Skocz do zawartości
xyz2017

Wysokie NO3/ podawanie Zeostart3 ogólna ocena dawkowania Zeo

Rekomendowane odpowiedzi

Dnia 23.12.2017 o 22:46, pinki napisał:

To ja ci powiem że jak tylko podmianami uzupełniasz potas i to wystarcza to znaczy że zeo ci nie działa i tyle. W tej metodzie ubytek potasu jest powodowany głównie w procesie namnażania bakterii. Te z kolei nie będą działać tak jak powinny przy wysokich nutreidach. Zwiększenie ilości zeolitu czy też przepływu przez niego spowoduje wyłącznie zwiększoną absorbcję amoniaku czyli docelowo spadek no2 i no3. Ale też absorbcję innych pierwiastków co może być ze szkodą dla systemu.

Najpierw zbij no3 i po4 przy pomocy wódki lub no3po4x, dopiero wówczas jest szansa że to zaskoczy tak jak powinno.

 

Dnia 30.12.2017 o 21:50, pinki napisał:

To dlaczego jakoś u kolegi to zeo nie działa ? Leje zeobak i zeostart a parametry nadal wysokie. Możliwe że co zbiornik to wygląda to inaczej. U mnie było tak jak opisałem, a konsumpcja potasu jest spora cały czas.

Jest taki mit który przetacza się przez fora - że bakterie zabierają potas z wody. Ilość potasu w wodzie jest ok 400ppm, no3 na granicy powiedzmy wykrywalności lub 50ppm, nie ma możliwości, żeby bakterie zabrały więcej potasu niż no3. Potasu w wodzie ubywa jak w każdej metodzie, czy w każdym baniaku - ciężko jest mieć poziom wapna 200 tak samo jak ciężko jest mieć bardzo niski poziom potasu, baniak zwalnia z niektórymi procesami i mniej pochłania pierwiastków. Podmianami pierwiastków się nie podbija - cza je korygować. Jedni używają pełnego ballinga inni reaktor ale mimo to parametr trzeba kontrolować. Reasumując, poziom potasu powinien odpowiadać poziomowi ~NWM tak samo jak inne "składniki". Podręcznik do ZEOvitu zwraca uwagę na sprawdzanie poziomu potasu (K+) nie dlatego, że jest on usuwany przez zeolit, lecz dlatego, że poziom tego pierwiastka ma duże znaczenie w akwariach ze środowiskiem w systemach z bardzo niskimi poziomami NO3 i PO4 (niewykrywalnymi domowymi testami).

Metoda KZ działa i to bardzo dobrze, niezależnie czy na starcie będzie no3 50 czy 0. Autor metody opracował zeostart2/3 tak, że w jego składzie jest odpowiednia ilość no3 to zamknięcia cyklu bakteryjnego. Nadwyżki w systemie zostaną zredukowane przez absorpcję amoniaku przez kamyki. 

Dlaczego u kolegi nie działa ? jest wiele czynników dla które na to wpływają. Wg mnie po primo kamyki są nie oryginalne, to że u kogoś działa nie świadczy o tym, że one działają prawidłowo. Jeśli ktoś w zbiorniku daje na tyle dużo pożywki dla bakterii i jednocześnie ma mało ryb, to kamyki nie mają dużo roboty w usuwaniu amoniaku. Uważam, że masz za dużo ryb - metoda zeovit nie jest do przerobionych baniaków. Masz w zbiorniku 19 ryb, ja w 1000l 10ryb i no3 niewykrywalne... Wertując info o KZ można też trafić na informację o przewymiarowanym odpieniaczu jak również o niekorzystnym wpływie igiełek - też bym o tym pomyślał. Twórca metody rekomenduje odpieniacze ze zwężką które znacznie słabiej niszczą bakterie w wodzie.  Zwrócił bym na poziom kH, podręcznik mówi 6,5 do 7,5 - podwyższony stan wpływa na pogorszenie reprodukcji bakterii (podobno). Nie wiem jakiej soli używasz, ale znawcy tematu KZ również podają, żeby używać soli bez żadnych extra dodatków, bakterii pożywek itp, zwykła sól o parametrach zbliżonych do NWM. Cierpliwość zawsze pomaga. Po4 masz na fajnym poziomie, zwróć uwagę na jakość testu no3 bo to może być główny problem. Zrezygnuj z refugów, pisków itp - szkoda zachodu a to też może nie pomagać tylko szkodzić.


"Wszystko co słyszymy jest opinią, nie faktem. Wszystko co widzimy jest punktem widzenia, nie prawdą." Aureliusz

Nowe 730L

Stare 470L

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Maciek, przyjemnie się czyta takie posty, merytoryczne mistrzostwo...
ale mam kilka wątpliwości:
Myślę, że kwestia oryginalnego czyli Zeolitu KZ czy każdego innego to mit - liczy się tu raczej jakość i rodzaj stosowanego złoża, które jest przecież naturalnym złożem wydobywanym przez nieliczne przecież kopalnie. Nie widziałem nigdzie takiej publikacji Pohla gdzie chwaliłby się tym, że posiada własną kopalnię zeolitu, który jest uniokalny pod jakimś względem i nie występuje nigdzie indziej.
Jeden z moich Klientów (nie Polak) jest współwłaścicielem jednej z największych kopalni Zeolitu w europie. Nie oficjalnie opowiadał mi kiedyś, że złoże które eksploatują na dzień dzisiejszy wystarczy jeszcze na ok 9-10 lat później będą "rozpoczynać" eksploatację innych terenów. Dostarcza  Zeolit dla wielu gałęzi przemysłu, w tym kosmetycznego, zoologicznego, do stosowania w paszach czy oczyszczalniach, etc. Kontrakty ma zaś podpisane na dużo dłuższe terminy więc chyba zmiana lokalizacji złoża nie stanowi tutaj wielkiego problemu...
Myślę, że to właśnie tego rodzaju wyspecjalizowana firma jest dostawcą dla KZ. Podmiot taki, będąc doskonałym specjalistą w swojej dziedzinie na 100% dobierze odpowiedni zeolit do odpowiednich zastosowań, każdemu zainteresowanemu, który będzie chciał robić z nim biznes na szerszą skalę.   

Druga sprawa tyczy się odpieniacza. Osobiście znam akwarystę o sporych osiągnięciach (zresztą Ty myślę też - ale bez uzgodnienia z nim nie przytoczę jego Imienia - może sam się odezwie :-) ), dla którego kupno 2-3 topowych odpieniaczy do jego systemu, wówczas pracującego na Zeo  nie stanowiło żadnego problemu. 
Pamiętam dokładnie, że miał rozterki w temacie który przytaczasz - czyli "niekorzystnym wpływie igiełek" . Efektem tego był fakt wyjęcia poprawnie pracującego do tej pory BK300 i zastąpienie go najpierw oryg. KZ Rev M a poźniej L.    
Teraz wygląda to tak, że obaj następcy pięknie prezentują się w garażu - bo jak łagodnie stwierdził: nie było to jego najlepsze posunięcie :-) 
ale rzeczywiście w tym przypadku ryb było dżop więcej niż 10 szt.

I jeszcze jedna kwestia, jakiś czas temu natknąłem się na opinię dotyczącą idealnego N03 dla systemu Zeovit,. która z kolei mi dała dużo do myślenia. Otóż wynikało z niej że idealnym poziomem No3  nie jest wcale 0 a wartości oscylujące ok. 2.
Osobiście mam obecnie w swoim systemie N03 na poziomie 1,5 do maks 2,5 mg/L i widzę, że jest to korzystne dla mojego akwarium.
Zaznaczę tutaj, że wcześniej dążyłem do zer w nutrientach i wokół takich były odczyty testów ale z moich obserwacji wynika, że nie było to wcale korzystne dla moich koralowców..  
No ale tutaj akurat to jest moje subiektywne zdanie bo patrzę raczej na kondycję zwierząt i w miarę poprawne wybarwienia - natomiast jak dotąd nie udało mi się osiągnąć kolorów chociażby zbliżonych do prezentowanych na witrynie KZ... - inna sprawa, że już nie bardzo próbuję, widząc jaka to cieniutka może być linia pomiędzy życiem a śmiercią koralowców. 

 

Edytowane przez twistman (wyświetl historię edycji)

Display: OPTI 160x65x55h +sump: 185x47x40h +dołączany zbiornik podmiany 53x27x47h
ATI SunPower 8x80W T5 + LED BAR, obieg DCS-12K, Skimmer TWISTMAN OB-200-EXT V2, Twistman Calc+ Medium Calcium Reactor ,Reactor ZEO-450-160,

OpenFlow Filter 200+ 7L Siporax, MediaReactor FP-1 x2, cyrkulacja 3xTunze 6105 +  1x6095 + Vawebox 6055, Profilux 2EX .... i trochę innych :-).....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wszystkim za odpowiedz.

Osobiście myśle, ze Zeolit nie był problemem. Wysokie NO3 wynikało z innych przyczyn, które opisałem kilka postów wcześniej, ale nie jest to lektura dla zaawansowanych akwarystów, ponieważ były to podstawowe błędy świerzaka [emoji6]

 

Na ta chwile liczę na cierpliwość odnośnie NO3.

 

Dla zaspokojenia własnej ciekawości, kupiłem już oryginalne kamyki od KZ. Za dwa tygodnie mam termin wymiany złoża. Jeśli poprawa parametrów nie bedzie kontynuowana to zmienię na oryginalne i zobaczymy co się będzie działo przez następne dwa miesiące.. będę informował na bierząco.

 

Z wyników testów które dostałem zastanawia mnie kilka pierwiastków które są na zbyt wysokim poziomie. Widzę kilka negatywnych zachowań korali które świadczą o tym ze coś jeszcze jest na rzeczy..

 

Aby nie zaśmiecać tego tematu zbędnym offtopem wyślę linka do dyskusji na temat analizy parametrów..

Ocena testów MarinLab

https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=35441&share_tid=99265&url=http://nano-reef.pl/index.php?/topic/99265-Ocena-test%C3%B3w-MarinLab&share_type=t

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dnia 5.01.2018 o 20:45, twistman napisał:

Maciek, przyjemnie się czyta takie posty, merytoryczne mistrzostwo...
ale mam kilka wątpliwości:
Myślę, że kwestia oryginalnego czyli Zeolitu KZ czy każdego innego to mit - liczy się tu raczej jakość i rodzaj stosowanego złoża, które jest przecież naturalnym złożem wydobywanym przez nieliczne przecież kopalnie. Nie widziałem nigdzie takiej publikacji Pohla gdzie chwaliłby się tym, że posiada własną kopalnię zeolitu, który jest uniokalny pod jakimś względem i nie występuje nigdzie indziej.
Jeden z moich Klientów (nie Polak) jest współwłaścicielem jednej z największych kopalni Zeolitu w europie. Nie oficjalnie opowiadał mi kiedyś, że złoże które eksploatują na dzień dzisiejszy wystarczy jeszcze na ok 9-10 lat później będą "rozpoczynać" eksploatację innych terenów. Dostarcza  Zeolit dla wielu gałęzi przemysłu, w tym kosmetycznego, zoologicznego, do stosowania w paszach czy oczyszczalniach, etc. Kontrakty ma zaś podpisane na dużo dłuższe terminy więc chyba zmiana lokalizacji złoża nie stanowi tutaj wielkiego problemu...
Myślę, że to właśnie tego rodzaju wyspecjalizowana firma jest dostawcą dla KZ. Podmiot taki, będąc doskonałym specjalistą w swojej dziedzinie na 100% dobierze odpowiedni zeolit do odpowiednich zastosowań, każdemu zainteresowanemu, który będzie chciał robić z nim biznes na szerszą skalę.   

Druga sprawa tyczy się odpieniacza. Osobiście znam akwarystę o sporych osiągnięciach (zresztą Ty myślę też - ale bez uzgodnienia z nim nie przytoczę jego Imienia - może sam się odezwie :-) ), dla którego kupno 2-3 topowych odpieniaczy do jego systemu, wówczas pracującego na Zeo  nie stanowiło żadnego problemu. 
Pamiętam dokładnie, że miał rozterki w temacie który przytaczasz - czyli "niekorzystnym wpływie igiełek" . Efektem tego był fakt wyjęcia poprawnie pracującego do tej pory BK300 i zastąpienie go najpierw oryg. KZ Rev M a poźniej L.    
Teraz wygląda to tak, że obaj następcy pięknie prezentują się w garażu - bo jak łagodnie stwierdził: nie było to jego najlepsze posunięcie :-) 
ale rzeczywiście w tym przypadku ryb było dżop więcej niż 10 szt.

I jeszcze jedna kwestia, jakiś czas temu natknąłem się na opinię dotyczącą idealnego N03 dla systemu Zeovit,. która z kolei mi dała dużo do myślenia. Otóż wynikało z niej że idealnym poziomem No3  nie jest wcale 0 a wartości oscylujące ok. 2.
Osobiście mam obecnie w swoim systemie N03 na poziomie 1,5 do maks 2,5 mg/L i widzę, że jest to korzystne dla mojego akwarium.
Zaznaczę tutaj, że wcześniej dążyłem do zer w nutrientach i wokół takich były odczyty testów ale z moich obserwacji wynika, że nie było to wcale korzystne dla moich koralowców..  
No ale tutaj akurat to jest moje subiektywne zdanie bo patrzę raczej na kondycję zwierząt i w miarę poprawne wybarwienia - natomiast jak dotąd nie udało mi się osiągnąć kolorów chociażby zbliżonych do prezentowanych na witrynie KZ... - inna sprawa, że już nie bardzo próbuję, widząc jaka to cieniutka może być linia pomiędzy życiem a śmiercią koralowców. 

 

eeeh do meteorytyki to daleka droga...

Zeolity, są to kamyki które powstały w sposób geologiczny. Każda "kopalnia" wydobywa kamień o zbliżonych lecz innych właściwościach zeolitów. Na chłopski rozum, w zeolicie są kanaliki które posiadają zdolność do przyjmowania innych cząstek. Wielkość kanalika charakteryzuje właściwość -co potrafi przyjąć. To tak na chłopski rozum po za pewne jeszcze inne procesy powodują ich absorpcję. Jestem przekonany, że kopalnie zeolitów mają przebadane zwoje kamienie i dokładnie wiedzą jaki ich kamień ma właściwości a przemysł dobiera sobie dostawcę według zapotrzebowań. Nie twierdzę, że zeolit który jest sprzedawany jako "zamiennik" jest zły, ale uważam, że jeżeli ktoś ma problem z metodą KZ to powinien wykluczyć wszystkie niepewne kierunki a dopiero jak wyprowadzi zbiornik kombinować. Co ciekawe, jest również zeolit syntetyczny który między innymi jest stosowany w szybach zespolonych - ten granulat. Tylko czekać aż któryś z producentów chemii akwarystycznej zaadoptuje jakiś rodzaj zeolitu syntetycznego. Ma on znaczenie większe możliwości bo można dokładniej "zaprogramować" co ma "pobierać" z wody. Pamiętajmy, że morszczyzna przytula rozwiązania z ogólnie rozumianego przemysłu, a nie dla nich specjalnie produkuje (po za nielicznymi wyjątkami). Bakterii nikt nie wymyślał do morszczyzny a najczęściej do szamba (via KZ), tak samo z żywicą fo36 stosowaną u nas jako absorbent fosforanów a w przemyśle jako absorbent arsenu.

Co do odpieniacza, jak wiesz jestem oportunistą i wg mnie jest niepotrzebny ;) ale przykład naszego kolegi nie do końca jest dobrym przykładem. Posiadając zbiornik na igłach i czepiąc wodę tak jak one to robią, nasz kolega przyzwyczaił i siebie i akwarium do odpowiedniego uzupełniania tego co pieniadła wyrzuciły. Tą zależność dopiero zauważyłem u siebie jak wyłączyłem bk300, niestety ale zamieniając odpieniacz na KZ to tak jak by zrobić 10 kroków do tyłu w odpienianiu (jak nie więcej). Kolega zapewne nadal wszytko lał tak jak dotychczas, chemie, cudowne kropelki, pożywki itp a niestety głównego odbiorcę - odpieniacz, zamienił na znacznie mniejszego konsumenta tych wszystkich dodatków - to nie mogło się udać. Przy takich zmianach naprawdę należy zrewidować ilość podawane do akwarii. Dlatego uważam, że przykład nie potwierdza ale też nie zaprzecza ;). Ja od siebie dodam, że odkąd wyłączył te bydle ze sumpa to skończyły się problemy z no3 i po4 ale też musiałem na nowo nauczyć się 'nawozić" akwarium.

Co do ilości no3, (po4 również) - moim zdaniem, nie ma możliwości aby te parametry były wyzerowane w baniaku. To że nasze testy pokazują, że jest 0 to świadczy wg mnie, tylko o tym, że zbiornik ma podaż i popyt na idealnym poziomie. No3 i po4 jest w obiegu ale bilansuje się. Też się spotkałem z opiniami, że lepiej te parametry niskie ale wykrywalne tylko tu dochodzi jeszcze błąd pomiarowy kótry np dla małej hanki wynosi 0,04. Mieć 0,04 (0,00 do 0,08) a mieć 0,00 (max 0,04) może już robić różnice. Ale nie dajmy się oszaleć, najważniejsze żeby nas to bawiło a patyki były zadowolone ;)


"Wszystko co słyszymy jest opinią, nie faktem. Wszystko co widzimy jest punktem widzenia, nie prawdą." Aureliusz

Nowe 730L

Stare 470L

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie, postawiłem na spokój i jeszcze raz spokój wszystko wykonywałem wedle instrukcji... Niestety NO3 jak było bardzo wysokie tak jest teraz tylko wysokie (z 50 na 25)

 

Sam już się zastanawiam czy nie mam zbyt dużo ryb w akwarium... nie wiem co zrobić- przenieść na kilka miesięcy gdzie indziej czy olać SPSy i zostawić tak jak jest. Korale miękkie rosną ładnie, SPSy są dobrze wybarwione (PO4-0,03)

Cyjano atakuje zbiornik, ale wydaje mi się ze wynika z braku równowagi pomiędzy PO4 i NO3.

Co robić?

 

a) przedmieść ryby gdzie indziej?

b)dołożyć zeolitu i zwiększyć dawki

c)zmienić metodę (myśle ze to nie jest wina Zeo tylko moja[emoji6]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Walki z NO3 ciąg dalszy- stan na obecna chwile to 25, PO4 podskoczyło do 0,1.

Zastanawiam się nad usunięciem piachu z akwarium. Dodatkowo myśle czy nie dodać filtracji na detrytus (jest go dość sporo)
?

(Używam oryginalnych kamyków)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, xyz2017 napisał:

Walki z NO3 ciąg dalszy- stan na obecna chwile to 25, PO4 podskoczyło do 0,1.

Zastanawiam się nad usunięciem piachu z akwarium. Dodatkowo myśle czy nie dodać filtracji na detrytus (jest go dość sporo)
?

(Używam oryginalnych kamyków)

Na detrytus używam kz bio-mate. To są agresywne bakterie i nie należy stosować więcej niż w instrukcji. Na 100l daje się jedną kropelke dwa razy w tygodniu. W swoim baniaku mam panel, który jest zbyt mały do wygodnej obsługi. W nim posiadam 3l siporaxu, który co jakiś czas był masakrycznie brudny. Kiedyś go czysciłem i był najpierw skok parametrów w górę, a jak zaskoczył to spadek no3 i po4 w dół. I tak w kółko. Przez to miałem problemy z utrzymaniem jakichkolwiek koralowców. Odkąd zacząłem używać bio-mate problemy się skończyły. Jak widzę że panel jest brudny, zakrapiam zgodnie z instrukcją ale nie stosuje go cały czas. Jak widzę, że panel zaczyna być czysty przestaje kropić. Dzięki temu, że nie wkładam rąk parametry utrzymują się na poziomie no3 0,5-1 a po4 0,03-0,05. Po co budzić ręce i rozwalać system. Niech bakterie odwalą czarną robotę. Ważne jest żeby dobrać odpowiednie bakterie do zadanej pracy. Jak masz zasyfiony zbiornik to efekty zobaczysz po jakiś 2-3 tygodniach. Ps zacząłem je stosować kiedy no3 było 48+ a po4 powyżej 1. 2 miesiące czasu spadały te wartości do obecnych. Oprócz tego leje zawsze bakterie BioDigest Prodibio. Ale niektórzy używają inne. Ważne żeby na detrytus zastosować bio-mate. 

Ja prowadzę zbiornik metodą berlińską, na zeo nie wiem jak się te bakterie zachowają. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się czy przyczyna wysokich poziomów NO3 nie jest duża ilość detrytusu w piasku. Zbiornik ma już dwa lata, nigdy nie używałem filtrów mechanicznych (skarpeta, pianka itp). Zebrałem trochę piachu robiąc podmianę- woda która wylewałem była zielonobrązowa jak po myciu odpiernicza... Zbiornik ma już dwa lata i mogło się zebrać tego syfu dość dużo. Porównując moje alwarium z innymi stwierdzam ze jest najzwyczajniej w świecie brudne- woda jest praktycznie zawsze mętna. Mimo mocniejszej cyrkulacji przy dnie względem mojego kolegi na piasku widać osiadły detrytus-w jego zbiorniku tego nie ma..

 

Mysle nad się nad rollermate-cena :/ dodatkowo zastosuje bio mate jak wspomniał kolega powyżej.

 

Jeśli to nie pomoże to „wypożyczę” moje ryby do innego zbiornika i zobaczymy. Choć jak oglądam inne zbiorniki na Zeo to widzę dużo większe obsady z pięknymi SPSami. Za pół roku będziemy mieli przeprowadzkę, jeśli nie uporam się z NO3 to wywalam skale i robie restart...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do skarpety i waty to nie używam ich. Początkowo miałem dużo farfocli w toni ale z biegiem czasu ilość drobinek zmalała. Też miałem piach brudny pomimo dużego przepływu wody nad piaskiem. Jego kolor był zwyczajnie ciemno brązowy a zruszanie lekko powierzchni piasku skutkowało zabarwieniem się wody na mleczno brązowy. Teraz mam babkę kopiąca i tego problemu nie widzę, ale myślę że kz i babka rozwiązały problem. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nad babka tez się zastanawiam od jakiegoś czasu, ale opinie są różne. Ta metoda ma często więcej wad niż zalet- mimo wszystko ryba swietnie wyglada [emoji4]

 

Apropo koloru piachu to wlasnie tak u mnie jest jak napisałeś

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziś wywaliłem cały piach, po wylaniu ścieku stwierdzam ze było tam MNÓSTWO detrytusu.. Od dziś stosuje Bio Mate KZ- zobaczymy czy Detrytus zacznie znikać z sumpa.

Jeśli usunięcie piasku pomoże, moze zdecyduje się na filtrację mechaniczna- mul z akwarium z zbierał mi się bardzo długo i prawdopodobnie doprowadził do problemu z NO3. Gdyby była skarpeta czy coś w tym stylu, usunąłbym wszystko regularnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

NIESTETY PORAŻKA- myśle o wywaleniu skaly i restarcie.. :((

NO3 cały czas oscyluje w przedziale 50-75 i nie chce spaść w dół. Wydaje mi się ze próbowałem już wszystkiego

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Godzinę temu, xyz2017 napisał:

NIESTETY PORAŻKA- myśle o wywaleniu skaly i restarcie.. :((

NO3 cały czas oscyluje w przedziale 50-75 i nie chce spaść w dół. Wydaje mi się ze próbowałem już wszystkiego

po 1 badanie innym testem i/lub przrez kogos innego. po 2 wodka/vsv/ocet. po 3 jak parametry zaczna spadac to podbijasz po4 sucha karma, mrozonkami bez plukania a w ostatecznosci roztworem jakiejs soli fosforowej czy chociazby cola.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 5.07.2018 o 01:35, xyz2017 napisał:

Dziś wywaliłem cały piach, po wylaniu ścieku stwierdzam ze było tam MNÓSTWO detrytusu.. Od dziś stosuje Bio Mate KZ- zobaczymy czy Detrytus zacznie znikać z sumpa.

Jeśli usunięcie piasku pomoże, moze zdecyduje się na filtrację mechaniczna- mul z akwarium z zbierał mi się bardzo długo i prawdopodobnie doprowadził do problemu z NO3. Gdyby była skarpeta czy coś w tym stylu, usunąłbym wszystko regularnie.

 

przy tych bakteriach bio mate efekty widać po kilku miesiącach do roku :) więc wymaga cierpliwości u mnie nawet piach się ładnie oczyścił.

mechaniczna fitracja bardzo ważna, bo inaczej zapcha ci detrytus złoże biologiczne i będzie się kisiło.

Powodzenia w walce z No3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

stosujesz watę? u mnie z pierdyliarda metod (dsb, biopelety, przewymiarowany odpieniacz, gloniska, siporax - wszystko chodzi na raz) działa głównie wata + no3po4x. 

Kupiłem na allegro owatę 200g/m2 i pociąłem w paski na szerokość i długość jednej przegrody w sumpie. 

Wata zapycha się po jednym dniu, doszło do tego że nie kładę jej na całości, bo jak zapomnę rano zmienić to podnosi się poziom wody w komorze odpieniacza. Po 24h (czasami nawet po 12h) jest cała brązowa.

Woda kryształ, NO3 potrafi po jakimś zaniedbaniu, typu tygodniowy urlop, zlecieć z 10ppm na 2ppm w ciągu tygodnia, ceteris paribus.

ps. oczywiście jak poczytasz specjalistów na forum to filtracja mechaniczna tylko w słodkim :/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość laszek
stosujesz watę? u mnie z pierdyliarda metod (dsb, biopelety, przewymiarowany odpieniacz, gloniska, siporax - wszystko chodzi na raz) działa głównie wata + no3po4x. 
Kupiłem na allegro owatę 200g/m2 i pociąłem w paski na szerokość i długość jednej przegrody w sumpie. 
Wata zapycha się po jednym dniu, doszło do tego że nie kładę jej na całości, bo jak zapomnę rano zmienić to podnosi się poziom wody w komorze odpieniacza. Po 24h (czasami nawet po 12h) jest cała brązowa.
Woda kryształ, NO3 potrafi po jakimś zaniedbaniu, typu tygodniowy urlop, zlecieć z 10ppm na 2ppm w ciągu tygodnia, ceteris paribus.
ps. oczywiście jak poczytasz specjalistów na forum to filtracja mechaniczna tylko w słodkim :/
U siebie mam 2 kaskady w nich gąbki. W jednej 120gr biopellet. W odpieniaczu 250g węgla. U mnie jest tylko głównie filtracja mechaniczna.
Tu masz rację wata fajnie zatrzymuje syf. Ja używałem wcześniej tej 300g.

Wysłane z mojego LG-M200 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja też mam owatkę z alledrogo :) pociętą w paski 200g/m2 i sprawdza się wyśmienicie i jest tanio, tylko u mnie filtruje nie na płasko a w pionie - przepuszczam wodę w pionie przez owatę wieszając ją na przegrodzie - woda płynie przez owatę po przegrodzie i zapycha ją od góry. zrobiłem sobie zaczepy do owaty z trytytek i wieszam ją na standardowym grzebieniu przelewowym tak że wisi sobie swobodnie na szybie przegrody.

Mam też biopelety all in one XL te duże brązowe i ładnie zaczęły działać mam już 5ppm no3 a było 25 przed zastosowaniem więc działają - mam je w wolnym przepływie w filtrze przepływowym, jak dalej będzie spadać zacznę zmniejszać No3Po4X

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

i jeszcze jak wygladaja korale? pokurczone, traca tkanke? normalnie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
i jeszcze jak wygladaja korale? pokurczone, traca tkanke? normalnie?


LPSy pompują się całkiem nieźle, SPSy padają..
po 1 badanie innym testem i/lub przrez kogos innego. po 2 wodka/vsv/ocet.



Nie mogę stosować tych metod na ZEO..

Daje jeszcze miesiąc czasu i robię restart- stworzyłem nowy post

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
14 minut temu, xyz2017 napisał:

LPSy pompują się całkiem nieźle, SPSy padają..

 

 

Chodzi mi bardziej o kolory. W szczegolnosci czerwienie i roze ale tez fiolety i żółcie czy nie sa jakies wyblakle, szare i jakies nijakie albo czy korale nie przechodza w inne kolory niz powinny poza brazami oczywiscie bo przy twoich nutrientach korale soczyste byc nie moga. Poza tym czy korale nie traca tkanki. Piszesz ze sps padaja, z tego co czytam przy twoich po4 i no3 moga grymasic i brazowiec ale nie powinny padac a przynajmniej nie wszystkie. Wyglada to na braki jakichs pierwiastkow.

Przy zeo trzeba zwrocic uwage na potas i mikro, nie jest to jakos dobrze opisane ale z tego co rozumiem konsumuja to mamnazajace sie bakterie a czesc wiaze zeolit i wegiel.  Cos wspominal o tym Tester na reefhub'ie i to czytalem w instrukcji zeo ktora ostatnio trafilem. moze przy niedoborach potasu albo mikro bakterie nie moga sie namnazac wiec parametry stoja. Niedobory strontu fluoru i jodu chyba nie sa smiertelne dla korali i nihdzie nie trafilem na info zeby byly pottzebne bakteriom. azotanow i fosforanow tez nie brakuje wiec to raczej nie glodowka. Zostaje potas. Niedobory albo nadmiar bo zeo podobno tez potrafi oddawac spore ilosci a korale toleruja go w bardzo waskim zakresie przynajmniej jezeli chodzi o szybkie zmiany ktore przy zeo moga wystapic.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zrobiłem dwa testy jeden mnie przeraził:
PO4- 1,5
Potas 390


Wysokie PO4 może być spowodowane zmiana karmienia przez dwa tygodnie nie było mrożonek i żona sypała suchy pokarm.

Odnośnie kolorów fioletowego i pomarańczowego to są trochę wyblakłe, ale przy tych parametrach to raczej nie ma co się dziwić..

Dodatkowo zmierzyłem solankę której używam do podmiany.

NO3-5
PO4-0,09

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Filtracja mechaniczna jest najważniejsza przeczytajcie co pisze o niej twórca metody dsr.


200 l,ZEOvit system,AM Turboflotor Multi +aquabee 2000 AS igła.

[KZ:bac,food7,start2,Pohl's K-Balance,Pohl's B-Balance,Coral Vitalizer,Pohl's Xtra]

Balling Fauna Marin z mikroelementami FM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
3 godziny temu, Piotr1 napisał:

Filtracja mechaniczna jest najważniejsza przeczytajcie co pisze o niej twórca metody dsr.

 

Wazna ale nie najwazniejsza. W zalaczniki Zeo_guide prosto ze strony KZ. 

zeo_guidepolnisch_1_1.pdf

4 godziny temu, xyz2017 napisał:

Właśnie zrobiłem dwa testy jeden mnie przeraził:
PO4- 1,5
Potas 390


Wysokie PO4 może być spowodowane zmiana karmienia przez dwa tygodnie nie było mrożonek i żona sypała suchy pokarm.

Odnośnie kolorów fioletowego i pomarańczowego to są trochę wyblakłe, ale przy tych parametrach to raczej nie ma co się dziwić..

Dodatkowo zmierzyłem solankę której używam do podmiany.

NO3-5
PO4-0,09

Przy tym PO4 to nie dziwne ze sps padaja.

Potas jezeli wynik jest prawidlowy, jest w porzadku. Rozmyty fiolet moze swiadczyc o niedoborach jodu ale on chyba bakteriom nie jest nizbedny chociaz kto to wie... Pytanie czy kolor rozmyty czy przez wysokie nutrienty po prostu koral zbrazowial.

Przeczytaj poradnik ktory zalaczyłem. Przemysl czy wszystko robisz tak jak KZ przykazal. 

Przekarmienie suchym podbilo fosforany ale azotany tez pewnie. Moze to caly problem ze za duzo karmisz. Metoda zeo to z zalozenia minimalizacja karmienia.

 

Sam mam zbiornik zasypany detrytusem. Na skale jest na prawde gruba warstwa ale azotany mam ciagle zerowe za to fosforany kosmiczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie karmie zbyt dużo- 4 małe kostki mrożonek dziennie (płukane). Przeczytam poradnik raz jeszcze, ale walczę już od ponad roku...

Krótki czas nie było mrożonek i żona sypała co było..


Wcześniej PO4 było na różnych poziomach od 0,02 do 0,12 itp itd- wyniki z testów tez są w poście...

Nie mam uprawnień do przeglądania tego załącznika
wyślij proszę na poczta.jg123@gmail.com

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo zmierzyłem solankę której używam do podmiany.

 

NO3-5

PO4-0,09

 

 

Tak z moich doświadczeń.

 

Sprawdź wodę z RO... Może trzeba żywice wymienić, może coś innego z nią nie tak bo zakładam że to nie wina soli.

 

Ogólnie zeovit to dobra metoda ale trzeba czasu (2-3 miesiące) żeby było widać spadki no3, po4. Jak już zaskoczy to wyczyścić skutecznie zbiornik i skałę...

 


900 l (180x85x60) + 250 l sump, cyrkulacja Jebao WP-60 + Jebao RW-15 + 2 x Tunze 6105 + Tunze 6215, RedSkim 250, obieg Laguna 7600, 60 kg LR,8x80W T5+LED, Aquacare Calcium Reactor 3.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.