Jump to content
sith114

Moduł pod 16 power led a la Hydra/Ai prime 16.

Recommended Posts

Jak niektórzy już zobaczyli jestem w trakcie budowy lampy ledowej.
 

Ale jako, że pająk z kabli coraz mniej mi się podoba. Myślę nad wykonaniem własnej płytki, ze ścieżkami i miejscami na diody wg mojego projektu. Na studiach czyli pare lat temu trawiło się tych płytek ze zwykłego laminatu na kilogramy. Metode znam projekt pcb prosty to sobie szybko przypomnę co i jak.

Tylko jak trawić MCPCB? Odbijam się od braku informacji, albo nie potrafię szukać ;(

Jedna z niewielu informacji która coś daje:

"Laminat do produkcji takich obwodów jest fabrycznie zafoliowany od strony aluminium. Folia jest na tyle odporna, że wytrzymuje wszystkie procesy podczas produkcji. Jeśli przypadkiem została zerwana, to nie stanowi problemu - można ją zakleić taśmą. Producenci płytek mają odpowiednie farby maskujące zabezpieczające przed trawieniem w trawiarce kwaśnej i amoniakalnej."

 

Ktoś próbował lub może wie coś więcej w temacie?

Edited by sith114 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, sith114 napisał:

Jak niektórzy już zobaczyli jestem w trakcie budowy lampy ledowej.
 

Ale jako, że pająk z kabli coraz mniej mi się podoba. Myślę nad wykonaniem własnej płytki, ze ścieżkami i miejscami na diody wg mojego projektu. Na studiach czyli pare lat temu trawiło się tych płytek ze zwykłego laminatu na kilogramy. Metode znam projekt pcb prosty to sobie szybko przypomnę co i jak.

Tylko jak trawić MCPCB? Odbijam się od braku informacji, albo nie potrafię szukać ;(

 

Ktoś próbował lub może wie coś więcej w temacie?

To widziales ? ;)
https://www.rollitup.org/t/diy-making-your-own-metal-core-printed-circuit-boards-for-led-applications.646086/

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, VDR napisał:

Mówisz, że dobry temat?
Poczytam zobaczę ;)

Niby taki pająk działa, ale nie podoba mnie się to. I trzeba coś popracować nad lampą @waldek123blau postawił wysoko poprzeczkę :D

rhtU4fl.jpg

Edited by sith114 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, sith114 napisał:

Mówisz, że dobry temat?
Poczytam zobaczę ;)

Ogólnie to B327 - miedz zabezpieczasz standardowo to co ma nie być wytrawione - aluminium od spodu tez mozesz markerem zamazac ;)
A nie ładniej by było wyprowadzić kabelki na drugą stronę ?

O tak jak tutaj:
https://web.archive.org/web/20140819155123/http://seaforum.pl/viewtopic.php?f=39&t=641
 

Edited by VDR (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, VDR napisał:

Ogólnie to B327 - miedz zabezpieczasz standardowo to co ma nie być wytrawione - aluminium od spodu tez mozesz markerem zamazac ;)
A nie ładniej by było wyprowadzić kabelki na drugą stronę ?

Masz na myśli przewody w nitkach czy zasilające? Docelowo zasilające będą poprzekładane.
Ale na ten moment przypominam sobie jak to się robiło w tym pieruńskim eaglu... przejął ich niby autocad, a program dalej oporny...

Edited by sith114 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, sith114 napisał:

Masz na myśli przewody w nitkach czy zasilające? Docelowo zasilające będą poprzekładane.
Ale na ten moment przypominam sobie jak to się robiło w tym pieruńskim eaglu... przejął ich niby autocad, a program dalej oporny...

Ja między "gwiazdeczkami" przewody przeciągnąłem na drugą stronę radiatora.
Wrzuciłem Ci link do mojego starego wątku z 2013 roku z SeaForum. Niestety tylko przez webarchive bo ..... domene ktoś Sebowi podkupił :/ Ale obrazki się wczytują więc powinieneś załapać o co chodzi. Od strony diód mam tylko kawałki zasilających, przy gwiazdkach również ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minut temu, sith114 napisał:

Ale na ten moment przypominam sobie jak to się robiło w tym pieruńskim eaglu... przejął ich niby autocad, a program dalej oporny...

poszukaj kursu Eagla Mirka z Atnela (@mirekk36 na yt) ;) Aczkolwiek kurs przed przejeciem przez Autocada ;P Ja mam wrazenie ze po przejeciu jest gorzej - ale w sumie malo ostatnio w Eaglu siedziałem wiec moze kwestia przyzwyczajenia ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, VDR napisał:

poszukaj kursu Eagla Mirka z Atnela (@mirekk36 na yt) ;) Aczkolwiek kurs przed przejeciem przez Autocada ;P Ja mam wrazenie ze po przejeciu jest gorzej - ale w sumie malo ostatnio w Eaglu siedziałem wiec moze kwestia przyzwyczajenia ;)

Z Mirasem to się nie jedną flache obaliło ;)
Bardziej kwestia tego autocad czy inventor siadam i wiem. Eagle totalnie nie intuicyjne dziadostwo.

I cyk mamy power leda
mC5GzQD.png

Teraz pytanie pady do podłączenia zasilania to wiadomo miedź.
A pad pod chlodzenie diody? logika podpowiada, że też miedź.

@VDR
 

Edited by sith114 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś na studiach w ramach projektu na zaliczenie sam trawiłem płytki (celem było zrobienie od zera działającego urządzenia - działa do dziś ;)). Potrzebujemy do tego laminat miedziany, projekt, żelazko, nadsiarczan sodowy. Projekt ścieżek można samemu wykonać na komputerze przy pomocy odpowiedniego programu. Następnie drukujemy go i za pomocą żelazka nanosimy na płytkę. Następnie całość umieszczamy w rozpuszczonym nadsiarczanie i gotowe. Trudne to nie jest jednak wymagało kilku prób, aby projekt ładnie nanosił się na płytkę. Główne zależało to od grubości papieru, na którym został wydrukowany (zwykła kartka jest za cienka) oraz temperatury i czasu grzania żelazkiem.

Najdroższa w całym projekcie może być płytka. Małe kawałki to koszt kilku zł, większe kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu zł. Ale można zrobić co tylko się chce.
Przykładowa płytka wygląda tak:

gotowe_dol.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, goclik napisał:

Najprościej to by było pójść do sklepu i kupić lampę. Pewnie byłoby najtaniej i najlepiej :D
Ale jak ktoś lubi dłubać to co poradzisz :P
Gdybym wcześniej nie robił PCB to bym nie ruszył tego tematu ;)

A tu jakieś pierwsze postępy w Eaglu:

qkDJcK3.png
Chyba można trochę to zminiaturyzować :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, goclik napisał:

Nie miałem tego w rękach ale teraz czytam że
"Dibond to płyta kompozytowa złożona z kilku warstw aluminium połączonych rdzeniem polietylenowym" 
Aluminium dość dobrze przewodzi prąd ;)

Jeśli już to coś co jest dielektrykiem ;)


@sith114 pamiętaj o grubości ścieżek - prądy raczej małe w ledach nie płyną.

Edited by VDR (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, sith114 napisał:

Najprościej to by było pójść do sklepu i kupić lampę. Pewnie byłoby najtaniej i najlepiej

Gotowa lampa z pewnością jest lepiej wykończona od zrobionej własnoręcznie. Ale czy taniej to nie wiem ;)

Taka płytka jest dobrym rozwiązaniem ale skoro kable Ci przeszkadzają to i płytka będzie. Niby wygląda schludniej ale i tak wszystko widać. Dalej obstawałbym przy zasłonięciu dibondem lub kolorowej pleksi. Ale to oczywiście moje zdanie co do ogólnego stosowania. Każdy sam decyduje co woli ;)

Co do tego, że:

9 godzin temu, VDR napisał:

"Dibond to płyta kompozytowa złożona z kilku warstw aluminium połączonych rdzeniem polietylenowym" 
Aluminium dość dobrze przewodzi prąd ;)

to stosuje się to w reklamie, przy oświetleniach itp. Widziałem też kilka projektów na power led wykończonych dibondem. Jakby to faktycznie miało przewodzić prąd to nie byłoby to takie popularne i stosowane w zasięgu ręki ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minut temu, goclik napisał:

Gotowa lampa z pewnością jest lepiej wykończona od zrobionej własnoręcznie. Ale czy taniej to nie wiem ;)

Moje lampy Diy są lepiej wykończone niż fabryczne. Są też tańsze. Jedynie lampa Orphek Atlantik V4 Gen2 wykonana jest porównywalnie z moimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, goclik napisał:

to stosuje się to w reklamie, przy oświetleniach itp. Widziałem też kilka projektów na power led wykończonych dibondem. Jakby to faktycznie miało przewodzić prąd to nie byłoby to takie popularne i stosowane w zasięgu ręki 

Aluminium z pewnością przewodzi prąd. Nie twierdzę, że się nie da bo przecież są aluminiowe obudowy do urządzeń. Kwestia izolacji płytek, połączeń etc. . Chyba, że w tym dibondzie to aluminium jest jeszcze czymś pokryte co jest dielektrykiem. Jeśli nie jest i aluminium jest odsłonięte to trzeba montować z dystansem od wszystkich miejsc lutowania etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra coś tam jest naskrobane ;)

Płytka ma wymiar 80x80mm
wOE5F96.png

Teraz zostaje na chwile przenieść się do tematu lampy. Zrobić testy i przemyśleć kolory ledów i wtedy finalnie zaprojektować układ na MCPCB.
Power ledów nie upchniemy tak gęsto jak Cree, ale jeszcze pewnie coś da się wykombinować ;)

@waldek123blau I właśnie do podobnego efektu jak Ty dążę. A przy okazji lubię takie "garażowe skrobanki" to ile to fajnie spędzonego czasu przy takiej lampie :D

Edited by sith114 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grubsze ścieżki ! Masz tam z 1mm ? Chyba że prądy poniżej 1A ?

Edited by VDR (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prady max 700mA czyli wg internetu powinno starczyć 0,5mm przy miedzi  35.

Ale spokojnie to jeszcze nie finalna wersja.

 

Quxqd6h.jpg

Tak z ciekawości przeniosłem z monitora na papier. Dla porównania gwiazdka typowa dla powerled/cree.

Edited by sith114 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żeby ścieżki miały większą wydajność prądową to zalej je cyną

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

3 godziny temu, fannadil napisał:

Piękna sprawa pochwalisz sie gdzie zrobisz plytki? 

Możliwe, że tu https://www.fabrykapcb.pl/kalkulator.html
Ale jak będę miał w 100% gotowy projekt wyśle do paru firm i zobaczę wyceny ;)
 

3 godziny temu, MichalCz napisał:

Żeby ścieżki miały większą wydajność prądową to zalej je cyną

Płytki będą z Soldermaska także raczej cynowanie odpada.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, sith114 napisał:

Płytki będą z Soldermaska także raczej cynowanie odpada.

Patrząc na ten rysunek na papierze to ,,mięsa" tam jest dość żeby zrobić szersze ścieżki. Dalej czepiając się tej wydajności prądowej :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.