Skocz do zawartości
zulus

Lampa LED - chłodzona wodą

Rekomendowane odpowiedzi

Owszem,masz trochę racji - z tym robieniem czegoś nowego sam się zgadzam. Ale Ty właśnie robisz coś nowego z części z minionej epoki.

Ale do Twojego pytania. Choćbyś użył nie wiem jakich diód ale zrobił sterowanie to powinno Ci się udać ustawić kolor światła jaki będzie Ci odpowiadał. Ale przy jakiej to będzie mocy całości ( bo najczęściejustawienie koloru polega na skręceniu któregoś kanału) tego nikt nie wie. Może się okazać że będzie za ciemno.

A o diodach 10, 20 czy 50W wiem znacznie więcej niż Ci się wydaje, a na pewno tyle żeby trzymać się od nich z daleka. A że większość wybiera Cree? To tylko dlatego ze umie czytać karty katalogowe i liczyć.

Edytowane przez tomasz (wyświetl historię edycji)

380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja z diodami mocy też miałem do czynienia wprawdzie nie w akwarystyce ale miałem. Oczywiście każdy kanał składający się takich samych diod ma osobny driver sterowany przez PWM docelowo z atmegi na starcie tylko z potencjometrów.

A generalnie pozwól, że się z Tobą niezgodę :) i zapytam się czy mierzyłeś swoje i inne diody kolorometrem, że tak jesteś pewien swego.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, na początku mojej przygody zlecałem cały szereg pomiarów temp. Dlatego że lubię wiedzieć kto mnie próbuje robić w balona a kto nie. Nie znalazłem żadnej diody która przekroczyła 9000. Zarówno chińskie firmówki, chińskie no name jak i cree. Tylko cree wyranie to napisało że kończą na 8300. W chińskich opisach kończyli na 20000.Ale tylko w opisach.

Jeśli więc lubisz nieekonomicznie to rób, nie widzę żadnego problemu. Nie rozumiem jedynie po co na siłę coś pieprzyć gdy najlepsza obecnie ogólniedostępna dioda 10-cio watowa kosztuje poniżej 30zł. Oszczędzasz żeby co udowodnić, że inne też trochę świecą? To ja wiem bez Twojego dowodu. Tyle z mojej strony, zdawaj relację z projektu, chętnie poczytam.

Edytowane przez tomasz (wyświetl historię edycji)

380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Zulus

Powietrze jest takim samym płynem jak woda. Różnica w odbieraniu ciepła wynika z różnicy masy metra sześciennego pod normalnym ciśnieniem oraz ciepła właściwego. Nie mniej zanim woda/powietrze odbierze ciepło, a nie zrobi tego bezpośrednio ze struktury diodowej, to ciepło musi "przewędrować" do owego medium chłodzącego. Jeśli postanowiłeś zastosować na konstrukcję aluminium to powinno ono mieć odpowiednią grubość od strony gdzie zostaną przykręcone "gwiazdki" diod. Inaczej co z tego, że będziesz chłodził je wodą skoro punktowo będą się przegrzewały. Zanim woda łaskawie odbierze ciepło, które jej zaproponujesz będą musiały być spełnione w sumie te same warunki co dla powietrza. Czyli będzie ważna powierzchnia przez, którą jest pormieniowana energia postaci ciepła. Inaczej woda jedynie się "prześliźnie" po gorących punktach . Dlatego jeśli planujesz szybki przepływ to wystarczy profil o prostokątnym przekroju i nic więcej. Zaś jeśli chcesz czegoś bardziej finezyjnego to wewnątrz kanału z medium chłodzącym powinny być wypustki powiększające styk radiatora z medium chłodzącym.

Jeśli miałbym coś zasugerować to możliwie cienkie rurki silikonowe przez, które będziesz przepuszczał destylowaną wodę do belki z diodami.

Postaraj się to zrobić możliwie tanio tak by nie wyszło trzy razy drożej jak zestaw diod. Dla 10W oświetlenia LED zaproponowałbym raczej zwykły radiator chłodzony powietrzem. Ale jak się upierasz...

Nie tak dawno przeglądałem dokumentację techniczną 149W, o ile dobrze pamiętam, japońskiej lampy ulicznej LED z biernym chłodzeniem powietrzem. Wystarczyło odpowienie ukształtowanie radiatora by pobrać z diod ciepło a następnie je rozproszyć.

p.s.

żadnego tytanu!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja niestety nie mogę pomierzyć temperatury barwowej chyba, że się pochwalisz jak tego zrobiłeś? Może są jakieś wypożyczalnie sprzętu pomiarowego?

Jednak nadal jestem pewien swego bo kiedyś porównywałem je z hqi 10k i ledy 16k i 20k dają bardziej niebieską a nawet fioletową poświatę.

W każdym razie stawiam na swoim i będę relacjonował budowę.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość tuptus

Tak trzymaj, a niech sobie nie myślą :thumbup:

Pochwalisz się efektami pracy nieważne od efektu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie spokojnie, dla niektórych nie ważny jest cel a ważna jest droga do celu...

I tu mamy przykład. Zrobisz pokaż, chetnie popatrze jak sie pomęczyłeś i czy coś osiągnąłeś.

Co do tematu, nie pytaj obarwe do osiagniecia z diod ktorych not katalogowych nie mozesz przedstawic - tego sie nie da...


350l SPS tank, 4xTunze 6095 + Tunze7096, ATI Powercone 200i, Profilux 3ex + ext. module

ATI mod 4xT5 39W + LED Cree 162W, DASTACO II Ca reaktor, NP Biopellets

Kupuje uszkodzony sprzęt GHL, Tunze etc...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

robilismy dwa lata temu taki projekt. w dwoch wersjach. plaszcz wodny z obiegiem zamknietym i drugi z woda akwariowa. z okazji dostepu do maszyn wiercenie 1200mm dlugosci bloku i wciskanie rurek kosztowalo tylko zarwane noce. godziny do potegi n spedzone na dopracowywaniu i w koncu wielkie rozczarowanie bo skutecznosc "taka sama" :) jednym slowem trzymajmy sie sprawdzonych rozwiazan. tam gdzie sie da stosuje sie chlodzenie powietrzem i koniec. powoerzchnia czynna radiatora jest wielokrotnie wieksza od powierzchni styku wody. pomimo wiekokrotnie lepszego przekazywania ciepla metal-woda roznica powierzchni sprawia, ze praktycznie ilosc odbieranego ciepla jest identyczna.

nie ma wiec co robic pod gorke :)


Nadchodzi nowe... :lol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Doszedł ostatni element układanki. Lut do aluminium, w weekend palnik w łapę i składam wszystko do kupy.

Zrobiłem testy z chińskim klejem termo przewodzącym i jestem mile zaskoczony. Dobrze klei i dobrze przewodzi ciepło.

Przy diodzie 10W kawałem profilu 10x20cm bez żadnego wymuszonego chłodzenia rozgrzał się do 42C. Chyba sporo.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zulus, a co powiesz na pomiar temperatury barwowej cyfrowym aparatem?

Fotografujesz oswietlony badanym źródłemświatła bialy kawalek papieru aparatem, potem w sofcie do wywolywania RAWów tak dlugo korygujesz jego barwę suwakiem temp. barwowej az bedziesz miał wartosci RGB równe sobie i wtedy odczytujesz jaka temp. barwowa trzeba ustawic zeby to osiagnąć i masz wynik.


 

v.1

http://nano-reef.pl/...-salonowa-rafa/

v.2 start 31.08.2013:

http://nano-reef.pl/...ps-500l-oceanu/

v3 Start 17.02.2014 na Zeovit, do likwidacji, życie zostanie przeniesione do nowego szkła w wersji 4.

http://nano-reef.pl/...-z-zeovit-500l/

v. 4 wystartowane 12.12.2014 130x80 i 50 cm wysokosci zasolone AF Reef Salt, bakterie probiotyczne i azotowego cyklu na start, do tego CaralA, CoralE, Pozywka bakterii probiotycznych.

http://nano-reef.pl/...ra-na-powaznie/

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jacek, z tego co wiem standardowe obiektywy koncza sie na 15k


350l SPS tank, 4xTunze 6095 + Tunze7096, ATI Powercone 200i, Profilux 3ex + ext. module

ATI mod 4xT5 39W + LED Cree 162W, DASTACO II Ca reaktor, NP Biopellets

Kupuje uszkodzony sprzęt GHL, Tunze etc...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zawsze to cos, zwlaszcza w kontekscie tego ze nie ma zimniejszych ledów niz 9K jak pisze podobno CREE,

chyba nie chodzilo Ci o obiektywy tylko o korekcję?

Pozdr.


 

v.1

http://nano-reef.pl/...-salonowa-rafa/

v.2 start 31.08.2013:

http://nano-reef.pl/...ps-500l-oceanu/

v3 Start 17.02.2014 na Zeovit, do likwidacji, życie zostanie przeniesione do nowego szkła w wersji 4.

http://nano-reef.pl/...-z-zeovit-500l/

v. 4 wystartowane 12.12.2014 130x80 i 50 cm wysokosci zasolone AF Reef Salt, bakterie probiotyczne i azotowego cyklu na start, do tego CaralA, CoralE, Pozywka bakterii probiotycznych.

http://nano-reef.pl/...ra-na-powaznie/

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sorki o matryce :-)

po to stosuje sie filtry obnizajace temp. barwowa aby sie zalapaly :-)

Edytowane przez sledzik-wawa (wyświetl historię edycji)

350l SPS tank, 4xTunze 6095 + Tunze7096, ATI Powercone 200i, Profilux 3ex + ext. module

ATI mod 4xT5 39W + LED Cree 162W, DASTACO II Ca reaktor, NP Biopellets

Kupuje uszkodzony sprzęt GHL, Tunze etc...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sprawdzilem soft do Canona, niestety ma opcje albo recznie suwaczek do 10K albo pipetką do pobrania koloru pixela, niestety po pobraniu pipetką i ustawieniu WB w opcji z suwaczkiem nie pokazuje ile kelvinów mu wyszlo, wiec trzeba sie troche recznie pobujać.

Ale moze da sie przeliczyć jakoś wynik RGB na temp. barwową, musze poszukac


 

v.1

http://nano-reef.pl/...-salonowa-rafa/

v.2 start 31.08.2013:

http://nano-reef.pl/...ps-500l-oceanu/

v3 Start 17.02.2014 na Zeovit, do likwidacji, życie zostanie przeniesione do nowego szkła w wersji 4.

http://nano-reef.pl/...-z-zeovit-500l/

v. 4 wystartowane 12.12.2014 130x80 i 50 cm wysokosci zasolone AF Reef Salt, bakterie probiotyczne i azotowego cyklu na start, do tego CaralA, CoralE, Pozywka bakterii probiotycznych.

http://nano-reef.pl/...ra-na-powaznie/

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i 20k ... moje Cree Blue sa zdecydowanie wyzej w K niz te.

Stare XR-E miały 250lumenów z 4W .... kiedy to było... i przynajmniej mialy deklarowana barwe

teraz XP-E maja 283 z 3W lub XP-G 488lm z 4,7W

Edytowane przez sledzik-wawa (wyświetl historię edycji)

350l SPS tank, 4xTunze 6095 + Tunze7096, ATI Powercone 200i, Profilux 3ex + ext. module

ATI mod 4xT5 39W + LED Cree 162W, DASTACO II Ca reaktor, NP Biopellets

Kupuje uszkodzony sprzęt GHL, Tunze etc...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ta dioda daje ~ 80 lumenów z wata grzeje jak piecyk i świeci na niebiesko żadna atrakcja

chyba zjadłeś jedno 0


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jacek, z tego co wiem standardowe obiektywy koncza sie na 15k

Zrobienie obektywu typu pin hole to parę minut. Do takich zastosowań wystarczy. A wtedy ogranicza Ciebie matryca. I tu przewagę mają "pentaksiarze" :).


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale jaka? matryca i jej cakres jest bardzo podobny, nie wyjdzie po za 16kK

pentaksiarze tez uzywaja filtrow :-)


350l SPS tank, 4xTunze 6095 + Tunze7096, ATI Powercone 200i, Profilux 3ex + ext. module

ATI mod 4xT5 39W + LED Cree 162W, DASTACO II Ca reaktor, NP Biopellets

Kupuje uszkodzony sprzęt GHL, Tunze etc...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zulus, Michał dobrze napisał, 80lm/w czyli kiepsko . Co najwyżej kibel na niebiesko można sobie oświetlić. Poza tym te 20000 to jest wypadkowa barwa powstała z białej i niebieskiej przecież jasno to napisali. Jak do białej 6000 dodasz blue to mniej więcej też tak wyjdzie. Kolego wypisujesz androny a nawet zwykłego opisu nie rozumiesz.

Edytowane przez tomasz (wyświetl historię edycji)

380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest dioda mieszana biała z niebieskim, to oczywiste że będzie dawała mniej lumenów z wata. Tego się tak łatwo nie da porównać z pojedynczą białą diodą cree. W każdym razie firma dziwna.

Edytowane przez Nikel (wyświetl historię edycji)

Od 05.01.2014 nowe: 100x50x45, sump 112 l, 6 x T5 39W Dozownik EBTECH ze sterowaniem bluetooth, pompy Tunze 6025, 6045.

c9007dcceed49c71m.jpg26a1ff863e576da5m.jpg6d058997d459df13m.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zulus, Michał dobrze napisał, 80lm/w czyli kiepsko . Co najwyżej kibel na niebiesko można sobie oświetlić. Poza tym te 20000 to jest wypadkowa barwa powstała z białej i niebieskiej przecież jasno to napisali. Jak do białej 6000 dodasz blue to mniej więcej też tak wyjdzie. Kolego wypisujesz androny a nawet zwykłego opisu nie rozumiesz.

Kolego "This LED Emitted Color is light Blue or call it Water blue.( WHITE WITH A LITTLE BIT BLUE"

to jest opis barwy światła, więc to co ty wywnioskowałeś że to jest wypadkowa (pewnie Ci chodziło o że jest tam dioda biała i niebieska) jest Twoją nad interpretacją.

Jeżeli chodzi o lumeny to jest to dość mało miarodajna jednostka bo jest to luks na metr kwadratowy. I teraz pytanie jak producenci to sobie wyznaczają?

Opiszcie mi proszę bo ja autentycznie tego nie wiem.

Jakość nie ma (ja nie znam) instrumentów pomiarowych mierzących w lumenach tylko w luxach. I pomiary światła się wykonuje własnie w luxach. Akurat posiadam takie urządzenie i mogę sobie zmierzyć prawdziwe natężenie światła.

Wracając do projektu. Dzisiaj odniołem porażkę przy lutowaniu aluminium. Wszystkie luty kupione na allegro się do niczego nie nadają. Jutro zaniosę profil do zakładu, który podobno lutuje aluminium.

Przy testach jeden z driverów led wpadł mi do wody. Działający! Zaskwierczało, płytka pokryła się szarym osadem. Pewnie po elektrolizie. Mam nadzieje, że oprócz tlenu i wodoru nic innego do akwarium się nie wydzieliło. Co ciekawe po wyschnięciu działa dalej.

Gorzej, że prawdopodobnie (nie jestem pewien) wpadł mi akwa kawałek cyny ok 3cm i nie mogę go znaleść :(


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy testach jeden z driverów led wpadł mi do wody. Działający! Zaskwierczało, płytka pokryła się szarym osadem. Pewnie po elektrolizie. Mam nadzieje, że oprócz tlenu i wodoru nic innego do akwarium się nie wydzieliło. Co ciekawe po wyschnięciu działa dalej.

Gorzej, że prawdopodobnie (nie jestem pewien) wpadł mi akwa kawałek cyny ok 3cm i nie mogę go znaleść :(

Dlugo ten driver dzialal w wodzie? Na skutek elektrolizy solanki najgorszy bedzie chlor.

A z drugiej strony... gdzie ty masz warsztat? Nad akwarium?


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.