inmar Zgłoś Napisano 25 Września 2013 Z uwagi na to,że mam wiele pytań na PW w sprawach budowy szafek postanowiłem już dawno z resztą stworzyć wątek o budowie szafek pod akwarium i w nim opisać jak można samemu to zrobić.Mile widziane wsparcie i dyskusja. Na początku podzielimy na dwie grupy,jedna to szafka zrobiona w całości z płyty meblowej a druga grupa to obicie płytami metalowego lub drewnianego stelaża.Zacznę od tego drugiego bo to jest prostsza sprawa choć najmniej z tym miałem do czynienia.W tym wypadku mamy po prostu konstrukcję,którą trzeba przykryć płytą meblową.Dobrze jak pomyślimy o tym wcześniej i zaplanujmy jakieś mocowania tych płyt.W tym przypadku dobrze jest pomyśleć jaki sump będzie a chodzi o to,że nie ma sensu robić tych mocowań za sumpem bo jeśli będziemy kiedyś chcieli z jakiegoś powodu odkręcić tył lub boki to wtedy nie będzie możliwości a wierzcie mi,że może się takie coś przydać jak mi.Tu sprawa jest prosta bo do boków i ewentualnie na tył przykręcamy formatki płyty i mamy gotowe.Teraz trzeba pomyśleć o froncie.Jeśli akwarium ma około 100-120 cm to wystarczą dwoje drzwi,gorzej jak więcej bo wtedy już szykują nam się przy najmniej troje lub więcej i wtedy komplikuje nam się sprawa bo będą potrzebne poprzeczki,które utrudnią nam dojście do obsługi sumpa..Trzeba też pomyśleć o miejscu na zawiasy więc albo boki wysunięte do przodu o przy najmniej 6,5 cm albo przykręcamy z przodu formatki i wtedy drzwi montowane są na zawiasach równoległych. Inną wersją przodu jest zrobienie drzwi przesuwnych jak u mnie,ale to polecane do szerokich szafek,myślę,że powyżej 130cm i to oddzielny temat,który rozwiniemy później. Teraz skupimy się chyba na najbardziej popularnej szafce czyli w całości z płyty meblowej.Jest to bardzo dobry materiał na meble,tani i ogólnie dostępny od ręki w szerokiej gamie kolorów.Jest to też materiał niedoceniany,kojarzy się z tanią tandetą i niską trwałością,ale ja mam całkiem odmienne zdanie.Jeśli dobrze wszystko przemyślimy oraz będziemy dbali o szafkę to nic jej nie będzie przez lata. Co powinno łączyć oba projekty to płyty nie powinny dotykać bezpośrednio podłogo bo jeśli woda się nam wyleje a na pewno tak będzie nie raz to wtedy najszybciej nam szafka "zgnije".W przypadku stelaża wystarczy zrobić boki krótsze o 1cm a w przypadku tradycyjnej szafki powinna ona stać na plastikowych ślizgaczach. Zazwyczaj płyta meblowa ma wymiar 280 x 207 cm,ale są też mniejsze wymiary choć mało popularne.Wpierw robimy sobie projekt szafki,nastepnie rozpisujemy wymiary każdej formatki i zaznaczamy które krawędzie powinny być oklejone.Z takimi wymiarami możemy udać się do firmy,która tnie płyty i okleja na wymiar.Potrzeba jeszcze poprosić o wywiercenie na zawiasy puszkowe..Płyty zazwyczaj są sprzedawane w całości,w połówkach lub na pasy w zależności od popularności danego koloru.Projektując warto pomyśleć by zamówienie zmieściło się nam w wymiarze wielokrotności płyty w tedy nie będzie odpadów co nam obniży koszt.Pomorze nam w tym też zmiana kierunków usłojenia płyty bo przecież jeśli elementy niewidoczne na zewnątrz nie będą miały zgodnych kierunków to nam nie będzie przeszkadzało. W przypadku skręcania elementów można zastosować popularne i łatwe w użyciu konfirmaty z którymi powinien każdy sobie poradzić.W prosty sposób nawierca się wiertłem do konfirmatów a potem wkręcamy śruby i gotowe,pozostaje nakleić lub wcisnąć zaślepkę pod kolor płyty.W takiej szafce ważne by jako plecy była by też płyta meblowa zamontowana wewnątrz a nie nakręcona na tyło co zapobiegnie nam złożeniu się szafki na bok.W tej płycie polecam wyciąć otwory wentylacyjne a w mniej widocznym boku zainstalować wentylatorek komputerowy,który ma wyciągać powietrze. Rysunki i fotki w późniejszym czasie.Wszelkie pytania proszę umieszczać w tym wątku.Pozazdrościłem Tomaszowi,że ma taki fajny temat więc założyłem swój. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
CNCRob Zgłoś Napisano 25 Września 2013 teraz trafiony na czas bo chyba bede myslal nad nowym projektem z okazji przeprowadzki mam pytanko, jakiej grubosci dac belki drewniane na konstrukcje stelarza pod akwarium okolo 120-150cm dlugie? cos okolo 400-500 litrow. ile wspornikow z przodu potrzeba? Cytuj Akwarium: Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
snajpa Zgłoś Napisano 25 Września 2013 Inmar może poradnik ze zdjęciami> Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kpiotrek Zgłoś Napisano 25 Września 2013 To ja też się podpytam, skoro już temat powstał... Zamierzam zrobić stelaż z drewna pod akwarium o podstawie 85x70 (~350l). Zakładając że będzie stało na czterech nogach - to jakiej kantówki użyć? 7x7cm wystarczy? Na środku nie będzie się uginać? Jak myślisz...? Akwarium będzie stało we wnęce między ścianami - więc nie boję się o złożenie stelaża. Cytuj Akwarium 85x70x60, sump 80x70x35, około 450l w obiegu, Światło: 250W HQI (ReefLux 12KK) + 2x24W T5, Odpieniacz: Reef Octopus ro-ps-2000int, Cyrkulacja: Tunze 6025, Jebao WP25, Obieg: NJ 3000, Miękkich mało / LPS / SPS, 25kg LS i 7kg LR ==> więcej Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
emler233 Zgłoś Napisano 25 Września 2013 (edytowane) Zapomniałeś napisać jakiej grubości są płyty. Bo są 10,12,16,18 mm najbardziej popularnymi i z największą paleta kolorów są 16 i 18 mm. Grubość płyty i obrzeża jakim będziemy chcieli okleic formatki też trzeba uwzględnić. Edytowane 25 Września 2013 przez emler233 (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
edi Zgłoś Napisano 25 Września 2013 (edytowane) @CNCRob ja mam stelaż drewniany z kantówek 7x7cm długi na 250 cm szeroki na 70, dałem 2 słupki, na blat dałem 1 płytę osb 18mm i na to 1 płyte meblowa 18mm, i na pewno grubo przesadziłem bo nawet nie drgnie ale spie spokojnie hehe pozniej wrzuce zdjęcia, jak zrobie.... aha. akwa 170x70x50, 600 litrów + niecałe 100 kg szkło.....i inne Edytowane 25 Września 2013 przez edi (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
trollkrabbe Zgłoś Napisano 25 Września 2013 A co z plytami z litego drewna ( takie jak na parapety lub blaty kuchenne)? czym impregnowac, lakierowac, bejcowac, zeby bylo solidnie, wodoodpornie i nie zatruwalo powietrza zaciaganego przez odpieniacz? ps - post warty swojego numeru!!! Cytuj Biotop Północnozachodni Atlantyk http://nano-reef.pl/topic/44824-tu-poczatki-zimnej-rafy/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
CNCRob Zgłoś Napisano 25 Września 2013 @CNCRob ja mam stelaż drewniany z kantówek 7x7cm długi na 250 cm szeroki na 70, dałem 2 słupki, na blat dałem 1 płytę osb 18mm i na to 1 płyte meblowa 18mm, i na pewno grubo przesadziłem bo nawet nie drgnie ale spie spokojnie hehe pozniej wrzuce zdjęcia, jak zrobie.... aha. akwa 170x70x50, 600 litrów + niecałe 100 kg szkło.....i inne dzieki i powiem, ze robisz mi smaka na jeszcze wieksze szklo musze sprawdzic z czego jest podloga Cytuj Akwarium: Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 25 Września 2013 teraz trafiony na czas bo chyba bede myslal nad nowym projektem z okazji przeprowadzki mam pytanko, jakiej grubosci dac belki drewniane na konstrukcje stelarza pod akwarium okolo 120-150cm dlugie? cos okolo 400-500 litrow. ile wspornikow z przodu potrzeba? Nie budowałem stelaża z belek drewnianych,ale myślę,że 6x6 cm w zupełności wystarczy.Jeśli chodzi o wsporniki to jeden na środku powinien wystarczyć.Im większe akwarium tym powinien być większy przekrój kantówki.Przy takiej konstrukcji przydadzą się wzmocnienia poprzeczne. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 25 Września 2013 Inmar może poradnik ze zdjęciami> Tak pojedynczo będę odpowiadał by jasność w temacie była.w wolnej chwili wstawię projekty i zdjęcia bo bez tego nie było by sensu prowadzić takiego tematu. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 25 Września 2013 To ja też się podpytam, skoro już temat powstał... Zamierzam zrobić stelaż z drewna pod akwarium o podstawie 85x70 (~350l). Zakładając że będzie stało na czterech nogach - to jakiej kantówki użyć? 7x7cm wystarczy? Na środku nie będzie się uginać? Jak myślisz...? Akwarium będzie stało we wnęce między ścianami - więc nie boję się o złożenie stelaża. Myślę,że przy długości 85cm można sobie darować nogę na środku z przodu,ale z tyłu bym dał.Mi przy 100cm i potrójnym blacie z płyty 18mm ugięło się.Profil 7x7 może być. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 25 Września 2013 Zapomniałeś napisać jakiej grubości są płyty. Bo są 10,12,16,18 mm najbardziej popularnymi i z największą paleta kolorów są 16 i 18 mm. Grubość płyty i obrzeża jakim będziemy chcieli okleic formatki też trzeba uwzględnić. Tak,zgadza się,ale raczej meble robi się z płyty 18mm,przy mniejszych grubościach poniżej 16mm trudno było by skręcić razem płyty,na obicie stelaża mogła by być,ale w tej grubości trudno było by zamontować zawias puszkowy.Co do oklein to ma większe znaczenie przy ich grubości 2mm i tu właśnie projektując szafkę trzeba odjąć dodatkowo 4mm. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
LLS Zgłoś Napisano 25 Września 2013 W wytrzymałości na ugięcie najważniejszą rolę pełni wysokość materiału .Przykładowo deska o grubości 2,5 cm ,szerokości 12 cm będzie wykazywać mniejsze ugięcie poziomy niżeli taka kantówa 7x7 . Nie liczy się tutaj tak na prawdę gabaryt, a znajomość praw fizyki i takich tam ..... Podstawa to kreatywność . Co do drewna jednak mam mieszane uczucia ,kiedyś dawno temu jak stawiałem swoje pierwsze kroczki w klejeniu miałem piękny wydawało się stół z kantówek . Jak zacząłem ogrzewać pomieszczenie ,drzewo zaczęło pracować i stół nadawał się do rozbiórki . Cytuj Warto być przyzwoitym ,choć nie zawsze się to opłaca . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 25 Września 2013 A co z plytami z litego drewna ( takie jak na parapety lub blaty kuchenne)? czym impregnowac, lakierowac, bejcowac, zeby bylo solidnie, wodoodpornie i nie zatruwalo powietrza zaciaganego przez odpieniacz? ps - post warty swojego numeru!!! Są do tego lakiery i bejce ekologiczne,blaty kuchenne impregnuje się też specjalnymi olejami tak więc jest wybór dość spory.W tej dziedzinie technika postępuje dość szybko i chyba sam bym szukał doradcy w dobrym sklepie. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kpiotrek Zgłoś Napisano 25 Września 2013 Marek, a co daje taka potrójna płyta pod dnem akwarium? Przecież tak naprawdę, to ona nic nie dźwiga. Wszystko oparte jest o boki szafki. Kiedyś miałem 500l postawione na szafce z płyty 18, w rogach i na froncie dane wzmocnienia z pasków płyty, blat z 18 i akwarium stało 7 lat. Tak gruby blat uważam za przesadę jak boki szafki są pod ścianami akwarium. Ale może się mylę. Cytuj Akwarium 85x70x60, sump 80x70x35, około 450l w obiegu, Światło: 250W HQI (ReefLux 12KK) + 2x24W T5, Odpieniacz: Reef Octopus ro-ps-2000int, Cyrkulacja: Tunze 6025, Jebao WP25, Obieg: NJ 3000, Miękkich mało / LPS / SPS, 25kg LS i 7kg LR ==> więcej Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ben_sage Zgłoś Napisano 26 Września 2013 (edytowane) Temat się przyda ale ja już wszystko wiem od ciebie - dzięki Podobno w obi tną na wymiar tak wynika ze strony więc zostaje tylko lego w domu i za ponad połowę taniej niż w sklepach akwarystycznych wyceniają. Edytowane 26 Września 2013 przez Ben_sage (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jacek56 Zgłoś Napisano 26 Września 2013 A tak to się robi w USA http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2313411 Cytuj Akwarium od WRZEŚNIA 2006, DIY reaktor a'la dastaco2. https://drive.google.com/drive/folders/183aOu0N6pyqhFT6OfeNn0e6RBBvPDdJc SPS = Stability Promotes Success, BEZ=bez zbędnych kosztów Be wary of advice coming from those who will not show you the fruits of their success! It’s not complicated, unless you choose to make it that way Pozdrawiam HAPPY REEFING!!! Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
misieq51 Zgłoś Napisano 26 Września 2013 Fajny opis napewno pomoze przy projektowaniu akwa Ja wlasnie jestem w trakcie projektowania stelaża pod akwa 425 L u mnie jednak będzie wersja z profili alu 40x4 + obicie płytami, zobaczymy co z tego wyjdzie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rah Zgłoś Napisano 26 Września 2013 Dobrym materiałem jest sklejka okleinowana (w moim przypadku 12mm) na obudowę mocowaną na magnesy neodymowe do stalowego stelaża. Mam boki i fronty mocowane w ten sposób i możliwość beproblemowego dotarcia z trzech stron. Jako blat zastosowana sklejka wodoodporna 15 mm. Cytuj 500 litrów 140x60x60 działa od 02.09.2008 r. + sump 105x48x36, AM OR 3500, cyrkulacja 2 x Tunze 6100 + 1 x Tunze 6105 z multikontrolerem + 1 x Jebao WP-40 do falowania, Bubble Magus 250s, lampa 2x120W led,LR ok. 70 kg, LS 45 kg, ARM od mufti, balling i podmiany co tydzień ok. 8%, sól AF, dozowane 2 ml ABCM codziennie, zależnie od obserwacji co tydzień lub dwa Prodibio BioDigest i Bioptim Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
owler Zgłoś Napisano 26 Września 2013 (edytowane) LLS Bez podania rodzaju drewna, schematu podpracia i długości elementu nie jesteśmy w stanie stwierdzić ze deska 2,5x12 jest lepsza niż belka 7x7(jej charakterystyki przekrojowe takie jak moment bezwładności względem osi poziomej to tak). Deska z takim przekrojem obciążona z góry tak jak to jest w tym przypadku podparta na końcach nawet utwierdzeniem jest podatna na zwichrzenie czyli utratę płaskiego stanu zginania, utratę stateczności ogólnej. Oczywiście masz racje gdy taki przekój jest odpowiednio zabezpieczony/ podparty jest dużo lepszy wytrzymałościowo w kierunku mocniejszej osi bezwładności oraz wykazuje większą odporność na zginanie. Jednak trzeba na takie elementy uważać szczególnie jak są długie. Edytowane 26 Września 2013 przez owler (wyświetl historię edycji) Cytuj 3) Zbiornik 120x80x73h -700L - start 15/05 2020, + sump 130x55x55 - 390L + szczepkarium 100L 2) Rafka 130x55x55L - 390L (z panelem), start 23/10/2016 1) Początek słonego - Akwa 190L start 24.08.2011 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mathe Zgłoś Napisano 26 Września 2013 Panowie, a jak się ma sprawa zawiasów puszkowych? Nie zgnije toto w wilgotnym powietrzu? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 26 Września 2013 W starym zbiorniku wymieniałem tylko ze względów estetycznych co półtora roku,bo pracowały jak trzeba i nie musiałem wymieniać,ale nalot rdzy był na nich.Miałem takie za 48 groszy więc wymiana w 2 minuty mi nie przeszkadzała a koszta żadne. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Astis Zgłoś Napisano 26 Września 2013 Potwierdzam słowa Marka - tym razem znów postawiłem na szafkę z płyty wiórowej bez stelaża! Pionowe ścianki, blat i podstawa zrobione z podwójnej skręconej płyty 18 mm, tył pojedyncza płyta na wpust dla stabilności Z tyłu i boku dokręcona płyta GK na to "kamień". Do skręcania wystarczają wkręty i konfirmaty Dla spokojnego użytkowania wewnątrz szafki wszystkie łączenia płyt zafugowane silikonem! W tylnej ścianie w każdej z przegród u góry kratka wentylacyjna w drzwiczkach na dole przeloty wentylacyjne - w razie czego jak taka grawitacyjna wentylacja nie da rady dołożymy wentylatorki:) Do tego pod blatem korytko dla zamaskowania przewodów elektrycznych a w ściankach nie ma problemów z wierceniem otworów da hydrauliki czy przykręceniem uchwytów, mocowaniem osprzętu itp. itd. Tak to wygląda na ten moment! Pierwsza próba za mną - woda rozbujana waweboxem - szafka ani drgnie! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 26 Września 2013 Ładnie wyszło,bardzo estetycznie,fronty,widzę z płyty meblowej orzech ciemny D9450 obity profilem aluminiowym C18,sam robiłeś ? U mnie na kuchnie dość popularny front. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Astis Zgłoś Napisano 26 Września 2013 Przed Tobą się Marek w tej materii nic nie ukryje - robiłem sam. Trzeba to było wkomponować w istniejącą kuchnię i kolorystykę pomieszczenia - nie jest idealnie ale akwarium jest najważniejsze :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach