organizmach, które zamieszkują nie tylko akwaria, ale również morza i oceany. Bioróżnorodność tego wszystkiego jest przeogromna, a w większości przypadków również zdolność do adaptacji. Tester przytoczył kilka zagadnień, ciekawostek z życia i fizjologii korali, opisał je i wyjaśnił cokolwiek. Było to proste i zrozumiałe. Jeżeli czegoś nie rozumiesz - doczytaj lub zapytaj. Od tego jest forum i ludzikowie na nim.

To nie o to chodzi, czy ja rozumiem czy nie. Było proste pytanie "jaka sól dla miękasów", a tu mamy wykład prawie naukowy. Potem Tester udzielił odpowiedzi, która była prosta i krótka "nie potrzebują specjalnych soli".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.