Skocz do zawartości
kyle3

Słone 63l - kolejny początkujący :)

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć! Ponieważ to początki mojej aktywności na forum (jak i w ogóle totalne początki przygody z akwarystyką) chciałbym się przede wszystkim przywitać :)

Planuję w niedalekiej przyszłości założyć swój pierwszy zbiornik, więc duuuuużo czytam, edukuję się i powoli planuję jak dokładnie wszystko urządzić. Jakbyście mogli rzucić okiem na punkty poniżej i zobaczyć, czy idę w dobrą stronę. Z góry dzięki za wszelkie porady i komentarze! Jeśli byłoby w miarę ok, zacząłbym już kompletować sprzęt (może częściowo coś używanego, żeby zmniejszyć koszty).

Trochę się tu rozpisałem, ale chciałem zebrać już wszystko w jednym miejscu :)

1. Akwarium

Myślę o wymiarach 60x30x35. Wymiar "30" w podstawie jest niestety nie do ruszenia (jedyne miejsce w domu, gdzie mogę sobie pozwolić na akwarium).

Planuję zamówić akwarium w erybce – czytałem, że wiele osób tam zamawia i są zadowolone z wykonania. Przy szkle Opti na widocznych ścianach i Float na pozostałych wycena to ok. 280 zł. Z Waszego doświadczenia to dobry stosunek ceny do jakości? Czy polecacie zamówić gdzieś indziej?

Czy kładziecie między akwarium a szafką jakikolwiek rodzaj „podkładu” dla ochrony (np. spienione PCV)? Wiem, że nic nie daje się na dno pod skałę, ale zastanawiam się co z samym akwarium.

2. Filtracja + cyrkulacja

Idąc tropem wielu Waszych zbiorników, planuję „klasyczny” zestaw Aquael FZN-3 + Koralia Nano 900. W razie konieczności zakładam, że zawsze można dołożyć późnej jeszcze jedną Koralię dla przewiania martwych stref. Czy lepiej od razu kupić coś mocniejszego?

Co do kaskady, słyszałem też, że AquaClear jest dobra, ale biorąc pod uwagę, że Wy stosujecie raczej w większości FZN-3 to wolę działać tak samo (zawsze będzie łatwiej coś się doradzić na sprawdzonym sprzęcie :)).

Co do wkładów do filtra – rozumiem, że na początek powinien to być raczej tylko np. siporax + gąbka / włóknina na sam wierzch, a inne materiały w rodzaju matrix / purigen / phosguard powinny wejść dopiero do dojrzałego zbiornika.

Nie planuję skimmera / odpieniacza – rozumiem, że przy regularnych podmianach wody w moim litrażu nie są konieczne.

Z uwagi na ustawienie zbiornika, zakładam, że kaskada znajdzie się na jednej krótkiej ścianie (tej zasłoniętej), a cyrkulator na przeciwległej krótkiej ścianie.

3. Oświetlenie

Wstępnie myślę o oświetleniu LED „model CNA”: lampa 45W, 15 diod 3W, w konfiguracji 5 x białe 20k super zimne, 8 x RoyalBlue (właściwości fluo), 2 x klasyczne niebieskie. Lampa na dwóch kanałach (dwie wtyczki do kontaktu), jeden kanał 9 x RB, drugi pozostałe diody.

Ewentualnie, jako alternatywa może np. Blau Mini Lumina 60? Z góry dzięki za wszelkie sugestie, bo akurat temat oświetlenia wydaje mi się największą „czarną magią” (pomimo wielu przeczytanych tematów ;)). Wiadomo, że fajnie byłoby kupić coś w rozsądnej cenie, ale też oczywiście nie chcę oszczędzać na siłę i wziąć czegoś niewystarczającego.

Co do korali, które chcę hodować to zacznę na pewno od miękkich / LPS / małego ukwiału Crassa.

Największy praktyczny problem, jaki tu mam, to czy przy kaskadzie na „krótkiej” ścianie w ogóle da się ustawić oświetlenie w formie belki? Czy muszę koniecznie szukać czegoś do zaczepienia na „długim” boku? Np. dwóch mniejszych lampek ustawionych szeregowo?

Aha, z góry się zastrzegam, że nie podejmuję się robienia niczego DIY ;)

4. Skała + piasek

Planuję ok. 6-7 kg żywej skały + żywy piasek (1 cm na dno, więc zakładam, że kupuję po prostu worek 5 kg).

Sól np. Instant Ocean – tu rozumiem, że są różne szkoły i tak naprawdę z testów wynika, że każda sól ma swoje plusy i minusy, więc ciężko coś jednoznacznie doradzić.

5. Woda

Wiem, że nie jest rozwiązanie „książkowe”, ale planuję korzystać z wody demineralizowanej w 5l baniakach. Przy moim zapotrzebowaniu przyznam szczerze, że nie chcę wchodzić w temat zakładania filtra RO/Dl.

Chciałbym tylko zapytać, czy z Waszej praktyki źródło takiej wody ma znaczenie? Czy np. ta kupowana w Auchan / Kaufland (testowana tu już na forum ze skutkiem pozytywnym :)) może być w jakikolwiek sposób „lepsza” od takiej kupowanej w baniakach np. na każdej stacji benzynowej? Np. mniejsze ryzyko przypadkowych zanieczyszczeń? Czy woda demi to po prostu woda demi i tyle – ewentualnie sprawdzić TDS dla świętego spokoju?

Chciałbym startować na własnej wodzie (a nie na wodzie z istniejącego zbiornika).

6. Grzałka

Z kupnem grzałki na razie chyba się wstrzymam. W mieszkaniu jest przeważnie naprawdę ciepło, więc zobaczę jak się będzie kształtowała temperatura w akwarium i wtedy ewentualnie dokupię jak będzie za nisko (zakładam, że powinno być to 50W, najlepiej niewielka, żeby ją zmieścić do kaskady). Bardziej bym się obawiał, że trzeba będzie chłodzić niż podgrzewać ;) Tu jeszcze skonsultowałbym się z Wami co do szczegółów jak już wybadam sytuację z temperaturą.

7. Pozostałe wyposażenie

Co do pozostałego wyposażenia, rozumiem, że muszę mieć:

  • testy (chyba najczęściej polecacie na forum Salifert) – na początek najważniejsze NO3, PO4, (ewentualnie NO2 i PH4 jakby mi się nudziło w fazie dojrzewania), potem dojdą jeszcze KH, pH, Ca i Mg.

  • termometr,

  • miernik zasolenia,

  • miernik TDS (coś taniego z Allegro wystarczy?),

  • czyścik magnetyczny do szyb,

  • bakterie (np. Microbe-Lift Special Blend).

Z góry wieeeeelkie dzięki za wszelkie komentarze! :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o wodę to mój zbiornik działa(ł) na demineralizowanej z Auchan. Od kilku miesięcy bujam się z glonami brunatnymi wszelkiego rodzaju, co prawda nie mam jakiś szczególnych podstaw żeby winić za nie wode bo nigdy nie testowałem jej TDSem ani testem na krzemiany, a wiele innych osób jedzie na takiej wodzie. Jednak dla świętego spokoju w weekend uruchomilem sobie ro di i zastanawiam się dlaczego zrobiłem to tak późno. Czy pomoże to na glona czas pokaże ;) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

filtr RO+Di kosztował mnie 150zł mam akwa 40l, tyg zapotrzebowanie z podmianą to 10l ( dziennie litr wyparowuje) zakładam że u Ciebie większa powierzchnia wiec min 15l tyg.!! wiec 3 baniaki nie licząc kosztów dojazdu po nie, to filtr się opłaci. dałbym dwie koralie 900 lub jedna i jakis 1200 bo przykłady z kaskada jakie opisujesz i cyrkulatorem są w 30-40l

Edytowane przez orthoptera (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

1. Jeśli chodzi o eRybkę, to wiele osób chwali klejone przez nich akwaria. Ja swój zbiornik kleiłem w Aquario i też jestem bardzo zadowolony. Poklejony solidnie, szczelny, za 162l zapłaciłem 470 zł. Co do podkładu - są takie specjalne pianki pod akwarium. Drogie nie są i to bym Ci polecił. Miałem taką przez 8 lat w słodkowodnym i od niecałego roku mam też pod solniczką. Ewentualnie podkład pod panele (materiał nazywa się chyba depron).\

2. FZN się sprawdzi, na początek daj tylko Siporax, bo adsorbenty zaburzą Ci dojrzewanie. Jak przejdzie, polecam dorzucić Chemipure'a Blue - jest drogi, ale to medium "All in one" - węgiel, żywice jonowymienne, adsorbent fosforanów, itp. Nie będę Cię namawiał, ale rozważ odpieniacz - zawsze śpisz spokojniej, mimo że da się akwa prowadzić bez niego. Ale coś małego, choćby Tunze 9001 albo Hydor Slim Skim (ten mniejszy).

3. Możliwość ustawienia lampy zależy od modelu. Co do oświetlenia - jak nie chcesz przepłacać, to polecam Zetlighty. Chińczyk, ale u mnie działa i sobie chwalę :D

4. Skała, piach i sól według mnie ok. Ja startowałem na AquaForest Reef Salt i 100% wody z działającego zbiornika z Aquario. Dojrzewanie przeszło bezboleśnie.

5. Chyba jednak jestem tradycjonalistą, bo jadę na RO/DI. Mam go na przyłączu prysznicowym i zaworkach, montuję tylko na czas zbierania wody do podmianek lub dolewki. A tak to zaworki pozakręcane i leży sobie mokry w środku w piwnicy. Co do TDS-a to ja mam taki dwupunktowy i dałem chyba 130 zł, ale te typu "pen" za 70 zł tez się ładnie sprawdzają.

6. W moim akwa grzałka nie pracuje w ogóle. Mam Eheima Jager 200W, ale w mieszkaniu około 23 stopni przez cały rok, więc obyło się bez podgrzewania. A sprzęt też trochę wodę grzeje.

7. Testy weź te 4 pierwsze plus pH. KH, Ca i Mg możesz dokupić potem, chociaż fajnie jest to mierzyć od początku, choćby po to, żeby poćwiczyć i poobserwować, jak się parametry wody zmieniają. Do pomiarów zasolenia zdecydowanie polecam refraktometr, czyścik właściwie niezbędny, a bakterie albo tak, jak piszesz MLSB, albo Prodibio Biodigest. U siebie leję kombo MLSB + AF Pro Bio S i pożywkę AF -NP Pro.

Powodzenia w starcie ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To dodam od siebie że ja posiadam kaskade hagen'a i porównując z fzn to ma większą pojemność oraz większy przepływ. Naladowalem tam 80% siporaxu na to węgiel wymieszany z sera Silicate clear a na samej górze wata aby wylapywalo syfy :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, wasiu692 napisał:

To dodam od siebie że ja posiadam kaskade hagen'a i porównując z fzn to ma większą pojemność oraz większy przepływ. 

Z ciekawości zapytam - który masz model? Bo nawet 70 ma mniej litrów na godzinę niż FZN3 ale może przez to, że ma jeden wylot wody, mocniejszy jest strumień. 

Edytowane przez aTomek (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, wasiu692 napisał:

To dodam od siebie że ja posiadam kaskade hagen'a i porównując z fzn to ma większą pojemność oraz większy przepływ. Naladowalem tam 80% siporaxu na to węgiel wymieszany z sera Silicate clear a na samej górze wata aby wylapywalo syfy :)

FZN-3

Dane techniczne:
Sugerowana pojemność akwarium: do 300l
Max. przepływ: 1200l/h
Pobór mocy: 9.6W
Wymiary: 28,8x16x23,5cm

cena 130zł

 

AQUA CLEAR 70

Dane techniczne:
Max. pojemność akwarium: 378l
Max. przepływ: 1135l/h
Min. przepływ: 378l/h
Pobór mocy:6W

Wymiary:

-wysokość - 16 cm
-szerokość - 21,5 cm
-głębokość - 16 cm

cena 200zł

po wymiarach widać że FZN jest większy i ma większy przepływ, przez to większa moc ale sporo niższa cena

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aquaclear są podobno b. ciche z FZN różnie bywa, zależy gdzie będzie stało akwarium.

Ale ja na Twoim miejscu kupiłbym jakąś mninikaskadkę ze skimerem a do tego odpieniacz tunze 9001.

Albo w ogóle bez kaskady.

P.


Takie tam 53L, 50x30x35, Koralia Nano, Tunze 9001,  kaskada HBL501, lampa LED, SPECTRA, 30W

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Przy takim wymiarze akwarium szkoda kasy na częściowe opti/float. Kup gotowe float ze sklepu 60-80zł, a jak chcesz bezbarwny silikon to na zamówienie u byle jakiego szklarza co robi akwaria i nie zapłacisz więcej niż 100zł. Jak chcesz wydać sporo to zrób całe opti. Pod akwarium daj podkład pod panele, jest tani i dobry. 2. Kaskady nigdy nie miałem i co się z tym wiąże żadnych wkładów, to się nie wypowiem. Cyrkulatory lepiej dwa. Wystarczą regularne cotygodniowe podmianki. 4. Może być. 5. Lepiej zainwestować we własny filtr ro/di. Najtańsze modele są naprawdę tanie i masz zawsze wodę kiedy zajdzie potrzeba. Według mnie startuj na świeżej solance, ja tak zrobiłem. 6. Grzałkę lepiej kup, w razie jakiś drastycznych spadków temperatury jak znalazł. 7. Może być, a bakterie mogą i nie muszą być potrzebne przy starcie na żywej skale.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i jeszcz ad. 1

Maciek dobrze Ci radzi, ten wymiar jest typowy i można go kupić w sklepie (zobacz w hurtrowni na arkuszowej):

http://iquitos.pl/wromak/12768-wromak-akwarium-63-l-proste-60x30x35-cm.html

Do tego są też standardowe podstawki u mnie się sprawdza):

http://iquitos.pl/maty-i-podstawki/16253-diversa-podstawka-prosta-pod-akwarium-60x30-cm-czarna.html

albo maty:

http://iquitos.pl/maty-i-podstawki/13598-sera-thermo-safe-60-x-30-cm-podkladka-pod-akwarium-1-szt-.html

P.

 

 


Takie tam 53L, 50x30x35, Koralia Nano, Tunze 9001,  kaskada HBL501, lampa LED, SPECTRA, 30W

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

prowadzę nano 64l na biurku w pracy na wodzie z marketu - negatywnych skutków nie zaobserwowałem od 1.5roku. ponoć niektore instalacje są oparte na miedzi - ale moje kraby i krewetki nie narzekają i zyją sobie spokojnie. żadnego testu nie robiłem nigdy, a w akwa fajnie rosną ukwiały, grzybki i kilka LPS.

jak nie chcesz wydać na OW, to rozważ szkło guardian - tańsze niż OW, a bardziej przejrzyste niż float. przy tym rozmiarze możesz poszukać używki...

na podkład do akwa możesz dać takie maty podkładowe pod parkiet/panele z marketu budowlanego -są tańsze i 100% wodoodporne, do tego często pokryte czymś przeciwgrzybowym. jak cienkie to dajesz 2-3 i spokój.

rozważ  czy Ci ta kaskada do czegokolwiek potrzebna - jak wrzucisz dobrej jakości skałę i cyrkulator, też będzie dobrze; zamiast stałego przepływu lepiej kup coś sterowanego (np. najtańszą Jebao SW-2, albo AM), zawsze to bardziej urozmaicony flow...Jeśli bardzo chcesz wydać pieniądze na odpieniacz, zdecydowanie nie bierz chińczyków, tylko jakąś małą używkę Tunze  albo mały Hydor. Inne to właściwie tylko napowietrzają wodę - choć to też ważna sprawa, ale co do zasady cyrkulacja wody zapewni podstawową wymianę gazową. dodatkowo te odpieniacze zbiorą brudy z powierzchni...

grzałka - ja bym tam zawsze jakąś włożył. odczuwalna temperatura, a faktyczna temperatura to kompletnie 2 różne sprawy, a zwierzaki które od ponad 2 mln lat mają taką samą temp. otoczenia nie są zbyt odporne na wahania.

ew. możesz kupić sobie taki filterek tunze, co ma skimmer powierzchniowy (Tunze Comline Filter), odrobinę miejsca na media i cyrkulator w jednym...wygląda jak czarna cegła, ale coś za coś...

Jeśli nie planujesz koralowców twardych, a np. miękkie i kilka LPS, to moim zdaniem możesz olać testy - zalej akwarium, poczekaj aż przejdą plagi, zacznij robić podmiany wody co tydzień, i nie przejmuj się parametrami. w 64l i tak nic bardziej wymagającego hodować nie powinieneś, bo to może być dość frustrujące przedsięwzięcie...

ew. kup sobie KH (bo to się faktycznie najszybciej zmienia, więc zobaczysz czy same podmiany wystarczają), i jeśli koniecznie chcesz coś testować - NO3. pewnie zrobisz testy z 3-5 razy i zapomnisz...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze co do akwarium to za 200-220 zł jest na Allegro kilka opcji Full OW w tym wymiarze, co prawda nie kupowałem nigdy szkła wysylkowo przez Allegro ale może to stanowić jakiś punkt odniesienia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzięki za wszystkie komentarze! to zawsze spora pomoc, bo nawet jak się dużo poczytało to wątpliwości jest ciągle mnóstwo :)

wstępne wnioski miałbym takie:

- jeśli mogę zaoszczędzić na samym szkle (bez większego uszczerbku dla wyglądu akwarium) to chętnie skorzystam ;) a za to, co uda się zaoszczędzić zrobię mocniejszą cyrkulację (do zastanowienia tylko, czy jedną Jebao SW-2 czy 2 Koralie)

- o filtrze RODl pomyślę, ale na późniejszym etapie (na razie ogarnianie całej reszty wyposażenia to już spore wyzwanie ;))

- w kwestii oświetlenia będę jeszcze potwierdzał, czy da się je zamontować przy kaskadzie na bocznej ścianie akwa

jeszcze raz dzięki i zaczynam w takim razie kompletować sprzęt! :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Drodzy Forumowicze :) sprzęt już zasadniczo pozamawiany, natomiast mam do Was jeszcze jedno pytanie. Wiem, że pewnie ciężko tu o jednoznaczną odpowiedź, bo sporo poczytałem na temat "BHP" przy akwarium i podejścia są różne, ale jestem ciekawy Waszej opinii.

Temat jest taki - planowałem oryginalnie, że akwarium będzie u mnie stało na takim podwyższonym blacie w pobliżu stołu, gdzie często jemy / jest wyłożone cały czas coś do jedzenia. Jest to bardzo fajnie eksponowane, widoczne z 3 stron miejsce, tylko zacząłem się zastanawiać, czy jest ok czy jednak trzeba przyjąć, że wokół akwarium tworzy się (chociażby na skutek parowania) jakieś środowisko bakteryjne, które po prostu powinno być w domu z dala od żywności?

Z góry sorry, jeśli moje obawy powyżej są jakieś absurdalne i wyjdę na panikarza ;), ale jako początkujący nie chciałbym tutaj popełnić jakiegoś głupiego błędu z ustawieniem i potem żałować :) 

Z uwagi na kwestie palitoksyn, nie planuję żadnych zoas / palythoa / protopalythoa (oczywiście jest już dużo poczytane z artykułów i starych tematów i wiem, w jakich sytuacjach mogą one zasadniczo stwarzać zagrożenie, ale wolę już ich po prostu nie mieć). Pomijam też temat prac serwisowych, gdzie oczywiście BHP obowiązuje (rękawice itd.). Myślę bardziej o takim stałym wpływie akwarium na jego najbliższe sąsiedztwo w domu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Według mnie może stać w takim miejscu, tym bardziej jak nie planujesz korali które zawierają palitoksyne. Jak nie będziesz wychlapywał wody z akwarium na stół na którym są spożywane posiłki, zachowasz minimum ostrożności to nic złego nie powinno się stać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ok, dzięki! tak mi się zdawało (tym bardziej, że czytałem w kilku miejscach, że ludzie mają akwaria na blatach między kuchnią i pokojem), ale wolałem się upewnić :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W ramach małej aktualizacji, chciałem się pochwalić, że akwarium powoli rusza :)

Finalny zestaw to:

- szkło 60 x 30 x 35 (Opti, 6mm),

- 2 x Koralia Nano 900,

- FZN-3 (W koszykach siporax + na wierzchu wata akwarystyczna, która będzie na bieżąco wymieniana. Jak zbiornik się zacznie rozkręcać, w miarę potrzeb mogą pojawić się zamiast części siporaxu nowe wkłady: matrix/purigen/phosguard/chemipure/silicate itp.),

- lampa Sirius Nano 45W, 15 diod 3W w konfiguracji: 5 x białe 20k super zimne, 8 x RoyalBlue (właściwości fluo), 2 x klasyczne niebieskie,

- skała Real Reef Rock (ok. 6kg) – wczoraj wpadła do wody. Ponieważ akwarium widoczne jest z dwóch „długich” boków trochę miałem zabawy z ustawianiem, żeby fajnie to wyglądało z obu stron i chyba jestem zadowolony z efektu :) Wrzucę zdjęcia, jak tylko będę miał już lampę,

- suchy piasek (1cm na dno wjedzie po „przedmuchaniu” skały) – dobrze rozumiem, że piasek na początku mogę przepłukiwać w kranówce, a potem jeszcze na końcu w RO?

- testy Salifert (mam już NO2, NO3, PO4, NH4, pH, chcę dokupić kH, a na późniejszym etapie jeszcze ewentualnie Ca i Mg),

- sól Instant Ocean (zasolenie już prawie na optymalnym poziomie),

- woda na start – RO/Dl kupione w sklepie,

- miernik zasolenia spławikowy Aquamedic (kalibracja potwierdzona w sklepie),

- bakterie Special Blend (dzisiaj zacznę lać zgodnie ze wskazaniami na opakowaniu),

- pozostałe drobne wyposażenie: odmulacz, czyścik magnetyczny.

Grzałki na razie nie kupiłem, bo w mieszkaniu jest ciepło i woda sama ustabilizowała się na dokładnie 25 stopniach.

Trochę mam tylko problem z głośnością zestawu. Najpierw wydawało mi się, że jedna Koralia hałasuje, a reszta sprzętu jest wręcz zaskakująco cicho. Po ponownym włączeniu (wyłączyłem wszystko przy ustawianiu skały) tym razem obie Koralie są cicho, a FZN zaczął trochę szumieć… Mam nadzieję, że to się ustabilizuje. Czy może być tak, że np. kaskada źle zastartuje i wtedy warto zrobić jej jeszcze kolejny „reset” licząc, że się poprawi? Czy wręcz przeciwnie – takim włączaniem i wyłączaniem tylko ją mogę uszkodzić? Jeszcze tylko dodam, że przed pierwszym uruchomieniem kaskada została zalana najpierw wodą.

I jeszcze jedno pytanie totalnego „świeżaka” – czy jest jakiś dobry sposób na sprawdzenie, czy cyrkulacja jest dobra? Wiem w teorii, że ma nie być „martwych stref”, ale trochę jeszcze nie mam wyczucia, co to ma oznaczać w praktyce i jak to obserwować…. Obecnie testuję ustawienie z kaskadą i jedną Koralią na jednym „krótkim” boku i drugą Koralią na przeciwległym „krótkim” boku. W toni jest delikatny ruch wody (choć nie jakiś bardzo mocny), co było widać jak dosypywałem soli, ale już np. na dnie niewielkie okruchy ze skał sobie spokojnie leżą i nic ich nie podwiewa. Czy tak to powinno wyglądać czy pokombinować jeszcze z ustawieniem, żeby dno było też trochę przedmuchiwane?

Z góry dzięki za wszelkie porady!  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gratuluje startu i czekam na foty!

A jeśli można to chętnie zobaczyłbym koszty całego akwa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dnia 31.10.2017 o 14:27, kyle3 napisał:

 

I jeszcze jedno pytanie totalnego „świeżaka” – czy jest jakiś dobry sposób na sprawdzenie, czy cyrkulacja jest dobra? Wiem w teorii, że ma nie być „martwych stref”, ale trochę jeszcze nie mam wyczucia, co to ma oznaczać w praktyce i jak to obserwować…. Obecnie testuję ustawienie z kaskadą i jedną Koralią na jednym „krótkim” boku i drugą Koralią na przeciwległym „krótkim” boku. W toni jest delikatny ruch wody (choć nie jakiś bardzo mocny), co było widać jak dosypywałem soli, ale już np. na dnie niewielkie okruchy ze skał sobie spokojnie leżą i nic ich nie podwiewa. Czy tak to powinno wyglądać czy pokombinować jeszcze z ustawieniem, żeby dno było też trochę przedmuchiwane?

Z góry dzięki za wszelkie porady!  

Dobrym, prostym sposobem jest przywiązanie kawałka nitki, wstążki do np. rurki od balonika na jednym końcu i przemieszczać to po całym akwarium. Jak obieg będzie dobry to nitką, wstążką będzie mocno powiewać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzieki! Wyprobuje sposob z nitka :) na razie probowalem wrzucajac maly kawalek waty akwarystycznej i obserwujac czy krazy po akwarium.

A co do podsumowania kosztow to nie ma problemu, wrzuce jak tylko bede mial wszystkie kwoty pod reka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Można też wrzucić szczyptę suchego pokarmu, mrożonki i obserwować jak krążą po akwarium. Tylko ta metoda jest dobra jak się ma jakieś zwierzęta typu ryby, krewetki, żeby ten pokarm został zjedzony, a nie odkładał się w akwarium i gnił.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, kyle3 napisał:

A co do podsumowania kosztow to nie ma problemu, wrzuce jak tylko bede mial wszystkie kwoty pod reka

Może dla spokojnego snu nie rób tego ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@frii23 wygląda to mniej więcej tak:

- szkło - 158 zł

- FZN-3 - 114 zł

- lampa - 490 zł

- 2 x Koralia 900 - 156 zł

- miernik zasolenia - ok. 40 zł

- skała - ok. 300 zł

- piach - 40 zł

- testy - na razie ok. 140 zł (ale nie mam jeszcze wszystkich)

- pozostałe (siporax, termometr, odmulacz, czyścik) - ok. 80zł

Edytowane przez kyle3 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

całkiem dobrze Ci to wyszło kosztowo, zazdroszczę startu i czekam na zdjęcia, mam nadzieje że niedługo będę mógł się też swoim pochwalić ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.