Jump to content
Luca197

Dino

Recommended Posts

Witam wszystkich i mam male pytanie odnośnie tego dziadostwa DINO mam dość swieże akwarium zalane 24 czerwca i właśnie dopadło moje akwarium dino, wiele czytałem na temat tej plagi i w ogole, ale moje pytanie brzymi raczej nie jak z tym walczyć tylko czy z tym walczyć z tego względu, że jest to swieży zbiornik i może samo przyszło samo pójdzie jak sądzicie ? I czy to normalne, że swiezym akwarium mam wysyp tego dziadostwa. Wszedzie czytałem, o cyjano, glonach zielonych itd nie chcę chwilowo panikowac dlatego też wolę sie zapytać za nim zaczne cokolwiek robić. Z góry dziękuję za jakie kolwiek rady.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dużo za mało informacji, żeby stwierdzić czy przyczyną mogą być Twoje błędy czy po prostu to etap dojrzewania. Zwykle w takich przypadkach wystarczy stwierdzenie: czekać, dojrzewanie, samo przejdzie. Tak, Dino bywa normą, czy u Ciebie jest to cholera wie. Podziel się wszystkimi szczegółami bo nikt nie będzie Cię teraz przesłuchiwał.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

24 minuty temu, Luca197 napisał:

nie jak z tym walczyć tylko czy z tym walczyć

To zależy czy masz korale już? Dino łatwo oblepia koralowce i je zadusi... nie można wówczas pozostać biernym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze to może zacznę od informacji na temat zbiornika

Zbiornik zalany 24 Czerwca 450L

Zasolenie 1025,35 Refraktometr

Ph 8,2 testy Red Sea

Ca 450 Red Sea

Kh 8,1 Red Sea

Mg 1400 Red Sea

No2 0 Red Sea

No3 10 Red Sea

NH3-NH4 0 Red Sea

Po4 0,08 Red Sea

Si 0 Salifert nie moge znalezc nigdzie z Red sea

50 KG żywej skały 

5kg żywy piach

Cyrkulacja 2 x Tunze 6085 od 400-1000 L

1 x Tunze 6045 od 40- 500 L

Tempertura 25 stopni

Nie posiadam sumpa ze względu namiejsce w szafce, aczkolwiek mam w planach zmienic szafke w  niedalekiej przyszłości i wtedy będzie sump

Odpieniacz wewnętrzny Tunze 9012 według producenta od 400 L do 1200 L 

Oświetlenie 2x Zetlight ufo led 96 W wiem, że oświetlenie lekko słabe, ale nie miałem z tego względu nigdy problemów. To nie jest moje pierwsze akwarium na tym oświetleniu. Emitowany wschód i zachód słonca oświetlenie działa od godziny 11 do 23

Woda Rodi 75 gpd plus dwa filtry z żywicą z Erybki nie pamiętam którą. Wkłady wymienione jakieś 4 miesiace temu ale TDS pokazuje 0000.

Sól Red Sea ta Niebieska ze względu na to, że nie jest tak bardzo bogata jak ta czarna, a na razie w akwarium nie mam żadnych korali.

Mam parę ryb mianowicie:

Valenciennea puellaris

Salarias fasciatus

Zebrasoma flavescenses

zebrasoma veriferum

Paracenturus Hepatus

amphiprion ocellaris x2 dobrana para która regularnie sklada ikre co tydzien uciązliwe strasznie

1x Lysmata debelius

Na chwile obecna brak korali, bo boję sie wkładać do tego akwarium ze względu na dino. Nic nie dodaje do akwarium zadnych bakterii, ani innych dodatków na razie nie widzę takiej potrzeby. Jedyne co zmieniłem w akwarium to cyrkulacja w sensie wczesniej miałem 4 słabsze cyrkulatory teraz wymieniłem na mocniejsze.

 

Ufff wydaje mi się, że to już wszystko co powinienem wczesniej napisać 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestem w trakcie pisania artykułu o mojej walce z dino, ale idzie ciężko bo mam wiele innych obowiązków. Puenta jest jednak taka, że:

Dino zwalcza się brudem :) i konkurencją.

A tak poważnie to dino jest całkiem normalne w dojrzewajacym akwarium. Jest to razem z cyjno jeden z bardziej ekspansywnych organizmów i jeśli nie ma konkurencji to nic go nie powstrzyma. Stąd dino często występuje w zbyt sterylnych akwariach startowanych na suchym piasku, sztucznej skale etc. 

Ja przeszedłem przez inwazje dino całkiem niedawno. Masz kilka opcji choć w tak młodym zbiorniku to i tak cierpliwość jest najważniejsza.

1 - odciągasz codziennie i pilnujesz zeby NO3 i PO4 było wykrywalne

2- przydałoby sie zidentyfikowac rodzaj bruzdnic, ponieważ trzy najbardziej popularne mają trochę inne cechy i skuteczna walka z nimi zależy od dostosowania metod to cech rodzajowych. Jesli dominują charakterystyczne "gluty" z bąbelkami powietrza to z reguły jest to rodzaj Ostreopsis sp. 

3 - na tym etapie stosowanie dużej ilości zoo i fitoplanktonu jest bardzo wskazane.

4 - Jeśli to Ostreopsis sp to odpieniacz można wyłączyć - zeby dać większą szansę bakteriom fito i zooplanktonowi

5 - zakładam, że nie masz życia w akwarium ale tak czy siak koniecznie wrzuć węgiel bo bruzdnice produkuja toksyny, które mogą negatywnie wpływać na kondycję innych zwierząt

6 - Przyciemnienie rekomendowane.

Jest jeszcze sporo innych rad ale to zalezy od tego co jest w akwarium.

 

 

 

EDIT: jak pisałem to Twojego postu jeszcze nie bylo :)


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć dziękuje za odpowiedz

Jeżeli chodzi, o Dino to sa to długie ciągnące się gluty z bąbelkami na końcach są na skałach na piachu chociaż napiachu nie widze nigdzie bąbelków tylko na skałach. No mam juz parę ryb w tym zbiorniku dlatego też nie wiem co i jak zrobić żeby było dobrze. Jeżeli mam juz ryby w zbiorniku to raczej odpada opcja wyłączenia odpieniacza wydaje mi się. Cierpliwosci jest CI u mnie pod dostatkiem. Zastanawia mnie też czy powinienem robić podmiany wody. Na razie robie same dolewki.

Edited by Luca197 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, Tester napisał:

Jestem w trakcie pisania artykułu o mojej walce z dino, ale idzie ciężko bo mam wiele innych obowiązków. Puenta jest jednak taka, że:

Dino zwalcza się brudem :) i konkurencją.

A tak poważnie to dino jest całkiem normalne w dojrzewajacym akwarium. Jest to razem z cyjno jeden z bardziej ekspansywnych organizmów i jeśli nie ma konkurencji to nic go nie powstrzyma. Stąd dino często występuje w zbyt sterylnych akwariach startowanych na suchym piasku, sztucznej skale etc. 

Ja przeszedłem przez inwazje dino całkiem niedawno. Masz kilka opcji choć w tak młodym zbiorniku to i tak cierpliwość jest najważniejsza.

1 - odciągasz codziennie i pilnujesz zeby NO3 i PO4 było wykrywalne

2- przydałoby sie zidentyfikowac rodzaj bruzdnic, ponieważ trzy najbardziej popularne mają trochę inne cechy i skuteczna walka z nimi zależy od dostosowania metod to cech rodzajowych. Jesli dominują charakterystyczne "gluty" z bąbelkami powietrza to z reguły jest to rodzaj Ostreopsis sp. 

3 - na tym etapie stosowanie dużej ilości zoo i fitoplanktonu jest bardzo wskazane.

4 - Jeśli to Ostreopsis sp to odpieniacz można wyłączyć - zeby dać większą szansę bakteriom fito i zooplanktonowi

5 - zakładam, że nie masz życia w akwarium ale tak czy siak koniecznie wrzuć węgiel bo bruzdnice produkuja toksyny, które mogą negatywnie wpływać na kondycję innych zwierząt

6 - Przyciemnienie rekomendowane.

Jest jeszcze sporo innych rad ale to zalezy od tego co jest w akwarium.

 

 

 

EDIT: jak pisałem to Twojego postu jeszcze nie bylo :)

Witam. 

Tester 

21 minut temu, Tester napisał:

Jestem w trakcie pisania artykułu o mojej walce z dino, ale idzie ciężko bo mam wiele innych obowiązków. Puenta jest jednak taka, że:

Dino zwalcza się brudem :) i konkurencją.

A tak poważnie to dino jest całkiem normalne w dojrzewajacym akwarium. Jest to razem z cyjno jeden z bardziej ekspansywnych organizmów i jeśli nie ma konkurencji to nic go nie powstrzyma. Stąd dino często występuje w zbyt sterylnych akwariach startowanych na suchym piasku, sztucznej skale etc. 

Ja przeszedłem przez inwazje dino całkiem niedawno. Masz kilka opcji choć w tak młodym zbiorniku to i tak cierpliwość jest najważniejsza.

1 - odciągasz codziennie i pilnujesz zeby NO3 i PO4 było wykrywalne

2- przydałoby sie zidentyfikowac rodzaj bruzdnic, ponieważ trzy najbardziej popularne mają trochę inne cechy i skuteczna walka z nimi zależy od dostosowania metod to cech rodzajowych. Jesli dominują charakterystyczne "gluty" z bąbelkami powietrza to z reguły jest to rodzaj Ostreopsis sp. 

3 - na tym etapie stosowanie dużej ilości zoo i fitoplanktonu jest bardzo wskazane.

4 - Jeśli to Ostreopsis sp to odpieniacz można wyłączyć - zeby dać większą szansę bakteriom fito i zooplanktonowi

5 - zakładam, że nie masz życia w akwarium ale tak czy siak koniecznie wrzuć węgiel bo bruzdnice produkuja toksyny, które mogą negatywnie wpływać na kondycję innych zwierząt

6 - Przyciemnienie rekomendowane.

Jest jeszcze sporo innych rad ale to zalezy od tego co jest w akwarium.

 

 

 

EDIT: jak pisałem to Twojego postu jeszcze nie bylo :)

Cześć. 

Tester tu bym polemizował z Tobą na temat tego że w młodym zbiorniku dino jest normalnym zjawiskiem. Zaznaczę, że nie jestem super znawcą w dziedzinie akwarystyki morskiej ani mi w głowie pouczać doświadczonych morszczaków ale....... Dam przykład swojej kostki. Otóż startowałem na suchej skale RRR ze startą krewetką i bakteriami colombo i biogro 123 i nawet nie zauważyłem dojrzewania. Zbiornik ma 2 lata (minęło w maju br.) mimo że żwirek jest to wygląd akwarium przypomina bardziej sterylny. 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym dokarmiał bakteriami. U mnie pojawia się delikatnie brązowy nalot na piasku i zaczyna się cofać po zwiększeniu dawki bakterii (jeszcze od dzisiaj vsv rozpocznę) i wpuszczeniu nassariusów :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szkoda że masz juz ryby.... 

1 - węgiel w przepływie jest konieczny zwlaszcza zeby chronic Valenciennea puellaris i Salarias fasciatus, bo to głównie one są narażone, choć reszta też

2 - odciągaj codziennie, ile możesz

3 - stosuj fito i zooplankton - w duzych ilościach. Zooplanktonu nie wlewaj z butelki tylko delikatnie gruszką czy weżykiem powoli na skały i na piasek. 

4 - szkoda ze nie masz sumpa bo by było łatwiej. Dino nie lubi wysokiego pH - znika powyżej 8.4. Dobrze napowietrzaj wode - nawet zwykłym brzeczykiem (choć pewnie 8.4 nie uzyskasz)

5 - rób co kilka godzin silna cyrkulacje - ale daj cyrkulator pod powierzchnię tak aby zaciągał powietrze. Bąble powietrza powodują ze dino w kolumnie wody łatwiej trafia do odpieniacza

 

2 minuty temu, maximus44 napisał:

Witam. 

Tester 

Cześć. 

Tester tu bym polemizował z Tobą na temat tego że w młodym zbiorniku dino jest normalnym zjawiskiem. Zaznaczę, że nie jestem super znawcą w dziedzinie akwarystyki morskiej ani mi w głowie pouczać doświadczonych morszczaków ale....... Dam przykład swojej kostki. Otóż startowałem na suchej skale RRR ze startą krewetką i bakteriami colombo i biogro 123 i nawet nie zauważyłem dojrzewania. Zbiornik ma 2 lata (minęło w maju br.) mimo że żwirek jest to wygląd akwarium przypomina bardziej sterylny. 

Pozdrawiam

"Normalne zjawisko" nie znaczy że na 100% wystapi, ale dino bardzo czesto występuje w nieustabilizowanych zbiornikach a dojrzewające właśnie takimi są :)

Innymi słowy, może nie wystapić, ale nie powinno byc niespodzianką jak wystapi.

W naturze jeśli pojawi się nisza na jakimkolwiek terenie, zostanie ona wypełniona przez organizmy, najbardziej ekspansywne, czyli takie które najłatwiej znoszą niewygody nowych terenów. Dowodem na to jest to, że najczęściej z plagami walczymy w młodych zbiornikach (lub starych, ale z zaburzoną równowagą)


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuje Bardzo za pomoc muszę więc się obkupić w fito i zooplankton i będe stosował się do zaleceń, a jeżeli chodzi, o podmiany wody. Podmieniać czy na razie się wstrzymać ? Rozumiem, że odciągać ile sie da tzn, że woda przez wate i spowrotem do akwarium. Macie może jakies dobre firmy z fito i zooplanktonem .Czy coś takiego jest dobre ?  

https://www.ebay.de/itm/3-Liter-Synechococcus-Plankton-Cyano-Stop-Meerwasser-Korallen-Phytoplankton-LPS/254293688171?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D2%26asc%3D20160908110712%26meid%3D117bbeb8386d4ad08708b8fc0efc28a4%26pid%3D100677%26rk%3D3%26rkt%3D30%26sd%3D283156614825%26itm%3D254293688171%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2385738&_trksid=p2385738.c100677.m4598

 

Jezeli chodzi, o zoo to pojecia nie mam

 

i może coś takiego jeżeli chodzi o Zoo

 

https://www.ebay.de/itm/Microbe-Lift-Zoo-Plus-473-ml-Zooplankton-fur-Meerwasser-Wirbellose-und-Fische/382173122107?epid=1112167232&hash=item58fb4b0e3b:g:I3UAAOSweARZc0uD

 

Czy tp bedzie odpowiednie ? 

Edited by Luca197 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze nie bede robił podmian, a jeżeli chodzi, o PO4 I NO3 mam takie jak pisałem powyżej. Mam jeszcze z nich zejsc ? mam taki srodek do obnizania po4 i no3 Red Sea  Algae managment  NO3-PO4-X moge to stosować ? i co sadzisz o tych linkach co wkleiłem to jest to,  o czym pisałeś. Nigdy tego nie używałem dlatego pytam.

Dziękuje za pomoc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.