Skocz do zawartości
godeusz

Żywe testy - analiza wzrokowa akwarium

Rekomendowane odpowiedzi

Najważniejsze parametry oraz zawartość głównych minerałów w akwarium możemy stwierdzić na podstawie podstawowych testów. Zawartość innych minerałów również.

Lecz nie każdy akwarysta poza podstawowymi testami posiada te pozostałe. Najczęściej z powodu wysokich cen i małej ich popularności. Ponadto nie wszystkie zachodzące zmiany można stwierdzić testami.

Doświadczeni akwaryści bez opierania się na testach potrafią z dużym przybliżeniu stwierdzić co dzieje się w ich zbiornikach.

Prawie każdy akwarysta po pewnym okresie obcowania z akwarium zaczyna zauważać pewne prawidłowości i reguły którymi rządzi się jego zbiornik.

Dokładny obserwator obserwuje, analizuje i wyciąga wnioski.

Nie zawsze pojedyncze wskazówki będą obiektywne, nieraz potrzeba ich więcej niż jedna aby postawić diagnozę.

Uruchamiając ten temat chcę spowodować aby koledzy kontynuowali ten wątek wpisując swoje doświadczenie w tym temacie. Pomoże to początkującym a nawet tym średnio zaawansowanym akwarystom w lepszym zrozumieniu procesów fizykochemicznych i biologicznych zachodzących w ich akwariach morskich.

Uwagi i spostrzeżenia mogą okazać się subiektywne, ale lepsze takie niż całkowity ich brak.

Pytanie- jakie objawy charakteryzują daną przyczynę.

Które ze zwierząt są przysłowiowymi „żywymi barometrami” co, kiedy i w jakiej sytuacji wskazują.

Na jakie objawy zwracać uwagę i co one mówią, czyli inaczej – jak odczytywać żywe testy.

Na początek i dla zachęty kilka przykładów:

1-Xenia przestaje pulsować, skorupiaki rzadko miewają wylinki, niebieskie i fioletowe korale a szczególnie SPS-y bledną – przyczyną może być niski poziom jodu.

2-Clavularia zanika w akwarium – przeważnie przyczyną może być niska koncentracja NO3 i PO4 w wodzie.

3-Zielone koralowce szarzeją i bledną, tracąc zieleń – często przyczyną jest niedobór żelaza.

4-Żółte korale zielenieją , glony zielone intensywniej rosną – przyczyna , nadmiar żelaza lub jodu.

5-Korale miękkie stają się ciemno -beżowe - przeważnie jest to spowodowane zbyt słabym oświetleniem lub podwyższoną zawartością NO3 i PO4.

6-Briareum azbestinum- chowa polipy, korale miękkie i niektóre LPS-y nadmiernie się pompują- może to być spowodowane spadkiem zasolenia wody oraz niską suplementacją.

7-Czerwone koralowce bledną (szczególnie montipory)- może to świadczyć o niedoborze potasu w wodzie.

8-Zahamowany wzrost korali – przyczyna nadmiar potasu.

9-U jeżowca Mespilla globulus, błękitno niebieskie pasy pomiędzy kolcami ciemnieją i stają się granatowe a nawet czarne – nawet lekkie pogorszenie parametrów wody powoduje takie objawy.

10-Brązowienie zielonych Protopalythoa- świadczy to o niskim poziomie mikroelementów w wodzie.

11-Pojawienie się i szybki wzrost zielenic – przyczyn może być wiele, ale podstawowa to nadmiar NO3.

12-Pojawienie się sinic- nadmiar PO4 - jest jedną z głównych przyczyn pojawiania się ich w zbiornikach.

13-Nagła aktywność ślimaków Nossarius może świadczyć o zgonie jakiegoś mieszkańca akwarium mimo że go nie widać, Nossariusy wyskakują z piasku jak na sprężynach i przemieszczają się w kierunku padliny.

14-Pojawienie się na szybach i sprzęcie maleńkich białych rurówek „Spirorbis-spirorbis”- może świadczyć o uzyskaniu przez wodę w akwarium, stabilności chemicznej i biologicznej oraz o obecności w wodzie fito i mikroplanktonu.

Zapraszam do kontynuowania wątku.

Pozdrowienia.


Akwarium - aktualnie brak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Pucek

mogę dorzucić, że

15) problemy z wylinką krabów i krewetek - niski poziom jodu w akwarium,

oj, to już było w pkt. 1, sorki

Edytowane przez Pucek (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swietny temat! Dziękuję za podane przykłady-znowu dowiedziałem się czegoś nowego :thumbsup:

Ps.Stare akwarystyczne przysłowie mówi: "Początkujący patrzą na wyniki testów,znawcy patrzą na akwarium"...

Pozdrawiam serdecznie!


...ryby,góry i stare motory...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobry temat jednak wedlug mnie dosc sliski bo ktos na jego podstawie moze wyciagnac zle wnioski. Oczywiscie godeusz ma racje ze zwierzeta pokazuja nam ze cos jest nie tak, jednak osobiscie balbym sie polegac na obiawach samego zbiornika i choc wiem ze sa akwarysci ktorzy tak robia to ja uwazam ze regularne testy wody, zwlasza w mlodych zbiornikach to podstawa. Pozniej mozna robic te testy rzadziej. Obawiam sie natomiast stwierdzen w stylu "zahamowany wzrost korali - przyczyna nadmiar potasu" poniewaz moze on prowadzic do zlych reakcji. Istnieje setki powodow ktore hamuja wzrost korali i sprowadzanie ich do poziomu potasu jest bardzo ryzykowne i moze odwrocic uwage od realngo problemu. Poza tym zlozonosc systemu bardzo rzadko pozwala na wyciagniecie jednoznacznych wnioskow a stwierdzenie, ktore wywoluje coraz czesciej zlosliwe komentarze ze "kazdy zbiornik jest inny" dodatkowo zwraca uwage na fakt ze te same dzialania w jednym zbiorniku przyniosa poprawe a w drugim spowoduja dalsze problemy. Skad tyle postow w stylu "korale bieleja - pomocy" czy " brazowe gluty na skalach"? Gdyby diagnoza byla taka latwa to watki te konczylyby sie jednym postem.

Oczywiscie "nauczenie" sie swojego zbiornika jest sluszna idea i brawo dla godeusza za zwrocenie na to uwagi. W akwarium istnieja setki parametrow ktorych nie mozemy mierzyc wiec obserwacja zycia pomaga nam okreslic ogolne stan "zdrowotny" akwarium. Pamietajmy jednak ze reakcje korali na problem nie musza byc natychmiastowe i czesto np nadmiar czy niedobor jakiegos pierwiastka obiawia sie zmiana koloru czy pompowania dopiero po kilku tygodniachc co mocno utrudnia zlokalizowanie przyczyny i ustalenie ram czasowych wystapienia problemu. Dlatego wedlug mnie testy to koniecznosc. Zwlaszcza w mlodych zbiornikach. W stabilnych akwariach mozna je juz robic rzadziej.

Obserwacja zbiornika - tak, ale jako dodatek do testow.

Pozdro


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie do wiary!

Z prawie siedmiu tysięcy użytkowników forum nikt do tej pory nie napisał ani jednego zdania na temat poczynionych obserwacji w swoim zbiorniku aby podzielić się doświadczeniami z innymi, a szczególnie początkującymi?

Złoszczą się niektórzy, jak mają odpisywać na „naiwne pytania” początkujących akwarystów.

Tutaj teraz jest okazja, można podzielić się spostrzeżeniami ogólnie dla wszystkich i to z własnej woli.

Zapraszam do kontynuowania wątku i pozdrawiam.

:welcome:


Akwarium - aktualnie brak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety Godeusz taka jest rzeczywistosc 99% forum to akwarysci nie biolodzy. Chodzi o kolory i nikt nie wnika w szczegoly co z czego. Duzo osob leje srodki na pale zamiast za ta kase kupic wiadro soli i po prostu robic podmianki + baling.

Brak gabek, oslonic, rurowek - wytrzepana, jalowa biologicznie woda

Brak lub znikoma populacja wezowidel, wieloszczetow, kielezy - glodzone ryby i korale


Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. 

Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone

Osprzet -  Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W

Suplementacja - Balling DIY HD

Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brawo Godeusz za próbę. Sam z ponad rok temu stworzyłem podobny temat z prośbą o podzielenie sie wiedzą, którą Ty próbujesz tutaj kompilować :clap: Mój temat upadł bez 1 wpisu!. Kupiłem w owym czasie różne suple, testy... i stąd padł pomysł na takowy temat, ponieważ wiele testów jest b trudnych (m.in. stront, bor), a wielu po prostu nie ma.

Tester dobrze zwraca uwagę, że z rad dobrze jest korzystać, ale nie traktować ich jako wyrocznię. Tyle z plusów naszych, bo całą robotę póki co odwalił Godeusz... mam nadzieję, że pewne rzeczy zostaną w trakcie dopisane, a ewentualne nieścisłości doprecyzowan.

Pozdrawiam, gratuluje i zyczę Ci Godeusz dalszego zapału :clap:


LED Maxspect, Tematy lufta

Salarias allegro (sklep Salarias) baner NanoReef www.mariuszfrej.com Moje szkła: 80 l (105 w obiegu)- ReefMax, start 10 sierpnia 2010, 90% sucha skała, II) 360 l (ok. 470 l w obiegu) start VI 2012 - 100 % sucha skała, . Akcja Pajacyk - kliknij proszę!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość AnT

fajnie opisane

ale ilu z tego wyciglo wnioski

kazdy leje jak popadnie - ilu obserwuje swoje baniaki ( ma jakis wyznacznik - korala/e. )

i juz kojazy z czym przesadzil lub za malo

druga strona. jest tak ze nie kazdy napisze ile posłał korali na wieczna rafe ,zanim zaczoł rozumiec o co biega .

ale prawda jest kazdy baniak jest inny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja wyciągam wnioski na przyszłość, dzięki za super fajny pomysł z tym tematem .


Pozdrawiam 

mm 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a do punktu 1, co ile krewetki powinny wylinkować?(mniej więcej)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Temat jak najbardziej warty uwagi i kontynuacji...u mnie np:

brak polipowania u seriatopory = brak papu

dokarmianie caulustrei kawałkami krewetki koktajlowej = masakrycznie szybki podział

zakropienie wody lugolem = komplet wylinek na drugi dzień

dokarmianie dożylne:P zoa = cudne, napompowane mordy

podmiana wody na bogatszej soli = cyjano i długa walka...

Prawda jest taka, że każdy z nas zna swój baniak najlepiej i na dobrą sprawę tylko my wiemy co jest nie tak...


pozdrawiam

Maciek

Prawdziwy facet nie je miodu !... Prawdziwy facet żuje pszczoły! ! !

I pamiętaj....Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Dieslem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Punkt 14 bardzo cieszy na duchu, numer 2 w sumie też ale clavularie chciałbym mieć.


90x40x65 + sump 50x35x42. Cree DIY (36RB+16CW+1R+1G), Tunze 6045, Aquabee UP 2000, Tunze DOC Skimmer 9006. >25kg LR, refugium, DSB. Zasadniczo od 13.01.2007r

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hmm sam temat jest fajny, lecz faktycznie taka obserwacja może nam powiedzieć że coś jest nie tak, lecz po kolorze korala bym raczej nie podejmował decyzji nie potwierdzając tego testem, bo nieraz przyczyna może być faktycznie inna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość AnT

a do punktu 1, co ile krewetki powinny wylinkować?(mniej więcej)

podaj jodu to sie dowiesz jak często ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sugeruje jednak nie bawic sie w sztuczne wywolywanie wylinki. Jest to dosc meczacy proces dla stawonogow i jesli organizm krewetki czy kraba nie jest do tego odpowiednio przygotowany to istnieje ryzyko znieksztalcen nowego pancerza albo nawet zejscia zwierzecia.


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

godeusz - wielki szacun za ruszenie takiego tematu :czapki z głów:)

a jeszcze większy jak wiesz co w danym akwarium jest zależne od czego, :clap:


Zaczynam od początku nie od zera .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

u mnie np:

brak polipowania u seriatopory = brak papu

Teraz taka dewagacja na powyższy wycinek z tematu.

W moim akwarium nigdy nie dokarmiałem seriatopory a rośnie i polipuje pięknie, przyrosty olbrzymie.

Trzeba wyciągnąć jakiś wniosek i ja myślę tak- nie można negować zaobserwowanego przez kogoś przypadku, mimo że u nas akurat nie ma to zastosowania.

Dalszy ciąg analizy- jeśli u mnie odbywa się coś co u innego jest wywoływane sztucznie to wniosek nasuwa się sam.

Widocznie mam stale tyle papu w wodzie akwarium że wystarcza to aby u mnie proces odbywał się samoczynnie.

Potwierdzenie tezy: faktycznie -od czasu regularnego dozowania fito w moim akwarium pojawiać się zaczął zooplankton (mikroplankton a następnie makroplankton) a zagęszczenie jego jest znaczne.

Dozowanie aminokwasów i mikroelementów które stosuję, widocznie wspomaga ten proces.

Można próbować sobie coś logicznie poskładać i potem tylko obserwować, czy to potwierdza się w rzeczywistości.

Wniosek enigmy17 przydał się i był pomocny do zrozumienia przyczyny.

Dziękuję enigma17- masz plusa.

Pozdrawiam wszystkich.

:welcome:


Akwarium - aktualnie brak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy poza samą chemią ogólne spostrzeżenia się liczą?

- 7. niedobór potasu poza brakiem wybarwienia szczególnie przy montiporach (czerwone i semarensis) objawia się nadmierną kruchością tych korali. Cienkie i kruche korale z gatunku montipor.

- niedobór żelaza poza brakiem zielonego koloru na koralowcach skutkuje blaknięciem lub występowaniem glonów bez koloru takie sprane prawie białe (chlorofil).

- przy nadmiarze światła koralowce typu grzybowieńce sp***rzają gdzie pieprz rośnie, czyli w cień ;).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Tester nie bawię się w sztuczne wywoływanie wylinek, po prostu dozuję jod regularnie raz w tygodniu i stąd ta obserwacja...

@godeusz nie mam jakiegoś parcia akurat na sps`y, ale właśnie takie obserwacje poczyniłem u siebie w baniaku, staram się nie przeginać z podawaniem fito, bo w "szklance" łatwo przesadzić:), ale kilka razy zaobserwowałem właśnie słabsze polipowanie, a po podaniu zupki:P...polipy na 1cm...prawda jest taka, że wciąż się uczę jakie proporcje papu dobrać do swojej obsady...dzięki za plusa:)...i jeszcze pytanie jakie mikroelementy i aminokwasy podajesz?

cd obserwacji...

kilka kropel mleka raz lub dwa w tygodniu = zadowolone korale i wybuch odpieniacza...

przegięcie z bakteriami = słabsze polipowanie korali twardych(u mnie akurat były to sps`y)

Kontynuujmy, bo temat naprawdę rozwojowy...


pozdrawiam

Maciek

Prawdziwy facet nie je miodu !... Prawdziwy facet żuje pszczoły! ! !

I pamiętaj....Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Dieslem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jakie mikroelementy i aminokwasy podajesz?

Essential Elements - Kenta i Korall Fluid - JBL.

Pozdrawiam.


Akwarium - aktualnie brak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy korall fluid można porównać do ocean nutrition nano reef coral food?


pozdrawiam

Maciek

Prawdziwy facet nie je miodu !... Prawdziwy facet żuje pszczoły! ! !

I pamiętaj....Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Dieslem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy korall fluid można porównać do ocean nutrition nano reef coral food?

Ze względu na wpływ jaki mają one na wzrost i zdrowotność koralowców wydaje się ze powodują podobne skutki.

Ze względu jednak na skład i sposób działania to niekoniecznie.

Korall fluid – to aminokwasy pomocne w budowaniu białek koralowców ,witaminy, oraz wiele organicznych substancji odżywczych.

Ocean nutrition nano reef coral food – natomiast to przede wszystkim bakterie probiotyczne, następnie również witaminy i organiczne substancje odżywcze.

Wspomniane bakterie w tym preparacie mają ponoć tą właściwość że powodują w razie zalegania nie zjedzonego pokarmu jego ”samo zjedzenie” ponieważ bakterie te wchłaniają składniki preparatu jako swój pokarm. Pomocne jest w tym to, że pokarm ten wytwarzany jest w postaci kulek o rozmiarach liczonych w mikronach. Każda taka kulka może się w swoim obrębie unicestwić spasając w/w bakterie, które nadal są pokarmem dla koralowców.

Ponadto enzymy które produkują te bakterie powodują u zwierząt skarmianych lepsze trawienie tego specyfiku.

Myślę ze wystarczy.

Serdecznie pozdrawiam. :welcome:


Akwarium - aktualnie brak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyczerpujące info, a jakbyś się odnióśł do corall fluid a mleko...wg Ciebie podobne?


pozdrawiam

Maciek

Prawdziwy facet nie je miodu !... Prawdziwy facet żuje pszczoły! ! !

I pamiętaj....Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Dieslem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W kwietniu 2008 roku nasz kolega z forum „Qbab” rozpoczął wątek poświęcony dozowaniu mleka do akwarium morskiego i skutkom jakie wywołuje.

Od niego wzięła się nazwa tej metody jako „Qbab method”

Poniżej zamieszczam link do tego wątku i życzę przyjemnej lektury.

http://nano-reef.pl/topic/14835-mleko-reaktywacja

Pozdrawiam.

:welcome:


Akwarium - aktualnie brak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja to czytałem, chodziło mi to jak Ty to widzisz...


pozdrawiam

Maciek

Prawdziwy facet nie je miodu !... Prawdziwy facet żuje pszczoły! ! !

I pamiętaj....Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Dieslem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.