Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

23 minuty temu, Markow3021 napisał:

Można też zrobić lampę samemu i wyjdzie dużo taniej.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
 

Można, ale nikt mi nie chce dobrać diod do sterownika. "Tomisław" jakoś nie chciał dokończyć ze mną tematu. Sterownik mam 5 kanałów , każdy do 4 A. Teraz tylko jakie diody i jaka ilość w rzędach i nitkach na kanał, jakie rezystory żeby nie popaliło kanału. Gdyby ktoś mógł to obliczyć i przesłać na priv byłbym wdzięczny.

Edytowane przez Dawar (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Diody jest dobrać łatwo, trzeba tylko znać zasady tym rządzące. 

po pierwsze:

 jeśli łączysz diody szeregowo, to sumują się spadki napięć na tych diodach, ale prąd pozostaje taki sam. Czyli, jesli masz zasilacz 24v, to w nitce może być maksymalnie 6 diod o spadku napięcia do 4v. Jeśli masz zasilacz 24 v, ale driver meanwell np 1500mA serri H to możesz połączyć w szereg tyle diod, żeby łączny spadek napięcia był nizszy niż 52v. Oczywiscie maksymalny prąd przewodzenia diody musi wynosić 1500mA lub więcej.

po drugie

Jeśli łączysz diody równolegle to musisz zsumować prądy. Łączysz np. dwie nitki diód 1000mA, 3,5V na zasilaczu 24V. W każdej z nitek może być maksymalnie 6 diód (6X3,5=21V), nitek jest dwie i są połączone ze sobą równolegle 1000mA X2= 2000mA. Driver musi mieć maksymalnie 2000mA. Jeśli dasz wiecej, to popalisz diody, jesli mniej, to będą słabiej świecić. Najlepiej tak dobierać diody, żeby Imax diody (lub suma prądów w nitkach) i sterownika były równe. 

jak by co, to możesz poczytać o prawie Kirhofa.

Jeśli masz sterownik 5 kanałów, każdy po 4A to ważne jest jeszcze jego napiecie wyjsciowe. Podejrzewam, że będzie to 24v (przy 12v mozna w nitce, szeregowo połączyć maksymalnie do trzech diód), wiec na jednym kanale możesz zainstalować cztery nitki (5-6 diód na nitce połączone szeregowo) Royal blue (one mają chyba prąd maksymalny 1000mA ) które to nitki łączysz ze sobą równolegle. 

Mam nadzieję, że coś pomogłem i nic nie popieprzylem, ale jak by co, to pogadaj z Magu, on ci wszystko wyjaśni "jak krowie na rowie"

Edytowane przez wiesiektbg (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej...

Pytales o lampy Kessil, wiec powiem Ci tak...

Mam te Tuna Blue A 160 WE, ktora ma tylko 40W i w moim zbiorniku chodzi na okolo polowe mocy, czyli jakies 20W i jasnosc wizualnie moge porownac do HQI 150W plus dwie aktyniki, ktore mialem wczesniej, jednak kolor Kessil'a jest nieporownywalnie ladniejszy a blikow takich nie widzialem u zadnych innych lamp i chyba Kessil nie przesadzil z reklama, piszac "Unrivaled shimmers"...

Tu sobie mozesz poczytac i pobawic sie pokretlami... 

https://www.kessil.com/products/saltwater_A160.php

Ja pod nia mam LPS'y i nie mam wlasciwie doswiadczenia z SPS'ami, wiec jezeli chcesz je trzymac to wygogluj sobie jak daja one rade przy twardych koralach...

Wedlug producenta lampy te moga penetrowac do 30", wiec kolo 76 cm, ale tu tez sie nie wypowiem, gdyz moj zbiornik ma 45 cm wysokosci...

Jezeli dobrze widze to masz osmolator Smart Ato 100P a mnie ostatnio siadl staruszek Tunze, pewnie jakas elektorinika na ktorej sie wogole nie znam, wiec musze kupic jakis nowy...

Cos czytalem ze ludzie narzekali na rdze i wariowanie tej dolewki...

Jak dlugo ja masz i czy jestes zadowlony?...Nie sprawia zadnych klopotow?...

Pozdrawiam...

 

 


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Icebergz tego wynika że tych lamp kolega by potrzebował 4szt (biorę pod uwagę długość zbiornika i kąt swiecenia lampy). Co do mocy do wystarczyły by niby dwie (wg obliczeń Twojego zbiornika) ale... Tu zbiornik będzie głębszy i na dodatek spsy. Czyli znowu przydało by się zakupić 4szt. A jedna kosztuje tysiaka. Reasumując taniej i uważam że lepiej miałby gdyby zakupił maxspect rsx 300w. Oczywiście to tylko moje obliczenia tak na szybko. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to teraz mam nad czym myśleć. Widzę że zostaje dwie opcje : albo robić samemu, albo Maxspect rsx 300. 4 szt Kesila to za dużo na akwarium.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, wiesiektbg napisał:

Jeśli masz zasilacz 24 v, ale driver meanwell np 1500mA serri H to możesz połączyć w szereg tyle diod, żeby łączny spadek napięcia był nizszy niż 52v

Driver MW serii H, tak samo jak serii L, to driver "sted-down", czyli wymaga napięcia zasilającego minimalnie wyższego (optymalnie ~2V różnicy) niż wyjściowe. Jak podłączysz MW do zasilacza 24V, a pod driver led na 52V w sumie, to spalisz driver zwyczajnie.

Godzinę temu, wiesiektbg napisał:

które to nitki łączysz ze sobą równolegle

Ogólnie nie zaleca się łączenia nitek led równolegle pod wspólny driver z tego powodu, że jak w jednej nitce któraś led się przepali, to wyłączy z obwodu całą nitkę. Automatycznie drugą nitką (pozostałymi nitkami) popłynie większy prąd (driver daje stały prąd), który prawdopodobnie dość szybko przepali pozostałe nitki led. Lepiej dać niezależny osobny driver z mniejszym prądem na każdą nitkę, a następnie wspólny sygnał sterujący wszystkimi driverami (jeśli chcesz kilkoma nitkami sterować tym samym kanałem).

1 godzinę temu, Dawar napisał:

Sterownik mam 5 kanałów , każdy do 4 A. Teraz tylko jakie diody i jaka ilość w rzędach i nitkach na kanał, jakie rezystory żeby nie popaliło kanału

Ciężko powiedzieć co to za sterownik ten Twój. 4A na kanał to jakoś strasznie dużo. Rezystorów się raczej nie daje, tylko drivery stałoprądowe. Ogólnie, przejrzyj dział DIY, jest tam masa projektów lamp led DIY i praktycznie wszystkie kwestie już tam zostały poruszone.

6 minut temu, Dawar napisał:

robić samemu,

DIY nie zawsze jest taniej. Taniej będzie w wersji minimum: tylko RB + białe, zasilane maksymalnym prądem, bez sterowania, bez zapasu mocy, bez zwracania uwagi na estetykę. Ale jakbyś chciał zrobić "fajną" lampę, to koszty szybko wzrosną. Jak nie masz smykałki do takich rzeczy oraz nie masz jakichś szczególnych wymagań co do lampy (ma świecić i korale mają rosnąć), zakup gotowca będzie dobra opcją.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zajrzyj na stronę AQma, może się okazać że wyjdzie Cię nie wiele drożej jak kupisz u niego całą elektronikę łącznie z nowym sterownikiem.
Zaprojektuje Ci wszystko od A do Z i będziesz miał z głowy a koszt dużo niższy od gotowej lampy.
Ja niedawno zamówiłem od niego elektronikę teraz tylko skompletować resztę układanki.
Polecam bo podchodzi do sprawy Bardzo profesjonalnie i napewno Ci pomoże.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, Markow3021 napisał:

Zajrzyj na stronę AQma,


 

Napisałem do niego. Zobaczymy co mi doradzi.

Edytowane przez Dawar (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sama aqma nie wychodzi drogo. Sterownik, drivery, do tego zasilacz jakiś przyzwoity. Ale do tego jeszcze led musisz kupić (to już lepiej bezpośrednio na ali), radiator, jakieś pleksy na osłonę, soczewki, wentylator, to, tamto... i się sporo zbiera. No i dodatkowo, jak sam masz robić, to zawsze kusi, żeby jeszcze jakiś kolor dołożyć, jakieś UV czy cyjan, albo parę dodatkowych led do kanału na zapas, żeby mieć pole do regulacji w razie czego. Zauważ, że najczęściej lampy DIY świecą na jakieś 20-30%, a reszta to zapas na wypadek jakby właściciela naszło kiedyś na bardziej niebieskie albo mocniejsze, albo... różowe światło w akwarium. Jak szukasz kogoś, kto Ci lampę zrobi, to możesz też zagadać z @CNA, on też chyba na wymiar jest w stanie zrobić od a do z (no i co ważne, jego lampy mają dobre opinie).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej,,

Że się włączę w dyskusję - sterownik to jak sądzę tc420? Zapytam po co komplikować coś, co jest dziecinnie proste? Aby zrobić fajną lampę wystarczą diody power led, zasilacz 24v i dużo drutu np. 0,5 mm^2 (może być grubszy). stosując prosty wzór I=P/U jesteś w stanie robić co tylko chcesz. Łączysz diody szeregowo dla napięcia (np. 8 x 3v = 24v) i taki moduł ma moc 8w (przy 1w diodzie). Te moduły łączysz z kolei równolegle, przez co napięcie na wszystkich masz takie samo (mniej więcej) a rośnie ci moc, a więc amperaż. I wobec tego przy diodach 3v / 1w, które mają ok. 350 mA zgodnie z wzorem masz 8w/24v=0,3333A. Jeśli Będziesz dokładał kolejne moduły równolegle napięcie pozostanie stałe, będzie rosła moc, i tak np. przy 4 modułach po 8w każdy będzie to 32w, przy napięciu zasilania 24v i poborze prądu 1.33A. Podłączasz to pod 1 kanał sterownika i masz jeszcze zapas 2,6A. Czyli na jeden kanał możesz dać 96w przy napięciu 24v, a kanałów masz 5, więc za pomocą sterownika w tej konfiguracji możesz spokojnie zasilić i wysterować lampę o mocy 480w. 

Ja tak sobie zrobiłem (mniejsza moc oczywiście :) ) i lampa świci już od roku - bezawaryjnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, rymar666 napisał:

Hej,,

Że się włączę w dyskusję - sterownik to jak sądzę tc420? Zapytam po co komplikować coś, co jest dziecinnie proste? Aby zrobić fajną lampę wystarczą diody power led, zasilacz 24v i dużo drutu np. 0,5 mm^2 (może być grubszy). stosując prosty wzór I=P/U jesteś w stanie robić co tylko chcesz. Łączysz diody szeregowo dla napięcia (np. 8 x 3v = 24v) i taki moduł ma moc 8w (przy 1w diodzie). Te moduły łączysz z kolei równolegle, przez co napięcie na wszystkich masz takie samo (mniej więcej) a rośnie ci moc, a więc amperaż. I wobec tego przy diodach 3v / 1w, które mają ok. 350 mA zgodnie z wzorem masz 8w/24v=0,3333A. Jeśli Będziesz dokładał kolejne moduły równolegle napięcie pozostanie stałe, będzie rosła moc, i tak np. przy 4 modułach po 8w każdy będzie to 32w, przy napięciu zasilania 24v i poborze prądu 1.33A. Podłączasz to pod 1 kanał sterownika i masz jeszcze zapas 2,6A. Czyli na jeden kanał możesz dać 96w przy napięciu 24v, a kanałów masz 5, więc za pomocą sterownika w tej konfiguracji możesz spokojnie zasilić i wysterować lampę o mocy 480w. 

Ja tak sobie zrobiłem (mniejsza moc oczywiście :) ) i lampa świci już od roku - bezawaryjnie.

Już było pisane nie raz , do led stosujemy driver do ustalenia prądu  i pomysły innego typu to łatanina . 
Napięcie na LED nie jest stałe zależy od partii  /temperatury/koloru i może wynosić między  3,2 a 3,4V  . Dlatego podstawą zasilania jest pełna kontrola nad prądem pracy  . 
 


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jasne, ja piszę jak zrobić tanio, dobrze i bez zbędnych kombinacji. A czemu opluwasz moje wykonanie lampy nazywając to łataniną? Diody nie są zasilane napięciem tylko prądem jako elementy nieliniowe, więc różnice napięć rzędu 0,5 v są w praktyce pomijalne - najwyżej dioda będzie świecić trochę jaśniej lub nie. I kto to powiedział że tylko drivery (zgoda, zasilanie stałoprądowe jest bardziej odpowiednie ale i droższe) - jakiż to autorytet? Ohm? Kirchoff? Ty kolego? Nie podoba ci się pomysł, ok, tylko po co ta krytyka? Masz w tym jakiś interes?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, rymar666 napisał:

Ja tak sobie zrobiłem (mniejsza moc oczywiście :) ) i lampa świci już od roku - bezawaryjnie.

Pasowałoby jakaś fotę wrzucić tej lampy, bo pomysł mocno wątpliwy. Może z paskami led to jeszcze jakoś by miało szanse zadziałać, ale nie z power ledami. Zaczynając od tego, że nie kojarzę, żeby w specyfikacji jakiejś diody był spadek napięcia dokładnie 3V, raczej jest wyższy. No chyba, że w tym właśnie rzecz, że te diody po 8 w szeregu, zasilane 24V, ledwo świecą i tylko dlatego to się nie spaliło jeszcze.

17 minut temu, SU1 napisał:

do led stosujemy driver do ustalenia prądu

No właśnie, :clap:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, rymar666 napisał:

Jasne, ja piszę jak zrobić tanio, dobrze i bez zbędnych kombinacji. A czemu opluwasz moje wykonanie lampy nazywając to łataniną? Diody nie są zasilane napięciem tylko prądem jako elementy nieliniowe, więc różnice napięć rzędu 0,5 v są w praktyce pomijalne - najwyżej dioda będzie świecić trochę jaśniej lub nie. I kto to powiedział że tylko drivery (zgoda, zasilanie stałoprądowe jest bardziej odpowiednie ale i droższe) - jakiż to autorytet? Ohm? Kirchoff? Ty kolego? Nie podoba ci się pomysł, ok, tylko po co ta krytyka? Masz w tym jakiś interes?

Proszę nie ucz mnie zawodu  , i odpuść wywody .
Bez drivera nie masz żadnej kontroli nad mocą , z 1 W może zostać 0.5 albo być 1,5 . to są dopiero koszty , przy czym driver"y są dostępne już od 2,50 pln za sztukę .


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nieee, akurat świecą bardzo mocno. Paski led wogóle nie nadają się do takich zastosowań, bo kto wie jaką długość fali produkują. Ja mam epistary, ok. 3v 1w, w sumie 64 diody na 4 kanałach pod sterownikiem tc420. A fotę wrzucę, nie ma sprawy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, rymar666 napisał:

Masz w tym jakiś interes?

Myślę, że chodzi o to głównie, żeby innych nie wpuścić w maliny i ustrzec przed dziwnymi rozwiązaniami. Zbudowałeś coś takiego, ok. Ale nie polecaj innym takiego rozwiązania, bo to nie jest właściwa droga i dobre rozwiązanie. Power ledy zasila się stałym prądem, żeby: 1. mieć stabilne parametry pracy diody, 2. uzyskać przyzwoitą sprawność, 3. tak jest najprościej, 4. pewnie jeszcze jest kilka mniej istotnych powodów.

Tanio i prosto to jest np kupić matryce z power led 30 , 50 czy 100W zasilaną od razu 230V (zintegrowany driver) i nic więcej nie potrzebujesz. Dolutowujesz kabej, wtykasz do gniazdka i świeci. Dobrze jeszcze wcześniej na radiator taki led przykleić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, SU1 napisał:

Proszę nie ucz mnie zawodu  , i odpuść wywody .
Bez drivera nie masz żadnej kontroli nad mocą , z 1 W może zostać 0.5 albo być 1,5 . to są dopiero koszty , przy czym driver"y są dostępne już od 2,50 pln za sztukę .

Ależ absolutnie, nie zamierzam. Piszę tylko o rozwiązaniu które ja stosuję i MI się sprawdza. Że nie kontroluję mocy i diody dostają różnie też wiem, tylko czemu mam się tym przejmować, skoro lampa świeci elegancko na 80% i korale to potwierdzają? Dodatkowo się nie grzeje (2 profile 1200 mm) a za zasilacz MW dałem 100zł na olx. Po prostu uważam że to ma działać, a ajk długo - zobaczymy :)

2 godziny temu, Słony leszcz napisał:

Myślę, że chodzi o to głównie, żeby innych nie wpuścić w maliny i ustrzec przed dziwnymi rozwiązaniami. Zbudowałeś coś takiego, ok. Ale nie polecaj innym takiego rozwiązania, bo to nie jest właściwa droga i dobre rozwiązanie. Power ledy zasila się stałym prądem, żeby: 1. mieć stabilne parametry pracy diody, 2. uzyskać przyzwoitą sprawność, 3. tak jest najprościej, 4. pewnie jeszcze jest kilka mniej istotnych powodów.

Tanio i prosto to jest np kupić matryce z power led 30 , 50 czy 100W zasilaną od razu 230V (zintegrowany driver) i nic więcej nie potrzebujesz. Dolutowujesz kabej, wtykasz do gniazdka i świeci. Dobrze jeszcze wcześniej na radiator taki led przykleić.

Czemu w maliny? nie wierzysz że to działa jak rozumiem. A stabilne parametry - one są zbliżone, więc lampa robi od roku, ściemnia się, rozjaśnia, różnymi kolorami świeci (w sensie biały i niebieski oraz pokrewne) a ile diody wytrzymają? nie wiem. Wiem że są na tyle tanie, że mogę je wymieniać, to mi nie przeszkadza. Zresztą, z tego się nie strzela i nie robię tego na sprzedaż - nie muszę dbać o "markę". Chciałem robić na driverach, ale miałem już tc420 dużo wcześniej i pamiętam że taki mariaż nie był prosty i łatwy w realizacji.

A tak świeci, normal (80%) i tylko RB na 100%:

 

IMG_20181122_1645451.jpg

IMG_20181122_1647201.jpgI sorry, 64 ledy są w jednym profilu, a mam ich 2. W sumie 128 w na 120 cm profili. Baniak 150 cm.

Edytowane przez rymar666 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, rymar666 napisał:

nie wierzysz że to działa jak rozumiem

Nie chodzi, że nie działa. Chodzi o to, że to nie jest dobra ścieżka dla kogoś, kto nie specjalnie się orientuje (takie odniosłem wrażenie, że @Dawar nie czuje się swobodnie w elektronice) i dlatego nie koniecznie powinno się ją polecać. Jest np taki @r_33, który przez pięć lat praktycznie nie mierzył parametrów prawie żadnych, momentami jechał na przeterminowanej zbrylonej soli, a do tej pory używa wody demineralizowanej z marketu. No, fakt że ostatnio Romek zaczął lać balinga, szok. No i jego kosteczka jest jedną z ładniejszych na forum, a w każdym razie prawdopodobnie najdłużej nieprzerwanie działającą. Można? Można. Działa? Działa. Ale czy tą metodę należy polecać innym? Nawet Romek sam przy każdej okazji uczciwie zastrzega, żeby go nie naśladować.

Inna sprawa z tym sterownikiem. Kasa wydana, szkoda wyrzucić. Ale może zamiast kombinować z łączeniem pojedynczych led, lepiej pójść w matryce ledowe COB, takie po 10W i więcej, które już same w sobie zawierają ileś tam diod połączonych szeregowo-równolegle. I być może coś się trafi co będzie miało napięcie nominalne ~24V, to by pasowało pod ten sterownik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To nie jest kwestia tego, że polecam. Rzucam po prostu najprostszy i najtańszy moim zdaniem pomysł, przy którym można zastosować już posiadany osprzęt. Oczywiście że najlepiej i najefektywniej zastosować drivery, moduły arduino i oprogramowanie aqma - sam tak chciałem zrobić ale wybrałem niższe koszty i mały poziom komplikacji całej operacji. A wiedza? myślę że mając schemat montażowy tak prostego urządzenia (mogę udostępnić jeśli chce) oraz części, każdy chcący jest w stanie zbudować coś czym się będzie szczycił. Chyba bardziej cieszy człowieka gdy sam coś fajnego stworzy, bo kupić w sklepie to już nawet 6-cio latki potrafią. Także myślę, że nasz kolega powinien w sposób niezakłócony dokonać wyboru rozwiązania które do niego przemówi i w rezultacie będzie go cieszyć, bez nachalnej "reklamy" konkretnych rozwiązań.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za porady w sprawie lampy. Na dzień dzisiejszy prowadzę rozmowy z Magu i chyba na jego lampę się zdecyduję. Jeżeli nie dojdzie to do skutku to zrobię sam na sterowniku który posiadam wg opisu @Rymar666

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Dawar napisał:

Dziękuję wszystkim za porady w sprawie lampy. Na dzień dzisiejszy prowadzę rozmowy z Magu i chyba na jego lampę się zdecyduję. Jeżeli nie dojdzie to do skutku to zrobię sam na sterowniku który posiadam wg opisu @Rymar666

Politycznie i rzeczowo. Jak coś - wal jak w dym - pomogę z przyjemnością ;) Jakbyś potrzebował jakieś diody 3v 1w 350mA to coś znajdę (np. 8500K i cyan mam trochę)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.