Jump to content
Alfik1980

Kolorowanie korali.

Recommended Posts

Zebrałem kilka opisów które mogą sie przydać w dbaniu o SPS-y. Może komuś się przydadzą. Opis suplementacji pierwiastków zaciągnięty z AF oraz netu. 

Opiszcie swoje doświadczenia co do suplementacji. Może temat będzie ciekawy a nie znów g..burza. Zapraszam do dyskusji.

Kolor żółty

Żółty kolor acropor jest jednym z wskaźników stanu akwarium – jest on zależny przede wszystkim od poziomu azotanów (NO3) oraz fosforanów (PO4). 
Oczywiście większość kolorów jest zależnych od tych parametrów, ale żółty jest najprostszy do utrzymania. Jeżeli potrafisz utrzymać żółtą barwę na acroporach przez 
ok 6 miesięcy powinieneś poradzić sobie z innymi kolorami.

Kolory zielone

Kolor zielony jest kolejnym krokiem. Jest trochę trudniejszy do utrzymania niż żółty, zależy oczywiście od NO3 i PO4, ale dodatkowo jest związany z ilością żelaza (Fe) w wodzie.
Dodając do wody preparaty takie jak Iron Concentrate można uzyskać bardziej nasycone zielenie. 
Należy jednak zachować ostrożność w dozowaniu żelaza, ponieważ jest ono „akceleratorem” wzrostu glonów.
Dobrym wskaźnikiem podczas dozowania żelaza są wspomniane wyżej żółte korale. 
Jeżeli przedawkujemy żelazo zaczną one nabierać zielonkawej barwy co jest dla nas sygnałem do obniżenia lub odstawienia dawek żelaza. 
Kolejnym objawem przedawkowania żelaza jest wzrost glonów. Pamiętaj, że wszystkie zmiany należy wprowadzać powoli, aby mieć czas je obserwować i odpowiednio wcześnie reagować.

Niebieski i fiolet

Główny wpływ na wybarwienie koloru niebieskiego u SPSów ma jodek potasu.
Należy dodawać preparaty takie jak Kaliumjodid ostrożnie, ponownie używając żółtych koralowców jako wskaźnika przedawkowania.
 Jodek potasu podajemy w przypadku gdy niebieski kolor staje się mniej intensywny. Jeżeli żółte koralowce zaczynają nabierać zielonej barwy jest to dla nas sygnał do odłożenia
 Jodu oraz żelaza.

Czerwień i róż

Czerwone koralowce to głównie montipory, seriatopory oraz Pocillopory. Ich czerwony kolor zależny jest od Potasu (K). 
Sole bogate w potas takie jak Reefer’s Best Coral Reef Salt dają nam pewność, że przy regularnych podmianach wody ilość potasu, którą trzeba będzie uzupełniać będzie minimalna. 
Sole takie jak Instant Ocean są bardzo ubogie w potas, a co za tym idzie trzeba go bardzo mocno kontrolować.
Jako wskaźnika niedoboru potasu możemy użyć montipor – jeżeli czerwone montipory zaczynają blednąć i ich kolor zaczyna przypominać szary, jest to sygnał o niedoborze potasu.
Kolejnym sygnałem do podniesienia poziomu potasu jest blednięcie tkanki koralowców połączone często z utratą tkanki od dołu.
Przedawkowanie potasu powoduje „spalenie” tipów koralowców i zakłócenie wzrostu.

Fiolety

Fiolet jest prawdopodobnie najtrudniejszym kolorem do utrzymania, ponieważ zależy od kilku czynników. 
Pierwszym jest przejrzystość wody. Można ją osiągnąć używając węgla aktywnego lub filtracji mechanicznej (wata). 
Czynnikiem wpływającym na przejrzystość wody jest też ilość gąbek filtrujących wodę w akwarium. Duża ilość gąbek może również klarować wodę.
Kolejnym czynnikiem jest oświetlenie – fiolety są eksponowane przez światło o długości fali 420-440nm, czyli takie jakie dają, np. świetlówki Giesemann – Pureactinic.
Trzecim czynnikiem jest jodek potasu tak jak przy kolorach niebieskich.

 

I suplementacja pierwiastków w/g AF:

BOR: 
Pierwiastek ten bierze udział w metabolizmie wapnia, przyspiesza wzrost alg koralowych
 i rozwój szkieletów koralowców, a także poprawia wybarwienie.
 Utrzymywanie boru na odpowiednim poziomie wzmaga produkcję czerwonych fitopigmentów,
 co prowadzi do intensywniejszego wybarwienia koralowców 
zooksantellowych (żółtych, pomarańczowych i czerwonych).  
Zalecany poziom boru w wodzie akwariowej to 4.05 – 5.00 mg/l. 

BROM:
 Brom pobudza organizmy morskie do produkcji substancji, 
które chronią je przed drapieżnikami. W akwariach morskich konsumpcja bromu jest znaczna,
 dlatego zaleca się regularne dozowanie tego pierwiastka do akwarium. 
W celu utrzymania prawidłowych parametrów wody stężenie bromu powinno być regularnie badane. 
Zalecany poziom bromu w wodzie akwariowej to 55.00 – 74.00 mg/l. 

KOBALT:
 Pierwiastek ten jest niezbędny wszystkim zwierzętom. 
Wspiera wybarwienie ryb i jest kluczowy dla wzrostu niektórych pożytecznych glonów,
 bakterii i zwierząt. Jest niezwykle istotny dla przemian metabolicznych,
 wchodzi w skład witaminy B12.  
Zalecany poziom kobaltu w wodzie akwariowej to 0.0001 – 0.0006 mg/l (ppm). 

FLUOR:
 Fluor uczestniczy w procesie kalcyfikacji oraz wspomaga budowę tkanki szkieletowej. 
Fluorek sodu i fluorek wapnia są budulcami szkieletów koralowców,
dlatego suplementacja fluoru jest w akwarium rafowym konieczna. 
Dzięki zrównoważonej suplementacji fluoru można skutecznie wzmocnić
 niebieskie i białe wybarwienie koralowców SPS, a także podkreślić fluorescencję
 większości koralowców. 
 Zalecany poziom fluoru w wodzie akwariowej to 1.3 mg/l. 

JOD:
Jod jest wykorzystywany przez koralowce do syntezy pigmentów,
 które pozwalają im na przystosowanie się do zmiennych warunków 
świetlnych i zapewniają ochronę tkanek przed promieniowaniem UV. 
U koralowców twardych jod zwiększa intensywność koloru ciemnoniebieskiego oraz fioletowego.
 Odpowiednia zawartość jodu w wodzie morskiej wspomaga linienie krewetek.
 Regularne stosowanie Iodum pozwala na utrzymanie zawartości jodu w wodzie
 na poziomie identycznym jak w naturalnej wodzie morskiej.  
Zalecany poziom jodu w wodzie akwariowej to 0.05 – 0.07 mg/l. 

POTAS:
U koralowców miękkich, potas bierze udział w transporcie składników odżywczych. 
U koralowców SPS niedobór tego cennego pierwiastka objawia się wyblakłym 
kolorem różowym i czerwonym. Stosowanie w akwarium mediów filtracyjnych 
opartych na zeolitach może prowadzić do niedoboru potasu. 
Regularne i zrównoważone stosowanie Kalium pozwala na utrzymanie odpowiedniego
 poziomu potasu oraz skutkuje wzmocnieniem czerwonego i różowego wybarwienia koralowców SPS.
 Zalecany poziom potasu w akwarium rafowym wynosi 360 – 420 mg/l. 

MANGAN:
Bierze udział w wielu istotnych przemianach oraz procesach metabolicznych. 
Związki manganu są wykorzystywane podczas fotosyntezy, dlatego jest koralowcom
 niezbędny do prawidłowego odżywiania. 
Zalecany poziom manganu w wodzie akwariowej to 0.001 – 0.0022 mg/l (ppm). 

MOLIBDEN:

 Pierwiastek ten występuje naturalnie w wodzie morskiej i bierze udział m.in. w przemianach
 i wiązaniu azotu, biosyntezie białek oraz biosyntezie witaminy C. 
Niedobór molibdenu skutkuje spowolnieniem bądź całkowitym zahamowaniem wzrostu.
  Zalecany poziom molibdenu w wodzie akwariowej to 0.0045 – 0.012 mg/l (ppm). 

NIKIEL:

Nikiel jest potrzebny do życia większości mikroorganizmów, 
a jego niedobór skutkuje osłabionym metabolizmem azotu i żelaza. 
 Zalecany poziom niklu w wodzie akwariowej to 0.001 – 0.01 mg/l (ppm). 

STRONT:
Stront, po wapniu i magnezie, jest jednym z najważniejszych pierwiastków
 potrzebnych do prawidłowego wzrostu koralowców twardych. 
Stront wspomaga budowę tkanki szkieletowej koralowców twardych i znacząco poprawia 
przyswajanie przez nie wapnia. Wspiera również wzrost koralowców miękkich.
 W zamkniętym systemie akwariowym odpieniacz i media filtracyjne usuwają z wody pokłady strontu,
 dlatego konieczna jest jego suplementacja. 
Dzięki zachowaniu odpowiednich proporcji Strontium skutecznie uzupełnia niedobory strontu w wodzie
 akwariowej, i gwarantuje odpowiednią równowagę tych pierwiastków. 
Poziom strontu w akwarium rafowym powinien się wahać w okolicy między 6.00 – 10.00 mg/l (ppm).

WANAD:
Wanad jest ważnym aktywatorem enzymów, uczestniczy również w metabolizmie węglowodanów
 oraz mineralizacji szkieletów. 
Pierwiastek ten jest regularnie zużywany przez mieszkańców akwarium, 
dlatego w celu zapewnienia warunków jak najbardziej zbliżonych do naturalnych, 
należy go systematycznie dozować do akwarium. 
 Zalecany poziom wanadu w wodzie akwariowej to 0.001 – 0.0025 mg/l (ppm) 

CYNK:

Cynk jest składnikiem wielu enzymów odpowiedzialnych m.in. za metabolizm białek,
 wpływa również na podziały komórkowe, naprawę tkanek, a także stymuluje wzrost.
 To jeden z najważniejszych mikroelementów w wodzie morskiej,
 dlatego należy regularnie uzupełniać jego niedobory. 
Zalecany poziom cynku w wodzie akwariowej to 0.001 – 0.007 mg/l (ppm). 

I tabelka o składzie wody morskiej:

610966252_skad-NSW.thumb.jpg.69e029910254554c113ede13448cc5b3.jpg

 

Edited by Alfik1980 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, Alfik1980 napisał:

Zebrałem kilka opisów które mogą sie przydać w dbaniu o SPS-y. Może komuś się przydadzą. Opis suplementacji pierwiastków zaciągnięty z AF oraz netu.

Super materiał. Szczególnie pierwsza część z własnymi doświadczeniami z wybarwieniem - prosto i konkretnie. Na "dyskusję" w tej materii to za cienki jestem jeszcze, ale z zainteresowaniem będę śledził temat i nadrabiał braki

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mały błąd:

BROM:
 Brom pobudza organizmy morskie do produkcji substancji, 
które chronią je przed drapieżnikami. W akwariach morskich konsumpcja bromu jest znaczna,
 dlatego zaleca się regularne dozowanie tego pierwiastka do akwarium. 
W celu utrzymania prawidłowych parametrów wody stężenie bromu powinno być regularnie badane. 
Zalecany poziom *******boru w wodzie akwariowej to 55.00 – 74.00 mg/l. 

*******bromu nie boru 

reszta spoko czekam na gownoburze

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki , przeoczyłem

Z obserwacji na suplementację:

Potas:

- montipora samarensis jako wskaźnik

niedobór - różowienie polipów , tkanka zielona przechodzi w jasny kolor do białego

nadmiar - polipy robią się ciemne do brązu, tkanka ciemnieje - bardziej cielisty kolor.

Jod:

- akropora niebieska, LPS typu lobo

niedobór- w akroporach niebieski kolor przechodzi w cielisty, w LPS mało napompowane, tracą kolory

nadmiar- w LPS podobnie jak przy niedoborze, przy zwierzętach typu skorupiaki dochodzi do zaburzenia wylinek

Wapno:

niedobór- słaby wzrost korali, obumieranie tkanki

nadmiar- wstrzymana kalcyfikacja co za tym idzie brak przyrostów- u siebie nie zauważyłem by korale padały jedynie był spadek do 0 pobierania wapnia- Balling na 0

Żelazo:

niedobór- tkanka akropor zielonych bieleje, lub robi się brązowy

nadmiar- kolor akropor żółtych przechodzi w zieleń

Aminokwasy:

niedobór- słaby wzrost korali, słaba tkanka

nadmiar- tkanka korali może popękać, pojawia się nalot na szybach (brązowy)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może temat powinien zostać przypięty?
Niby wiedza ogólnodostępna, ale zebrana w jednym miejscu to zawsze duży plus ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie powinno zabraknąć linków - tak na szybko wyciągniętych z forum :) @Alfik1980 widać załapałeś w te wakacje sporo pozytywnej energii.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 2.08.2019 o 06:59, Alfik1980 napisał:

Opiszcie swoje doświadczenia co do suplementacji. Może temat będzie ciekawy a nie znów g..burza. Zapraszam do dyskusji.

Tomku ten temat jest bardzo ciekawy,tylko jak zauważyłeś mało kto się wgłębia w poszczególne kolory jak i suplementację,sama się zastanawiam czy ten temat jest tak trudny czy może mało kto wie o co kaman w temacie,jest parę osób wkleili linki a gdzie reszta,przecież są tu osoby co mają wieloletnie akwaria i coś słabo się chcą tym podzielić.;)

jedni robią podmiany drudzy jeszcze suplementy plus ballingi i się jakoś kręci po co opisywać ...nie?

mam wrażenie że jednak Gb bardziej staje się ciekawsza na forum niż porządny temat,a szkoda.. wielka szkoda

 

zachęcam jednak aby takie tematy nie umierały bo jednak to ogrom wiedzy.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milleopora sunset

Wysłane z mojego BV9000Pro-F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest sens kupowania testów tych wszystkich pierwiastków?  Ja np mam milke cudownie fioletową, zielone koralowce świeca jak żarówy, za to wszystko co powinno być czerwone ma kolor brązowy, do niedawna robiłem jedynie podmiany , Ca i kH uzupełniam z pompy, Mg ręcznie bo prawie nie mam konsumpcji. od dwóch tygodni podaję Microbe Lift Coral Active oraz Colombo Coral Vits, póki co żadnych zmian nie widzę, przyznam równiez że zaniedbałem nieco baniak i zbijam No3 i Po4. Sól Microbe Lift OrganicActive/Premium Reef Salt 50/50. Raz dziennie robię roztwór z reefPearls niech sie gnoje najedzą.

 

Zastanawiam sie czy nadal dodawać te dwa suplementy, czy zrobić testy i lać tak jak Alfik1980 wszystko osobno.

 

Alfik czy twoje spostrzeżenia tyczą się jedynie SPS czy LPS i miękkie również trzymają się tych zasad?

Edited by Radek-sl (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

SPS ale jeśli chodzi o kolor to ważne są parametry podstawowe. Jeśli azotany i fosforany będą podwyższone to i kolory uciekają. Co do LPS może ktoś się wypowie.

Wysłane z mojego BV9000Pro-F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

No3 już niewykrywalne (salifert), PO4 0,08 (mała Hanka) Ca już mam 430, MG 1500, kH 6,2, zwiększam powoli do 7,7, po stabilizacji będę co tydzień robił fotkę zwierzakom żeby ocenić zmiany w czasie;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.