Skocz do zawartości
alexw200

Lampa led - projekt

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, VDR napisał:

Które niby po wyjęciu z pudła i odpaleniu spowodują, że utrzymam najtrudniejsze acry bez ruszania suwakami ? Że wyciągnę z nich kolory i nie będą "przybrudzone". A w zasadzie każdy inny newbie, który nie ma takich problemów na T5 ? Problem właśnie w tej regulacji. Bo jak mam lampę 10xT5 to co najwyżej dobiorę sobie kolor dla aktyniki i kolor dla dziennego.  W LED kręcąc suwaczkami nie zmieniam tylko koloru.

Nie widzę związku  Akr z LED . Jak już pisałem LED możesz skopiować pasmo jak chcesz więc skąd koral wie że to nie HQI :D .A i wytłumacz mi jak to jest możliwe że ludzie mają t5 z różnej bajki zupełnie do siebie nie podobne pasmem lub HQI  a jednak korale rosną . :D . 
Tym bardziej że i na LED są tu na forum piękne Akry , ba nawet to najbardziej wypasiony zbiornik , z najrzadziej spotykanymi odmianami .

ps: a co do faz księżyca , znam zbiornik gdzie korale raz w roku myślą że są na prawdziwej rafie .

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, SU1 napisał:

Nie widzę związku  Akr z LED . Jak już pisałem LED możesz skopiować pasmo jak chcesz więc skąd koral wie że to nie HQI :D .A i wytłumacz mi jak to jest możliwe że ludzie mają t5 z różnej bajki zupełnie do siebie nie podobne pasmem lub HQI  a jednak korale rosną . :D . 
Tym bardziej że i na LED są tu na forum piękne Akry , ba nawet to najbardziej wypasiony zbiornik , z najrzadziej spotykanymi odmianami .

ps: a co do faz księżyca , znam zbiornik gdzie korale raz w roku myślą że są na prawdziwej rafie .

Widzisz, w necie jest sporo prac naukowych pokazujących wpływ światła na zdolności do wzrostu korali, do gubienia tkanki etc etc. Część linków wrzuciłem - w jednym z nich jest porównanie LEP i LED.  Dla korala wsio rawno - w końcu nie wie co świeci - więc powinien rosnąć tak samo. No a nie rośnie. Stąd sporo prac naukowych nad wpływem światła na koralowce. Widmo to nie wszystko - PAR, PUR, PAS, PPFD i jeszcze wiele innych BTSów (bardzo trudnych skrótów) - poszukaj, poczytaj - może dojdziesz do tego o czym pisze. Przy T5 jest prosto a widmo większości rur używanych w morszczyźnie jest do siebie zbliżona (patrząc odpowiednio na aktyniczne, blue, białe czy purple).

Jakbyś trochę bardziej się wysilił to byś zrozumiał, że nie twierdzę, że się nie da na LEDach (twierdzę, że się da od chwili kiedy LEDy zaczęły stawać się popularne) - bo zbiornik Damiana nie jest jedynym. Zanim Damian pokazał tu swój zbiornik, było tu kilku takich co na LED osiągali fajne rezultaty. Ale ja nie pisze o tym, że na LED się nie da - tylko, że nie znam lampy która po wyjęciu z pudełka dałaby efekty takie jak daje T5 bez zbytniego dumania nad tym jak ją ustawić. Ilość baniaków na LED rzucających na kolana jest zdecydowanie mniejsza niż baniaków na T5 - przy znacznie większej popularności LEDów w dzisiejszych czasach. A powinno być odwrotnie. Znam takich co mieli piękne baniaki na T5, przeszli na LEDy i ....sprzedali je na targowisku wracając do T5.

P.s byli na forum tacy co im się płciowo koralowce próbowały rozmnażać bez LEDów z fazami księżyca. Świecli T5. O czymś to świadczy ?

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może dlatego, że w lampach LED brakuje UV-C?
Może ma to jakiś wpływ na wzrost korali.


Aktualnie AquaMedic Yasha. Wkrótce przesiadka na 40x40x30.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, VDR napisał:

Znam takich co mieli piękne baniaki na T5, przeszli na LEDy i ....sprzedali je na targowisku wracając do T5

I teraz pytanie co było powodem :) . 98% ludzi po takich wieściach powie na ślepo  " Tak to na pewno dlatego że rury najlepsze " . Sam chyba widzisz że 90% wiedzy choć by na forum to wyobrażenia a nie konkrety , w dodatku czytane a nie testowane . 
A ja zadaje pytanie dlaczego .
Proszę mi wskazać racjonalny powód  ,masz trzy rodzaje oświetlenia  , każdy różni się od siebie diametralnie  i nawet każdy z nich różni się w ramach rodzaju . Jakim cudem dwa działają jak trzeba a trzeci teoretycznie  nie , mimo że może być odwzorowaniem pozostałych . Ale .. zaraz przecież trzeci działa mamy na forum przykłady .

ps: Ciepło się robi ,możemy kiełbaskę zgrzać na ognisku i przy okazji może coś nowego odkryjemy  :D . A przyda się bo niebawem nie będzie rur .

 

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, VDR napisał:

Ale zapytam całkiem poważnie. Jaki wpływ na koralowce ma symulowanie faz księżyca, pór roku albo jeszcze burz i piorunów ? Co to daje i co w przypadku kiedy tego nie zapewnimy ?

Same koralowce być może nie skorzystają. Bo doprowadzenie do idealnych warunków jest strasznie trudne a one plus faza księżyca może doprowadzić do rozmnażania płciowego. Ślimaki itp mogą przy tym puszczać www wodę gamety. Więc nie do końca taki niepotrzebny bajer. Kwestia zapewnienia odpowiednich warunków. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, Moljzesz napisał:

630 jest czerwony w lampach PS. UV 400 i 420, miałem w poprzednim akwa 390, wszystkie się spaliły po jakimś czasie, choć zasilanie i prąd były odpowiednie.

czerwony poniżej 650 jest prawie wszędzie.

ATI-Aquablue-Special-24W-%C5%9Awietl%C3%

ATI-Coral-Plus-39W-%C5%9Awietl%C3%B3wka-

ATI-Purple-Plus-39W-%C5%9Awietl%C3%B3wka

http://www.giesemann.us/POWERCHROME_T-5-aquablue-coral.html

http://www.giesemann.us/POWERCHROME_T-5-super-purple.html

http://www.giesemann.us/POWERCHROME_T-5-aquablue-azure.html

http://www.giesemann.us/tropic_.html

Z lamp LED to chyba tylko Radiony mają peak czerwonego powyżej 650.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W Internecie można znaleźć więcej informacji na temat czerwonego światła. korale płytko rosnące od zawsze trochę go dostawały i siłą rzeczy się przyzwyczaiły, a te głębiej rosnące takiego światła w naturze nie dostają wcale.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, SU1 napisał:

I teraz pytanie co było powodem :) . 98% ludzi po takich wieściach powie na ślepo  " Tak to na pewno dlatego że rury najlepsze " . Sam chyba widzisz że 90% wiedzy choć by na forum to wyobrażenia a nie konkrety , w dodatku czytane a nie testowane . 
A ja zadaje pytanie dlaczego .
Proszę mi wskazać racjonalny powód  ,masz trzy rodzaje oświetlenia  , każdy różni się od siebie diametralnie  i nawet każdy z nich różni się w ramach rodzaju . Jakim cudem dwa działają jak trzeba a trzeci teoretycznie  nie , mimo że może być odwzorowaniem pozostałych . Ale .. zaraz przecież trzeci działa mamy na forum przykłady .

ps: Ciepło się robi ,możemy kiełbaskę zgrzać na ognisku i przy okazji może coś nowego odkryjemy  :D . A przyda się bo niebawem nie będzie rur .

 

Co było powodem ? Pewnie fakt, że wyjmowali z pudełka wieszali, miało być zajefajnie a korale marniały. Zmieniali na T5 i pozbywali się problemu.  Zresztą poszukaj sobie badań nad żarnikami do HQI - tych od 5k do 20k i jakie były różnice we wzroście korali. Mówisz HQI a nie mówisz nic o żarniku ;) A ile dyskusji było który najlepszy. Mi korale rosły i rosną na chińskiej, nie mającej żadnego sterowania lampie, kolory może nie majtkowe ale pamiętam jak pojawiały się głosy, że tylko Cree bo na tym nie rośnie.

Widzisz SU1 - jak poszukasz to znajdziesz również opracowania pomiędzy różnymi źródłami światła. Widzisz - widmo to nie wszystko. Dioda LED 0,25W dająca pik w 460nm, 1W 460nm i 3W 460nm - wszystkie one dają światło o tej samej długości fali - dlaczego więc nie stosuje się diód 5730 ? Są tanie jak barszcz. No właśnie dlatego, że widmo to nie wszystko. W T5 wieszamy ale wraz z wypalaniem się luminoforu parametry świetlówki się zmieniają. Zmienia się również i spektrum nie tylko jasność. Dlaczego nie świeci się rurami do końca ich żywotności tylko wymienia się je wcześniej ?

Przesuwając suwaczki i zmieniając kolor dla naszego oka w lampie LED - zmieniamy nie tylko spektrum koloru ale również ilość energii. To co dla nas wydaje się ok nie koniecznie może być trafione dla korali. Zooxanthellea żyją w symbiozie z koralami, mają swoje fazy wzrostu, które uzależnione są od światła (widma, energii etc) i jego braku. Korale w fazie mitozy dodatkowo potrafią wyrzucić zooxanthelle. Skąd zjawisko bielenia czy tam jaśnienia korali ? A jak dołożymy do tego, że różne gatunki korali mają różne zoxanthellae i różnie się ich pozbywają (wolniej, szybciej, niektóre w ogóle) to łatwo zauważyć, że światło ma dość kluczową rolę.

Kręcąc suwaczkami na LED zmieniamy ilość energii dostarczanej do fotosyntezy, w dodatku robimy to na czuja bazując na naszym bardzo zawodnym oku ;) Przy T5 tego nie mamy. Kupujemy sprawdzone przetestowane rury i wymieniamy jak jasność zacznie spadać. Nie ma suwaczków zmniejszających ilość energii dostarczanej. 

Z drugiej strony - jeśli LED to kwestia tylko odpowiedniego ustawienia tych suwaczków - może dlatego u mnie pod chińską niesterowalną lampą na 1W led korale rosną i nie mają aż takich złych kolorów - choć do majtkowych to im daleko. Czekam, aż jakaś firma wypuści niesterowalne LED, które będą świecić dokładnie tak jak T5. Wyjmuję z pudełka wieszam i działa ;)

@dadario - tak jak pisałem, tu na forum pod T5 było parę osób, którym koralowce próbowały się rozmnażać płciowo. Bez faz księżyca. Nie czytałem nigdzie natomiast na temat wzrostu/podziału zooxanthellae w zależności od zmian faz księżyca czy pory roku. Stąd było moje pytanie. Uznaję to za zbędny "fjuczer", co nie zmienia faktu, że zmienię zdanie jeśli ktoś mi przedstawi artykuły mówiące, że jest inaczej i że ma to zasadnicze znaczenie by koralowce taki cykl również przechodziły. Jak na razie wiem tylko o fazie jasnej i fazie ciemnej i tego co się w każdej z tych faz dzieje.

@katani @fresz33 - temat światła czerownego  to jeszcze inna historia. Zresztą wystarczy wczytać się dokładnie w podsumowanie artykułu przetłumaczonego przez Bartka, a nie patrzeć tylko na zdjęcie z nekrozą tkanki ;)

 

 

 


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, VDR napisał:

 

Kto ja kto, ja akwarium dla bajeru w domu nie mam. Raczej to pasja od maleńkości niż gadżet - tak kończąc offtop ;)

Chciałem to przeobrazić w żart bo zauważyłem ukuło kolegę to że mam lampę LED, która zaprzecza całej Twojej teori ale chyba jednak za mocno zakuło.

Skoro to dla ciebie taką ogromną pasja to dlaczego swiecisz bele jakim chińczykiem? 

Najlepiej by było powiesić nad jednym akwa trzy lampy hqi, T5 i LED przegrodzić czarnym pcv akwarium tak żeby jedna lampa nie świeciła do drugie przegrody, powsadzac mw tej samej wielkości szczepki. Albo trzy akwaria na jednym obiegu. I zobaczyć jak szczepki będą wyglądać po powiedzmy dwuch miesiąch


39ab02c6bf502279.jpg5215f98825db8954.jpg

ryba-ruchomy-obrazek-0437.gif PS Pandora 4x54W T5 i 3x145W LED, DCP6500, AWN40 na DCP3000,RW-15, RW-8,CP-55, Biopellests AIO XL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, Moljzesz napisał:

Chciałem to przeobrazić w żart bo zauważyłem ukuło kolegę to że mam lampę LED, która zaprzecza całej Twojej teori ale chyba jednak za mocno zakuło.

Erghmm, mylne wyobrażenie. Mam bardzo ambiwalentne podejście kto czym świeci a nawet kto co w baniaku robi :) Mniej czytania między wierszami.

12 minut temu, Moljzesz napisał:

Skoro to dla ciebie taką ogromną pasja to dlaczego swiecisz bele jakim chińczykiem?

Bo nie potrzebuję gadżeciarskiej lampy za kilka tyś złotych a korale i tak rosną ? :)

12 minut temu, Moljzesz napisał:

Najlepiej by było powiesić nad jednym akwa trzy lampy hqi, T5 i LED przegrodzić czarnym pcv akwarium tak żeby jedna lampa nie świeciła do drugie przegrody, powsadzac mw tej samej wielkości szczepki. Albo trzy akwaria na jednym obiegu. I zobaczyć jak szczepki będą wyglądać po powiedzmy dwuch miesiąch

W sieci znajdziesz takie eksperymenty. Być może nawet linki podałem gdzieś tu wyżej, pod którymi są takie dane. Na advanced aquaristic jest wyszukiwarka :)

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, VDR napisał:

może dlatego u mnie pod chińską niesterowalną lampą na 1W led korale rosną i nie mają aż takich złych kolorów - choć do majtkowych to im daleko. Czekam, aż jakaś firma wypuści niesterowalne LED, które będą świecić dokładnie tak jak T5. Wyjmuję z pudełka wieszam i działa ;)

To musisz sobie taką zrobić :D . Bo za "suwaczki" kopę kasy sie przycina :D ,one są dla nas nie dla korali  .Może kiedyś  , choć wątpię bo wszystko co jest na rynku wymusza popyt .
To jak z TV , ludzi nie obchodzi jakość obrazu , dlatego zrezygnowano z produkcji plazmy , a tłuką to coś co ledwie 40% barw oddaje które widzimy .
Ale zaraz , gdzieś widziałem lampę z guziczkiem "miekkie" "SPS " "Mieszane "  , tylko raczej było to dla oka nie korali :D . 

 

1 godzinę temu, VDR napisał:

dlaczego więc nie stosuje się diód 5730 ?


Bo są mniej ekonomiczne , dużo światła bokiem i żeby zaspokoić potrzebę mocy trzeba tego dużo nawalić .
I stosuję się  , m/i  Aquael  ( zresztą bardzo fajnie wyglądały zbiorniki z tą lampą ) 
I to całkiem nie głupi pomysł  , idealnie dało by się wymieszać barwy i pokryć równo dużą powierzchnię .
Ale koszt produkcji , przy powerach wystarczy nawet  20 - 30 LED na 100W a przy 5730  było by ponad 200 sztuk ... Wyobrażasz sobie lampę o mocy 350 W   800 sztuk :shock: ,ile zasilaczy .... ile kabli ... ścieżek ... i na końcu 800 możliwości potencjalnej usterki .

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, SU1 napisał:

To musisz sobie taką zrobić :D . Bo za "suwaczki" kopę kasy sie przycina :D ,one są dla nas nie dla korali 

Arghmm ;) Ja takową posiadam, tylko leży w pudełku bo nie było czasu sterownika polutować a na full trochę mocy ma ;)

 

Godzinę temu, SU1 napisał:

Bo są mniej ekonomiczne , dużo światła bokiem i żeby zaspokoić potrzebę mocy trzeba tego dużo nawalić

[ciach]

Ale koszt produkcji , przy powerach wystarczy nawet  20 - 30 LED na 100W a przy 5730  było by ponad 200 sztuk ... Wyobrażasz sobie lampę o mocy 350 W   800 sztuk :shock: ,ile zasilaczy .... ile kabli ... ścieżek ... i na końcu 800 możliwości potencjalnej usterki .

Bardziej chodziło mi o to, że widmo to nie wszystko ;)  I tu właśnie IMHO jest problem. Kręcąc suwaczkami pod oko, zjeżdzamy nie tylko ze zmianą koloru dla naszego oka ale również z ilością energii wypromieniowanej albo przewalamy w drugą stronę. Jedni trafią z tym, inni nie. Przy T5 jest prosto - tam nie ma czym za bardzo kręcić ;) Ale minęlo 7lat co najmniej i LEDy nie zastapiły T5, tak jak to było między T8 i T5. Ktoś jeszcze używa T8 ? ;) Pewnie ktoś tam się znajdzie, ale można powiedzieć, że o T8 wielu już zapomniało. Na LEDy przyjdzie czas, ale ludzie muszą wiecej sie interesowac tym czym sa korale, jak sie odzywiaja, jak dziala symbioza z zooxantheleami, jak ona wyglada dla miekkich, sps, lps itd itd. Mieć świadomość jak świecą LED. Parametrów w równaniu jest sporo.  A marketingu w lampach jeszcze więcej ;) Kiedyś Kessile miałby być najlepsze, dzisiaj zdaje się Radiony cieszą się najwieksza popularnoscia, choć ja się gubię w tych wszystkich nowościach, więc mogę się mylić :P

Krótko mówiąc na T5 jest prościej uzyskać dobre efekty, co nie oznacza, że na LED się nie da.

 

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, Sygen napisał:

jak widzisz 450 i 465 to podstawa a reszta niebieskiego to dodatek w mniejszej ilości

https://www.reefshop.pl/eshoper/pl/p/Pacific-Sun-Triton-R2-MASTER/2934

natomiast 440 nawet nie ma tylko 5 uv na 145 watt

Jeszcze trochę poprawiłem ułożenie i barwy, mam nadzieję, że teraz będzie dobrze. Zastanawiam się tylko czy takie ułożenie kanałów będzie dobre. Royale 450 na oddzielnym kanale, reszta niebieskich na kolejnym, aktynika i uv każda na oddzielnym, białe na jednym i czerwony z zielonym razem.

 

Lampa led po zmianach.jpg


88d3e180721d3e3cf82e042b1e240cc3u1718a15

Tu najłatwiej mnie łapać :P:P:P  https://www.facebook.com/aleksander.smigielski.5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czym bliżej dasz biały z czerwonym i zielonym będziesz miał mniejsze cukierkowe cienie  .390 nm zamienił bym na 420 nm .
Jeszcze  kupując białe sprawdź  ich widmo i zobacz jakiego koloru im brak ,żeby nie było że czerwonego i zielonego jest tam dość . 
Zwykle mają doła przy 500nm

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, SU1 napisał:

Czym bliżej dasz biały z czerwonym i zielonym będziesz miał mniejsze cukierkowe cienie  .390 nm zamienił bym na 420 nm .
Jeszcze  kupując białe sprawdź  ich widmo i zobacz jakiego koloru im brak ,żeby nie było że czerwonego i zielonego jest tam dość . 
Zwykle mają doła przy 500nm

Bliżej już się nie da niż teraz. 390 mogę zmienić na 420 ale to już nie będzie uva ale fakt tak wszyscy producenci robią i nie ma z tym co polemizować.

No i po tych wszystkich zmianach zrobiło się 240 ledów, przy 3 watach to już ponad 700, będzie pracowało mocno skręcone.

led1823.jpg

Edytowane przez alexw200 (wyświetl historię edycji)

88d3e180721d3e3cf82e042b1e240cc3u1718a15

Tu najłatwiej mnie łapać :P:P:P  https://www.facebook.com/aleksander.smigielski.5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kurde ślepota w biegu , 425 jest 3 szt a ja Ci jeszcze podpowiadam 420 heh  .Ogólnie to sporo tych 425 , luknij na wykres rur powyżej okolice 425 , nie ma tam dużo mocy .  . A białe możesz wsadzić na miejsce ,jak masz na rysunku 425 i 400 . 
Co do mocy realnie to około 2,4W na LED. 560W  będzie palnik , i nie testuj lampy położonej na dywanie :D.


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, SU1 napisał:

Kurde ślepota w biegu , 425 jest 3 szt a ja Ci jeszcze podpowiadam 420 heh  .Ogólnie to sporo tych 425 , luknij na wykres rur powyżej okolice 425 , nie ma tam dużo mocy .  . A białe możesz wsadzić na miejsce ,jak masz na rysunku 425 i 400 . 
Co do mocy realnie to około 2,4W na LED. 560W  będzie palnik , i nie testuj lampy położonej na dywanie :D.

Aktyniki nigdy za wiele :P a tak poważnie to doszedłem do wniosku że w razie jakiejś brunatnej plagi samą aktyniką można poświecić więc około 30W na baniak by było.
A co do testowania na dywanie, kurna, kiedyś położyłem na takim puchatym belkę z reflektorami hqi i włączyłem do prądu, nie widziałem że działa bo dywan puchaty, i poszedłem na fajeczkę, oj szybko wracałem, zadymiło się :P  


88d3e180721d3e3cf82e042b1e240cc3u1718a15

Tu najłatwiej mnie łapać :P:P:P  https://www.facebook.com/aleksander.smigielski.5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, alexw200 napisał:

Aktyniki nigdy za wiele :P a tak poważnie to doszedłem do wniosku że w razie jakiejś brunatnej plagi samą aktyniką można poświecić więc około 30W na baniak by było.
A co do testowania na dywanie, kurna, kiedyś położyłem na takim puchatym belkę z reflektorami hqi i włączyłem do prądu, nie widziałem że działa bo dywan puchaty, i poszedłem na fajeczkę, oj szybko wracałem, zadymiło się :P  

Tu było kilka minutek .

 


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, VDR napisał:

Erghmm, mylne wyobrażenie. Mam bardzo ambiwalentne podejście kto czym świeci a nawet kto co w baniaku robi :) Mniej czytania między wierszami.

Bo nie potrzebuję gadżeciarskiej lampy za kilka tyś złotych a korale i tak rosną ? :)

W sieci znajdziesz takie eksperymenty. Być może nawet linki podałem gdzieś tu wyżej, pod którymi są takie dane. Na advanced aquaristic jest wyszukiwarka :)

Pisałeś że masz słabe kolory więc domyślam się że koralom mogło by być jednak lepiej z tą "gadżeciarską" lampą. 

Dla mnie akwarium to też wielka pasja, akwarium mam od las miałem 5lat nie przerwanie, czyli będzie już jakieś 29lat. Dla moich podopiecznych zawsze staram się jak najlepiej, wolę odpuścić sobie nową parę dżinsów a kupić coś do akwarium, na lampę nazbierałem kasiorke i ja kupiłem i nie dla gadżetu tylko dla korali a korale teraz odwdzięczają mi się pięknymi kolorkami i ładnym wzrostem. Pozdro


39ab02c6bf502279.jpg5215f98825db8954.jpg

ryba-ruchomy-obrazek-0437.gif PS Pandora 4x54W T5 i 3x145W LED, DCP6500, AWN40 na DCP3000,RW-15, RW-8,CP-55, Biopellests AIO XL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Moljzesz napisał:

Pisałeś że masz słabe kolory więc domyślam się że koralom mogło by być jednak lepiej z tą "gadżeciarską" lampą. 

Dla mnie akwarium to też wielka pasja, akwarium mam od las miałem 5lat nie przerwanie, czyli będzie już jakieś 29lat. Dla moich podopiecznych zawsze staram się jak najlepiej, wolę odpuścić sobie nową parę dżinsów a kupić coś do akwarium, na lampę nazbierałem kasiorke i ja kupiłem i nie dla gadżetu tylko dla korali a korale teraz odwdzięczają mi się pięknymi kolorkami i ładnym wzrostem. Pozdro

Kolory to rzecz względna - jedni lubią majtkowe pastele, inni ciemniejsze barwy.  Dlaczego uważasz, że mają gorzej ? Korale, żyją w symbiozie z zooksantelami które są z reguły brązowe (uogólnijmy dla krótszego wywodu). Dzięki nim korale czerpią energię (w skrócie). W przypadku kiedy zooksanteli będzie dużo, kolor będzie brzydki, brudny - ale czy koralowi będzie gorzej ? ;) W systemach ulns - ultra low nutrient system po prostu ilość zooksanteli jest dużo mniejsza, kolory ładniejsze dla naszego oka, bo i koral ma odsłonięty pigment pokazując to co pod tymi "glonami" skrywał - ale czy z tego powodu mu lepiej ? Z symbiozy już nie czerpie tak jak czerpał gdy było ich więcej ;) Musi radzić sobie inaczej. Widzisz  można by podyskutować nad tym co jest dla korala lepsze  ale to akurat temat o lampie LED a nie o tym w jaki sposób korale rosną, jak czerpią z symbiozy z zooksantelami itd ;)  Pozdro.

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A no właśnie, odbiegliśmy od tematu odrobinkę a ja dalej się zastanawiam czy już zostać przy tych ostatecznych barwach czy nie i czy tak połączone kanały będą ok :P  


88d3e180721d3e3cf82e042b1e240cc3u1718a15

Tu najłatwiej mnie łapać :P:P:P  https://www.facebook.com/aleksander.smigielski.5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jako, że również od dwóch miesięcy zgłębiam temat lamp ledowych chciałbym się podzielić informacjami i przemyśleniami jakie do tej pory udało mi się zgromadzić.

Jakie diody? Najlepszym rozwiązaniem są diody multi-chip ich największym atutem jest bardzo dobre mieszanie kolorów przez co strumień światła jest bardziej jednorodny niestety takie diody nie są ogólnodostępne i aby były idealnie dopasowane do naszych zastosowań trzeba zamawiać bezpośrednio u producentów. Idealnym przykładem są lapmy Kessil.

Kolejnymi diodami są mocne diody SMD np. cree na podstawie których przy zastosowaniu specjalnie zaprojektowanej płytki montażowej można budować tzw. klastry. Metoda taka pozwala także stosunkowo dobrze zmieszać kolory lecz w tym przypadku konieczne jest zastosowanie odpowiednio skonstruowanych soczewek. Przykładem takiego rozwiązania są lampy radion.

Diody power led to również dobre diody do budowy lamp lecz nigdy nie osiągniemy na nich tak dobrego mieszania kolorów jak w poprzednich metodach. Problemem jest poprostu ich fizyczna wielkość w przypadku techniki multi-chip każdy chip jest tuż obok kolejnego w metodzie smd odległości miedzy diodami również są niewielkie ok. 1cm natomiast przy power ledach zamontowanych na pojedyńczych rdiatorach pcb odległości to minimum 2.2cm przez co mieszanie kolorów jest znacznie słabsze.

Lekarstwem nieco polepszającym uzyskanie bardziej jednolitego strumienia światła przy power ledach są oczywiście soczewki. Jestem po kilku testach soczewek do power ledów i wywnioskowałem, że najbardziej optymalny kąt soczewki to zakres miedzy 60 a 90 stopni co w późniejszym czasie udało mi się potwierdzić faktem, że w popularnych radionach prawdodpodobnie zastosowano soczewki 80 stopni. Kolejny wniosek, który zaobserwowałem już gołym okiem to odległość na jakiej strumienie z kilku diód zostają zmieszane 1:1 i tutaj dla 3 diód oddalonych od siebie o 27mm to ok. 10cm przy soczewkach 60 stopni można uznać, że to całkiem dobry wynik lecz problem powstaje przy większych odległościach. Przeprowadziłem kolejny test w którym diody rozstawione były na odległość 18cm oraz zastosowałem również te same soczewki 60 stopni. Przyzwoite zmieszanie kolorów nastąpiło już stosunkowo dalej ok 35cm co kolejny raz udało mi się potwiedzić w testach radiona, który najlepsze osiągi ma na odległości 12-18 cali czyli 30-45cm przy soczewkach 80 stopni.
Kolejne testy miały mi pozwolić zdecydować jakie soczewki wybrać 60 czy 90 stopni? I tutaj kolejny wniosek przy soczewkach 90 stopni mieszanie kolorów następowało na bliższej odległości lecz moc światła na tej płaszczyźnie była wyrażnie słabsza niż przy soczewkach 60 stopni co jest logiczne ponieważ większa powierzchnia świecenia = mniejsza jasność. Testy wykonywałem na diodach 1W prawdopodobnie na diodach 3W i soczewkach 90 stopni wyniki jasności byłyby znacznie lepsze lecz, aby to potwiedzić trzeba wykonać kolejne testy i wykorzystać luksometr. Dlaczego 1W a nie 3W? Odpowiedź jest prosta - chłodzenie - niestety przy 3W rozstawionych co 27mm na pewno będzie problem z chłodzeniem.

Po wszystkich testach mogłem już konkretnie określić wymiary klastra, rodzaj soczewek, rozstaw ledów oraz optymalną wysokość lampy nad taflą wody i tak:
Klaster o maksymalnych wymiarach 19x19cm, soczewki 60 stopni, rozstaw ledów co 27mm lub mniej oraz wysokość lampy od tafli wody ok 25-35cm.
Klaster taki powinien oświetlić powierzchnię o maksymalnych wymiarach 90x90cm lecz im dalej od środka tym mniejsza moc światła dlatego szacunkowo uznaję, że obszar 50x50cm powinien być dostatecznie oświetlony a obszar ok 35x35cm powinien być już całkiem dobrze oświetlony oczywiście wszystko zależy od mocy samych ledów ja w swoim projekcie chcę wykorzystać diody 1W oraz kilka pasm 3W. 
Kolejna sprawa to odstępy pomiedzy kolejnymi klastrami: wedlug moich szacunków i testów klastry tego typu powinny być oddalone od siebie co 25-35cm optymalna ilość na 1m to 3-4szt. wszysto jest uzależnione od mocy ledów.

Pasmo i kolory ledów
Tutaj poszedłem na łatwiznę poprostu przeanalizowałem rynek podglądając producentów. Wszystkie markowe lampy posiadają bardzo podobne zakresy i kolory ledów różnice są nieznaczne jedynie ilości ledów danego koloru są różne. Czytając wszelkiego rodzaju artykuły odnośnie oświetlania korali można wywnioskować, że do życia najbardziej potrzebują koloru niebieskiego oczywiście ameryki nie odkryłem lecz po głębszych analizach wywnioskowałem, że kolory czerwony, zielony, uv oraz ciepły biały są bardziej potrzebne dla naszego oka niż dla korali co nie znaczy, że można je ominąć bo korale również w niewielkim stopnu ich potrzebują.
Co do ledów jasnych 6000-12000k oraz 20000k niby w swoim paśmie mają takie kolory jak czerwony i zielony lecz tak naprawdę emiterem jest dioda niebieska a finalny kolor/barwe uzyskuje się poprzez nałożenie odpowiedniej warstwy luminoforu. Luminofor w diodzie to ta żółta powłoka na chipie i bardzo szybko można zauważyć, że każda temperatura barwowa ma inny odcień tej żółtej powłoki co jest spowodowane poprostu grubością warstwy luminoforu potrzebnej do uzyskania docelowej temperatury barwowej. Często ludzię twierdzą, że kolory przy ledach są nienaturalne/"nie prawdziwe" (bardziej w akwarystyce slodkowodnej ponieważ tam przewagę mają właśnie ledy jasne z luminoforem) wydaje mi się, że winowajcą jest właśnie luminofor a dowodem na to są diody rgb, które nie mają na sobie omawianego luminoforu a jasny kolor uzyskują poprzez mieszanie trzech podstawowych kolorów (czerwony, niebieski, zielony) i spotkałem się już (właśnie w akwarystyce słodkowodnej) ze stwierdzeniem "po przesiadce z zwykłych ledów na rgb ryby mają wreszcie prawdziwe kolory". Przy diodach tego typu jest też podawany współczynnik CRI czyli stopień poprawnego odwzorowania barw. Temat luminoforu i rgb mam zamiar jeszcze zgłębić także być może uda mi się jeszcze coś ciekawego dowiedzieć.
Można rónież zaobserwować, że wszystkie diody uv, niebieskie, zielone, czerwone nie posiadają luminoforu przez co same w sobie emitują już czystą barwę potrzebnego nam koloru dlatego twierdzę, że w lampie powinniśmy montować wszystkie kolory ledów tak, aby zbudować pełne pasmo oczywiście w odpowiednich proporcjach czyli najwiekszy nacisk na okolice 450nm nieco mnieszy na okolice 420nm i 470nm natomiast okolice 520nm i 650nm są najmniej ważne ale są potrzebne. Jednocześnie uważam, że niema co rozdrabniać koloru niebieskiego na 450-455-460-465nm ponieważ przykładowo dioda 450nm nie świeci tylko w tym zakresie a w nieco szerszym np. 440-460nm a tzw. pik ma na 450nm kolejną sprawą jest fakt, że producenci sami podają 2-5% tolerancji tym bardziej przy chinskich diodach nie wieżę poprostu w różnicę tych 5nm.

Na koniec załączam screeny z mojego projektu jest jeszcze w wczesnej fazie przygotowań lecz główne założenia można zobaczyć.
 

Oswietlenie v3.jpg

Oswietlenie v3.jpg klaster.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, Bartegru napisał:

natomiast przy power ledach zamontowanych na pojedyńczych rdiatorach pcb odległości to minimum 2.2cm przez co mieszanie kolorów jest znacznie słabsze.

Nie musisz używać radiatorów pośrednich .
 

 

13 minut temu, Bartegru napisał:

niestety przy 3W rozstawionych co 27mm na pewno będzie problem z chłodzeniem.

To tylko 3W (2,4) , nie ma żadnego problemu z wychłodzeniem nawet jak upchasz że nie będzie jak lutować .
 

 

13 minut temu, Bartegru napisał:

Przy diodach tego typu jest też podawany współczynnik CRI czyli stopień poprawnego odwzorowania barw. Temat luminoforu i rgb mam zamiar jeszcze zgłębić także być może uda mi się jeszcze coś ciekawego dowiedzieć

Taki zestaw ma bardzo kiepskie CRI .
 

 

13 minut temu, Bartegru napisał:

kolejną sprawą jest fakt, że producenci sami podają 2-5% tolerancji tym bardziej przy chinskich diodach nie wieżę poprostu w różnicę tych 5nm

Można kupować z firm gdzie wyrywkowo testują partię i podają jej wykres . Ale w zasadzie jest to mało ważne (o ile w rozsądnych granicach ) . 

Projekt wygląda ładnie  . 
Choć białe zwłaszcza 3500K da sporo czerwonego i moim zdaniem będzie go za dużo .
I raczej poszerzył bym lampę i LED dał w sześciu grupach .

Edytowane przez SU1 (wyświetl historię edycji)

summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.