Jump to content
Sign in to follow this  
pawmar

Błędne wskazanie TDS

Recommended Posts

Proszę o podpowiedź co robię źle. Mam podłączony czujnik TDS jak na zdjęciu. Czyli przed żywicą i za żywicą.
W sumie od zawsze oba wskazania pokazywały mi 0.
Ciągnę wodę z wodociągów i nie chce mi się wierzyć żeby to była krystalicznie czysta źródlanka nie wymagająca żywicy.
Co więcej, jak zleję trochę wody i włożę do niej którykolwiek z czujników to mam wskazania. Pokazuje mi np teraz 5ppm więc przeżyłem właśnie szok.
Membrana ma już 4 lata więc pewnie na nią czas, ale dlaczego TDS wpięty w układ pokazuje 0 zarówno na IN jak i na OUT?
1088622340_20200415_183831kopia.thumb.jpg.1f96109dcf3e97f49f0f8f50cad98e8a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

A pròbowałeś umieścić czujnik przed membraną i odczytać wynik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie. Idę to zrobić :-).

Wpiąłem przed membranę i pokazuje mi wskazanie 270.

Zastanawiam się czy nie mam za mało żywicy bo  w pojemniku mam jeszcze sporo miejsca (zawsze boję się naładować do pełna bo chodzi fama że ona pęcznieje).
No i może jest zbyt małe ciśnienie żeby zrobić pomiar...
Spróbuję dobić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli przed membraną masz 270 a za membraną masz 0 lub 5 to znaczy ,źe miernik działa co najwyźej jest nie skalibrowany. A jeśli jest skalibrowany to masz super membranę. Jeśli masz dobrze skalibrowany miernik i za źywicą jest 0 to ja bym na razie nic z źywicą nie kombinował.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już zdążyłem dobić żywicę ale to nic nie zmieniło.
Natomiast zrobiłem jeszcze jeden eksperyment. Wypiąłem wężyk za membraną tak żeby był swobodny wypływ. Następnie podłożyłem czujnik do wypływającej wody. Czujnik oscylował między 9 a 11.
I to by miało sens. Zwracam Arek77 uwagę na fakt że jak zlałem sobie dzisiaj świeżą RO i wyciągnąłem czujnik którym zmierzyłem tę świeżo zrobioną RO to mi pokazał 5.

Czujnika nie kalibrowałem. Kupiłem jako skalibrowany z 2 lata temu może więcej ale świadectwa kalibracji nie dostałem. Nic sobie dotąd z tego nie robiłem ale zaczął mnie niepokoić fakt że lata lecą a ja ciągle mam 0. Zmieniłem z 3 miesiące temu węgiel tak na ślepo bo wcześniejszy który był to miał chyba też z 3 lata. Nie wymieniałem bo zawsze mam 0.

Dziwne to wszystko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co wyczytałem na tym forum to za normę się przyjmuje, że woda za membraną może mieć do 5 ppm, a za żywicą powinna mieć 0. Gdy za żywicą pojawia się wynik pow. 3-4 to należy wymienić żywicę.

Ja żywicę używam już 5 miesięcy i ostatnio z 0 zrobiło się 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie z kranu jest ponad 200 czy 300 , za membraną po starcie kilkadziesiąt ale jak osiągnie 1-2 to wtedy puszczam przez żywicę i do beczki.


.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie od nowości wskazuje za żywicą 2 ppm, dziś wymieniłem wstępne i węgiel i to samo... trefny miernik czy co ? Żywice mam od grudnia...


:baby:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie. Wszyscy macie jakieś wskazania. Ja się cieszyłem że miałem 0 więc nie wnikałem, choć oczywiście było to dla mnie podejrzane że przed żywicą też mam 0.
Dlatego zrobiłem dzisiaj test i wypiąłem ten sam czujnik który pokazywał przed chwilą 0 i poza układem już pokazał 5ppm.
Zamówiłem od razu nową membranę, co nie zmienia faktu że dalej nie wiem co jest grane.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mam ręczny i wpinany w układ przed i po żywicy. 

Chociaż z pomiarami można zwariować... Mam tak z zasoleniem. Posiadam splawik, refraktometr optyczny i cyfrowy. Zacząłem się bawić i się poddałem. 

Olewam to. Używam tylko jednego, trudno :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super artykuł jednak nie rozwiązuje on mojego problemu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To może ja nieznacznie odbiegnę od tematu.Skoro wielu z nas prowadzi akwarium na wodzie destylowanej z supermarketów,nieliczni na studziennej czy też z sieci wodociągowej,a my zastanawiamy się czy wymieniać żywice kiedy TDS pokazuje powiedzmy powyżej 5.To czy nie jest to trochę przesada?Ja w swoim akwarium ma po żywicy już około 10,i nie widzę żadnej różnicy jak było 0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@grzegorz77 wg. mnie logika tego działania nie opiera się na tym że woda musi być idealnie czysta żeby akwarium działało, a na tym że TDS nie powie Ci czym dokładnie "zanieczyszczona" jest Twoja woda. I teraz, gdy pojawiają się niespodziewanie problemy, a nie masz idealnej kontroli nad wodą to pozostaje kolejny punkt do weryfikacji co ją znacząco przedłuża w czasie. Gdy masz pewność co do wody, to ten punkt masz już sprawdzony i nie tracisz czasu. Podsumowując ten filtr jest wg mnie najbardziej istotny nie wtedy kiedy wszystko działa, tylko właśnie wtedy kiedy działać przestaje, bo masz mniej rzeczy do sprawdzenia.

Podobnie ludzi postępują z piaskiem, rezygnująz z niego. Nie dla tego że sie nie da mieć akwarium z piaskiem tylko po prostu to kolejny element w tym równaniu który trzeba uwzględniać gdy coś przestaje działać, wiec jeśli mogą sie pozbyć to sie tego elementu pozbywają.

Edited by minor (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otóż śpieszę Wam opowiedzieć o dalszych moich doświadczeniach z TDS.
Moim problemem wydaje się że był rozkalibrowany czujnik.
Po włożeniu czujnika do płynu kalibracyjnego TDS pokazał grubo-grubo ponad 400.
Wykalibrować go własnym sumptem uważam jednak za niemożliwe. Problem był opisywany np. tutaj:

Po włożeniu czujnika IN do roztworu pokazuje jakąś wartość. Po włożeniu czujnika OUT pokazuje zupełnie inną wartość.
Po włożeniu obu na raz pokazuje jeszcze inną, czyli już trzecią wartość. Jak się nim rusza pomiędzy górą roztworu a dołem potrafi być kilka a nawet kilkanaście ppm różnicy (oczywiście po uprzednim wstrząśnięciu) i nie dotykaniu ścianki.
Bzdura, bzdura i jeszcze raz bzdura!!!
Uważam że jak już, to kalibracja powinna odbywać się wpięta w układzie w roztworze, ale to trzeba było by mieć wiadro a nie buteleczkę 90ml lub w specjalistycznym laboratorium przystosowanym do takich rzeczy, ale po swoich doświadczeniach i tak bym nie uwierzył jakbym nie zobaczył na własne oczy.
Szukając w naszych RO wartości 001, 002 na podstawie których wymieniamy membrany lub inne podzespoły to wariactwo. Przecież taki czujnik TDS za 100zł pokazuje plus-minus 10ppm a pewnie nawet więcej.

Reasumując zrobiłem ostatecznie tak...
Wykalibrowałem czujniki poprzez włożenie obu na raz i utrzymując je w miarę na jednej wysokości. I tak ustawiłem 342ppm na IN i 344-345ppm na OUT.
Ale wkładając każdy osobno pokazuje mi około 293ppm. Zresztą jak włożę 3 raz czujniki to za każdym razem pokazuje co innego. Raz pokazuje 342 a jak wyciągnę i włożę to 324.

Po wpięciu tak wykalibrowanego czujnika w układ mam przed żywicą 3 a po żywicy 0. Czyli mam już chociaż różne wartości. A nie ciągle zawsze 0.
Nie wiem czy droga kalibrowania że oba czujniki są zanurzone na raz była dobra. Może jednak trzeba było osobno, ale nie doszukałem się nigdzie jasnej odpowiedzi więc taka droga wydała mi się bardziej logiczna bo w układzie również oba są zanurzone.

Jednakże po tym doświadczeniu na pewno nie będę panikował jak zobaczę na wyjściu "IN" 001!
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te czujniki  montowane na trójniku RO  muszą być kalibrowane w w/w  . A to dlatego że zwiększenie ilości wody po prostu poprawia przewodzenie . Kalibrowanie dwóch czujników w jednym roztworze też nie ma racji bytu bo wpływają na siebie wzajemnie  .
Kalibrację zawsze i to każdych urządzeń pomiarowych należy wykonywać  płynem kalibracyjnym  o  jak najbardziej zbliżonych parametrach względem zakresu pomiarowego który używamy  . 
Taki przykład  , dwa mierniki  poprawnie  skalibrowane na 400 US  przy   30 us jeden pokazał 40 a drugi 10  . Skalibrowane  na  5 us przy  płynie  380 us   rozbieżność wynosiła już ponad 50 us . 
Co więcej  nawet te skalibrowane na płynie do tego przystosowanym   (380 us ) zanurzone w wodzie  z kranu która ma podobną wartość różniły sie wskazaniami o  15 us  ,zanurzone w wodzie RO + gh+   miały praktycznie tą samą wartość ale w zbiornikach  z w/w wodą  już były rozjechane o 10 us . 
Na szczęście dokładność w tym wypadku nie jest potrzebna . 
A od siebie dodam że po kilku latach z morskimi przestałem stosować  żywicę bo nie zauważałem żadnej zmiany   i leję 12 us . 

ps: Co do samych mierników . To jest miernik oporności  ,napięcie zmienne przyłożone do
elektrod powoduje przemieszczanie się pomiędzy elektrodami
jonów zawartych w roztworze. Im więcej jonów znajduje się
w roztworze tym większy jest prąd płynący między
elektrodami. I co za tym idzie jest podatny na zafałszowanie z powodu np : świecącej obok lampy zasilanej impulsowo lub innych elektrycznych urządzeń w pobliżu . 
Mam akwarium (słodkowodne ) w którym mierząc w różnych punktach mam różną przewodność .


summary.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cóż... bardzo merytoryczna wypowiedź. W takim razie jeszcze raz go skalibruje w trójniku i to oddzielnie. 

Niestety płyn kalibracyjny ma 342ppm. Z tego co piszesz najlepiej jakby był płyn 10ppm :-). Tu niestety nic nie poradzę. 

Dzięki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przede wszystkim, to trzeba sobie uświadomić, do czego ten czujnik ma służyć. Czy zależy nam na dokładnym pomiarze tds kranówki  np. 347ppm? Nie! Zależy nam na stwierdzeniu, czy membrana i/lub żywica kwalifikuje się do wymiany. A tam mamy już wartości rzędu kilku-kilkunastu ppm, które ni jak nie przystają do płynu kalibracyjnego.

Czyli chcemy:

- zrobić porównanie wartości przed i po membranie -> kondycja membrany

- sprawdzić "000 / nie 000" -> kondycja żywicy

W obydwu przypadkach kalibracja (ustawienie jakiegoś mnożnika dającego nam wynik możliwie bliski wzorcowi) nie wiele wnosi. Czemu? Kondycję membrany najprościej określić jako TDSpo/TDSprzed * 100%. Jak wyjdzie Ci kilka procent - jest ok, 10 i więcej - warto pomyśleć nad wymianą. A jak obydwa pomiary przemnożymy przez jakiś mnożnik, A? Dostaniemy (TDSpo * A) / (TDSprzed * A) * 100%, "A" w liczniku i mianowniku się uprości i wynik będzie dokładnie ten sam:-)

Dalej, "000". Czysta woda praktycznie nie przewodzi prądu, przewodność 0 -> TDS = 0. 0 * A nadal równa się 0, niezależnie od wartości A. Owszem, wartość A może sprawić, że wynik niezerowy, ale bardzo mały, zaokrągli się jeszcze do "000", albo już do "001". Jaki z tego wniosek? "000" nie gwarantuje idealnie czystej wody, ale "001" gwarantuje że w wodzie coś jest. I dlatego żywicę wymieniać należy, kiedy pojawi się "001", bo to znaczy, że się nasyciła. Jeśli faktycznie zależy nam super czystej wodzie, bo alternatywnie można sobie tak jak @SU1 odpuścić całkiem żywicę i pewnie też będzie dobrze:-)

Dlatego kompletnie nie przejmuję się kalibracją tych czujników i tym, że z każdej elektrody jest inny wynik. Jedyne co, to regularnie wymieniam im baterie (od czego proponował bym zacząć przy zaniżonych odczytach), bo czujniki mocno zaniżają wyniki, kiedy bateria jest już słabsza.

A druga sprawa, to jeśli czujkę "IN" nadal masz zamontowaną tak jak na zdjęciu w pierwszym poście, to obróć ją w trójniku o 90 stopni. Tam w środku na końcu czujki są dwie elektrody i ma znaczenie, jak są one umieszczone w rurce. "OUT" wygląda że jest ok. Jest o tym w instrukcji do TDSa

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, minor napisał:

Podsumowując ten filtr jest wg mnie najbardziej istotny nie wtedy kiedy wszystko działa, tylko właśnie wtedy kiedy działać przestaje, bo masz mniej rzeczy do sprawdzenia.

Tylko że większość zmienia żywice gdy TDS coś pokazuje,bez względu czy w akwarium dzieje się dobrze czy źle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, Słony leszcz napisał:

Przede wszystkim, to trzeba sobie uświadomić, do czego ten czujnik ma służyć. Czy zależy nam na dokładnym pomiarze tds kranówki  np. 347ppm? Nie! Zależy nam na stwierdzeniu, czy membrana i/lub żywica kwalifikuje się do wymiany. A tam mamy już wartości rzędu kilku-kilkunastu ppm, które ni jak nie przystają do płynu kalibracyjnego.

Czyli chcemy:

- zrobić porównanie wartości przed i po membranie -> kondycja membrany

- sprawdzić "000 / nie 000" -> kondycja żywicy

No niby racja. Też to wszystko mądre co mówisz. Przede wszystkim czujnik służy do stwierdzenia kondycji membrany lub żywicy.
Ale... FAJNIE byłoby wiedzieć czy faktycznie woda ma 000 czy też nie, a nie tylko wyliczać procent zużycia jednego czy drugiego. Choć jak mówię zgadzam się oczywiście że to podstawowa informacja.
Problem u mnie był jednak taki, że ja miałem i po membranie 0 i po żywicy 0. Membrana 4 lata, węgiel 3 lata... a na czujniku wciąż 0.
Żebym mógł wyliczyć procent zużycia o którym piszesz potrzebuję mieć jakieś wskazania.
Jakbym nie mnożył i nie dzielił "0 przed" i "0 po" - zawsze wyjdzie mi 0.

Siak czy owak zrobiłem jak radziliście.
Przekalibrowałem czujniki ODDZIELNIE. "IN" 342ppm, OUT "320-324"ppm, więc dobre 20ppm różnicy.

Efekt niestety jest taki że teraz za membraną mam nadal 0, po żywicy 2.
Żywicę wymieniłem z 2 lub 3 miesiące temu. Więc co, żywica zanieczyszcza mi wodę?
Jak zamieniam miejscami czujniki to oba pokazują 0.
Niestety nie udała mi się kalibracja z trójnikiem bo mi nie wlazł do buteleczki a nie chcę przelewać.

Baterie w TDS wymieniłem. Faktycznie wygląda jakby z dobre 10ppm (przy kalibracji) od razu się podniosło.
Czujniki poprawiłem napisem do przodu.

grzegorz77, lepiej zapobiegać niż leczyć :-).

Edited by pawmar (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.