Skocz do zawartości
waldek123blau

Projekt budowy lamp LED 250W, 430W, 530W i 750W

Rekomendowane odpowiedzi

Postanowiłem zbudować 3 szt identycznych lamp LED do akwarium o długości 320cm pod SPS-y i LPS-y  Każda z lamp ma mieć po 430W i składać się będzie z 3x COB LED i 132 POWER-LED-ów. Lampy te będą współpracować ze świetlówkami T5 jeszcze nie wiem z iloma i jakimi -  zobaczymy .

W tym poście będę również aktualizował postęp prac nad lampami.

Dwie lampy już zrobione za wyjątkiem obudowy, - powiesiłem je nad akwarium testowo na jeden dzień.

Każda lampa sumując moc poszczególnych ledów ma moc teoretyczną 526W ale po włączeniu watomierza okazało się że ma moc tylko 428 Watów. Poniżej fotka watomierza z podłączonymi dwoma lampami i świecącymi pełną mocą:

14986477_IMG_1312.JPG

 

14986453_Lampa430WatyrozkadLED-w.png

Do sterowania lampami zastosuje sterownik AQma LED Controll z driverami Mean Well zamontowany wewnątrz lampy. Każda lampa będzie miała 6 oddzielnie sterowalnych kanałów.     Całość obsłużą dwa  zasilacze po 52,2V 1200W  23A

Drivery LED będą w każdej lampie zgrupowane w 3 chińskich płytkach PCB.  Łącznie 15 driverów na każdą lampę.

Każda z lamp oparta będzie na radiatorze 960mm x 305mm x 45mm. Radiatory zostaną wyfrezowane pod wentylatory o wym. 140mm x 140mm.  Panel przykrywający diody wycięty będzie laserowo z czarnej plexi 3 mm. Konstrukcja lampy będzie oparta o wygląd lampy LED Atlantik. Górna pleksi też będzie wycinana laserowo i będzie miała wycięcia na wloty powietrza dla wentylatorów. Tak jak poniżej tylko wycięcia na wentylatory będą dwa i skrajnie po bokach radiatora :

Atlantik-mount-arm-LED-aquarium-1600x106

Boczne panele będą z aluminiowej blachy perforowanej pomalowanej proszkowo na czarno. Drivery i sterownik Agma będzie wewnątrz lamp, z każdej lampy wychodzić będą gniazda zasilania i gniazda sterowania driverami między lampami.

Dół lampy ma wyglądać podobnie jak niżej - jeszcze zastanawiam się nad kolorem płyty maskującej ledy czy zrobić ją czarną czy matową?

1.jpg

 

 

 

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dużo tego białego dałeś  ,do tego zielony i czerwony to też w połączeniu z niebieskim to "biały " 
 W tej chwili mam w lampie . 
18 x 3W 455 nm pełna moc
6 x 3W   460 nm pełna moc
6 x 3w   430 nm pełna moc
6 x 3w  biała      50 % mocy 
3x zieliny + 3x maxblue  30 % mocy 
3 x orange  + 3 x czerwony  25 % mocy 
 


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.05.2019 o 18:34, SU1 napisał:

Dużo tego białego dałeś  ,do tego zielony i czerwony to też w połączeniu z niebieskim to "biały " 
 W tej chwili mam w lampie . 
18 x 3W 455 nm pełna moc
6 x 3W   460 nm pełna moc
6 x 3w   430 nm pełna moc
6 x 3w  biała      50 % mocy 
3x zieliny + 3x maxblue  30 % mocy 
3 x orange  + 3 x czerwony  25 % mocy

Sam wolę barwę świecenia  lamp bardziej niebieską ale wyczytałem w necie że dla SPS-ów powinna być przewaga białego stąd mój plan,- ale wszystko jest do zmian właśnie dlatego powstał ten temat. Już naniosłem zmiany w pierwszym poście

Napisz jakie masz dalsze parametry LED-ów - ile K w białych i jakie nm w pozostałych?

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy pełnej mocy , tj , wszystkie led na ful mam biało choć na co dzień palę lekko niebiesko .
Co do SPS to nie wiem jak to jest mam jak mam a i oglądałem akwaria gdzie był tylko i wyłącznie niebieski kolor i rosły .
W wyżej opisanej lampie to wszystkie led wyliczyłem w pierwszej odpowiedzi .
Mam drugą zrobioną rok wcześniej , jest tam inny układ LED  o nitkę 455nm mniej , za to sa 3 x 420 i 3x 400 nm . W nitce orange są 3 sztuki plus 3 x 3300K 95 cri . 
Lampy niebawem zawisną obok siebie nad 220L i będzie porównanie na koralach czy Lubią uv bliskie uv czy nie . 

PS: Oglądałem zbiorniki gdzie miały tylko RGB LED i też rosło choć mi się nie podobało .


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.05.2019 o 19:42, SU1 napisał:

Przy pełnej mocy , tj , wszystkie led na ful mam biało choć na co dzień palę lekko niebiesko .
Co do SPS to nie wiem jak to jest mam jak mam a i oglądałem akwaria gdzie był tylko i wyłącznie niebieski kolor i rosły .
W wyżej opisanej lampie to wszystkie led wyliczyłem w pierwszej odpowiedzi .
Mam drugą zrobioną rok wcześniej , jest tam inny układ LED  o nitkę 455nm mniej , za to sa 3 x 420 i 3x 400 nm . W nitce orange są 3 sztuki plus 3 x 3300K 95 cri . 
Lampy niebawem zawisną obok siebie nad 220L i będzie porównanie na koralach czy Lubią uv bliskie uv czy nie . 

PS: Oglądałem zbiorniki gdzie miały tylko RGB LED i też rosło choć mi się nie podobało .

To co radzisz? Zamienić 2 Diody COB  50W 10000k-15000k i 6000k-6500k   na 2x 50W COB Royal Blue? Czy zastosować tylko 1 szt. COB Białą?

Bo ostatnio robiłem lampę dla córki i zostały mi 3szt LED COB po 50W 30000k - 35000k innych jeszcze nie kupiłem ale te trzy już mam

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@waldek123blau piękny projekt dodaję do obserwowanych. Pochwal się jak świeci córci lampa. Pozdrawiam Tomasz


aquarium60179.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jestem zwolennikiem dużej ilości źródeł światła w lampie , nie lubię cukierkowych cieni .
Raczej zostawił bym 3 szt ale dużo słabsze , choć jak zmniejszysz moc takiej 50 W  do np 10 W to będzie to mniej jaskrawe światło z większej powierzchni  ,to też plus oczywiście  jak dla mnie .
Celuj w stosunek 3 do 1 (niebieski do białego ) , do tego dojdzie czerwony /zielony/żółty i tak będzie możliwość osiągnięcia dość ciepłej bieli .

 


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Im więcej niebieskiego tym lepiej.


Pozdrawiam. Roman (Dawniej BAU)

150x50x50, sump 120 l,+zbiornik techniczny 80 l,  oświetlenie-ledy Cree 108W + 2x 54W t5, Aqua Nova 6500, 1xJVP 102+jebao 40,odpieniacz stożek made in sebastek i cała reszta zalane 10.02.2011. Obecnie prawie fisch only

Nigdy się nie tłumacz, przyjaciel tego nie potrzebuje a wróg nie zrozumie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.05.2019 o 20:31, pol-uk napisał:

@waldek123blau piękny projekt dodaję do obserwowanych. Pochwal się jak świeci córci lampa. Pozdrawiam Tomasz

Jak pojadę do Córki zrobię fotki. Obecnie jestem na urlopie i zajęłem się swoim projektem tych 3 lamp

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, waldek123blau napisał:

popatrzcie czy wszystko będzie działać!

Zamiast łączyć 2 nitki równolegle pod jeden driver i dawać driver na większy prąd, dałbym osobne "mniejsze" drivery, które potem podłączył bym pod wspólne sterowanie PWM z aqmy. Przy połączeniu równoległym, jak Ci się spali choćby jedna dioda w nitce, automatycznie przez drugą równoległą nitkę popłynie 2x większy prąd, szybko przepalając także tę nitkę. A koszt kilku dodatkowych płytek i driverów w całości kosztów nie robi dużej różnicy.

Warto też policzyć liczbę diod na nitce, czyby nie dało się więcej niż 8 dać. Driver najlepiej pracuje (ma najwyższą sprawność, najmniej się grzeje), kiedy jest obciążony "pod korek", czyli łączny spadek napięcia na diodach powinien być jak najbliższy wartości 36V (zasilacz) - 2V (chyba tyle dla MW dokumentacja podaje) = 34V. Niby to kwestia pojedynczych procentów w sprawności drivera, ale przy kilkuset watach mocy to już konkretne straty są, a do tego więcej ciepła do odprowadzenia. Jak finalnie będzie za dużo światła, to i tak zawsze będziesz mógł skręcić aqmą moc na kanale.

Co do rozmieszczenia, to raczej bym diody zgrupował w kilku miejscach ciasno (tak jak to jest w "profesjonalnych" lampach), zamiast rozkładać równomiernie na całej powierzchni. Np w 8 grupach połączyć proporcjonalnie diody ze wszystkich kanałów. Czyli coś takiego w każdej grupie zrobić: 2 RB, 1 UV,  2 niebieskie, 1 zielona, 1 czerwona, 1 biała, 1 aktynika. Chodzi właśnie o te kolorowe bliki, które robią się od kolorowych (zielonych, czerwonych, żółtych, ciepłych białych) ledów. Jak ledy będą zgrupowane blisko siebie, światło powinno się lepiej mieszać i efektu cukierkowego nie powinno być. Z drugiej strony, miał byś 9 (8 grup kolorowych + 1 COB) silnych źródeł światła, więc oświetlenie zbiornika powinno być wystarczająco.równomierne. No ale to tylko teoria na razie. Ostatnio robiłem lampkę (choć dużo mniejszą) i właśnie rozłożyłem diody równomiernie. W efekcie da się zauważyć takie właśnie kolorowe bliki na górnych partiach skały. Na szczęście, nie dawałem soczewek, bo efekt byłby jeszcze silniejszy pewnie. W każdym razie, gdybym teraz robił - grupował bym ledy ciasno.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No masz rację z połączeniem w szereg i równolegle w jednym driverze. Zrobię rozmieszczenie LED-ów na nowo i umieszczę w pierwszym poście.

 

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masy wszystkich zasilaczy i masę aqmy musisz zewrzeć/połączyć. Co do zasilaczy, to 1kW by spokojnie starczył z zapasem. Mnie wychodzi, że każda z lamp poniżej 300W weźmie, nawet jak doładujesz do nitek ledów do maksimum jakie pociągną drivery przy zasilaniu 36V. Jak jeszcze nie masz, to lepiej szukaj jednego większego, niż kilku mniejszych zasilaczy. Co do płytek pod drivery, przy zasilaniu 36V możesz użyć driverów "L", więc możesz te płytki na 6 driverów każda brać -> nadal byś miał dwie płytki z driverami na lampę po rozdzieleniu połączeń równoległych na osobne drivery (jeśli dobrze liczę, wtedy wychodzi 10 nitek, to byś miał jeszcze miejsce na dwa drivery w zapasie).

Mnie wychodzi tak:

8 nitek 600mA + 1 nitka 350mA + 1 nitka 1500mA -> 6,65 A.

x 36V -> 239.4W. W praktyce ciut mniej, bo spadek napięcia na nitce nie będzie 36V, tylko mniej. No ale z drugiej strony driver ma te 9x% sprawność.

Przyjmując nawet 250W na lampę, jak weźmiesz 1kW zasilacz, to masz jeszcze 25-30% zapasu mocy - co najmniej wystarczająco.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.05.2019 o 15:32, Słony leszcz napisał:

 możesz te płytki na 6 driverów każda brać -> nadal byś miał dwie płytki z driverami na lampę po rozdzieleniu połączeń równoległych na osobne drivery (jeśli dobrze liczę, wtedy wychodzi 10 nitek, to byś miał jeszcze miejsce na dwa drivery w zapasie).

Trochę nie za bardzo bo te płytki na 6 driverów by Magu AQmaB MW6 nie współpracują z driverami LDD-1500H a ja mam jedną diodę COB 50W 1500mA Mogę zakupić na Alliexpres 2 płytki z wlutowanymi driverami LDD-700H i jedną na 3 drivery od Magu i na niej umieścić LDD-1500H Wtedy wszystko będzie czytelnie ogarnięte.

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, waldek123blau napisał:

Trochę nie za bardzo bo te płytki na 6 driverów by Magu AQmaB MW6 nie współpracują z driverami LDD-1500H a ja mam jedną diodę COB 50W 1500mA na lampę. A czy można je łączyć z tymi na 3 drivery AQmaB MW v2 co te drivery obsługują?

Wg mojej nikłej wiedzy, to główna różnica w tym, że drivery "H" są większe, dlatego tylko 3 na jednej płytce się mieszczą. "L" są mniejsze, to ich 6 można upchnąć. Tam jakieś zabezpieczenia są jeszcze, ale te na 6 driverów chyba mają to samo co te na 3 v2.

A po co Ci driver "H" do tego COB'a? Napięcie 36V to spokojnie "L" mógłby być. No chyba, że "L" na prąd 1.5A trudno dostać, a 'H" są...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.05.2019 o 16:20, Słony leszcz napisał:

Wg mojej nikłej wiedzy, to główna różnica w tym, że drivery "H" są większe, dlatego tylko 3 na jednej płytce się mieszczą. "L" są mniejsze, to ich 6 można upchnąć. Tam jakieś zabezpieczenia są jeszcze, ale te na 6 driverów chyba mają to samo co te na 3 v2.

A po co Ci driver "H" do tego COB'a? Napięcie 36V to spokojnie "L" mógłby być. No chyba, że "L" na prąd 1.5A trudno dostać, a 'H" są...

Magu na stronie aqmy  napisał że :

Płyta na 6 driverów  jest zaprojektowana w taki sposób, aby mogła współpracować z wieloma typami driverów:

  • LDD-300L
  • LDD-350L
  • LDD-500L
  • LDD-600L
  • LDD-700L
  •                 i nic o większych gabarytowo driverach nie napisał.

 

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, waldek123blau napisał:

i nic o większych driverach nie napisał.

No to pewnie tak jest:-) Pewnie kwestia większych prądów albo jeszcze jakichś tam względów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja zastosuje taki moduł na 5 Driverów w każdej lampie i 4 drivery chyba luzem.

5-Channel-LDD-Led-Driver-Board-With-5-PC

 

 

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wtrące i ja swoje trzy grosze. Driverów L nie polecam z doświadczenia. W swojej starej lampie nad RSM250 miałem płytki od Magu na drivery L i wieczne problemy. Lubiły padać wtedy nitka nie świeciła i kończyło się wymianą driverów bywały przypadki ze driver zabrała ze sobą Arduino i trzeba było nowe programować i wstawiać. Od kiedy przeszedłem na driver H jak ręką odjął problemy nie wróciły dlatego w swoim nowym projekcie lampy idę też w te same drivery.

Gesendet von meinem KFSUWI mit Tapatalk


aquarium60179.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
37 minut temu, pol-uk napisał:

Od kiedy przeszedłem na driver H jak ręką odjął problemy nie wróciły dlatego w swoim nowym projekcie lampy idę też w te same drivery.

Możesz podać jakich ledów użyłeś w lampie i ile? i


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@waldek123blau

 Zaczątki lampy w moim wątku. W weekend następne postępy.

 

 


aquarium60179.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, pol-uk napisał:

Driverów L nie polecam z doświadczenia. W swojej starej lampie nad RSM250 miałem płytki od Magu na drivery L i wieczne problemy. Lubiły padać wtedy nitka nie świeciła i kończyło się wymianą driverów bywały przypadki ze driver zabrała ze sobą Arduino i trzeba było nowe programować i wstawiać. Od kiedy przeszedłem na driver H jak ręką odjął problemy nie wróciły dlatego w swoim nowym projekcie lampy idę też w te same drivery.

To nie jest wina driverów tylko tego że zastosowałeś nie odpowiednią ilość LED-ów w nitce,  bo Driver LDD-700L obsłuży LED-y do max 22W  a Driver LDD-700H ma moc 36W  I tak np. LEDY Royal Blue mają napięcie pracy 3.3-3,4V czyli 9 sztuk w jednej nitce dla Drivera LDD-700H jest ok i nic się nie spali natomiast dla LDD-700L nie polecam.


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, waldek123blau napisał:

To nie jest wina driverów tylko tego że zastosowałeś nie odpowiednią ilość LED-ów w nitce,  bo Driver LDD-700L obsłuży LED-y do max 22W  a Driver LDD-700H ma moc 36W 

@waldek123blau skąd masz te informację ??

Zgodnie ze specyfikacją LDD-700L  pracuje w zakresie 9V-36V a prąd jest stały i wynosi 700mA.

Wedługo mojej wiedzy można go obciążyć napięciowo 10 szt diód o napięciu pracy do 3,6V jedna co da sumę dopuszczalnego napięcia bo prąd jest niezmienny.

W moim starm RSM250 było 8 diód w nitce i pomimo tego były problemy.

Pozdrawiam Tomasz


aquarium60179.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, pol-uk napisał:

@waldek123blau skąd masz te informację ??

Zgodnie ze specyfikacją LDD-700L  pracuje w zakresie 9V-36V a prąd jest stały i wynosi 700mA.

Wedługo mojej wiedzy można go obciążyć napięciowo 10 szt diód o napięciu pracy do 3,6V jedna co da sumę dopuszczalnego napięcia bo prąd jest niezmienny.

W moim starm RSM250 było 8 diód w nitce i pomimo tego były problemy.

Pozdrawiam Tomasz

Nie, - zgodnie ze specyfikacją napięcie wejściowe jest 9V-36V  a wyjściowe  2V-32V  ale moc 22W tu masz link do specyfikacji:

https://www.tme.eu/pl/details/ldd-700l/przetworniki-dc-dc/mean-well/

Natomiast LDD-700.H ma napięcie wejściowe 9V-56V a wyjściowe DC 2V-52V  ale moc 36W tu jest link do specyfikacji:

https://www.tme.eu/pl/details/ldd-700h/przetworniki-dc-dc/mean-well/?gclid=CjwKCAjw8e7mBRBsEiwAPVxxiEaI_R1Yo4gOi-fUF-g45jCMjHaV64ahsqdBLVVsLkC8SRDKJlLMyBoC4MwQAvD_BwE

Jeśli chodzi o obciążenie napięciowe Drivera  to jeżeli dioda np. RB 460-470nm ma napięcie zasilania 3.4-3.8V to gdy zastosujesz w nitce 9 LED-ów daje 9x3.8V = 34.2V   czyli może się spalić! bo napięcie wyjściowe z tego drivera jest mniejsze czyli  2V-32V.

Tu masz link do specyfikacji diody Led  gdzie stoi jak wół  Napięcie zasilania  VF = 3.4 - 3.8V

https://allegro.pl/oferta/dioda-led-3w-epileds-460-470nm-niebieska-7818608424


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@waldek123blau chapeau bas - ukłony w Twoją stronę. 


aquarium60179.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.