twistman Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 DINO: Temat wielokrotnie wałkowany, każdy ma jakieś sposoby, niektórzy walkę przegryawją i restartują zbiornik... Postanowiłem założyć swój wątek w formie mini dziennika, ponieważ w innych podobnych tematach niewiele się dzieje, pozatym "każdy baniak jest inny" Sprawa dino po prostu spędza mi sen z oczu, nowe kwarium po przeniesieniu baniaka miało być ozdobą mieszkania a nie źródłem frustracji. A tak właśnie jest bo walkę z tym paskudztwem skutecznie przegrywam. więc jest tak: posiadany system: SETUP wszystko tak jak w stopce. Całość życia przeniesiona została z mojego pierwszego zbiornika. Start nowego zrobiony na nowej solance: Sól Kent. Do zbiornika trafił nowy piach: Samoa Pink. i skała z poprzedniego zbiornika. Dojrzewanie przebiegało nadzwyczaj łagodnie. Pierwsze koralowce i ryby trafiły do zbiornika po ok miesiącu+ czasu. Parametry były wtedy na poziomie książkowym. Do baniaczka trafiły 4 ryby: 2x pteropogon 2x Amphirion Percula 1x mandaryn oprócz tego: 2x lysmata amboinensis 1 x pustelnik czerwononogi 1 x rozgwiazda piakowa kilkanaście Strombusów kilka korali miękkich oraz przeniesiona z poprzedniego baniaka obsada LPS-wa Czyściutkim i pięknym akwarium nacieszyłem się raptem ze 4 tygodnie - no i pojawiło się leciutkie dino. W myśl zasady samo przyjdze samo pójdzie: postanowiłem odczekać, karmienie ograniczone do połowy i dosłownie rybom pod pysk żeby wyjadały na bieżąco (pół małej kostki rano i tak samo wieczorem) Czekanie nie odniosło skutku: w międzyczasie pojawiło się też trochę cyjano ale bez większej ekspansji i praktycznie ustąpiło. Natomiast dino po prostu się rozszalało opanowując cały baniak zaczłęło dusić korale. co zostało zrobione do tej pory: 1.) Upewniłem się że mam do czynienia z dino. Kieszonkowy mikroskop z pow. x100 - wystarczył - widać że gluty tworzą małe ruchliwe brązowe kuleczki - czyli DINO; 2. Wspomniane ograniczenie karmienia - od ponad miesiąca. 3. Wiedząc że skończy się na chemii oddałem wszystkie (niestety już niedożywione LPS-y na przechowanie) Nie zdążyłem tylko z moją piękną Euphylią Ancora - została oblepiona i w ciągu kilku dni z 6 główek został sam szkielet - pewnie miała tu też znaczenie kwastia ostrej diety. 4. Użyłem ULTRA ALGEA X - w tą sobotę minie 21 dziń stosowania. Stosuję idealne dawki polecane pzez producenta. Chemię dodaję po zgaszeniu świateł. 5. Podczas użycia chemii ograniczyłem mocno świecenie: 8h niebieskie, 6h białe+ niebieskie. 6. Nie dozuję żadnych pierwiastków śladowych. 7. Wezwałem serwis. Dołożyliśmy drugie tyle skały w celu podniesienia naturalnej zdolności filtracji biologicznej. 8. Zdecydowanie poprawiłem cyrkulację, eliminując martwe strefy. Na ten moment cyrkulacja ok 35x 9. Co dwa dni czysczę kubek odpieniacza. Holerstwo nie znika. Wręcz wykazuje tendencję że to wszystko mu nie przeszkadza. Powoli zaczęło "siadać" na koralach miękkich np. Clavulariach nie pozwalając im się otwierać. 9. Postanowiłem zacząć odssysać. Odsysam cienkim wężykiem ok. 5 l. wody co dwa dni od ok 10 dni. Przez pierwsze dwa odsysania woda z syfem szła do kibla i została zastępowana przechodzoną wodą z SPS-owego w pełni dojrzałego zbiornika od Kumpla. Tak aby nie dać temu żreć dozując świeżą solankę. Nic to nie dawało. Teraz odsysam, filtruję powolutku wszystko przez grube złoże waty i z powrotem do zbiornika. 10. Co kilka dni dozuję też małe ilości bakterii : Mikrobe Lift. 11. Oczywiście w czasie kuracji pozbyełm się też wszystkich asorberów: węgla i chemi pure. Na dzień dzisiejszy sprawa wygląda tak że: Po dokładnym odsysaniu na wieczór akwarium jest czyściutkie, dopiero po zapaleniu głownych świateł w zastraszającym tempie tworzą się gluty i osady trzymające bąble. parametry: temp: 25,5 Dens: 1023, PH: 8,2, KH: 8, Ca: 450, Mg: 1420, NO2: 0, NO3: 0,02, PO4: 0 Proszę o pomoc doświadczone osoby. Wiem, że czasem nadgorliwośsć jest gorsza od faszyzmu i pchanie przez cały czas łap do akwarium nie jest dobrym pomysłem, ale widzę że samo nie ustąpi. Kurację Algea X kończę w sobotę i nie wiem co dalej... Doradźcie Please. Postępy lub porażki będę uzupełniał na bieżąco. Cytuj Display: OPTI 160x65x55h +sump: 185x47x40h +dołączany zbiornik podmiany 53x27x47h ATI SunPower 8x80W T5 + LED BAR, obieg DCS-12K, Skimmer TWISTMAN OB-200-EXT V2, Twistman Calc+ Medium Calcium Reactor ,Reactor ZEO-450-160, OpenFlow Filter 200+ 7L Siporax, MediaReactor FP-1 x2, cyrkulacja 3xTunze 6105 + 1x6095 + Vawebox 6055, Profilux 2EX .... i trochę innych :-)..... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Stani Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 -adsorber Si -nie podmienianie wody -nie dodawanie zadnych sladowych, amino, doslownie nic -mozesz pH sztucznie podbic na 8,5 ? (niektore dino na to reaguja, niektore reaguja na obnizenie...) -kH wyzej, tak do 10-12 -oswietlenie jeszcze zmniejsz o polowe -dino maja toksyny i jesli zaczna padac... to dobrze jest miec garsc wegla lub ozon Powodzenia Cytuj 120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
twistman Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 -adsorber Si -nie podmienianie wody -nie dodawanie zadnych sladowych, amino, doslownie nic -mozesz pH sztucznie podbic na 8,5 ? (niektore dino na to reaguja, niektore reaguja na obnizenie...) -kH wyzej, tak do 10-12 -oswietlenie jeszcze zmniejsz o polowe -dino maja toksyny i jesli zaczna padac... to dobrze jest miec garsc wegla lub ozon Powodzenia Dzięki Stani za szybką reakcję. Powiedz mi czy po kureacji Allgea X - robić tą zalecaną podmiankę czy dawać od razu absorbery i bez żadnych podmianek? Woreczek z węglem na stałe? Nadal odciągać syf i filrować i czy dodawać bakterie? Cytuj Display: OPTI 160x65x55h +sump: 185x47x40h +dołączany zbiornik podmiany 53x27x47h ATI SunPower 8x80W T5 + LED BAR, obieg DCS-12K, Skimmer TWISTMAN OB-200-EXT V2, Twistman Calc+ Medium Calcium Reactor ,Reactor ZEO-450-160, OpenFlow Filter 200+ 7L Siporax, MediaReactor FP-1 x2, cyrkulacja 3xTunze 6105 + 1x6095 + Vawebox 6055, Profilux 2EX .... i trochę innych :-)..... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
michal98 Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Ja zrobiłem tak - odessałem ile mogłam zaciemniłem na 48h dałem biodigest całą ampułkę i lałem po 6 ml wódki w następne 5 dni świeciłem tylko aktyniką po 3 godz, odpieniacz na mokro potem zwiększałem do normalnego poziomu zeszło i na razie nie wraca Cytuj akwarium 60x60x60 + 50l sump, odpieniacz DELTEK SC1350 lampa led 130W, biopellets http://www.nano-reef...m=posts&q=32943 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
lemon Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 mi udało się to zwalczyć trochę przypadkowo, przez podwyższenie kh o 50% z 6 do 9,2.. po 10 dniach było czysto Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Tak jak napisał Michał. Odessać wszystko!!!(bardzo ważne) i zaciemnić zbiornik na 48h. Potem stopniowo przyzwyczajać akwa do światła. Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość kapitan Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Jak ty tak ograniczyłeś świecenie to nie dziwię się że całe akwarium zalepiło. Jak świecisz to tylko aktyniką w niej słabo rosną, albo wręcz się cofają, a korale dadzą radę pod takim światłem. Ostatnie miesiące badam sprawę dino, byłem wszędzie, czytałem wszystko, dzwoniłem nawet do zamorskiego guru do Las Vegas. W zasadzie Stani napisał Ci wszystko, ale ja mam jeszcze jedną swoją teorię do tematu. Wymień prefiltry i żywicę i podmieniaj normalnie W wielu przypadkach ludzie obserwowali wzrost dino po podmiance i tak się utarło żeby nie podmieniać. Ja wierzę w to, że po prostu mieli aparaturę RO/DI w słabym stanie i dolewali krzemianów i innego syfu do akwarium, stąd taka obserwacja. Nie wspominając że dokarmiali plagę z dolewką. Dlaczego tak twierdzę? Z doświadczenia. Zrobiłem kilka rzeczy w akwarium, ale chyba najlepsze z tego wszystkiego było wymienienie prefiltrów i żywicy. Podmieniam teraz co tydzień i nie widzę żadnych nasileń plagi. Na początku bałem się włączać lampy, od paru tygodni świecę 12h aktynikę i dopiero gdy przekroczę 5-6h dziennych to na czubkach glonów zaczynają się pojawiać lekkie gluty. Zawsze możesz przestać podmieniać jeśli jednak będzie odwrotnie. Jestem pewien że gdybym dołożył adsorber Si już by było po sprawie. U mnie plagę wywołało to że podczas podmiany wyjmowałem skałę po kawałku i płukałem z detrytusu w osobnym zbiorniku. Obwiniam też VSV, bo rozpoczęcie dozowania zbiegło się w czasie z plagą. I chyba obserwujemy na forach wzrost "zachorowań" co postępuje wraz z popularyzowaniem się tej "metody". W każdym bądź razie przestałem się w to bawić i stosuję teraz normalną, bezpieczną filtrację. Nie załamuj się, z tego co widać na forach uparci dają radę Mięczaki restartują Aha, jeszcze o cyrkulacji. Wszędzie mówią "zwiększ cyrkulację" bo ktoś gdzieś tak napisał, ale nikt już nie pamięta kto i gdzie. Ja zaobserwowałem że dino rozwija się lepiej tam gdzie bardziej "dmucha". Rozmawiałem o tym z Dieterem na PW, ale nie wypowiedział się ze swoim spostrzeżeniem na ten temat. Mówią też że jak coś lejesz to tylko po zgaszeniu świateł. Wtedy obserwujemy "znikanie" dino. One po prostu rozklejają się z tych glutów i pływają luzem w wodzie. Podobno w tym stanie najłatwiej je załatwić. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Stani Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Podmiana po kuracji Allgea X to rozcienczenie toksyn o powiedzmy 10% ? Takze czy robic czy nie - az tak duzego znaczenia bym do tego nie przykladal. Moze podwyzszenie pH i kH oraz dodanie adsorbera Si i jednoczesne zaciemnienie na 2-3 dni zmieniloby tak warunki w akwarium, ze dino zglupieja ? W kazdym razie nie rob tego z trzesacymi sie rekoma, bo pospiech nie jest dobrym d... co ja pisze ?, przeciez wszystko wiesz Faktycznie, jednoczesne dodanie Biodigest nie zaszkodzi. Cytuj 120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kapuhy Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Moim zdaniem zrób dla świętego spokoju test na SiO w RO/DI i solance, reszta jak radzi Tomasz. Ja jeszcze wywaliłem warstwę piachu bezpośrednio pokrytą dino. Jeśli to nie okrzemki, to absorber krzemianów nie pomoże. Cytuj ReefMax i parę gratów... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość kapitan Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Jak nie pomoże? Te brązowe dino które mamy w baniakach budują pancerzyki właśnie krzemowe. Inne gatunki mają na przykład chitynowe, a inne nie mają wcale. Jak ktoś mądry napisał kiedyś na forum - wszystkie brązowe plagi mają coś wspólnego z krzemem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
morswin Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 U mnie pomogło całkowite zaciemnienie za 3 dni, brak podmian, zmiana cyrkulacji itp itd nie przynosiła praktycznie żadnych rezultatów. Cytuj plany na 300l http://chomikuj.pl/morswin07 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kapuhy Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Być może Ty masz złotą metodę działającą na wszelkie brązowe plagi, jednak ja ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że na moją plagę dino usunięcie krzemianów i bardzo dobra filtracja wody (świeże RO + 2xDI) NIE POMOGŁA. Więc dla mnie takie uogólnianie nie ma racji bytu. I tak samo nawet do głowy by mi nie przyszło, żeby pisać, że zaciemnienie pomoże na każdą brązową dinopodobną plagę - ale skoro twistman próbował już wielu sposobów, to ten moim zdaniem również warto. Cytuj ReefMax i parę gratów... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
twistman Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 a więc tak: Mój sprzet do robienia RO/DI to duże COMBO :-). 3 x prefiltry w dużych puszkach (w tym blok węglowy) - wymienione 3 mieiące temu. - membrama 100 GPG + 2 x duże puszki żywicy MB 400 po membranie. wskazania: woda z kranu : ok 500 !!! PPM po membramie: 13-16 PPM po złożach żywicy DI = 0. Membrama ma z 8 miesięcy. Całość w tej konfiguracji jest chyba za "młoda" żeby wymieniać. Wiem że silikaty mogą "przelatywać" więc kupię i zrobie testy na krzemiany. Zgodnie z radą ograniczam też od dzisiaj świecenie na 4h samej aktyniki (tylko jak ona to zareagują monti talerzowe :-( - nie dam rady ich wyjąć... ) Tak czy siak w sobotę kończę też z AlgeaX i powolutku wprowadzam działnia zgodne z Waszymi radami (wczytując się w miarę spójnymi :-) ) dzięki za rady Cytuj Display: OPTI 160x65x55h +sump: 185x47x40h +dołączany zbiornik podmiany 53x27x47h ATI SunPower 8x80W T5 + LED BAR, obieg DCS-12K, Skimmer TWISTMAN OB-200-EXT V2, Twistman Calc+ Medium Calcium Reactor ,Reactor ZEO-450-160, OpenFlow Filter 200+ 7L Siporax, MediaReactor FP-1 x2, cyrkulacja 3xTunze 6105 + 1x6095 + Vawebox 6055, Profilux 2EX .... i trochę innych :-)..... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kapuhy Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Żeby nie być gołosłownym w temacie dino i krzemianów (źródło). Another type of problematic slime-like brown alga is caused by a dinoflagellate. It can result in large areas, including the surfaces of invertebrates, being coated in a brown gelatinous mass. It is usually introduced on a new piece of live rock or coral animal and can easily become problematic if the bulk water is rich in organic material.This free-swimming alga is extremely difficult to cure. Silicate is not one of its needs as is the case with diatoms. Unfortunately calcium carbonate is. Bear in mind a small microscope would help identify which form of brown algae is in the aquarium. If the alga cell has a flagellum, i.e., a tail (for propelling itself through water), it is a dinoflagellate. It can be reduced/eliminated with the use of ozone or a UV sterilizer. Also, flowing all aquarium water through a sponge filter, which should be cleaned twice a week, is also helpful. And if a quality brand protein skimmer is not being used, it should be as this pest does best in high organic conditions. Cytuj ReefMax i parę gratów... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Przemek Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Witam Ja również dziś rozpoczynam walkę z DINO - niestety, po ostatniej 26 godzinnej przerwie w dostawie prądu wywaliło mi wszystko jak ta lala - cud że nie pozdychało nic - ale to może dzięki temu że co 5-6 godzin podłączałem na 30 minut pompę obiegową i odpieniacz... Dziś spróbuję z SI oraz podwyższenie ph/kh. Zaciemnienie nawet takie na 72godziny a potem stopniowe włączenie świateł nie dało mi nic.. O efektach dam znać niebawem Cytuj pozdrawiam Przemysław Cybulskiwww.Pacific-Sun.eu Home for advanced technology Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Twistman, idę o zakład że przy Twoim RO/DI z wodą masz wszystko w porządku. Dlaczego nie chcesz zaciemnić zbiornika? Jeśli świecisz te 4h actyniką, to w zasadzie możesz normalnie świecić. Zaciemnienie musu być zupełne - nie zgaszone światło. Akwarium zakryte przed światłem z zewnątrz. Po 2 dobach jest spokój i nie wróci dopóki znowu czegoś nie rozchwiejesz. Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość kapitan Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Tak kapuhy to w sumie prawda...połowiczna... ale widzisz zależy na jakie źródła się powołamy. Dla Ciebie autorytetem jest "Environmental Contracting Manager" (szef sprzątaczy z doktoratem z zarządzania) z Jamaica Aquarium Society, ja natomiast wolę poczytać opracowania naukowców biologów. Naukowcy badają zależność między fosforanami, krzemianami, azotanami i promieniowaniem słonecznym na zakwity dino i już dziś wiadomo że jedne powstają na przykład latem i ma na nie wpływ zwiększenie ilości krzemianów spływających z rzek wiosną, podczas gdy inne "kwitną" gdy spada poziom tlenu w wodzie. Zaraz po krzemianach gość pisze, że najlepsza jest lampa UV. Szkoda że dino kwitną właśnie w dniach kiedy jest najmocniejsze światło słoneczne (promieniowanie UV) i ich pancerzyki są na promieniowanie odporne. Na wielu forach można przeczytać że lampy UV nie pomogły. Tutaj cytat z jednej pracy biologicznej: One of the most unusual protest phyla is that of dinoflagellates. Most dinoflagellates are unicellular. Most dinoflagellates are unicellular. Their cells are often covered with shells of interlocking cellulose plates impregnated with silicates. Ecologically, dinoflagellates are one of the most important groups of producers (second only to diatoms) in marine ecosystem. Dinoflagellates are known to have occasional population explosions or blooms. These blooms frequently colour the water orange, red or brown and are known as red tides (Fig. 7.9). Wolę poczytać naukowców, niż pana Miecia który skończył zarządzanie i marketing, akwarium ma od 20 lat i myśli że dzięki temu jest ekspertem od biologii. Pan Miecio nie odróżnia tego czym się dany organizm żywi od tego z czego jest zbudowany. Trójkąt to krzemiany, azotany romb, kwadrat to fosforany I stężenie konkretnych komórek, dinoflagellates to B, okrzemki to A, czyli w tych miesiącach kiedy krzemiany są najwyższe występują obie "plagi". Oxford Journals, a nie Jamaica Aquarium Society. http://plankt.oxfordjournals.org/content/23/5/463.full Chyba już jasnym jest że krzemiany mają bezpośredni wpływ na populacje dinoflagellates. Gość którego cytowałeś po prostu nie ma pojęcia co to są dinoflagellates i wprowadza w błąd akwarystów. Pozdro Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 W ciekawy ton uderzasz kapitan. A nie przyszło Ci na myśl, że przysłowiowy "Pan Miecio" po prostu dzięki praktyce wie co z tym zrobić nie wnikając przy tym w pierdoły i teorie ewolucji? Co w wypadku gdy masz dino a poziom krzemianòw nie był i nie jest podniesiony? Co z cyjano, gdy poziomy wszystkich mierzalnych parametrów są w normie? Nigdy nie słyszałeś o różnicy między teorią a praktyką? Pozdrawiam Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Stani Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Nie chcialbym zbytnio wchodzic w Wasza dyskusje, ale "od zawsze" przyjmowalem, ze w zasadzie, b. czesto razem z dino wystepuja cyano. To bylby dla mnie wystarczajacy powod, zeby zastosowac adsorber Si (o to Wam chodzi?). Idac dalej ta mysla, na cyano moze miec wplyw zaciemnienie. Mysle, ze 2-3 dni "nocy" nikomu w akwa nie zaszkodzi (moze dino tez nie ), ale jakos trzeba kombinowac. Pieknie by bylo, zeby po tych 2-3 dniach nie bylo sladu po dino, moze zbyt pieknie. Dlatego proponowalem zastosowanie rowniez innych, dodatkowych kombinacji, zeby cos w systemie zmienic. To wszystko potrwa pare tygodni, ale w koncu chyba kazdy mial dino i jakos "samo zeszlo" (z lekka pomoca). Cytuj 120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomasz Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Stasiu, zaciemnienie cyjano nie "chyta", podobnie jak chemiclean dino... Cytuj 380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kapuhy Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Wolę poczytać naukowców, niż pana Miecia który skończył zarządzanie i marketing, akwarium ma od 20 lat i myśli że dzięki temu jest ekspertem od biologii. Tutaj świetnie widać, jak bardzo różni się nasze podejście. Dla mnie na skali wiarygodności wiedzy pan Miecio z 20-letnim stażem w morszczyźnie taką grupę profesorów po prostu miażdży. Dinoflagellates to duża grupa organizmów, do której należą między innymi zooksantele. Gdyby wszyscy przedstawiciele tej grupy wymagali do życia krzemianów, to po wrzuceniu absorbera do baniaka korale powinny pozdychać, a przynajmniej zatracić możliwość wzrostu. A czy krzemiany są używane do budowy organizmu, czy też do ich żywienia, z naszego punktu widzenia jest nieistotne - ich brak powinien plagę powstrzymać. W linku podanym przeze mnie autor odnosi się do najważniejszej dla nas grupy dinofl. - tej, która stanowi plagę - a nie do dinoflagellates ogólnie. I właśnie te organizmy nie są zależne od krzemianów i walka z nimi absorberem nie da żadnych efektów, co przećwiczyłem na własnej skórze. Dlatego tym bardziej nie widzę przyczyn, by wiedzę autora strony lekceważyć, zwłaszcza w porównaniu do "jakichś" opracowań naukowców. Na stronie w jednym miejscu zebrane są obie przyczyny dające podobny efekt brązowych glutów - i okrzemki (diatomy), i dino. Bardzo dobrze, że nie zostały wrzucone do jednego wora, bo walczy się z nimi na różne sposoby i widać, jak ważna jest właściwa identyfikacja plagi (możliwe zresztą, że w zbiornikach czasem występują obie plagi jednocześnie - wtedy potrzebna jest kombinacja metod). A skoro twistman zdołał plagę zidentyfikować, to połowę roboty ma z głowy Pozdrówka. Cytuj ReefMax i parę gratów... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość kapitan Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Na stronie w jednym miejscu zebrane są obie przyczyny dające podobny efekt brązowych glutów - i okrzemki (diatomy), i dino. Bardzo dobrze, że nie zostały wrzucone do jednego wora, bo walczy się z nimi na różne sposoby i widać, jak ważna jest właściwa identyfikacja plagi (możliwe zresztą, że w zbiornikach czasem występują obie plagi jednocześnie - wtedy potrzebna jest kombinacja metod). A skoro twistman zdołał plagę zidentyfikować, to połowę roboty ma z głowy Pozdrówka. No to jeszcze wtrącę 3 grosze, w sumie anegdotkę odnośnie identyfikacji plagi. Na jednym amerykańskim forum chłopaki mają zbiorczy temat gdzie walczą wspólnie z Dino. Wiadomo jak to szło - opornie. No i pojawił się forumowicz który okazał się biologiem morskim piszącym właśnie magisterkę, czy doktorat o dinoflagellates. Poprosił żeby wysyłać mu próbki swojej plagi a on ustali który konkretnie rodzaj dino atakuje akwaria akwarystów (ma sprzęt i wiedzę) i ujmie to w swojej pracy. Dostał kilkanaście próbek, może więcej i okazało się że w żadnym przypadku nie były to dinoflagellates, a właśnie okrzemki. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
twistman Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Tak czy siak. Biologiem nie jestem a akwarium mi marnieje w oczach. Właśnie siedze i filtruje wode sciagnieta z baniaka. Odessalem dokladnie wszystkie gluty. Woda powedruje z powrotem do akwa. Akwarium zaraz zostanie szczelnie oklejone i zapanuja 3 dni ciemnosci. Do sumpa idzie tez absorber JBL siltax silicatex. Mam nadzieje ze dobry.... Olewam juz dolewanie chemii to g..wno chyba nie dziala. Tyle dam rade zrobic dzisiaj. Jutro zastanowie sie co dalej. Pozdro dla wszystkich i sorry za brak polskich znakow ale post ze smartfona - wiecie pisze i filtruje :-) Cytuj Display: OPTI 160x65x55h +sump: 185x47x40h +dołączany zbiornik podmiany 53x27x47h ATI SunPower 8x80W T5 + LED BAR, obieg DCS-12K, Skimmer TWISTMAN OB-200-EXT V2, Twistman Calc+ Medium Calcium Reactor ,Reactor ZEO-450-160, OpenFlow Filter 200+ 7L Siporax, MediaReactor FP-1 x2, cyrkulacja 3xTunze 6105 + 1x6095 + Vawebox 6055, Profilux 2EX .... i trochę innych :-)..... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
michal98 Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 wszystko OK- dodaj bakterie i podlej wódą z 10ml i nie zaglądaj 3 dni będzie dobrze Cytuj akwarium 60x60x60 + 50l sump, odpieniacz DELTEK SC1350 lampa led 130W, biopellets http://www.nano-reef...m=posts&q=32943 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość dieter25 Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2012 Wlej 10 ml wódy a po trzech dnaich wyłów trupy @michał98 po co głupoty piszesz? Po co ta wóda przy zerowych NO3 i PO4? Wakczyłem z tym syfem 4 miesiące przerobiłem wszystko,Algeax u mnie się nie sprawdził i zaciemnienie też nie.Więc odessałem piach i lałem codziennie różne szczepy bakterii na ile pomogły nie wiem ale nie mam dino za to cyjano wyszło alo to już inna bajka Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach