bakuba Zgłoś Napisano 28 Października 2015 Dzień dobry. Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem mieszkania. Robiąc jakiekolwiek remonty myślę o akwarium. Układ mieszkanka(29 metrów) aż się prosił, według mnie o wybicie dziury w ścianie - pomiędzy pokojem a kuchnią. I w tej dziurze, chciałbym zrobić taki blat barowy a pod nim akwarium. Nawet to sobie namalowałem:). Pod zbiornikiem nie ma miejsca na sumpa więc ustawię go po drugiej stronie kuchni(ze cztery metry dalej). Rury którymi woda będzie wracać, chciałbym umieścić gdzieś wysoko, i tam jakiś wodospadzik zrobić. Proszę o wszelkie rady i opinie:). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
p_szubert Zgłoś Napisano 28 Października 2015 (edytowane) Pomijając wodospad. Na jakiej wysokości chcesz mięć blat? Edytowane 28 Października 2015 przez p_szubert (wyświetl historię edycji) Cytuj 90x50x50 225l | 108l sump + 20l dolewka | RO+Di | PS Diuna 8x39w | Eco Runner 2700 | Tunze 7095 + 2 x 6055 | Vertex Omega 150 | jager 200 W | Fp 400-100 + DC Runner 1200 | PS Kore + Baling | Aqua Trend Evo Shark | Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
k0k0z Zgłoś Napisano 28 Października 2015 Czekać aż ktoś nawalony pod blatem kolanem uderzy w szybę. Blat ściągany? Jak chcesz się dostać do akwarium? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
AquaManiac Zgłoś Napisano 28 Października 2015 Wodospad owszem, wyglada imponujaco, ale bedziesz mial wszystko w soli... Cytuj http://pl.reeflex.net/ - polskojęzyczny leksykon akwarystyki morskiej_____________________________________________________________________ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bakuba Zgłoś Napisano 28 Października 2015 Blat, mniej więcej 1,5 metra. Myślałem nad marmurowym na szynach, do którego od spodu poprzyklejam ledy. Tylko nie jestem pewny, czy to odprowadzi ciepło tak jak bym chciał. A wodospad...bardziej sobie wyobrażam jako wodę spływającą po skałach niż typowy. Chlupiąco bryzgający:). Domyślam się, że do obiegu będą potrzebne dwie pompy. Czekać aż ktoś nawalony pod blatem kolanem uderzy w szybę. Liczę na to, że centymetrową szybę trudno jest zbić. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
AquaManiac Zgłoś Napisano 28 Października 2015 Trudno jest zbić kiedyś zakładając system sklepowy musiałem wywalić stary. Nadawał się on wyłącznie do potłuczenia na kawałki, myślałem że pójdzie to rach-ciach, ale trochę się młotkiem namachałem, a to były głownie szyby 8mm. Cytuj http://pl.reeflex.net/ - polskojęzyczny leksykon akwarystyki morskiej_____________________________________________________________________ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bakuba Zgłoś Napisano 29 Października 2015 O! Pierwsza pozytywna informacja:). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Pirotechnic Zgłoś Napisano 29 Października 2015 Bakuba, jeśli chcesz ledy wkleić pod blat i w miarę szczelnie to zamknąć, musisz odizolować np taflą szklaną ledy od wody lub zbierającej się pary wodnej. Ogólnie ciężki projekt sobie wymyśliłeś, jednakże jest on do realizacji. Co do grubości - pewniejsze byłyby szyby akrylowe minimum 12mm. Cytuj Akwarium morskie 902 litry. Skała 52kg żywa i 40kg sucha. . Sól Royal Nature Ion Balanced Natural Sea Salt. Oświetlenie 4x145W LED Pacific Sun METIS. Pompa obiegowa Jebao DCT 12000. Odpienicz WhiteSkim 250 by Sebastek. Dozownik Kore 5TH. Cyrkulacja Maxspect Gyre XF-150. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Miklas Zgłoś Napisano 29 Października 2015 Dokładnie, w takich projektach trzeba uwzględnić prawo Edwarda Murphiego. Pozdrawiam, Marek. Cytuj 294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bakuba Zgłoś Napisano 29 Października 2015 Na akrylowe raczej mnie nie stać. Bakuba, jeśli chcesz ledy wkleić pod blat i w miarę szczelnie to zamknąć, musisz odizolować np taflą szklaną ledy od wody lub zbierającej się pary wodnej. Przerabiałem koleżance pokrywę od słodkowodnego. Wiem jak trudno to odizolować.Myślałem, żeby prosić kamieniarza od którego będę brał blat, o wydłubanie otworów pod te diody a później jakąś cienką pleksę czy coś... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
maciejk1976 Zgłoś Napisano 29 Października 2015 Musisz wziąć pod uwagę to że przy spsach będziesz potrzebował sporo światła i stosując rozwiązanie z wycięciem wnęk w kamieni nie zapewnisz odpowiedniego odprowadzenia ciepła. Dlatego ja bym zrobił lampę niezależną z wentylatorami dmuchającymi na zewnątrz zbiornika. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
magu Zgłoś Napisano 29 Października 2015 (edytowane) Super pomysł! Co do oświetlenia, to spokojnie da radę. Proponuje zrobić w górnym blacie okrągłe nawierty (w tych cegłąch też), żeby zmieściło się ze cztery lub pięć multichipów z radiatorami (mogą być nawet małe z wentylatorami, od procesorów), takich po 50W. Do tego collimatory (żeby ładnie wyglądało i nie raziło). Ostatnio testuje ledy pięciokolorowe (10000K, 15000K, RB, inne niebieskie, UV). Efekt zajebiaszczy i nadadzą się idealnie. (Pociągnij sobie trochę więcej kabli, na wszelki wypadek, poniżej fotki moich testowych diodek). Co do wodospadu, to proponuje zrobić "koryto" z jakiegoś tworzywa, zamaskować je CX5 albo cementem portlandzkim z grysem koralowym, a na wierzch dać siatkę, na zawiasie, żeby zrobić alga scrubbera (i tak będzie oświetlony lampami od góry, ewentualnie można użyć rozpraszającego collimatora, lub umieścić diodę bliżej ściany). Woda nie będzie tak chlapać, na glonach będziesz miał różnorakie życie no i filtrację za gratis. Kibicuje! Edytowane 29 Października 2015 przez magu (wyświetl historię edycji) Cytuj www.magu.pl większy: https://nano-reef.pl/...550l duży: https://nano-reef.pl/...ystko-zle-300l/ mały: https://nano-reef.pl/...odmian-by-magu/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bakuba Zgłoś Napisano 30 Października 2015 A jakie są wymiary? Mogę się łudzić, że coś zdziałam bez radiatorów? Żebym ja tym projektem, całego domu nie zawalił... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marb Zgłoś Napisano 30 Października 2015 (edytowane) Bez radiatorów chyba się nie obejdzie. Masz klimatyzację w domu? Jak nie to pomyśl od razu o chłodzeniu akwarium w trakcie lata. Jak będą takie upały jak w tym roku to zakryte blatem akwarium bez zewnętrznej chłodziarki będzie wymagało sporej liczby wentylatorów dmuchających na taflę wody (i jednocześnie dużego zbiornika na dolewkę bo parowanie będzie duże). Edytowane 30 Października 2015 przez marb (wyświetl historię edycji) Cytuj Moje akwa Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
t2mek2 Zgłoś Napisano 30 Października 2015 Ja bym wodospad odpuścił, strasznie będzie chlapać na wszystko, lampy itp. Chyba że jakoś zaslonisz miejsce którym woda będzie wpadać do wody Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bakuba Zgłoś Napisano 30 Października 2015 Ona nie koniecznie będzie wpadać. Chyba się nie powstrzymam i spróbuję. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bakuba Zgłoś Napisano 31 Października 2015 (edytowane) Wodospadzik, będzie raczej pionowym strumyczkiem. Coś takiego chciałbym osiągnąć: Tyle, że raczej glony niż mech:). A czy ktoś tutaj ma pojęcie o budowlance? Chodzi mi o ciężar blatu i wytrzymałość ściany. Podejrzewam, że w grę wchodzi jakieś 250 kg, i powinno jeszcze utrzymać parę kopulujących hipopotamów. Edytowane 31 Października 2015 przez bakuba (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MateuszDDZ Zgłoś Napisano 31 Października 2015 Ja proponowałbym przykręcić w miejscach styku diod z granitem, jakieś blachy aluminiowe, żeby zwiększyć powierzchnię styku. Podejrzewam, że obejdzie się bez radiatora, bo granit dość dobrze odprowadza ciepło. Jest tylko jeden sposób, żeby się o tym przekonać. Bier Pan diodę, kawałek blachy, pastę termoprzewodzącą i sprawdzaj. Cytuj moja solanka Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Miklas Zgłoś Napisano 31 Października 2015 (edytowane) Mateusz, warto najpierw poszukać po necie zanim się puści babola http://www.fizyka.pk.edu.pl/tabele/wsPrzewC.htm Podpowiedz: glin= aluminium Pozdrawiam, Marek. Edytowane 31 Października 2015 przez Miklas (wyświetl historię edycji) Cytuj 294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MateuszDDZ Zgłoś Napisano 31 Października 2015 A czy ja powiedziałem, że granit ma porównywalny opór cieplny do aluminium? Cytuj moja solanka Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Miklas Zgłoś Napisano 31 Października 2015 Napisałeś, że dość dobrze odprowadza ciepło, chyba w stosunku do suchego powietrza,a biorąc pod uwagę, że zazwyczaj do diod stosuje się aluminium, to chyba dość słabo. Pozdrawiam, Marek. Cytuj 294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MateuszDDZ Zgłoś Napisano 31 Października 2015 Do diod zazwyczaj stosuje się aluminium, bo bardzo dobrze przewodzi ciepło, ale nie jest nigdzie powiedziane, że aluminium jest jedynym słusznym "radiatorem" do diod i że akurat takie przewodnictwo cieplne, jest minimalne do prawidłowego działania diod. Weź pod uwagę, że np. beton ma dwa-trzy razy mniejszy współczynnik przewodnictwa cieplnego, a z powodzeniem jest stosowany w ogrzewaniach podłogowych i spełnia swoją rolę znakomicie, bo podłogi grzeją, a sam beton dobrze "odbiera" ciepło. Maty do ogrzewania podłogowego mają moc około 150W/m^2, są zazwyczaj przykryte płytkami ceramicznymi i się nie przegrzewają, Większośc takich kabli może pracować do temperatury około 60 stopni, co jest prawie dwukrotnie mniejszym wynikiem od standardowych diod Cree. Trzeba wziąć pod uwagę, że taka mata prawie w 100% przetwarza energię elektryczną na energię grzewczą, więc jeśli nasze diody mają sprawność rzędu 30-40%, przy lampie 200W mamy maksymalnie 140W energii cieplnej, więc nadal uważam, że płyta granitowa powinna dać radę. Cytuj moja solanka Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Miklas Zgłoś Napisano 31 Października 2015 I pewnie zwrócisz koledze za spalone diody? Pozdrawiam, Marek. Cytuj 294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MateuszDDZ Zgłoś Napisano 31 Października 2015 A co tu do zwracania? Każdy kto składa lampę doskonale wie, że trzeba ją najpierw sprawdzić. Przy zbyt małym radiatorze aluminiowym, zbyt małym wentylatorze, lub zbyt małym przepływie powietrza (np. przez przykrycie koroną) również istnieje ryzyko uszkodzenia diod, jeśli odpali sie lampę na pałę bez sprawdzenia. Odpalasz lampę bierzesz termometr, lub montujesz zabezpieczenie termiczne przy diodzie na najzwyklejszym bimetalu o nastawie 60 stopni i masz odpowiedź. Gdyby wszyscy mieli takie podejście jak Ty, to pewnie nie mielibyśmy naszych wspaniałych solanek, bo pewnie nikt nie odważyłby się na przenoszenie koralowców z oceanu do akwarii, bo kto zwróci potrzebny nakład, gdy nie mamy pewności, że w ogóle przeżyją. Pewnie nadal nie mielibyśmy odpieniaczy, tylko lecielibyśmy na samej naturalnej filtracji, bo przecież nikt nie zwróci nam za korale. Nie mielibyśmy oświetlenia LED, bo po co kombinować skoro mamy świetlówki, a korale mogą paść, nie mielibyśmy syntetycznej soli, bo za duże ryzyko, nie mielibyśmy pelletek, wódki i Bóg wie czego jeszcze. Do odważnych świat należy, a spróbować nie zaszkodzi. Ryzyko uszkodzenia diod jeśli zamontujemy je na blaszkach aluminiowych, lub miedzianych jest minimalne, bo jeśli granit nie będzie odbierał energii, to blaszka się mocno rozgrzeje i termik nam to wyłączy (koszt około 5zł wiem bo sam kupowałem). Sam pomysł mi się bardzo podoba i rozumiem dlaczego autor chce zrobić takie rozwiązanie. Pozdrawiam Mateusz Cytuj moja solanka Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bakuba Zgłoś Napisano 10 Czerwca 2016 Ok, remont zakończony. Płyta jest. Czas na stelaż pod płytę, i tu by się przydał fachowiec. Ona waży na oko 150 kg. Jak byście proponowali to zrobić? Myślałem o dwóch stelażach. Jeden w drugim, z jednej strony jakby zawias a z drugiej amortyzatory do otwierania... Bardzo proszę o komentarze. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach