Michał BB Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 (edytowane) szukałem trochę o ogrzewaniu wody w akwarium w jakiś nietypowy sposób, a jednocześnie pozwalający obniżyć koszty utrzymania, jednak nie znalazłem za wiele. Trafiłem na sposób tzn. podpięcie do centralnego ogrzewania i przepuszczenie rurek, chłodnicy przez sumpa. Inny sposób który wpadł mi do głowy to wykorzystanie foli grzewczej do ogrzewania podłogowego na podczerwień. Są różne wielkości tych mat i np. taka o wym. 1500 x 600 x ,04mm pobiera 60WAT/m2. Nie wiem jaka jest sprawność takiej maty, czy ze względu na powierzchnie będzie skuteczniejsza niż np. tradycyjna grzałka o mocy 300WAT? Taka mata nagrzewa się do 27 stopni więc może coś by z tego było. A może ktoś z Was już korzysta z jakiś ciekawych i sprawdzonych metod? Edytowane 6 Marca 2014 przez Michał BB (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
AquaManiac Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 Myślę, że większość raczej zastanawia się nad tym, jak schłodzić swoje akwarium, a nie jak je podgrzać Zaś co do tej maty, to myślę że jej skuteczność będzie podobna jak grzałki, więc czy gra jest wart świeczki...? Cytuj http://pl.reeflex.net/ - polskojęzyczny leksykon akwarystyki morskiej_____________________________________________________________________ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Walker Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 Jeżeli chcesz tą mate pakować pod akwarium to jest raczej słaby pomysł bo szkło bardzo słabo przewodzi ciepło więc jakiekolwiek metody ogrzewania z zewnątrz zbiornika są raczej mało efektywne Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał BB Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 myślałem aby dać pod sumpa, ale to na jedno wychodzi... z drugiej strony jeśli taki sposób ogrzewania daje radę np. w łazience, kuchni gdzie na podłodze są płytki to może też by się sprawdziło w naszym hobby. Obecnie mam grzałkę tak jak pisałem 300W, ale przy zmianie akwa na większe wiadomo, że grzałka też musi być odpowiednio większa. A zakładając oszczędności rzędu 400-500W to już chyba warto pokombinować jak w temacie, może ktoś w inny nietypowy sposób grzeje swoje akwarium? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Walker Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 Michał ale płytki na podłodze w łazience i kuchni nie są ze szkła - przynajmniej w mojej Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał BB Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 gdzieś na jakimś forum akwarystycznym znalazłem stary wątek Przemka LLS gdzie był poruszony temat przewodzenia ciepła szkła. Miał to sprawdzić i dać znać na forum, jednak nie było odpowiedzi. Może sprawdził i wypowie się w tym temacie. Trzeba go przywołać do tablicy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 Co do grzałki... w domu mam ok 22 stopni (plus minus), Akwarium z pokrywą, sump w szafce. ponad 250 l w obiegu - grzałka 50W, świetlówki 8x24W, plus dwa wentylatory 12 cm i kilka otworów wentylacyjnych - temperatura nie spada poniżej 24 stopni (żadko poniżej 25 stopni), nie wzrasta też nawet w lecie ponad 27,5 stopnia. Czasem w b. upalny dzień dojdzie do 28,0. Ale tylko jak nie wspomagam wentylatorem stacjonarnym pokoju. W tamtym roku 22 grudnia padło mi ogrzewanie. W pokojach z akwariami (250 i 320l) nie odpalałem grzejników elektrycznych. Może komuś to pomoże . Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Walker Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 gdzieś na jakimś forum akwarystycznym znalazłem stary wątek Przemka LLS gdzie był poruszony temat przewodzenia ciepła szkła. Miał to sprawdzić i dać znać na forum, jednak nie było odpowiedzi. Może sprawdził i wypowie się w tym temacie. Trzeba go przywołać do tablicy Niepotrzebny nam Przemek "Szkło ma własności izotropowe. Ogrzewane stopniowo mięknie i może być formowane. Źle przewodzi ciepło i elektryczność. Otrzymuje się je przez stapianie piasku kwarcowego z sodą, wapieniem, (topniki), niekiedy także z potażem i boraksem, substancjami klarującymi i odbarwiającymi lub barwiącymi. Po stopieniu z mieszaniny formuje się wyroby a następnie całość bardzo wolno schładza (odprężanie szkła)." cyt."WIEM" Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
k_bad Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 Na grzałce masz większą sprawność ponieważ oddaje całe energię do wody, matą będziesz grzał pomieszczenie i wodę. Cytuj Akwarium 80x50x50h czyli 200l, Sprzęt: lampa Pacific Black Phyton 120W, odpieniacz Tunze 9004 (Comline Reefpack 250), cyrkulatory 2xAquael Reef Circulator 2600 + Hydor Koralia 900, grzałka hagen 100W. Skała 25kg, piasek 6kg ATI Fiji White Sand, Życie: Hepatus, Doktorek, Mandaryn, 2xBłazny, ślimaki (2xNosariusy, 14xTrochus) Histro, korale LPS, SPS i jakieś miękasy. Chwilowa likwidacja Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Diabeł prawdziwy Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 do tego powierzchnia dna sumpa będzie większa od powierzchni płytki(raczej) Płytki mają fugę, co daje miejsce na dylatację. Tak poza tym, to po co grzać?? Cytuj Mała szklanka słonej wody, na dnie skały, w toni ryby i jakieś stwory. :-) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał BB Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 ale mata ma większą powierzchnie grzewczą... I właśnie... lepiej 0,05m2 powierzchni grzałki o wysokiej temp. czy np. 0,5m2 ale zdecydowanie o mniejszej temp, ale za to 60W, a nie 300W. Jeśli sump by miał stać bezpośrednio na macie, to ciepło nie będzie oddawane do pomieszczenia. A pod matę można podłożyć folię aby odbijała ciepło do góry, a nie w podłogę. Jest to czysto teoretyczne myślenie... może się mylę, ale dlatego o tym piszę abyście wyprowadzili mnie z błędu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
trollkrabbe Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 wiekszosc grzalek akwariowych jest ze szkla, wiec chyba tak zle nie przewodzi… Cytuj Biotop Północnozachodni Atlantyk http://nano-reef.pl/topic/44824-tu-poczatki-zimnej-rafy/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Niph Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 Przewodnictwo cieplne [W/m*K]: wody - 0,63 płytek ceramicznych - 1,3 szkła - 1,0 I dla porównania miedź - 380 Jak widać, nie ma wielkiej różnicy w przewodnictwie płytek podłogowych i szkła. Moim zdaniem takie ogrzewanie jak najbardziej się sprawdzi ( z powodzeniem stosowane w terrarystyce). Jedynym problemem może być to, iż podgrzanie wody może zając trochę więcej czasu niż w przypadku klasycznych grzałek, zaś już utrzymanie temperatury w miejscu nie powinno stanowić absolutnie żadnego problemu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 Grzałka w porównaniu do folii ma mniejszą bezwładność - włączasz - grzeje wodę. A folia najpierw grzeje szkło, szafkę itp... A potem termostat wyłącza folie, a sump i szafka dalej sa nagrzane... Jak chcesz kombinować , to pomyśl nad ogniwami peltiera i wymiennikiem - będziesz miał grzałkę i chłodziarkę w jednym. Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
trollkrabbe Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 takie ogrzewanie pod akwarium lub sumpem z refugium wymusi rowniez cyrkulacje w podlozu, co moze miec wplyw na filtracje. W bardzo malych zbiornikach bez sumpa, grzalka poza akwarium to tez duzy plus. jesli mata grzewcza bylaby miedzy styropianem a dnem zbiornika to strata ciepla nie bylaly duza ale to nie droga do oszczednosci… Cytuj Biotop Północnozachodni Atlantyk http://nano-reef.pl/topic/44824-tu-poczatki-zimnej-rafy/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał BB Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 o tym nie pomyślałem... czy ewentualne grzanie całej powierzchni dna sumpa nie wpłynie negatywnie na zalegający detrytus? czy nie zacznie wydzielać PO4, NO3? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
k_bad Zgłoś Napisano 6 Marca 2014 W ogólnym rachunku zużycia energii maty na pewno nie wyjdzie taniej od grzałki a do tego skoki temperatury na pewno będą wyższe. Szukając oszczędności w zużyciu energii elektrycznej próbowałbym poszukać jakichś energooszczędnych pomp lub lamp. Cytuj Akwarium 80x50x50h czyli 200l, Sprzęt: lampa Pacific Black Phyton 120W, odpieniacz Tunze 9004 (Comline Reefpack 250), cyrkulatory 2xAquael Reef Circulator 2600 + Hydor Koralia 900, grzałka hagen 100W. Skała 25kg, piasek 6kg ATI Fiji White Sand, Życie: Hepatus, Doktorek, Mandaryn, 2xBłazny, ślimaki (2xNosariusy, 14xTrochus) Histro, korale LPS, SPS i jakieś miękasy. Chwilowa likwidacja Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ben_sage Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 (edytowane) Nie opłaca się mat montować w domu. Jeśli ktoś stawia dom i puszcza rury przez piec w obiegu zamkniętym to wtedy nic nie płaci bo i tak palić musi żeby było ciepło(kaloryfery i np bojler) Fundament w domu jednorodzinnym zimą potrafi być dosyć zimny, bez grzania podłogowego na dobrą sprawę ciężko funkcjonować boso. Nie podgrzejesz specjalnie ale też nie schłodzisz. Zimą hqi jest ciekawą alternatywą bo generuje dużo ciepła w pokoju i podgrzewa wodę. U mnie grzałki odpalają się głównie w nocy. Edytowane 7 Marca 2014 przez Ben_sage (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
LLS Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 Niepotrzebny nam Przemek "Szkło ma własności izotropowe. Ogrzewane stopniowo mięknie i może być formowane. Źle przewodzi ciepło i elektryczność. Otrzymuje się je przez stapianie piasku kwarcowego z sodą, wapieniem, (topniki), niekiedy także z potażem i boraksem, substancjami klarującymi i odbarwiającymi lub barwiącymi. Po stopieniu z mieszaniny formuje się wyroby a następnie całość bardzo wolno schładza (odprężanie szkła)." cyt."WIEM" Szkoda ze nie piszesz tego z własnego doświadczenia Bo jak wziąć ten cytat dosłownie to czemu szklanka zalana gorącą wodą parzy rękę . Szkło przewodzi ciepło ale na pewno nie w takim stopniu jak przykładowo aluminium . Na dużej powierzchni kontaktu z wodą na pewno odda ciepło w zakresie temperatur które nas interesuje . Jednak jest coś lepszego jako wymiennik cieplny i taniego jak barszcz rura alupex . Pójdź tą drogą jest ona w otulinie elastycznego tworzywa . Cytuj Warto być przyzwoitym ,choć nie zawsze się to opłaca . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Walker Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 wiekszosc grzalek akwariowych jest ze szkla, wiec chyba tak zle nie przewodzi… Większość grzałkę w akwarystyce jest zrobiona ze szkła bo szkło jest lepszym dielektrykiem niż przewodnikiem ciepła i jako jeden z niewielu dielektryków nie wchodzi w reakcję woda. Poza tym grubość szkła stosowanego w grzalkach jest nieporównywalnie mniejsza od grubości szkła w naszych akwariach. W terrarystyce mat używa się do podgrzania podłoża a nie całego terrarium. Szkoda ze nie piszesz tego z własnego doświadczenia Rozumiem Przemku że Twoje doświadczenie ze szkłem jest na tyle duże że możesz mieć za nic prawa fizyki Ja nie twierdzę że szkło nie przewodzi ciepła tylko że jest słabym przewodnikiem ciepła - czytaj uważnie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 A ja właśnie opanowałem sposób na grzanie mojego akwarium. Szyba tylna i dolna izolowana styropianem 2 cm a ścianki boczne izolowane piankowym podkładem pod panele 8 mm. Temperatura w domu 18 st. C a w akwarium 25 st. C. Grzałka ustawiona na 23 st. C. i wcale się nie włącza. Akwarium oświetlane lampą LED CREE odseparowane pleksą od wody także raczej lampa nie ogrzewa wody, poza tym całe akwarium szczelnie przykryte szybami w celu maksymalnego ograniczenia parowania. W akwarium są: JVP 201, TUNZE9002, AQUAEL CIRCULATOR 1500 i kaskada fzn2. Moc wydzielana przez same pompy pozwala mi utrzymać temperaturę 24 - 25 st. C. Swoje drugie akwarium morskie 70l też zaizolowałem tylko gdzie się da oraz zasłoniłem szybą przed parowaniem i mam tam 26st.c. cały czas bez użycia grzałki. W słodkim 450l. zrobiłem to samo i 23st. C i praktycznie nie widzę, żeby grzałka się włączała. Poza tym w lecie dobra izolacja szyb powoduje również wolniejsze nagrzewanie się zbiornika. Gorzej z ograniczanie parowania bo to wpływa na słabsze chłodzenie wody ale wtedy zawsze można z tego zrezygnować i chłodzić wiatrakami. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jacek_1970 Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 Dokladnie, jak pisze Janusz, najwazniejsze jest ograniczenie zimą strat na parowaniu i ucieczce ciepla przez szyby czyli izolacja. Wtedy pompy dadzą dosć ciepla zeby nie trzeba było grzać. Cytuj v.1 http://nano-reef.pl/...-salonowa-rafa/ v.2 start 31.08.2013: http://nano-reef.pl/...ps-500l-oceanu/ v3 Start 17.02.2014 na Zeovit, do likwidacji, życie zostanie przeniesione do nowego szkła w wersji 4. http://nano-reef.pl/...-z-zeovit-500l/ v. 4 wystartowane 12.12.2014 130x80 i 50 cm wysokosci zasolone AF Reef Salt, bakterie probiotyczne i azotowego cyklu na start, do tego CaralA, CoralE, Pozywka bakterii probiotycznych. http://nano-reef.pl/...ra-na-powaznie/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
LLS Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 Ale jak ciepło ucieka przez szyby przecież szkło słabo przewodzi ciepło Sposobów tak napawdę jest mnóstwo każde z nich maja plusy i minusy . Nie wyobrażam sobie jednak obklejać akwarium i mieć tylko wgląd od fontu . Cytuj Warto być przyzwoitym ,choć nie zawsze się to opłaca . Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Diabelss Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 Po mojemu gra nie warta zachodu, mam grubo ponad 1m3 w obiegu i grzałkę 200W. Z obserwacji wynika że działa w cyklu ok.50/50 wiec jak na ogólne koszty utrzymania to nie wiele. Chyba że ktoś ma w domu 15oC to trzeba szukać taniego ciepła. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janusz-pśl Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 Nie chcę polemizować czy szkło dobrze czy źle przewodzi ciepło ale na pewno dodatkowo izolacja cieplna szyb ogranicza oddawanie ciepła. W mojej 450 słodkiem miałem kiedyś paletki u chciałem utrzymać 30 st. C. Szyby były bez izolacji i przy temp 17-18 st. w mieszkaniu dało się przy użyciu grzałki TETRY ustawionej na 31st. C. utrzymać temperaturę 26-27 st. C. przy grzałce działającej praktycznie cały czas. Po zaizolowaniu tylnej i bocznych szyb w ciągu jednego dnia woda podgrzała się do 30 st. C. a grzałka zaczęła działać z długimi przerwami mniej więcej 1/3 praca i 2/3 przerwa. Także nikt mnie nie przekona, że szyba nie przewodzi ciepła. Być może nie tak jak np miedź ale trochę na pewno. W tym roku w lecie zamierzam przetestować chłodzenie moich akwariów morskich poprzez chłodzenie przednich szyb wydajnymi wiatrakami. W lipcu napiszę jak poszło. Jak masz akwarium z wszystkimi szybami do oglądania to będzie ciężko. W tym przypadku szczelnie przykryj akwarium szybami, żeby ograniczyć parowanie i zobaczysz różnicę na liczniku energii. Jestem zdania, że warto stosować różne sposoby na ograniczenie zużywania energii ponieważ to w końcu też jest to ekologiczne zachowanie pozwalające na mniejsze obciążanie natury. Ale jak ciepło ucieka przez szyby przecież szkło słabo przewodzi ciepło Sposobów tak naprawdę jest mnóstwo każde z nich maja plusy i minusy . Nie wyobrażam sobie jednak obklejać akwarium i mieć tylko wgląd od fontu . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach