Skocz do zawartości
katani

Katańska pięćsetka po wrocławsku

Rekomendowane odpowiedzi

17 godzin temu, katani napisał:

Mój przykład jest mało reprezentatywny, bo mi zależy na efekcie dłlugofalowym, a nie o tym żeby szybko coś pływało. Więc czy minęło 45 dni czy 10 nie ma większego znaczenia.

Ale chyba nie o to chodzi by jak najwolniej system rozbujać. Wolno wcale nie znaczy dobrze. Tak mi się wydaje. 

6 godzin temu, maciej01 napisał:

Kiedyś ktoś na forum napisał, żeby świecić od startu, początku bo po co przedłużać dojrzewanie. I coś w tym jest. Ja świeciłem docelowo od startu i negatywnych skutków nie było. Co ma być to będzie, a potem będzie tylko lepiej.

No właśnie. Ważniejszy jest umiar, wyczucie i "nie przegięcie". Im system bardziej dociążasz tym mocniejszy się staje. Ważne by nie przesadzić. To tak jak z siłownią. Można zachodzić tam tylko na bieżnię czy leciutkie ćwiczenia. Ale mocy z tego raczej nie będzie albo długo trzeba by czekać. Można też dowalić na maxa, z suplementami, sterydami - efekty będą ale łatwo przegiąć czy łatwo mogą być "plagi" - uboczne skutki suplementów, sterydów. Trzeba ćwiczyć "z głową".

Sorki za moje przemyślenia, ale tak mnie jakoś z rana zebrało.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon

Jaka masz granulację pisaku w zbiorniku głównym nie mogę się doczytać :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Paragon napisał:

Jaka masz granulację pisaku w zbiorniku głównym nie mogę się doczytać :P

Argonit  od KZ, bardzo fajny, łatwy w utrzymaniu czystości. babki go z chęcią przekopują.

Dnia 5.06.2017 o 20:09, Nik@ napisał:

A po co Ci miejsce z przodu sumpa? Zrób głębszy, ja żałuję, że nie wykorzystałem tych wolnych kilku cm, byłoby większe refugium. Po co 10 cm z boku? Może lepiej zrobić węższy (krótszy) sump, ale głębszy i z boku pomieścić pojemniki do ballinga albo zbiornik na dolewke?

Caulerpa prolifera potrzebuje min 25 cm poziomu wody. U mnie ma 20 i niestety liście się nie mieszczą, kładą się na powierzchni wody. Myślę że idealnie byłoby 30 cm dla niej.

Przepraszam, że taki brudny sump pokazuje, ale z tyłu widac, ze mimo 20 cm poziomu wody liście caulerpy zwisaja przez przegrode. Zwisa jakieś 5 - 7 cm liścia

e4BuoMg.jpg

 

Już wiem do kogo po rurówki wpaść :D (Żeby to było bliżej :) )

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon
9 minut temu, elespero napisał:

Argonit  od KZ, bardzo fajny, łatwy w utrzymaniu czystości. babki go z chęcią przekopują.

ok myślalem ze ma rózna granulację, ale chyba występuje tylko w wersji 3-5mm, zastanawiałem się nad 1-1.5 ale to chyba za drobny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

2 godziny temu, Paragon napisał:

Jaka masz granulację pisaku w zbiorniku głównym nie mogę się doczytać :P

Tak jak napisałe elespero - piasek to aragonit KZ. Bardzo mi się podoba.

Lampa nr 1 gotowa. O tyle o ile, bo zasilacz hałasuje ponad wszelką przyzwoitość. Takiego nie mogę zamontować, bo będę spał na wycieraczce. A wycieraczka mała, szorstka i nie ma się do kogo przytulić. Chyba wystawię zasilanie do lampy na balkon i pociągnę kabel do akwarium. Inne wyjście to zmiana zasilacza. Ale tu też podejrzewam, że loteria. Bezgłośnych raczej nie ma. Ktoś mnie kiedyś pytał o ten zasilacz, czy warto. Odpowiadam: tanio i nie warto.

poza tym w akwarium stabilnie... Coraz więcej drobnego życia, Mysis pojawiły się w znacznych ilościach. Glony rosną przyzwoicie, wymieniam watę co 3 dni, jak się zabrudzi, karmię co 3 dni kostką czerwonego planktonu, leję codziennie szklankę fito. Zamówiłem małe akwarium na wymiar pod hodowlę fito. Zamontowałem koronę, która przyjechała od Akwarium Szczecin. W zasadzie wszystko gotowe do puszczania ryb i korali, tylko to światełko nieszczęsne blokuje. Jutro nad nim pomyślę, jak nie wymyślę czegoś do środy to lipa, bo nie ruszę tego do poniedziałku za tydzień.

 


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon
20 godzin temu, katani napisał:

Lampa nr 1 gotowa. O tyle o ile, bo zasilacz hałasuje ponad wszelką przyzwoitość. Takiego nie mogę zamontować, bo będę spał na wycieraczce. A wycieraczka mała, szorstka i nie ma się do kogo przytulić. Chyba wystawię zasilanie do lampy na balkon i pociągnę kabel do akwarium. Inne wyjście to zmiana zasilacza. Ale tu też podejrzewam, że loteria. Bezgłośnych raczej nie ma. Ktoś mnie kiedyś pytał o ten zasilacz, czy warto. Odpowiadam: tanio i nie warto.

Planujesz oprócz ledów jakieś T5 czy tylko Ledy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, Paragon napisał:

Planujesz oprócz ledów jakieś T5 czy tylko Ledy?

 

To co "planujesz" a "co zrobisz" dzisiaj dostało w łeb tak, że straciło przytomność i musi odzyskać świadomość.

Planowałem zrobić drugą taką samą. Na papierze 500 W netto, 600 brutto, rozłożone na znacznej powierzchni akwarium.

Dzisiaj, mimo że lampa hałasuje, to postanowiłem ją zamontować i potestować. Założyłem na miejsce, podłączyłem, ustawiłem niebieskie kanały na 80%, biały na 60.

Zaświeciło, zrobiło się niebiesko. Kolor akwarium fenomenalny. Wizualnie wygląd światła, jasność, rozprowadzanie światła po akwarium - fantazja. Jeśli chodzi o kolory to jestem zauroczony. Może to zauroczenie świeżaka, może nie. Wizualnie bardzo mi się to światło podoba. Pomyślałem: szybkie wierconko w ścianie, wywalam zasilacz na balkon, przepinam wszystkie kabelki i można świecić.

Naprawdę określając "na oko" kolor, intensywność światła, wygląd akwarium, wizualnie wygląda bardzo dobrze, jest jasno, niebiesko, światło jest intensywne, bliki na piasku i kamieniach super. Jest pełnowymiarowy "efekt wow". Ale, że ludzkie oko, jak powszechnie wiadomo, jest dosyć zawodne, to podłączyłem elektroniczne oko - Seneye - i zacząłem mierzyć... I "efekt wow" ch#&$^%# bombki strzelił. Mimo, że optycznie lampa daje dużo światła, to niestety dużo go nie ma... 150 PAR na szczycie skały, około 90 przy dnie. Zmierzyłem w kilkudziesięciu miejscach i światła jest mniej, niż myślałem, że będzie. Liczyłem, że w najlepiej doświetlonych miejscach będzie 200-250PAR a przy dnie 100-150. A jest pi razy drzwi połowa z tego.

Teoria budowy tej lampy była bardzo dobra. I częściowo potwierdzona przez praktykę. Częściowo - bo lampa bardzo dobrze rozprowadza światło po całym zbiorniku. Światło odbija się od skały, piasku i szyb i nawet w zacienionych miejscach jest jasno. Na głębokości 30cm pod wodą, czy z lewej, czy z prawej, czy z tyłu, czy z przodu jest równo rozprowadzone światło, nawet przy przedniej szybie, gdzie jest 35cm przedniej krawędzi lampy jest prawie 100 PAR. Tak samo niżej. Więc lampa dobrze doświeca znakomitą większość akwarium. Tyle, że świeci za słabo. Jakość światła jest pierwszorzędna, ilość mierna. Nawet w jednym miejscu zasłoniętym z boku skałą, gdzie teoretycznie jest cień, było 40 PAR. Przypomnę, że montipora talerzowa w sumpie rośnie przy 40. Może szału nie ma, ale rośnie i ma ładny kolor. Na 100-150 PAR to wystarczy na LPSy i miękasy, Jakieś prostsze SPS będa cokolwiek rosnąć... ale o acroporach nie ma co myśleć pod takim światłem.

 

I teraz się zastanawiam. Robić drugą? Będę miał 200-300 PAR. Zakładając, że proste SPS potrzebują 150+, a acropory 250-350 i więcej - przyzwoite minimum na SPS będzie zapewnione. LPS będą w pełni usatysfakcjonowane. Ale czy to wystarczy do dobrego wzrostu i wybarwiania acropor? Pojawiły się pewne znaki zapytania.

W pierwszej nie dałem soczewek, żeby osiągnąć efekt rozproszenia światła. To się niewątpliwie udało. Może w drugiej dać soczewki? Skupie światło na mniejszej powierzchni, osiągnę współczynnik PAR potrzebny acroporom, ale jest ryzyko, że będą cienie. Dać T5? Lampy T5, które do tej pory widziałem na własne oczy, mają nieakceptowalny poziom hałasu. Muszę się z tym przespać.

 

Jeszcze jeden wniosek mnie nachodzi. Budując lampę nie odkryłem Ameryki. Powieliłem konstrukcje, których sporo na forum. Czy to znaczy, że większość lamp DIY LED jest w pełni wystarczająca dla miękkich, LPS i prostych SPS typu montipory, pocillopory, czy seriatopory. Ale ilość światła jakie dają jest zbyt niska dla bardziej wymagających, kolorowych patyków?

Drugi wniosek. Światło trzeba mierzyć. Tak jak Ca, kH i zasolenie. Oceniając tylko wizualnie, niedoskonałym ludzkim okiem, powiedziałbym, że jest dobrze, naprawdę dobrze. A za jakiś czas bym pytał: co jest, że u innych acropory rosną i mają tęczowe kolory a u mnie już tak cukierkowo nie jest?

Zapraszam do dyskusji.

 


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon
20 minut temu, katani napisał:

Ale, że ludzkie oko, jak powszechnie wiadomo, jest dosyć zawodne, to podłączyłem elektroniczne oko - Seneye - i zacząłem mierzyć... I "efekt wow" ch#&$^%# bombki strzelił.

co to za urządzonko gdzie kupiłeś, jaki koszt :)

6 minut temu, Pawel_Q napisał:

@katani jak myślisz o acroporach to dokladaj t5. Taka moja rada.

też myślę o T5 ale kurcze one mocno grzeją to dla mnie ich jedyna i najwieksza wada :/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W coralhouse.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Możesz dać fotę żeby zobaczyć jak świeci?

Wysłane z mojego LG-H815 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jutro w dzień dam fotę. Ale z telefonu to nie wiem, czy da się uchwycić efekt. 


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ten system monitorowania seneye reef jest wiary godny w pomiarze luxuw ? na stronie niema danych technicznych tego urządzenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon
7 minut temu, Coltrane napisał:

Lepiej miec duzo za malo swiatla niz troche za duzo

możesz rozwinąć myśl :), ja z kolei myślę nad dodaniem T5 2x39 zastanawiam się czy dać dwa razy niebieskie czy jedną niebieską druga białą oprócz tego lampa LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, katani napisał:

 

To co "planujesz" a "co zrobisz" dzisiaj dostało w łeb tak, że straciło przytomność i musi odzyskać świadomość.

Planowałem zrobić drugą taką samą. Na papierze 500 W netto, 600 brutto, rozłożone na znacznej powierzchni akwarium.

Dzisiaj, mimo że lampa hałasuje, to postanowiłem ją zamontować i potestować. Założyłem na miejsce, podłączyłem, ustawiłem niebieskie kanały na 80%, biały na 60.

Zaświeciło, zrobiło się niebiesko. Kolor akwarium fenomenalny. Wizualnie wygląd światła, jasność, rozprowadzanie światła po akwarium - fantazja. Jeśli chodzi o kolory to jestem zauroczony. Może to zauroczenie świeżaka, może nie. Wizualnie bardzo mi się to światło podoba. Pomyślałem: szybkie wierconko w ścianie, wywalam zasilacz na balkon, przepinam wszystkie kabelki i można świecić.

Naprawdę określając "na oko" kolor, intensywność światła, wygląd akwarium, wizualnie wygląda bardzo dobrze, jest jasno, niebiesko, światło jest intensywne, bliki na piasku i kamieniach super. Jest pełnowymiarowy "efekt wow". Ale, że ludzkie oko, jak powszechnie wiadomo, jest dosyć zawodne, to podłączyłem elektroniczne oko - Seneye - i zacząłem mierzyć... I "efekt wow" ch#&$^%# bombki strzelił. Mimo, że optycznie lampa daje dużo światła, to niestety dużo go nie ma... 150 PAR na szczycie skały, około 90 przy dnie. Zmierzyłem w kilkudziesięciu miejscach i światła jest mniej, niż myślałem, że będzie. Liczyłem, że w najlepiej doświetlonych miejscach będzie 200-250PAR a przy dnie 100-150. A jest pi razy drzwi połowa z tego.

Teoria budowy tej lampy była bardzo dobra. I częściowo potwierdzona przez praktykę. Częściowo - bo lampa bardzo dobrze rozprowadza światło po całym zbiorniku. Światło odbija się od skały, piasku i szyb i nawet w zacienionych miejscach jest jasno. Na głębokości 30cm pod wodą, czy z lewej, czy z prawej, czy z tyłu, czy z przodu jest równo rozprowadzone światło, nawet przy przedniej szybie, gdzie jest 35cm przedniej krawędzi lampy jest prawie 100 PAR. Tak samo niżej. Więc lampa dobrze doświeca znakomitą większość akwarium. Tyle, że świeci za słabo. Jakość światła jest pierwszorzędna, ilość mierna. Nawet w jednym miejscu zasłoniętym z boku skałą, gdzie teoretycznie jest cień, było 40 PAR. Przypomnę, że montipora talerzowa w sumpie rośnie przy 40. Może szału nie ma, ale rośnie i ma ładny kolor. Na 100-150 PAR to wystarczy na LPSy i miękasy, Jakieś prostsze SPS będa cokolwiek rosnąć... ale o acroporach nie ma co myśleć pod takim światłem.

 

I teraz się zastanawiam. Robić drugą? Będę miał 200-300 PAR. Zakładając, że proste SPS potrzebują 150+, a acropory 250-350 i więcej - przyzwoite minimum na SPS będzie zapewnione. LPS będą w pełni usatysfakcjonowane. Ale czy to wystarczy do dobrego wzrostu i wybarwiania acropor? Pojawiły się pewne znaki zapytania.

W pierwszej nie dałem soczewek, żeby osiągnąć efekt rozproszenia światła. To się niewątpliwie udało. Może w drugiej dać soczewki? Skupie światło na mniejszej powierzchni, osiągnę współczynnik PAR potrzebny acroporom, ale jest ryzyko, że będą cienie. Dać T5? Lampy T5, które do tej pory widziałem na własne oczy, mają nieakceptowalny poziom hałasu. Muszę się z tym przespać.

 

Jeszcze jeden wniosek mnie nachodzi. Budując lampę nie odkryłem Ameryki. Powieliłem konstrukcje, których sporo na forum. Czy to znaczy, że większość lamp DIY LED jest w pełni wystarczająca dla miękkich, LPS i prostych SPS typu montipory, pocillopory, czy seriatopory. Ale ilość światła jakie dają jest zbyt niska dla bardziej wymagających, kolorowych patyków?

Drugi wniosek. Światło trzeba mierzyć. Tak jak Ca, kH i zasolenie. Oceniając tylko wizualnie, niedoskonałym ludzkim okiem, powiedziałbym, że jest dobrze, naprawdę dobrze. A za jakiś czas bym pytał: co jest, że u innych acropory rosną i mają tęczowe kolory a u mnie już tak cukierkowo nie jest?

Zapraszam do dyskusji.

 

Lubisz czytać to przejrzyj ten wątek i polecam tego pana na Flickr. Zamiast marnować czas i kasę pogogladaj sobie zdjęcia i wyciągnij wnioski .

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2197142&page=16


Akwarium od WRZEŚNIA 2006, DIY reaktor a'la dastaco2.

https://drive.google.com/drive/folders/183aOu0N6pyqhFT6OfeNn0e6RBBvPDdJc

SPS = Stability Promotes Success, BEZ=bez zbędnych kosztów

Be wary of advice coming from those who will not show you the fruits of their success!

It’s not complicated, unless you choose to make it that way 

Pozdrawiam HAPPY REEFING!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
możesz rozwinąć myśl :), ja z kolei myślę nad dodaniem T5 2x39 zastanawiam się czy dać dwa razy niebieskie czy jedną niebieską druga białą oprócz tego lampa LED


Zobacz jak rosna korale w aquaparku na redzie gdzie swiatla nie jest duzo. Przypalić koralowce zbyt duza ilością swiatla to chwila moment i pare miesiecy regeneracji. Ja juz kilka razy sie naciąłem dokładając niby niewiele wiecej


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

dużo zdjęć mojego akwarium https://www.facebook.com/tibireef/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
6 godzin temu, Jacek56 napisał:

Lubisz czytać to przejrzyj ten wątek i polecam tego pana na Flickr. Zamiast marnować czas i kasę pogogladaj sobie zdjęcia i wyciągnij wnioski .

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2197142&page=16

Pisze tam też na przedostatniej stronie o Po4 i No3... ;) też warto to przemyśleć. Nie karmi dodatkowo koralowców, to co daje rybkom wystarcza koralowcom. Pisze o naturalnej równowadze itd. ;)

Katani ja nad zbiornikiem 200l mam około 120w w ledach i skręcone 70% royal blue a białe na 35%, jak u mnie rosną acropory widać w moim temacie z mocno ekonomicznym zbiornikiem. U Ciebie jest dużo więcej wat na litr więc nie chce mi się wierzyć że masz za mało światła :P 

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę czytać po kawałku. Jutro jadę do Kolonii na 2 dni to przeczytam cały wątek. @fresz33Już tu na forum kilka razy czytałem, i to pisały osoby, za które świadczą ich zbiorniki - najlepsza pasza dla korali to rybia kupa. Za dużo nieskonsumowanej kupy - problemy z akwarium, za mało - problemy z koralami. Praktyka (niestety) to złapać balans między ilością kupy i korali.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

No problem mają Ci co lubią przekarmiać bo rybka ma mieć gruby bęben :P i także Ci co lubią nadmiar dodatków żeby się "lepiej" żyło zbiornikowi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, fresz33 napisał:

No problem mają Ci co lubią przekarmiać bo rybka ma mieć gruby bęben :P i także Ci co lubią nadmiar dodatków żeby się "lepiej" żyło zbiornikowi.

 

U niektórych ryb gruby "bęben" jest konieczny dla świętego spokoju akwarysty, spróbuj karmić słabo np ustniczki, ustniki - to pierwsze co zrobi to ci opędzluje miękasy, następnie LPSy i będzie zadowolony że ma gruby "bęben" ale od korali :)

Co do karm dla korali to jak chcesz uzyskiwać bardzo szybkie przyrosty np na Zoa to trzeba karmić drobnym, jak masz fitlratory to to samo (tridacna, osłonice, strzykwy) jak masz gąbki wymagające - karmić, jak masz niefotki - też trzeba karmić i to różne gatunki preferują inne żarełko. 


oczywiście do naturalnej równowagi trzeba dążyć i tak dobierać obsadę by było OK - ale nie zawsze się da :) bo to mikro ekosystem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Dlatego rybki trzeba dobierać odpowiednio do obsady koralowej i rybnej oraz tak żeby nie było "zupy" ;) ja karmię tak że jedną kostkę lutuję bezpośrednio do zbiornika prosto z zamrażalki, a drugą rozmrażam i dokarmiam pipetą te które nie zdążyły zjeść bo przeważnie nic nie dno ani w skały nie zdąży wlecieć.

Co do karmienia koralowców to u mnie to tylko fitoplankton w żelu, prodibio reef booster i salifert coral food. Prodibio i salifert się skończyło i teraz karmię tylko fito i AF power food. LPSów nie dokarmiam niczym, rosną w zadowalającym tempie, zresztą to nie wyścig szczurów i kto lepiej i szybciej :P mam sporo osłonic, gąbek , rurówek dają radę. Jak miałem same zoanthusy (była korba na ich punkcie) to tylko karmiłem fitoplanktonem i rosły w oczach, zdjęcie zbiornika gdzieś krąży na forum ;)  zbiorniki z niefoto to już w ogóle inna historia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
40 minut temu, fresz33 napisał:

Dlatego rybki trzeba dobierać odpowiednio do obsady koralowej i rybnej oraz tak żeby nie było "zupy" ;) ja karmię tak że jedną kostkę lutuję bezpośrednio do zbiornika prosto z zamrażalki, a drugą rozmrażam i dokarmiam pipetą te które nie zdążyły zjeść bo przeważnie nic nie dno ani w skały nie zdąży wlecieć.

Co do karmienia koralowców to u mnie to tylko fitoplankton w żelu, prodibio reef booster i salifert coral food. Prodibio i salifert się skończyło i teraz karmię tylko fito i AF power food. LPSów nie dokarmiam niczym, rosną w zadowalającym tempie, zresztą to nie wyścig szczurów i kto lepiej i szybciej :P mam sporo osłonic, gąbek , rurówek dają radę. Jak miałem same zoanthusy (była korba na ich punkcie) to tylko karmiłem fitoplanktonem i rosły w oczach, zdjęcie zbiornika gdzieś krąży na forum ;)  zbiorniki z niefoto to już w ogóle inna historia.

To fakt, ja tak zrobiłem mam LPS i miękkie i zoa i proste SPS i nie muszę się przejmować wyśrubowanymi parametrami :) ustnik zadowolony i najedzony, nie podgryza nic :) a Zoa to fakt lubią fito.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dnia 20.02.2018 o 02:57, Jacek56 napisał:

Lubisz czytać to przejrzyj ten wątek i polecam tego pana na Flickr. Zamiast marnować czas i kasę pogogladaj sobie zdjęcia i wyciągnij wnioski .

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2197142&page=16

Dzięki za link.

Przebiłem się przez cały temat. To jeden z takich watków, których pod żadnym pozorem nie wolno czytać wybiórczo.

Mam kilka wniosków po lekturze. Żeby nie przepisywać to tylko kilka przemyśleń na gorąco.

Pierwszy: SPS = Stability Promotes Success. Nieważne, czy PO4 jest 3, 0.3, czy 0.03, ważne, żeby stabilnie, to samo z kH, NO3, światłem itd.

Dobrze opisywał, które gatunki ile światła potrzebują, jak je pozycjonować w zbiorniku. Takiego czegoś szukałem i robię notatki. Przeczytam drugi raz w domu i podopisuję informacje. To, że hairy acro potrzebują więcej światła niż skinny, to już wcześniej odnalazłem w innych źródłach, oraz sam wywnioskowałem na podstawie typowych lokacji w oceanie.

Interesujące jest to, że jak sam chyba ze 2 razy pisał, kubek musi czyscić co kilka tygodni, więc co to za urobek. Szczególnie na taki wielki odpieniacz.

W lekką konsternację wprowadził mnie również czas. Ile go potrzeba, żeby system reagował, żeby korale reagowały i żeby uzyskać lub przywrócić stabilność.

Ciekawe są jego doświadczenia, szczególnie jeśli chodzi o zarządzanie PO4.  i stosunek do NO3. nie pokrywa się z redfieldem ale pi razy drzwi można się tym kierować. To też już w innych miejscach wyczytałem. Tak samo, jak to, że ULNS to głodzenie korali i pastelowe barwy. To mi się nasunęło po obejrzeniu dokumentu Ścigając koralowce / Chasing Corals.

Światło to wiadomo, nie ma za dużo do dyskusji. O tym, że T5 dają radę, to wiem.

Natomiast potwierdza się to, co czytałem w kilku innych źródłach. Acropory odzywiają się mikroplanktonem, w akwariach głównie bakterioplanktonem.

A mnie ciekawi, dlaczego akurat ty podajesz mi jego wątek. Kompletnie inne podejście macie. Ty piasek, bez skimmera, reaktor, kamyki Zeo, on bez piasku, minimalistycznie, grubo przewymiarowany skimmer, balling, żadnej suplementacji, PO4 absorbent. Obaj macie płytkie akwaria, ubogie w skałę i T5.

 

A co do warsztatów, o których wspominałeś, to weekend majowy od 30go.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.