Skocz do zawartości
tomasz

LAMPA LED DIY - parainstrukcja budowy

Rekomendowane odpowiedzi

Dokładnie tak.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może ja wypowiem parę słów.

Drivery działają na zasadzie źródła prądowego (tak jak np spawarki transformatorowe lub lutownice transformatorowe) czyli niezależnie od obciążenia (rezystancji) wymuszały stały i niezmienny prąd w obwodzie. I dlatego nie zależnie ile ledów jest w nitce zawsze płynie ten sam prąd a w idealnym źródle prądowym najlepszym stanem pracy jest stan zwarcia dlatego zwieranie amperomierzem driverów nie może w żaden sposób im zaszkodzić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie może tak. Tu się nie bedę spierał bo teorię na pewno znasz lepiej. Jednak już niejeden driver poleciał przez zwarcie na wyjściu. Niemniej prąd płynący we WSZELKICH układach należy mierzyć podłączając amperomierz szeregowo z odbiornikiem, a nie zamiast niego.

Edytowane przez tomasz (wyświetl historię edycji)

380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podczas testów zawsze obciążam drivery amperomierzem i jeszcze żaden z tego powodu nie padł :) być może była jeszcze jakaś inna przyczyna że padały.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Marcin, chyba nie rozumiemy się. Piszę o zasadzie, o poprawnym wykorzystaniu miernika. Prąd zasilacza też sprawdzasz zwierając go amperomierzem?


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zasilacz jest źródłem napięciowym i tam zwarcie go amperomierzem spowoduje popłynięcie prądu ile dała fabryka i jeszcze więcej co skończy się spaleniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No więc używajmy mierników zgodnie z zasadami to będziemy dłużej żyli.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja wlasnie uratowalem baniak miernikiem:D

Edytowane przez remel (wyświetl historię edycji)

960 L plus 135 sump, 8x54 plus 150 led, obieg DC12000, cyrkulacja wir :) , white skim 250 AN10000 i takie tam

6ay0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I znowu ja ponownie i już nie wiem czy mam jakiegoś pecha czy co i już zaczynam mieć dość tych ledów a do rzeczy.

miałem sobie dziś podłączyć sterownik ale zanim się do tego zabrałem kontrolnie włączyłem sobie lampę i co,jedna nitka tym razem białych nie świeci(oczywiście wszystko wcześniej świeciło i nie było żadnego problemu).Dotknąłem delikatnie driver a dokładnie taki chyba okrągły kondensator są dwa na tym driverze i ten od strony podłączenia diód http://www.mrelektro...erled/mr2007vxx i diody zaświeciły ale po 3-4 sekundach z trzeciej diody się dymiło,za każdym razem kiedy włączyłem do gniazdka zasilacz to ta nitka nie odpalała dopiero po ruszeniu tego kondensatora odpalały ale z jednej diody szedł dym.Zwarcia na diodzie nie było bo sprawdzałem miernikiem.Nie wiem czy dobrze zrobiłem ale odłączyłem ta diodę i podłączyłem 5szt. w nitce i też nie zaświeciły dopiero jak ruszyłem driver to zaświeciły na sekundę i zgasły i chyba się do jasnej cholery spaliły diody bo teraz nie świecą sprawdzając je miernikiem.Driver też nie miał zwarcia do radiatora.

Czy driver mógł walnąć i spalić diody?

i czy tym miernikiem sprawdzę driver bo z tego co piszecie to czerwony kabel do 10a a u mnie jest z tego co widzę 5a

post-11383-0-63956000-1352638610_thumb.jpg

Edytowane przez Sygen (wyświetl historię edycji)

Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do 10a co do 5 bo nie rozumiem. W mierniku masz zakres 5A to widzę, ale gdzie mas 10????


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no właśnie nie mam 10a tylko 5a a przeczytałem ze trzeba miernik czerwony kabel wpiąć w 10a


Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pewnie chodzi o to:

No to łopatologicznie robię to tak:

Biorę miernik uniwersalny,

Czarny kabelek do gniazda COM

Czerwony kabelek do gniazda 10ADC

Regulator miernika ustawiam na symbolu DCA 10A

Sygen, Twój miernik ma zakres 5A, więc sondy wpinasz do gniazd COM i 5A.


ReefMax i parę gratów...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pewnie chodzi o to:

Sygen, Twój miernik ma zakres 5A, więc sondy wpinasz do gniazd COM i 5A.

i mam rozumieć ze pokrętło na 5DCA, driver podłączając bezpośrednio do zasilacza plus do plusa

minus do minusa i miernikiem czerwonym do plusa a czarnym do minusa w wyjściu na ledy.


Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

No co Ty zrobisz zwarcie jeśli podepniesz tak jak napisałeś .Ledy muszą być podpięte w szereg z miernikiem , jeśli mierzysz prąd jaki pobierają ledy.

Edytowane przez JerzyB (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

No co Ty zrobisz zwarcie jeśli podepniesz tak jak napisałeś .Ledy muszą być podpięte w szereg z miernikiem , jeśli mierzysz prąd jaki pobierają ledy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

No co Ty zrobisz zwarcie jeśli podepniesz tak jak napisałeś .Dioda musi być podpięta w szereg z miernikiem , jeśli mierzysz prąd jaki pobierają ledy.

chcę sprawdzić sam driver czy jest dobry

jak mam to zrobić miernikiem,wypiołem go i czy muszę go podłączyć ponownie aby sprawdzić czy mogę go podpiąć samego do zasilacza plus do plusa ,minus do minusa i sprawdzić miernikiem na wyjściu do ledów plus do czerwonego kabla z miernika wpietego do 5a i czarny minus


Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sprawdziłem podpinając miernik jako 7 diodę w szereg czyli czerwony z miernika wpięty na 5a w mierniku do plusa z drivera na wyjściu na ledy i czarny do pierwszej diody do plusa i nie ma jakiejkolwiek reakcji na mierniku same zera.


Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jeszcze jedna kwestia a mianowicie

czemu drivery od blue podpięte pod pwm do sterownika piszczą jak diabli tak samo jak się rozjaśnia od 1% i tak samo jak świecą np.100% od RW tez ale bardzo cicho prawie niesłyszalnie ale te od blue to idzie oszaleć jak piszczą a mam te

http://www.mrelektro...rled/mr2002vxxx

czy można to jakoś zniwelować czy już tak ma być

Edytowane przez Sygen (wyświetl historię edycji)

Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego to Ci nie odpowiem prawdopodobnie cos w nim rezonuje ale moje też piszczaly masakrycznie ale po jakimś czasie przestały. Też kombinowalem żeby wymienić zasilać i inne cuda ale nie było na to wtedy czasu a teraz nie ma problemu. U mnie docierały się ponad miesiąc a piszczaly najgłośniej przy sciemnianiu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem ciekawy obrazek, odnośnie postu Tomasza z drugiej strony wątku.

5000k.jpg

Zalecane były diody 0A, 0B, 0C, 0D - z rysunku widać, że wypada to w środkowych partiach 'odcieni' i niekoniecznie wszystkie są barwami najzimniejszymi (bo np. 0S jest zimniejsze od 0D). Ale ogólnie dążę do tego czy 0S się nadaje, czy nie i co oznaczają cyfry przed tym współczynnikiem np. 20S ?

EDIT: źle spojrzałem w sklepie...to nie 20S tylko 2S0...czyli pewnie 2S tylko po co to 0 na końcu ?

Edytowane przez pin54 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jako że rodzinka na Ukrainie prowadzi całkiem ładną 500-kę, oprócz kilku moich sps-ów zawiśnie nad nim lampa mojej konstrukcji. Jako że chałupa cała w marmurach także design musiał znacznie różnić się od radiatora wiszącego w koronie. Wymyśliłem (zerżnąłem) więc budowę panelową z możliwością rozszerzenia lampy o kilka następnych paneli. Moduł ma 130W, 3,5 cm wysokości, aluminium - plexi. Zasilany jest zasilaczem do laptopa. Sterownik będzie wyprowadzony na zewnątrz i w ładnej obudowie będzie gdzieś wisiał w łatwo dostępnym miejscu. Na razie są dwa moduły, w założeniu będą trzy czyli 390W na 500l wody. Właśnie ślę foto na Ukrainę więc tu też się pochwalę. 100% Cree oczywiście.

Tomasz, czy dobrze zgaduję, że do budowy takiego modułu użyłeś tylko dwóch driverów?


3940_3946.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Planuję złożyć lampkę, 12 diod (2 nitki po 6 szt). Przeczytałem cały wątek 2 razy, ale spamiętać wszystko jest niemożliwe, a i czasami niektórych rzeczy po prostu nie zrozumiałem dlatego kilka pytań.

Chciałbym zastosować diody XT-E, ze względu na niższą cenę i (chyba) lepszą wydajność - nie wiem czy poprawnie interpretuję dane :) oraz z tego względu że na jednej nitce chcę pomieszać RB z białymi.

LED Cree XT-E, royal blue, 500mW/350 mA, 450-455nm

LED Cree XT-E, zimna, R4-130 lm/350 mA, bez min CRI, BIN ze składu: 0B (ok 8000 K)

Na jednej nitce 6 RB na drugiej 4 białe + RB - czyli stosunek białe:niebieskie 1:2

Do tego sterownik...i tu już mam kompletną zagwozdkę bo z elektroniką to mam niewiele wspólnego i nie wiem jak to działa, a muszę też pod uwagę brać koszty dlatego zadam kilka pytań ogólnych.

Skoro 2 nitki to 2 drivery. Drivery zaproponowane na początku (MR2007Vxx) są przygotowane do podpięcia sterownika, ale czy mogę do nich podpiąć zwykły potencjometr żeby sterować mocą światła (pewnie tak, ale chcę się upewnić, a jeżeli tak to prosiłbym o jakąś propozycję, żebym miał chociaż jakiś punkt zaczepienia w poszukiwaniach) ? Być może w przyszłości dokupię konkretny sterownik, ale na początek pokrętło będzie musiało mi wystarczyć.

Czy mogę dać taki driver tylko do jednej nitki i później nią sterować, a do drugiej nitki jakiś 'zwykły' tani driver bez możliwości sterowania (do nitki niebieskiej)? - tu tak samo, jak by ktoś wkleił link do przykładowego drivera byłbym wdzięczny.

Wszystko przyczepię do radiatora, prawdopodobnie tego http://www.piekarz.p...offer&group=199

Ps. Chyba właśnie cały plan legł w gruzach, bo opis na www dla XT-E RB jest max prąd 1500

http://www.maritex.c...ucts/ggid/21522

, w jednym pdf są opisywane razem z white i max prąd 1500mA ...ale właśnie kliknąłem inny pdf, którego wcześniej nie widziałem i max prąd 1000mA. To jak to właściwie jest ? :)

EDIT:

Masakra jakaś. Dzowniłem do maritexu, rozmawiałem z jakąś panią, która sprawdziła na www cree po prostu i powiedziała mi, że cree podaje że 1,5A. Ale wciąż nie wiem co mam sobie o tym myśleć bo w pdf, tym który dotyczy konkretnie RB, który także jest zrobiony przez cree jest wyraźna informacja że 1A . Na stronie cree, do RB jest 'przypięta' tylko ogólna specyfikacja XT-E i napisane że 1,5A

Stosował ktoś te diody ?

Edytowane przez pin54 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam znalazłem coś takiego http://www.ibis.krakow.pl/solar_engine_symulator_switu_zmierzchu.html urządzenie ułatwiło by znacznie ustawienie świtu i zmierzchu tylko jest problem z znalezieniem odpowiednio mocnego zasilacza który może współpracować z ściemniaczami triakowymi z nacinaniem, odcinaniem fazy. może ktoś widział lub zna taki zasilacz jak PCD-25 mean well tylko mocniejszy

Edytowane przez misza (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Misza, ten układ to zawracanie d...

@Pin ledy xt-e RB mają prąd max 1500mA . Stosuje je odkąd weszły bo są chyba najlepsze obecnie. Steruje je na 1,4A.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tomasz... jest wizualna roznica miedzy XT-G Royal Blue a XP-E Royal Blue ustawione na wysokim pradzie ? Mozez cos powiedziec ? Chodzi mi zarowno o "jasnosc" jak i barwe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.