Dan86PL Zgłoś Napisano 8 Marca 2017 Świecę obecnie nitką 6 diód (właściwie obecnie 5, bo znowu jedna mi padła) na zasilaczu o regulowanym napięciu od 15 do 24V i natężeniu prąd 4A(przy 24V 3,75A). Rozumiem, że to jest max natężenie i przy diodach 1,5A nie jest ten zapas 4A problemem? Diody CREE 5W 1500mA Przy sprawnych 6-ciu diodach nastawiałem zasilacz na 20V, teraz przy 5 na 15V. Bawiłem się też tak, że rano nastawiałem na 15V, później przekręcałem na 16 czy 18 i tak aż do 20. Ostatnio przepaliły mi się 2 diody (pierwsza i ostatnia) teraz znowu jedna skrajna. Co może być tego przyczyną? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SU1 Zgłoś Napisano 8 Marca 2017 LED palisz bo przekraczasz ich prąd pracy . Do zasilania led używamy zasilacza stało prądowego ,który stabilizuję prąd na odpowiednim poziomie dla danego typu LED . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 8 Marca 2017 diody to nie żarówki - ile A dasz tyle wezmą ... do tego zasilacz dokup np. taki driver http://www.mrelektronik.com/produkty/driverled/mr2007vxx ma PWM więc można dorobić sterowanie albo taki https://sklep.eltron.pl/pl/#!ldd-1500lw-mean-well Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Grzegorz T Zgłoś Napisano 8 Marca 2017 Przy sterowaniu napięciowym (nieprawidłowym oczywiście) bez wglądu do aktualnie płynącego prądu wykładnikiem są tylko dane producenta. Przy max mocy przez pojedyńczą diodę płynie prąd 1500mA a spadek napięcia na niej to 3-3,4V. Zakładając, że masz bardzo dobre chłodzenie 6sztuk to 6x3V czyli 18V. Na nitkę z 6 sztuk nie powinieneś podawać napięcia wyższego. To oczywiście teoria bo sterowanie napięciowe nigdy nie powinno oscylować w górnej granicy. Zmiana temperatury diody powoduje gwałtowny wzrost prądu co w efekcie kończy się uszkodzeniem. Tak więc 20V na twoje 6 diód to nieporozumienie. Zainwestuj w prosty driver lub zasilacz z regulowanym prądem. Cytuj 600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS. Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
chmieles2 Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 To ile powinno się dać V nie zależy od ilości ledów, a ich konstrukcji. Bez względu czy to ledy czy dowolne inne urządzenie każde ma swoje napięcie pracy, a ilość diod wyznacza tylko wymagane natężenie by dany zasilacz uciągnął instalację. Sprawdź jakie napięcie zaleca producent i wg niego dostosuj ustawienia zasilacza. Różnice teoretycznie nie są wielkie, ale przez dłuższy czas niedostosowanie zasilacza do urządzenia skutkuje uszkodzeniem jednego lub drugiego. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
elektryk2e Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 Koledzy wyżej maja zupełna racje, poza tym sprawdź czy któryś z biegunów nie przywiera do radiatora i czy nie łapie wilgoci. Zasilacz impulsowy może dawać około 115V pomiędzy uziemieniem a biegunami +/-. W efekcie przy delikatnie zwartym biegunie diody np przez wilgoć do obudowy, może to powoli wykańczać diody. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 6 godzin temu, chmieles2 napisał: a ilość diod wyznacza tylko wymagane natężenie by dany zasilacz uciągnął instalację. - to czy nitkę mam 1 z 3 czy 6 i więcej to mam podać taki sam prąd - np. 350mA dla diód 1W i 700mA dla 3W - a ile diód w nitce to trzeba podać większe .. napięcie czyli 1 dioda 3,4V (mniej więcej) dla 3 diód 12V a dla 6 - 24V itd - natężenie cały czas jest to samo Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dan86PL Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 Panowie dzięki za odpowiedzi, ale nie rozumiem. Proszę jak do prostego chłopa ze wsi. To co jest przyczyną w końcu? Za duże natężenie (A) czy za duże napięcie (V) nastawiałem? W poniższym temacie na temat mojej lampy diy chłopaki pisali, że na 6 diód cree 5W potrzebuję napięcie 24V... a prąd w amperach może być właściwie dowolnie większy niż 1500mA. Nie napisałem istotnej sprawy: używam driverów 1500mA. Teraz czytam że max mam nastawić na 6 diód 18V (tak bardziej mi też pasuje matematycznie, bo 6x3V to 18 a nie 24V...) i że mam za duże natężenie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 drivery powinny "załatwić" sprawę napięcia - po to są diody biorą więcej niż 3V : 3,2-3,4 więc dla 6ciu diód w nitce i przy drierze - dajesz zasilacz 24V - sprawdź czy gdzieś nie ma zwarcia i zrób fotkę - może chłodzenie za słabe ? " 2 x radiator 10cm " - tu może być problem Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SU1 Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 Przy zasilaniu led ważny jest prąd pracy a napięcie jest "wypadkową" . Nie regulujemy napięcia tylko prąd , i taki "zasilacz" jest potrzebny .( z regulowanym prądem o odpowiednim zakresie napięć ) . Kup Driver do led i problem sie załatwi sam . Ostatecznie możesz zastosować opornik i ustawić prąd na zadanym poziomie .( trzeba zrobić pomiar natężenia , miernikiem ) .Tyle że opornik będzie nie lada grzejnikiem . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 on już ma drivery MeanWell Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ad@mS Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 (edytowane) W przypadku użycia driverów prądowych nie regulujesz żadnym napięciem. Możesz zasilić jedną diodę z zasilaczem 24V. To driver jest odpowiedzialny za ograniczenie prądowe, ale żeby działał prawidłowo musisz podać odpowiednio wyższe napięcie na driver żeby pokryć stratę napięcia na driverze i umożliwić jego prawidłową pracę. W twoim przypadku to jest około 6V Tzn. 6 x 3,4V + 6V = 20,4V +6V = 26,4V to jest minimalne napięcie które powinieneś dostarczyć z zasilacza dla sześciu diod. Zasilać możesz od jednej do sześciu diod nic nie zmieniając. Prąd zasilacza w tym przypadku to minimum 1500 mA +700mA, choć powinien być z zapasem. Nie masz możliwości regulacji jasności świecenia diod, w tym układzie to niemożliwe. Zaniżając napięcie doprowadzasz do nieprawidłowej pracy drivera. Edytowane 9 Marca 2017 przez Ad@mS (wyświetl historię edycji) Cytuj Do niedawna bawiłem się tylko roślinnym, teraz pierwsza solniczka 25L i przygotowania do 325L. http://www.ratemyfishtank.com/photo-main.php/861#comment Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dadario Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 #Ada@mS Drivery mw ldd mają spadek napięcia około 2V, nie 6V. Dlatego dla zasilania 24V, można podłączyć 6 diod (średnio około 3,4V każda) i wszystko będzie działało. #Dan86PL Trochę z silvą i innymi staraliśmy się wytłumaczyć Ci jak działają takie układy, jednak nie wiem czemu wiedzę tą traktowałeś wybiórczo. Jasność regulujesz SYGNAŁEM PWM nie napięciem zasilania, być może to plus kiepskie chłodzenie doprowadziło do uszkodzenia diod. Proponuję, abyś zaczął od początku czytać wszystko to co zostało napisane na temat takich lampek. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SU1 Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 http://allegro.pl/przetwornica-driver-led-5000ma-z-plynna-regulacja-i6720108362.html Regulacja prądu i wypełnienia . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ad@mS Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 (edytowane) #dadario Pod uwagę wziąłem maksymalny spadek napięcia na driverze LDD-1500L z oznaczenia producenta U wej. 36V U wyj. 30V Edytowane 9 Marca 2017 przez Ad@mS (wyświetl historię edycji) Cytuj Do niedawna bawiłem się tylko roślinnym, teraz pierwsza solniczka 25L i przygotowania do 325L. http://www.ratemyfishtank.com/photo-main.php/861#comment Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 2 godziny temu, Ad@mS napisał: Nie masz możliwości regulacji jasności świecenia diod, w tym układzie to niemożliwe. jest możliwość - mało tego nawet działało - sterowane Arduino (link do tematu podany wyżej) - nie mam pojęcia dlaczego kolega kombinował ze zmianami napięcia stawiam że jest chłodzenie za słabe i dlatego prosiłem o fotkę - chciałbym zobaczyć radiatory bo 30W dla radiatora 10cm nawet z aktywnym chłodzeniem ... może być różnie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ad@mS Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 (edytowane) #silvia Masz rację z możliwością ściemniania, sprawdziłem w specyfikacji. (niesprawdzając myślałem że driver jest stałoprądowy) http://www.mouser.com/ds/2/260/LDD-L-spec-271480.pdf Też nie wiem dlaczego kombinował ze zmianami napięcia. Podejrzewam że diody padają ze zbyt wysokiej temperatury. Edytowane 9 Marca 2017 przez Ad@mS (wyświetl historię edycji) Cytuj Do niedawna bawiłem się tylko roślinnym, teraz pierwsza solniczka 25L i przygotowania do 325L. http://www.ratemyfishtank.com/photo-main.php/861#comment Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dan86PL Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 Dlaczego zmieniałem napięcie? Bo przestało mi przestał działać Arduino i ta cała AQMA (pewnie też się przepaliło) Zasilacz, który posiadam daje taką możliwość regulacji między 15 a 24V. Rano sobie włączałem 6 diód na 15V pod driverem MeanWell i świeciło słabo, na 18V mocniej a na 20V najmocniej. Po przestawianiu z 20 na 22 czy 24 V nie widać różnicy (jasność już nie wzrasta...). Wątpie żeby radiatory nie wyrabiały. Jak miałem AQME to świeciłem na 60% max, a wtedy też mi się diody przepalały. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 (edytowane) pokaż te radiatory (fotki najlepiej góra dół bok ..) ... i finalną wersję Aqmy - bo to co było to była prowizorka - mogło w każdej chwili się sfajczyć 10 minut temu, Dan86PL napisał: Po przestawianiu z 20 na 22 czy 24 V nie widać różnicy (jasność już nie wzrasta...). wzrasta tylko nasze oko już tego nie rejestruje - jakbyś miał luksomierz to można to sprawdzić Edytowane 9 Marca 2017 przez Gość (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ad@mS Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 (edytowane) Słabo, mocniej, najmocniej to bardzo subiektywne oceny. Mierzysz prąd? Temperaturę radiatora? Modułów LED? Przy pomocy czego zmniejszasz rezystancję termiczną między modułem a radiatorem? Edytowane 9 Marca 2017 przez Ad@mS (wyświetl historię edycji) Cytuj Do niedawna bawiłem się tylko roślinnym, teraz pierwsza solniczka 25L i przygotowania do 325L. http://www.ratemyfishtank.com/photo-main.php/861#comment Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dan86PL Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 (edytowane) Sporo tu niejasności. Twierdzicie, że nie da się regulować jasności za pomocą napięcia, a z doświadczenia wiem, że się da. Pytanie tylko czy za niskie napięcie może szkodzić diodom? Zbyt wysokiego nie ustawiałem raczej, bo gdy widziałem, że na 20V jest tak samo jasno (dla ludzkiego oka) jak na 22 czy 24 to zostawiałem na 20V. Połączenie mam takie: zasilacz 15-24V, 4A -> driver Mean Well LDD 1500L -> nitka 6 diód (obecnie 4, bo 2 się zjarały) CREE 5W max 1500mA Nie mierzę prądu, bo nie mam czym. Radiatory mają taką temperaturę, że jak dotknę to nie parzą, ale jak już chwilę przytrzymam to tak... ;] Wydawało mi się, że temperatura nie jest za wysoka, choć nie mam pojęcia jaka jest dopuszczalna... Może rzeczywiście chłodzenie mam kiepskie... To co teraz świeci, to lampa "przejściowa" i tylko jedna nitka. Diody zostaną przeniesione na inne radiatory jak uruchomię większe akwarium i dojdzie też druga nitka 6 diód power Led na driverze Mean Well 700mA. RADIATORY: jeden 10cm z grubszymi i dłuższymi "żeberkami" drugi 20cm ale krótsze, cieńsze żeberka. Teraz możecie się pośmiać... Ja już się nad tym nie zastanawiam, bo i tak tego nie kapuję. Pewnie rzeczywiście za słabe chłodzenie... Choć jak działała AQMA i miałem 60% max to można było radiatory dotykać, trzymać i nic nie parzyło... ;] Skoro teraz mi zostały 4 diody to jakie napięcie mam ustawić na zasilaczu? Mam już też Arduino, podłączę te diody pod AQME i nastawię na max 70%. Edytowane 9 Marca 2017 przez Dan86PL (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 no fakt - spora ta partyzantka - radiator bez dodatkowego chłodzenia wentylatorem w zamknięciu - jeżeli temp. przekracza .. 60-80st ? nie pamiętam ile maja cree - to dioda się uszkadza - na mniejszym prawdopodobnie się przegrzewają (to na nim się sfajczyły ?) arduino można zamknąć w jakimś pudełku - tylko najpierw porządnie polutować ps. jeszcze pytanie - najpierw przykleiłeś gwiazdki do radiatora a potem lutowałeś kable ? - wtedy łatwo uszkodzić diodę Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dan86PL Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 (edytowane) Hmmm... Przepaliła mi się wczoraj ta na 10cm radiatorze zewnętrzna i dzisiaj na tym dłuższym radiatorze - taka brązowa na zdjęciu - ta jak teraz widzę źle była przyklejona do radiatora i nie miała możliwości oddawać ciepła - dlatego taka brązowa :D, ta na mniejszym pewnie też się przegrzała. Arduino mam teraz połaczone na kabelkach na sztywno (cienki kabelek jednordzeniowy, mocno zaciśnięty, nie ma opcji, żeby coś nie łączyło albo żeby były luzy... Co do lutowania to nie mam cierpliwości, żeby to lutować, to jest takie malutkie, że nie wiem nawet jak to lutować, żeby nie połączyć sąsiadujących ze sobą wejść... Tak najpierw kleiłem gwiazdki, później lutowałem... To jak teraz ustawić zasilacz na ile volt skoro zostały mi 4 diody? 4 diody x 3,4V + 2V (dla drivera) = 15,6V?? Jutro muszę też czymś świecić... Edytowane 9 Marca 2017 przez Dan86PL (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
katani Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 Myślę, że nie chodzi o to żeby się śmiać, tylko żeby działało http://led-byt.pl/pl/p/Dioda-CREE-XT-E-CoolNeutralWarm-White-1W-5W/209 Zalecana temperatura dla XT-E to 35-85 stopni. Jeśli radiator ci się nagrzewa do takiej temperatury, że nie można go utrzymać w ręce to jest wielce prawdopodobne, że diody mają za wysoką temperaturę i się fajczą. Poza tym ten radiator jest wąski, ma mało żeberek i pewnie słabo oddaje ciepło. Kup coś takiego, też będzie 30 cm długości, od góry daj wiatrak i będzie o niebo lepiej. Cytuj Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000, Cyrkulacja 2x maxspect XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED. Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani. Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki slimaków turbo i columbelli, 1x tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dan86PL Zgłoś Napisano 9 Marca 2017 Prawdopodobnie rzeczywiście miałem za słabe chłodzenie. Poza tym ustawiałem chyba za niskie napięcie i driver nie działał prawidłowo... Teraz 4 diody, które się ostały podłączyłem pod zasilacz i driver MeanWell DDL 1500L i AQME i ustawiłem na MAX 60%. Zasilacz ustawiłem na 16V bo 4 diody x 3,4 + 3V dla drivera = 16,6V Radiatory powinny z 4 diodami na takich ustawieniach już zdać egzamin. Dzięki za odpowiedzi i sorry za tak chaotyczny wątek. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach